Vähävirtainen ajastin led jouluvaloille

Anonyymi-ap

Sanotaan nyt alkuun, että ajastimen käyttö led jouluvaloissa on hölmöläisen hommaa, kuten Kuluttaja lehden jutussakin mainitaan:
https://kuluttaja.fi/artikkelit/valot-paalla-koko-talven/
(valitettavasti jutusta näkee maksamatta vain alun)

Pointti on siis se, että ajastin vie itsessään sähköä, joten led valojen kanssa käytettäessä säästöä ei synny. Valojen kulutus on muutenkin niin pientä, ettei sillä ole mitään käytännön merkitystä. Mutta aihe kiinnostaa silti.

Käytännön esimerkki:

Minulla on led joluvalot, joiden kulutus on 3W.
Jos pidän valoja päällä 24 h, kulutus on 72Wh.

Mekaanisia ajastimia minulla on kahta eri mallia.
Ensimmäisen ajastimen kulutus on 0,9 W (OFF- tilassa) ja 1,5 W (ON-tilassa). Tämä on täysin hydytön kapistus kytkettäväksi LED valojen kanssa. Toisessa ajastimessa kulutus on aina 0,9 W, mikä on sentään hieman parempi. Otetaan tämä ajastin mukaan laskelmaan.

Pimeimpään vuodenaikaan valoisaa on vain noin 6 tuntia, eli ajastimella vuorokausikulutus olisi tällöin:

18 h × 3,9W + 6 h × 0,9W = 76 Wh

Eli kulutus on 4Wh enemmön kuin ilman ajastinta. Jotta hommassa olisi mitään järkeä pitäisi ajastimen kulutus olla 0,7 W tai vähemmän:

18 h × 3,7W + 6 h × 0,7W= 71 Wh

Kysymys kuuluu: Onko sellaisia ajastimia edes olemassa, joissa olisi pienempi kulutus kuin 0,7W? Olen ymmärtänyt että digitaalinen ajastin voisi olla vähävirtaisempi, mutta nekin ovat usein tarkoitettu vain sisäkäyttöön.

Onko kenelläkään osunut kohdalle vähävirtaista ajastinta?

Entä mikä mahtaa olla kauko-ohjattavien pistorasioiden kulutus?

20

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ajastinta käyttää, valot kannattaa laittaa pimeäksi silloin kun kukaan ei ole ihastelemassa ja valo lähinnä häiritsee nukkujia (oli ne sitten ihmis-naapureita tai hömötinttejä). Eli esim. klo 23-05, paikasta riippuen.

      Lampuille jäisi paloajaksi 12 h ja laskelma:
      12 h × 3,9W 12 h × 0,9W = 57,6 Wh

      Säästöä huimat 15 Wh/vrk eli 2 kuukauden käytöllä melkein kilowattitunnin eli sopimuksesta riippuen noin 10-50 senttiä. Kyllähän tuolla investoi jo uuteen ajastimeen, jos laskee riittävän pitkän takaisinmaksuajan...

      Itse lasken ajastimen pääasialliseksi eduksi lähinnä sen, että valo ei pala silloin kun siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä.

      • Anonyymi

        Riippuu kuinka paljon valoja on. TV:ssä yhden perheen jouluvalot kulutti normaalisti 500€ edestä sähköä, nyt olisi mennyt 3000€ ilman ajastinta.


    • Lisäksi jos maksat itse asuntosi lämmityskulut suoraan kulutuksen mukaan, niin näin lämmityskaudella sisällä päällä pidetyt jouluvalot käytännössä vain pienentävät tarvittavaa lämmitystehoa. Tämä koskee tietysti siis vain sisällä poltettavia koristevaloja.

      Pienitehoisten LED -valojen kanssa säästötoimenpiteet uhkaavat muutoinkin mennä tarkoituksettomaksi puuhasteluksi...

    • Anonyymi

      Mutta aloitukset ovat toimivia näinkin turhasta asiasta...

    • Anonyymi

      Pakko tätäkin asiaa oli nostaa pintaan, kun valtamediassa näkee kirjoituksia, joissa energiansäästön nimissä suositellaan ajastimen käyttöä led jouluvalojen kanssa. Onhan se surullista jos porukka sitten näitä juttuja luettuaan ostaa timereita ja luulee säästävänsä sähköä.

    • Anonyymi

      Jos mahdollista sisältä laittaa ja viitsii olla vaivassa niin0- 12h ajastin säästää vähän kun ei kuluta poissa tilassa, samalla säästyy myös ledit.

    • Anonyymi

      Juu, ihan hölmöä piperrystä noiden valojen kanssa. Parempi jättää auton 2h lämmitys (moottori 800W sisätila 1200W) väliin => 4KWh säästö per päivä, n. 100kWh/kk!

      Ja huippukuutusaikaan aamulla tuo myös ehkäisee sähköpulasta aiheutuvia katkoksia ja sähkön hinnan nousua!

      • Anonyymi

        Noissa "töpseli-polttisautoissa" on todella karmea kulutus. Ensin lämmitetään sähköllä 2h*2kW ja sitten ajetaan 20km dieselillä. Kulutus: 20kWh sähköä 6 litraa dieseliä / 100km = yhteensä 90 kWh/100km!

        Järkevän kokoisella sähköautolla kuluu vain sama 20kWh/100km sähköä, mutta ei mitään polttoaineita tuon päälle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noissa "töpseli-polttisautoissa" on todella karmea kulutus. Ensin lämmitetään sähköllä 2h*2kW ja sitten ajetaan 20km dieselillä. Kulutus: 20kWh sähköä 6 litraa dieseliä / 100km = yhteensä 90 kWh/100km!

        Järkevän kokoisella sähköautolla kuluu vain sama 20kWh/100km sähköä, mutta ei mitään polttoaineita tuon päälle!

        Wähköä ei säästy ja kaivostoiminta saastuttaa ja lapsityövoimaa köyettää synnyttämään kauhee mpörä ongelmajtettä
        Kuitenkin paeeri auto ladataa pks seudulla jiilivoimalla

        Toyotan itestään katavqq utuva jossa pienet qkut ei saastuta ja ajetaan puolet sähköllö saastytaa käyttö ja tuotantokulissan kaiksita vähiten kun myskyllistämsku amteriiqalimon bainnkymmenosa kuin täyssähköuyissa öyk.


    • Anonyymi

      Noissa paristokäyttöisissä jouluvaloissa on yksikertainen ajastin joka pitää valoja päällä tietyn ajan samaan aikaan joka vuorokausi. Uskoisin tämän ajastimen olevan varsin vähän tehoa kuluttava.
      Hankitaan siis 4,5 V paristo-valosarja, ja kytketään siihen paristojen asemasta 5 V USB-virtalähde sitä syöttämään. Nämä hakkuripowerit ovat tunnetusti hyvin pienellä lepokulutuksella toimivia.

      • Anonyymi

        Itse olen kahteen laittanut jonkun vanhan puhelimen laturin ja vähän vastusta väliin tarpeen vaatiessa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse olen kahteen laittanut jonkun vanhan puhelimen laturin ja vähän vastusta väliin tarpeen vaatiessa

        Vastus ei oikein toimi tuossa. Jos vastuksen mitoittaa pudottamaan jännite 4,5V:n ledien palaessa, niin ajastimen katkaistessa valot, ei pienellä lepovirralla jännite laske juuri nimeksikään. Jos usb-powerin jännite ei ole merkittävästi yli 5V, ei se haittaa, koska täydet 3x1,5V paristot antaa lähes 5V jännitteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastus ei oikein toimi tuossa. Jos vastuksen mitoittaa pudottamaan jännite 4,5V:n ledien palaessa, niin ajastimen katkaistessa valot, ei pienellä lepovirralla jännite laske juuri nimeksikään. Jos usb-powerin jännite ei ole merkittävästi yli 5V, ei se haittaa, koska täydet 3x1,5V paristot antaa lähes 5V jännitteen.

        Totta. Toisesta hajos heti ajastin juttu, mutta se tuossa sisällä ei haittaa kun laitetaan vaan päälle kun halutaan. Tosin ei ollu silloin ees vastusta välissä kun hajos, jännitteet 9V luokkaa ja ledit kirkkaita kun oli 4.5V tarkoitettu.


    • Anonyymi

      Vaihdoin DDR-kynntelikköön bilteman led lamput 0.21w 7 kpl Narva-lamppujen tilalle jotka toimi vielä derkkulassa ei tunnettu ohjelmoitua vanhenemista

      • Anonyymi

        Ennen tehontarve oli 7 x 3 watt=21 wattia
        Nyt 1,5 wattia


    • Anonyymi

      Jätä ulkovalot pois, selvää säästöä.
      Eihän niitä ulkona juuri kukaan katso tähän aikaan muutenkaan.

    • Anonyymi

      Pqljonko maksaa bqihtaa ledi lamout tilalle jitta maailma pelastuu.
      Mulla sähkölämmitys sisällä kqikki sähkö ergia muuttuu lömmöksi.

      • Anonyymi

        Mulla sähkölämmitys sisällä kqikki sähkö ergia muuttuu lömmöksi.

        JA osa karkaa valona ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sähkölämmitys sisällä kqikki sähkö ergia muuttuu lömmöksi.

        JA osa karkaa valona ulos.

        Mitätön osa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1395
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      152
      1111
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      84
      947
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      837
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      76
      793
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      291
      730
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      62
      723
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      723
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      718
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      682
    Aihe