Sekunttikello liikennevaloihin

Liikennevaloihin voisi lisätä sekuntikellon
Sekuntikello liikennevaloissa vähentäisi kiihdyttelyä ja äkkijarrutuksia

REKKAKUSKI Arska ihmetteli (HS Mielipide 1.11.) liikennevalojen loogisuutta, syystäkin.

Monessa maassa näkee, kuinka yksinkertainen ratkaisu helpottaa kaupunkiliikennettä. Valoristeykseen on asennettu kauas näkyvä sekuntikello. Punaisella ja vihreällä näytöllä vaihtuvat sekunnit kertovat, milloin valot vaihtuvat vihreäksi tai punaiseksi. Ei tarvitse kiihdytellä eikä tehdä äkkijarrutuksia, peräänajot vähenevät. Suojatien käyttäjäkin näkee sekuntien kulumisen taululta. Mikä estää käyttämästä samaa systeemiä myös Suomessa?

20

191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En usko, että jokin sekuntikello kiihdytyksiä poistaisi. Takuulla näkisi jatkossakin tilanteita, että vielä ennättää vanhoilla sekunneilla risteyksen läpi.

      • Anonyymi

        Noita "sekuntikellovaloja" on Venäjällä ja netistä löytyy runsaasti mallisuorituksia kuinka kytkintä nostetaan muutamaa sekuntia ennen vihreän syttymistä ja risteävällä tietä tuleva painaa kaasua kun viimeiset sekunnit pyörii valoissa. Sitten kolisee ja kunnolla!


    • Anonyymi

      Sekuntikello pitäisi Suomessa laittaa 100 metrin päähän valojen jälkeen. Silloin näkisi siitä suoraan, miten se oma kikotin kiihtyy nollasta sataan.

    • Anonyymi

      Toimii älyttömillä valoilla, jotka seuraavat vain kello-ohjsusta. Nykyaikaisissa liikenneohjatuisa valoissa, jotka pyrkivät antamaan aina vihreän lähestyvälle ei toimi.

      • Anonyymi

        Älykkäät liikennevalot ne vasta älyttömästi toimivatkin, joskus. Ei ole harvinaista, että punaisissa seisoo paljon autoja ja jalankulkijoitakin, eikä vihreitä käytä kukaan. Hesarin jutussakin oli kysymys TURHIEN pysäytysten välttämisestä älykkäillä liikennevaloilla, ja siinä tavoitteessa ollaan onnistuttu kehnosti. Sekuntinäyttö olisi mukava turhaan punaisissa seisoville, mutta sellaisia ei tule. Ne maksaa. Nopeuskameroita kyllä tulee, vaikka nekin maksaa. Mutta ne myös tienaa.


      • Anonyymi

        Autoilija polttaisi päreensä kun älyvalojen risteyksessä punaisen valon sekuntikello kävisikin välillä takaperin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykkäät liikennevalot ne vasta älyttömästi toimivatkin, joskus. Ei ole harvinaista, että punaisissa seisoo paljon autoja ja jalankulkijoitakin, eikä vihreitä käytä kukaan. Hesarin jutussakin oli kysymys TURHIEN pysäytysten välttämisestä älykkäillä liikennevaloilla, ja siinä tavoitteessa ollaan onnistuttu kehnosti. Sekuntinäyttö olisi mukava turhaan punaisissa seisoville, mutta sellaisia ei tule. Ne maksaa. Nopeuskameroita kyllä tulee, vaikka nekin maksaa. Mutta ne myös tienaa.

        Liikennevalojen tarkoitus on "annostella" liikennettä, eli että ei synny hirveitä ruuhkia ja tulppia jonnekin. Tätä seikkaa eivät kaikki tunnu ymmärtävän. Jos ne valot toimivat oikein annosteluun liittyen, niin sitten ne toimivat.


    • Anonyymi

      Jopa Venäjällä nuo sekuntikellot ovat ihan yleisiä. Mutta Suomi onkin autoilun kehitysmaa. Ja monessa muussakin asiassa.

      Slava Rossija

      • Anonyymi

        Et sitten lukenut edellä olevia viestejä.

        Sekuntikelloa voi käyttää vain ja ainoastaan aikaohjatuissa liikennevaloissa. Suomessa sellaisia ei käytännössä ole käytössä, vaan ohjauksessa käytetään liikenteen mukaan vaihtuvia kaavioita tai jopa lähestyvän ajoneuvon tunnistusta ja nopeuden määritystä valojen vaihtumisperusteena. Sellaisesta ohjauksesta ei voi antaa sekunteja ulos, kun seuraava vaihtuminen on kiinni liikennetilanteen kehittymisestä.

        Tiedoksi niille, joita pitkään valoissa ensimmäisenä seisominen potuttaa: Osa valoista on myös ohjelmoitu rauhoittamaan liikennettä. Jos ajat ilmaisimen kohdalla kovaa ylinopeutta, valo pysyy punaisella kunnes olet seissyt siinä x sekuntia. Näitä käytetään erityisesti hiljaisen liiketeen aikaan, kun kiusaus yrittää edellisistä vihreistä on suurin.


    • Anonyymi

      Helsingin liikennevaloihin tiimalasi kun ovat niin kiireisiä.

      • Anonyymi

        Tuskin liikennevalot sen kiireisempiä ovat kuin muuallakaan. Miten se liikennevalon kiire muuten mitataan? Ajoneuvon kuljettajilla sen sijaan tuntuu olevan kiire. Kiire ei sovi liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin liikennevalot sen kiireisempiä ovat kuin muuallakaan. Miten se liikennevalon kiire muuten mitataan? Ajoneuvon kuljettajilla sen sijaan tuntuu olevan kiire. Kiire ei sovi liikenteeseen.

        Se mitataan kellolla. Kyllä kiire sopii liikenteeseen. Ajoneuvonkuljettaja on yhdyssana.


    • Anonyymi

      Kunnon kiihdytyslähtö kun vierekkäisillä kaistoilla esim pari tehokasta autoa, noin 1000BHP, esim joku mersun koupe ja jenkki vierekkäin odottamassa valojen vaihtumista mersu pitää jarrulla kiinni kun automaattivaihteisto.

      Korvettella kytkin pohja odottaen milloin päästää lukkoperän repimään asfalttia auki...

      • Anonyymi

        Polkuauto olisi paras auto monelle.


      • Anonyymi

        Lukkoperä ei revi enää mitään jos se on asfaltilla.


    • Anonyymi

      Olen Arton kanssa samaa mieltä ja se olisi monen turvaksi !

      • Anonyymi

        Ymmärrätkö mitä tarkoittaa kun, autoilija arto tunnetaan kotipaikkakunnallaan idioottina?


    • Anonyymi

      Keltainen välivalo poistaa äkkijarrutustarpeen. Kiihdyttämään kai joutuu/pääsee joka tapauksessa liikkeelle lähtiessä, olipa kelloja tai ei.

      • Anonyymi

        MIssä näitä keltaisia välivaloja käytetään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIssä näitä keltaisia välivaloja käytetään

        Vihreän ja punaisen valon välissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      260
      4596
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      132
      3003
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      43
      2776
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      75
      1749
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1604
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1493
    7. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      55
      1334
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      93
      1245
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1119
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      208
      1116
    Aihe