Kannattaako 12 kk euribor vaihtaa lyhyempään?

Anonyymi-ap

Asuntolainan kokonaiskorko on ollut alle prosentin jo pitkään, mutta nyt kauhistuttaa kun korontarkistuspäivään (euribor12kk) on enää viikko.
Vuosi sitten taisi olla miinuksella, nyt huitelee jo lähes kolmessa prosentissa.

Toisaalta, jos nousu vaan jatkuu, niin pysyisipä edes vuoden tällä tasolla. Oletteko muut asuntovelalliset tehnyt lainaan muutoksia, ja jos olette, niin minkälaisia ja millä perustein?

11

977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt 12kk euribor huitelee jo melkein 2,8 prosentissa. Eli hyvät neuvot ois tarpeen. Tyytyykö muut vaan nouseviin korkoihin vai yritättekö etsiä vaihtoehtoja?

    • Anonyymi

      Niin, suostuuko pankki vaihtamaan lyhyempään korkoon ja mitä se muutos maksaa?

      • Anonyymi

        Pankit ovat ilmeisesti heräilemässä siihen, että tässä maailmanjärjestyksessä pitäisi taas tarjota muitakin vaihtoehtoja kuin 12 kk euriboria.
        Taksa on tyypillisesti satasissa mitattava järjestelypalkkio.Katso hinnastosta.


    • Anonyymi

      Onko kukaan testannut, että tarjoaako joku pankki vielä 1kk tai 3kk euriboria?
      Itselläkin tulee harkittavaksi, kun isohkossa asuntolainassa tulee korontarkistuspäivä. Laskeskelin korkokulun nousevan meidän perheellä 900e/kk. Siihen päälle vielä melkoinen nousu sähkölaskuun, kun määräaikainen sopimus erääntyy.

    • Anonyymi

      Ei pankit enää tarjoa lyhyitä euriboreja vaihtoehtona. näin ainakin oman kokemuksen mukaan osuuspankissa.
      Itse otin 2011 talon rakentamiseen 2 lainaa, jälkimmäinen tietysti kattamaan muutaman yllätyksen, joita rakentamisessa tuppaa tulemaan. Päälaina oli 185 000€ 12 kk euriboriin sidottuna ja lisälaina 25 000€ 3 kk euriboriin sidottuna. Sitten kun reilu 3 vuotta myöhemmin olin ottamassa lainaa vuokratontin lunastamiseksi omistustontiksi, niin siinä välissä oli pankin systeemit muuttuneet eikä alle 12 kk euriboreja enää myönnetty. Ja olivat lainaehdot muutenkin kallistuneet, koska alkuperäisissä lainoissa negatiivinen korko söi marginaalin olemattomaksi, mutta tonttilainasta joutui maksamaan marginaalin kokonaisuudessaan. Käytännössä maksoin 28 000€ tonttilainasta enemmän korkoa kuin sillä hetkellä 120 000€ tasoon pienentyneestä talolainasta.

      • Anonyymi

        "Enää" on väärä sana. Pankit eivät ole moneen vuoteen tarjonneet lyhyempiä korkoja, mutta nyt niiden on todennäköisesti pakko ottaa ne takaisin valikoimaan. Osa pankeista niitä jo myöntääkin, jos asiakas osaa kysyä.


    • Anonyymi

      Mielenkiintoinen keskustelu.
      Olisko täällä ketään asuntosijoutusmogulia jolla paljon kokemusta?

    • Anonyymi

      nyt kannattaa olla velaton 🙂

      • Anonyymi

        30v kannatti olla velkainen 🤔


    • Anonyymi

      Ei kannata ottaa lainaa,kun pankki vie jossain kohtaa,itse en oo luottanu koskaan uhkapeleihin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      79
      4167
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3134
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3092
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      2917
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2844
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      42
      2583
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      317
      2560
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      232
      2233
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2096
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      45
      2037
    Aihe