Mikä on köyhin asia mitä olet tehnyt?

Haluaisin tietää mikä on ollut teillä se surullisin asia mitä olette vähävaraisena joutuneet tekemään. Oletteko varastaneet vessapaperia kirjastosta kun ei ole varaa vessapaperiin? Ootko elänyt useita päiviä pelkällä sokerilla ja vedellä? Ootko joutunut varastamaan ruokaa jostain?
Itse elelen aika köyhää elämää mutta en oo vielä osunut tähän "rock bottom". Enkä haluakkaan.

20

56

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Työttömänä jätin vahingossa ilmottautumatta työvoimatoimistoon
      vuonna 1977, kun silloisten sääntöjen mukaan piti 2 vko välein ilm.
      No rankkua tuli eli minulta perittiin vähitellen pois nuo
      "aiheettomasti maksetut" työttömyysrhat.
      En siis saanut koulutusta vastaavaa työtä mutta sisuunnuin tuosta
      toimeentuloani kalvavasta tempusta, että hakeuduin tuota pikaa
      hanttihommiin ja pääsinkin niihin eli tein ulkotyötä puoli vuotta.
      Siitä sisuunnuin lisää ja päätin hankkia koulutuksen kokonaan toiseen ammattiin.
      Sen teinkin ja sain siitä ansiota seuraavat 35 vuotta sekä mukavan eläkkeen.
      Näinkin voi tehdä kun on riittävästi sinnikkyyttä eikä anna periksi.

• Anonyymi

ennen oli aina töitä tarjolla kuten puutöissä

nykyään kone hoitaa kaikki työt

eikä töihin pääsee, jos ei tunne tietotekniikkaa sen eri muodoissa

miksi töihin pakotetaan, vaikka työn laatu on muuttunut?

kun ei ole enää mistä ottaa, niin ei ole enää....

epäoikeudenmukainen yhteiskunta

siksi sota on aina parempi koska rikas sika vie kaiken eikä kiitosta sano

• Anonyymi

paperia ei tarvita, koska vesi on parempi
      turhaan ostavat paperin paaluja

kun ei ole niin pakko on tehdä jotakin asialle

on tietenkin parempia kuin minä ihmisiä siinä asiassa
      ja olen vasta alkaja Kuntakokeilun aito uhri

mutta nikseja tulee koko ajan lisää

pakko mikä pakko

siis kun on pakko niin on pakko vain

tyhmää, että toiset köyhät vain ovat itsekkään hiljaa
      tekeytyvät yksinäisiksi ja kuuroiksi,
      koska ryhmässä on voimaa, ei yksin

• Anonyymi

Ensimmäinen opiskelutalveni Suomessa oli tyhjentänyt kassani niin, ettei juna ja laivan kansipaikan lippujen jälkeen jäänyt paljoakaan rahaa syömiseen.
      Olin ollut Scanialla ennen opiskelua ja siellä oli valmiina työpaikka ja asunto poikamieshotskussa.
      Myin laivan kioskista ostamani kaksi 0,3 litran viinapulloa ja savukekartongin saadakseni kerran päivässä syödäkseni. Paistetut silakat työmaaruokalassa maksoivat silloin 4,95 Skr.
      Alusta alkaen tanskalainen työkaverini piti minut käärityissä sätkissä.
      Rahojen loputtua olin pelkällä kraanavedellä torstai illasta > maanantai iltaan.
      Maanantain iltapäivällä alkoivat scanian taka-akselin käsin asennettavat jarrurummut painamaan yllättävän paljon joten alennuin hakemaaan palkkakonttorista etumaksua 50 Skr.
      Varastaminen tai muukaan sellainen ei käynyt mielessänikään.
      Silloin päätin, että jos minä joskus näen nälkää niin se tapahtuu omasta tahdostani ja ilman pakkoa.
      Tuo päätös on pitänyt 57 vuotta.

• Anonyymi

Kasvattaa luontoa ja hyvä päätös tuo että prkl pärjää. Sen eteen täytyy jotain tehdä ettei ala vituttaan kun ei rahoja.Nykyään istutaan kotona ja pyöritellään peukaloita perhana missä sossuraha viipyy.

• Anonyymi

Myönnän olen ns. Menestynyt... aina on ollut
      Isopää aivot lyö salamoita virvatulta varustautunut voittamaan....

• Anonyymi

Menestystekijä

• Anonyymi

Jos pohjanoteeraus tulee ja on vaan kotona niin ensimmäinen askel on se että lähtee ihmisten ilmoille,monikin närkästyy jo ajatuksestakin että lähteä jonnekki.

• Anonyymi

Köyhän häpeä on köyhyys. Köyhänä ja köyhäksi leimattuna en halua mennä enää minnekään pilaamaan oikeitten ihmisten elämää. Köyhä on saastainen ja riippa. Paha vain palaa mieliini. Muistan, miten optikko merkkasi optikolla käynnin syyksi 'ilmainen näkötarkastus'. Eikä köyhä ei saanut lasireseptia, joka olisi parantanut näkemistä. Köyhän osa on ennalta valmis diagnoosi.
        Köyhä on alinta kastia, ei ihminen eikä lähimmäinen ollenkaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Köyhän häpeä on köyhyys. Köyhänä ja köyhäksi leimattuna en halua mennä enää minnekään pilaamaan oikeitten ihmisten elämää. Köyhä on saastainen ja riippa. Paha vain palaa mieliini. Muistan, miten optikko merkkasi optikolla käynnin syyksi 'ilmainen näkötarkastus'. Eikä köyhä ei saanut lasireseptia, joka olisi parantanut näkemistä. Köyhän osa on ennalta valmis diagnoosi.
        Köyhä on alinta kastia, ei ihminen eikä lähimmäinen ollenkaan.

On se kamalaa, jos on sekä sokea että köyhä. Ei pysty enää keräämään edes tyhjiä
        tölkkejä tai pulloja että saisi jotakin ruokaa eikä edes näe niiden hintoja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

On se kamalaa, jos on sekä sokea että köyhä. Ei pysty enää keräämään edes tyhjiä
        tölkkejä tai pulloja että saisi jotakin ruokaa eikä edes näe niiden hintoja.

löytyykö niitä tölkkejä vielä nykyäänkin, minusta tuntuu että kaikki vie jokaisen tyhjän tölkkinsä visusti itse kauppaan, noh, ehkä jossain pientareella, ruohikossa voi jokunen tölkki olla, mutta ei niitä tölkkejä ihan "kävele vastaan", niinkuin joskus kai parempana aikana taaksepäin.

• Anonyymi

Olen varastanut ruokaa kaupasta, ja wc paperia kirjastosta ja sairaalasta.

• Anonyymi

Köyhin asia, jonka olen tehnyt, on melko varmasti opiskeluaikana tapahtunut ruokaostos. Minulla ei ole koskaan ollut lemmikkejä, mutta kerran ostin alennustarran houkuttelemana päiväysvanhaa koiranruokaa. Ei se pahaa ollut, mutta luunsirut tuntuivat ikävästi suussa.

Kun opintolainalla piti maksaa edellistä opintolainaa ja asuntolainaa, olivat rahat hyvin tiukalla. Masennus esti hakemasta töitä, joita tuskin olisinkaan jaksanut tehdä opintojen ohessa.

Pitkäaikatyötön

• Anonyymi

Kyllä ne muillakin opiskelijoilla oli rahat lopussa keväällä joten oltiin tyhjätaskuja.
        Ratkaisimme talousongelman siten että kolme kaveria otti eri pankeista
        vekselin ( = vakuudeton laina nyk. pikavippi) ja takasimme toisemme ristiin.
        Niin kellään ei ollut varaa jättää asiaa hoitamatta.
        Kyllä sitten kesätöiden aikaan saatiin taas talous tasapainoon ja myöhemmässä
        elämässä on tullut asiat hoidettua riittävän ryhdikkästi jo 50 vuoden ajan.

• Anonyymi

70-luvulla ei ollut isot lapsilisät eikä muita tukijaisia.
      oli kaksi pientä lasta alle kouluiän,niin jouluna ei ollut muuta lahjaa kuin suklaarasiat.
      ja oli muutenkin niukkaa aikaa mutta oli iloa leikkiä ulkona ei ollut pelkoa.

• Anonyymi

Sama tilanne. Mummot asuivat paikkakunnalla ja lahjoivat lapsiamme.
        Muutamilta tuttavilta saimme heidän lapsilleen pieniksi jääneitä tavaroita.
        Yhtenä jouluna kävi pontikalla lahjomani joulupukki.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sama tilanne. Mummot asuivat paikkakunnalla ja lahjoivat lapsiamme.
        Muutamilta tuttavilta saimme heidän lapsilleen pieniksi jääneitä tavaroita.
        Yhtenä jouluna kävi pontikalla lahjomani joulupukki.

Onneksi ei käynyt kuten naapurissa, että pukki oli 3 tuntia myöhässä kun oli
        lahjottu sillä pontikalla varmaan useammassa paikassa jo aiemmin.

• Anonyymi

Yhteiskunta tulee romahtamaan ja tuolloin ei enää kukaan alistu mihinkään vaan alkaa keltapaita kapina, puolueet ja politiikka on totaali rikki joten ainut vaihtoehto on Ranskan tyylinen keltaliiviliike.

Fasisimi nostaa päätään politiikassa koko maailmassa kun rikkaat haluavat vain lisää köyhien kustannuksella. Sanoisin etä uusliberalismin siirtymä fasismiin on jo näkyvissä myös Suomessa.

Tässä ei hyvin käy kun historia toistaa taas itseään.

• Anonyymi

Syönyt kaatopaikalta löytyneitä hedelmiä ja karkkeja, sekä käyttänyt kaatopaikalta löytyneitä vaatteita niin kauan kuin pieniä kaatopaikkoja oli ja niiltä sai ( tai voi vaikka aidan yli kiiveten) hakea tavaraa. Onneksi pääsin töihin vuosi kaatopaikan sulkemisen jälkeen

• Anonyymi

Imin rupea jalastani,sain pikkasen verta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      40
      4959
    2. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      47
      3340
    3. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      34
      3336
    4. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      496
      2923
    5. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      228
      2138
    6. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      158
      2030
    7. Romillt veressä

Miten pystyy ajamaan 4 romillen humalassa
      Suomussalmi
      51
      1849
    8. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      30
      1617
    9. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      6
      1331
    10. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      78
      1283
    Aihe