Sekunttikello liikennevaloihin

Liikennevaloihin voisi lisätä sekuntikellon
Sekuntikello liikennevaloissa vähentäisi kiihdyttelyä ja äkkijarrutuksia

REKKAKUSKI Arska ihmetteli (HS Mielipide 1.11.) liikennevalojen loogisuutta, syystäkin.

Monessa maassa näkee, kuinka yksinkertainen ratkaisu helpottaa kaupunkiliikennettä. Valoristeykseen on asennettu kauas näkyvä sekuntikello. Punaisella ja vihreällä näytöllä vaihtuvat sekunnit kertovat, milloin valot vaihtuvat vihreäksi tai punaiseksi. Ei tarvitse kiihdytellä eikä tehdä äkkijarrutuksia, peräänajot vähenevät. Suojatien käyttäjäkin näkee sekuntien kulumisen taululta. Mikä estää käyttämästä samaa systeemiä myös Suomessa?

20

173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En usko, että jokin sekuntikello kiihdytyksiä poistaisi. Takuulla näkisi jatkossakin tilanteita, että vielä ennättää vanhoilla sekunneilla risteyksen läpi.

      • Anonyymi

        Noita "sekuntikellovaloja" on Venäjällä ja netistä löytyy runsaasti mallisuorituksia kuinka kytkintä nostetaan muutamaa sekuntia ennen vihreän syttymistä ja risteävällä tietä tuleva painaa kaasua kun viimeiset sekunnit pyörii valoissa. Sitten kolisee ja kunnolla!


    • Anonyymi

      Sekuntikello pitäisi Suomessa laittaa 100 metrin päähän valojen jälkeen. Silloin näkisi siitä suoraan, miten se oma kikotin kiihtyy nollasta sataan.

    • Anonyymi

      Toimii älyttömillä valoilla, jotka seuraavat vain kello-ohjsusta. Nykyaikaisissa liikenneohjatuisa valoissa, jotka pyrkivät antamaan aina vihreän lähestyvälle ei toimi.

      • Anonyymi

        Älykkäät liikennevalot ne vasta älyttömästi toimivatkin, joskus. Ei ole harvinaista, että punaisissa seisoo paljon autoja ja jalankulkijoitakin, eikä vihreitä käytä kukaan. Hesarin jutussakin oli kysymys TURHIEN pysäytysten välttämisestä älykkäillä liikennevaloilla, ja siinä tavoitteessa ollaan onnistuttu kehnosti. Sekuntinäyttö olisi mukava turhaan punaisissa seisoville, mutta sellaisia ei tule. Ne maksaa. Nopeuskameroita kyllä tulee, vaikka nekin maksaa. Mutta ne myös tienaa.


      • Anonyymi

        Autoilija polttaisi päreensä kun älyvalojen risteyksessä punaisen valon sekuntikello kävisikin välillä takaperin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykkäät liikennevalot ne vasta älyttömästi toimivatkin, joskus. Ei ole harvinaista, että punaisissa seisoo paljon autoja ja jalankulkijoitakin, eikä vihreitä käytä kukaan. Hesarin jutussakin oli kysymys TURHIEN pysäytysten välttämisestä älykkäillä liikennevaloilla, ja siinä tavoitteessa ollaan onnistuttu kehnosti. Sekuntinäyttö olisi mukava turhaan punaisissa seisoville, mutta sellaisia ei tule. Ne maksaa. Nopeuskameroita kyllä tulee, vaikka nekin maksaa. Mutta ne myös tienaa.

        Liikennevalojen tarkoitus on "annostella" liikennettä, eli että ei synny hirveitä ruuhkia ja tulppia jonnekin. Tätä seikkaa eivät kaikki tunnu ymmärtävän. Jos ne valot toimivat oikein annosteluun liittyen, niin sitten ne toimivat.


    • Anonyymi

      Jopa Venäjällä nuo sekuntikellot ovat ihan yleisiä. Mutta Suomi onkin autoilun kehitysmaa. Ja monessa muussakin asiassa.

      Slava Rossija

      • Anonyymi

        Et sitten lukenut edellä olevia viestejä.

        Sekuntikelloa voi käyttää vain ja ainoastaan aikaohjatuissa liikennevaloissa. Suomessa sellaisia ei käytännössä ole käytössä, vaan ohjauksessa käytetään liikenteen mukaan vaihtuvia kaavioita tai jopa lähestyvän ajoneuvon tunnistusta ja nopeuden määritystä valojen vaihtumisperusteena. Sellaisesta ohjauksesta ei voi antaa sekunteja ulos, kun seuraava vaihtuminen on kiinni liikennetilanteen kehittymisestä.

        Tiedoksi niille, joita pitkään valoissa ensimmäisenä seisominen potuttaa: Osa valoista on myös ohjelmoitu rauhoittamaan liikennettä. Jos ajat ilmaisimen kohdalla kovaa ylinopeutta, valo pysyy punaisella kunnes olet seissyt siinä x sekuntia. Näitä käytetään erityisesti hiljaisen liiketeen aikaan, kun kiusaus yrittää edellisistä vihreistä on suurin.


    • Anonyymi

      Helsingin liikennevaloihin tiimalasi kun ovat niin kiireisiä.

      • Anonyymi

        Tuskin liikennevalot sen kiireisempiä ovat kuin muuallakaan. Miten se liikennevalon kiire muuten mitataan? Ajoneuvon kuljettajilla sen sijaan tuntuu olevan kiire. Kiire ei sovi liikenteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskin liikennevalot sen kiireisempiä ovat kuin muuallakaan. Miten se liikennevalon kiire muuten mitataan? Ajoneuvon kuljettajilla sen sijaan tuntuu olevan kiire. Kiire ei sovi liikenteeseen.

        Se mitataan kellolla. Kyllä kiire sopii liikenteeseen. Ajoneuvonkuljettaja on yhdyssana.


    • Anonyymi

      Kunnon kiihdytyslähtö kun vierekkäisillä kaistoilla esim pari tehokasta autoa, noin 1000BHP, esim joku mersun koupe ja jenkki vierekkäin odottamassa valojen vaihtumista mersu pitää jarrulla kiinni kun automaattivaihteisto.

      Korvettella kytkin pohja odottaen milloin päästää lukkoperän repimään asfalttia auki...

      • Anonyymi

        Polkuauto olisi paras auto monelle.


      • Anonyymi

        Lukkoperä ei revi enää mitään jos se on asfaltilla.


    • Anonyymi

      Olen Arton kanssa samaa mieltä ja se olisi monen turvaksi !

      • Anonyymi

        Ymmärrätkö mitä tarkoittaa kun, autoilija arto tunnetaan kotipaikkakunnallaan idioottina?


    • Anonyymi

      Keltainen välivalo poistaa äkkijarrutustarpeen. Kiihdyttämään kai joutuu/pääsee joka tapauksessa liikkeelle lähtiessä, olipa kelloja tai ei.

      • Anonyymi

        MIssä näitä keltaisia välivaloja käytetään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MIssä näitä keltaisia välivaloja käytetään

        Vihreän ja punaisen valon välissä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5173
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3447
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe