Polvirukous, moniko teistä rukoilee polvistuen?

Anonyymi-ap

(kopio(

5. Polvillaan

Kun rukoillessa asettuu polvilleen, sitä kutsutaan polvirukoukseksi. Asento kertoo alistumisesta suuremman edessä, kunnioituksesta ja kuuliaisuudesta.

Polvirukous on käytetty rukousasento monissa uskonnoissa, erityisesti islamissa.

Polvirukouksessa ihminen tunnustaa Jumalan suuruuden, hän ei yritä seistä Jumalan edessä pää pystyssä vaan heittäytyy polvilleen ja usein vielä painaa päänsä alas.

Polvillaan oleva ihminen on avuton, hän ei pysy toimimaan tai ryntäämään nopeasti pakoon.

Polvirukous on Herättäjäjuhlien ominaispiirre ja loppuhuipennus. Lapsia on perinteisesti, ainakin amerikkalaisissa vanhoissa elokuvissa, opetettu polvistumaan vuoteen viereen lausumaan iltarukousta. Myös papit polvistuvat alttarille lausumaan rukouksia. Katolisessa kirkossa ihmiset usein polvistuvat kirkkoon astuessa ja tehdessään ristinmerkin.

Jeesuksesta kerrotaan, että hän Getsemanessa polvistui ja rukoili

Juttu on julkaistu Kotimaassa 2011.

tomumaja

17

428

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ja kun käy ihan pitkälleen sitä sanotaan nukkumiseksi

• Anonyymi

Joskin Jeesus antoi ohjeen rukoilemisesta, että mene salassa kammioosi rukoilemaan, niin Jumala, joka on salassa, kuulee sinua.

Se oli herja fariseuksille, jotka ihmisten edessä pitivät pitkiä rukouksia ja siten olivat osoittavinaan hurkauttaan.

Siksi julkinen rukoileminen särähtää korvaan ja tuntuu jotenkin kornilta.

• Polvirukoilu on hienoa kaunis asia.

• Anonyymi

Me on oltu meillä niin aivan rähmällään.
      -Repent-

• Anonyymi

Olen ollut polvirukoilija, mutta nykyään rikkinäiset ja leikatut polvet ovat sen verran hankalat polvirukouksiin, että pyrin muutoin, samassa hengessä, lähestymään Jumalaa.

Rukouksen henki eli mieliala on se oleellisin asia, ei niinkään ulkoinen asento. Mutta polvirukouksessa ikäänkuin "tietää", että nyt rukoillaan, eikä mietitä muita asioita. Polvillaan ja kämmenet ristissä ikäänkuin torjuu kaiken ulkopuolisen ja asiaankuulumattoman ja voi keskittyä itse asiaan.

Mitä se on? Omaa puhetta Jumalalle, ja jos mahdollista, myös Jumalan läheisyyden kokemista. Itse olen kokenut tällaista, kuin kaukaa näkisin Jumalan lähestyvän ja kuulisin Hänen äänensä. Sanoista en koskaan saa selvää, ääni on jotenkin... en tiedä, kuinka kuvata. Kuin (rauhallista) pauhua, jopa jyrinää.

Siinä käy itsellekin aina niin, kuin kävi Aatamille ja Eevalle Paratiisissa, jälkeen syntiinlankeemuksen: Jumalan äänen kuullessaan luikkivat puiden ja pensaiden taa piilosta kurkistelemaan.

Itse koen aivan samoin. Tunnen fiilikset: "Älä tule lähelle, valo häikäisee, minä olen syntinen ihminen...!" Joskus koen pääni päällä, hiuksissa, kuin niiden yllä olisi jokin lämmin tyyny / liikkuisi jotain. Jeesuksen / Pyhän Hengen kädet siunaamassa?

• Anonyymi

Oikeesti älkää tyhjiä hokeko .

• Anonyymi

Anrikristus ✡️😈🦍🦍🦍🦍

• Anonyymi

Ainakin kontillaan rukoileminen kirkossa saattaa olla vaarallista heterolle, koska kirkoissa on nykyisin niin paljon homppeleita.

• Anonyymi

Eivät he tule, sillä joutuisivat hengetönnä poistumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Eivät he tule, sillä joutuisivat hengetönnä poistumaan.

Valkoisia Jude ja muslimi homoja pitää ohjata oikeaan kertomalla että toi on se Sodoman kuollut meri hei.

• Anonyymi

Isossa hädässä olen polvistunut. Ei minusta polvistuminen auttanut sen enempää. Rukous mikä rukous, olen sen jälkeen ajatelllut.

Onhan se toki kunnioittavampaa polvistua itseään suuremman edessä. Ehkä pitäisi aina polvistua, että näkisi, onko eroa.

• Anonyymi

Tehän elätte siis aikaa ENNEN sovitusta sorry.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tehän elätte siis aikaa ENNEN sovitusta sorry.

Niinku judet budhat jahvet jehovat elää ajatella mikä peite moskeijoilla budhilla hinduilla kabbalisteillä synagogilla EI NÄE POIKAA JEESUSTA. Mitä tekin nyt mouruatte mustan kiven Sodoman ja Babylon kuolleita jumalia kiven alla.

• Anonyymi

Jahvemohametti iski taas hellareihin. Jehova odottaa että pyllistät peräsuolta kohti taivasta ja nuolet tulikivijärven asukasta maan sisällä. Antikristusta.

• Anonyymi

Jeesus ei näyttänyt persettä kyllä taivaaseen.

• Anonyymi

Eihän nää tiedä että perkele gehenna on tulijärvi maan alla tai harmageddon Israelissa Babylon Arabiassa Egyptiä koko alue puolikuu kokonaan Jerusalem myös huumekuljettajat.

• Anonyymi

Kontataan kapakasta kotia, nöyrästi kontaten, jos polvet kestää.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      152
      10997
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5250
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2463
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2153
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1721
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1584
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1270
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1196
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      902
    Aihe