Saattohoito hoitolaitoksessa

Anonyymi-ap

Asukkaan jo nukahtaessa ikiuneen kävi ilmi että hänen tytärtään oli ajettu pois saattohoidosta. Pyydetty jo lähtemään kotiin. Minä istuin siellä myös, yönkin, mutta minulle eivät sanoneet mitään.
lmoitustaululla kerrottiin ainakin jossain vaiheessa että vierailuaika on 1,5 tuntia, en ole pitkään aikaan lukenut enkä enää pääsekään.
Onko ohjeiden mukaista että lähiomainen ei saisi istua saattohoidossa vanhempansa vuoteen ääressä vaikka yötäpäivää ja toisen lähiomaisen kanssa vuorotellen.
Vai sattuiko vain niin että minun, joka en ole omainen, siellä ollessa oli eri hoitajat ja antoivat minun jutella ja silittää vanhusta aina kun hän oli hereillä, siis tuntikaupalla, myös yöllä. Saattohoito tuli eteen sen verran äkkiä, ettei tullut mieleenkään lukea ohjeita miten vierailijat tässä tapauksessa toimivat. Ja tämä kysymys ketään syyttämättä tai moittimatta, ihan pelkästä tiedonjanosta ja vastaisuuden varalle.

17

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jokaisella yksiköllä on omat ohjeensa vierailujen rajoittamiseen; esim. HUS:illa omansa, kunnallisilla omansa, yksityisillä omansa. Suositus ja tavoite on, että lähiomaisten vierailuja ei yleensä rajoiteta.
      Mutta ei unohdeta, että elämme yhä korona-aikaa ja joskus vierailujen rajoittaminen on ihan tarkoituksenmukaista myös muiden potilaiden ja henkilökunnan terveyden suojelemiseksi.

      Vaikea toki mitään sanoa yksittäisestä tapauksesta taustoja tietämättä ja hoitoyksikön tilannetta tietämättä.
      Oliko kuolema kuinka odotettu, jotkuthan saattavat elää saattohoidossa vuoden, kauemminkin. Kenties tyttärellä oli hengitystieoireita ja siksi hänen vierailujaan rajoitettiin? Miten pyydettiin poistumaan; kiellettiinkö luona olo vai sanottiinko, että kannattaisi mennä välillä nukkumaan itsekin ja se vain vaikeassa tilanteessa ymmärrettiin väärin? Tai ehkä pyydettiin poistumaan huoneesta hoitajien siellä olon ajaksi?
      Ehkä joku hoitaja ei niin välitä ohjeistuksista ja halusi antaa sinun siellä olla - empaattista, mutta ehkä silti ohjeistusta vastaan.

      Ja miksi tytär itse ei kysynyt hoitajilta syytä?

      • Anonyymi

        Ei ollut sairauksia. Asukkaalla oma huone jossa oltiin. Oli odotettu, siis kuoletettiin kuten minä asian ilmaisen lääkesanastoon perehtymättömänä, jos itse olet, tietänet mitä tarkoitan, ammattihenkilö sanoo toisilla käsitteillä. Oli päivistä kysymys. Ei sanonut hoitaja empaattisuuttaan, ei vaan tykännyt omaisista, eikä varsinkaan tyttärestä kun on samanlla alalla. Kun asukas vielä pystyi juomaan kahvia, ei antanut ennenkuin vaadin, vähän sellainen kuin että mitä millään vähänkään kivoilla asioilla on enää väliä. Eikä uskoakseni annettukaan kun en ollut paikalla. Mentiin aulaan kun tehtiin toimenpiteitä, ei siis oltu tiellä.
        Harmittaa tuo yrityksesi puolustaa huonoa hoitajaa ja moittia hyvin toimivaa. Sanoit että jokaisella laitoksella on omat tapansa. Kai nyt yleiset ohjeet saattohoidossa on.
        Mutta tuo lauseesi on tärkein: Suositus ja tavoite on, että lähiomaisten vierailuja ei yleensä rajoiteta. Eli ei siis minua kohdellut empaattinen hoitaja tehnyt väärin eikä ollut osaamaton. Se on kiva kuulla. Vlitän hänelle kiittävät terveiset siitä. Kiitos vastauksesta. Olen lähiomaiseen verrattava, kuolevalle tärkeä ihminen. Mutta en laita palautetta tälle toiselle hoitajalle, olkoon mikä on, mikä minä olen ketään opettamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ollut sairauksia. Asukkaalla oma huone jossa oltiin. Oli odotettu, siis kuoletettiin kuten minä asian ilmaisen lääkesanastoon perehtymättömänä, jos itse olet, tietänet mitä tarkoitan, ammattihenkilö sanoo toisilla käsitteillä. Oli päivistä kysymys. Ei sanonut hoitaja empaattisuuttaan, ei vaan tykännyt omaisista, eikä varsinkaan tyttärestä kun on samanlla alalla. Kun asukas vielä pystyi juomaan kahvia, ei antanut ennenkuin vaadin, vähän sellainen kuin että mitä millään vähänkään kivoilla asioilla on enää väliä. Eikä uskoakseni annettukaan kun en ollut paikalla. Mentiin aulaan kun tehtiin toimenpiteitä, ei siis oltu tiellä.
        Harmittaa tuo yrityksesi puolustaa huonoa hoitajaa ja moittia hyvin toimivaa. Sanoit että jokaisella laitoksella on omat tapansa. Kai nyt yleiset ohjeet saattohoidossa on.
        Mutta tuo lauseesi on tärkein: Suositus ja tavoite on, että lähiomaisten vierailuja ei yleensä rajoiteta. Eli ei siis minua kohdellut empaattinen hoitaja tehnyt väärin eikä ollut osaamaton. Se on kiva kuulla. Vlitän hänelle kiittävät terveiset siitä. Kiitos vastauksesta. Olen lähiomaiseen verrattava, kuolevalle tärkeä ihminen. Mutta en laita palautetta tälle toiselle hoitajalle, olkoon mikä on, mikä minä olen ketään opettamaan.

        Minusta oli hienoa että olit läsnä! Jokaisen ihmisen elämän loppuvaihe on tärkeä, jokainen pieni tekokin tärkeä! Kylmä laitos-suhtautuminen kamalaa! Eräs potilas ilmaisi sen kun hän meinasi kuolla että lääkäri puhui toimenpiteen aikana hoitajan kanssa että ”oletko syönyt mustekaloja!” Eikö sitä elämän päättymistä voisi edes kunnioittaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta oli hienoa että olit läsnä! Jokaisen ihmisen elämän loppuvaihe on tärkeä, jokainen pieni tekokin tärkeä! Kylmä laitos-suhtautuminen kamalaa! Eräs potilas ilmaisi sen kun hän meinasi kuolla että lääkäri puhui toimenpiteen aikana hoitajan kanssa että ”oletko syönyt mustekaloja!” Eikö sitä elämän päättymistä voisi edes kunnioittaa!

        Kiitos myötätunnosta. Aloittaja


    • Anonyymi

      Edeltävä kirjoitus on hyvin kirjoitettu. Lisäksi laittaisin että joskus saattohoito kestää pitkään. Silloin henkilökunta saattaa sanoa että menkää kotiin lepäämään Tässä tapahtuu virheitä eli kuolema tuleekin juuri silloin. Henkilökunta ei osannut ennustaa oikein. Itse olen joskus hommannut omaiselle huoneen jossa ovat saaneet levätä.

      • Anonyymi

        Kun olemme itsestämme hyvin huolehtivia ihmisiä, se näkyy päällepäin, koemme, ettei ole hoitajan asia alkaa kesittymään meidän jaksamiseemme. Keskittyisivät vain hoidettaviin, sitä työtä hoitokodeissa kerrotaan riittävän. Sen vuoksi en ymmärrä tuota näkökantaa ollenkaan. Huoneessa oli erinomainen asukkaan tuoli, jossa pystyi myös torkahtamaan. Kyllä henkilökunta tiesi vähäisten päivien määrän, jopa tuntien. Mikä ihme teillä on (oletko sama vai eri ihminen) puolustaa epä-empaattista hoitajaa ja väheksyä läheisten tuntemuksia ja kokemuksia surullisessa tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olemme itsestämme hyvin huolehtivia ihmisiä, se näkyy päällepäin, koemme, ettei ole hoitajan asia alkaa kesittymään meidän jaksamiseemme. Keskittyisivät vain hoidettaviin, sitä työtä hoitokodeissa kerrotaan riittävän. Sen vuoksi en ymmärrä tuota näkökantaa ollenkaan. Huoneessa oli erinomainen asukkaan tuoli, jossa pystyi myös torkahtamaan. Kyllä henkilökunta tiesi vähäisten päivien määrän, jopa tuntien. Mikä ihme teillä on (oletko sama vai eri ihminen) puolustaa epä-empaattista hoitajaa ja väheksyä läheisten tuntemuksia ja kokemuksia surullisessa tilanteessa.

        Siis anteeksi mitä?

        Minä kirjoitin tuon ensimmäisen vastauksen, en muita. Ketään en ole puolustanut enkä ketään moittinut, en millään tavalla kenenkään tuntemuksia väheksynyt.

        Kun lukutaitosi/luetun ymmärtämisen taitosi on tuota luokkaa, niin en yhtään ihmettele, jos sinulta olisikin jäänyt paljon muutakin tajuamatta kuvaamassasi tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis anteeksi mitä?

        Minä kirjoitin tuon ensimmäisen vastauksen, en muita. Ketään en ole puolustanut enkä ketään moittinut, en millään tavalla kenenkään tuntemuksia väheksynyt.

        Kun lukutaitosi/luetun ymmärtämisen taitosi on tuota luokkaa, niin en yhtään ihmettele, jos sinulta olisikin jäänyt paljon muutakin tajuamatta kuvaamassasi tilanteessa.

        Se koira älähtää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se koira älähtää...

        Minä en ole tähän ketjuun kirjoittanut. Luin tuon tokan kommentin ihan ajatuksella enkä missään kohtaa nähnyt mitään tuomitsemista tai väheksymistä. Kerro nyt missä sinä sellaista näet? Osaat kai copypastata, tuo näytille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ole tähän ketjuun kirjoittanut. Luin tuon tokan kommentin ihan ajatuksella enkä missään kohtaa nähnyt mitään tuomitsemista tai väheksymistä. Kerro nyt missä sinä sellaista näet? Osaat kai copypastata, tuo näytille?

        Miten voit epäillä meitä niin typeriksi, että menisimme vanhusten tai mihinkään hoitolaitokseen sairaina,
        "Kenties tyttärellä oli hengitystieoireita ja siksi hänen vierailujaan rajoitettiin?"

        Empaattisen hoitajan ammattitaidon epäily.
        "Ehkä joku hoitaja ei niin välitä ohjeistuksista ja halusi antaa sinun siellä olla - empaattista, mutta ehkä silti ohjeistusta vastaan."

        Käyn toisessa vastaavassa hoitolaitoksessa, jossa samat ohjeet. Siellä on sanottu ettei minun tarvitse ilmoittaa tulostani enää, Tulet vain asukkaan huoneeseen.
        Tänne piti koko ajan tilata aika vaikka jo kerran kysyin, tarvitseeko enää. Siispä tilasin.

        Kun kerran menin hyvin lyhyellä varoitusajalla, kuolevan sänky oli laajalta alueelta kusessa. Hoitaja tuli paikalle ja sanoi Ohhoh, pitää vaihtaa.

        Lopuksi: Jäin miettimään, hoidetaanko kuoleva vanhus loppuun asti vai odotetaanko vain hoitamatta kuolemaa. En syytä ketään. Olen vain pohjattoman surullinen.

        Jos haluatte että läheisenne hoidetaan, kannattaa olla loppuun asti paikalla ja mahdollisimman tiiviisti. Meidän läheisemme sai rauhallisen lopun silitysten ja lempeän jutustelun myötä, viimeiseen hengenvetoon ja vielä jonkin aikaa sen jälkeenkin.


    • Anonyymi

      "Miten voit epäillä meitä niin typeriksi, että menisimme vanhusten tai mihinkään hoitolaitokseen sairaina,"

      Jotkut ihmiset vain OVAT typeriä, esim. sairaalassa jossa työskentelen, ravaa jatkuvasti oireisia vierailijoita, joita pitää käännyttää pois.
      Vaikea sitä on ymmärtää, mutta näin vain tapahtuu.

      "Käyn toisessa vastaavassa hoitolaitoksessa, jossa samat ohjeet. Siellä on sanottu ettei minun tarvitse ilmoittaa tulostani enää, Tulet vain asukkaan huoneeseen.
      Tänne piti koko ajan tilata aika vaikka jo kerran kysyin, tarvitseeko enää. Siispä tilasin."

      No noissa siis EI ollut samat ohjeet, duh.

      "Kun kerran menin hyvin lyhyellä varoitusajalla, kuolevan sänky oli laajalta alueelta kusessa. Hoitaja tuli paikalle ja sanoi Ohhoh, pitää vaihtaa. "

      Niin? Näin käy joskus. Kas, siellä on kaiketi muitakin hoidettavia, ei hoitaja voi seistä kuolevan vierellä 24/7 kyttäämässä koska se ensimmäinen virtsatippa lorahtaa ja nappaamassa virtsaa kiinni. Ihan turhaan mainitsit koko asian.
      Jos hoitaja olisi sanonut että EI vaihda petivaatteita, sitten kritiikki olisi ollut aiheellista.

      Vastauksena tärkeimpään kysymykseesi; kyllä, kuoleva hoidetaan loppuun asti.

      • Anonyymi

        Ajattelin ensin että olet sair.hoitoalan ammattihenkilö.
        Tämä poisajettu tytär on. Joten hallitesee käyttäytymisen hoitokodissa. Niin me muutkin. Muutaman vuoden aikana meistä tuskin on vastuuntuntomme osalta hoitokodin väellä moitteen sanaa.

        Sama kunta, samat ohjeet vallitsevat näissä kahdessa kodissa. Ymmärräthän lukemasi ed. meilistäni.

        Sitä lakanaa ei vaihdettu. Kuolevalla oli vaippa, ei jokaista lirua tarvitse valvoa.

        Viimeiseen kysymykseen en tiedä yleisesti. En kyttää toimintaa. Tämän ihmisen valvoimme itse - Onneksi.


    • Anonyymi

      Minut on ainakin ajettu pois saattohoidosta isän luota, Kuolemastakin ilmoitettiin vasta useiden tuntien kuluttua. Kyseessä saattohoitokoiti Koivikko, jonka sivuilla kerrotaan, että omainen saa olla paikalla.

      • Anonyymi

        Miksi ajettiin pois? Tietysti kysyit hoitajalta syytä tuohon.

        Ja miksikö kuolemasta ei ilmoitettu heti?
        Henkilökunta ei voi päivystää jokaisen potilaan vierellä joka hetki. Oman aikansa vie myös vainajan laittaminen; kukaan ei halua tulla katsomaan läheistään, jolla on naama kenties vääntynyt irveeseen, kuola valuu pitkin poskia ja vaippa on suolen pettäessä täynnä tavaraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ajettiin pois? Tietysti kysyit hoitajalta syytä tuohon.

        Ja miksikö kuolemasta ei ilmoitettu heti?
        Henkilökunta ei voi päivystää jokaisen potilaan vierellä joka hetki. Oman aikansa vie myös vainajan laittaminen; kukaan ei halua tulla katsomaan läheistään, jolla on naama kenties vääntynyt irveeseen, kuola valuu pitkin poskia ja vaippa on suolen pettäessä täynnä tavaraa.

        Tunnen myötätuntoa, sinä 2022-11-02 21:45:59. Tosi kurjasti tehty sinulle ja lukemasi mukaan vastoin ohjeita. Mahtoi olla poisajajalla voittajan olo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ajettiin pois? Tietysti kysyit hoitajalta syytä tuohon.

        Ja miksikö kuolemasta ei ilmoitettu heti?
        Henkilökunta ei voi päivystää jokaisen potilaan vierellä joka hetki. Oman aikansa vie myös vainajan laittaminen; kukaan ei halua tulla katsomaan läheistään, jolla on naama kenties vääntynyt irveeseen, kuola valuu pitkin poskia ja vaippa on suolen pettäessä täynnä tavaraa.

        Kyllä on ilkeästi sanottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on ilkeästi sanottu.

        Kuinka niin "ilkeästi"?

        Luulisi sen nyt olevan itsestäänselvää, että asiallisesti kysyy "Miksi?" etenkin, kun/jos on kyse itselle tärkeästä asiasta. Vai onko informatiivisempaa vain kertoa asiasta Suomi24:ssa?

        Luulisi senkin olevan itsestäänselvää, että kun kerran ollaan KESKUSTELUpalstalla, niin asioista KESKUSTELLAAN. Tuollainen minimaalisten tiedonrippusten heittely ei anna minkäänlaista keskustelupohjaa. Ja sitten odotetaan, että tuollainen kommentti herättää vain tietynlaatuisia reaktioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa

      ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?
      Ikävä
      87
      4688
    2. Ei sinussa ollut miestä

      Selvittämään asioita vaan kipitit karkuun kuin pikkupoika.
      Ikävä
      134
      4203
    3. Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."

      Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai
      Ensitreffit alttarilla
      36
      2785
    4. Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta

      Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu
      Maailman menoa
      209
      1817
    5. Olet elämäni rakkaus

      On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el
      Ikävä
      37
      1357
    6. Missä Steffe hiihtää?

      Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      25
      1339
    7. Wiisaat Lappajärvellä iät.

      Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.
      Lappajärvi
      12
      1316
    8. Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä

      Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?
      Sinkut
      67
      1278
    9. Milloin nainen, milloin?

      Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä
      Ikävä
      61
      1233
    10. Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."

      Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li
      Suomalaiset julkkikset
      2
      1212
    Aihe