Tieraivo, miksi?

Anonyymi-ap

Ajelin yksi aamu töihin, kuten jokainen muukin aamu n. 10-20kmh yli rajoituksen muun liikenteen mukana tyhjänpuoleisella moottoritiellä. Pääosin vasenta kaistaa, koska oikealla oli jatkuvaa raskasta liikennettä, eikä takanani ketään.
Kaukaa edessä näkyi takasumuvalot päällä vasemmankaistan tukko yrittämässä 75-80kmh nopeudella ohitse rekasta. Näkyvyys oli hyvänpuoleinen, pienestä tihkusateesta riippumatta.
Takasumuvaloille en nähnyt tarvetta, kuten ei kukaan muukaan tielläliikkuja. Noita tulee joskus lumipöllyssä lähinnä käytettyä.
luonnollisestikkaan tuo ohitus ei näyttänyt onnistuvan. Pian olinkin jo jonossa. Välissä oikealta kiilasi jo yksi kaveri tämän kaistantukkeen etupuskuria ja rekan takapuskuria hipoen.
Monesti vastaavassa tilanteessa menen itsekkin hyvissä ajoin oikealle kaistalle ja sitä kautta ohitse jos tilaa on edessä reilunpuoleisesti. Nyt niin ei siis ollut, joten
Väläytin kerran valoja tälle kaistantukkeelle vinkiksi siirtyä oikealle, koska tilanne ei tulisi loppumaan ikinä. No tästä seurasi väistämisen sijaan toinen yleensä tapahtuva ilmiö, eli ns. braketest
Väistin oikealta ohi, rekkakin ehti kauemmaksi ja pääsin turvallisesti takaisin vasemmalle ja rekan ohi.
Odotetusti sain keskisormea ja valoja vastineeksi siitä etten rysäyttänyt jarruttelijan takapuskuriin.

Ihan normaalia liki päivittäistä pks seudulla. Yleensä ehkä n.95% väistää edestä pois jos joku on ohitse menossa, mutta sitten on tämä pieni osuus joka ei tietä anna, ja jos yrität ohittaa oikealta kiilataan eteen.
Ohitse jos onnistuu pääsemään roikutaan takapuskurissa pitkälle päiväsakkojen puolelle, jos päästää vastapuolen ohitse tulevat takavalot taas tutuiksi.

Onko täällä noita vasemman kaistan tukkeita? Mitä teidän päässä liikkuu olisi kiva tietää.

Halusitte liikennepoliisiksi, mutta ette päässeet?
Egonne ei kestä sitä että joku ohittaa teidät?


Ylinopeuden ajaminen on typerää, myönnän. Harrastan sitä lähinnä moottoriteillä ja isoilla maanteillä, etenkin hiljaiseen aikaan.
Kaupungeissa ja taajamissa tulee ajettua melko sukkasilteen, etenkin näin pimeään aikaan kun jalankulkioita voi pölähtää mistä vain.
Kaahailu on siis typerää, mutta mitä helkkaria tuommoinen provosointi sitten on? Huomattavaan ylinopeuteen nämä kaistantukkeet
kuitenkin ajoittain ryhtyvät kun niistä ohi pääsee. Paljon suurempaan mitä minä normaalisti ajan.

Itse ajelen kyllä paljon vasemmalla kaistalla, juurikin tuon 10-20 ylinopeutta, mutta väistän heti oikealle, kun takana rupeaa joku vauhdikkaampi lähestymään.

Jostain syystä Toyota merkkisten autojen keski-ikäiset miesomistajat ovat rankasti yliedustettuina tässä provoilijakerhossa, myös Nissanilla pääsee mukaan.
Todella harvoin, ei liki koskaan muiden automerkkien omistajia. Ikinä ei naisia, ikinä ei niin parjattuja nuoria miehiä, heitä päästän tyypillisesti ohitseni.

Mikä teitä keski-ikäisiä Toyota-ukkoja vaivaa?

95

607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä Ohita oikealta!

      • Anonyymi

        Aloittajan kertomassa tilanteessa oikealta ohittaminen on liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistävä toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan kertomassa tilanteessa oikealta ohittaminen on liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistävä toimi.

        🤣🤣 nämä pulkakuskit luulevat omistavan Suomentievekoston.
        Ajan työkseni raskastakalustoa, teidän mielestä minulla ei ole ohittamiaoikeutta, kerällä harrastuksiini kuuluu moottoripyöräily, silloin minulla ei ole oikeutta vaatia tilaa vasemmallakaistalla.
        Helvetti kun luulette olevanne taitavia.
        Raskaallakalustolla 100 000 - 150.000 km vuodessa
        Moottoripyörällä 6 000 - 10 000, sekä pulkalla 1000 - 1500, koska vaimo suostuu ajamaan.
        Saksalaisvalmisteisilla autoilla ajavat pitävät itseään jostain kumman syystä 'hyvänäkuskina'🤔🤔🤔🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittajan kertomassa tilanteessa oikealta ohittaminen on liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistävä toimi.

        Ei pippelijatke siihen oikeuta, koita keksiä muu tyydytystapa.


      • Anonyymi

        👍👍👍👍👍 Vielä kun Saksalasvalmisteisten autojenkuski tuon ymmärtäisivät. Muutamavuosi sitten Audikuski tuli liittymästä kehäkolmosella kylkeen, sitten mentiin nelipyöräliusua rekankeulassa 20 m, kysyttiin miksi ajoitpäälle.
        Kuono yhdistellä 8 h istumista kontorituolilla ja Saksalasvalmisteinen auto. Tai finnejänaamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pippelijatke siihen oikeuta, koita keksiä muu tyydytystapa.

        Nuo "tyydytys hommelit" hoidellaan muualla kuin liikenteessä. Liikenteessä edistetään liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta juurikin toimimalla kuten aloittaja kertoi mainitsemassaan yksittäis tapauksessa toimineensa.


      • Anonyymi

        61 § - Ajoneuvon paikka moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä kerrotaan seuraavaa:

        "Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        🤣🤣 nämä pulkakuskit luulevat omistavan Suomentievekoston.
        Ajan työkseni raskastakalustoa, teidän mielestä minulla ei ole ohittamiaoikeutta, kerällä harrastuksiini kuuluu moottoripyöräily, silloin minulla ei ole oikeutta vaatia tilaa vasemmallakaistalla.
        Helvetti kun luulette olevanne taitavia.
        Raskaallakalustolla 100 000 - 150.000 km vuodessa
        Moottoripyörällä 6 000 - 10 000, sekä pulkalla 1000 - 1500, koska vaimo suostuu ajamaan.
        Saksalaisvalmisteisilla autoilla ajavat pitävät itseään jostain kumman syystä 'hyvänäkuskina'🤔🤔🤔🤔

        Rekkakuskit harvoin sekoitetaan intellektuelleihin eikä sekoittuminen ole vaarantumassa tämänkään äidinkielen raiskauksen jälkeen. Toivottavasti liikenteessä pärjääminen sentään johtuu omista taidoista eikä muiden tienkäyttäjien valveutuneisuudesta tai reagointinopeudesta. Vaimo saattaa myös ajatella olevansa paremmassa turvassa ajamalla itse kuin olla itsetyytyväisen pellen kyydissä.


    • Anonyymi

      Ketä jarrutti rekanmenemistä. Ei kai henkilöautokuski joka luulee omistavan tien.

      • Anonyymi

        "Ketä jarrutti" ? Suomen kielestä löytyy myös kuka sana jota käytetään tällaisessa ilmaisussa . Kieliopin tunnillako nukuttu?


      • Anonyymi

        Kuka se Ketä on?


    • Anonyymi

      Automerkin halveksiat, ovat ylpeitä omastapippelinjatkeesta. Täysin mautonkulkupeli, sellaisella kulkevat invaliiditkin. EN HEITÄ HALVEKSI.
      MITÄ tulee nopeuksiin Suomessa pitäisi myös sakottaa 10 km/ h alinopeutta ajavia, ellei ajokeli sitä edellytä.

      • Anonyymi

        Siitä vaan tekemään aloitetta tai lobbaamaan kansanedustajia.

        Kuka tahansa voi moista surkutella ja sinulla se taitaa jäädäkin surkutteluksi kun sinusta ei ole asian eteenpäin viemiseen.


    • Anonyymi

      Minä maksan Suomen teiden kunnossapidon suurilla veroillani. Siksi minulla on joka paikassa, ja kaikkialla tuo etuajo oikeus.

      Audi King
      -Teiden King-💪

      • Anonyymi

        Valtio päättää miten verovarat käytetään. Ei alkoholiverojakaan käytetä alkoholin valmistuksen hyväksi eikä makeisveroja karkkiteollisuuden hyväksi. Maksamiasi veroja käytetään suurella todennäköisyydellä aivan johonkin muuhun, kuten vaikkapa terveyspalveluihin, varhaiskasvatukseen tai pakolaisiin.


      • Anonyymi

        Sen huomaa teiden kunnosta, että sinun pikkurahat on käytetty.


    • Anonyymi

      Aika pitkästi on viitsitty kirjoittaa oman väärin toimimisen perustelua ja toisten oikeuksien vähättelyä. Tieliikennelaissa lukee selvästi että nopeusrajoituksia on noudatettava ja että oikealta ei saa ohittaa. Silti niitä pidetään jota-autoilijan oikeuksina kun alla on joku vähänkin kulkeva laite.

      Missään tieliikennelaissa ei sanota, että tiellä olisi ajettava suurinta rajoituksen sallimaa nopeutta. Sitäkään ei sanota, että ylinopeutta takaa lähestyvälle pitäisi aina tehdä tietä, ettei vaan tule kiireiselle surkea olo ja siitä johtuva maantieraivo. Se kun saa tekemään huonoja päätöksiä ja vaarallisia ohituksia.

      • Anonyymi

        Ei laissa sanota etteikö oikealta ,lain sallimissa tilanteissa saisi ohittaa oikealta.
        Suurimman sallitun tai ainakin lähellä sen olevan nopeuden ajaminen hyvissä keli ja liikenneolosuhteissa on varsin kohteliasta ja liikenteen sujuvuuden ja sen myötä turvallisuuden edistämistä.
        Siihenkään ei laki anna oikeutta, että joku ryhtyy liikenteessä poliisiksi arvioimaan toisten käyttämiä nopeuksia niin ettei anna tietä takaa nopeammin lähestyvälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laissa sanota etteikö oikealta ,lain sallimissa tilanteissa saisi ohittaa oikealta.
        Suurimman sallitun tai ainakin lähellä sen olevan nopeuden ajaminen hyvissä keli ja liikenneolosuhteissa on varsin kohteliasta ja liikenteen sujuvuuden ja sen myötä turvallisuuden edistämistä.
        Siihenkään ei laki anna oikeutta, että joku ryhtyy liikenteessä poliisiksi arvioimaan toisten käyttämiä nopeuksia niin ettei anna tietä takaa nopeammin lähestyvälle.

        Kyllä sitä tietä tulee sitten, kun sen aika on. Odottele rauhassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laissa sanota etteikö oikealta ,lain sallimissa tilanteissa saisi ohittaa oikealta.
        Suurimman sallitun tai ainakin lähellä sen olevan nopeuden ajaminen hyvissä keli ja liikenneolosuhteissa on varsin kohteliasta ja liikenteen sujuvuuden ja sen myötä turvallisuuden edistämistä.
        Siihenkään ei laki anna oikeutta, että joku ryhtyy liikenteessä poliisiksi arvioimaan toisten käyttämiä nopeuksia niin ettei anna tietä takaa nopeammin lähestyvälle.

        Hitaampikin saa lähteä ohitukseen ja tehdä se oma ohitus rauhassa, ilman että joku tulee hänen takapuskuriin kiinni osoittamaan mieltään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hitaampikin saa lähteä ohitukseen ja tehdä se oma ohitus rauhassa, ilman että joku tulee hänen takapuskuriin kiinni osoittamaan mieltään.

        Saahan sitä jokainen ohituksensa rauhassa tehdä, silti olisi hyvä muistaa sekin lain määräys että ohitukseen lähtiessään on syytä vikaista peiliin ettei turhan lähellä olevan, nopeammin ajavan eteen turhaan siirtyisi.
        Ei se kotipoliisina toimivan ohitettavan estely sen paremmin kuin takapuskuriin tulevan mielenosoittajan toiminta edistä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saahan sitä jokainen ohituksensa rauhassa tehdä, silti olisi hyvä muistaa sekin lain määräys että ohitukseen lähtiessään on syytä vikaista peiliin ettei turhan lähellä olevan, nopeammin ajavan eteen turhaan siirtyisi.
        Ei se kotipoliisina toimivan ohitettavan estely sen paremmin kuin takapuskuriin tulevan mielenosoittajan toiminta edistä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.

        Ohittaja osaa kyllä hidastaa vauhtiaan, jos joku muu siinä edellä lähtee ohittamaan suurinta sallittua ajaen. Ja takana ajava päättää, minkä kokoinen turvaväli on. Monella vaan pää ei riitä muuhun kuin kotipoliisi-huutoon ja rattiraivon vallassa puskurissa roikkumiseen. Toi ei anna mun ajaa ylinopeutta! Kotipoliisi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohittaja osaa kyllä hidastaa vauhtiaan, jos joku muu siinä edellä lähtee ohittamaan suurinta sallittua ajaen. Ja takana ajava päättää, minkä kokoinen turvaväli on. Monella vaan pää ei riitä muuhun kuin kotipoliisi-huutoon ja rattiraivon vallassa puskurissa roikkumiseen. Toi ei anna mun ajaa ylinopeutta! Kotipoliisi!

        Osaahan se ohittaja hidastaa mutta ei myöskään ole tarpeellista ohitettavan siirtyä siihen omaan "suurinta sallittua" ajaen ohitukseen, nopeammin takaa tulevan eteen, kotipoliisina toimimaan.
        On myös hyvä muistaa, että kenenkin tiekäyttäjän käyttämä nopeus kuuluu ainoastaan poliisille, ei yksityiselle tienkäyttäjälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaahan se ohittaja hidastaa mutta ei myöskään ole tarpeellista ohitettavan siirtyä siihen omaan "suurinta sallittua" ajaen ohitukseen, nopeammin takaa tulevan eteen, kotipoliisina toimimaan.
        On myös hyvä muistaa, että kenenkin tiekäyttäjän käyttämä nopeus kuuluu ainoastaan poliisille, ei yksityiselle tienkäyttäjälle.

        Ei se ole kotipoliisina toimimista, vaan normaalia toimintaa liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole kotipoliisina toimimista, vaan normaalia toimintaa liikenteessä.

        Bingo! Noin se juuri on. Normaali liikennetilanne kyseessä. Takana tulevan tulee tietenkin myös sovittaa oma tekeminen ja vauhti tilanteisiin. Silti usein taitava uskotella itselleen, että kyse on jostakin "kotipoliisina" toimimisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole kotipoliisina toimimista, vaan normaalia toimintaa liikenteessä.

        Onko se tosiaan normaalia toimintaa liikenteessä, että estellään/yritetään estellä nopeammin takaa tulevien ohitusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bingo! Noin se juuri on. Normaali liikennetilanne kyseessä. Takana tulevan tulee tietenkin myös sovittaa oma tekeminen ja vauhti tilanteisiin. Silti usein taitava uskotella itselleen, että kyse on jostakin "kotipoliisina" toimimisesta.

        Pidetään siis varsin normaalina ettei ohitettavan tarvitse noudattaa hänelle kuuluvia velvollisuuksia takaa nopeammin lähestyvän suhteen?
        Ilmankos onnettomuuksia aina silloin tällöin sattuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se tosiaan normaalia toimintaa liikenteessä, että estellään/yritetään estellä nopeammin takaa tulevien ohitusta?

        Kun siinä ei yritetä estellä yhtään mitään, vaan tehdään normaali ohitus liikennesääntöjä noudattaen. Jos joku kokee sen estelyksi, niin se joku on tehnyt virheitä jo aiemminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidetään siis varsin normaalina ettei ohitettavan tarvitse noudattaa hänelle kuuluvia velvollisuuksia takaa nopeammin lähestyvän suhteen?
        Ilmankos onnettomuuksia aina silloin tällöin sattuu!

        Tuo riippuu täysin siitä, miten lähellä se nopeammin takaa tuleva on. Jos hän saavuttaa vasta useamman sekunnin päästä (esim. 5-6 sekuntia), niin homma ok. Suoraan takaa tulevan eteen ei tietenkään saa mennä. Sille taas ei voi mitään, jos normaali liikennetilanne aiheuttaa ylinopeusyrjölle mielipahaa, kun hän joutuu hiljentämään vähäsen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun siinä ei yritetä estellä yhtään mitään, vaan tehdään normaali ohitus liikennesääntöjä noudattaen. Jos joku kokee sen estelyksi, niin se joku on tehnyt virheitä jo aiemminkin.

        Ei ole epäselvää etteikö siinä kotipoliisimainen estely olisi kyseessä kun takaa nopeammin lähestyvän nopeutta aletaan arvioimaan ja kuvittelemaan siten omaa estelyä oikeutetuksi, perusteella että varmaan se nopeammin ajava on jossakin hamassa menneisyydessä varmasti virheitä tehnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo riippuu täysin siitä, miten lähellä se nopeammin takaa tuleva on. Jos hän saavuttaa vasta useamman sekunnin päästä (esim. 5-6 sekuntia), niin homma ok. Suoraan takaa tulevan eteen ei tietenkään saa mennä. Sille taas ei voi mitään, jos normaali liikennetilanne aiheuttaa ylinopeusyrjölle mielipahaa, kun hän joutuu hiljentämään vähäsen.

        Onko se tosiaan "normaali liikennetilanne" jossa takaa nopeammin lähestyvää ei noteerata perusteella, että sehän on "ylinopeusyrjö" joka onnettomuuden sattuessa on maksumies.
        Onhan se onnettomuuden sattuessa itsekin siellä tien penkalla viimeisellä hengenvedollaan koristessa varsi hienoa ja liikenneturvallisuutta edistävää pystyä mainitsemaan , että se takaa tullut ajoi ylinopeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se tosiaan "normaali liikennetilanne" jossa takaa nopeammin lähestyvää ei noteerata perusteella, että sehän on "ylinopeusyrjö" joka onnettomuuden sattuessa on maksumies.
        Onhan se onnettomuuden sattuessa itsekin siellä tien penkalla viimeisellä hengenvedollaan koristessa varsi hienoa ja liikenneturvallisuutta edistävää pystyä mainitsemaan , että se takaa tullut ajoi ylinopeutta.

        Ei tässä mistään onnettomuudesta olla puhuttu, vaan tilanteesta, jossa yrjö joutuu hidastamaan lailliseen nopeuteen hetkeksi aikaa sen takia, kun joku lähtee edellä tekemään ohitusta laillista nopeutta pippeli käyttäen. Se sitten harmittaa yrjöjä. Onnettomuuden välttämiseen luulisi olevan itsestäänselvyys kaikille, vaikka yrjöille se ei taida olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tässä mistään onnettomuudesta olla puhuttu, vaan tilanteesta, jossa yrjö joutuu hidastamaan lailliseen nopeuteen hetkeksi aikaa sen takia, kun joku lähtee edellä tekemään ohitusta laillista nopeutta pippeli käyttäen. Se sitten harmittaa yrjöjä. Onnettomuuden välttämiseen luulisi olevan itsestäänselvyys kaikille, vaikka yrjöille se ei taida olla.

        Poikkeava kehitysvammainen ei nyt ymmärtänyt lukemaansa.
        Onnettomuuden mahdollisuuteen viitattiin juuri siinä mielessä, että sen mahdollisuus varsin huomattavasti kasvaa juurikin sen kotipoliisin toimesta joka takaa nopeammin lähestyvän arvioi ylinopeusyrjöksi ja sen perusteella katsoo ettei hänen tarvitse noudattaa laissa hänelle määrättyä velvollisuutta.
        Vaikka onnettomuudet on aina ikäviä ja kaikin tavoin vältettäviä tapahtumia niin siitä huolimatta on toivottavaa, että sinä varsin poikkeavana yksilönä pääsisit omakohtaisesti kokemaan tuon itse aiheuttamasi tapahtuman juuri sellaisena kuin se on kuvailtu vastaamassasi kommentissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poikkeava kehitysvammainen ei nyt ymmärtänyt lukemaansa.
        Onnettomuuden mahdollisuuteen viitattiin juuri siinä mielessä, että sen mahdollisuus varsin huomattavasti kasvaa juurikin sen kotipoliisin toimesta joka takaa nopeammin lähestyvän arvioi ylinopeusyrjöksi ja sen perusteella katsoo ettei hänen tarvitse noudattaa laissa hänelle määrättyä velvollisuutta.
        Vaikka onnettomuudet on aina ikäviä ja kaikin tavoin vältettäviä tapahtumia niin siitä huolimatta on toivottavaa, että sinä varsin poikkeavana yksilönä pääsisit omakohtaisesti kokemaan tuon itse aiheuttamasi tapahtuman juuri sellaisena kuin se on kuvailtu vastaamassasi kommentissa.

        No et tosiaan ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No et tosiaan ymmärtänyt.

        Joo, jotkut ne jaksavat ruikuttaa sitä, etteivät pysty ajamaan ylinopeutta, kun ne laillista nopeutta ajavat ovat aina tiellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei laissa sanota etteikö oikealta ,lain sallimissa tilanteissa saisi ohittaa oikealta.
        Suurimman sallitun tai ainakin lähellä sen olevan nopeuden ajaminen hyvissä keli ja liikenneolosuhteissa on varsin kohteliasta ja liikenteen sujuvuuden ja sen myötä turvallisuuden edistämistä.
        Siihenkään ei laki anna oikeutta, että joku ryhtyy liikenteessä poliisiksi arvioimaan toisten käyttämiä nopeuksia niin ettei anna tietä takaa nopeammin lähestyvälle.

        Oikealta ohittaminen moottoritiellä on kielletty.


    • Anonyymi

      Kyllä näin on. Jos joku kiirepelle kolauttaa ohittajaa perään niin maksumieheksi tämä kiirepelle joutuu. Saisi laittaa autokouluun uudestaan nämä kaahailijat.

      • Anonyymi

        Perään ajaja on varsin usein vastuussa peräänajotilanteessa, ellei sitten tapahtumaan liity jotain sellaista josta sillä perään ajetulla itsellään on jokin jopa aktiivinen rooli.
        Autokoulun uusimisen toivomus on varmaan sinällään vaikuttava läppä.


    • Anonyymi

      Takasumu valoa tarvii jos kerran vuoteen tuskin silloinkaan ja ne corollat on silloin tallissa kun keli on paha.

      • Anonyymi

        Ja miten erikoista neroutta osoittava kommentti liittyy aiheeseen?


    • Anonyymi

      Sumuvaloja ei kannata liikaa säästellä. Ohituskaista on ohitusta varten. Ylinopeuksien suhteen kannattaa olla varovainen.

      • Anonyymi

        "Sumuvaloja ei kannata liikaa säästellä"
        Oikein, vaikka niiden lain ja tarkoituksen mukaiselle käytölle olevia kelejä ei esiinny edes joka vuosi.
        " Ohituskaista on ohitusta varten."
        Juurikin näin, joten se nopeammin takaa lähestyvän ohituksen kotipoliisimainen arviointi on syytä jättää viranomaisen tehtäväksi.
        "Ylinopeuksien suhteen kannattaa olla varovainen."
        Samaa mieltä, nuo uudet liikennekamerat, joita ei onneksi moottoriteillä vielä taida olla, on pitkän ennalta havaitsemansa matkan takia varsin pirullisia. Ajan tasalla oleva navigaattori onneksi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sumuvaloja ei kannata liikaa säästellä"
        Oikein, vaikka niiden lain ja tarkoituksen mukaiselle käytölle olevia kelejä ei esiinny edes joka vuosi.
        " Ohituskaista on ohitusta varten."
        Juurikin näin, joten se nopeammin takaa lähestyvän ohituksen kotipoliisimainen arviointi on syytä jättää viranomaisen tehtäväksi.
        "Ylinopeuksien suhteen kannattaa olla varovainen."
        Samaa mieltä, nuo uudet liikennekamerat, joita ei onneksi moottoriteillä vielä taida olla, on pitkän ennalta havaitsemansa matkan takia varsin pirullisia. Ajan tasalla oleva navigaattori onneksi auttaa.

        On se jännä, miten sääntöjä noudattava ajaminen nähdään kotipoliisimaisena toimintana, joka syvästi loukkaa huonojen kuskien syntyperäistä oikeutta ajaa laista ja muiden hengestä piittaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se jännä, miten sääntöjä noudattava ajaminen nähdään kotipoliisimaisena toimintana, joka syvästi loukkaa huonojen kuskien syntyperäistä oikeutta ajaa laista ja muiden hengestä piittaamatta.

        Varsin jännää on sekin tulkinta, että kotipolisina liikenteessä toimiminen olisikin sitä parhainta sääntöjen mukaista ajamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsin jännää on sekin tulkinta, että kotipolisina liikenteessä toimiminen olisikin sitä parhainta sääntöjen mukaista ajamista.

        Miten toimitaan kotipoliisina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten toimitaan kotipoliisina?

        On elämäntehtävänä varsinkin liikenteessä kytätä toisten ajotapoja ja varsinkin nopeuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On elämäntehtävänä varsinkin liikenteessä kytätä toisten ajotapoja ja varsinkin nopeuksia.

        Ja sitten tulla tänne raivoamaan kotipoliiseista ja vasemmalla kaistalla liian hiljaa ajavista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On elämäntehtävänä varsinkin liikenteessä kytätä toisten ajotapoja ja varsinkin nopeuksia.

        Asennevammainen ei piittaa siitä seikasta, että liikenteessä on vastuussa myös muiden turvallisuudesta. Tällaiset asennevammaiset kun voisi karsia pois yhteiskunnasta kokonaan, niin maailma olisi paljon parempi paikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asennevammainen ei piittaa siitä seikasta, että liikenteessä on vastuussa myös muiden turvallisuudesta. Tällaiset asennevammaiset kun voisi karsia pois yhteiskunnasta kokonaan, niin maailma olisi paljon parempi paikka.

        Kaipa se sitten on asennevamma niillä jotka liikenteessä haluavat toimia nopeammin ajavia estelevinä kotipoliiseina, kun kerran todistat asian niin olevan.
        Toivomasi "karsinta", niin toivottavaa kuin ehkä olisikin, tuskin kuitenkaan maailmaa muuttaisi oikeasti mihinkään suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten tulla tänne raivoamaan kotipoliiseista ja vasemmalla kaistalla liian hiljaa ajavista.

        Ymmärsitkö aivan varmasti oikein kommentin johon vastasit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaipa se sitten on asennevamma niillä jotka liikenteessä haluavat toimia nopeammin ajavia estelevinä kotipoliiseina, kun kerran todistat asian niin olevan.
        Toivomasi "karsinta", niin toivottavaa kuin ehkä olisikin, tuskin kuitenkaan maailmaa muuttaisi oikeasti mihinkään suuntaan.

        Mitä se kotipoliisina toimiminen käytännössä on? Kukaan teistä rähjääjistä ei tunnu osaavan kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsitkö aivan varmasti oikein kommentin johon vastasit?

        Kyllä. Ymmärsitkö sinä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä se kotipoliisina toimiminen käytännössä on? Kukaan teistä rähjääjistä ei tunnu osaavan kertoa.

        Tuossa ylempänä asiasta on muutama varsin hyvä esimerkki annettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Ymmärsitkö sinä?

        Vastauksesi kuitenkin antaa aiheen oletukseen ettet kuitenkaan ollut kartalla siitä mistä vastaamassasi kommentissa oli kyse. Toki ymmärsin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa ylempänä asiasta on muutama varsin hyvä esimerkki annettu.

        Tarkennatko, mitä ne ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksesi kuitenkin antaa aiheen oletukseen ettet kuitenkaan ollut kartalla siitä mistä vastaamassasi kommentissa oli kyse. Toki ymmärsin.

        Sellainen oletus menee vikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellainen oletus menee vikaan.

        Toki oletuksen ajattelet vikaan menneen kun et ollut kartalla kommentista johon vastasit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennatko, mitä ne ovat.

        Kai nyt sen verran lukemaasi ymmärrät, ettei aivan joka asiassa tarvitse joku olla nenästä vetämässä että tuossa ja tuossa ja jne....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai nyt sen verran lukemaasi ymmärrät, ettei aivan joka asiassa tarvitse joku olla nenästä vetämässä että tuossa ja tuossa ja jne....

        Et siis tiedä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki oletuksen ajattelet vikaan menneen kun et ollut kartalla kommentista johon vastasit.

        Miksi luulet minun ymmärtäneen sen väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis tiedä.

        Ei se tiedä, kun se ei kykene selittämään/kertomaan. Näyttäisi pikemminiin olevan patologinen väittelyn tarve, eikä niinkään faktojen esille tuominen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi luulet minun ymmärtäneen sen väärin?

        En mitään luule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et siis tiedä.

        Toki tiedän, onhan asiasta hyvä esimerkki ylempänä ketjussa ja alempana asiasta varsin pitkä ja ansiokas kirjoitus jossa kotipolliisi sana on korvattu sanalla "jäykkäniska" ja "sankari".
        Ja sinäkin kyllä tiedät kunhan vain yrität jotain lämpimiksesi trollata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki tiedän, onhan asiasta hyvä esimerkki ylempänä ketjussa ja alempana asiasta varsin pitkä ja ansiokas kirjoitus jossa kotipolliisi sana on korvattu sanalla "jäykkäniska" ja "sankari".
        Ja sinäkin kyllä tiedät kunhan vain yrität jotain lämpimiksesi trollata.

        No nyt se löytyi:

        "Asennevammainen ei piittaa siitä seikasta, että liikenteessä on vastuussa myös muiden turvallisuudesta. Tällaiset asennevammaiset kun voisi karsia pois yhteiskunnasta kokonaan, niin maailma olisi paljon parempi paikka."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt se löytyi:

        "Asennevammainen ei piittaa siitä seikasta, että liikenteessä on vastuussa myös muiden turvallisuudesta. Tällaiset asennevammaiset kun voisi karsia pois yhteiskunnasta kokonaan, niin maailma olisi paljon parempi paikka."

        Sitaatti on mitä parhain vastaamaan esittämääsi kysymykseen: Mitä se kotipoliisina toimiminen käytännössä on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitaatti on mitä parhain vastaamaan esittämääsi kysymykseen: Mitä se kotipoliisina toimiminen käytännössä on?

        Olen ymmärtänyt, että se on halua määrätä, miten muut ajaa. Eli kukaan ei saisi tulla edelle ajamaan suurinta sallittua, kaikkien pitäisi tehdä heti tilaa juuri minulle, minun pitää saada ajaa sääntöjä rikkoen jos haluan.

        Se on kyllä typerä asenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että se on halua määrätä, miten muut ajaa. Eli kukaan ei saisi tulla edelle ajamaan suurinta sallittua, kaikkien pitäisi tehdä heti tilaa juuri minulle, minun pitää saada ajaa sääntöjä rikkoen jos haluan.

        Se on kyllä typerä asenne.

        Kommentistasi jäi varsin kaksijakoinen olo. Varsi selvää on tuo alun määritelmäsi kotipoliisin halusta muiden kontrollointiin. Loppuosa ansiokkaasta kommentistasi ei kuitenkaan tue alun oikeellista ajatuskulkua.
        Siitä samaa mieltä, että kotipoliisin asenne on typerä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentistasi jäi varsin kaksijakoinen olo. Varsi selvää on tuo alun määritelmäsi kotipoliisin halusta muiden kontrollointiin. Loppuosa ansiokkaasta kommentistasi ei kuitenkaan tue alun oikeellista ajatuskulkua.
        Siitä samaa mieltä, että kotipoliisin asenne on typerä.

        Varsi selvää?
        Varmaan sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentistasi jäi varsin kaksijakoinen olo. Varsi selvää on tuo alun määritelmäsi kotipoliisin halusta muiden kontrollointiin. Loppuosa ansiokkaasta kommentistasi ei kuitenkaan tue alun oikeellista ajatuskulkua.
        Siitä samaa mieltä, että kotipoliisin asenne on typerä.

        Ensin sanot, että loppuosa ei tue oikeellista ajatuskulkua. Heti perään toteat olevasi samaa mieltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varsi selvää?
        Varmaan sitten.

        Varmaan erityisen fiksuna yksilönä kuitenkin ymmärsit sanan merkityksen, vaikka siitä yksi kirjain lopusta kirotus virheen takia puuttui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensin sanot, että loppuosa ei tue oikeellista ajatuskulkua. Heti perään toteat olevasi samaa mieltä.

        juuuh, eikö olekin ihmeellistä tuo ajatuksen kulun koukeroisuus?


    • Anonyymi

      Ihmettelen myös näitä kaistan omistajia.

    • Anonyymi

      Kaikenlaista paskaa.
      Tän takia leveät pientareet on otettava käyttöön kun molemmilla kaistoilla on persnussijoita.

    • Anonyymi

      Onks sun bemari sökö kun ei kovempaa kulje ?

      • Anonyymi

        Kulkee juuri niin hyvin, kun laki antaa myöden sillä ajella.


    • Anonyymi

      Älkää ajelko 10 - 20 yli rajoituksen. Järki ja maltti ovat valttia.

    • Anonyymi

      Joka aamuista toimintaa Lahdenväylällä. Itse ajan vauhtia joka vastaa rajoituksen todellista nopeutta (asian voi todentaa tutkapisteillä) eikä mittarin näyttämää. Näillä mittarin mukaan ajavilla vauhti on 5-10 km/h alle taulunäyttöjen. Toisaalta sakkoraja ylittyy vasta vielä todellista taulunäyttöäkin korkeammalla nopeudella joten autojen nopeusero saattaa olla varsin suuri vaikka molemmissa ääripäissä oletus on, että ajaa nopeusrajoituksen mukaan.

      On monenlaisia kuljettajia. Niitä jotka ajavat niin että huomioivat toiset tienkäyttäjät (nopeusrajoitukset ja ajotilanteet huomioivat) ja niitä jotka eivät huomioi (yli-ja alinopeutta ajavat ja taustapeilistä piittaamattomat. Pahimpia tapauksia on ne jotka pitävät omia oikeuksiaan tien päällä määräävänä tekijänä.

      Liikenteessä on paljon porukkaa joka pitää suurimpana oikeutenaan ylläpitää tasaista nopeutta hinnalla millä hyvänsä. Tällaiselle jäykkäniskalle on aivan sama, mikä ajoneuvon todellinen nopeus on, kunhan mikään tietapahtuma ei liikauta mittarin viisaria päätetystä pisteestä. Sama ihmistyyppi kieltäytyy uskomasta että hänen toimintansa voisi estää sujuvan liikenteen kaikilta muilta kuin häneltä itseltään. Tuulilasin ja taustapeilin näkymät eivät pahemmin vaikuta hänen reaktioihinsa.

      Poikkeus tosin löytyy. Kun edessä kilometrin päässä näkyy hieman omaa nopeutta hitaammin kulkeva raskas ajoneuvo ja taustapeilissä nopeasti lähestyvä ajoneuvojono niin jäykkäniskan aivot naksahtavat oman ajonopeuden suojelumoodiin. Nopea päässälaskutoimitus osoittaa, että jonon loppupää saattaisi pakottaa laskea omaa nopeutta muiden tienkäyttäjien takia JA SEHÄN EI KÄY! Siirtyminen ohituskaistalle tosin estää liikenteen esteettömän sujumisen kolmenkymmenen auton kohdalla mutta se on halpa hinta yhden alinopeutta kulkevan moraalipoliisin itsetunnon rinnalla. Ylpeydenpuna poskillaan sankari hilautuu raskaan ajoneuvon rinnalle kolmen kilometrin pituisen ohitusmatkan ajaksi piittaamatta takaatulevan autojonon jarrutuksista ja nopeuden laskemisesta alle nopeusrajoituksen.

      Moraalipoliisi ei pysty ymmärtämään, miksi jotkut voivat suhtautua vihamielisesti hänen virheettömästi toimivaan tilannetajuunsa ja liikennevirran blokkaamiseen liittyviin manöövereihinsä koska kaikki osoittaa edes jonkun puolustavan oikeuksiaan muista välittämättä, hän, jäykkäniskainen Sankari!

      • Anonyymi

        Varsin mainio ja oikeaan osuva kirjoitus sinulta,
        Tietenkään sellaista ei saa ääneen sanoa, mutta kuvailemasi sankarin tavatessa liikenteen sujuvuudesta ja turvallisuudesta kiinnostunut ohittaa "sankarin" vähin äänin oikealta.


      • Anonyymi

        Sinua siis harmittaa, jos joudut ohituskaistalla roikkuessasi välillä hidastamaan suurimpaan sallittuun nopeuteen. Miksi se harmittaa? Mitä sellainen tilanne vie sinulta pois? Hidastaminen on helppoa, ja jos autossasi on adaptiivinen vakkari, ei sinun tarvitse tehdä mitään. Autosi hidastaa puolestasi. Ja sitten, kun se edellä ajava on tehnyt ohituksensa loppuun, voit jatkaa taas ylinopeuden ajamista, koska onhan sinulla siihen oikeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinua siis harmittaa, jos joudut ohituskaistalla roikkuessasi välillä hidastamaan suurimpaan sallittuun nopeuteen. Miksi se harmittaa? Mitä sellainen tilanne vie sinulta pois? Hidastaminen on helppoa, ja jos autossasi on adaptiivinen vakkari, ei sinun tarvitse tehdä mitään. Autosi hidastaa puolestasi. Ja sitten, kun se edellä ajava on tehnyt ohituksensa loppuun, voit jatkaa taas ylinopeuden ajamista, koska onhan sinulla siihen oikeus.

        > Sinua siis harmittaa, jos joudut ohituskaistalla roikkuessasi välillä hidastamaan suurimpaan sallittuun nopeuteen >

        Toivottavasti ajotaitosi on parempi kuin lukemisen ymmärtämisesi. Toin esille ihmistyypin joka luottaa sokeasti sekä nopeusmittariinsa että omaan oikeuteensa hidastaa todellista suurinta luvallista nopeutta ajavia autoilijoita joita usein on kymmeniä köröttelemässä jäykkäniska-sankarin perässä hänen päättämäänsä (ali)nopeutta. Toin myös esiin että elämäntapahäiriöisen tyyliin kuuluu usein mainittu liioiteltu ohitusennakko, jolla tehokkaasti blokataan takaatulevien sujuva matkanteko kilometreiksi. Lisäksi liikenteeseen tulee rauhaton jousiefekti kilometrien päähän kun yksi nuija pakottaa koko jonon ajamaan alinopeutta.

        Menkää herran tähden mittauttamaan tutkanäytöllä mitä se kotteronne todella kulkee ja yrittäkää ymmärtää mitä se näytön lukema pitäisi merkitä liikennekäyttäytymisessänne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Sinua siis harmittaa, jos joudut ohituskaistalla roikkuessasi välillä hidastamaan suurimpaan sallittuun nopeuteen >

        Toivottavasti ajotaitosi on parempi kuin lukemisen ymmärtämisesi. Toin esille ihmistyypin joka luottaa sokeasti sekä nopeusmittariinsa että omaan oikeuteensa hidastaa todellista suurinta luvallista nopeutta ajavia autoilijoita joita usein on kymmeniä köröttelemässä jäykkäniska-sankarin perässä hänen päättämäänsä (ali)nopeutta. Toin myös esiin että elämäntapahäiriöisen tyyliin kuuluu usein mainittu liioiteltu ohitusennakko, jolla tehokkaasti blokataan takaatulevien sujuva matkanteko kilometreiksi. Lisäksi liikenteeseen tulee rauhaton jousiefekti kilometrien päähän kun yksi nuija pakottaa koko jonon ajamaan alinopeutta.

        Menkää herran tähden mittauttamaan tutkanäytöllä mitä se kotteronne todella kulkee ja yrittäkää ymmärtää mitä se näytön lukema pitäisi merkitä liikennekäyttäytymisessänne.

        En epäile ollenkaan, etteikö elämäntapahäiriöt ole sinulle hyvin tuttuja. Mutta osaatko pohtia sitä, että menetätkö oikeasti jotain, jos välillä joudut hidastamaan suurimpaan sallittuun?

        Jos joku pakottaa kaikki muut ajamaan alinopeutta, eli alle pienimmän sallitun nopeuden (osoitettu vähimmäisnopeus-liikennemerkillä) niin tilanteesta on syytä soittaa häkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En epäile ollenkaan, etteikö elämäntapahäiriöt ole sinulle hyvin tuttuja. Mutta osaatko pohtia sitä, että menetätkö oikeasti jotain, jos välillä joudut hidastamaan suurimpaan sallittuun?

        Jos joku pakottaa kaikki muut ajamaan alinopeutta, eli alle pienimmän sallitun nopeuden (osoitettu vähimmäisnopeus-liikennemerkillä) niin tilanteesta on syytä soittaa häkeen.

        > menetätkö oikeasti jotain, jos välillä joudut hidastamaan suurimpaan sallittuun? >

        Kohdallasi koululaitokseen sijoitetut henkiset ja taloudelliset pääomat ovat selvästikin valuneet hukkaan ja nyt huomaamattasi kärsit seurauksista. Ehkä tukiopetus on jälleen tarpeen.

        Suurin osa autoilijoista ajaa sitä "suurinta sallittua" nopeutta, jonka jokainen voi ajoneuvokohtaisesti käydä tarkistamassa tiestölle asennettujen nopeustutkien avulla. Jäykkäniska ajaa liikenteessä autonsa mittarin osoittamaa nopeutta joka tehtaalla kalibroidaan 5-7%:n alinopeuteen renkaiden aiheuttama nopeusvirhe ( varovaisen kuljettajan sakkokammon aiheuttama alinopeus "varmuuden vuoksi"). Satasen nopeusalueelle siirrettynä on helppo laskea, millaisella todellisella nopeudella jäykkäniska etenee. Nipinnapin raskaita ajoneuvoja nopeammin, koska rekat etenevät kalibroidun tarkkuusmittarin mukaista, todellista nopeutta 90 km/h.

        Liikennevalvontatutkan lukemasta vähennetään 3 km/h eikä edes varoitusta anneta 1-2km/h suuruisesta ylityksestä. On ihmisiä, jotka hyödyntävät matkallaan tuon 4-5km/h myönnytyksen kuten minäkin. Nopeusero jäykkäniskan ja normiautoilijan välillä moottoritienopeuksilla on siis 15-20km/h.

        Tilanteessa ei ole muuta menetettävää kuin ihmishenkiä, kun nuija siirtää äkkiarvaamatta alinopeudella kotteronsa suurinta sallittua nopeutta etenevän ajoneuvojonon eteen.

        > Jos joku pakottaa kaikki muut ajamaan alinopeutta, eli alle pienimmän sallitun nopeuden (osoitettu vähimmäisnopeus-liikennemerkillä) niin tilanteesta on syytä soittaa häkeen. >

        On aivan sama vaikka joku puolittaisi liikennemerkein ohjeitetun nopeuden ja ajaisi sen mukaista nopeutta, KUNHAN pysyy poissa ohituskaistalta, jossa ajetaan suurinta sallittua nopeutta. Häken saapuminen paikalle tuntuu viipyvän kauan - varsinkin jos sylissä on parisataa-asteinen rautamurikka josta valuu sata-asteisia nesteitä pitkin reisiä ja jäykkäniska retkottaa tuulilasin jäänteissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > menetätkö oikeasti jotain, jos välillä joudut hidastamaan suurimpaan sallittuun? >

        Kohdallasi koululaitokseen sijoitetut henkiset ja taloudelliset pääomat ovat selvästikin valuneet hukkaan ja nyt huomaamattasi kärsit seurauksista. Ehkä tukiopetus on jälleen tarpeen.

        Suurin osa autoilijoista ajaa sitä "suurinta sallittua" nopeutta, jonka jokainen voi ajoneuvokohtaisesti käydä tarkistamassa tiestölle asennettujen nopeustutkien avulla. Jäykkäniska ajaa liikenteessä autonsa mittarin osoittamaa nopeutta joka tehtaalla kalibroidaan 5-7%:n alinopeuteen renkaiden aiheuttama nopeusvirhe ( varovaisen kuljettajan sakkokammon aiheuttama alinopeus "varmuuden vuoksi"). Satasen nopeusalueelle siirrettynä on helppo laskea, millaisella todellisella nopeudella jäykkäniska etenee. Nipinnapin raskaita ajoneuvoja nopeammin, koska rekat etenevät kalibroidun tarkkuusmittarin mukaista, todellista nopeutta 90 km/h.

        Liikennevalvontatutkan lukemasta vähennetään 3 km/h eikä edes varoitusta anneta 1-2km/h suuruisesta ylityksestä. On ihmisiä, jotka hyödyntävät matkallaan tuon 4-5km/h myönnytyksen kuten minäkin. Nopeusero jäykkäniskan ja normiautoilijan välillä moottoritienopeuksilla on siis 15-20km/h.

        Tilanteessa ei ole muuta menetettävää kuin ihmishenkiä, kun nuija siirtää äkkiarvaamatta alinopeudella kotteronsa suurinta sallittua nopeutta etenevän ajoneuvojonon eteen.

        > Jos joku pakottaa kaikki muut ajamaan alinopeutta, eli alle pienimmän sallitun nopeuden (osoitettu vähimmäisnopeus-liikennemerkillä) niin tilanteesta on syytä soittaa häkeen. >

        On aivan sama vaikka joku puolittaisi liikennemerkein ohjeitetun nopeuden ja ajaisi sen mukaista nopeutta, KUNHAN pysyy poissa ohituskaistalta, jossa ajetaan suurinta sallittua nopeutta. Häken saapuminen paikalle tuntuu viipyvän kauan - varsinkin jos sylissä on parisataa-asteinen rautamurikka josta valuu sata-asteisia nesteitä pitkin reisiä ja jäykkäniska retkottaa tuulilasin jäänteissä.

        Hitaamman saa ohittaa suurinta sallittua nopeutta ajamalla, jos hänestä pääsee kohtuullisessa ajassa ohi. Kiusanteko ei ole sallittua, mutta hitaammin saa ja voi ajaa, vaikka se usein häiritseekin. On toki kohteliasta ajaa suurinta sallittua jos ja kun se on mahdollista. Ja kyllä, tiedän oma autoni mittarivirheen. Se on 4 km/h 50 km/h vauhdissa ja 8 km/h 120 km/h vauhdissa ja huomioin sen aina ja pyrin ajamaan suurinta sallittua aina, kun se on mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > menetätkö oikeasti jotain, jos välillä joudut hidastamaan suurimpaan sallittuun? >

        Kohdallasi koululaitokseen sijoitetut henkiset ja taloudelliset pääomat ovat selvästikin valuneet hukkaan ja nyt huomaamattasi kärsit seurauksista. Ehkä tukiopetus on jälleen tarpeen.

        Suurin osa autoilijoista ajaa sitä "suurinta sallittua" nopeutta, jonka jokainen voi ajoneuvokohtaisesti käydä tarkistamassa tiestölle asennettujen nopeustutkien avulla. Jäykkäniska ajaa liikenteessä autonsa mittarin osoittamaa nopeutta joka tehtaalla kalibroidaan 5-7%:n alinopeuteen renkaiden aiheuttama nopeusvirhe ( varovaisen kuljettajan sakkokammon aiheuttama alinopeus "varmuuden vuoksi"). Satasen nopeusalueelle siirrettynä on helppo laskea, millaisella todellisella nopeudella jäykkäniska etenee. Nipinnapin raskaita ajoneuvoja nopeammin, koska rekat etenevät kalibroidun tarkkuusmittarin mukaista, todellista nopeutta 90 km/h.

        Liikennevalvontatutkan lukemasta vähennetään 3 km/h eikä edes varoitusta anneta 1-2km/h suuruisesta ylityksestä. On ihmisiä, jotka hyödyntävät matkallaan tuon 4-5km/h myönnytyksen kuten minäkin. Nopeusero jäykkäniskan ja normiautoilijan välillä moottoritienopeuksilla on siis 15-20km/h.

        Tilanteessa ei ole muuta menetettävää kuin ihmishenkiä, kun nuija siirtää äkkiarvaamatta alinopeudella kotteronsa suurinta sallittua nopeutta etenevän ajoneuvojonon eteen.

        > Jos joku pakottaa kaikki muut ajamaan alinopeutta, eli alle pienimmän sallitun nopeuden (osoitettu vähimmäisnopeus-liikennemerkillä) niin tilanteesta on syytä soittaa häkeen. >

        On aivan sama vaikka joku puolittaisi liikennemerkein ohjeitetun nopeuden ja ajaisi sen mukaista nopeutta, KUNHAN pysyy poissa ohituskaistalta, jossa ajetaan suurinta sallittua nopeutta. Häken saapuminen paikalle tuntuu viipyvän kauan - varsinkin jos sylissä on parisataa-asteinen rautamurikka josta valuu sata-asteisia nesteitä pitkin reisiä ja jäykkäniska retkottaa tuulilasin jäänteissä.

        En nyt oikein ymmärrä, miksi olet vihainen. Tai miksi selität jostain keksimästäsi jäykkäniskasta jotain. Et osaa sanoa, mitä menetät, jos joudut hetken aikaa ajamaan suurinta sallittua. Ei siis minkäänlainen vahinko. Miksi sitten suutut siinä tilanteessa?

        Niin suurin sallittu nopeus kuin vähimmäisnopeuskin koskevat ihan jokaista tien kaistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt oikein ymmärrä, miksi olet vihainen. Tai miksi selität jostain keksimästäsi jäykkäniskasta jotain. Et osaa sanoa, mitä menetät, jos joudut hetken aikaa ajamaan suurinta sallittua. Ei siis minkäänlainen vahinko. Miksi sitten suutut siinä tilanteessa?

        Niin suurin sallittu nopeus kuin vähimmäisnopeuskin koskevat ihan jokaista tien kaistaa.

        > Et osaa sanoa, mitä menetät, jos joudut hetken aikaa ajamaan suurinta sallittua >

        Voisiko joku hakea tämän kommentoijan saamaan tarvitsemaansa hoitoa? Etkö ymmärrä selkeästä tekstistä, kuka ajaa milläkin nopeudella?

        > miksi selität jostain keksimästäsi jäykkäniskasta jotain >

        Kertomusten roolitus nimeämisen kautta on tärkeää jotta ymmärtää mistä dialogissa on kysymys. En voi käyttää todellisia nimiä, joten käytän kuvaavaa vastinetta. Yritä eläytyä.

        > En nyt oikein ymmärrä, miksi olet vihainen >

        Itse asiassa en ole vihainen vaan ironinen. En yllättynyt reaktiostasi.

        > Et osaa sanoa, mitä menetät >

        Jos ihminen joutuu toisen ihmisen (tässä tapauksessa) omaehtoisen liikennetilannesokeuden uhriksi, menettää ihan ensiksi mielentyyneyden joka normaalisti vallitsee soljuvassa liikennevirrassa. Toiseksi menettää aikaa. Kolmanneksi saattaa menettää henkensä ihmisen takia, joka vähät välittää liikenneturvallisuudesta. Onhan siina jonkun verran menetettävää. Mielestäni olen osannut sanoa sen, mutta vastaanotossa on selvästikin ns. muottivika.

        Jos ei arvosta sujuvaa liikennettä, niin voi samantien istua tienpenkalla horsmien seassa jos kerran liikenteen sujumisen kokee yhdentekevänä eikä matkan edistymisen esteitä pidä ajanhukkana. Lienet elämästä vieraantunut eläkeläinen?

        > Niin suurin sallittu nopeus kuin vähimmäisnopeuskin koskevat ihan jokaista tien kaistaa >

        Jokaisen tielläliikkujan velvollisuus on havainnoida ympäristöään liikenneturvallisuutta edistäen. Jokaisen täytyy toimia sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Jos ei ymmärrä ratkaisujensa seurauksia esimerkiksi nopeuserojen ja kaistojen vaihtamisen suhteen, on vaaraksi muiden tienkäyttäjien turvallisuudelle. Silloin kannattaa siirtyä käyttämään jonkun toisen johdolla tapahtuvaa matkasiirtymää ja myöntää että ei omaa enää liikenteeseen liittyviä kognitiivisia kykyjä (jos niitä joskus on edes ollutkaan).

        Liikenneturvallisuuden suhteen tärkein asia ei ole tienpientareella köllöttävän nopeuskyltin ja auton nopeusmittarin välinen korrelaatio vaan tielläliikkujan kyky sovittaa etenemisensä muun liikenteen suhteen turvalliseksi. Sitä jäykkäniskaksi nimittämäni ihmistyyppi ei osaa tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Et osaa sanoa, mitä menetät, jos joudut hetken aikaa ajamaan suurinta sallittua >

        Voisiko joku hakea tämän kommentoijan saamaan tarvitsemaansa hoitoa? Etkö ymmärrä selkeästä tekstistä, kuka ajaa milläkin nopeudella?

        > miksi selität jostain keksimästäsi jäykkäniskasta jotain >

        Kertomusten roolitus nimeämisen kautta on tärkeää jotta ymmärtää mistä dialogissa on kysymys. En voi käyttää todellisia nimiä, joten käytän kuvaavaa vastinetta. Yritä eläytyä.

        > En nyt oikein ymmärrä, miksi olet vihainen >

        Itse asiassa en ole vihainen vaan ironinen. En yllättynyt reaktiostasi.

        > Et osaa sanoa, mitä menetät >

        Jos ihminen joutuu toisen ihmisen (tässä tapauksessa) omaehtoisen liikennetilannesokeuden uhriksi, menettää ihan ensiksi mielentyyneyden joka normaalisti vallitsee soljuvassa liikennevirrassa. Toiseksi menettää aikaa. Kolmanneksi saattaa menettää henkensä ihmisen takia, joka vähät välittää liikenneturvallisuudesta. Onhan siina jonkun verran menetettävää. Mielestäni olen osannut sanoa sen, mutta vastaanotossa on selvästikin ns. muottivika.

        Jos ei arvosta sujuvaa liikennettä, niin voi samantien istua tienpenkalla horsmien seassa jos kerran liikenteen sujumisen kokee yhdentekevänä eikä matkan edistymisen esteitä pidä ajanhukkana. Lienet elämästä vieraantunut eläkeläinen?

        > Niin suurin sallittu nopeus kuin vähimmäisnopeuskin koskevat ihan jokaista tien kaistaa >

        Jokaisen tielläliikkujan velvollisuus on havainnoida ympäristöään liikenneturvallisuutta edistäen. Jokaisen täytyy toimia sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi. Jos ei ymmärrä ratkaisujensa seurauksia esimerkiksi nopeuserojen ja kaistojen vaihtamisen suhteen, on vaaraksi muiden tienkäyttäjien turvallisuudelle. Silloin kannattaa siirtyä käyttämään jonkun toisen johdolla tapahtuvaa matkasiirtymää ja myöntää että ei omaa enää liikenteeseen liittyviä kognitiivisia kykyjä (jos niitä joskus on edes ollutkaan).

        Liikenneturvallisuuden suhteen tärkein asia ei ole tienpientareella köllöttävän nopeuskyltin ja auton nopeusmittarin välinen korrelaatio vaan tielläliikkujan kyky sovittaa etenemisensä muun liikenteen suhteen turvalliseksi. Sitä jäykkäniskaksi nimittämäni ihmistyyppi ei osaa tehdä.

        Olet aina vaan enemmän vihainen, ja ihan turhaan. Et osaa sanoa, mitä menetät, jos joudut hetken ajamaan suurinta sallittua. Se on ymmärrettävää, koska et menetä mitään. Et osaa suhtautua tilanteeseen kovin järkevästi, ja se on ongelma, koska liikenne on täynnä tekijöitä, joihin et voi vaikuttaa ja joihin tulisi osata suhtautua asiallisesti. Et osaa sitä. Meidän muiden onneksi tuo ongelma on puhtaasti sinun henkilökohtainen.

        En minä koe tarvetta eläytyä tilanteeseesi, koska en ja ongelmaasi. Se tienpenkalla istuminen on sinulle hyvä ehdotus, varsinkin jos rattiraivo sääntöjen mukaan ajavia kohtaan nousee sietämättömäksi.

        Kaipa sinua sitten voi jäykkäniskaksi sanoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aina vaan enemmän vihainen, ja ihan turhaan. Et osaa sanoa, mitä menetät, jos joudut hetken ajamaan suurinta sallittua. Se on ymmärrettävää, koska et menetä mitään. Et osaa suhtautua tilanteeseen kovin järkevästi, ja se on ongelma, koska liikenne on täynnä tekijöitä, joihin et voi vaikuttaa ja joihin tulisi osata suhtautua asiallisesti. Et osaa sitä. Meidän muiden onneksi tuo ongelma on puhtaasti sinun henkilökohtainen.

        En minä koe tarvetta eläytyä tilanteeseesi, koska en ja ongelmaasi. Se tienpenkalla istuminen on sinulle hyvä ehdotus, varsinkin jos rattiraivo sääntöjen mukaan ajavia kohtaan nousee sietämättömäksi.

        Kaipa sinua sitten voi jäykkäniskaksi sanoa.

        Oletko jedi vai mitä ajat höpötykselläsi takaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko jedi vai mitä ajat höpötykselläsi takaa?

        Se, mitä ajan takaa, lukee tuossa mitä kirjoitin. Se on suomea. Jos se menee yli ymmärryksen niin sitten menee, ei sen sisältö mihinkään muutu vaikka et sitä ymmärrä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, mitä ajan takaa, lukee tuossa mitä kirjoitin. Se on suomea. Jos se menee yli ymmärryksen niin sitten menee, ei sen sisältö mihinkään muutu vaikka et sitä ymmärrä.

        Ajatko takaa suurimmalla sallitulla nopeudella vai jäykkäniskan alinopeudella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajatko takaa suurimmalla sallitulla nopeudella vai jäykkäniskan alinopeudella?

        Hyväksyn antautumisesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyväksyn antautumisesi.

        Nytkö leikit Caesaria? Sukurasite kannattaa hoitaa psykiatrilla - siis mikäli enää on toivoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytkö leikit Caesaria? Sukurasite kannattaa hoitaa psykiatrilla - siis mikäli enää on toivoa.

        Et sinä sentään mikään Caesar ole. Pelle lähinnä. Säästä meidät sukurasitteiltasi ja niiden syntytarinoilta, ole edes sen verran inhimillinen.


    • Anonyymi

      Toyotan todellinen nopeus lähes 10 km/h pienempi kuin mittarin näyttämä.

    • Anonyymi

      Niin kuin monen muunkin automerkin. Tienvarressa oleva pyöreä liikennemerkki kertoo suurimman sallitun nopeuden. Sitä nopeutta ei ole pakko noudattaa. Nämä raivonpartaalla ohittelevat minä minä kuskit eivät sitä ymmärrä. Ne ovat juuri niitä jonka autoa kaivetaan lepikosta tai ovat onnettomuuksiin syypäitä.
      Heillä olisi aika paljon opittavaa elämästä ja käyttäytymisestä.

      • Anonyymi

        Pakko ei ole noudattaa ja varsinkaan yli ei saa ajaa. Mahdollisimman lähellä sitä nopeutta on kohtelijasta ajaa, jos se vain on mahdollista. Aina ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikäs muutos Marttiinalla nyt tuli

      On niin salaperäknen päivitys et enteileekö muuttoa johkin?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      2629
    2. Martina naimisiin.

      Etsimässä täydellistä hääpukua Roomassa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      2135
    3. Ymmärrän jos tää oli nyt tässä

      Mä mokasin ja toivon sulle pelkkää hyvää.
      Ikävä
      95
      1644
    4. Lapulais poika.

      Onko tämä Lapualais poika jäänyt naisiin, kun hyvin pidellään ei malta lähtiä kotia. Tavataan sanoa. Mitä sitä äiteelle soittelemaan, kun naiset pite
      Lapua
      38
      1626
    5. Perheen äidin kohtalo surettaa Iisalmessa

      Kolmekymppinen mies käynnisti auton keskellä yötä kotonaan Iisalmessa keskiviikkona 16. marraskuuta. Kyydissä oli samaan ikäluokkaan kuuluva nainen. M
      Iisalmi
      56
      1346
    6. Hyvää iltaa miehelle

      Mukavalle. Jäi eilen kesken tuo keskustelu.:)
      Ikävä
      175
      1260
    7. Haluaisin kertoa sulle

      Kuinka paljon susta tykkään. Oisko se paha tilanne?
      Tunteet
      91
      1040
    8. Sofia ei tee enää lomareissuja

      Jostain syystä häntä ei enää kiinnosta Dubain ja Espanjan lomat eikä edes Leville vaivaudu. Mitä lie tapahtunut?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      80
      993
    9. En voi edes kirjoittaa siitä.

      Se olis liian lapsellista. Kun on yhteys tosielämän puolella ja selvät sävelet. Älykäs se on, todennäköisesti älykkäämpi kuin kukaan, ketä olen tavann
      Ikävä
      58
      934
    10. Etsin sinua vakavissani

      Täältä tai ihan mistä tahansa. Meillä jäi asioita selvittämättä, ja minun sydän on sanonut painavan sanansa, että meillä jäi juttu pahasti kesken. Syd
      Ikävä
      54
      923
    Aihe