Apostoli Paavali ei kerännyt eikä kannattanut kymmenyksiä, mutta kehotti seurakuntalaisia tukemaan puutteessa olevia ja seurakunnan paimenta varojensa ja omantuntonsa mukaan.
Apostoli Paavali ei kerännyt eikä kannattanut kymmenyksiä!
24
55
Vastaukset
- Anonyymi
Eikä jumalattomia köyhiä avustettu, vaan omia seurakuntalaisia. Kaiken lisäksi Paavali teki myös töitä siten ettei olisi ollut rasitukseksi muille. Hän arvosti työn tekemistä eikä pitänyt siitä että joku yritti vain elää toisten avun varassa vaikka olisi mahdollisuus ollut muuhunkin.
Myös seurakunnan avustaminen liittyi hengellisyyteen. Siihen että se antoi ihmiselle muutakin kuin käskyä käskyn päälle ja läksyä läksyn päälle. Paavali kirjoitti, että jos teille jaetaan hengellistä hyvää, niin on oikein niittää aineellista. Eikä se ollut mitään hyviä puheita, vaan sitä että Pyhä Henki vaikutti seurakunnassa ja ihmiset saivat sen kauta avun hengellisiin tarpeisiinsa eivätkä eläneet vain jossain uskonnollisessa kulississa. - Anonyymi
Itseasiassa pitäisi ottaa yhteyttä koronkiskurdihin. Eivät nekään kannata yhteydenottoa, kunhan jotain rahaa saavat. Aika on ihan oikea.
- Anonyymi
Kuis aloitajalla on rakkaus Kristukseen, nyt ei puhuta kymmenyksistä, vaan sinun hengestäsi . Marttyyriys - se ottaa sinulta kaiken. Eli se kymmenys - eikö tunnu pieneltä, kun otetaankin kaikki.
Mieti- kun Melkisedekille - Abraham maksoi kymmenykset.
Mieti yhtälö- mikä Abrahamin uskoa mitataan ja mikä Melkesedek merkitsee.
Annatko Kristukselle itsesi - onko lähimmäisen rakkaus Jumalan ajatuksen keskipiste.
Vai oletko vain kirkkoveron kannattaja ja sekin tuntuu kovalle, minkä verottaja tililtä nostaa. No, annetaan hieman myöten, kun veroja maksatte, mutta mihin kaikkeen se meneekään.
Edesmennyt puolisoni helluntaissa antoi varmasti sen kymmenyksen ja enemmänkin, eli hänen vasen kätensä ei tiennyt, mitä oikea tekee-
Se oli rakkauden lahja.- Anonyymi
Aloitus sinänsä on pilkkamielessä- mittikääs mitä hän puhuu.
leike
Apostoli Paavali ei kerännyt eikä kannattanut kymmenyksiä, mutta kehotti seurakuntalaisia tukemaan puutteessa olevia ja seurakunnan paimenta varojensa ja omantuntonsa mukaan.
leike päättyy.
Uhrilaja - toimitila, jossa kokoonnutaan, siinä on kustannukset. Yhteiskunnan vaateet - kiinteistövero - sähköt, vesimaksut, kiinteistön huolto, jne. jne. vakuutukset ym.
eikös jokainen tajua, että aloitus on hengeltään pilkkaa.
Jos kotonasi jätät yleiskulut hoitamassa, mutta syötät vain jonkun ohikulkijan, mitä tapahtuisi.
Jo se, että seurakunta on olemassa, toimitilat ja se toiminta, se jo itsessään työllistää sitä paikkakunnan elämää. Eli kokonaisuus on aina postitiivinen ja elämää tuomaa.
Hieman rotia kirjoituksiin, ettei aivan älyttömiä aloituksia ja sen ääressä kuorohuutoa- pöljäkuoron esittämänä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus sinänsä on pilkkamielessä- mittikääs mitä hän puhuu.
leike
Apostoli Paavali ei kerännyt eikä kannattanut kymmenyksiä, mutta kehotti seurakuntalaisia tukemaan puutteessa olevia ja seurakunnan paimenta varojensa ja omantuntonsa mukaan.
leike päättyy.
Uhrilaja - toimitila, jossa kokoonnutaan, siinä on kustannukset. Yhteiskunnan vaateet - kiinteistövero - sähköt, vesimaksut, kiinteistön huolto, jne. jne. vakuutukset ym.
eikös jokainen tajua, että aloitus on hengeltään pilkkaa.
Jos kotonasi jätät yleiskulut hoitamassa, mutta syötät vain jonkun ohikulkijan, mitä tapahtuisi.
Jo se, että seurakunta on olemassa, toimitilat ja se toiminta, se jo itsessään työllistää sitä paikkakunnan elämää. Eli kokonaisuus on aina postitiivinen ja elämää tuomaa.
Hieman rotia kirjoituksiin, ettei aivan älyttömiä aloituksia ja sen ääressä kuorohuutoa- pöljäkuoron esittämänä.En hokannut, että aloittajalla on Hursimainen ajatus.
Eli hän aloittaa kotonta- tämän avustustyön. Käy katujen vieriltä huonossa osassa olevia.
Pesee heidät, hoitaa puhtaat vaatteet päälle, sekä antaa ruoka-avun, sekä laajentaa sen paikkakunnallaan kokonaisvaltaiseksi.
Eli kerjää varat toimitiloihin, kun niissä on luonnotaan - vaikka on tyhjänä kulut.
Mutta, aloittaja jossa heikkoja auttaa- kerjää leivät lahjoittajilta - hoitaa kuljetusvälineet, hoitaa niitten kulut, vakuutukset - polttoaineet jne.
Ai niin se "omantuntonsa" mukaan... Mikä on se omatuntonsa mittari - Mukaan?
No, se rakkaus tietenkin. Jos ei ole rakkautta, vaikka kymmenyksiin, kun siitä oli puhe, vaikka antaisi ruumiinsa poltettavaksi, siitä ei ole hyötyä.
Mutta, seurakunna taas he - joiden olkapää on kurkinpään alla kannattamassa, he ottavat vastuuta heistä, joille ei niin ole "varaa" kymmenyksiin. He kantavat sen osan, että toimitilan tehtäväkenttä jatkaa Jumalan rakkauden Henkeä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En hokannut, että aloittajalla on Hursimainen ajatus.
Eli hän aloittaa kotonta- tämän avustustyön. Käy katujen vieriltä huonossa osassa olevia.
Pesee heidät, hoitaa puhtaat vaatteet päälle, sekä antaa ruoka-avun, sekä laajentaa sen paikkakunnallaan kokonaisvaltaiseksi.
Eli kerjää varat toimitiloihin, kun niissä on luonnotaan - vaikka on tyhjänä kulut.
Mutta, aloittaja jossa heikkoja auttaa- kerjää leivät lahjoittajilta - hoitaa kuljetusvälineet, hoitaa niitten kulut, vakuutukset - polttoaineet jne.
Ai niin se "omantuntonsa" mukaan... Mikä on se omatuntonsa mittari - Mukaan?
No, se rakkaus tietenkin. Jos ei ole rakkautta, vaikka kymmenyksiin, kun siitä oli puhe, vaikka antaisi ruumiinsa poltettavaksi, siitä ei ole hyötyä.
Mutta, seurakunna taas he - joiden olkapää on kurkinpään alla kannattamassa, he ottavat vastuuta heistä, joille ei niin ole "varaa" kymmenyksiin. He kantavat sen osan, että toimitilan tehtäväkenttä jatkaa Jumalan rakkauden HenkeäHursimainen = Hurstimainen - Veikko Hurstin työ oli esimerkkinä.
Hän hoiti kotoaan, eli teki siinä merkityksessä työtä ja nälkänsä hoiti, että söi luvallisesti kuormasta. Eli eli raamatun mukaan, hoiti omaa leiviskäänsä.
Ehkä hän saa raamatun mukaan taivaissa kymmenen kaupunkia hoidettavaksi.
Leiviskät eivät olleet kätkettynä maahan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloitus sinänsä on pilkkamielessä- mittikääs mitä hän puhuu.
leike
Apostoli Paavali ei kerännyt eikä kannattanut kymmenyksiä, mutta kehotti seurakuntalaisia tukemaan puutteessa olevia ja seurakunnan paimenta varojensa ja omantuntonsa mukaan.
leike päättyy.
Uhrilaja - toimitila, jossa kokoonnutaan, siinä on kustannukset. Yhteiskunnan vaateet - kiinteistövero - sähköt, vesimaksut, kiinteistön huolto, jne. jne. vakuutukset ym.
eikös jokainen tajua, että aloitus on hengeltään pilkkaa.
Jos kotonasi jätät yleiskulut hoitamassa, mutta syötät vain jonkun ohikulkijan, mitä tapahtuisi.
Jo se, että seurakunta on olemassa, toimitilat ja se toiminta, se jo itsessään työllistää sitä paikkakunnan elämää. Eli kokonaisuus on aina postitiivinen ja elämää tuomaa.
Hieman rotia kirjoituksiin, ettei aivan älyttömiä aloituksia ja sen ääressä kuorohuutoa- pöljäkuoron esittämänä.Tukekoot ne rakennusten ylläpitoa, ketkä haluavat. Minä tuen kehitysmaiden toimintaa suoraan vapaaehtoisjärjestöjen kautta.
- Anonyymi
Taas järjetön aloitus. Aloittaja ei pysty mitenkään tietämään, mitä Paavali ajatteli kymmenyksistä.
- Anonyymi
Raamatusta näkee mitä Paavali ajatteli kymmenyksistä. Hän uhrasi vielä Jeesuksen kuoltuakin, joten on itsestään selvää, että hän maksoi kymmenyksiä.
- Anonyymi
Aloittajan logiikka on tällainen:
Paavali ei puhu kalojen perkaamisesta. Se todistaa, että Paavali vihasi kalojen perkaamista.
Juuri sama logiikka. - Anonyymi
En kyllä ymmärrä tätä kymmenysvihaa. Adventtikirkossa kymmenykset on vapaaehtoisia. Kun viimeksi jonkun tiedon aiheesta näin, noin 40% jäsenistä maksoi kymmenyksiä. Tuosta on jo kulunut aikaa, nyt määrä on varmaankin pienempi. Mutta tämähän vain todistaa, että ne oikeasti ovat vapaaehtoisia ja lisäksi on sekin, että ne, jotka kymmenyksiä maksavat, selvästi maksavat niitä eri tavoin. Jotkut brutosta, toiset netosta ja monet mitä sattuu tai eivät mitään. Eikä siitä kukaan tee numeroa.
Olen kyllä ssamaa mieltä siitä, että vaikka kymmenykset aika montaa UTssäkin mainitaan, niitä ei anneta käskynä seurakunnalle. Mutta joku luterilainen esitti asian niin, että kun juutalaiset fariseuksetkin maksoivat kymmenykset mintuistaan ja tilleistään, vaikka eivät evankeliumin ilosta mitään ymmärtäneet, niin voisiko hän, joka on saanut armon ilon tyytyä vähempään kuin kaksinkertaisiin kymmenyksiin. En tiedä, miten hän tuplakymmenyksensä maksoi, sen tiedän, että hän antoi ne omalle luterilaiselle herätysliikkeelleen eikä liian maallistuneena pitämälleen isolle kirkolle.
Paavali sanoi: "Ettekö tiedä, että temppelissä palvelevat papit saavat temppelistä elatuksensa ja ne, jotka toimittavat uhrit, saavat alttarille tuoduista uhreista osuutensa? Samoin on Herra määrännyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista." (1. Kor 9:13-14) Huomaatte, miten Paavali tämän sanoo: "Samoin..." siis temppelin hoito perustui kymmenyksiin ja koska seurakuntaa hoidetaan Paavalin mukaan saa seurakunnalle annettuja lahjoja kutsua kymmenyksiksi, niinkuin kirkkohistoriaa vähänkään lukeneet tietävät eri kirkkojen tehneen iät ajat. Vasta viime vuosina kymmenys sana on alkanut herättää allergiaa vai pitäisikö sanoa agressiota. Paavali muuten toistaa vielä saman 1. Tim 5:17, 18 , jossa hän sanoo seurakunnan vanhimpien ansainneen palkkansa.- Anonyymi
"Paavalin mukaan saa seurakunnalle annettuja lahjoja kutsua kymmenyksiksi, niinkuin kirkkohistoriaa vähänkään lukeneet tietävät eri kirkkojen tehneen iät ajat."
Se, että kirkot ovat vääristelleet Jumalan sanaa omaan korvasyyhyynsä, ei tee niiden opetuksista totuutta.
Jumala sanoi ihan tarkalleen missä muodossa kymmenykset annetaan ja mihin ne kuuluu käyttää. Jumalan mukaan ne annetaan eläinten uhraustoimintaan liittyville työntekijöille palkkana uhraustoiminnasta ja ne annetaan KARJANA ja maan SATONA. Niitä ei annettu mihinkään muuhun toimintaan, ei hyväntekeväisyyteen eikä evankeliumin levittämiseen. Eikä KOSKAAN rahana.
Paavali itseasiassa sanoo, että samalla tavalla kuin papit saivat eläinten uhraamisesta palkkansa, tulisi evankeliumin levittäjien saada toimeentuloansa evankeliumin julistamisesta; ei siis kymmenyksistä.
“13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista.” (1Kor 9:13-14, FinRK) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Paavalin mukaan saa seurakunnalle annettuja lahjoja kutsua kymmenyksiksi, niinkuin kirkkohistoriaa vähänkään lukeneet tietävät eri kirkkojen tehneen iät ajat."
Se, että kirkot ovat vääristelleet Jumalan sanaa omaan korvasyyhyynsä, ei tee niiden opetuksista totuutta.
Jumala sanoi ihan tarkalleen missä muodossa kymmenykset annetaan ja mihin ne kuuluu käyttää. Jumalan mukaan ne annetaan eläinten uhraustoimintaan liittyville työntekijöille palkkana uhraustoiminnasta ja ne annetaan KARJANA ja maan SATONA. Niitä ei annettu mihinkään muuhun toimintaan, ei hyväntekeväisyyteen eikä evankeliumin levittämiseen. Eikä KOSKAAN rahana.
Paavali itseasiassa sanoo, että samalla tavalla kuin papit saivat eläinten uhraamisesta palkkansa, tulisi evankeliumin levittäjien saada toimeentuloansa evankeliumin julistamisesta; ei siis kymmenyksistä.
“13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista.” (1Kor 9:13-14, FinRK)No mutta, sehän on ilmeistä, ettei kukaan seuraa VTn kymmenyslakeja. Ei niitä voi kukaan seurata, koska temppeliä ei ole. Näin ollen esim. juutalaiset eivät maksa kymmenyksiä synagogilleen vaan antavat muita lahjoja, ja ainakin ortodoksijuutalaiset opettajat jyrkästi tuomitsevat sen, jos joku juutalainen kutsuu lahjojaan kymmenyksiksi.
Mutta vaikka edellä väität muuta, Paavali ei näytä olevan kymmenys sanasta huolissaan, koska käyttää tuossa 1Kor 9 tekstissä sanaa "samoin". Kysehän ei silloin enää ole VTn lakien mukaisista kymmenyksistä, vaan jostakin muusta, ja muunlaisia kymmenyksiä on myös mainittu VTn historiassa. Kun Israel halusi kuninkaan heitä varoitettiin siitä, että kuningas ottaisi heiltä kymmenykset - sanaa käytettiin siis verosta. Mutta jos ei kymmenys sanasta pidä, eihän sitä tarvitse käyttää... ei Paavalikaan käyttä, vaan sanoo vain "Samoin." Sen sijaan monet muut UTn tekstit ja Jeesuksen puhekin viittaa kymmenyksiin, eikä näissä teksteissä ole kielteistä suhtautumista tuon sanan käyttöön.
Olen myös sitä mieltä, että VTn kymmenyslait ovat muutenkin niin sekavia, ettei niitä juuri kannattaisi lukea. Useimmat tekstit puhuvat viljasta, öljystä, karjasta, hedelmistä, siis maan tuotosta. Lisäksi on joka kolmas vuosi kerättäviä kymmenyksiä paikalliseen sosiaalihuoltoon ja kymmenyksiä temppelijuhlille matkustamiseen. Eli unohtakaa ne VTn kymmennyssäännöt. Ei kukaan niitä seuraa eikä tarvitse. Mutta sekin, että näin monia eri juttuja eri tarkoituksiin käytettyjä kutsutaan kymmenyksiksi, on todiste siitä, ettei sanaa kannata määritellä jonkun yhden tekstin mukaan.
Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että olisivat tuoneet vain jauhosäkkejä, öljypulloja tai lampaitaan leeviläisille. 5Moos antaa selkeät ojheet vaihtaa tuotteiden arvo rahaksi, jos temppeliin on matkaa. (Olisihan mahtava kulkea muutamia kymmeniä tai satoja kilometrejä temppeliin pari 50kgn jauhosäkkiä, muutama ruukullinen öljyä, puoli tusinaa lampaita ja vaikka nauta vielä lisäksi...) Se on oletuksena myös siksi, että leeviläiset maksavat kymmenykset aaronilaisille papeille - ja leeviläisiä asui paljon myös kaukana temppelistä.
Muuten, löytyy myös teksti, joka olisi hyvin voitu kääntää niin, että kymmenystä ei makseta vain viljelyksistä ja karjanhoidosta, vaan vaurastumisesta. 5Moos 14:28. On kuitenkin käännetty suomalaisiin käännöksiin sadoksi (toisin kuin joihinkin englantilaisiin, ruotsalaisiin jne käännöksiin), mutta ei taida olla pointtia tehdä tästä heprean oppituntia. Ei kai kenenkään suomipalstan sankarin tiedetä vielä mieltään muuttaneen. :) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mutta, sehän on ilmeistä, ettei kukaan seuraa VTn kymmenyslakeja. Ei niitä voi kukaan seurata, koska temppeliä ei ole. Näin ollen esim. juutalaiset eivät maksa kymmenyksiä synagogilleen vaan antavat muita lahjoja, ja ainakin ortodoksijuutalaiset opettajat jyrkästi tuomitsevat sen, jos joku juutalainen kutsuu lahjojaan kymmenyksiksi.
Mutta vaikka edellä väität muuta, Paavali ei näytä olevan kymmenys sanasta huolissaan, koska käyttää tuossa 1Kor 9 tekstissä sanaa "samoin". Kysehän ei silloin enää ole VTn lakien mukaisista kymmenyksistä, vaan jostakin muusta, ja muunlaisia kymmenyksiä on myös mainittu VTn historiassa. Kun Israel halusi kuninkaan heitä varoitettiin siitä, että kuningas ottaisi heiltä kymmenykset - sanaa käytettiin siis verosta. Mutta jos ei kymmenys sanasta pidä, eihän sitä tarvitse käyttää... ei Paavalikaan käyttä, vaan sanoo vain "Samoin." Sen sijaan monet muut UTn tekstit ja Jeesuksen puhekin viittaa kymmenyksiin, eikä näissä teksteissä ole kielteistä suhtautumista tuon sanan käyttöön.
Olen myös sitä mieltä, että VTn kymmenyslait ovat muutenkin niin sekavia, ettei niitä juuri kannattaisi lukea. Useimmat tekstit puhuvat viljasta, öljystä, karjasta, hedelmistä, siis maan tuotosta. Lisäksi on joka kolmas vuosi kerättäviä kymmenyksiä paikalliseen sosiaalihuoltoon ja kymmenyksiä temppelijuhlille matkustamiseen. Eli unohtakaa ne VTn kymmennyssäännöt. Ei kukaan niitä seuraa eikä tarvitse. Mutta sekin, että näin monia eri juttuja eri tarkoituksiin käytettyjä kutsutaan kymmenyksiksi, on todiste siitä, ettei sanaa kannata määritellä jonkun yhden tekstin mukaan.
Olen kuitenkin eri mieltä siitä, että olisivat tuoneet vain jauhosäkkejä, öljypulloja tai lampaitaan leeviläisille. 5Moos antaa selkeät ojheet vaihtaa tuotteiden arvo rahaksi, jos temppeliin on matkaa. (Olisihan mahtava kulkea muutamia kymmeniä tai satoja kilometrejä temppeliin pari 50kgn jauhosäkkiä, muutama ruukullinen öljyä, puoli tusinaa lampaita ja vaikka nauta vielä lisäksi...) Se on oletuksena myös siksi, että leeviläiset maksavat kymmenykset aaronilaisille papeille - ja leeviläisiä asui paljon myös kaukana temppelistä.
Muuten, löytyy myös teksti, joka olisi hyvin voitu kääntää niin, että kymmenystä ei makseta vain viljelyksistä ja karjanhoidosta, vaan vaurastumisesta. 5Moos 14:28. On kuitenkin käännetty suomalaisiin käännöksiin sadoksi (toisin kuin joihinkin englantilaisiin, ruotsalaisiin jne käännöksiin), mutta ei taida olla pointtia tehdä tästä heprean oppituntia. Ei kai kenenkään suomipalstan sankarin tiedetä vielä mieltään muuttaneen. :)Kyllä kuule ihan sen suomalaisen Raamatun sanan täytyy riittää suomalaisille. Katsotaanpa laajemmin asiaa. Ei VT kymmenyslait ole sekavia. Ehkä niille ovat, jotka eivät tunne Vanhaa testamenttia.
Jumala tietää mitä haluaa ja sanoo, mitä tahtoo. Hän ei jätä tulkinnan varaa käskyihinsä. Jumalan käskyt ovat yksiselitteisiä eivätkä sisällä piilomerkityksiä. Jos niihin lisää jotakin, se on Jumalan tahdon vastaista. Jos niistä poistaa jotakin, se on hänen tahtonsa vääristelyä. Me adventistit olemme hyvin tarkkoja siitä, että jokaisella sanalla on merkityksensä ja että asiayhteyskin merkitsee. Tämä pätee kaikissa Jumalan ohjeissa ja käskyissä, kuten esim. sapattikäskyssä. Katsotaanpa siis mitä JUMALA määrää kymmenyksien maksamisesta ja kenelle.
Raamatussa ei missään kohden ole Jumalan määräystä , jonka mukaan kymmenyksiä maksettaisiin rahana, päin vastoin:
3. Mooseksen kirja 27:30-34
"30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa.” 34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Siinainvuorella Moosekselle israelilaisia varten. "
Jumala on hyvin tarkka asioista. Silloin kun hän haluaa, että rahaa käytetään johonkin, hän antaa siitä tarkat ohjeet, joita ei voi tulkita väärin, kuten esim tässä:
3. Mooseksen kirja 27:2-7
"2. ”Sano israelilaisille: Jos joku on tehnyt erityisen lupauksen, sinun on arvioitava Herralle luvatun ihmisen arvo. 3. Iältään kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä oleva mies arvioitakoon viidenkymmenen hopeasekelin arvoiseksi pyhäkkösekelin painon mukaan. 4. Jos kyseessä on nainen, arvioi hänet kolmenkymmenen sekelin arvoiseksi. 5. Jos ikää on viidestä kahteenkymmeneen vuotta, arvioi mies kahdenkymmenen sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi. 6. Kuukauden ikäisestä viisivuotiaaseen asti arvioi poikalapsi viiden hopeasekelin ja tyttölapsi kolmen hopeasekelin arvoiseksi. 7. Jos ikää on kuusikymmentä vuotta tai enemmän, arvioi mies viidentoista sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi."
Temppeliin liittyen Jumala on määrännyt rahasta:
2. Mooseksen kirja 30:11-16
"11. Herra puhui Moosekselle: 12. ”Kun lasket israelilaisten katselmuksessa heidän lukumääränsä, jokaisen heistä tulee suorittaa sovitusmaksu hengestään Herralle, ettei heitä kohtaisi mikään rangaistus, kun heitä lasketaan. 13. Jokainen katselmuksessa laskettava on velvollinen antamaan puoli sekeliä pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekeli on kaksikymmentä geeraa. Herralle erotettava anti on puoli sekeliä. 14. Kaikkien katselmuksessa laskettavien, kaksikymmenvuotiaiden ja sitä vanhempien, on annettava tämä uhrilahja Herralle. 15. Kun annatte Herralle uhrilahjan sovitukseksi hengestänne, rikas ei saa antaa enempää eikä köyhä vähempää kuin puoli sekeliä. 16. Ota sovitusraha israelilaisilta ja anna se ilmestysmajan palvelustehtäviä varten. Se on muistutuksena Herran edessä israelilaisista, teidän henkenne sovituksesta.” "
Kyseessä oli siis erillinen sovitusraha, joka käytettiin ilmestysmajan palvelustehtäviin. Mutta ei sanaakaan kymmenyksistä rahana. Kymmenyksistä tässä ei siis puhuttu. Jälleen Jumala oli tarkka siitä mitä, miten ja mistä syystä annettiin Jumalan käyttöön ja miten sitä pitää käyttää. Rahaa ei koskaan määrätty maksettavan mitään prosenttimäärää vaan aina tarkka selkeästi ilmoitettu määrä.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kuule ihan sen suomalaisen Raamatun sanan täytyy riittää suomalaisille. Katsotaanpa laajemmin asiaa. Ei VT kymmenyslait ole sekavia. Ehkä niille ovat, jotka eivät tunne Vanhaa testamenttia.
Jumala tietää mitä haluaa ja sanoo, mitä tahtoo. Hän ei jätä tulkinnan varaa käskyihinsä. Jumalan käskyt ovat yksiselitteisiä eivätkä sisällä piilomerkityksiä. Jos niihin lisää jotakin, se on Jumalan tahdon vastaista. Jos niistä poistaa jotakin, se on hänen tahtonsa vääristelyä. Me adventistit olemme hyvin tarkkoja siitä, että jokaisella sanalla on merkityksensä ja että asiayhteyskin merkitsee. Tämä pätee kaikissa Jumalan ohjeissa ja käskyissä, kuten esim. sapattikäskyssä. Katsotaanpa siis mitä JUMALA määrää kymmenyksien maksamisesta ja kenelle.
Raamatussa ei missään kohden ole Jumalan määräystä , jonka mukaan kymmenyksiä maksettaisiin rahana, päin vastoin:
3. Mooseksen kirja 27:30-34
"30. Kaikki maan kymmenykset, sekä pellon viljasta että puiden hedelmistä, kuuluvat Herralle. Ne ovat Herralle pyhitetyt. 31. Jos joku kaikesta huolimatta lunastaa takaisin kymmenyksiään, hänen tulee maksaa viidesosa niiden arvon lisäksi. 32. Kaikki kymmenykset nautakarjasta ja pikkukarjasta – joka kymmenes eläin, joka kulkee paimenen sauvan alitse – ovat Herralle pyhitetyt. 33. Ei pidä tutkia, onko eläin hyvä vai huono, eikä sitä saa vaihtaa. Jos joku kaikesta huolimatta vaihtaa sen, on myös tilalle otettu eläin pyhä, eikä sitä voi lunastaa.” 34. Nämä ovat ne käskyt, jotka Herra antoi Siinainvuorella Moosekselle israelilaisia varten. "
Jumala on hyvin tarkka asioista. Silloin kun hän haluaa, että rahaa käytetään johonkin, hän antaa siitä tarkat ohjeet, joita ei voi tulkita väärin, kuten esim tässä:
3. Mooseksen kirja 27:2-7
"2. ”Sano israelilaisille: Jos joku on tehnyt erityisen lupauksen, sinun on arvioitava Herralle luvatun ihmisen arvo. 3. Iältään kahdenkymmenen ja kuudenkymmenen vuoden välillä oleva mies arvioitakoon viidenkymmenen hopeasekelin arvoiseksi pyhäkkösekelin painon mukaan. 4. Jos kyseessä on nainen, arvioi hänet kolmenkymmenen sekelin arvoiseksi. 5. Jos ikää on viidestä kahteenkymmeneen vuotta, arvioi mies kahdenkymmenen sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi. 6. Kuukauden ikäisestä viisivuotiaaseen asti arvioi poikalapsi viiden hopeasekelin ja tyttölapsi kolmen hopeasekelin arvoiseksi. 7. Jos ikää on kuusikymmentä vuotta tai enemmän, arvioi mies viidentoista sekelin ja nainen kymmenen sekelin arvoiseksi."
Temppeliin liittyen Jumala on määrännyt rahasta:
2. Mooseksen kirja 30:11-16
"11. Herra puhui Moosekselle: 12. ”Kun lasket israelilaisten katselmuksessa heidän lukumääränsä, jokaisen heistä tulee suorittaa sovitusmaksu hengestään Herralle, ettei heitä kohtaisi mikään rangaistus, kun heitä lasketaan. 13. Jokainen katselmuksessa laskettava on velvollinen antamaan puoli sekeliä pyhäkkösekelin painon mukaan. Sekeli on kaksikymmentä geeraa. Herralle erotettava anti on puoli sekeliä. 14. Kaikkien katselmuksessa laskettavien, kaksikymmenvuotiaiden ja sitä vanhempien, on annettava tämä uhrilahja Herralle. 15. Kun annatte Herralle uhrilahjan sovitukseksi hengestänne, rikas ei saa antaa enempää eikä köyhä vähempää kuin puoli sekeliä. 16. Ota sovitusraha israelilaisilta ja anna se ilmestysmajan palvelustehtäviä varten. Se on muistutuksena Herran edessä israelilaisista, teidän henkenne sovituksesta.” "
Kyseessä oli siis erillinen sovitusraha, joka käytettiin ilmestysmajan palvelustehtäviin. Mutta ei sanaakaan kymmenyksistä rahana. Kymmenyksistä tässä ei siis puhuttu. Jälleen Jumala oli tarkka siitä mitä, miten ja mistä syystä annettiin Jumalan käyttöön ja miten sitä pitää käyttää. Rahaa ei koskaan määrätty maksettavan mitään prosenttimäärää vaan aina tarkka selkeästi ilmoitettu määrä.
...jatkuu......jatkuu...
Joten Jumala ihan varmasti mainitsisi sen, jos kymmenykset pitäisi maksaa rahana mutta sellaista mainintaa ei Raamatusta nyt kuitenkaan löydy. Jeesuskin, joka eli vielä Vanhanliiton temppeliuhrauksen aikaa vahvistaa, että kymmenyksiä piti antaa maan tuotosta:
Matteus 23:23
"Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset MINTUSTA, TILLISTÄ ja KUMINASTA mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan."
Tottahan Jeesus olisi rahan maininnut jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kymmenykset pitäisi maksaa rahana. Mutta hän puhui maan tuotoksista: mintusta, tillistä ja kuminasta.
Raamatussa on yksi ainoa kohta, jossa raha ja kymmenykset mainitaan samassa yhteydessä. Siinä kymmenykset muutetaan rahaksi, joka käytetään omaksi huviksi ja hyödyksi. Kyse ei siis ole enää kymmenyksistä, jotka olivat AINA karjaa tai maan tuottoa, vaan kymmenykset lakkaavat olemasta kymmenyksiä kun ne MUUTETAAN rahaksi. Teksti ei enää puhu kymmenyksistä sen jälkeen kun ne on muutettu rahaksi:
5. Mooseksen kirja 14:22-29
"22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. 28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.” "
Jos siis kymmenykset muutetaan rahaksi yhdessä tietyssä tilanteessa, on niillä rahoilla ostettava ruokaa joka on syötävä Jumalan edessä. Tuota rahaa ei siis käytetty temppelin tai kirkon hyväksi vaan kymmenysten antajan omaksi iloksi. Missään muussa yhteydessä rahaa ei mainita yhdessä kymmenysten kanssa. Milloin adventtikirkko viimeksi kertoi sinulle, että voit muuttaa kymmenykset rahaksi ja ostaa niillä kaikkea, mitä mielesi tekee, omaksi hyödyksesi?
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Joten Jumala ihan varmasti mainitsisi sen, jos kymmenykset pitäisi maksaa rahana mutta sellaista mainintaa ei Raamatusta nyt kuitenkaan löydy. Jeesuskin, joka eli vielä Vanhanliiton temppeliuhrauksen aikaa vahvistaa, että kymmenyksiä piti antaa maan tuotosta:
Matteus 23:23
"Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te tekopyhät! Te annatte kymmenykset MINTUSTA, TILLISTÄ ja KUMINASTA mutta laiminlyötte sen, mikä laissa on tärkeämpää: oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden. Näitä teidän pitäisi noudattaa lyömättä laimin noita muitakaan."
Tottahan Jeesus olisi rahan maininnut jos hän olisi ollut sitä mieltä, että kymmenykset pitäisi maksaa rahana. Mutta hän puhui maan tuotoksista: mintusta, tillistä ja kuminasta.
Raamatussa on yksi ainoa kohta, jossa raha ja kymmenykset mainitaan samassa yhteydessä. Siinä kymmenykset muutetaan rahaksi, joka käytetään omaksi huviksi ja hyödyksi. Kyse ei siis ole enää kymmenyksistä, jotka olivat AINA karjaa tai maan tuottoa, vaan kymmenykset lakkaavat olemasta kymmenyksiä kun ne MUUTETAAN rahaksi. Teksti ei enää puhu kymmenyksistä sen jälkeen kun ne on muutettu rahaksi:
5. Mooseksen kirja 14:22-29
"22. ”Erota joka vuosi kymmenykset kylvösi tuottamasta sadosta, kaikesta, mitä kasvaa pelloillasi, 23. ja syö ne Herran, sinun Jumalasi, edessä siinä paikassa, jonka hän valitsee nimensä asuinsijaksi. Anna kymmenykset viljastasi, viinistäsi ja öljystäsi sekä nautojesi ja lampaittesi esikoiset, että oppisit pelkäämään Herraa, sinun Jumalaasi, koko elinaikasi. 24. Mutta jos matka siihen paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, on valinnut asettaakseen sinne nimensä, on sinulle liian pitkä voidaksesi kantaa kymmenyksesi – onhan Herra, sinun Jumalasi, siunannut sinua runsaasti – 25. muuta kymmenyksesi rahaksi, ota rahakukkaro käteesi ja mene paikkaan, jonka Herra, sinun Jumalasi, valitsee. 26. Osta rahalla kaikkea, mitä haluat, nautoja tai lampaita, viiniä tai väkijuomaa, kaikkea, mitä mielesi tekee. Syö sitten siellä Herran, sinun Jumalasi, edessä ja iloitse, sinä ja perheesi. 27. Älä myöskään jätä osattomaksi alueellasi asuvaa leeviläistä, sillä hänellä ei ole maaomaisuutta eikä perintöä niin kuin sinulla. 28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.” "
Jos siis kymmenykset muutetaan rahaksi yhdessä tietyssä tilanteessa, on niillä rahoilla ostettava ruokaa joka on syötävä Jumalan edessä. Tuota rahaa ei siis käytetty temppelin tai kirkon hyväksi vaan kymmenysten antajan omaksi iloksi. Missään muussa yhteydessä rahaa ei mainita yhdessä kymmenysten kanssa. Milloin adventtikirkko viimeksi kertoi sinulle, että voit muuttaa kymmenykset rahaksi ja ostaa niillä kaikkea, mitä mielesi tekee, omaksi hyödyksesi?
...jatkuu......jatkuu...
Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa ihmisille maksetaan palkkaa rahana eikä missään niistä sanota, että niistä pitäisi maksaa kymmenyksiä.
1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:
Heprealaiskirje 7:4
"Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "
Mihin Jumala määräsi kymmenykset käytettävän:
4. Mooseksen kirja 18:25, 26, 30, 31
"25. Herra puhui Moosekselle: 26. ”Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, niin erottakaa niistä Herralle kuuluva osa, kymmenykset kymmenyksistä. 30. Sano heille vielä: Kun erotatte niistä parhaan osan, se katsotaan leeviläisten anniksi niin kuin puimatantereen tai viinikuurnan sato. 31. Te ja teidän perheenne saatte syödä sen missä hyvänsä, sillä se on teille palkkana palvelustyöstänne ilmestysmajassa."
Kymmenyksistä siis maksettiin temppelipalvelijoille palkkaa RUOKANA. Se oli osa uhrijärjestelmän temppelipalvelijoiden palkkaa.
4. Mooseksen kirja 18:21
"Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa."
Mutta kun uhraaminen lopetettiin Jeesuksen uhrikuoleman tähden, ei uhrijärjestelmää enää ollut eikä temppelipalvelijoitakaan enää tarvittu. Heille ei enää maksettu palkkaa ruokana. Leeviläinen pappeus lakkautettiin ja tilalle tuli uusi ylipappi Melkisedekin lain mukaan.
Ja mitä tulee evankeliumin levittämiseen, Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:
1. Korinttolaiskirje 9:13-14
"13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Tuossa ei siis säädetty, että evankeliumin julistajat saavat elantonsa temppelipalvelijoiden palkoista vaan, että evankeliumin julistajat nimen omaan eivät saa elantoansa kymmenyksistä vaan evankeliumista!
Paavali kehottaakin tukemaan evankeliumin julistajia mutta hän ei puhu tässä kymmenyksistä:
2. Korinttolaiskirje 9:7
"Kukin antakoon niin kuin on sydämessään päättänyt, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."
Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.
Nyt kun tiedämme, että kymmenykset olivat Vanhan liiton aikaan kuuluva asia ja että ne maksettiin ruokana, seuraavakin raamatunpaikka on helpompi ymmärtää:
Malakia 3:8-10
"8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te kysytte: ”Missä asiassa me riistämme sinulta?” Kymmenyksissä ja uhrilahjoissa! 9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani (temppelissäni) olisi RUOKAA. Koetelkaa näin minua, sanoo Herra Sebaot. Totisesti minä avaan teille taivaan ikkunat ja vuodatan siunausta yltäkylläisesti. "
Kyse oli siis temppelin uhripalveluksen työntekijöiden ruoasta, jotta temppelipalvelijat saivat syödäkseen, sillä muuta palkkaa he eivät saaneet. Eivät mitään muuta.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Raamatussa on lukuisia kohtia, joissa ihmisille maksetaan palkkaa rahana eikä missään niistä sanota, että niistä pitäisi maksaa kymmenyksiä.
1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita. Sitäpaitsi, Abram päätti olla maksamatta kymmenyksiä omista tuloistaan. Hän ei maksanut niitä edes koko sotasaaliistaan eikä tämä ollut minkäänlainen ongelma Melkisedekille:
Heprealaiskirje 7:4
"Katsokaa, kuinka suuri hän on. Jopa kantaisä Abraham antoi hänelle kymmenykset SAALIINSA PARHAIMMASTA OSASTA. "
Mihin Jumala määräsi kymmenykset käytettävän:
4. Mooseksen kirja 18:25, 26, 30, 31
"25. Herra puhui Moosekselle: 26. ”Sano leeviläisille: Kun otatte israelilaisilta kymmenykset, jotka minä olen antanut teidän perintöosaksenne, niin erottakaa niistä Herralle kuuluva osa, kymmenykset kymmenyksistä. 30. Sano heille vielä: Kun erotatte niistä parhaan osan, se katsotaan leeviläisten anniksi niin kuin puimatantereen tai viinikuurnan sato. 31. Te ja teidän perheenne saatte syödä sen missä hyvänsä, sillä se on teille palkkana palvelustyöstänne ilmestysmajassa."
Kymmenyksistä siis maksettiin temppelipalvelijoille palkkaa RUOKANA. Se oli osa uhrijärjestelmän temppelipalvelijoiden palkkaa.
4. Mooseksen kirja 18:21
"Olenhan minä antanut leeviläisille perintöosaksi kaikki israelilaisten antamat kymmenykset KORVAUKSENA TYÖSTÄ työstä, jota leeviläiset tekevät iLMESTYSMAJAN PALVELUKSESSA palveluksessa."
Mutta kun uhraaminen lopetettiin Jeesuksen uhrikuoleman tähden, ei uhrijärjestelmää enää ollut eikä temppelipalvelijoitakaan enää tarvittu. Heille ei enää maksettu palkkaa ruokana. Leeviläinen pappeus lakkautettiin ja tilalle tuli uusi ylipappi Melkisedekin lain mukaan.
Ja mitä tulee evankeliumin levittämiseen, Paavali nimen omaan eriyttää kymmenykset evankelistojen palkka-asioista. Hän sanoo, että kymmenykset kuuluvat uhritoimituksia tekeville temppelipalvelijoille mutta evankelioijat saavat elantonsa evankeliumin julistamisesta:
1. Korinttolaiskirje 9:13-14
"13. Ettekö tiedä, että ne, jotka hoitavat pyhiä toimia, saavat elantonsa pyhäköstä ja ne, jotka toimivat uhrialttarin äärellä, saavat osansa alttarin uhreista. 14. Samoin Herra on säätänyt, että evankeliumin julistajien tulee saada elantonsa evankeliumista."
Tuossa ei siis säädetty, että evankeliumin julistajat saavat elantonsa temppelipalvelijoiden palkoista vaan, että evankeliumin julistajat nimen omaan eivät saa elantoansa kymmenyksistä vaan evankeliumista!
Paavali kehottaakin tukemaan evankeliumin julistajia mutta hän ei puhu tässä kymmenyksistä:
2. Korinttolaiskirje 9:7
"Kukin antakoon niin kuin on sydämessään päättänyt, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa."
Anna siis ilolla ja runsain mitoin. Mutta kymmenyksiä Jumala ei ole määrännyt meitä maksamaan/antamaan/palauttamaan.
Nyt kun tiedämme, että kymmenykset olivat Vanhan liiton aikaan kuuluva asia ja että ne maksettiin ruokana, seuraavakin raamatunpaikka on helpompi ymmärtää:
Malakia 3:8-10
"8. Riistääkö ihminen Jumalalta? Te kuitenkin riistätte minulta. Mutta te kysytte: ”Missä asiassa me riistämme sinulta?” Kymmenyksissä ja uhrilahjoissa! 9. Te olette kirouksella kirotut, kun te, koko kansa, riistätte minulta. 10. Tuokaa täydet kymmenykset varastohuoneeseen, että minun huoneessani (temppelissäni) olisi RUOKAA. Koetelkaa näin minua, sanoo Herra Sebaot. Totisesti minä avaan teille taivaan ikkunat ja vuodatan siunausta yltäkylläisesti. "
Kyse oli siis temppelin uhripalveluksen työntekijöiden ruoasta, jotta temppelipalvelijat saivat syödäkseen, sillä muuta palkkaa he eivät saaneet. Eivät mitään muuta.
...jatkuu......jatkuu...
Adventistit ovat vääristäneet Jumalan sanaa kun he ovat väittäneet, että kymmenykset maksetaan rahana kirkolle. Raamattu kertoo hyvin yksiselitteisesti mitä mieltä Jumala on siitä, että ihminen luopuu Jumalan ohjeista ja rupeaa soveltamaan sanaa omalla tavallaan.
Asiaan sopivana esimerkkinä on Kainin hedelmien uhraaminen vaikka Jumala oli halunnut, että uhraaminen tehdään uhraamalla nimen omaan karjaa. Jumalan ohjeet olivat olleet yksityiskohtaiset: Jumalalle annetaan vain ja ainoastaan sitä, mitä Jumala on pyytänyt: karjaa. Ei oravannahkoja eikä todellakaan rahaa! Ei mitään, mikä on ihmiselle helpompaa tai mieluisampaa, kuten Kain ajatteli.
1. Mooseksen kirja 4:5-7
"5. mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen kasvonsa synkistyivät. 6. Herra sanoi Kainille: ”Miksi olet vihastunut, ja miksi kasvosi ovat synkistyneet? 7. Eikö ole niin, että jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, synti väijyy ovella. Se haluaa sinut valtaansa, mutta hallitse sinä sitä!” "
Voimmeko me adventisteina kohottaa katseemme Jumalaan kun vääristelemme hänen sanaansa kymmenyksistä? Olemme Raamatulla perustellen yhtyneet yhteiseen syntiin kymmenysten maksamisesta. Syntiin, joka hallitsee meitä.
Palataanpavielä tuohon Aabrahamin antamaan kymmenysten osaan Melkisedekille. Mikä merkitys on tuolla parhaalla osalla itseasiassa on? Raamattu selittää itse itseään seuraavasti:
Hesekiel 44:30
"Paras osa kaikesta ensi sadosta ja kaikki annit, kaikenlaatuiset, mitä tahansa antinne ovatkin, kuuluvat papeille. Teidän tulee antaa satojenne ensimmäiset leipomukset papille, että siunaukseni lepäisi kotienne yllä. "
Paras osa oli tarkoitettu pappien henkilökohtaiseen käyttöön, ei kymmenyksinä Jumalalle. Ja kuten edellä kirjoitin, palkaksi papeille. Aabraham ei siis lopulta antanutkaan Jumalalle varsinaisia kymmenyksiä vaan maksoi Melkisedekille palkkaa. Raamatun mukaan hän sai siitä siunauksen. Oli siis kymmenykset, jotka menivät kaikille temppelipalvelijoille eli leeviläisille mutta vain papeille annettiin erityistä palkkaa.
Aabrahamin Melkisedekille antama kymmenys on siis erityistapaus, koska hän ei antanut kymmenyksiä kaikesta vaan vain parhaasta osasta, eikä tämä kymmenys mennyt normaalisti koko pyhäkön käyttöön. Lisäksi kyse oli sotasaalista.
Montako kertaa olet itse antanut parhaasta osasta sotasaalistasi kymmenyksiä papille palkkana suoraan?
Adventisteilla on muuten pakkomielle korjata kun joku sanoo, että kymmenykset maksetaan. He korjaavat, että kymmenykset palautetaan. Mutta palkkaa ei palauteta, se kymmenys MAKSETAAN! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...jatkuu...
Adventistit ovat vääristäneet Jumalan sanaa kun he ovat väittäneet, että kymmenykset maksetaan rahana kirkolle. Raamattu kertoo hyvin yksiselitteisesti mitä mieltä Jumala on siitä, että ihminen luopuu Jumalan ohjeista ja rupeaa soveltamaan sanaa omalla tavallaan.
Asiaan sopivana esimerkkinä on Kainin hedelmien uhraaminen vaikka Jumala oli halunnut, että uhraaminen tehdään uhraamalla nimen omaan karjaa. Jumalan ohjeet olivat olleet yksityiskohtaiset: Jumalalle annetaan vain ja ainoastaan sitä, mitä Jumala on pyytänyt: karjaa. Ei oravannahkoja eikä todellakaan rahaa! Ei mitään, mikä on ihmiselle helpompaa tai mieluisampaa, kuten Kain ajatteli.
1. Mooseksen kirja 4:5-7
"5. mutta Kainin ja hänen uhrilahjansa puoleen hän ei katsonut. Silloin Kain vihastui kovin, ja hänen kasvonsa synkistyivät. 6. Herra sanoi Kainille: ”Miksi olet vihastunut, ja miksi kasvosi ovat synkistyneet? 7. Eikö ole niin, että jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et, synti väijyy ovella. Se haluaa sinut valtaansa, mutta hallitse sinä sitä!” "
Voimmeko me adventisteina kohottaa katseemme Jumalaan kun vääristelemme hänen sanaansa kymmenyksistä? Olemme Raamatulla perustellen yhtyneet yhteiseen syntiin kymmenysten maksamisesta. Syntiin, joka hallitsee meitä.
Palataanpavielä tuohon Aabrahamin antamaan kymmenysten osaan Melkisedekille. Mikä merkitys on tuolla parhaalla osalla itseasiassa on? Raamattu selittää itse itseään seuraavasti:
Hesekiel 44:30
"Paras osa kaikesta ensi sadosta ja kaikki annit, kaikenlaatuiset, mitä tahansa antinne ovatkin, kuuluvat papeille. Teidän tulee antaa satojenne ensimmäiset leipomukset papille, että siunaukseni lepäisi kotienne yllä. "
Paras osa oli tarkoitettu pappien henkilökohtaiseen käyttöön, ei kymmenyksinä Jumalalle. Ja kuten edellä kirjoitin, palkaksi papeille. Aabraham ei siis lopulta antanutkaan Jumalalle varsinaisia kymmenyksiä vaan maksoi Melkisedekille palkkaa. Raamatun mukaan hän sai siitä siunauksen. Oli siis kymmenykset, jotka menivät kaikille temppelipalvelijoille eli leeviläisille mutta vain papeille annettiin erityistä palkkaa.
Aabrahamin Melkisedekille antama kymmenys on siis erityistapaus, koska hän ei antanut kymmenyksiä kaikesta vaan vain parhaasta osasta, eikä tämä kymmenys mennyt normaalisti koko pyhäkön käyttöön. Lisäksi kyse oli sotasaalista.
Montako kertaa olet itse antanut parhaasta osasta sotasaalistasi kymmenyksiä papille palkkana suoraan?
Adventisteilla on muuten pakkomielle korjata kun joku sanoo, että kymmenykset maksetaan. He korjaavat, että kymmenykset palautetaan. Mutta palkkaa ei palauteta, se kymmenys MAKSETAAN!En vieläkään oikein ymmärrä, mikä tässä kymmenysjutussa hiertää. Minähän olen koko ajan ollut samaa mieltä siitä, ettei UT anna mitään velvoitetta seurata VTn kymmenyslakeja. UTssa on velvoite tukea evankeliumin julistajia ja opettajia samalla tavalla kuin vanhassa juutalaisessa järjestelmässä pidettiin yllä temppeliä, mistä olen myös todennut, ettei niitä kymmenyksiksi tarvitse kutsua, ellei halua.
Edelläoleva jo vapauttaa meidät lampaitten ja jauhosäkkien tuomisestä. Jos ne lait eivät enää sido, ne eivät sido. Nyt kyse on evankeliumin edistämisestä, eikä olisi mitään järkeä siinä, että jos saan ansioni rahana, ryhtyisin ostamaan maan tuotteita ja kiikuttamaan niitä pastorini ovelle. Vielä vähemmän olisi järkeä siinä, että koska en maanviljelystä tai karjanhoitoa harrasta, sanoisin, ettei minun tarvitse seurata Paavalin ohjetta tukea evankeliumin opettamista, koska VTn aikana kymmenykset liitettiin pääasiassa maanviljelykseen.
Lainasit ansiokkaasti aika montaa Raamatun vajaasta neljästäkymmenestä kymmenystekstistä, mutta toivottavasti et tarkoituksella jättänyt pois Jaakobin lupausta: "Tästä paikasta -- on tuleva Jumalan pyhäkkö. Kaikesta, mitä sinä annat minulle, minä tuon sinulle kymmenykset." (1. Moos 28:22) Ei sekään liene ihan turha teksti kymmenysopetuksen kannalta.
Siitä siunaan sinua, että pidät Raamatun kymmenysopetusta selkeänä, koska satun kuulumaan niihin, jotka eivät edes tiedä oliko Israelille määrätty yhdet, kahdet, vai kolmet eri tarkoituksiin menevät kymmenykset - ja sitten ne kuninkaan verokymmenykset päälle. Mutta ehkä voisit auttaa minua selittämällä, miksi 5 Moos 12 käsketään syödä ja juoda koko kymmenyslahja Herran edessä, kun taas luvussa 26 täytyy antaa vakuutus, ettei ole kymmenyksistä syönyt, vaan on antanut ne kaikki oman kylän leeviläisille, leskille ja orvoille, ja kuitenkin esim. 4 Moos 18 sanoo, että "kaikki" kymmenykset annetaan pyhäkössä palveleville leeviläisille. Mielenkiintoinen juttu mielestäni - vaikka ei tämän selvittämisellä ole mitään merkitystä tämän ajan evankeliumin hyväksi annettujen lahjojen tai kymmenysten maksuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En vieläkään oikein ymmärrä, mikä tässä kymmenysjutussa hiertää. Minähän olen koko ajan ollut samaa mieltä siitä, ettei UT anna mitään velvoitetta seurata VTn kymmenyslakeja. UTssa on velvoite tukea evankeliumin julistajia ja opettajia samalla tavalla kuin vanhassa juutalaisessa järjestelmässä pidettiin yllä temppeliä, mistä olen myös todennut, ettei niitä kymmenyksiksi tarvitse kutsua, ellei halua.
Edelläoleva jo vapauttaa meidät lampaitten ja jauhosäkkien tuomisestä. Jos ne lait eivät enää sido, ne eivät sido. Nyt kyse on evankeliumin edistämisestä, eikä olisi mitään järkeä siinä, että jos saan ansioni rahana, ryhtyisin ostamaan maan tuotteita ja kiikuttamaan niitä pastorini ovelle. Vielä vähemmän olisi järkeä siinä, että koska en maanviljelystä tai karjanhoitoa harrasta, sanoisin, ettei minun tarvitse seurata Paavalin ohjetta tukea evankeliumin opettamista, koska VTn aikana kymmenykset liitettiin pääasiassa maanviljelykseen.
Lainasit ansiokkaasti aika montaa Raamatun vajaasta neljästäkymmenestä kymmenystekstistä, mutta toivottavasti et tarkoituksella jättänyt pois Jaakobin lupausta: "Tästä paikasta -- on tuleva Jumalan pyhäkkö. Kaikesta, mitä sinä annat minulle, minä tuon sinulle kymmenykset." (1. Moos 28:22) Ei sekään liene ihan turha teksti kymmenysopetuksen kannalta.
Siitä siunaan sinua, että pidät Raamatun kymmenysopetusta selkeänä, koska satun kuulumaan niihin, jotka eivät edes tiedä oliko Israelille määrätty yhdet, kahdet, vai kolmet eri tarkoituksiin menevät kymmenykset - ja sitten ne kuninkaan verokymmenykset päälle. Mutta ehkä voisit auttaa minua selittämällä, miksi 5 Moos 12 käsketään syödä ja juoda koko kymmenyslahja Herran edessä, kun taas luvussa 26 täytyy antaa vakuutus, ettei ole kymmenyksistä syönyt, vaan on antanut ne kaikki oman kylän leeviläisille, leskille ja orvoille, ja kuitenkin esim. 4 Moos 18 sanoo, että "kaikki" kymmenykset annetaan pyhäkössä palveleville leeviläisille. Mielenkiintoinen juttu mielestäni - vaikka ei tämän selvittämisellä ole mitään merkitystä tämän ajan evankeliumin hyväksi annettujen lahjojen tai kymmenysten maksuun.Tämä voi nyt olla hieman sekava, koska minulla ei ollut aikaa kirjoittaa jäsennellymmin.
"En vieläkään oikein ymmärrä, mikä tässä kymmenysjutussa hiertää."
Ei minua hierrä mikään kymmenyksissä. Eikä varmaan niitäkään noin puolta adventisteista, jotka eivät anna kymmenyksiä. Halusin vain perustella kymmenysten olemassaolon, koska sen avulla mielestäni helposti näkee, ettei Paavali sanonut, että evankelioitsijoille annettaisiin palkka kymmenyksistä, sillä niin eri maailma kymmenyskäytännöt eläinten uhraamiseneen ja leeviläisineen olivat, verrattuna evankelioimisen.
"Lainasit ansiokkaasti aika montaa Raamatun vajaasta neljästäkymmenestä kymmenystekstistä, mutta toivottavasti et tarkoituksella jättänyt pois Jaakobin lupausta:... "
Lainaus jäi pois mutta raamatunkohta huomioitiin tekstissä:
"1.Moos 14:18-20 (Abram ja Melkisedek) ja 1.Moos 28:22 (Jaakob) ja ovat kohtia, joissa uskova itse tekee henkilökohtaisen päätöksen antaa kymmenesosan jostakin Jumalalle mutta Jumala itse ei käske ketään maksamaan muita kymmenyksiä kuin karjaa tai sitä, mitä maa tuottaa. Sinäkin voit tehdä tuollaisen henkilökohtaisen lupauksen jos haluat mutta Jumala ei siihen kehoita."
"Mutta ehkä voisit auttaa minua selittämällä, miksi 5 Moos 12 käsketään syödä ja juoda koko kymmenyslahja Herran edessä"
“4. Palvellessanne Herraa, teidän Jumalaanne, älkää tehkö niin kuin he, 5. vaan etsikää se paikka, jonka Herra, teidän Jumalanne, valitsee teidän heimojenne alueelta asettaakseen sinne nimensä ja asuakseen siellä. Menkää sinne 6. ja viekää sinne polttouhrinne ja teurasuhrinne, kymmenyksenne, uhrilahjanne, vapaaehtoiset uhrinne, lupausuhrinne sekä nautojenne ja lampaittenne esikoiset. 7. Syökää siellä, Herran, teidän Jumalanne, edessä ja iloitkaa perheinenne kaikesta, mitä olette saaneet hankittua ja millä Herra, teidän Jumalanne, on teitä siunannut.” (5. Mooseksen kirja 12:4-7, FinRK)
Ymmärtääkseni tuossa on kaksi eri asiaa: eläinten uhraaminen ja kymmenykset yms. Jumalan osoittamassa paikassa sekä se, että siellä myös syödään. Asiayhteydestä voi saada sellaisen mielikuvan, että kymmenykset syötäisiin mutta niin siinä ei sanota. Sama litania suurin piirtein toistetaan (jakeet 11-14) mutta tällä kertaa ilman syömisiä.
Koko luvun pointti ei ole kymmenyksissä tai syömisessä vaan siinä, että Jumala kehottaa Uudessa maassa kansaansa toimimaan eri tavoin kuin pakanat, jotka uhrasivat useilla epäjumalanpalveluspaikoilla. Jumala käskee hoitamaan temppelitoimia vain siinä paikassa, jonka hän heille osoittaa.
"...kun taas luvussa 26 täytyy antaa vakuutus, ettei ole kymmenyksistä syönyt, vaan on antanut ne kaikki oman kylän leeviläisille, leskille ja orvoille,..."
Kymmenyksethän olivat leeviläisten palkkaa temppelityöstä mutta joka kolmas vuosi kymmenyksistä annettiin leeviläisten lisäksi myös muukalaisille, orvoille ja leskille:
“28. Joka kolmas vuosi ota kaikki kymmenykset sinä vuonna saamastasi sadosta ja pane ne talteen porttiesi sisälle, 29. niin että leeviläinen, jolla ei ole osuutta eikä perintöosaa niin kuin sinulla, sekä muukalainen, orpo ja leski, jotka asuvat alueellasi, voivat tulla ja syödä kyllikseen. Silloin Herra, sinun Jumalasi, siunaa sinua kaikessa, mitä teet.”” (5. Mooseksen kirja 14:28-29, FinRK)
Asiayhteys on kymmenykset Uudessa maassa.
Mutta tämä seuraava jae kertoo, että leeviläiset eivät saaneet koskea kymmenyksiin suruaikana. Lisäksi saastaiset eivät saaneet koskea kymmenyksiin. Vainajille uhraaminen kiellettiin myös eikä kymmenyksiäkään silloin saanut vainajille antaa.
“En ole syönyt kymmenyksistä mitään suruaikanani, en ole vienyt niistä mitään pois saastuneena ollessani enkä ole antanut niistä mitään vainajille. Olen kuunnellut Herran, minun Jumalani, ääntä. Olen tehnyt aivan niin kuin olet minua käskenyt.” (5. Mooseksen kirja 26:14, FinRK)
Vaikka tässä sanottiin, että on tehty juuri niin kuin Jumala on käskenyt, tällaista käskyä ei muualta Vanhasta testamentista löydy.
Laki siitä, että joka kolmas vuosi on annettava kymmenyksistä myös muukalaisille, orvoille ja leskille annettiin koskemaan vasta sitä aikaa, kun Israelin kansa pääsi asumaan Uudessa maassa. Jumala on muuallakin Raamatussa muuttanut käskyjään, esim pääsiäislampaan valmistelusta ja kokkaamisesta. Raamatusta löytyy kolmisenkymmentä kohtaa, joissa Jumala on muuttanut lakejaan.
- Anonyymi
Kusettajat ovat persoja rahalle ja kirkot, lahkot sekä kultit osaavat kyllä kerätä pölvästeiltä rahaa jumalien nimessä ja veressä.
Pastorit ja papit sekä muu kristinuskon nimen alla toimiva loisporukka ei ole muuta kuin kusettajia.- Anonyymi
Vain sinun harhaisessa päässäsi.
Aloitus on raamatun mukainen
- Anonyymi
Paavali kuitenkin noudatti itse tarkasti lakia, joten hän antoi myöskin kymmenykset.
Anonyymi kirjoitti:
Paavali kuitenkin noudatti itse tarkasti lakia, joten hän antoi myöskin kymmenykset.
No eipä antanut .Raamattu selvästi osoittaa ,että Pietari ja Paavali oli alussa tuulten vietävänä ,koska saapui järkyttävä muutos entiseen eli juutalaisuuteen.
Paavali toimi väärin alussa kun hän yritti mielistellä kaikkia , mutta mies kasvoi nopeasti Kristuksen ohjauksessa kuten voimme lukea.
Jumala tosin fyysisesti teki lopullisen sinetin asialle antamalla roomalaisten tuhota temppelin joka oli shokki juutalaisille ,mutta siihen loppui juutalaisuus ja vippaskonstit niin kuin raamattu ilmoittaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187504Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662166- 1761830
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701221RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551161Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019