Paavali kirjoitti naisten asemasta sekä laista vielä noin vuonna 50-60jKr. Timoteuksen kirjeiden kirjoittaja, kuka liekään, sillä Paavali se ei ollut, kirjoitteli vuosien 80-100jKr paikkeilla samoista asioista, Paavalin kuoltua jo aikaa sitten.
Miksiköhän seurakunnan opetus oli muuttunut tällä välillä niin radikaalisti. Paavali ei puutu naisten asemaan käytännössä lainkaan mutta Timoteuskirjeen kirjoittaja on jo rakentamassa kirkko-organisaatiota, jossa laitetaan naiset ruotuun sekä kotona, että seurakunnassa.
Paavalille laki on hyvä ja Kristukseen kasvattaja mutta hän painottaa sitä, ettei kukaan uskova ole lain alla. Timoteuksen kirjeen kirjoittaja taas pitää lakia tärkeänä ja sanoo, että laki on erityisesti väärintekijöille. Jos oletetaan, että Paavali kirjoitti myös Timoteuksen kirjeen, niin miksi hän on ristiriidassa itsensä kanssa galattalaiskirjeen ja roomalaiskirjeen sivuilla? Jos hän ei kirjoittanut Timoteuksen kirjeitä, niin kuin suurin osa Raamatun tutkijoista sanoo, miksi Timoteuksen kirje on jätetty vääräoppisena Raamatun kaanoniin? Pitäkö meidän siis uskoa sitä, ettemme ole lain alla vai sitä että lakia on noudatettava, riippuen siitä kumpaa kirjailijaa uskoo?
Entä miksi Paavali saarnaa ylipäänsä armosta? Jeesus ei mainitse armoa kertaakaan mutta Paavali mainitsee sen lähes 90 kertaa? Ja miksi Paavali mainitsee helvetin 20 kertaa mutta Jeesus ei kertaakaan? Eikö Jeesus uskonut helvettiin? Lyhyesti vastaus kuuluu: ei uskonut. Jeesus uskoi Vanhan testamentin Sheoliin, joka merkitsee yksinkertaisesti hautaa.
Itseasiassa, Jeesus puhui arameaa ja hepreaa, ei kreikkaa. Vanhan testamentin Arameassa ja hepreassa ei tunneta koko helvetti käsitettä. Helvetti sanaa ei löydy edes suomen kielisestä Raamatusta. Oppi helvetistä kehitettiin vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Tai no, se omittiin kristittyjen kÃättöön filosofisista ei-kristillisistä kulttuureista.
Olisikohan sinunkin aika opiskella ITSE Raamattua, Pyhän hengen johdolla ja oppia sitä, mikä on tutuus?
Paavali, Jeesus ja joku muu.
8
79
Vastaukset
- Anonyymi
Eikä Jeesu sanonut että joka sanoo veljelleen, sinä hullu, on ansainnut helvetin tulen?
Lähetyskirjeissä ei missään saarnata lakia tai lakihenkisyyttä.
Kun Paavali sanoo lain olevan voimassa väärintekijöille, ei hän tarkoita sitä että sen mukaan he pyrkivät elämään, vaan että heidät sen mukaan tuomitaan. Niin he eivät pääse Jumalan tuomiota pakoon. Lain kirous on yhä voimassa. Lain tehtävä on nyt vain tuomiota ihmiset, jotka eivät vaella Hengen mukaan ja ole siten Jumalan lapsia. Heitä laki ei koske, koska ei Jumala voi omaa Pyhää Henkeään tuomita.
Hengen ihminen voi silti eksyä ja tulla lain mukaan tuomituksi, jos hän kadottaa Jumalan Hengen ja saattaa sen murheelliseksi kuten Paavali kirjoittaa. Silloin lain kirous taasen astuu ihmisen osaksi ja hänen kaikkia tekojaan tutkitaan lain mukaan. Eikä siitä tuomiota kukaan pääse puhtain paperein. - Anonyymi
Käsite olla kuuliainen Jumalalle haiskahtaa harhaopille. Miksi Jumala muka vaatisi meiltä jotain omaa kuuliaisuutta. Omia uskonnollisia ponnisteluja kauheasti Raamtun tutkiskelua että voisimme olla kuuliaisia edes jossain määrin. Ei. Jumala on rakkaus ja siksi hän ei sellaista vaadi. Hän vaatii vain uskoa. Sitä että todella uskomme sen mitä sana selkeästi sanoo. Emme sitä vääristele, kääntele oman mielemme mukaan miltä aina kunakin hetkenä parhaalta tuntuu, vaan että uskomme sen, että meillä on uskon kautta pääsy Jumalan lapseuteen. Ei oman kuuliaisuuden kautta. Ja Jumalan lapsena saavutamme jotain paljon enemmän kuin kuuliaisuuden. Saamme sen mitä Jumala antaa ja se on paljon enemmän kuin oma epätoinen pyristely.
Siksi me emme lue Raamatusta mitään asenteellisia käsityksiä muita kohtaan ja luo mitään oppeja asioista, vaan meidän pitää vain antautua uskon kautta Jumalalle.- Anonyymi
Raamattu sanoo ihan selkeästi, että Jumalalle pitää olla kuuliainen, mikäli haluaa pelastua:
“Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä. Mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, ei ole näkevä elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.”” (Johannes 3:36, FinRK)
Miten ollaan kuuliaisia Jeesukselle? Tekemällä se, mitä hän sanoo, eikö? Jeesus sanoo:
“...Jos te rakastatte minua, te pidätte minun käskyni.” (Johannes 14:15, FinRK)
Mitkä ovat Jeesuksen käskyt? Niitä on yli 40 ja jos et niitä kuuliaisesti noudata, et pääse taivaaseen. Tämä on FAKTA! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu sanoo ihan selkeästi, että Jumalalle pitää olla kuuliainen, mikäli haluaa pelastua:
“Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä. Mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, ei ole näkevä elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.”” (Johannes 3:36, FinRK)
Miten ollaan kuuliaisia Jeesukselle? Tekemällä se, mitä hän sanoo, eikö? Jeesus sanoo:
Mitkä ovat Jeesuksen käskyt? Niitä on yli 40 ja jos et niitä kuuliaisesti noudata, et pääse taivaaseen. Tämä on FAKTA!Sitten niitä vain noudattamaan sekä soveltamaan eri tilanteisiin sekä etsimään niihin porsaanreikiä käännösvirheistä. Eli olemaan lihallainen uskoa, vaeltamaan lihan mukaan eikä Hengessä edessä aloita. Kuten kuitenkin tekivät ne älyttömät ihmiset, joita Paavali moitti, että ovat hyljänneet Hengen uskon ja siirtyneet toteuttamaan lihallista uskonnollisuutta omassa varassaan.
Onnea vain yritykselle. Mille asteelle se tulee jäämäänkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitkä ovat Jeesuksen käskyt? Niitä on yli 40 ja jos et niitä kuuliaisesti noudata, et pääse taivaaseen. Tämä on FAKTA!"Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä"
"He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä"
"He väittävät tuntevansa Jumalan, mutta teoillaan he hänet kieltävät, sillä he ovat inhottavia ja tottelemattomia ja kaikkiin hyviin tekoihin kelvottomia"""Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan. Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä""
Hyvä lainaus. Jeesusta ei tarvitse pitää edes Jumalana, vain voideltua eli messiaana eli Kristuksen.
- Anonyymi
Itseasiassa, Jeesus puhui arameaa ja hepreaa, ei kreikkaa. Vanhan testamentin Arameassa ja hepreassa ei tunneta koko helvetti käsitettä. Helvetti sanaa ei löydy edes suomen kielisestä Raamatusta. Oppi helvetistä kehitettiin vasta Jeesuksen kuoleman jälkeen.
Minä olen aina tiennyt,ettei ole helvettiä mutta ylösnousemus on.
Se on erillainen mitä kerrotaan.
Toki,pahat ihmiset saa palkkansa joille sielujen tason ylenimistä ei suoda vaan pitää kasvaa.
Ylösnousemus on tasolta tasolta,kukaan ei pääse kotiin heti..Koska et tämän maallisen,lihallisen elämän opein pääse suoraan.
Matkaa on ,joillekin lyhyt joillekin pitkä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️651453Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia110900- 58751
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä47734- 57720
Missä kaikessa olet erilainen
Kuin kaivattusi? Voin itse aloittaa: en ole vegaani kuten hän. Enkä harrasta tietokonepelejä lainkaan.39697Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan71671Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606026669Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.41657Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli67650