Humun koettelemukset eli matkapurjehtijan kehitys

Anonyymi-ap

Purjeet repeilevät ja moottorista loppuu tuulessa teho.

Tämän kanavan seuraaminen on ollut mielenkiintoista. Matkapurjehtijaksi näyttää kehittyvän, kun käyttää tervettä järkeä ja uskaltaa. Ilman uskaltamista ei totu eikä kehity.

https://youtu.be/qk8ZU8IFjDU

51

1096

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aika turha kanava ja urpomaista menoa, ei mun makuun laisinkaan 👎

      • Anonyymi

        Hyvä, että tulit tänne jakamaan tämän arvokkaan mielipiteesi.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Ei mikään yllätys, että fokka repesi, kun lepattaa joka kohdassa. Aivan väärin skuutattu. Vaunu juuttunut vai lukittu keskelle.

        Tuskin tuossa tehot moottorista loppui, kun aallokkokaan ei ole kummoinen. Kierroksia varmaan ei osattu nostaa, jos vauhti tippui kahteen solmuun, miltä ei kyllä videossa näyttänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, että tulit tänne jakamaan tämän arvokkaan mielipiteesi.

        Kiva, kun sulla arvostusta setämiehen näkemykselle.


    • Anonyymi

      Tuo skuuttaus tosiaan ihmetytti. Miksi vaunu oli keskellä kiskoa? Eikö parempi olisi ollut pitää ihan normaali liikerata kiskolla, ja sitten vain rullata purjetta pienemmäksi?

      • Anonyymi

        Ne ajoi vissiin moottorilla niin kovaa ja purje oli niin keskellä, ettei se toiminut, kuten kuuluu, vaan oli koko ajan turbulenssissa. Siksi se hajosi. Ei tulisi itselle mieleen antaa purjeen lepattaa tuossa tuulessa.


    • Anonyymi

      Aivan hyvää tietoa jollekin toiselle aloittelijalle. Sinänsä kiitettävä havainto on että tuo vene on katsastettu! Se luo suurta lisäturvaa niin aloittelijalle kuin kokeneellekin purjehtijalle.
      Katsastakaa hyvät ihmiset ne veneenne. Se on kuin halpa henkivakuutus merelle.

      • Anonyymi

        Kenen tekemää havaintoa kiittelet ja mitä kiitettävää siinä oli?


      • Anonyymi

        Myönnän katsoneeni aika kursorisesti, mutta ei minulle osunut katsastustarraa silmiin. Voisitko mainita, missä kohtaa se näkyi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myönnän katsoneeni aika kursorisesti, mutta ei minulle osunut katsastustarraa silmiin. Voisitko mainita, missä kohtaa se näkyi?

        Veneessä on Seuralippu! Se on ainakin pedanttisissa Seuroissa varma merkki Katsastuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneessä on Seuralippu! Se on ainakin pedanttisissa Seuroissa varma merkki Katsastuksesta.

        Uskotko itsekään tosissasi seuralipun juuri mitään todistavan? Säännöissä voi olla sanottu mitä tahansa, mutta silti vain osa seuralippua käyttävistäkään veneistä oikeasti katsastetaan. Eihän "pedanttisellakaan" seuralla (oikea muoto muuten on "pedantti") ole oikeastaan mitään mahdollisuutta asiaa valvoa kuin enintään seuran satamassa venettään pitävien kohdalla.
        Keskikokoisessa seurassa on herkästi toistasataa venettä. Ei sitä kukaan tuolla vesillä pysty muistamaan että "hei, tuota venettä ei olekaan tänä vuonna katsastettu!"

        Tuo isojen kirjainten sekakäyttö muuten on toisinaan vihje alkavasta skitsofreniasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veneessä on Seuralippu! Se on ainakin pedanttisissa Seuroissa varma merkki Katsastuksesta.

        Ja mitä kiitettävää siinä oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitä kiitettävää siinä oli?

        No voi , älä anna lippu- ja katsastustraumaatikon vedättää itseäsi kivelle .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskotko itsekään tosissasi seuralipun juuri mitään todistavan? Säännöissä voi olla sanottu mitä tahansa, mutta silti vain osa seuralippua käyttävistäkään veneistä oikeasti katsastetaan. Eihän "pedanttisellakaan" seuralla (oikea muoto muuten on "pedantti") ole oikeastaan mitään mahdollisuutta asiaa valvoa kuin enintään seuran satamassa venettään pitävien kohdalla.
        Keskikokoisessa seurassa on herkästi toistasataa venettä. Ei sitä kukaan tuolla vesillä pysty muistamaan että "hei, tuota venettä ei olekaan tänä vuonna katsastettu!"

        Tuo isojen kirjainten sekakäyttö muuten on toisinaan vihje alkavasta skitsofreniasta.

        Meillä Seurassa on tuon verran veneitä ja Katsastuspäällikön eräs tärkeimmistä, ellei tärkein, tehtävä on seurata alati ajantasaisesta katsastuskortistosta runko- ja vuosikatsastusstatusta kustakin Seuran veneestä.
        Katsastamatta ei pääse Eskaadereihin, ei Retkisatamaan eikä etenkään loppukaudesta oikein mielellään edes takaisin kotisatamaankaan. Yhteisnostoon pääsystä ei ole niin toivoakaan. Siinä sitten tilataan privaattinostoa räntäsateessa ja Vartijan viisastellessa siinä vieressä. Joskus tosin nosturikuski on nostellut privana, pimeästi niitä veneitä illalla yhteisnoston ja työajan loputtua. Se maksaa muuten sekin.

        Jotkut kaukaa reissuista palanneet veneet onkin käyty katsastamassa Hangossa tai Porkkalassa ennen tuloa kotilaituriin.
        Silloin ei tule niitä pulmia niin.
        Moni kaukaa palaava luulee että hänet otetaan kuohuviinitarjoilun kera vastaan kotisatamassa. Oikeasti siellä on odottamassa lähinnä noottia kun on katsastukset, pukkitalkoot, retkisataman sauna- ja huussipuntun tyhjennystalkoot jätetty käymättä.
        Monella lienee oman taloyhtiön pihatalkootkin luistettu.
        Viisas, nöyrästi katsastuttava jäsen pääsee aina vähemmällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä Seurassa on tuon verran veneitä ja Katsastuspäällikön eräs tärkeimmistä, ellei tärkein, tehtävä on seurata alati ajantasaisesta katsastuskortistosta runko- ja vuosikatsastusstatusta kustakin Seuran veneestä.
        Katsastamatta ei pääse Eskaadereihin, ei Retkisatamaan eikä etenkään loppukaudesta oikein mielellään edes takaisin kotisatamaankaan. Yhteisnostoon pääsystä ei ole niin toivoakaan. Siinä sitten tilataan privaattinostoa räntäsateessa ja Vartijan viisastellessa siinä vieressä. Joskus tosin nosturikuski on nostellut privana, pimeästi niitä veneitä illalla yhteisnoston ja työajan loputtua. Se maksaa muuten sekin.

        Jotkut kaukaa reissuista palanneet veneet onkin käyty katsastamassa Hangossa tai Porkkalassa ennen tuloa kotilaituriin.
        Silloin ei tule niitä pulmia niin.
        Moni kaukaa palaava luulee että hänet otetaan kuohuviinitarjoilun kera vastaan kotisatamassa. Oikeasti siellä on odottamassa lähinnä noottia kun on katsastukset, pukkitalkoot, retkisataman sauna- ja huussipuntun tyhjennystalkoot jätetty käymättä.
        Monella lienee oman taloyhtiön pihatalkootkin luistettu.
        Viisas, nöyrästi katsastuttava jäsen pääsee aina vähemmällä.

        Voisitko ystävällisesti pistää kiinni sekä korkin että nettiyhteytesi? Tällä palstalla on muutenkin tarpeeksi roskaa ilman näitä "humoristisia" paskanjauhajia.


    • Anonyymi

      Itse olen tykännyt katsella ton kanavan videoita. On todella vähän suomalaisia purjehdusta käsitteleviä tube kanavia.

    • Anonyymi

      Videon keskeisin vika on se, että siinäei näytetä juuri mitään siitä, mitä tapahtuu. Sen sijaan näemme kipparin naaman ja kuullaan selostusta siitä, mitä on tapahtunut tai mitä kohta tapahtuu.

      Siis kamerat pelipaikoille, runsasta editointia, ja vähemmän naamaa.

      • Anonyymi

        Valitettavasti se vika on useimmissa purjehdusvideoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti se vika on useimmissa purjehdusvideoissa.

        Useimmissa someaikakauden videoissa ylipäätään, oli aihe mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Useimmissa someaikakauden videoissa ylipäätään, oli aihe mikä tahansa.

        Kuvaamisen on niin helppoa nykyään, että moni uskoo hyvän klipin syntyvän itsestään, vaikka asia juuri päinvastoin. Mutta antaa veljien ja siskojen yrittää ja oppia, en pahastu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvaamisen on niin helppoa nykyään, että moni uskoo hyvän klipin syntyvän itsestään, vaikka asia juuri päinvastoin. Mutta antaa veljien ja siskojen yrittää ja oppia, en pahastu.

        Katselin juuri tubesta vajaan puolen tunnin purjehdusvideon. Mutuna 90% kestosta purjehtijan naamaa.


    • Anonyymi

      Minua ihmetyttää kuinka alhaalla tuossa pidetään ison puomia.
      Tuossa voi vielä käydä pahasti kun tohinassa nousee seisomaan …

      Tuo naaman jatkuva katsominen on hieman puuduttavaa.
      Maisemat ja selostus riittäisivät oikein hyvin.

      • Anonyymi

        Kun iso ei ole ylhäällä, niin ei kai sitä sitten trimmaamisellakaan voi perustella. Toisaalta jos iso ei ole nostettuna, niin eipä tuo puomi suurempaa vahinkoa saane aikaan.


    • Anonyymi

      Omituiselta näyttää tuo järjestely, että puomi on juuri pään korkeudella istuinlaatikossa. Eikö veneissä nykyisin ole puomi päätä korkeammalla. En muista, miten omissa pienissä veneissä on ollut.

      • Anonyymi

        Kyllä minulla oli 27 jalkaisessakin puomi aina pään yläpuolella.
        Kun pari kolme miehistön jäsentä ryhtyy vendaa rakentamaan, niin siinä on sen verran actionia, että joku nostaa varmasti päänsä puomin radalle, jos se on liian alhaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla oli 27 jalkaisessakin puomi aina pään yläpuolella.
        Kun pari kolme miehistön jäsentä ryhtyy vendaa rakentamaan, niin siinä on sen verran actionia, että joku nostaa varmasti päänsä puomin radalle, jos se on liian alhaalla.

        Eikö se puomi ole jotakuinkin sillä korkeudella kuin millä se kussakin purressa tapaa olla? Toki silloin kun skuutti on kireällä, puomi on alempana takaa kuin edestä. Peruskorkeus on kuitenkin mitä on.

        Aika monessa veneessä puomi voi osua päähän, jos istumalaatikossa seisoo. Tai jos penkillä seisoo. Tai jos laidalla seisoo. Tai jos ruffilla seisoo. Jollassa se saattaa olla osumakorkeudella istuessakin, ellei kumarru.


      • Anonyymi

        Toki isoissa veneissä voi olla puomi päätä korkeammallakin, mutta pienemmissä puomin vieminen niin korkealle, että täysikasvuisen miehen pää olisi turvassa, veisi purjeen alareunan suhteettoman korkealle. Ja miten sitten mitoittaisit? 190-senttisen avotilan pohjalla seisovan mukaan? Miten sopii 195-senttiselle? Edes 170-senttinen ei ole turvassa noustessaan pois sieltä kaukalon pohjalta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se puomi ole jotakuinkin sillä korkeudella kuin millä se kussakin purressa tapaa olla? Toki silloin kun skuutti on kireällä, puomi on alempana takaa kuin edestä. Peruskorkeus on kuitenkin mitä on.

        Aika monessa veneessä puomi voi osua päähän, jos istumalaatikossa seisoo. Tai jos penkillä seisoo. Tai jos laidalla seisoo. Tai jos ruffilla seisoo. Jollassa se saattaa olla osumakorkeudella istuessakin, ellei kumarru.

        Kyllä se jossain seisoma-asennossa on pään korkeudella, mutta minusta hlö seisoo istumalaatikon lattialle, mikä on aika perusasento. Toisaalta ruori on paljon kauempana targan alla, joten kai tuo on ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä minulla oli 27 jalkaisessakin puomi aina pään yläpuolella.
        Kun pari kolme miehistön jäsentä ryhtyy vendaa rakentamaan, niin siinä on sen verran actionia, että joku nostaa varmasti päänsä puomin radalle, jos se on liian alhaalla.

        Tosi erikoinen 27 jalkainen purjevene tai kääpiökasvuinen miehistö. Joku moottoripursi jossa ison skuuttikiskokin on kajuutan katolla on vähän eri juttu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi erikoinen 27 jalkainen purjevene tai kääpiökasvuinen miehistö. Joku moottoripursi jossa ison skuuttikiskokin on kajuutan katolla on vähän eri juttu.

        Ei se mitenkään erikoinen ollut.
        Sitä mallia on tuolla suuressa maailmassa tehty pitkälle yli 6000 kpl.
        Minun veneessäni siinä mastossa oli kisko, josta puomin korkeutta sai säädettyä.
        Kisoissa se tietysti laskettiin niin alas kuin mahdollista, mutta sunnuntai retkillä kun mukana oli ”siviilejä” se pidettiin korkealla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitenkään erikoinen ollut.
        Sitä mallia on tuolla suuressa maailmassa tehty pitkälle yli 6000 kpl.
        Minun veneessäni siinä mastossa oli kisko, josta puomin korkeutta sai säädettyä.
        Kisoissa se tietysti laskettiin niin alas kuin mahdollista, mutta sunnuntai retkillä kun mukana oli ”siviilejä” se pidettiin korkealla.

        Eli reivatulla isolla sunnuntairetket kelissä kuin kelissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli reivatulla isolla sunnuntairetket kelissä kuin kelissä.

        Ei ole mitään järkeä ottaa riskejä kokemattomien kanssa kun purjehditaan.
        Yleensä heille on annettu ohjeeksi istua avotilan penkillä tai salongissa, mutta koskaan ei voi luottaa siihen, että he osaavat pitää päänsä alhaalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään järkeä ottaa riskejä kokemattomien kanssa kun purjehditaan.
        Yleensä heille on annettu ohjeeksi istua avotilan penkillä tai salongissa, mutta koskaan ei voi luottaa siihen, että he osaavat pitää päänsä alhaalla.

        Onpa tylsiä purjehduksia jos ensikertalaiset on pelkkää rahtia. Vaaranpaikat pitää tunnistaa ja tiukka "pää alas" komento tarvittaessa, ja puomin liikkeitä voi skuutilla jarruttaa, mutta kyllä meidän veneessä on ensikertalaiset saaneet osallistua purjehdukseen. Jos sitten ensikertalainen vendan yhteydessä vapauttaa ison fallin kun fokan skuutti pitäisi vapauttaa niin sitten improvisoidaan tilanteen mukaan - tekevä oppii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa tylsiä purjehduksia jos ensikertalaiset on pelkkää rahtia. Vaaranpaikat pitää tunnistaa ja tiukka "pää alas" komento tarvittaessa, ja puomin liikkeitä voi skuutilla jarruttaa, mutta kyllä meidän veneessä on ensikertalaiset saaneet osallistua purjehdukseen. Jos sitten ensikertalainen vendan yhteydessä vapauttaa ison fallin kun fokan skuutti pitäisi vapauttaa niin sitten improvisoidaan tilanteen mukaan - tekevä oppii.

        Eipä läheskään kaikkia kiinnostakaan osallistua purjehdukseen, mukanaolo riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä läheskään kaikkia kiinnostakaan osallistua purjehdukseen, mukanaolo riittää.

        Niinpä. Eikä tarvitse olla edes kyse ensi kertalaisista. Perheeni nauttii merellä olemisesta ja saaristossa liikkumisesta, ja yleensä vietämmekin kesälomapurjehduksella 3-4 viikkoa. Olen kuitenkin perheessä ainut, jota se purjehtiminen itsessään kiinnostaa. Ei sen väliä. Autopilotti ohjaa ja minä trimmaan purjeita, ajan spinnua ym. Muut saavat nautiskella olemisesta. Kaikki ovat tyytyväisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa tylsiä purjehduksia jos ensikertalaiset on pelkkää rahtia. Vaaranpaikat pitää tunnistaa ja tiukka "pää alas" komento tarvittaessa, ja puomin liikkeitä voi skuutilla jarruttaa, mutta kyllä meidän veneessä on ensikertalaiset saaneet osallistua purjehdukseen. Jos sitten ensikertalainen vendan yhteydessä vapauttaa ison fallin kun fokan skuutti pitäisi vapauttaa niin sitten improvisoidaan tilanteen mukaan - tekevä oppii.

        Ei niitä ensikertalaisia ole kielletty osallistumasta purjehdustoimiin, mutta ainoastaan ohjeiden jälkeen saavat niitä tehdä.
        Usein he kuitenkin haluavat vain katsella maisemia ja ottaa aurinkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se mitenkään erikoinen ollut.
        Sitä mallia on tuolla suuressa maailmassa tehty pitkälle yli 6000 kpl.
        Minun veneessäni siinä mastossa oli kisko, josta puomin korkeutta sai säädettyä.
        Kisoissa se tietysti laskettiin niin alas kuin mahdollista, mutta sunnuntai retkillä kun mukana oli ”siviilejä” se pidettiin korkealla.

        Sen kiskon funktio ei ole puomin korkeuden säätö. Se on vanhojen aikojen cunningham. Rullareivin aikakaudella ei tietenkään cunninghamia voinut olla, joten piti vetää koko puomia alas. Kevytveneissäkin on ison liikkiä sellaisella kiskolla säädetty.

        Jos kisoissa puomi oli ala-asennossa, ylämerkkiin jäänyt tyhjää ja koko purje liian alas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen kiskon funktio ei ole puomin korkeuden säätö. Se on vanhojen aikojen cunningham. Rullareivin aikakaudella ei tietenkään cunninghamia voinut olla, joten piti vetää koko puomia alas. Kevytveneissäkin on ison liikkiä sellaisella kiskolla säädetty.

        Jos kisoissa puomi oli ala-asennossa, ylämerkkiin jäänyt tyhjää ja koko purje liian alas.

        Oli miten oli, pidän sen puomin päiden yläpuolella, eikä kannelle nouse muut kuin asiansa osaavat.
        Muutama kymmenys sinne tänne ei mene meillä turvallisuuden edelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli miten oli, pidän sen puomin päiden yläpuolella, eikä kannelle nouse muut kuin asiansa osaavat.
        Muutama kymmenys sinne tänne ei mene meillä turvallisuuden edelle.

        Jos haluaa ne kymmmenykset talteen, nostetaan purje aina niin, että puomi nousee kiskon ylälaitaan. Ja sitten kun tarvitsee latistaa, vedetään puomia alemmas.


    • Anonyymi

      Vaikuttaa, että useampia on puomi kolauttanut ja kovaa pähän, on jutut sitä tasoa...

      • Anonyymi

        Mikäs sinun antisi tähän keskusteluun on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sinun antisi tähän keskusteluun on?

        No, ajattelin vain vetää itseni kölin ali niin silloin muut jutut näyttävät paremmilta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ajattelin vain vetää itseni kölin ali niin silloin muut jutut näyttävät paremmilta....

        No se on aika helppo temppu näin loppuvuodesta kun veneet nostetaan talviteloille., tosin roikkuvan taakan alle ei saisi mennä...


    • Anonyymi

      Olikohan kerrotut tuulet knotsia eikä m/s

      • Anonyymi

        Välillä katsastuksissa tulee esille veneitä, joissa tuulimittari näyttåä solmuja m/s sijasta. Suoraa hylkyä toki tuosta virheestä en pääkatsastajana ole kenttäkatstajia opastanut antamaan, vain korjauskäskyn ja huomautuksen kirjaamisen katsastuspöytäkirjaan.
        Asennevika on aina huomautuksen arvoinen pursiseuratoiminnassa.
        Muutoin ne solmumiehet saunoissa rehentelevät niillä ÷20kn lukemilla ja pelokkaat aloittelijat lauteilla laskevat päänsä puhki sitä kn÷2 10% -lukemaa metrisessä järjestelmässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä katsastuksissa tulee esille veneitä, joissa tuulimittari näyttåä solmuja m/s sijasta. Suoraa hylkyä toki tuosta virheestä en pääkatsastajana ole kenttäkatstajia opastanut antamaan, vain korjauskäskyn ja huomautuksen kirjaamisen katsastuspöytäkirjaan.
        Asennevika on aina huomautuksen arvoinen pursiseuratoiminnassa.
        Muutoin ne solmumiehet saunoissa rehentelevät niillä ÷20kn lukemilla ja pelokkaat aloittelijat lauteilla laskevat päänsä puhki sitä kn÷2 10% -lukemaa metrisessä järjestelmässä.

        Pääsisikohän katsastaja katsastajakurssin matematiikan tentistä läpi? Vai mihin se 10% liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääsisikohän katsastaja katsastajakurssin matematiikan tentistä läpi? Vai mihin se 10% liittyy?

        Tuo liittyy samaan kuin kompassin virheetkin eli eranto, eksymä ja erehtymä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo liittyy samaan kuin kompassin virheetkin eli eranto, eksymä ja erehtymä.

        Joopa joo, kyllä se kahdella jakaminen on vaikeaa nykyään, mutta riittävän tarkka.
        Eli kun kova skönäri sanoo seilanneensa 20 solmun tuulessa, niin 10 metriä sekunnissa on riittävän tarkka vastine.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, kyllä se kahdella jakaminen on vaikeaa nykyään, mutta riittävän tarkka.
        Eli kun kova skönäri sanoo seilanneensa 20 solmun tuulessa, niin 10 metriä sekunnissa on riittävän tarkka vastine.

        1,94 on kansankielellä tasan kaksi. Oleellisesti suurempi virhe on aina mitatussa tuulennopeudessa, vaikka lukema olisi lähimmältä sääasemalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joopa joo, kyllä se kahdella jakaminen on vaikeaa nykyään, mutta riittävän tarkka.
        Eli kun kova skönäri sanoo seilanneensa 20 solmun tuulessa, niin 10 metriä sekunnissa on riittävän tarkka vastine.

        Jep. Ja kaikkihan me osaamme tulkita, että se skönärin kertoma 10 m/s on todellisuudessa vain päivän kovin puuska.


    • Anonyymi

      Masentavaa on taso videossa ja tässä aloituksessa, kuten muissakin, oma vastaukseni mukaan lukien.

      Hyvää marraskuuta, sit vaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe