Yle uutisoi tuoreen väestönlaskennan tuloksista, joiden mukaan enemmistö englantilaisista ja walesilaisista ei enää ole kristittyjä. Ateistien osuus väestöstä on lisääntynyt vauhdilla. Tieto on lisännyt vaatimuksia vähentää Englannin kirkon valtiollista roolia.
https://yle.fi/a/74-20006663
Tilasto: enemmistö englantilaisista ei enää ole kristittyjä, ateistien osuus noussut valtavasti
13
753
Vastaukset
Retorinen kysymys: Onko olemassa sellaista länsimaata, jossa uskonnollisuus olisi lisääntynyt vaikkapa viimeisen viiden tai kymmenen vuoden aikana?
- Anonyymi
USA:ssa konservatiivisen uskonnollisuuden vaikutus on lisääntynyt: esim. korkein oikeus kyseenalaisti naisten oikeuden aborttiin.
Anonyymi kirjoitti:
USA:ssa konservatiivisen uskonnollisuuden vaikutus on lisääntynyt: esim. korkein oikeus kyseenalaisti naisten oikeuden aborttiin.
Surullista, mutta onko sekään todella uskonnollisuuden lisääntymistä, vai ovatko olemassaolleet konservatiivit saaneet rivinsä suoriksi?
- Anonyymi
Olikohan se kuitenkin niin, että uskonnottomien määrässä oli kasvu suuri ei niinkään ateistien. Se on eri juttu. Ihmiset, jotka eivät samaistu johonkin uskoon tai uskontoon eivät välttämättä ole ollenkaan ateisteja.
- Anonyymi
Jos ihminen ei usko jumaliin, niin silloin on ateisti.
Ei tarvitse julistaa olevansa ateisti. Anonyymi kirjoitti:
Jos ihminen ei usko jumaliin, niin silloin on ateisti.
Ei tarvitse julistaa olevansa ateisti.Niin, ateisti uskoo, ettei jumalaa ole.
Minä tiedän, että maapallo on pallon muotoinen, se ei ole minulle uskon asia vaan tieteen ja tiedon asia.
Minä tiedän, että jumalaa ei ole.
Koska se ei ole minulle uskon asia, en ilmeisesti ole ateisti, koska ateistin kanta perustuu uskomukseen.- Anonyymi
Jack2024 kirjoitti:
Niin, ateisti uskoo, ettei jumalaa ole.
Minä tiedän, että maapallo on pallon muotoinen, se ei ole minulle uskon asia vaan tieteen ja tiedon asia.
Minä tiedän, että jumalaa ei ole.
Koska se ei ole minulle uskon asia, en ilmeisesti ole ateisti, koska ateistin kanta perustuu uskomukseen.Tavallaan totta, ateisti on määritelmällisesti teistin vastakohta.
Itse olen ateisti, sillä en ole teisti. Kiinnostaisi kuulla, miten tieteeseen perustuen tiedät, ettei jumalaa/jumalia ole olemassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan totta, ateisti on määritelmällisesti teistin vastakohta.
Itse olen ateisti, sillä en ole teisti. Kiinnostaisi kuulla, miten tieteeseen perustuen tiedät, ettei jumalaa/jumalia ole olemassa.Rinnastan tälläiset aivopierut kyselyyn, miten tieteeseen perustuen tiedät, ettei Aku Ankkaa/Ankkalinnaa ole olemassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rinnastan tälläiset aivopierut kyselyyn, miten tieteeseen perustuen tiedät, ettei Aku Ankkaa/Ankkalinnaa ole olemassa.
En tietenkään mitenkään. Tieteellä ei ole keinoja todistaa olemattomuutta olemattomaksi. Silloin mennään filosofian puolelle, ja filosofialla ei ole mitään annettavaa tieteelle. "Mun mielestä" tai "musta tuntuu" ei täytä tieteellisiä kriteerejä.
Kysyn siis uudelleen, miten tieteeseen perustuen tiedät, että jumalaa/jumalia ei ole olemassa.
- Anonyymi
Hieno suunta! Milloin Suomessa herätään vastaavaan, että kansankirkko on enää pienen osan uskonto. Mitkä olisi sopivia ensiaskelia? Mitkä voisi toteutus jo ensi vaalikaudella? Vähän merkittävämpiä kuin ehdoollisviinin verovapauden poisto. Niistä tietty on lähdettävä liikkeelle.
Oisko vaikka elämänkatsomustiedon aseman sementointi? Voisiko sille perustaa professuurin? Tuskin sen hullumpi tutkimustiede kuin teologiakaan.
Kirkon budjetin pieneneminen tietty tuo luonnollisesti oikeansuuntaisia kehitystä.
Koulussa uskonnon opetuksen määrä on kyllä tolkuton…
Vihkiminen vois siirtyä maistraattiin, vaikka aika harvalle sillä enää merkitystä.
Valtiopäivien avajaisista voisi uskonnon siirtää sivuun, merkki valtion ja kirkon erillisyydestä. - Anonyymi
Myös Saksasta tuli vähemmistökristillinen maa vuoden 2023 lopussa.
- Anonyymi
Tietysti on näin koska muslimit on jo asuttanut kauan Englantia ja lapsia he tietenkin hankkivat koska pitää vallata maa koraanin mukaan
- Anonyymi
Englannissa muslimien osuus on 6,5%. Kuinka suuri osa heistä on maallistuneita, sitä ei tilasto kerro.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .513021Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472861Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242649Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3441721- 711084
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101061Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.193927- 44799
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että101792Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26780