Raamatuntulkinta

Hei!

Raamattu on kristinuskossa ja myös Vapaakirkossa osana kristinuskoa hyvin tärkeä kirja. Sitä kannattaa lukea, opiskella ja pyrkiä vilpittömästi noudattamaan.

Kirjoitin joku vuosi sitten Suomen Viikkolehteen lyhyesti Raamatun tulkinnasta. Julkaisin kirjoituksen myös blogissani. Laitan linkin.

https://juhamikkonen.blogspot.com/2021/01/miten-ja-miksi-tulkita-raamattua.html

Kaikkea hyvää!

Ystävällisin terveisin,
Juha

4

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kiitos todella hyvästä ja sujuvasta artikkelista!
      Oli mukava tietää 92 ja 33 käännöstyön eroista. Eräs asia joka on helpoin mutta jonka itse huomasin vasta muutama vuosi sitten on RISTIVIITTEET. Niitäkin pitää lukea useasta käännöksestä rinnakkain jos aikoo parhaaseen ymmärrykseen päästä.

      Toinen on virret ja hengelliset laulut.

      Ymmärrys ja viisaus eivät ole tärkein. Ne tekee rihkamaksi uskon saavutukset. Nöyryys ja yksinkertaisuus. Lapsenmielisyys ja jopa silkka tietämättömän etsimys tekevät jopa rihkamasta kultaa.

      • Kiitos kommentista!

        Syvällisen tietämyksen ja lapsenkaltaisen luottamuksen ei tarvitse sulkea toisiaan pois. Löydämme jo Raamatussa molemmista puhuvia tekstejä.

        Osa Raamatun kirjoittajistakin oli aikansa koulutettuja ajattelijoita. Samalla kaikki heistä eivät olleet oppineita.

        Raamatussa kehotetaan toisaalta aikuisuuteen. Toisaalta myös varoitetaan ihmisviisauteen eksymisestä.


      • Anonyymi
        jmmikkonen kirjoitti:

        Kiitos kommentista!

        Syvällisen tietämyksen ja lapsenkaltaisen luottamuksen ei tarvitse sulkea toisiaan pois. Löydämme jo Raamatussa molemmista puhuvia tekstejä.

        Osa Raamatun kirjoittajistakin oli aikansa koulutettuja ajattelijoita. Samalla kaikki heistä eivät olleet oppineita.

        Raamatussa kehotetaan toisaalta aikuisuuteen. Toisaalta myös varoitetaan ihmisviisauteen eksymisestä.

        Kiitos asian selventämisestä!

        Sen uskon että kirkkoisien joukosta suuri osa oli oppineita, mutta oliko yhtäkään lapsenmielistä? Siitä en tiedä mitään.
        Origeneen vaikeista uskon kamppailuista tosin olen etäisesti lukenut jotakin.

        Kirkkoisät johtui mieleeni vaikka puhuitte raamatun kirjoittajista.

        Nyt kun selvensitte asiaa palasi luottamukseni myös oppineita kohtaan. Kiitos siitä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos asian selventämisestä!

        Sen uskon että kirkkoisien joukosta suuri osa oli oppineita, mutta oliko yhtäkään lapsenmielistä? Siitä en tiedä mitään.
        Origeneen vaikeista uskon kamppailuista tosin olen etäisesti lukenut jotakin.

        Kirkkoisät johtui mieleeni vaikka puhuitte raamatun kirjoittajista.

        Nyt kun selvensitte asiaa palasi luottamukseni myös oppineita kohtaan. Kiitos siitä!

        Kiitos jälleen!

        Kun tutustuu kirkkoisien elämään, luottamus heihin voi kasvaa. Kirkkoisät eivät olleet kristillisen kirkon elämälle vieraita akateemikkoja, vaan seurakuntien paimenia ja opettajia. He tekivät teologiaa Jumalan kansan elämän keskellä.

        Hyviä johdantoja kirkkoisien elämään ovat esim. seuraavat:

        Peter Halldorf: 21 kirkkoisää

        sekä

        Olavi Tarvainen: Kaksitoista kirkkoisää

        Hyvää joulunodotusta! :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe