Nyt alkaa varmaan suuri yleisökin oivaltamaan, mikä on tulevaisuuden ratkaisu.
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/de69771d-94e9-4c8f-9d6c-5a7082a22777
Sähköautot olivat vain lyhyen välivaiheen ratkaisu.
28
78
Vastaukset
- Anonyymi
Teslat pilaa lopullisesti s-auton maineen vaarallisena autona. Dieseleitä on kuuleman mukaan alkanut meneen taas kaupaksi.
- Anonyymi
Ratkaisu on mikä? En availe linkkejä.
- Anonyymi
Paljon maksat että avaan linkin ja kerron?
- Anonyymi
Pysyykö noin liukas saippuarasia pakkasella tiellä?
- Anonyymi
Ajele sinä vaan Scaniallasi, jos se tuntuu turvallisemmalta.
Tiesitkö, että painolla ei ole mitään vaikutusta kitkakertoimeen ja auton hallittavuuteen, vaikka niin luulitkin! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajele sinä vaan Scaniallasi, jos se tuntuu turvallisemmalta.
Tiesitkö, että painolla ei ole mitään vaikutusta kitkakertoimeen ja auton hallittavuuteen, vaikka niin luulitkin!Mielenkiintoista, Wikipedian mukaan:
"Kitkakerroin on kappaleen liikkeelle saattamiseen tarvittavan voiman F ja kappaletta pintaan puristavan voiman pintaa vastaan kohtisuoran komponentin N suhde"
Eikös kappaleen paino sitten vaikutakaan siihen voimaan mikä sen liikkeelle saamiseen tarvitaan? Eli tarkoitatko että mielestäsi maassa olevan höyhenen ja Scania kuorma-auton liikkeelle saamiseen tarvitaan saman suuruinen voima?
Ja vastaavasti että jos kevyt ralliauto laitetaan soratiellä ajamaan vaikkapa 100 /km/h vauhdilla tiukan kaarteen läpi, niin Scania kuorma-auto kulkee siitä samalla vauhdilla ajautumatta pois radalta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista, Wikipedian mukaan:
"Kitkakerroin on kappaleen liikkeelle saattamiseen tarvittavan voiman F ja kappaletta pintaan puristavan voiman pintaa vastaan kohtisuoran komponentin N suhde"
Eikös kappaleen paino sitten vaikutakaan siihen voimaan mikä sen liikkeelle saamiseen tarvitaan? Eli tarkoitatko että mielestäsi maassa olevan höyhenen ja Scania kuorma-auton liikkeelle saamiseen tarvitaan saman suuruinen voima?
Ja vastaavasti että jos kevyt ralliauto laitetaan soratiellä ajamaan vaikkapa 100 /km/h vauhdilla tiukan kaarteen läpi, niin Scania kuorma-auto kulkee siitä samalla vauhdilla ajautumatta pois radalta?Huomaa, että et edes ymmärrä lukemaasi! Fysiikan lakien mukaan Scania ja ralliauto menee kaarteesta läpi aivan yhtä nopeasti, jos kitkakerroin on sama.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielenkiintoista, Wikipedian mukaan:
"Kitkakerroin on kappaleen liikkeelle saattamiseen tarvittavan voiman F ja kappaletta pintaan puristavan voiman pintaa vastaan kohtisuoran komponentin N suhde"
Eikös kappaleen paino sitten vaikutakaan siihen voimaan mikä sen liikkeelle saamiseen tarvitaan? Eli tarkoitatko että mielestäsi maassa olevan höyhenen ja Scania kuorma-auton liikkeelle saamiseen tarvitaan saman suuruinen voima?
Ja vastaavasti että jos kevyt ralliauto laitetaan soratiellä ajamaan vaikkapa 100 /km/h vauhdilla tiukan kaarteen läpi, niin Scania kuorma-auto kulkee siitä samalla vauhdilla ajautumatta pois radalta?Raskaammalla kappaleella on luonnollisesti myös suurempi pakovoima..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raskaammalla kappaleella on luonnollisesti myös suurempi pakovoima..
On, mutta vastaavasti suurempi kitkavoima! Kaarteessa keskipakovoima (ja kitkavoima) voivat kehittyä siihen pisteeseen, että rengas lipsahtaa. Tuossa tilanteessa saavutettu rajanopeus ei riipu auton painosta lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On, mutta vastaavasti suurempi kitkavoima! Kaarteessa keskipakovoima (ja kitkavoima) voivat kehittyä siihen pisteeseen, että rengas lipsahtaa. Tuossa tilanteessa saavutettu rajanopeus ei riipu auton painosta lainkaan.
Käypä kokeilemassa ihan ite.
Kokeile ensin sen höyhenen ja Scanian liikkeelle työntämisessä mikä merkitys kitkakertoimeen on kappaleen painolla.
Mieti sitten miksi kevyempi auto kiihtyy nopeammin kuin samatehoinen raskaampi.
- Anonyymi
Tämänhetkist kaasuautot voivat jo nyt käyttää vihreää metaania.
Vetyinfra saadaan vasta rekkoja varten rakennetun verkoston myötä.
(Metaani = savukaasuista hiili ja elektrolyysistä vety yhdistetään.
Elektrolyysin lämpö kaukolämpöön.) - Anonyymi
Sähköautolla halvaannutetaan yhteiskunnan infra,
ja tyhjennetään ostajan taskut. - Anonyymi
Jos ensimmäinen maailmansota ei olisi syttynyt, niin saattaisi olla niin että mäntämoottoriautot olisivat hiipuneet historian romukoppaan 1900 luvun alkuvuosikymmeninä ja sähköautotekniikka olisi yleistynyt jo silloin.
Polttomoottoritekniikka sai silloin yliotteen kun se soveltui paremmin taistelukentille joihin ei sähköverkkoja tietenkään voitu rakentaa. - Anonyymi
Näin on. Vety on paljon lupaavampi. Vedyn syrjäyttäminen perustuu tekniikan vääristelyyn
- Anonyymi
Höps jälleen.
Vety ei ole kestävä ratkaisu.
Se hukkaa vähintään 60% energiasta, siksi sillä ei ole tulevaisuutta.
-sp- Anonyymi
Autonvalmistajia se toki houkuttaa, koska:
-ovat pudonneet kehityksen kelkasta akkuautojen suhteen
-vaatii enemmän huoltoa kuin akkuautot
-sp - Anonyymi
Niin yksi vetymoottori tyypi tekee, mutta vetymoottoreita on useita eri tyyppisä ja eri periaatteella toimivia.
- Anonyymi
Hiljaisuus, ja sen rikkojalle sakot https://www.mtvtekstikanava.fi/new2008/txt/114-01.htm
- Anonyymi
Suomessa on tehty poliittinen päätös lähteä kehittämään yhteiskunnan tuella kaikkea missä vilahtaa sana "akku". Ruostevyöhykkeellä valmistellaan jo tehtaille tontteja ja teollisuudessa investoidaan satoja miljoonia akkukemikaalien valmistukseen.
Mitsubishin asiantuntija kertoi mielipiteenään, että sähköautot tulevat kuitenkin jäämään vain lyhyen toimintasäteen ratkaisuiksi ja akkukemikaalien suhteen ei viimeistä sanaa ole vielä nähty. Sähköautoista tulee vastaava poliittinen markkinahäiriötekijä kuin tuulivoimalaoista, joilla Suomen sähkömarkkina on saatu sekaisin. - Anonyymi
Sähköauto kaupunkiin.Maaseudulle diesel neliveto ja 1.3 €/litra hinta vero pois .sillä pärjää ja Suomi nousuun
- Anonyymi
Marinistit tuskin innostuvat ehdotuksestasi. Niille on tärkeintä verojen lisääminen ja kurjuuden levittäminen, jotta voivat katteettomilla vappusatasillaan laventaa omaa kannatustaan heikko-osaisten joukossa.
- Anonyymi
On myös olemassa Stanley Meyerin vetyauto ja Bob Lazarin vetyauto
- Anonyymi
Korjaan,kallis ratkaisu.
- Anonyymi
Ja "ratkaisukin" lähinnä siinä tapauksessa, jos tarkoituksena on vähentää ilmansaasteita suurkaupungeissa.
- Anonyymi
Tuohan on tietenkin konseptiauto, jota valmistetaan rajattu erä. Mutta tuo silti vahvasti esille vetypolttokennon käyttökelpoisuuden.
Sitten kun kovaa kiihtyvyyttä ja nopeutta ei tarvita, niin polttokenno pätee noissakin olosuhteissa. Tämä uutinen on jo vuodelta 2016 https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ensimmainen-vetyrekka-liikenteeseen-sveitsissa/6156332#gs.jd2iyf
Noista sopivilla kompromisseilla löytynee aikanaan välimalli juuri suomen olosuhteisiin. - Anonyymi
Iltalehden linkissä oleva vetyautokin on periaatteessa sähkö eli patteriauto. Tuossa autossa on akku jota ladataan vedyn avulla, ja akku antaa virtaa sähkömoottoreille.
Niin kauan kuin fuusioreaktoria ei saada toiminaan sähkön tuotannossa on vedyn tekeminen kannattamatonta.- Anonyymi
BMW kehitti jo 1980-luvulla V8-vetyautoa.
- Anonyymi
Vetyä voi polttaa sekä ottomoottorissa että polttokennossa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin
Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset394831Enää viisi yötä Sannan kirjaan
Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut173622Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021
vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti693433Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1002784SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral862660IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!
"Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k282597Anteeksi T
Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa161623En mä tahallani ole näin hankala.
Mulla oli kuusi vuotta sitten vähän samanlainen tilanne ja se päättyi huonosti. Ilmeisesti kuvittelin kaiken silloin ta161386- 1521311
Harmittaako mies, että yhteys katkesi?
Olisitko halunnut, että olisi säilynyt jonkinlainen yhteys vai oliko parempi polttaa sillat takana?1791272