Samaan aikaan kun pieni joukko huippuosaajia kehittää aplen älylaitteita, thinkpadeja ja nasan avaruusasemia, puolet ihmiskunnasta tekee kuolemaa 2h sähkökatkoista. Toiset taas pärjäävät kokonaan ilman kunnallistekniikkaa muutenkin!
Nauretaan kovinkin etevänä aksentille/kielioppivirheille tms ja sitten ei itse osata laittaa pipoa päähän, raapia tulitikkuja, saati saada pidettyä eristettyä asuntoa paria tuntia lämpimänä, vaikka myymälöiden hyllyt notkollaan valmista tavaraa!
Hyysäysvaltio syypäänä. Koulussa opetetaan, ettei mitään tarvitse tehdä, yrittää, eikä opetella, jos ei halua. Mikä hätä ihmisellä ikinä onkaan, valtion tehtävä on pelastaa kansalainen, ilman omavastuuta. Kysellään aina, kuka huolehtii vanhuksista? Kuinka on mahdollista, ettei se vanhus itse ole koko elämänsä aikana kerennyt ymmärtää vanhenevansa ja suunnitellut eläkepäivänsä vuosien saatossa itse kuntoon?
Aina pitää olla joku kriisi, josta voi joutessaan vouhottaa. Ilmastonmuutos, flunssa, sähkökatkos. Ainoa oikea asia taisi olla Ukrainan sota.
Uusavuttomuus - Mitä ihmettä ihmiskunnalle on tapahtumassa?
16
173
Vastaukset
- Anonyymi
"Koulussa opetetaan, ettei mitään tarvitse tehdä, yrittää, eikä opetella,"
Eikä opeteta siellä opetetaan että Älä edes yritä sähkölaitteiden korjausta jos et ole koulutusta siihen saanut. Älä edes yritä lasten kasvatusta jos et koulutusta siihen ole saanut....
Ja suurin osa sitten oikeasti kuvittelee ettei jotain voi tehdä jos ei ole siihen koulutusta saanut. Niistä tullut Uusavuttomia.- Anonyymi
Noihan se on että ei läkärin koulutuksella sähkölaitteita korjata tai lapsia tarhaan mennä varhaiskasvattamaan. Edes ala luokille ei kelpaa opettamaan että 1 plus 1 = 3.
Periaatteessa Lääkärillä samat valmiudet noihin töihin kuin puliukoilla jotka jättäneet koulutuksen kesken.
Eli ei vain koulut vaan jopa lainsäädäntö pyrkii kehittämään huippuosaajia.
Henkilö pystyy kehittämään silmät ummessakin aplen älylaitteita mutta mihinkään muuhun siittä ei juurikaan ole. - Anonyymi
Sähköalan amis tai amk:n valmistuneiden keskimääräinen taso on ainakin sitä luokkaa, että päättötodistuksen arvo on parhaimmillaan wc-paperina. Tosin meillä on tietty lainsäädäntö em. alaan ja nämä uusavuttomat huomioiden, se on äärimmäisen tärkeää olla olemassa.
Patentteja voi lain puitteissa tehdä omaan käyttöön ja niin kuuluukin tehdä, mutta olen nähnyt sellaisenkin itseoppineen pöllön, joka tosissaan "korjasi" työpaikan yhteistä mikroa ohittamalla lasiputkisulakkeen, kun luuli oikeasti vian olevan sulakkeessa! Kovemman pamahduksen seurauksena kuvitteli vian olevan sitten ryhmäkeskuksen johdonsuoja-automaatissa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noihan se on että ei läkärin koulutuksella sähkölaitteita korjata tai lapsia tarhaan mennä varhaiskasvattamaan. Edes ala luokille ei kelpaa opettamaan että 1 plus 1 = 3.
Periaatteessa Lääkärillä samat valmiudet noihin töihin kuin puliukoilla jotka jättäneet koulutuksen kesken.
Eli ei vain koulut vaan jopa lainsäädäntö pyrkii kehittämään huippuosaajia.
Henkilö pystyy kehittämään silmät ummessakin aplen älylaitteita mutta mihinkään muuhun siittä ei juurikaan ole.On täysin mahdollista olla koulutettu, kieli- ja kirjoitustaitoinen ja pystyä silti myös käytännön hommiin. Olen asentanut ja korjannut sähkölaitteita. Pistänyt radioaseman pystyyn aavikon laidalla ilman ammattilaisia. Ei minuakaan ole kukaan kädestä pitäen neuvonut. Radion purkamista harjoittelin vanhempieni kauhuksi jo pikkutyttönä.:)
En tosiaan ymmärrä miksi elämästä tehdään turhaa draamaa. Olen varautunut sähkökatkoihin paristoilla toimivilla led-valaisimilla ja retkikeittimellä - mikäli kahvintuska tulee ylivoimaiseksi. - Anonyymi
Itse olen ottanut täysin päinvastaisen asenteen ja kaikki mahdollinen tehdään itse. Jos ei osata niin sitten opetellaan.
- Anonyymi
Tulkoon sota ja veriset vaatteet. Näin kirjoitti Kelmi Kustaan setä, KYÖSTI Wilkuna, eräässä runossaan 1900 -luvun alkukymmenillä. Ja sota tulikin.
Wilkuna kirjoitti helmikuussa 1913 runon Tulkohon sota, jonka lopussa hän rauhan oloihin kyllästyneenä esitti toiveenaan "tulisi sota ja veriset vaatteet". Tämä toteutuikin jo puolitoista vuotta myöhemmin, kun ensimmäinen maailmansota alkoi.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kyösti_Wilkuna
Sota lopettaa uusavuttomuuden...- Anonyymi
Pärjäämistä kannattaisi kuitenkin harjoitella jo ennen sotia.
- Anonyymi
Kaikkien ei anneta tienata yhtä paljon, sillä silloin ahneimmille ei jäisi muita enemmän. Sijoittajat elävät muiden tekemällä työllä vieden osan palkoista. Vallitseva talousjärjestelmä on tällainen ahneiden ja vallanhimoisten luomus. Köyhä voi olla hyvinkin viisas ja varakas täysi tomppeli.
Mitä hyötyä älylaitteista on sähkökatkon tullen? Miksi kaikki pyritään sähköistämään, vaikka maapallolla on jo nyt resurssipula? Sähkökatko kohtelee ihmisiä eriarvoisesti asuinpaikasta, terveydestä jne. riippuen.- Anonyymi
Voit alkaa yhtälailla sijoittamaan kuin muutkin. Vaatii vaan ehkä kovaa työtä ja menoa epämukavuusalueelle alkuaikoina, jotta saat pääoman kasaan. Niin moni muukin on joutunut aloittamaan.
Sähköverkko pyritään mitoittamaan vastaamaan kulutustarvetta ja nyt ollaan ehkä hetkellisesti jäljessä. Jos kiellettäisiin lämpöpumppujen pyörittely, siirryttäisiin kaupungissa maalämpöön ja maalla puuhun niin nykyinen energiaverkko olisi aivan ylimitoitettu.
Jos sähköä on saanut halvalla ostaa, niin miksipä sitä ei silloin tuhlaisi. Sitä ihmettelen, että ihmiset ovat systemaattisesti nojanneet valtion järjestelmiin niin, ettei muuta kelvollista energiamuotoa ole.
Jokainen voi itse muuttaa minne haluaa ja luottaa valtion verkkoihin niin paljon kuin haluaa. Eriarvoista kohtelua olisi, jos näin ei olisi. Rahat tehdään silloin kun ollaan nuoria ja terveitä. Syntymäsairaita valtio hyysää kyllä, aivan kuten kaikkia muitakin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voit alkaa yhtälailla sijoittamaan kuin muutkin. Vaatii vaan ehkä kovaa työtä ja menoa epämukavuusalueelle alkuaikoina, jotta saat pääoman kasaan. Niin moni muukin on joutunut aloittamaan.
Sähköverkko pyritään mitoittamaan vastaamaan kulutustarvetta ja nyt ollaan ehkä hetkellisesti jäljessä. Jos kiellettäisiin lämpöpumppujen pyörittely, siirryttäisiin kaupungissa maalämpöön ja maalla puuhun niin nykyinen energiaverkko olisi aivan ylimitoitettu.
Jos sähköä on saanut halvalla ostaa, niin miksipä sitä ei silloin tuhlaisi. Sitä ihmettelen, että ihmiset ovat systemaattisesti nojanneet valtion järjestelmiin niin, ettei muuta kelvollista energiamuotoa ole.
Jokainen voi itse muuttaa minne haluaa ja luottaa valtion verkkoihin niin paljon kuin haluaa. Eriarvoista kohtelua olisi, jos näin ei olisi. Rahat tehdään silloin kun ollaan nuoria ja terveitä. Syntymäsairaita valtio hyysää kyllä, aivan kuten kaikkia muitakin.Korjaus: ei tetenkään maalämpöön vaan kaukolämpöön. Poltetaan palavat keskitetysti ja käytetään teollisuuden hukkalämpö hyödyksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus: ei tetenkään maalämpöön vaan kaukolämpöön. Poltetaan palavat keskitetysti ja käytetään teollisuuden hukkalämpö hyödyksi.
Lämmitysinfran muuttaminen vie rutosti aikaa ja syö elintärkeitä luonnonvaroja. Maalämpö ja kaukolämpö vaativat sähköä toimiakseen.
Minä rakentaisin huomattavasti nykyistä pienempiä asuntoja energian säästämiseksi. Asunnot ovat lohkottavissa siinä missä tontitkin.
Niin tai näin, olemme joka tapauksessa hukassa öljypulan iskiessä. Suurin piirtein kaikki on suunniteltu ja rakennettu päin persettä käytettävissä oleviin resursseihin nähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämmitysinfran muuttaminen vie rutosti aikaa ja syö elintärkeitä luonnonvaroja. Maalämpö ja kaukolämpö vaativat sähköä toimiakseen.
Minä rakentaisin huomattavasti nykyistä pienempiä asuntoja energian säästämiseksi. Asunnot ovat lohkottavissa siinä missä tontitkin.
Niin tai näin, olemme joka tapauksessa hukassa öljypulan iskiessä. Suurin piirtein kaikki on suunniteltu ja rakennettu päin persettä käytettävissä oleviin resursseihin nähden.Aina kun tehdään sähköä, energiasta suurin osa muuttuu lämmöksi, joka voidaan ottaa talteen useammassa eri lämpötilassa tai sitten se vain jäähdytetään mereen. Aivan järjetöntä siitä pienestä osasta sähköä mitä saadaan, tehdä sitten lämpöä. Samoin metsään ja paljon puuta jota ei edes yritetä hyödyntää, eikä niistä kukaan ole kiinnostunut.
Maalämpö tosiaan tarvitsee sähköä ja paljon, kirjoitin sen väärin. Kaukolämpö käsittääkseni ei tarvitse asunnosta kuin kiertovesipumpun ja sellainen toimii vaikka auton akulla. Samoin puulämmityksessä on vastaava kiertovesipumppu.
Lämpöenergiaa varmasti riittäisi mutta ei pelkkänä sähkönä. Sillä vain on totuttu lämmittämään kaikki mahdollinen, kun on ollut puoli-ilmaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokainen voi itse muuttaa minne haluaa ja luottaa valtion verkkoihin niin paljon kuin haluaa. Eriarvoista kohtelua olisi, jos näin ei olisi. Rahat tehdään silloin kun ollaan nuoria ja terveitä. Syntymäsairaita valtio hyysää kyllä, aivan kuten kaikkia muitakin.Noin se on. Ihminen on vastuussa elämästään ja valinnoistaan. Mukavuusalueelle jämähtäminen passivoi. Kehitystä tapahtuu vain sen ulkopuolella.
- Anonyymi
Tietoisemmat tietävät ja ovat jo tienneet miten esim. sähkö ja energia asiat tulee menenäön kun ensin saadaan nämä huuhaa poliitikot ja heidän opetuslpaset ja piiikilampaat pois häiriköimästä.
EU on ollut ns saattohoidossa jo Nato menee samoin. Jotain kuutakin tilee eteen.. Valhe Mediaan uskovat hupsut kokevat pettymyksen. Kaikki onkin päinvastoin kuin unelma höttö kasvatit kuvitttelevat- Anonyymi
Sanotaanko näin, että jotain ehkä sähköstä ymmärrän, vaikkakaan en politiikasta. Minulla ei ollut aavistustakaan sähkön hinnan pomppaamisesta mutta koskaan en ole laskenut mitään kunnallistekniikan varaan. Aina on ollut ensisijaisesti generaattoria, paneelia, polttopuuta tms. Jos verkosta saa sähköä halvemmalla kuin muualta, olen käyttänyt sitä, muulloin olen aina tuottanut sen itse.
Kun lämmön tuottoon ei sähköä tarvitse, olen pärjännyt vuorokauden auton akulla, joka latautuu ajossa tai paneeleista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanotaanko näin, että jotain ehkä sähköstä ymmärrän, vaikkakaan en politiikasta. Minulla ei ollut aavistustakaan sähkön hinnan pomppaamisesta mutta koskaan en ole laskenut mitään kunnallistekniikan varaan. Aina on ollut ensisijaisesti generaattoria, paneelia, polttopuuta tms. Jos verkosta saa sähköä halvemmalla kuin muualta, olen käyttänyt sitä, muulloin olen aina tuottanut sen itse.
Kun lämmön tuottoon ei sähköä tarvitse, olen pärjännyt vuorokauden auton akulla, joka latautuu ajossa tai paneeleista.Minä ymmärrän sen verran politiikasta, että tiedän EU:n ja Naton tuhosta höyryävän olevan pahasti sivuraiteella.:) Jos asuisin talossa, niin minullakin olisi generaattori. Kerrostalossa ei kuitenkaan tarvitse itkeä sähkön hinnasta ja paristokäyttöisillä valaisimilla pärjää sänkökatkon ajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433127- 432508
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1112406- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271820- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851435- 391300
- 821169