Kitkarenkaat hyvin turvalliset nastarenkaisiin verraten

Anonyymi-ap

18

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näyttää, että nastarenkailla ajetaan yli 3 kertaisesti kuskin kuolemaan johtavia kolareita verrattuna kitkakuskien kuolemiin.

      Syytkin ovat tiedossa. Erityisesti etuvetoautossa tulisi nastarenkaiden käyttö kieltää välittömästi suuren kuolemanvaaran johdosta.

    • Anonyymi

      Talvirengastestit tehtävä puolikuluneilla renkailla, koska autoissa on keskimäärin 50% kuluneet renkaat. Kun renkaat testataan näin niin kukaan ei käytä enää nastarenkaita. Kitkarenkailla on aina sama kitkataso kuluneena ja uutena, koska renkaan kuluessa esiin tulee aina uusi yhtä hyvä kitkapinta. Jopa Nokian Renkaat nastarenkaiden pahimpana lobbaajana on tämän varmistunut. Aivan toinen tilanne on nastarenkaalla: niitten pitokyky romahtaa nopesti kilometrien lisääntyessä. Erityisen pahaksi auton hallinnan tekevät nastarenkaat etuvetoisessa autossa.

    • Anonyymi

      Kyllä nastarenkailla pärjää etuvetoautossakin kunhan vaihtaa suositusten mukaisesti 3000 km välein pitävämmäksi muuttuneet eturenkaat taka- akselille ja huonommat takarenkaat etuakselille.

      • Anonyymi

        Tuollaista suositusta en ole nähnyt ja järjestönhän olisikin, että renkaita ryhdytään vekslaamaan kesken talven. Perinteinen suositus, että renkaat vaihdetaan akselilta toiselle joka nastarengaskauden alussa riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista suositusta en ole nähnyt ja järjestönhän olisikin, että renkaita ryhdytään vekslaamaan kesken talven. Perinteinen suositus, että renkaat vaihdetaan akselilta toiselle joka nastarengaskauden alussa riittää.

        Tässä se suositus on ja sitä on nastarenkailla ajavien syytä noudattaa. Erityisesti tämä on välttätöntä etuvetoisilla autoilla. https://yle.fi/uutiset/3-9234552


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaista suositusta en ole nähnyt ja järjestönhän olisikin, että renkaita ryhdytään vekslaamaan kesken talven. Perinteinen suositus, että renkaat vaihdetaan akselilta toiselle joka nastarengaskauden alussa riittää.

        Itse muistan nähneeni tuon ohjeen. Jos muistan oikein, niin se johtuu vetävissä ja jarruttavissa etupyörissä nastaulkoneman lisääntymisen johdosta. Tuo ilmiö johtanee taka- akselin renkaitten suhteelliseen huonoon pitoon, joka aiheuttaa suurimman osan suistumisonnettomuuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä se suositus on ja sitä on nastarenkailla ajavien syytä noudattaa. Erityisesti tämä on välttätöntä etuvetoisilla autoilla. https://yle.fi/uutiset/3-9234552

        Siinä joku tutkija, joka teoretisoi käytännön elämän ulkopuolelta. Tuskin vaihtaa oman autonsakaan renkaita kesken talven tai jos tekeekin sen, niin ainoastaan siksi, että voi teettää homman työpaikallaan.

        Samoilla nastarenkailla ajetaan asfaltilla keskimäärin 30.000 - 40.000 kilometriä, joten akselikohtaista eroa ei huomaa, on se vaihtoväli sitten 3000 tai 6000 kilometriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä joku tutkija, joka teoretisoi käytännön elämän ulkopuolelta. Tuskin vaihtaa oman autonsakaan renkaita kesken talven tai jos tekeekin sen, niin ainoastaan siksi, että voi teettää homman työpaikallaan.

        Samoilla nastarenkailla ajetaan asfaltilla keskimäärin 30.000 - 40.000 kilometriä, joten akselikohtaista eroa ei huomaa, on se vaihtoväli sitten 3000 tai 6000 kilometriä.

        Miksi vaihtaa renkaita edestä taakse ja takaa eteen, kun kerran on kitkarekaat käytössä?


      • Anonyymi

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Kitkarenkaita suositaan alueilla ja teillä, joilla liukkaita kelejä on vain harvoin, joten tilasto ei ole luotettava. Tuossahan tarkoitetaan talvikeleillä joulu-, tammi- ja helmikuuta ilman että otettaisiin huomioon teiden todellinen liukkaus esimerkiksi tienhoidon huonouden vuoksi.

    • Anonyymi

      Melusta päätellen näyttävät jo raastavan asfalttia pölyksi. Ja pian kuullaan kuolemaan johtavista onnettomuuksista.

    • Anonyymi

      Mut miten tää liittyy Suomen Keskustaan?

      Eikös se talven tulokin ole Sanna Marinin vika?

      • Anonyymi

        Se liittyy kepukoiden autonrenkaisiin.


    • Aikoinaan kun katumaasturit tulivat sankoin joukoin katukuvaan, sattui niille aluksi paljon vahinkoja, koskapa neliveto antoi harhaanjohtavan turvallisuudentunteen. Saman tekevät nastat, jotka muuten ovat kuitenkin tietyissä olosuhteissa ainoat jotka pitävät; kirkas sileä jää, vesipatja päällä, jarruttele siinä sitten kitkarenkailla...

      Miksi sitten kitkarenkailla sattuu suhteellisesti vähemmän kuolonkolareita kuin nastoilla ? Josko se on kuskin korvien välissä: nastattomilla ei nyt vaan kannata kaahailla miten sattuu.

      Kuolonkolarit sattuvat etupäässä holttia vaille kaahaileville autoilijoille. Sama ihmisryhmä suhtautuu luontaisen välinpitämättömästi renkaittensa kuntoon. Jos siellä sitten nastat on sikin sokin kuin hapsumattomiehen aivonmurut hatun alla, on onnettomuusriski koholla kuin palstalla kapia vainoavan "SOTILAS" -henkilön verenpaine.

    • Anonyymi

      Nastarenkaan pito romahtaa nopeasti kilometrien karttuessa. Nastat pyöristyvät ja kumiaines on jo alkujaankin kovaa ja liukasta nastojen kiinnipysymiseksi. Päinvastoin on kitkarenkailla, joiden kuluessa aina uusi yhtä pitävä kumiseos tulee esille.

    • Anonyymi

      Nyt sitten on jo ne ensimmäiset pölypäivät saatu ja autot ovat nastamössön kuorruttamia olleet jo viikkoja.

      • Anonyymi

        Tietysti naatarenkailla tapahtuu enemmän kolareita,
        kun nastiksia käyttäviä on 10-kertainen määrä.
        Nollatutkimuksia ?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      154
      6846
    2. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      66
      6032
    3. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      88
      4589
    4. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      107
      4549
    5. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      169
      4344
    6. Mikä piirre kaivatussa on sinulle se juttu?

      Tunnetko kaivattuasi vai onko hän haavekuva, jota et edes tunne? Joskus tää asia ei ole niin selvää.
      Ikävä
      94
      1700
    7. Tylsille treffeille

      Hiljaisen ukon kans nuotiolle?
      Tunteet
      403
      1621
    8. Anteeksi kaikesta...

      Olin tosi hölmö...
      Ikävä
      82
      1409
    9. HihhuIi-Päivi täpinöissään Viktorin tapaamisesta

      Eiköhän nyt kaikille ole vihdoin selvää kenen joukoissa tämäkin putinisti seisoo. https://www.iltalehti.fi/politiikka/a
      Maailman menoa
      31
      1387
    10. Onko kaivattusi muuttunut sinä aikana

      Kun olet hänet tuntenut? Jos, mihin suuntaan? Mistä epäilet muuttumisen johtuneen?
      Ikävä
      44
      1200
    Aihe