"Suomalaisten lasten PISA-tulokset ovat edelleen heikenneet.
Nuorten kiinnostus matemaattisiin aineisiin on vähentynyt.
Lukioikäiset kokevat matematiikan haastavaksi.
Korkeakoulu aloitetaan yhä heikommilla matemaattisilla taidoilla.
Matematiikan opettajiksi opiskelevien hakupaikat eivät enää täyty.
Matematiikan opettajista on pula.
Matematiikkaa osaavia työntekijöitä ei löydy."
https://yle.fi/uutiset/74-20001408
Näin Suomen koulujen matematiikan kriisi näkyy
90
80
Vastaukset
Peruskoulun matematiikkaa on helpotettu liian paljon.
- Anonyymi
Pitäisi opettaa Matumatiikaa
- Anonyymi
Matujen matala ÄO alkaa näkymään tilastoissa. Afrikkalaiset ovat pienen otsalohkonsa takia huonoja eteenkin matematiikassa, koska kognitiiviset ja loogiset kyvyt ovat otsalohkossa.
- Anonyymi
Kerrankin trh:n kanssa samaa mieltä.
Lasten tasapainoisen ja monipuolisen kehityksen kannalta, olisi tärkeää, että peruskoulussa taso pidetään riittävän korkeana ja että myös liikunta sekä taito- ja taideaineet ovat tarjolla. Tällöin koulu voi paremmin tarjota sekä onnistumisen että epäonnistumisen(!) kokemuksia kaikille lapsille.
Matematiikan on syytä olla riittävän "vaikeaa". Loppujen lopuksi matematiikka on samantapaista harjoitusta aivoille kuin liikunta on ruumiille. Anonyymi kirjoitti:
Kerrankin trh:n kanssa samaa mieltä.
Lasten tasapainoisen ja monipuolisen kehityksen kannalta, olisi tärkeää, että peruskoulussa taso pidetään riittävän korkeana ja että myös liikunta sekä taito- ja taideaineet ovat tarjolla. Tällöin koulu voi paremmin tarjota sekä onnistumisen että epäonnistumisen(!) kokemuksia kaikille lapsille.
Matematiikan on syytä olla riittävän "vaikeaa". Loppujen lopuksi matematiikka on samantapaista harjoitusta aivoille kuin liikunta on ruumiille.Myös reaaliaineiden kirjojen tekstimäärä on pudonnut valtavasti.
Anonyymi kirjoitti:
Matujen matala ÄO alkaa näkymään tilastoissa. Afrikkalaiset ovat pienen otsalohkonsa takia huonoja eteenkin matematiikassa, koska kognitiiviset ja loogiset kyvyt ovat otsalohkossa.
Miten olet itse auttanut omia lapsiasi koulutyössä?
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Miten olet itse auttanut omia lapsiasi koulutyössä?
...ja tämä liittyy miten matujen matalaotsaisuuteen?
Anonyymi kirjoitti:
...ja tämä liittyy miten matujen matalaotsaisuuteen?
Siten, että kun kommentoit täällä kouluasioita, sinulla täytyy olla omaakin kokemusta aiheesta. Lisäksi sinun täytyy noin yleviä heittelevänä keskustelijana olla erittäin hyvä vanhempi, vai mitä?
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Siten, että kun kommentoit täällä kouluasioita, sinulla täytyy olla omaakin kokemusta aiheesta. Lisäksi sinun täytyy noin yleviä heittelevänä keskustelijana olla erittäin hyvä vanhempi, vai mitä?
Olen hakannut heitä nyrkillä jos ei tule kymppejä kaikista aineista
Anonyymi kirjoitti:
Olen hakannut heitä nyrkillä jos ei tule kymppejä kaikista aineista
Joopa joo.
Kyllä tämän paikan korkeatasoisuus ja kyky koota yhteen yhteiskunnan älymystö aina jaksavat yllättää.
😢😢😢- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Siten, että kun kommentoit täällä kouluasioita, sinulla täytyy olla omaakin kokemusta aiheesta. Lisäksi sinun täytyy noin yleviä heittelevänä keskustelijana olla erittäin hyvä vanhempi, vai mitä?
Etkö osaa keskustella ollenkaan yleisellä tasolla? Yrität aina vetää keskusteluun yksittäisen palstalaisen tekemiset tai tekemättä jättämiset. Aika hyödytöntä, kun nimettömänä voi joka tapauksessa kertoilla mitä tahansa.
Yritätkö saada keskustelun pois matuista, ettei puhuttaisi oikeasta ongelmasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö osaa keskustella ollenkaan yleisellä tasolla? Yrität aina vetää keskusteluun yksittäisen palstalaisen tekemiset tai tekemättä jättämiset. Aika hyödytöntä, kun nimettömänä voi joka tapauksessa kertoilla mitä tahansa.
Yritätkö saada keskustelun pois matuista, ettei puhuttaisi oikeasta ongelmasta?Tuo TRH on pelkkä besserwisser luulee olevansa aina oikeassa ja muita parempi.
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Myös reaaliaineiden kirjojen tekstimäärä on pudonnut valtavasti.
Voisko yksi keskeinen tekijä olla myös se, että opetushallitus on tänä päivänä aivan käsittämätön äärivasemmisto hautomo.
Pirkkalan moniste 2.0
Omina kouluaikoina äärivasemmisto hurjat keksi mm joukko-opin jota itsekin koulussa opettelin. No kukaan ei tietysti ymmärtänyt mistään mitään kun tuota joukko-oppia opiskeltiin, tuskin opettajakaan. Onneksi haudattiin vähin äänin koko joukko-oppi. Anonyymi kirjoitti:
Voisko yksi keskeinen tekijä olla myös se, että opetushallitus on tänä päivänä aivan käsittämätön äärivasemmisto hautomo.
Pirkkalan moniste 2.0
Omina kouluaikoina äärivasemmisto hurjat keksi mm joukko-opin jota itsekin koulussa opettelin. No kukaan ei tietysti ymmärtänyt mistään mitään kun tuota joukko-oppia opiskeltiin, tuskin opettajakaan. Onneksi haudattiin vähin äänin koko joukko-oppi.Suomen peruskoulujen opetussuunnitelmien parissa ovat kyllä koheltaneet vuorollaan kaikki hallituksissa olleet puolueet. Sitä ei voi laittaa vasemmiston syyksi. En antaisi erityisiä kehuja yhdellekään viimeisistä opetusministereistä. Kova tarve heillä on saada kädenjälkensä näkymään, mutta ymmärrystä koulujen arjesta ei ole, kun heillä itsellään ei ole kokemusta opetustyöstä.
Anonyymi kirjoitti:
Etkö osaa keskustella ollenkaan yleisellä tasolla? Yrität aina vetää keskusteluun yksittäisen palstalaisen tekemiset tai tekemättä jättämiset. Aika hyödytöntä, kun nimettömänä voi joka tapauksessa kertoilla mitä tahansa.
Yritätkö saada keskustelun pois matuista, ettei puhuttaisi oikeasta ongelmasta?Kyse on siitä, että minusta ihmisen on täysin turhaa länkyttää kouluista, jos itsellä ei ole aiheesta muuta kokemusta kuin omat koulujat.
Ylipäätään ottaen myös on lähinnä säälittävää, jos lapseton ihminen alkaa asiasta luennoida vanhemman näkökulmasta.
Koulujen ongelmista on turha paapattaa, jos ei itse auta maksimaalisin tavoin niitä mahdollisia lapsiaan. Kysehän tosiasiassa siitä, että kovaäänisimmillä mussuttajilla täällä ei ole mitään hajuakaan koulujen ongelmista. Pääasia on aukoa päätä mamuista ja se riittää. Jos noilla asenteilla liikkeellä olevilla ihmisillä on lapsia, on suuri todennäköisyys, että niiden lasten asiat eivät ole kunnossa. Se tietenkin on mamujen syytä, vaikka koko kunnassa ei olisi yhtään muualta tulluttaAnonyymi kirjoitti:
Tuo TRH on pelkkä besserwisser luulee olevansa aina oikeassa ja muita parempi.
Sinä taas olet todella mukava ihminen.
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Myös reaaliaineiden kirjojen tekstimäärä on pudonnut valtavasti.
Uusin tieto löytyy netistä. Oppikirjat ovat jäänne kansakoulusta.
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Kyse on siitä, että minusta ihmisen on täysin turhaa länkyttää kouluista, jos itsellä ei ole aiheesta muuta kokemusta kuin omat koulujat.
Ylipäätään ottaen myös on lähinnä säälittävää, jos lapseton ihminen alkaa asiasta luennoida vanhemman näkökulmasta.
Koulujen ongelmista on turha paapattaa, jos ei itse auta maksimaalisin tavoin niitä mahdollisia lapsiaan. Kysehän tosiasiassa siitä, että kovaäänisimmillä mussuttajilla täällä ei ole mitään hajuakaan koulujen ongelmista. Pääasia on aukoa päätä mamuista ja se riittää. Jos noilla asenteilla liikkeellä olevilla ihmisillä on lapsia, on suuri todennäköisyys, että niiden lasten asiat eivät ole kunnossa. Se tietenkin on mamujen syytä, vaikka koko kunnassa ei olisi yhtään muualta tulluttaMistä sinä arvailet, mitä kokemusta kullakin keskustelijalla mahtaa olla koulujärjestelmästä?
Oletko joku selvänäkijä? - Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Kyse on siitä, että minusta ihmisen on täysin turhaa länkyttää kouluista, jos itsellä ei ole aiheesta muuta kokemusta kuin omat koulujat.
Ylipäätään ottaen myös on lähinnä säälittävää, jos lapseton ihminen alkaa asiasta luennoida vanhemman näkökulmasta.
Koulujen ongelmista on turha paapattaa, jos ei itse auta maksimaalisin tavoin niitä mahdollisia lapsiaan. Kysehän tosiasiassa siitä, että kovaäänisimmillä mussuttajilla täällä ei ole mitään hajuakaan koulujen ongelmista. Pääasia on aukoa päätä mamuista ja se riittää. Jos noilla asenteilla liikkeellä olevilla ihmisillä on lapsia, on suuri todennäköisyys, että niiden lasten asiat eivät ole kunnossa. Se tietenkin on mamujen syytä, vaikka koko kunnassa ei olisi yhtään muualta tulluttaMeinaatko siis, että vankilaolojen arvostelijalla pitää olla kokemusta vankina olosta, Venäjä-Ukraina sodan arvostelijalla rintamasodasta jne?
Melko erikoinen asenne sinulla, jos lapseton ihminen ei saa arvostella koulutusta.
Taidat olla vasemmistoliittolainen?
Veronika Honkasalohan Vasl:sta juuri totesi, että transsuasioita saa kommentoida vain oikeassa olevat. - Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Suomen peruskoulujen opetussuunnitelmien parissa ovat kyllä koheltaneet vuorollaan kaikki hallituksissa olleet puolueet. Sitä ei voi laittaa vasemmiston syyksi. En antaisi erityisiä kehuja yhdellekään viimeisistä opetusministereistä. Kova tarve heillä on saada kädenjälkensä näkymään, mutta ymmärrystä koulujen arjesta ei ole, kun heillä itsellään ei ole kokemusta opetustyöstä.
En tarkoita niinkään ministeriä vaan opetushallituksen virkamiehiä.
Kiinnostuksen kohteena tuntuu olevan lähinnä se pitääkä poikien käydä tyttöjen wc:ssa ja tyttöjen poikien wc:ssa, saako poikaa sanoa pojaksi tai tyttöä tytöksi.
Pitääkö Kallen pukeutua röyhelömekkoon kouluun tullessaan ja vetää meikit naamaan.
Tämän tyyppisten asioiden parissa taitaa mennä 90% virkamiesten työajasta. Anonyymi kirjoitti:
En tarkoita niinkään ministeriä vaan opetushallituksen virkamiehiä.
Kiinnostuksen kohteena tuntuu olevan lähinnä se pitääkä poikien käydä tyttöjen wc:ssa ja tyttöjen poikien wc:ssa, saako poikaa sanoa pojaksi tai tyttöä tytöksi.
Pitääkö Kallen pukeutua röyhelömekkoon kouluun tullessaan ja vetää meikit naamaan.
Tämän tyyppisten asioiden parissa taitaa mennä 90% virkamiesten työajasta.Eivätköhän tuollaiset asiat kerro enemmän sekä yhteiskunnassamme vallalla olevista keskusteluista että puheenaiheista. Vaikka seksuaalisuuteen liittyvät aiheet saattavatkin olla provosoivia ja kiihdyttäviä, ne muodostavat tosiasiassa vain hyvin pienen marginaaliosuuden siitä keskustelusta, joka liittyy koululaitoksemme.
Minulla ei ole mitään erityistä syytä ihastella koulupuolen korkeimpia virkamiehiä ja heidän puuhiaan, mutta kyllä he ne suurimmat virheensä ovat tehneet ihan muilla kuin seksuaalisuuteen liittyvissä opetussunnitelmaideoissa.Anonyymi kirjoitti:
Meinaatko siis, että vankilaolojen arvostelijalla pitää olla kokemusta vankina olosta, Venäjä-Ukraina sodan arvostelijalla rintamasodasta jne?
Melko erikoinen asenne sinulla, jos lapseton ihminen ei saa arvostella koulutusta.
Taidat olla vasemmistoliittolainen?
Veronika Honkasalohan Vasl:sta juuri totesi, että transsuasioita saa kommentoida vain oikeassa olevat.Kuka tahansa voi arvostella ihan mitä vain. Kyse on siitä, onko sillä arvostelulla mitään painoarvoa.
Kun lähdetään puhumaan koulun suhteen vaikkapa siitä, mitä ongelmia peruskoulussamme tai lukiossamme on, lapseton ihminen ei todellakaan ole siellä asiantuntevimmassa kymmenyksessä, ellei satu olemaan työssä koulussa itse. Asiaan perehtymätön on jostakin imenyt ne käsitykset siitä, mitä ongelmia on ja hän on siis muiden mielipiteiden varassa.
Jos ihminen on sitä mieltä, että lapsilla ja nuorilla on koulussa ongelmia, hänen olisi oikeasti kyllä syytä kertoa sekin, miten hän on omia lapsiaan tukenut. Jos ei ole, sekin jo kertoo paljon.Anonyymi kirjoitti:
Mistä sinä arvailet, mitä kokemusta kullakin keskustelijalla mahtaa olla koulujärjestelmästä?
Oletko joku selvänäkijä?Eiköhän ihmisen tekstistä paljastu nopeasti se, ymmärtääkö hän aiheesta mitään vai ei.
Anonyymi kirjoitti:
Uusin tieto löytyy netistä. Oppikirjat ovat jäänne kansakoulusta.
Niinpä kai monin paikoin ovat, mutta kyllä lapset tarvitsevat edelleen käsiinsä jotakin konkreettista. Sinulla ei taida olla lapsia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusin tieto löytyy netistä. Oppikirjat ovat jäänne kansakoulusta.
Ensimmäisen ja toisen asteen koulutuksessa ollaan tekemisissä niin perustavanlaatuisten asioiden kanssa, että suurin osa 'tiedosta' muuttuu merkittävästi erittäin harvoin. Toki esim. historian tulkinnassa voi tapahtua merkitttäviä muutoksia muttei niitäkään kovin usein tapahdu.
Ensimmäisen ja toisen koulutusasteen tasoilla esim. luonnontieteen tai historian opit ovat pääosin samoina pysyviä.
Oppikirja on erittäin hyvä opiskeluväline. Internetistä tietoa etsivä oppilas tarvitsee kykyä vastustaa halua lähteä tekemään kaikkea muuta internetissä. On turha vaivata oppilaita tuollaisella ylimääräisellä vaikeusasteella, jonka internetin käyttö tuo sivutuotteena. Oppikirja auttaa oppilasta keskittymään oppimistavoitteisiin pitämällä muut ärsykkeet vähäisempinä.
Jos kouluissamme huomioitaisiin ihmisen kognitiota koskevaa tutkimusta, niin puhelimet olisi oppitunneilla kielletty kokonaan. Puhelimet pitäisi jättää esim. luokan ulkopuolella olevaan säilöön. Jo parikymmentä vuotta sitten kokeellisessa tutkimuksessa havaittiin, että pelkästään puhelimen pitäminen päällä ja taskussa/vieressä, heikensi muistiinpainamista. Nähtävästi pelkkä puhelimen läsnäolo vei osan ihmisen tarkkaavaisuudesta, mikä taas vaikuttaa ihmisen nk. työmuistin määrään laskevasti. Tuohon aikaan ei ollut nk. älypuhelimia, mutta vaikea kuvitella, että älypuhelimilla ilmiö olisi ainakaan vähäisempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uusin tieto löytyy netistä. Oppikirjat ovat jäänne kansakoulusta.
Koulussa on ehkä vähän liikaakin keskitytty appeihin ja nettiselailuun.
Molemmat varmaan ovat hyviä juttuja, mutta tuppaa tuo opiskelu unohtumaan välillä. - Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Suomen peruskoulujen opetussuunnitelmien parissa ovat kyllä koheltaneet vuorollaan kaikki hallituksissa olleet puolueet. Sitä ei voi laittaa vasemmiston syyksi. En antaisi erityisiä kehuja yhdellekään viimeisistä opetusministereistä. Kova tarve heillä on saada kädenjälkensä näkymään, mutta ymmärrystä koulujen arjesta ei ole, kun heillä itsellään ei ole kokemusta opetustyöstä.
Suomen koulujärjestelmän uudistuksien eräs keskeinen ongelma on, että uudistuksiin uskotaan eikä niiden vaikutuksia sen takia edes haluta seurata.
OKM:n virkamies totesi BBC:n haastattelussa vuonna 2017:
"Emme ole kovin kiinnostuneita mittareista tässä maassa, joten emme aio mitata sen onnistumista, ainakaan toistaiseksi. Toivomme, että se näkyy lastemme oppimistuloksissa sekä kansainvälisissä listauksissa, kuten Pisassa", hän sanoo.
Olisi varmaankin aika nostaa kysymys taas OKM:n eteen ja pyytää arviota, että miten uudistus on tulosten valossa noin niinkuin omasta mielestä ja PISA-tulosten valossa.
Tässä linkki tuohon BBC:n juttuun, jos kiinnostaa: https://www.bbc.com/news/world-europe-39889523
Jutussa on myös kriittisiä huomioita, esim. yliopistonlehtori Jari Salmiselta, joka on johdonmukaisesti varoittanut tekemästä isoja kertauudistuksia järjestelmään, joka on hioutunut satojen vuosien kuluessa ja joka on tuottanut hyviä tuloksia.
Lopuksi voisi todeta, että ongelma on toki yleinen myös monilla muilla elämänalueilla ja toimialoilla, niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla. Ihmisillä on taipumus vahvistusharhaan, eli he etsivät "todisteita" uudistuksilta odottamistaan hyödyistä mutta sivuuttavat vastakkaisen informaation. Anonyymi kirjoitti:
Ensimmäisen ja toisen asteen koulutuksessa ollaan tekemisissä niin perustavanlaatuisten asioiden kanssa, että suurin osa 'tiedosta' muuttuu merkittävästi erittäin harvoin. Toki esim. historian tulkinnassa voi tapahtua merkitttäviä muutoksia muttei niitäkään kovin usein tapahdu.
Ensimmäisen ja toisen koulutusasteen tasoilla esim. luonnontieteen tai historian opit ovat pääosin samoina pysyviä.
Oppikirja on erittäin hyvä opiskeluväline. Internetistä tietoa etsivä oppilas tarvitsee kykyä vastustaa halua lähteä tekemään kaikkea muuta internetissä. On turha vaivata oppilaita tuollaisella ylimääräisellä vaikeusasteella, jonka internetin käyttö tuo sivutuotteena. Oppikirja auttaa oppilasta keskittymään oppimistavoitteisiin pitämällä muut ärsykkeet vähäisempinä.
Jos kouluissamme huomioitaisiin ihmisen kognitiota koskevaa tutkimusta, niin puhelimet olisi oppitunneilla kielletty kokonaan. Puhelimet pitäisi jättää esim. luokan ulkopuolella olevaan säilöön. Jo parikymmentä vuotta sitten kokeellisessa tutkimuksessa havaittiin, että pelkästään puhelimen pitäminen päällä ja taskussa/vieressä, heikensi muistiinpainamista. Nähtävästi pelkkä puhelimen läsnäolo vei osan ihmisen tarkkaavaisuudesta, mikä taas vaikuttaa ihmisen nk. työmuistin määrään laskevasti. Tuohon aikaan ei ollut nk. älypuhelimia, mutta vaikea kuvitella, että älypuhelimilla ilmiö olisi ainakaan vähäisempi.Puhut asiaa. Vaikka itse toimin koulussamme digitutorina, rajoittaisin kyllä kovasti alakouluikäisten älylaitekäyttöä. Kovimmin touhua pitäisi rajoittaa kotien. Koulussa laitteilla useimmiten tehdään jotakin hyödyllistä.
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Siten, että kun kommentoit täällä kouluasioita, sinulla täytyy olla omaakin kokemusta aiheesta. Lisäksi sinun täytyy noin yleviä heittelevänä keskustelijana olla erittäin hyvä vanhempi, vai mitä?
älä länkytä, tero.
- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Kyse on siitä, että minusta ihmisen on täysin turhaa länkyttää kouluista, jos itsellä ei ole aiheesta muuta kokemusta kuin omat koulujat.
Ylipäätään ottaen myös on lähinnä säälittävää, jos lapseton ihminen alkaa asiasta luennoida vanhemman näkökulmasta.
Koulujen ongelmista on turha paapattaa, jos ei itse auta maksimaalisin tavoin niitä mahdollisia lapsiaan. Kysehän tosiasiassa siitä, että kovaäänisimmillä mussuttajilla täällä ei ole mitään hajuakaan koulujen ongelmista. Pääasia on aukoa päätä mamuista ja se riittää. Jos noilla asenteilla liikkeellä olevilla ihmisillä on lapsia, on suuri todennäköisyys, että niiden lasten asiat eivät ole kunnossa. Se tietenkin on mamujen syytä, vaikka koko kunnassa ei olisi yhtään muualta tulluttaKoulu on yhteiskunnallinen laitos, joten kyllä siitä pitää olla kaikilla yhteiskunnan jäsenillä mahdollisuuus lausua mielipiteensä.
Julkinen keskustelu aiheesta on kuitenkin jokseenkin harmitonta. Paljon hankalampaa on, jos vanhemmat alkaa ottaa yhteyttä suoraan opettajaan ja "neuvomaan" tai muuten esittämään jos jonkinlaisia vaatimuksia.
Usein muuten kuulee sanottavan, että koulua pitää uudistaa, koska maailma muuttuu. Kukaan ei ole kai kuitenkaan osoittanut, että perinteisempi koulu tuottaisi jotenkin huonoja tuloksia muuttuvassa maailmassa. Ihmiset tuntuu usein unohtavan, että esim. peruskoulu on pyrkinyt tuottamaan perusosaamisen perusasioista. Iso osa noista perusasioista ei loppujen lopuksi ole kovinkaan muuttuvaisia. Tällainenkin ajatus juolahti mieleen, että onko peruskoulun oppisisällöt alkanut hajaantua niin, että joissain asioissa kavennetaan ja syvennetään kun taas toisissa laajennetaan ja ohennetaan? Ja jos noin tapahtuu, niin onko kyse harkitusta päätöksestä vai seurausta siitä, että on tehty lukuisia eri päätöksiä irrallaan toisistaan? Anonyymi kirjoitti:
Koulu on yhteiskunnallinen laitos, joten kyllä siitä pitää olla kaikilla yhteiskunnan jäsenillä mahdollisuuus lausua mielipiteensä.
Julkinen keskustelu aiheesta on kuitenkin jokseenkin harmitonta. Paljon hankalampaa on, jos vanhemmat alkaa ottaa yhteyttä suoraan opettajaan ja "neuvomaan" tai muuten esittämään jos jonkinlaisia vaatimuksia.
Usein muuten kuulee sanottavan, että koulua pitää uudistaa, koska maailma muuttuu. Kukaan ei ole kai kuitenkaan osoittanut, että perinteisempi koulu tuottaisi jotenkin huonoja tuloksia muuttuvassa maailmassa. Ihmiset tuntuu usein unohtavan, että esim. peruskoulu on pyrkinyt tuottamaan perusosaamisen perusasioista. Iso osa noista perusasioista ei loppujen lopuksi ole kovinkaan muuttuvaisia. Tällainenkin ajatus juolahti mieleen, että onko peruskoulun oppisisällöt alkanut hajaantua niin, että joissain asioissa kavennetaan ja syvennetään kun taas toisissa laajennetaan ja ohennetaan? Ja jos noin tapahtuu, niin onko kyse harkitusta päätöksestä vai seurausta siitä, että on tehty lukuisia eri päätöksiä irrallaan toisistaan?Kyse on siitä, että ihmiset esittävät helposti koulua koskevia väitteitä, vaikka eivät tiedä välttämättä asiasta mitään. Hyvinkin moni kuvittelee olevansa asiantuntija oppilasryhmien käsittelyn suhteen, vaikka ei itse saa kasvatettua edes niitä yhtä tai kahta omaansa.
Kovimmin huutavat yleensä ymmärtävät vähiten. Jopa poliittisille päättäjille sellainen olennainen käsite kuin "tuntikehys" on vieras.Anonyymi kirjoitti:
älä länkytä, tero.
Lapseton peräkammarin poika ei aihetta hallitse.
🤣🤣🤣- Anonyymi
TruthReallyHurts kirjoitti:
Lapseton peräkammarin poika ei aihetta hallitse.
🤣🤣🤣Eivät tunnu hallitsevan myöskään äärivasemmisto virkamiehet, jotka asian parissa Suomessa touhuilee. Pisa pisteet eivät nimittäin laskisi, jos hallitsisivat.
Millainen on koulupäivä nykyään?
Villi veikkaus:
Islamin opetusta
Tehdään laulu sahasta
Trans
Lounas
Islam
Tehdään näytelmä yhteyttämisestä
Trans
Vrt aiemmin:
Matikka
Bilsa
Maantieto
Lounas
Matikka
Historia
Äikkä Anonyymi kirjoitti:
Eivät tunnu hallitsevan myöskään äärivasemmisto virkamiehet, jotka asian parissa Suomessa touhuilee. Pisa pisteet eivät nimittäin laskisi, jos hallitsisivat.
Millainen on koulupäivä nykyään?
Villi veikkaus:
Islamin opetusta
Tehdään laulu sahasta
Trans
Lounas
Islam
Tehdään näytelmä yhteyttämisestä
Trans
Vrt aiemmin:
Matikka
Bilsa
Maantieto
Lounas
Matikka
Historia
ÄikkäSinun kannattaa tutustua opetussuunnitelmiin, jotta et nolaa itseäsi enempää.
- Anonyymi
Persut alkavat heti hokea että syy on maahanmuuttajissa. Mutta syy voi olla myös persuissa tai että suomalaisten tyhmistymisen seuraus on persujen kannatuksen nousu. Tyhmä kansakunta hurahtaa demagogiaan.
Totta puhuen kyseessähän on länsimaita koskeava kulttuurinen rappio. Nuorisoa ei enää matematiikka ja tekniikka kiinnosta. Idoleita popparit eli karvapäätontut ja kaikenlaiset löyhäpäiset tubettajat.- Anonyymi
Länsimainen rappio leviää Afrikasta ja Lähi-Idästä, niinkö?
- Anonyymi
Älyä ja järkeä tarvitaan kaikessa päätöksenteossa, pelkällä tunneälyllä, jota ohjaa aatehörhöys ei pitkälle potkita. Valitettavasti Vihreä nykyhallitus toimii pelkällä kapea-alaisella ääriaatetahdolla mitä värittää mutu-tunne kaikessa.
- Anonyymi
Nykypersujenkin olisi syytä miettiä, että johtuuko rappio maahanmuutosta vai aiheuttaako rappio maahanmuuttoa?
Ja ovatko nykypersut tuosta rappiosta jotenkin vapaita vai nykypersut kenties osa rappion levitttämistä?
- Anonyymi
Sanokoon kuka mitä tahansa, mutta luokkakoot kasvatettu ja mamut vie oman osansa eli kaiken ajan. Luuletteko, että opettajat pystyy kaikkeen? Tämä oli täysin odotettavissa ja tämä ideologiääliöryhmä on lisännyt sitä. Odotan innolla, kun niitten omat kakarat menee kouluun. Tosin arvelen, että siihen mennessä on pistetty jo pystyyn miljardien eliittikoulu, jossa näiden surkimusten surkea jälkipolvikin opettelee, millä kähmit itsellesi kaiken. Sama koskee terveydenhuoltoa.
- Anonyymi
Niinpä! Jos mamut ei pysy tahdissa, niin pois vaan ja takasin kotimaahansa.
- Anonyymi
Maahanmuuttajissa on paljon niitä,jotka uskovat turvan olevan matematiikan sijasta allahissa!
- Anonyymi
Heh, 1 1=allah :)))
- Anonyymi
Pitäisi oppia peruslaskurutiinit, niiden päälle rakentuu arjessa pärjääminen ja korkeampi matematiikka. Nykyään päähän pänttäämistä ei pidetä arvossa, mutta jos aikuinen joutuu turvautumaan laskimeen esimerkiksi tilanteessa 9 8 on jotain pielessä.
- Anonyymi
Kuten sanottu "yksi väärä bakteeri pilaa hyvän viinin".
- Anonyymi
Koulun taso vaemmistolaisen ministerin takia on laskenut katastrofiin.
Vassarikommarit ja sitä ennen sosialistipunikit ovat tuhonneet kaiken mihin ovat koskeneet. Oksennuksen jatkeita nuo viherpunakommarit.- Anonyymi
Mihinkä perustat väitteesi paskiaispersu?
Viimeisin pisa-tutkimus osoittaa vain persuhallituksen 2015-2017 virheet.
- Anonyymi
Niggereitä ja muita vähämielisiä aavikkorottia jo paljon, joten ei ihme tuo romahdus.
- Anonyymi
Hekö siellä opettaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hekö siellä opettaa?
Persu ei taida ymmärtää, että opetuksen lasku on tapahtunut siksi että on alettu palkkaamaan Laura Huhtasaaren kaltaisia valeopettajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persu ei taida ymmärtää, että opetuksen lasku on tapahtunut siksi että on alettu palkkaamaan Laura Huhtasaaren kaltaisia valeopettajia.
Taitaa olla opettajista suurin osa kaiken suvaitsevaisia opettajia, joita ohjaa pelkkä Vihreä aate, järkeä ja älyä ei saa käyttää opetuksessa.
Vihreän politiikan mukaan kaikki pitää palauttaa alkuperäiseen tilaan ja ihmisestä pitää tehdä hottentotti ja alkuasukas. Vihreät eivät hyväksy normaalia muutosta mikä tapahtuu luonnossa ja kaikessa elävässä, he väen väkisin yrittävät muuttaa luonnollista luonnottomaksi ja muuttaa luonnon järjestystä.
- Anonyymi
Ei jaksa ny!
Liian paljon pelataan pleikkaa ja runkataan sekä impataan bensaa.
Ei jaksa ny! Voimat lopus. - Anonyymi
Maahanmuuttajilla on oma osuutensa pisa-tuloksen heikentymiseen. Mutta he eivät suinkaan ole ainoa syy.
Iso osuus tuloksessa on myös sillä, että osaamisen merkitys on murroksessa. Yhä useampi oppii jo nuorena ettei fyysisillä, todelliseen maailmaan pohjautuvilla faktoilla ole enää niin suurta merkitystä kuin ennen. Eurooppalainen sivistys ja yhteiskunta on aikoinaan rakennettu tieteen varaan, mutta tämän hetken kuuminta huumaa ovat kokeminen ja uhriutuminen. Mitä lujempaa, mitä moninaisemmin uhriutuneena huutaa, niin sitä oikeammassa on. Riippumatta todellisen maailman realiteeteista. Jos koettu todellisuus ja fyysinen olemassaoleva fakta ovat ristiriidassa, niin siihen auttaa kun huutaa vain lujempaa ja vihaisempana.
Tätä ajattelutapaa kuvaa hyvin 2 2=5 -liikehdintä, jossa tietyt ihmiset väittävät vakavissaan että matematiikkakin on vain abstraktio, jonka tulokstet ovat vain sitä mitä niiden sovitaan olevan. Sopii hyvin yhteen maailmankatsomuksen kanssa jossa mitään ei tarvitse opiskella koska aina voi päättää omassa päässään miten asiat ovat.- Anonyymi
"Sopii hyvin yhteen maailmankatsomuksen kanssa jossa mitään ei tarvitse opiskella koska aina voi päättää omassa päässään miten asiat ovat."
Maailma on tyhmentynyt kovaa vauhtia ja lopputulos on tiedossa. Luonnonvalinta on selviytymistä. Tämä porukka ei tule selviytymään. Tappavat itsensä jo ilmastonmuutoksen johdosta lisääntyvillä tartuntataudeilla, koska ovat päättäneet, ettei niitä ole olemassa. :D - Anonyymi
Taidat olla jäljillä. Kokenut helsinkiläinen opettaja valitti hiljattain että tyypillistä opetusta on nykyään sellainen että tehdään laulu sahasta tai näytelmä yhteyttämisestä. Jos opetus on huuhaata, niin ei ne oppilaatkaan opi. Aika yksinkertaista matematiikkaa.
- Anonyymi
Pelkkää mutu-tuntumaa ja tunnekokemuksia on Vihreiden näkemys elämästä. Siksi he haluavat vapauttaa huumeet, jotka lisäävät noita tunnekokemuksia, mutta eivät ota huomioon, että huumeet ovat vaaraksi ihmisen terveydelle ja hänen koko elämälleen, ovat haitaksi ympäristölle ja yhteiskunnalle.
Ihminen on osa luontoa, tarvitsee suojelua ihan kuin eläimetkin. - Anonyymi
Kvanttimekaniikan puolella perinteisellä matematiikalla kieltämättä on ongelmia.
- Anonyymi
Ihmekös tuo kun osa pojista kokee lukutaidon hankkimisenkin haastavaksi. Tällä menolla Suomen väki pitäisikin vaihtaa.:D
- Anonyymi
Ratkaisu on olemassa: tasokurssit takaisin. Vasemmiston tasa-arvovaatimus on johtanut tasakurjuuteen. Jos joku ei tiedä, että Suomen kasvatustieteen laitokset ovat vasemmiston valtaamia, niin kerrotaa se heille. Suomen kasvatustieteellinen tutkimus on yhtä vasemmistohössötystä. Heidän "tieteelliset" totuutensa ovat melko kaukana totuudesta.
- Anonyymi
Kerro vasureista lässyttävä tampio sitten nimiä. Sano ihan nimeltä ne kasvatustieteilijät yliopistosta tai opetushallituksesta jotka ovat vasureita ja mitä he ovat päättäneet esim. OPSiin. Et taida tampio kyetä.
- Anonyymi
Ratkaisu olisi ettei palkattaisi persuja valeopettajia vaan oikeita päteviä opettajia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro vasureista lässyttävä tampio sitten nimiä. Sano ihan nimeltä ne kasvatustieteilijät yliopistosta tai opetushallituksesta jotka ovat vasureita ja mitä he ovat päättäneet esim. OPSiin. Et taida tampio kyetä.
Jätetään nyt nimet mainitsematta, mutta kun vasemmisto laajennetaan kattamaan myös vihreät, koska vasemmistoahan vihretä nykyään ovat, niin tuo edellisen kirjoittajan vaite "vasemmiston" vaikutuksesta pitää osin paikkansa.
- Anonyymi
Tasokurssit ei oikein vaikuta kunnon ratkaisulta. Ongelma ei ole niinkään osaamisessa vaan työrauhassa. Tasokursseja jos vaatiii, niin silloin pitäisi ottaa ne myös muihin aineisiin. Liikunnassa oma ryhmä tumpeloille ja liikunnallisille, taideaineissa oma ryhmä taitaville ja taidottomille, jne.
Isompi korjausliike voitaisiin saada aikaan sillä, että tehdään valtakunnallinen linjaus, että luokalleen pitää voida jättää ja että opettaja ei ole vastuussa käytöshäiriöiden takia opetuksesta poistettujen oppimisesta vaan vastuu siirtyy kodeille ja sosiaalitoimelle. Nyt monessa koulussa on kirjoittamaton sääntö, että ketään ei jätetä luokalleen. Kyllä lapset ja nuoret osaavat haluttessaan tyhmyyksissään hyödyntää tuota porsaanreikää. Siksi se pitää tukkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasokurssit ei oikein vaikuta kunnon ratkaisulta. Ongelma ei ole niinkään osaamisessa vaan työrauhassa. Tasokursseja jos vaatiii, niin silloin pitäisi ottaa ne myös muihin aineisiin. Liikunnassa oma ryhmä tumpeloille ja liikunnallisille, taideaineissa oma ryhmä taitaville ja taidottomille, jne.
Isompi korjausliike voitaisiin saada aikaan sillä, että tehdään valtakunnallinen linjaus, että luokalleen pitää voida jättää ja että opettaja ei ole vastuussa käytöshäiriöiden takia opetuksesta poistettujen oppimisesta vaan vastuu siirtyy kodeille ja sosiaalitoimelle. Nyt monessa koulussa on kirjoittamaton sääntö, että ketään ei jätetä luokalleen. Kyllä lapset ja nuoret osaavat haluttessaan tyhmyyksissään hyödyntää tuota porsaanreikää. Siksi se pitää tukkia.Apukoulut takaisin ja nimeksi "tyhmien ja huonosti käyttäytyvien koulu"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tasokurssit ei oikein vaikuta kunnon ratkaisulta. Ongelma ei ole niinkään osaamisessa vaan työrauhassa. Tasokursseja jos vaatiii, niin silloin pitäisi ottaa ne myös muihin aineisiin. Liikunnassa oma ryhmä tumpeloille ja liikunnallisille, taideaineissa oma ryhmä taitaville ja taidottomille, jne.
Isompi korjausliike voitaisiin saada aikaan sillä, että tehdään valtakunnallinen linjaus, että luokalleen pitää voida jättää ja että opettaja ei ole vastuussa käytöshäiriöiden takia opetuksesta poistettujen oppimisesta vaan vastuu siirtyy kodeille ja sosiaalitoimelle. Nyt monessa koulussa on kirjoittamaton sääntö, että ketään ei jätetä luokalleen. Kyllä lapset ja nuoret osaavat haluttessaan tyhmyyksissään hyödyntää tuota porsaanreikää. Siksi se pitää tukkia.Ollessani nuorempi . Lähes joka toinen likka oli lastentarhanopettaja. Nyt ei eläintarha näy kiinnostavan ketään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratkaisu olisi ettei palkattaisi persuja valeopettajia vaan oikeita päteviä opettajia.
Oletteko olevinanne vitsikäs?
Muodollinen pätevyys on Suomessa väärin ymmärrettyä. Se, että on vaikkapa lääkärit A ja B tai opettajat C ja D, ei tarkoita, että A ja B olisivat välttämättä yhtä hyviä lääkäreitä tai että C ja D olisivat yhtä hyviä opettajia. Suomen järjestelmä on vaan rakennettu muodollisen pätevyyden tuottavan tasalaadun oletukselle. Ja moni ihminen menee virran mukana.
Eräs ongelma on vähäinen pedagogiikan tiedostaminen. Kyläkouluja ja pieniä kouluja on lakkautettu julkisen sektorin mittakaavassa pienten säästöjen takia. Samalla on tehty pedagoginen valinta, että ahdas suurkoulu olisi parempi oppimisympäristö kuin pienempi koulu. Kuitenkin monen lapsen kohdalla pienempi koulu on parempi oppimisympäristö.
Vallalla on julma ideologia, jonka mukaan lapset pitää lastentarhoista kouluihin saakka sulloa isoon oppilaitokseen, että lapset "oppisivat sosiaalisiksi". Tuo oletus, että ihmispaljoudessa ihmisestä tulisi automaattisesti sosiaalinen, on kuitenkin täysin virheellinen.
Perinteiset pienemmät koulut tarjoavat paljon paremman mahdollisuuden kasvaa sosiaaliseksi, koska niissä kaikki tuntee kaikki, joten pitää aidosti opetella tulemaan toimeen kaikkien kanssa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletteko olevinanne vitsikäs?
Muodollinen pätevyys on Suomessa väärin ymmärrettyä. Se, että on vaikkapa lääkärit A ja B tai opettajat C ja D, ei tarkoita, että A ja B olisivat välttämättä yhtä hyviä lääkäreitä tai että C ja D olisivat yhtä hyviä opettajia. Suomen järjestelmä on vaan rakennettu muodollisen pätevyyden tuottavan tasalaadun oletukselle. Ja moni ihminen menee virran mukana.
Eräs ongelma on vähäinen pedagogiikan tiedostaminen. Kyläkouluja ja pieniä kouluja on lakkautettu julkisen sektorin mittakaavassa pienten säästöjen takia. Samalla on tehty pedagoginen valinta, että ahdas suurkoulu olisi parempi oppimisympäristö kuin pienempi koulu. Kuitenkin monen lapsen kohdalla pienempi koulu on parempi oppimisympäristö.
Vallalla on julma ideologia, jonka mukaan lapset pitää lastentarhoista kouluihin saakka sulloa isoon oppilaitokseen, että lapset "oppisivat sosiaalisiksi". Tuo oletus, että ihmispaljoudessa ihmisestä tulisi automaattisesti sosiaalinen, on kuitenkin täysin virheellinen.
Perinteiset pienemmät koulut tarjoavat paljon paremman mahdollisuuden kasvaa sosiaaliseksi, koska niissä kaikki tuntee kaikki, joten pitää aidosti opetella tulemaan toimeen kaikkien kanssa.Niin Huhtasaaren oppiarvosana oli C eli alempaa keskitasoa ja senkin sai plagioimalla.
Kiinnostaisi tietää, miksi hänet palkattiin vaikka hakijoina oli opettajia joiden oppiarvosana oli M ja E tasoa eli ylempää keskitasoa ja erinomaista tasoa ja joilla oli enemmän työkokemusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin Huhtasaaren oppiarvosana oli C eli alempaa keskitasoa ja senkin sai plagioimalla.
Kiinnostaisi tietää, miksi hänet palkattiin vaikka hakijoina oli opettajia joiden oppiarvosana oli M ja E tasoa eli ylempää keskitasoa ja erinomaista tasoa ja joilla oli enemmän työkokemusta.Miksiköhän Sanna valittiin pääministeriksi? Opiskeluissa aina rimaa hipoen läpi, tutkintoonkin meni 10v kun muilla 5v.
Tuloksetkin sen mukaiset, Suomi ajelehtinut koko ajan kriisistä toiseen Sannan kaudella.
Oppimistulokset romahtaneet, Sote sektori romahtanut jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro vasureista lässyttävä tampio sitten nimiä. Sano ihan nimeltä ne kasvatustieteilijät yliopistosta tai opetushallituksesta jotka ovat vasureita ja mitä he ovat päättäneet esim. OPSiin. Et taida tampio kyetä.
Risto Rinne oli Turun kasvatustieteen laitoksen professori, joka jäi pari vuotta sitten eläkkeelle. Hän on Vasemmistopuolueen puheenjohtaja Turussa. Hänen vaimonsa Pirjo Rinne on pitkän ajan vasemmistopolitikko. Turun kasvatustieteen laitoksen perustaja Erkki Lahdes oli Vasemmistolainen. Ei sinne kasvatustieteenlaitoksen virkoihin ole liiemmälti ollut asiaa ilman vasemmistolaisuutta. Itse olen varmaan tampio, mutta en onneksi sentään tietämätön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Risto Rinne oli Turun kasvatustieteen laitoksen professori, joka jäi pari vuotta sitten eläkkeelle. Hän on Vasemmistopuolueen puheenjohtaja Turussa. Hänen vaimonsa Pirjo Rinne on pitkän ajan vasemmistopolitikko. Turun kasvatustieteen laitoksen perustaja Erkki Lahdes oli Vasemmistolainen. Ei sinne kasvatustieteenlaitoksen virkoihin ole liiemmälti ollut asiaa ilman vasemmistolaisuutta. Itse olen varmaan tampio, mutta en onneksi sentään tietämätön.
Olet ilmeisen tampio kun kysyttiin ketä siellä nyt on jotka ovat päättäneet asiasta. Risto Rinteen nimeä ei löydy OPSista. eikä muitakaan mainitsemiasi nimiä.
- Anonyymi
Afrikkalaisten ÄO on 65-70
arabien vain hiukan "parempi" 70-80
Kannettu vesi ei kaivossa pysy..- Anonyymi
perussuomalaisten ÄO taso on 55-65. Ei näytä viinakaan pysyvän kaivossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
perussuomalaisten ÄO taso on 55-65. Ei näytä viinakaan pysyvän kaivossa.
Harvinaisen tyhmä kommentti- vastaa nolla-älytasoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Harvinaisen tyhmä kommentti- vastaa nolla-älytasoa.
Tyhmä mutta totuudenmukainen.
- Anonyymi
Tuuteista tulevat ohjelmatkin ovat älytasoltaan sopivia leikki-ikäisille.
- Anonyymi
Olis rasismia mikäli älykkäämmät kantasuomalaiset pärjäisivät koulussa paremmin kuin uussuomalaiset. Siksi peruskoulun käytyään kenenkään ei tule osata mitään.
- Anonyymi
Li Andersson muistaakseni oli hyvin kielteinen matematiikkaa kohtaan, äärioikeistolaista. Yliopiston valintakokeista vaati matematiikan poistamista ja korvaamista 'yhteiskunnallisella' tieteellä. Jos tätä on haluttu ja kaiken lisäksi saatu niin miksi tätä purnataan?
- Anonyymi
Taitaa tarkoittaa että matemaatikoille ei ole töitä, kun suomentaa
- Anonyymi
Finanssi- ja vakuutusmatematiikka ovat eri asioita kuin taloustiede.
Matemaatikoita voisi olla syytä ehkä käyttää useammin eri tehtävissä. Esimerkiksi liikennejärjestelmäsuunnittelussa näkyi joskus paikka auki ja utetliaisuudesta tuli katsottua, minkälaista ihmistä hakivat. Ensimmäinen ajatus nimittäin ennen ilmoituksen lukemista oli, että varmaankin hakevat matemaatikkoa optimoimaan reittejä. Ilmoituksen lukemisen jälkeen oli selvää, että hakijalta ei kaivattu minkäänlaista matemaattisen mallintamisen tai optimoinnin osaamista. Silloin valkeni myös se, miksi esim. Hesassa tehdään aika ajoin täysin järjettömän oloisia joukkoliiikenneuudistuksia.
Koodariksi matemaatikon koulutus on varmaankin turha. Ohjelmoijilla taas olisi usein syytä olla hieman enemmän matemaattisen ajattelun taitoja, Matemaatikot sopisivat paremmin ohjelmoijiksi kuin koodareiksi, mutta eipä noita ohjelmoijiakaan nykään paljoa enää käytetä, koska se ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa. On liiketaloudellisesti kannattavampaa tehdä nopeasti jotain toimivan näköistä, johon pääsee sitten tekemään tiuhaan tahtiin yhä uusia korjauksia. - Anonyymi
harva matemaatikko opiskelee matemaatikoksi jäädäkseen matemaatikoksi...
fyysikot ovat käytännössä lähes kaikki matemaatikkoja. tulleet joko fyysikoksi ensin ja syventäneet ymmärrystään matematiikan opinnoilla tai ovat ensin opiskelleet matematiikkaa ja sitten siirtyneet fysiikan pariin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
harva matemaatikko opiskelee matemaatikoksi jäädäkseen matemaatikoksi...
fyysikot ovat käytännössä lähes kaikki matemaatikkoja. tulleet joko fyysikoksi ensin ja syventäneet ymmärrystään matematiikan opinnoilla tai ovat ensin opiskelleet matematiikkaa ja sitten siirtyneet fysiikan pariin.Suurin osa fyysikoista ei ole matemaatikkoja.
Eroa voisi ehkä kuvata näin:
Fyysikot käyttää matemaattisia menetelmiä (usein reaalimaailman) sovelluksiin.
Matemaatikot todistaa matemaattisten menetelmien toimivuuksia matematiikan maailmassa.
- Anonyymi
Punavihreä tuhohallitus tuhosi koulujärjestelmän.
- Anonyymi
Muutama oma havainto siitä, mitä suomalaisessa koulussa on hiljalleen mennyt pieleen.
Järjestyksen säilyminen oppitunneilla
- on aika surullista, että koulujen vanheimpainillassa kerrotaan kuinka luokalle on hankittu 6 kuulosuojainta yhteiseen käyttöön ja lisäksi on ihan ok tuoda kotoa omat.
Tasapäistäminen
- kaikki yritetään pitää samassa ryhmässä, vaikka osa oppilaista selvästi kuuluisi erityisopetukseen. Nyt oppitunneilla nämä eritysopetukseen kuuluvat oppilaat varastavat opettajan ajan ja todellakin tasapäistävät oppilaita...estämällä myös fiksujen oppilaiden opiskelun. Kiertävillä erityisopettajilla yritetään ratkoa ongelmia, mutta oppimisrauhan kannalta ei ole kovin järkevän tuntuista, että luokassa häärää samaan aikaan pari-kolme opettajaa, eikä oppilaat oikein tiedä mihin siellä pitäsi keskittyä...kuuntelemaan mitä erityisopettaja höpöttää luokan tyhmimmille adhd-tapauksille vai kouluavustajaa joka toisella sivustalla höpöttää jotain omalle suojatilleen vai sitten sitä opettajaa jonka puhetta ei kuule apuopettajien ja heidän suojattiensa höpötyksen yli.
Digitalisaatio
- koulussa menee nykyisin paljon aikaa laitteiden kanssa touhuamisessa, varsinaiseen opetukseen asti ei aina päästä. ratkotaan "it-ongelmia", vaan ei opita sitä asiaa joka tunnilla piti oppia. Tai sitten kokeillaan taas jotain ihkua uutta appia, jonka pitäisi tehdä ihmeitä oppimistuloksille, mutta todellisuudessa sen apin käyttöä opetellaan lähes yhtä paljon kuin itse asiaa. Sitten se opettamatta jäänyt aihe sysätään kotona opiskeltavaksi ja annetaan läksyjä asioista, jotka ovat jääneet opettamatta kun sinä päivänä laitteet taas olivat yhteistyöhaluttomia.
Henkilökohtaisesti en myöskään ymmärrä miksi oppilaille jaetaan pädejä. Läppärin vielä ymmärtäisin, siinä kun sentään on näppäimistö jonka käytön opiskelu on ehkä tänä päivänä jopa tärkeämpi taito kuin menneiden aikojen kaunokirjoituksen oppiminen.
Kaikkialle panostaminen
- peruskoulussa oppimiskäyrät laskussa, mutta nykyinen hallitus katsoi parhaaksi olla korjaamatta peruskoulun ongelmia sillä rahalla joka laitettiin oppivelvollisuusiän nostoon ja ilmaiseen opiskeluun toisella asteella. Hallitus oli huolissaan koulupudokkaista, joita nyt pakolla työnnetään toiselle asteelle, vaikka suuri osa näistä koulupudokkaista ei olisi koskaan koulupudokkaiksi joutunut, mikäli peruskouluun olisi satsattu ja ratkottu sen ongelmat.
- On aika surullista, että koulujen vanheimpainillassa kerrotaan kuinka luokalle on hankittu 6 kuulosuojainta yhteiseen käyttöön ja lisäksi on ihan ok tuoda kotoa omat.- Anonyymi
Suomalainen koululaitos on mennyt 40 vuotta alamäkeen, koska Vasemmisto valloitti kasvatustieteiden laitokset Suomessa. Inkluusio = tas-arvoa vasemmistolaisen ihannemaailmassa. Se ei tarkoita reaalimaailmaa, jossa joudumme elämään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomalainen koululaitos on mennyt 40 vuotta alamäkeen, koska Vasemmisto valloitti kasvatustieteiden laitokset Suomessa. Inkluusio = tas-arvoa vasemmistolaisen ihannemaailmassa. Se ei tarkoita reaalimaailmaa, jossa joudumme elämään.
Milloin se nyt taas onkaan Turun Terroristipäivän muistomerkkien osoitus ? Jota ei pariin vuoteen myönnetty Terrorismiksi ! Hävettää suomen päättäjien puolesta . Eikös muistaakseni 6 kpl tapettu torilla kurkkuauki ?
PISA -tulosten lasku saattaa johtua toki myös vihreästä unelmasta. Sillä ei kovin hyviä tuloksia saavuteta jos ei eroteta kirjaimia ja kellonaikoja toisistaan. Tai raiskaamista ja hampaiden pesua
- Anonyymi
veikkaan ettei moni osaa. varsinkaan matut, aikuisetkaan.
https://matematiikkalehtisolmu.fi/2005/2/teht1950.pdf - Anonyymi
Itse kävin peruskoulun pääosin 80-luvulla ja silloin oli aika selvä peli, että ne jotka eivät pärjänneet luokassa, siirrettiin tarkkailuluokalle tuhoamasta "normaali"-koululaisten oppimismahdollisuuksia.
Nyt olen parin alakoululaisen isä ja valitettavasti joudun huomaamaan, että tänä päivänä koulussa menee erillaisuuden ymmärtäminen vähän turhan pitkälle. Enkä nyt tarkoita rotua tai uskontoa, vaan niitä ADHD- ja pahempia tapauksia jotka ovat nyt samassa luokkahuoneessa kuin muutkin oppilaat. - Anonyymi
Tässäkin threadissa TupperWareKulhoPää todistaa yksinkertaisuutensa, sekä motiivinsa olla pelkkä trolli ja riidanhaastaja. Pahasti on hajallaan veetin ajatusmaailma, kun lukee hänen kommenttejaan, miten sekavasti hän on vastannut.
- Anonyymi
Ehkä jotain on pielessä, seuraan sivusta henkisenä tukena, miten maikat hakevat kännipaketin marketista, sillä mites sitä mainittiin "valhe tulee todeksi, kun tarpeeksi sitä toistellaan, niin lopulta uskotaan" -mr.hitler
https://m.youtube.com/watch?v=e-JGuPThrl4
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323326Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382623Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302465Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172338Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302023- 1141760
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741438Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3131413Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121321- 641157