Kurikka on saastaa...

Olen asunut kurikassa vuodet 1981 - 1998

Muistan seuraavat asiat :

Paljon sisäänpäin lämpiävyyttä. Muistan miten nuorten keskuudessa Koskenkorva, ilmajoki, Jalasjärvi, Seinäjoki olivat jotain aivan epätodellista muuta maata. Nyt aikuisena ja muualla asuneena näen tällaisen ajattelun erittäin haitaillisena nuorten kehitykselle. Tällainen sisäänpäin lämpeävyys 10 000 asukkaan pitäjässä (johon lukuun on varmasti laskettu jo kaikki lehmät, lampaat ja koiratkin) ei voi tehdä nuoren elämänkatsomukselle kovin hyvää.

Jos koko elämä kaikkineen keskittyy tällaiseen pieneen piiriin, josta ollaan ylpeitä, eikä edes haluta nähdä ulospäin ja kakki nuoret pyrkimykset ulospäin nähdään miltei vihollisena toimintana, niin paljonko tällaiselta 10 000 asukkaan yhteisöltä on odotettavissa?

Joo siellä on luontoa, ei niinkään työpaikkoja. On rauhallista, ei niinkään nuorisorikollisuutta, itse asiassa nuorille ei kurikassa ole tarjolla juuri mitään. Siinä voi nuori itse miettiä haluaako kävellä kirkolla rinkiä tai mahdollisesti jopa osallistua sunnuntaisin jumalanpalveluksiin vaiko ei.

Toki Kurikassa on myöskin suuria miehiä, kuten Juha Mieto. En nyt muista hänen pituuttaan, mutta hän on iso. Muita merkille pantavia ihmisiä en kurikasta muista, kuin ehkä muutaman kolukiusaajani. Itse asiassa en ole laisinkaan ihmeissäni, että koulusurjaama iski juuri kauhajoella, ihmettelin itse asiasas miksei se iskenyt kurikassa, kun ajattelin kauhajoella jotenkin asioiden olevan paremmin.

Olisipa aina sota ja väkivaltaa... Jos olisi näin, niin kurikkalaiset olisivat aina tarpeellisia ja yhteiskuntamme eliittiä, jota muut ihannoisivat... Miksi tästä verenhimoisesta heimosta ei ole kerrottu Putinille? Uskoisin, että valloitushalut loppuisivat siihen.

Kertokaapa Kurikkalaiset mitä teillä on annettavaa tälle yhteiskunnalle, jotta kurikasta ei suoraan tehdä esim. Seinäjoen lääniä, jolla on edes jotain näyttyä siitä mtien se vetää esim. nuoria ja yrityksiä puoleensa? Itse asiassa koska Kurikka on viimeksi vetänyt nuoria tai yrityksiä puoleensa???

22

1341

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      lähe ny menee sieltä Kurikasta.. Kouvolakin on parempi paikka.

    • Anonyymi

      Suomi ei ole enään suomi itsenäisyyspäivän juhlia ei kannata edes katsoa.

      • Anonyymi

        kurikas on osattu tehdä hyviä kaappeja.kaikille etelä-pohjanmaan kaapis oleville miehille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kurikas on osattu tehdä hyviä kaappeja.kaikille etelä-pohjanmaan kaapis oleville miehille

        Näin on... Mutta onneksi on nyrkit ja viina ja liikenneympyröitä vaikka muille jakaa. Mikähän niin monen liikenneympyrän tarkoitus tällaisessa pikkukylässä yleensäkin on? Onkohan viinalla ja näiden ympyröiden rakentamisella jokin yhteys toisiinsa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on... Mutta onneksi on nyrkit ja viina ja liikenneympyröitä vaikka muille jakaa. Mikähän niin monen liikenneympyrän tarkoitus tällaisessa pikkukylässä yleensäkin on? Onkohan viinalla ja näiden ympyröiden rakentamisella jokin yhteys toisiinsa?

        Suomen keskustalaisten keihään kärki etelä-pohjanmaalla..heh. nooh näin entisenä maakuntalaisena sanoisin että motto voisi olla keskustapuolue,oma sisko ja huonot elämäntavat. Aina mainostetaan suorista rehellisistä, niin peliin katsoo usein kuitenkin hyvin epävarma,itseriittoinen vain humalassa pas..a puhuva henkilö. jolle äitee on se elokuvien supersankari. sori vaan


    • Anonyymi

      Kurikas jos jakoi SMP:n mainoksia kiersi peräs heti kyläkepu keräämässä ne mainokset pois

    • Anonyymi

      Aloittajan kans täysin samaa mieltä. Itte oon asunu täälä vuodesta 1987 ja ny alkaa riittää.

      • Anonyymi

        Kuppikunnista muodostuu paikkakunta. aika vaikea on päästä sisälle kun muualta tulee


    • Anonyymi

      Kurikka on yksi Suomen rikkaimmista kunnista ja etelä-pohjanmaan suurimpia kuntia, koska pohjoisrajalta maalahden rajalta ei tunnissa aja kurikan etelärajalle parkanon ja kurikan rajalle.

      • Anonyymi

        Tulovertailussa ei näy 20 ensimmäisen joukossa. Ensimmäinen on Kauniainen, joka on myös pinta-alaltaan Suomen pienin kunta ja jonka läpi ajaa 5 minuutissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulovertailussa ei näy 20 ensimmäisen joukossa. Ensimmäinen on Kauniainen, joka on myös pinta-alaltaan Suomen pienin kunta ja jonka läpi ajaa 5 minuutissa.

        Kurikas ei saa kukaan muu loistaa paitti MÄ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kurikas ei saa kukaan muu loistaa paitti MÄ

        suomenruotsalaiset on aina osannu tehdä rahaa,sijoittaa sitä. ja käyttäytyä...valitettavasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        suomenruotsalaiset on aina osannu tehdä rahaa,sijoittaa sitä. ja käyttäytyä...valitettavasti

        totta kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        totta kyllä.

        Ne myöskin vetää aina kotiapäin jos Ylistaros joku molo teköö tievalituksen ne rahat menöö heti rannikolle


    • Anonyymi

      70/80-lukujen taitteessa sai kovan pilkkahuutelun osakseen vain kampaamalla hiukset taaksepäin..oli tuomari Nurmiota ym.
      Ei voi käsittää, että noin pieni asia joitain ärsytti valtavasti koulussa.

      • Anonyymi

        suosittelen palumuuttua suunnittelemaa kolmesti-neljästi. niitä joilla ei ole mitään kytkyjä,juoskaaaaaaaaaaa


    • Anonyymi

      Kyllä kurikas on hyvä asua . Työtä on ja kuppiloita , kivoja naisia on nainen varattu tai sinkku pillua antaa ei kurikan naiset ole pihtareita mutta komeita . Ei tosiaan sinkku miesten tarvi puuttees olla tänne vaan muuttakaa

    • Anonyymi

      Mikään ei ole muuttunut kurikan kouluissa saa kiusata myös nykyään.

      • Anonyymi

        ja molempia kuntia johtaa kepun talous r..o..t ihan kunnan siunauksella jo kolmatta kymmenettä vuotta ,tarttis tehä jotain


    • Anonyymi

      Uskomatonta soppaa koko aloitus taas. Koita ajatella vähän positiivisemmin, saattaa auttaa. Tuolla ajatus kuviolla tuskin mikään muukaan paikka Suomessa on yhtään parempi.
      Vai missä muka ei ole kuppikuntia?

      • Anonyymi

        Kuppikunnista en tiedä, mutta asukkaat täältä vähenee voimakkaasti, eniten maakunnassa .Eläkeläisiä lähes 40 %. Miten tämä voi olla mahdollista?


    • Anonyymi

      Mieti kunnan sijaintia ja sitä kuinka suuri Kurikka on pinta-alaltaan. Vertaa sitten vaikka kuntiin, jotka on kiinni sjoessa tai Vaasassa tai treessa. Siinä ne syyt. Ja työpaikkojen määrä vielä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe