Liikennevaloihin voisi lisätä sekuntikellon
Sekuntikello liikennevaloissa vähentäisi kiihdyttelyä ja äkkijarrutuksia
REKKAKUSKI Arska ihmetteli (HS Mielipide 1.11.) liikennevalojen loogisuutta, syystäkin.
Monessa maassa näkee, kuinka yksinkertainen ratkaisu helpottaa kaupunkiliikennettä. Valoristeykseen on asennettu kauas näkyvä sekuntikello. Punaisella ja vihreällä näytöllä vaihtuvat sekunnit kertovat, milloin valot vaihtuvat vihreäksi tai punaiseksi. Ei tarvitse kiihdytellä eikä tehdä äkkijarrutuksia, peräänajot vähenevät. Suojatien käyttäjäkin näkee sekuntien kulumisen taululta. Mikä estää käyttämästä samaa systeemiä myös Suomessa?
Sekunttikello liikennevaloihin
20
191
Vastaukset
- Anonyymi
En usko, että jokin sekuntikello kiihdytyksiä poistaisi. Takuulla näkisi jatkossakin tilanteita, että vielä ennättää vanhoilla sekunneilla risteyksen läpi.
- Anonyymi
Noita "sekuntikellovaloja" on Venäjällä ja netistä löytyy runsaasti mallisuorituksia kuinka kytkintä nostetaan muutamaa sekuntia ennen vihreän syttymistä ja risteävällä tietä tuleva painaa kaasua kun viimeiset sekunnit pyörii valoissa. Sitten kolisee ja kunnolla!
- Anonyymi
Sekuntikello pitäisi Suomessa laittaa 100 metrin päähän valojen jälkeen. Silloin näkisi siitä suoraan, miten se oma kikotin kiihtyy nollasta sataan.
- Anonyymi
Toimii älyttömillä valoilla, jotka seuraavat vain kello-ohjsusta. Nykyaikaisissa liikenneohjatuisa valoissa, jotka pyrkivät antamaan aina vihreän lähestyvälle ei toimi.
- Anonyymi
Älykkäät liikennevalot ne vasta älyttömästi toimivatkin, joskus. Ei ole harvinaista, että punaisissa seisoo paljon autoja ja jalankulkijoitakin, eikä vihreitä käytä kukaan. Hesarin jutussakin oli kysymys TURHIEN pysäytysten välttämisestä älykkäillä liikennevaloilla, ja siinä tavoitteessa ollaan onnistuttu kehnosti. Sekuntinäyttö olisi mukava turhaan punaisissa seisoville, mutta sellaisia ei tule. Ne maksaa. Nopeuskameroita kyllä tulee, vaikka nekin maksaa. Mutta ne myös tienaa.
- Anonyymi
Autoilija polttaisi päreensä kun älyvalojen risteyksessä punaisen valon sekuntikello kävisikin välillä takaperin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älykkäät liikennevalot ne vasta älyttömästi toimivatkin, joskus. Ei ole harvinaista, että punaisissa seisoo paljon autoja ja jalankulkijoitakin, eikä vihreitä käytä kukaan. Hesarin jutussakin oli kysymys TURHIEN pysäytysten välttämisestä älykkäillä liikennevaloilla, ja siinä tavoitteessa ollaan onnistuttu kehnosti. Sekuntinäyttö olisi mukava turhaan punaisissa seisoville, mutta sellaisia ei tule. Ne maksaa. Nopeuskameroita kyllä tulee, vaikka nekin maksaa. Mutta ne myös tienaa.
Liikennevalojen tarkoitus on "annostella" liikennettä, eli että ei synny hirveitä ruuhkia ja tulppia jonnekin. Tätä seikkaa eivät kaikki tunnu ymmärtävän. Jos ne valot toimivat oikein annosteluun liittyen, niin sitten ne toimivat.
- Anonyymi
Jopa Venäjällä nuo sekuntikellot ovat ihan yleisiä. Mutta Suomi onkin autoilun kehitysmaa. Ja monessa muussakin asiassa.
Slava Rossija- Anonyymi
Et sitten lukenut edellä olevia viestejä.
Sekuntikelloa voi käyttää vain ja ainoastaan aikaohjatuissa liikennevaloissa. Suomessa sellaisia ei käytännössä ole käytössä, vaan ohjauksessa käytetään liikenteen mukaan vaihtuvia kaavioita tai jopa lähestyvän ajoneuvon tunnistusta ja nopeuden määritystä valojen vaihtumisperusteena. Sellaisesta ohjauksesta ei voi antaa sekunteja ulos, kun seuraava vaihtuminen on kiinni liikennetilanteen kehittymisestä.
Tiedoksi niille, joita pitkään valoissa ensimmäisenä seisominen potuttaa: Osa valoista on myös ohjelmoitu rauhoittamaan liikennettä. Jos ajat ilmaisimen kohdalla kovaa ylinopeutta, valo pysyy punaisella kunnes olet seissyt siinä x sekuntia. Näitä käytetään erityisesti hiljaisen liiketeen aikaan, kun kiusaus yrittää edellisistä vihreistä on suurin.
- Anonyymi
Helsingin liikennevaloihin tiimalasi kun ovat niin kiireisiä.
- Anonyymi
Tuskin liikennevalot sen kiireisempiä ovat kuin muuallakaan. Miten se liikennevalon kiire muuten mitataan? Ajoneuvon kuljettajilla sen sijaan tuntuu olevan kiire. Kiire ei sovi liikenteeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskin liikennevalot sen kiireisempiä ovat kuin muuallakaan. Miten se liikennevalon kiire muuten mitataan? Ajoneuvon kuljettajilla sen sijaan tuntuu olevan kiire. Kiire ei sovi liikenteeseen.
Se mitataan kellolla. Kyllä kiire sopii liikenteeseen. Ajoneuvonkuljettaja on yhdyssana.
- Anonyymi
Kunnon kiihdytyslähtö kun vierekkäisillä kaistoilla esim pari tehokasta autoa, noin 1000BHP, esim joku mersun koupe ja jenkki vierekkäin odottamassa valojen vaihtumista mersu pitää jarrulla kiinni kun automaattivaihteisto.
Korvettella kytkin pohja odottaen milloin päästää lukkoperän repimään asfalttia auki...- Anonyymi
Polkuauto olisi paras auto monelle.
- Anonyymi
Lukkoperä ei revi enää mitään jos se on asfaltilla.
- Anonyymi
Olen Arton kanssa samaa mieltä ja se olisi monen turvaksi !
- Anonyymi
Ymmärrätkö mitä tarkoittaa kun, autoilija arto tunnetaan kotipaikkakunnallaan idioottina?
- Anonyymi
Keltainen välivalo poistaa äkkijarrutustarpeen. Kiihdyttämään kai joutuu/pääsee joka tapauksessa liikkeelle lähtiessä, olipa kelloja tai ei.
- Anonyymi
MIssä näitä keltaisia välivaloja käytetään
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MIssä näitä keltaisia välivaloja käytetään
Vihreän ja punaisen valon välissä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2604596Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1323003Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit432776Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?751749Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061604Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281493- 551334
- 931245
- 471119
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2081116
