Isän merkitys lapselle ja Jeesukselle

Anonyymi-ap

”Tänä aikana isän merkitys on haluttu monella taholla kyseenalaistaa. On annettu jopa ymmärtää, että oikeastaan ei ole väliä, onko lapsella isä ja äiti, riittää, kun lapsella on kaksi kasvattajaa. Uskallan kuitenkin väittää, että isän merkitys on lapsen tasapainoisen kehityksen kannalta erittäin tärkeä. Törmäsin tähän tosiasiaan monta kertaa vankilatyövuosinani käymieni keskustelujen kautta.

Isän merkitys!
”Ja te isät, älkää herättäkö lapsissanne vihaa, vaan kasvattakaa ja ojentakaa heitä Herran tahdon mukaan.” Ef. 6:4.

Tuo Raamatun kohta liittyy niin sanottuihin huoneentauluihin, joissa Paavali antaa ohjeita vanhemmille, aviopuolisoille, lapsille ja palvelijoille. Kun Paavali antaa ohjeita isille, jää hieman arvoitukseksi, mitä hän tuolla vihan herättämisellä lapsissa tarkoittaa. Itse ymmärrän, että Paavali haluaa korostaa, kuinka vanhempien ja ennen kaikkea isän merkitys on tärkeä lapsen kasvatuksen ja kehittymisen kannalta. Isä voi omalla elämäntyylillään ja esimerkillään vaikuttaa lapseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Isä voi omalla käytöksellään saada lapsessa aikaan pelkoa, vihaa, katkeruutta. Tai päinvastoin, saada lapsen kokemaan itsensä hyväksytyksi ja rakastetuksi.

Tuo Paavalin antama perustotuus on täysin päinvastainen kuin mitä tänä aikana meillä länsimaissa ja Suomessakin on pyritty joillakin tahoilla toitottamaan. Ääri-ilmiönä on tuotu esille jopa ajatusta, että on oikeastaan sama, onko lapsella omaa isää tai äitiä, kunhan sillä vain on joku tai jotkut kasvattajat, olkoot ne vaikka vanhempi numero yksi ja vanhempi numero kaksi. Itse uskallan väittää, että oman isän merkitys on suurempi kuin mitä on usein osattu ajatella.

Toimin vankilapastorina virkaurani viimeiset lähes 30 vuotta. Tuossa tehtävässä tapasin tuhansia ja taas tuhansia suomalaisia miehiä, joiden elämässä jotakin oli mennyt enemmän tai vähemmän vikaan, koska he olivat yleensä vankilaan joutuneet. Syyt vankilakierteelle ovat tietysti moninaiset. Kuitenkin voin täysin yhtyä ajatukseen, jonka toi julki eräs tunnettu suomalainen pastori, joka aikanaan oli toiminut itsekin vuosikausia vankilapastorina. Eräässä seminaariluennossaan hän esitti yhteenvedon syistä, jotka johtavat elämän väärille raiteille. Tuo pastori totesi, että jos hänen täytyisi nimetä yksi syy, joka on johtanut monen suomalaismiehen vankilaan, hän sanoisi, että nuo miehet etsivät hyväksyvää isää!

Tämä on myös oma kokemukseni noilta vankilatyövuosilta. Jos saisin nimetä vain yhden syyn, sanoisin myös itse, että nuo miehet ja myös naiset etsivät hyväksyvän isän kasvoja. Tuo kaipaus on kuin äänetön huuto heidän sisimmässään, joka kuitenkin joskus ryöpsähtää väkisin esille heidän puheissaan, vaikka he kuinka yrittäisivät sen kätkeä!

Voisin luetella tässä tuhansia sanoja ja lauseita, joita vuosikymmenien aikana kuulin, mutta en voi tässä yhteydessä ottaa esille kuin pari esimerkkiä, jotka äärimmäisellä tavalla tuovat esille tuon hyväksyvän isän kaipauksen.

Kun aikuinen mies vanki, usean vuoden tuttavuuden jälkeen yhtäkkiä toteaa vankilapastorille, että voi kunpa sinä olisit ollut minun isäni, on se hetki, jossa itse vankilapastorikin meinaa aluksi hämmentyä, mutta samassa hetkessä kuitenkin oivaltaa, mitä tuo vanki tahtoo sanoa! Tuo vanki on etsinyt koko elämänsä ajan hyväksyvän isän kasvoja, mutta ei ole niitä löytänyt omasta isästään! Vaikka tänään annetaan monelta taholta toisin ymmärtää, jokainen kaipaa omaa isää ja isän hyväksyntää! Se on yksinkertaisesti jo Jumalan luomistyössä meihin asettama kaipuu, jota on turha yrittää selittää tyhjäksi.

Eräs vanki puolestaan puki sanoiksi tuon isättömyyden tuskan toteamalla: ”Antaisin vaikka koko elämä-ni, jos voisin keskustella isäni kanssa edes muutaman minuutin.” Hän oli nähnyt oman isänsä vain yhden ainoan kerran koko elämänsä aikana. Isä oli tehnyt itsemurhan, kun poika oli alle kymmenvuotias.

Miksi olen puhunut tästä aiheesta? Haluan ensiksikin rohkaista meitä isät, miehet ja veljet, ettemme vähättele tehtäväämme ja asemaamme! Äidin tehtävää usein korostetaan, mutta uskallan väittää, että isän tehtävä ja vaikutus on vähintäänkin yhtä tärkeä, onpa lapsi sitten poika tai tyttö! Älkäämme paetko ja vähätelkö vastuuta, vaan otetaan rohkeasti se asema, jonka Jumala luomisjärjestyksessä on meille uskonut ja säätänyt!

Toisaalta haluan myös rohkaista niitä, jotka kokevat isän tehtävässään suurta epäonnistumista. Tarkoitus ei ole lisätä syyllisyyttä. Menneitä virheitä emme voi poistaa, mutta koskaan ei ole liian myöhäistä havahtua huomaamaan, kuinka merkittävän ja hienon kutsumuksen Jumala on isille antanut! Ja voimme olla sitä täyttämässä niin maallisessa kuin hengellisessä mielessä.

Menneisyyttämme emme voi muuttaa, mutta tähän hetkeen ja tulevaisuuteen voimme vaikuttaa!
On mielenkiintoista havaita, kuinka usein myös Jeesus puheissaan ja opetuksessaan toi esille suhteensa omaan isäänsä, Taivaalliseen Isään.”

-Jouko.Koistisen-

17

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koistinen kirjoittaa hyvin.

      • Anonyymi

        Kuten aina.


      • Anonyymi

        Kyllä ja puhuu hyvin selvästi.


    • Anonyymi

      Hyvä kirjoitus isänpäivän kunniaksi.

    • Anonyymi

      Kyllä ilmiselvästi Jeesuksen psyykkiset oireet, skitsofrenia johtui osaltaan isättömyydestä. Tilannetta pahensi äitinsä kertomat valheet asiasta sekä temppelissä jo nuorana alkanut päihteiden käyttö. Laps parka. Itsetuhoisuus oli ilmeistä.

    • Anonyymi

      Isän tärkeys nimenomaan silloin nousee korkeaan asemaan, jos isä on Pyhällä Hengellä ja voimalla täytetty. Jos hänessä on Jumalan viisautta, lempeyttä ja rakkautta eikä hän minkään maallisen oireen valtaama.

      Huonosti menee silloin jos isä on harhaoppinen, aina vain syyttämässä, antamassa käskyä käskyn päälle ja tulkitsemassa Raamattua omaksi edukseen. Eikä se ole mitenkään tavatonta. Sen uhriksi ovat monet joutuneet ja yhä joutuvat eikä sellainen ole Jumalasta, vaan saatanasta, joka haluaa vain tuhota ja syöstä helvettiin.

      • Anonyymi

        Isä on aina isä ja lapsen pitää kunnioittaa isäänsä ja äitiänsä.


      • Todella toivon että sinulla ei ole yhtäkään omaa lasta. Itse asiassa sinulle tulisi julistaa lähestymiskielto kaikki lapsia kohtaan. Olet vaaraksi heidän mielenterveydelle. Ihan tosi. Onneksi sentään nykyään kirkossa ollaan hereillä näissä asioissa:

        https://yle.fi/uutiset/3-5363297

        Vaikka löytyy myös toisenlaisia esimerkkejä. Valitettavasti.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-kamppailin-yksin-helvettiin-joutumisen-pelon-kanssa-muunsukupuoliset-transihmiset-homo-ja-biseksuaalit-seka-muu-sateenkaarivaki-kertoo-rippikoulumuistaan.

        Ahdistus kuuluu monen sateenkaarinuoren rippikoulukokemukseen. Varsinkin nuoret, jotka eivät samastu synnytyslaitoksella määriteltyyn sukupuoleen, kertovat pahoinvoinnista.

        ”Rippikoulu oli todella ahdistava.” Trans­poika, 15.

        ”Kävin pääni sisällä pitkällisiä keskusteluja siitä, että mitä jos Jumala on olemassa, homous on synti ja synneistä joutuu helvettiin, jos niitä ei kadu. Tiesin jo 15-vuotiaana, etten voisi katua rakkautta toiseen ihmiseen. Ahdistus oli kova, kun mietin, rajoitanko elämääni siksi, että olisin kuollessani paremmassa asemassa.” Muunsukupuolinen, 27

        ”En voinut olla rippikoulussa oma itseni ja kamppailin yksin helvettiin joutumisen pelon kanssa.” Muunsukupuolinen, 27

        ”Sukupuolivähemmistöistä ei puhuttu, ja seksuaalivähemmistöistäkin vain silloin, kun eräs poika kysyi, miten homoihin suhtaudutaan. Leirinjohtaja kertoi, että homot päätyvät helvettiin.” Muunsukupuolinen, 26

        ”Olen aina tuntenut, ettei kirkko hyväksy minua. Yhtenä iltana pohdin, kannattaako minun edes elää.” Muunsukupuolinen, 18

        ”Meillä oli vanhoillinen pappi, joka toitotti, miten syntisiä olemme ja että joudamme helvettiin. Konfirmaatiotilaisuudessa oli sukupuolitetut penkkirivit, ja seurakunnan työntekijä repi minut niskasta poikien penkistä tyttöjen penkkiin.” Mies, 20

        ”Rippikoulussa pappi sai kuulla minun kuuluvan seksuaalivähemmistöön. Tämän myötä pidettiin kokonainen oppitunti siitä, miten homoseksuaalit joutuvat helvettiin, elleivät eheydy ja pyydä syntejä anteeksi.” Nainen, 20


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Todella toivon että sinulla ei ole yhtäkään omaa lasta. Itse asiassa sinulle tulisi julistaa lähestymiskielto kaikki lapsia kohtaan. Olet vaaraksi heidän mielenterveydelle. Ihan tosi. Onneksi sentään nykyään kirkossa ollaan hereillä näissä asioissa:

        https://yle.fi/uutiset/3-5363297

        Vaikka löytyy myös toisenlaisia esimerkkejä. Valitettavasti.

        https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-kamppailin-yksin-helvettiin-joutumisen-pelon-kanssa-muunsukupuoliset-transihmiset-homo-ja-biseksuaalit-seka-muu-sateenkaarivaki-kertoo-rippikoulumuistaan.

        Ahdistus kuuluu monen sateenkaarinuoren rippikoulukokemukseen. Varsinkin nuoret, jotka eivät samastu synnytyslaitoksella määriteltyyn sukupuoleen, kertovat pahoinvoinnista.

        ”Rippikoulu oli todella ahdistava.” Trans­poika, 15.

        ”Kävin pääni sisällä pitkällisiä keskusteluja siitä, että mitä jos Jumala on olemassa, homous on synti ja synneistä joutuu helvettiin, jos niitä ei kadu. Tiesin jo 15-vuotiaana, etten voisi katua rakkautta toiseen ihmiseen. Ahdistus oli kova, kun mietin, rajoitanko elämääni siksi, että olisin kuollessani paremmassa asemassa.” Muunsukupuolinen, 27

        ”En voinut olla rippikoulussa oma itseni ja kamppailin yksin helvettiin joutumisen pelon kanssa.” Muunsukupuolinen, 27

        ”Sukupuolivähemmistöistä ei puhuttu, ja seksuaalivähemmistöistäkin vain silloin, kun eräs poika kysyi, miten homoihin suhtaudutaan. Leirinjohtaja kertoi, että homot päätyvät helvettiin.” Muunsukupuolinen, 26

        ”Olen aina tuntenut, ettei kirkko hyväksy minua. Yhtenä iltana pohdin, kannattaako minun edes elää.” Muunsukupuolinen, 18

        ”Meillä oli vanhoillinen pappi, joka toitotti, miten syntisiä olemme ja että joudamme helvettiin. Konfirmaatiotilaisuudessa oli sukupuolitetut penkkirivit, ja seurakunnan työntekijä repi minut niskasta poikien penkistä tyttöjen penkkiin.” Mies, 20

        ”Rippikoulussa pappi sai kuulla minun kuuluvan seksuaalivähemmistöön. Tämän myötä pidettiin kokonainen oppitunti siitä, miten homoseksuaalit joutuvat helvettiin, elleivät eheydy ja pyydä syntejä anteeksi.” Nainen, 20

        Todella toivon, ettet sinä olisi missään tekemisissä lasten tai kehenkään ihmisten kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todella toivon, ettet sinä olisi missään tekemisissä lasten tai kehenkään ihmisten kanssa.

        No kuule turhaan toivot. Minä olen isä ja opettaja. Ja saat olla varma että minä en pelottele lapsia millään helvetin tulella ja katkulla vaan yritän opettaa heitä ajattelemaan omilla aivoillaan kriittisesti eikä uskomaan mihinkään satuihin.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No kuule turhaan toivot. Minä olen isä ja opettaja. Ja saat olla varma että minä en pelottele lapsia millään helvetin tulella ja katkulla vaan yritän opettaa heitä ajattelemaan omilla aivoillaan kriittisesti eikä uskomaan mihinkään satuihin.

        Todella toivon erittäin vahvasti, ettet sinä IR olisi missään tekemisissä lasten tai kehenkään ihmisten kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todella toivon erittäin vahvasti, ettet sinä IR olisi missään tekemisissä lasten tai kehenkään ihmisten kanssa.

        No mutta kuule kun sinä tässä - taas kerran - ammut itseäsi jalkaan. Sinä kun olet minun kanssa tekemisissä.

        PS. Oletko sinä tosiaan näin tyhmä?


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        No mutta kuule kun sinä tässä - taas kerran - ammut itseäsi jalkaan. Sinä kun olet minun kanssa tekemisissä.

        PS. Oletko sinä tosiaan näin tyhmä?

        Vahvistit edellä sanomani, IR.


    • Anonyymi

      Nykyään avioerotilanteissa isät joutuvat ottamaan suuremman roolin lapsen elämässä kun äidit lähtevät uuden tuttavuuden matkaan. Kunnioittavalla tavalla isät kuitenkin on tehtävänsä hoitaneet. Minusta enemmänkin voisi kuunnella isiä lasten huoltajana ja kasvattajana. Sääli, että isät sivuutetaan usein asiassa ja kuunnellaan enemmän äitejä. Joskus voisi ihan siellä lastensuojelupuolella miettiä, että puhuvatkohan nuo äidit aina totta kun syyttävät isää perheen hajoamisesta ja nimittävät perheen ensisijaiseksi huoltajaksi äidin.

      • Anonyymi

        Isät saavat ottaa suuremman roolin. se on etuoikeus.


    • Anonyymi

      Viisasta puhetta.

    • Anonyymi

      Hätiä mitiä. Parasta ennen homoleimaus kestää ajallaan kauemmin varmaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 152
      4361
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      115
      3960
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2681
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1891
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1757
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1553
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1551
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe