Useammat ei edes tiedä mikä on sähkönsiirto

Anonyymi-ap

Ja mitä sähköverot. Kun kaikki ynnätään nyt kalliina aikana, sähköautot jää seisontaan.
https://www.vaasansahko.fi/wp-content/uploads/2021/09/sahkon-hinnan-muodostuminen-Vaasan-Sahko-768x639.png

Sähkönsiirto osioon on liitetty muitakin maksuja, -sähkövero -ALV -veron vero -ydinvoiman varmuusmaksu ja varsinainen sähkönsiirto -kuukausimaksu joka halvimmillaan n 20 € kk. Nämä kaikki on pakollisia joita ei voi kilpailuttaa. Sitten päälle varsinainen sähkö, joka kulkee eriteitä.
Näistä sitten tulee sähkölasku, joka nyt ylittää -ilman vanhoja sopimuksia- dieselauton kulun. Sähköauto kuluttaa pyöreästi 20 kW /100 km.

28

349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mites tää liittyy Suomen Keskustaan?

      • Anonyymi

        Autolla ajoko ?
        Meinaakko että keskustalaiset kävelee.


    • Anonyymi

      Mitä kertomasi sähköauton omistajia liikuttaa? Heillä oli jo sähköautoa ostaessaan rahaa pankkitilillä, osakkeissa ja rahastoissa enemmän kuin itse olet koko elämäsi aikana tienannut, joten ei sen akkujen lataaminenkaan sähkön hinnannousuun kaadu.

      Te köyhät ajakaa niillä dieselautoillanne, älkääkä puuttuko parempiosaisten asioihin.

      • Anonyymi

        Mitä raha auttaa jos ei ole sähköä. Matkalla latauspisteessä lukee "ei ole sähköä".
        Nämä kuitenkin ensimmäisenä suljetaan. Harakka vähensi 2000 taksiakin, onko niitäkään rahamiehelle saatavissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä raha auttaa jos ei ole sähköä. Matkalla latauspisteessä lukee "ei ole sähköä".
        Nämä kuitenkin ensimmäisenä suljetaan. Harakka vähensi 2000 taksiakin, onko niitäkään rahamiehelle saatavissa.

        Et sinä pankkis enää hölmömpää vastausta sitten keksinyt?


    • Anonyymi

      Miten ihmeessä näitä keskustaan sotketaan? Nämä kaikki on SDP:n sivuille kuuluvaa. Järjesteleekö vasuri täällä näitä juttuja?

      • Anonyymi

        Siksi keskustaan kun vasureilla ei ole rahaa autoiluun, maalla on pitkät matkat, siksi keskustaan liittyy.


    • Lasketaanpa. Otetaan esimerkiksi vaikkapa Vantaa. Siirron perusmaksu 10 € kk eli jo tässä puolet vähemmän kuin minkä kerrot halvimmaksi hinnaksi. Päiväsiirto alveineen 3,2 snt ja yösiirto 1,4 snt KWh. Sähkövero alveineen ja huoltovarmuusmaksuineen 2,749 snt KWh. Eli päiväsiirrolla hinta yhteensä noin 6 snt ja yösiirrolla 4,2 snt kWh. Jos oletetaan, että sähköauton käyttäjä käyttää puolet päivä- ja puolet yösähköä, siirron keskihinnaksi kaikkineen tulee 5,1 snt kWh.

      Pörssisähkön spot-hinta veroineen ja marginaaleineen on ollut loka-marraskuun aikana keskimäärin 15 snt kWh. Eli kaiken kaikkiaan sähkö maksaisi 20 snt kWh.

      Jos sähköauto kuluttaa 20 kWh/100 km, saadaan hinnaksi 4 euroa/100 km. Oma Volvoni (diesel) kuluttaa 6 l/100 km keskimäärin vuodessa. Dieselin litrahinta on tällä hetkellä noin, 2,2 €/l. Satasella menisi siis 13,2 €. Eli sähköllä ajaminen tulee yli kolme kertaa halvemmaksi. Sähköautolla ajaminen olisi yhtä kallista kuin dieselillä vasta sitten, jos pörssisähkön spot-hinta nousisi noin 60 senttiin kWh. Omassa määräaikaisessa sopimuksessa hinta 4,5 snt kwH, joten halpaa on niillä, joilla nämä halvat määräaikaiset edelleen voimassa.

      • Anonyymi

        Harvalla nykyään yö/päiväsähköä, lähes kaikilla yleissähkö. Nyt sähkön hinnat sellaisia joilla vanhat sopimukset vielä voimassa ne on edullisempia. mm Helsingin alueella Helenin siirto on 9 snt paikkeilla omakotitaloihin, kerrostaloihin noin 11 snt kW. Se löytyy Helenin sivuilta, mutta piilossa on, saa etsiä tovin. Ja siinäkin sitten sulakekoko katsoa ettei halvinta joka 1x25 A, kun sitä ei taida kellään juurikaan olla, on pääosin 3x25 A. Sähköveroluokkia on kaksi. Sähköveroluokkaan I kuuluu suurin osa sähkönkäyttäjistä ja tämä veroluokka tulee automaattisesti kaikille asiakkaille. Sähköverkkoyhtiön verkkopalvelumaksun lisäksi lasku sisältää valtiolle tilitettävät osuudet: sähkövero, huoltovarmuusmaksu ja arvonlisävero, kk maksu. Sähkön verkkopalvelua ei voi kilpailuttaa.
        https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006058766.html

        Nyt en uudempaa Helenin taulukkoa löytänyt, kun tästä olen lähtemässä yöpuulle.

        MPP::lle sanoisin, että katso ja tutki tarkemmin sähkön hintoja, jos vanha sopimus vielä voimassa, sitä ei voi verrata nykyaikaan, samoin muut maksut on suurempia aikasähköissä
        -vuoden aika ja yö/päivä aika kuin yleisähkössä. Jos et oikein ole perillä hinnoista johon sanomasi viittaa, niin tutkimalla selviää.

        Öitä !


      • Anonyymi

        Laskelma on tehty hieman utopistisilla arvoilla. Sähköautolla voi päästä 20 KWh / 100 km lukemiin 20 asteen kuivalla kesäkelillä kun autossa ei tarvita lämmitystä, ei jäähdytystä, ei valoja eikä pyyhkimiä. Musiikkiakaan ei autoradiosta olisi syytä kuunnella jos noihin lukemiin halutaan. Jos vaikkapa nyt Marraskuun kolkkoudessa haluaa ajaa, niin mukavaa olisi kytkeä lämmitys päälle, valot ova jo lain mukaan pakolliset, siis aivan oikeat ajovalot, ja useimpina päivinä tarvitaan pyyhkijöitäkin. Jos yö sattuu olemaan kylmän puoleinen, kuten nyt loppuviikoksi on ennustettu, niin jopa akkua pitää lämmittää niin latauksen kuin ajon aikana. Siinäkin menee sähköä. Kulutus on siis 30 KWh tai yli satasella.

        Ensi yönä pörssisähkö on halvimmillaan 17,8 c / KWh, siihen päälle myyjän marginaali ja siirto. Siis reippaasti yli 20c/KWh halvimman tunnin hinnoilla. Harva auto kotilatauksessa tunnissa latautuu. Pörssihinnan keskiarvo seuraavalle 10 tunnille on noin 22c/Kwh, ja kun siihen lisätään nuo marginaalit ja siirrot niin lähellä kolmeakymppiä ollaan. Huomenna päivällä ollaan sitten jo keskimääräisestikin lähellä tuota 60 senttiä per KWh kun huippu kiipeää 68 senttiin.

        Jos siis ajelee päivittäin, ja joutuu päivittäin lataamaan, niin ainakin ensi yönä ja huomenna ero dieseliin ei ole enää merkittävä. Ainakaan jos dieselinä on Volvoa kehittyneempää moottoritekniikkaa. Oma katumaasturini vaikka on painava ja neliveto menee kaupungissakin 5,5 litran lukemilla ja maantiellä siitä vielä litra pois. Toki ajotyylini on kehittynyt polttoainetta säästäväksi vuosien karttuessa ja kiireen hellittäessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Harvalla nykyään yö/päiväsähköä, lähes kaikilla yleissähkö. Nyt sähkön hinnat sellaisia joilla vanhat sopimukset vielä voimassa ne on edullisempia. mm Helsingin alueella Helenin siirto on 9 snt paikkeilla omakotitaloihin, kerrostaloihin noin 11 snt kW. Se löytyy Helenin sivuilta, mutta piilossa on, saa etsiä tovin. Ja siinäkin sitten sulakekoko katsoa ettei halvinta joka 1x25 A, kun sitä ei taida kellään juurikaan olla, on pääosin 3x25 A. Sähköveroluokkia on kaksi. Sähköveroluokkaan I kuuluu suurin osa sähkönkäyttäjistä ja tämä veroluokka tulee automaattisesti kaikille asiakkaille. Sähköverkkoyhtiön verkkopalvelumaksun lisäksi lasku sisältää valtiolle tilitettävät osuudet: sähkövero, huoltovarmuusmaksu ja arvonlisävero, kk maksu. Sähkön verkkopalvelua ei voi kilpailuttaa.
        https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006058766.html

        Nyt en uudempaa Helenin taulukkoa löytänyt, kun tästä olen lähtemässä yöpuulle.

        MPP::lle sanoisin, että katso ja tutki tarkemmin sähkön hintoja, jos vanha sopimus vielä voimassa, sitä ei voi verrata nykyaikaan, samoin muut maksut on suurempia aikasähköissä
        -vuoden aika ja yö/päivä aika kuin yleisähkössä. Jos et oikein ole perillä hinnoista johon sanomasi viittaa, niin tutkimalla selviää.

        Öitä !

        Minä tutkin ihan tämän päivän hintoja esimerkkinä Vantaa. Kyllä ne pitävät paikkansa.

        Yleissiirron hinta on Vantaalla 2,90 snt eli jos sitä käyttää, voit lisätä tuohon kokonaislaskelmaani siis 50 snt lisää. Ei tee vielä sekään suurta lisää. Sähköautolla hurraaminen on senkin jälkeen yli kolme kertaa halvempaa kuin dieselillä. Tuossa yleissähkössä perusmaksu on muuten 5 € eli jo 4 kertaa pienempi kuin mitä väitit minimihinnaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskelma on tehty hieman utopistisilla arvoilla. Sähköautolla voi päästä 20 KWh / 100 km lukemiin 20 asteen kuivalla kesäkelillä kun autossa ei tarvita lämmitystä, ei jäähdytystä, ei valoja eikä pyyhkimiä. Musiikkiakaan ei autoradiosta olisi syytä kuunnella jos noihin lukemiin halutaan. Jos vaikkapa nyt Marraskuun kolkkoudessa haluaa ajaa, niin mukavaa olisi kytkeä lämmitys päälle, valot ova jo lain mukaan pakolliset, siis aivan oikeat ajovalot, ja useimpina päivinä tarvitaan pyyhkijöitäkin. Jos yö sattuu olemaan kylmän puoleinen, kuten nyt loppuviikoksi on ennustettu, niin jopa akkua pitää lämmittää niin latauksen kuin ajon aikana. Siinäkin menee sähköä. Kulutus on siis 30 KWh tai yli satasella.

        Ensi yönä pörssisähkö on halvimmillaan 17,8 c / KWh, siihen päälle myyjän marginaali ja siirto. Siis reippaasti yli 20c/KWh halvimman tunnin hinnoilla. Harva auto kotilatauksessa tunnissa latautuu. Pörssihinnan keskiarvo seuraavalle 10 tunnille on noin 22c/Kwh, ja kun siihen lisätään nuo marginaalit ja siirrot niin lähellä kolmeakymppiä ollaan. Huomenna päivällä ollaan sitten jo keskimääräisestikin lähellä tuota 60 senttiä per KWh kun huippu kiipeää 68 senttiin.

        Jos siis ajelee päivittäin, ja joutuu päivittäin lataamaan, niin ainakin ensi yönä ja huomenna ero dieseliin ei ole enää merkittävä. Ainakaan jos dieselinä on Volvoa kehittyneempää moottoritekniikkaa. Oma katumaasturini vaikka on painava ja neliveto menee kaupungissakin 5,5 litran lukemilla ja maantiellä siitä vielä litra pois. Toki ajotyylini on kehittynyt polttoainetta säästäväksi vuosien karttuessa ja kiireen hellittäessä.

        Pihejä on dieselit jo olleet pitkään, kun tuli nämä uudet systeemit polttoaine ym puolelle.
        jo yli 10 vuotta ollut korkeapaine tekniikkaa jota ei voi verratakkaan vanhaan dieselpumppu tekniikkaan. Hyvät alaväännöt niitä käyttämällä taajamissa pysyy kulutus alhaisena. Eli, ei nosteta kierroksia kiihdyttäessä, ja hiljaa ajaessa ei moottoia kierrätetä. Oma Volvo pihillä DDriver moottorilla antaa keskikulutukseksi 4 litraa. Eikä auto ole pienimmästä päästä.
        Voimaa ja vääntöä on yli tarpeen esim ohitettaessa. Sähkö kaikkineen nyt niin kallista että jopa tulee kalliimmksi sillä ajo. Monien kanssa asiassa ollut, ja useat vain laskee sen kuluihin sähkön hinnan, kalliita siirtoon liittyviä maksuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pihejä on dieselit jo olleet pitkään, kun tuli nämä uudet systeemit polttoaine ym puolelle.
        jo yli 10 vuotta ollut korkeapaine tekniikkaa jota ei voi verratakkaan vanhaan dieselpumppu tekniikkaan. Hyvät alaväännöt niitä käyttämällä taajamissa pysyy kulutus alhaisena. Eli, ei nosteta kierroksia kiihdyttäessä, ja hiljaa ajaessa ei moottoia kierrätetä. Oma Volvo pihillä DDriver moottorilla antaa keskikulutukseksi 4 litraa. Eikä auto ole pienimmästä päästä.
        Voimaa ja vääntöä on yli tarpeen esim ohitettaessa. Sähkö kaikkineen nyt niin kallista että jopa tulee kalliimmksi sillä ajo. Monien kanssa asiassa ollut, ja useat vain laskee sen kuluihin sähkön hinnan, kalliita siirtoon liittyviä maksuja.

        Varmaan tuo teknologia on kehittynyt. Mulla on V70 eli ihan pieni vehje sekään. Paljon riippuu siitä, missä ajetaan, kulutuksen suhteen. Kaupunkiajo vie paljon enemmän kuin säästeliään tasainen 80-90 km/h vauhti. Ja kesällä menee kesärenkailla vähemmän kuin talvisin. Ei tuo munkaan auto ole omasta mielestäni noin isoksi autoksi mikään polttoainesyöppö, kun ei ole mikään ikivanha V70. Valitettavasti Volvo lopetti tuon sarjan enkä tykkää niin paljon V90 autosta, joten en ole toistaiseksi halunnut vaihtaa, kun pelittää niin hyvin ja on tilava erilaisiin tarpeisiimme. Sähköauto ei oikein sovi, koska yhden latauksen ajomatkat ovat niissä liian lyhyet. Me kun hurautamme Helsingistä Lappiin yhden tankkauksen taktiikalla ja se yksi tankkaus voidaan tehdä jo ennen matkan alkua.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Varmaan tuo teknologia on kehittynyt. Mulla on V70 eli ihan pieni vehje sekään. Paljon riippuu siitä, missä ajetaan, kulutuksen suhteen. Kaupunkiajo vie paljon enemmän kuin säästeliään tasainen 80-90 km/h vauhti. Ja kesällä menee kesärenkailla vähemmän kuin talvisin. Ei tuo munkaan auto ole omasta mielestäni noin isoksi autoksi mikään polttoainesyöppö, kun ei ole mikään ikivanha V70. Valitettavasti Volvo lopetti tuon sarjan enkä tykkää niin paljon V90 autosta, joten en ole toistaiseksi halunnut vaihtaa, kun pelittää niin hyvin ja on tilava erilaisiin tarpeisiimme. Sähköauto ei oikein sovi, koska yhden latauksen ajomatkat ovat niissä liian lyhyet. Me kun hurautamme Helsingistä Lappiin yhden tankkauksen taktiikalla ja se yksi tankkaus voidaan tehdä jo ennen matkan alkua.

        V70 se tuo minunkin pihi Volvo on, mutta malliltaan S80 konttiperä vain suurin poikkeama.
        Näissä uudemmissa kevennystä mm alumiini pelleissä enemmän, mm konepelti paina kuin vähän. 1.6 diesel älyttömän vähällä kulkee,tehoja on riittävästi. Ison tankin kun täyteen niin reilusti yli 1500 km tieajoa. Eihän voi ihan viimmeisilleen tyhjentää. Vaikka iso auto, niin paino juuri yi 1500 kg. Jotenkin 90 malli ei niin kiinnosta mallina, jokin siinä ei niin miellytä, kun ajellut olen silläkin, sukulaisen. Ei kyllä moittimistakaan.


    • Anonyymi

      kts pääsulake 3x25 A
      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008278985.html

      Nämä vain siirtohinnat siirtofirmoille, päälle paljon muita maksuja jotka sähkönsiirron yhteydessä veloitetaan. -verot kaikkiaan 3 kpl (sähkövero, ALV, verosta vero). kuukausimaksu. Ainaselvempää kun siirtohinnoissa näkyy kaikki myös verot. Mitä suurempi on kulutus, muutkin suurempia mm verot.

      • Anonyymi

        ydinvoiman varmuusvarastointi maksu, sekin vielä päälle joka sähkönsiitomaksussa peritään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ydinvoiman varmuusvarastointi maksu, sekin vielä päälle joka sähkönsiitomaksussa peritään.

        Tämä huoltovarmuuslasku oli mukana minun laskelmissani.


    • Anonyymi

      Kuluttajan kannalta on ihan sama, minkälaisia veroja sähköstä maksetaan. Vain sillä on merkitystä, paljonko sähköenergia ja sen siirto verot mukaan luettuina yhteensä hänelle maksavat.

      On myös turha ryhtyä kiistämään sähkönhinnan kallistumista kertomalla, paljonko henkilökohtaisesti joutuu paikkakunnallaan ja vieläpä vain harvojen onneksi edelleen jatkuvasta vanhasta sopimuksestaan maksamaan. Valtakunnalliset nettimediat ovatkin lähteneet hintalaskelmissaan maan keskimääräisestä sähkönhintatasosta juuri nyt.

      • Anonyymi

        Ei sähköverot ole kiinteitä kuin kuukausimaksu, vaan kulutetun sähkön mukaisia.
        Luulitko että ALV ja sähkövero on könttäsummia kuin kuukausimaksu. esim ALV on 24 % kulutetun kWh
        mukainen.


      • Näin on. Otin nyt kuitenkin Vantaan esimerkiksi noista sähkön siirtohinnoista. Vaikka lähdettäisiin mainitsemistasi keskihinnoista, niin eihän tilanne siitä juurikaan olennaisesti muutu. Toki sähkön siirtohinnat ovat maaseudulla pitkien etäisyyksien vuoksi kalliimmat kuin pk-seudulla. Mutta avaukseen peruskysymykseen siitä, että dieselillä ajaminen olisi halvempaa kuin sähköllä, se ei tuo muutosta. Näillä hintatasoilla sähköllä ajaminen on edelleen paljon halvempaa kuin dieselillä tai bensiinillä. Sähkön nykyisen pörssihinnan pitäisi noin kolminkertaistua, jotta hintatasot olisivat samat.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Näin on. Otin nyt kuitenkin Vantaan esimerkiksi noista sähkön siirtohinnoista. Vaikka lähdettäisiin mainitsemistasi keskihinnoista, niin eihän tilanne siitä juurikaan olennaisesti muutu. Toki sähkön siirtohinnat ovat maaseudulla pitkien etäisyyksien vuoksi kalliimmat kuin pk-seudulla. Mutta avaukseen peruskysymykseen siitä, että dieselillä ajaminen olisi halvempaa kuin sähköllä, se ei tuo muutosta. Näillä hintatasoilla sähköllä ajaminen on edelleen paljon halvempaa kuin dieselillä tai bensiinillä. Sähkön nykyisen pörssihinnan pitäisi noin kolminkertaistua, jotta hintatasot olisivat samat.

        Sähkön siirtohinnat eivät määräydy sen mukaan, asuuko maaseudulla vai kaupungissa, vaan verkkoyhtiöittäin. Samalla verkkoyhtiöalueellahan voi asua sekä maalaisia että kaupunkilaisia. Molemmat maksavat sähkönsiirrosta saman hinnan kilovattitunnilta.

        En ota kantaa siihen, kumpi on halvempaa, dieselillä vai sähköllä ajaminen. Olennaista on, että sähköautoihin on varaa vain kansamme suurituloisimmilla kansaosalla, mihin oikeuteen vähätuloisilla ei tulekaan olla sananvaltaa.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Näin on. Otin nyt kuitenkin Vantaan esimerkiksi noista sähkön siirtohinnoista. Vaikka lähdettäisiin mainitsemistasi keskihinnoista, niin eihän tilanne siitä juurikaan olennaisesti muutu. Toki sähkön siirtohinnat ovat maaseudulla pitkien etäisyyksien vuoksi kalliimmat kuin pk-seudulla. Mutta avaukseen peruskysymykseen siitä, että dieselillä ajaminen olisi halvempaa kuin sähköllä, se ei tuo muutosta. Näillä hintatasoilla sähköllä ajaminen on edelleen paljon halvempaa kuin dieselillä tai bensiinillä. Sähkön nykyisen pörssihinnan pitäisi noin kolminkertaistua, jotta hintatasot olisivat samat.

        Tuo etäisyys ei niin pidä aina paikkaansa, esim. keskellä maata Elenia 8 snt hinnalla siirtää sähköä. esim. Helen pääkaupunkiin n 9-11 snt. Sitten on erittäin kalliitakin maaseudulla.


      • Anonyymi
        mielipidepankki kirjoitti:

        Näin on. Otin nyt kuitenkin Vantaan esimerkiksi noista sähkön siirtohinnoista. Vaikka lähdettäisiin mainitsemistasi keskihinnoista, niin eihän tilanne siitä juurikaan olennaisesti muutu. Toki sähkön siirtohinnat ovat maaseudulla pitkien etäisyyksien vuoksi kalliimmat kuin pk-seudulla. Mutta avaukseen peruskysymykseen siitä, että dieselillä ajaminen olisi halvempaa kuin sähköllä, se ei tuo muutosta. Näillä hintatasoilla sähköllä ajaminen on edelleen paljon halvempaa kuin dieselillä tai bensiinillä. Sähkön nykyisen pörssihinnan pitäisi noin kolminkertaistua, jotta hintatasot olisivat samat.

        Kun otit Vantaan päivän hinnan siirtomaksuiksi, niin ota myös päivän hinta spot sähkölle. Tuolla tavalla hakemalla edullisimmat vaihtoehdot saa kyllä laskelmat näyttämään hyvältä, mutta se ei vastaa todellisuutta. Sitä kutsutaan myös valehteluksi.

        Toiseksi, vaihda hyvä mies se Volvosi jos saat menemään noin paljon polttoainetta. Siinä täytyy olla joku vika, tai sitten se on tosi vanhaa mallia.


    • Anonyymi

      maalaisina keskustalaiset tietävät mikä on sukupuolenvaihdos ja siitä saatavat verohelpotukset

      • Anonyymi

        Sukupuolenvaihdoselöke maalaisille?


    • Anonyymi

      Ei keskiverto hintoihin ole tuojottaminen, vaan juuri siihen tuntihintaan mitä kulutat pörssisähkssä. Jos pituuttasi kysytään et suikaan sano miesten keskimittaa vaan oman mittasi. Nyt on sähkön hinnat niin heiluvia ettei oikein voi verrata mihinkään, edes keskiarvoon. Vaan juuri se mitä maksat.

      Eikös MPP ole Carunan siirtoalueella, eikä ole halvimpia suinkaan. Kulutettuun kW siirtoon pitää laskea yksityisen kaikki mukaan, siitä vasta oikea hinta muodostuu, eikä pelkkä siirtoyhtiön hinta. Kaksiaika sähkössä on kk hinta korkempi, ja sulake koon mukainen.

      • Anonyymi

        Ymmärsin että MPP asuu Vantaalla, eikä siinä vieressä Carunan siirtoalueeseen kuuluvassa Espoossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsin että MPP asuu Vantaalla, eikä siinä vieressä Carunan siirtoalueeseen kuuluvassa Espoossa.

        Vantaan energia sähköverkot.
        "Omistajiamme ovat Vantaan ja Helsingin kaupungit eli käytännössä kaupunkilaiset. "

        Sähkön hinta koostuu sähköenergian hinnasta sekä sen siirtohinnasta. Sähkön siirtohinta muodostuu sähkön siirtämisestä aiheutuvasta kulutusmaksusta (snt/kWh), joka laskutetaan kuluttamasi energian mukaan, perusmaksusta (euroa/kk) sekä sähköveroista, joita ovat sähkön valmistevero ja huoltovarmuusmaksu. Lisäksi sekä sähkön siirtohinta, että sähköenergian hinta sisältävät arvonlisäveron.

        Vantaan energialla on maan halvimmat hinnat, tai halvimpia. Mutta se siellä vain, muulla on kallista mm Helsingissä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      105
      3143
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1167
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1142
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      52
      1065
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      32
      1007
    6. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      868
    7. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      857
    8. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      852
    9. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      44
      832
    10. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      24
      811
    Aihe