Oletko sinä ollut koulukiusaaja? Jaa kokemuksesi!

Oletko nimitellyt luokkatoveria tai ollut väkivaltainen koulussa? Oletko jättänyt jonkun tarkoituksella ulkopuolelle, mitätöinyt tai uhkaillut? Kuuluitko ehkä joukkoon, jossa kiusataan toisia?

Hyvin sanottu -hanke etsii kokemuksia ja haastateltavia koulukiusaamiseen liittyvään juttuun. Kokemuksia halutaan kiusaajilta, jotta jutun avulla voidaan tarjota vertaistukea kiusaamisen lopettamiseen ja kiinnittää aikuisten huomion siihen, miten kiusaamiseen tulisi puuttua.

Osallistu kyselyyn tästä!

Suomi24 on Suomen suurimpana keskustelufoorumina mukana Ylen ja Erätauko-säätiön vetämässä viisivuotisessa Hyvin sanottu – Bra sagt -hankkeessa , jolla pyritään vahvistamaan suomalaisen keskustelukulttuurin parhaita puolia ja luomaan turvallisia keskusteluympäristöjä. Samalla vahvistetaan suomalaisten luottamusta ja ymmärrystä toisiaan kohtaan.

Voit keskustella aiheesta myös kommenteissa.

135

2746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olen välillä miettinyt, että miksi en uskaltanut puuttua kouluaikoina kiusaamiseen. Liikuin porukassa, jossa osa harrasti muiden nimittelyä ja joskus uhkailua ja pelotteluakin. Varmaan pelkäsin joutuvani itse silmätikuksi. Voisiko "kantelemisesta" tehdä jotenkin helpompaa ilman pelkoa siitä että joutuu itse kiusaajien kynsiin? Se tilanteeseen puuttujahan on se kovin ja rohkein tyyppi. 💪

      • Anonyymi

        Sitähän se laumakäyttäytyminen on, vaikka kuinka sinun, Liin tai muun jauhojengin tapaiset jauhaisi paskaa. Yksi tai kaksi valitaan aina ulkopuoliseksi uhaksi, jotta lauma pysyy kasassa. Ei kukaan venäläinen olisi todellisuudessa Stalinia palvellut ilman ensimmäistä maailmansotaa ja Aatun turinoita. Saksa muistaakseni testaili jo ensimmäisessä maailmansodassa zyklonia venäläisiään sotavankeihin. Suomalaisten kaveraaminen saksalaisten kanssa auttoi myös uhan luomisessa. Lopulta Jooseppi vain tilapäisesti vaihtoi uhkan Ranskaksi ja enkuksi. Olihan iivanoilla ranskiksistakin kokemusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitähän se laumakäyttäytyminen on, vaikka kuinka sinun, Liin tai muun jauhojengin tapaiset jauhaisi paskaa. Yksi tai kaksi valitaan aina ulkopuoliseksi uhaksi, jotta lauma pysyy kasassa. Ei kukaan venäläinen olisi todellisuudessa Stalinia palvellut ilman ensimmäistä maailmansotaa ja Aatun turinoita. Saksa muistaakseni testaili jo ensimmäisessä maailmansodassa zyklonia venäläisiään sotavankeihin. Suomalaisten kaveraaminen saksalaisten kanssa auttoi myös uhan luomisessa. Lopulta Jooseppi vain tilapäisesti vaihtoi uhkan Ranskaksi ja enkuksi. Olihan iivanoilla ranskiksistakin kokemusta.

        Olipa fiksu kommentti ihmiselle, joka myönsi huonoa käytöstään ja toivoi, että olisi matalampi ja anonyymimpi kynnys käräyttää kiusaajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olipa fiksu kommentti ihmiselle, joka myönsi huonoa käytöstään ja toivoi, että olisi matalampi ja anonyymimpi kynnys käräyttää kiusaajat.

        Hänellä on selkeästi oma traumapuli vielä käsittelyä vaille.

        Toivotaan, että hän saa kaipaamaansa apua ripeästi.


    • Anonyymi

      Useinkin koulukiusaajat ovat reppanoita sekä heikkolahjaisia.

      Moni usein ero tai jostain epävakaasta perheestä ja myös ns. hienosteperheen äpäröitäkin on.

      Kyllä olen sitä mieltä, että näille kisaajille kunnon opetus jos ei muuten niin nyrkillä.
      Pennut päästään hyppimään silmille, h tarvitsevat kunnon kurin, opetuksen ja sellaiset ankarat keinot, että loppuu rehvastelu ja kapinointi.

      Useinkin vanhemmissa vika, jotka antavat periksi ja eivät osaa kasvattaa. Kunnolla turpaan vanhemmille sekä kiusaajille. Kyllä sillä saadaan loppumaan tämä pullistelu.

      • Anonyymi

        Veikkaanpa, että niiden kiusaajien taustalla vaikuttaa juuri tällainen aikuinen, joka väkivallalla kuvittelee ratkaisevansa tilanteet. Jostainhan se malli on opittu ja saatu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaanpa, että niiden kiusaajien taustalla vaikuttaa juuri tällainen aikuinen, joka väkivallalla kuvittelee ratkaisevansa tilanteet. Jostainhan se malli on opittu ja saatu...

        Saatte ihan rauhassa veikkailla mutta kiusaajia ja tapoja kiusata on vaikka millaisia ja minkälaisin taustoin. Olen varakkaan perheen esikoinen ja kaverini tuli myös varakkaasta perheestä. Olimme ylimielisiä, inhottavia ja ilkeitä kaikille, jotka eivät sopineet muottiin. Hävettää vieläkin oma tyhmyys. Mutta meille ei selkäsauna olisi parantanut yhtää tilannetta vaan keskustelu , keskustelu ja keskustelu. Että olisimme ymmärtäneet erilaisuutta.


      • Anonyymi

        Minä en ollut heikkolahjainen enkä reppana, kiusasin kyllä siinä missä muutama muukin. Selkäsaunat kotona olivat opettaneet käyttämään väkivaltaa eivätkä varmasti opettaneet muuta. Kesti kauan ennen kuin opin muita keinoja purkaa tuntojani. Häpeän edelleen käytöstäni, onneksi minusta ja eniten kiusaamastani pojasta tuli kuitenkin myöhemmin kavereita keskenämme.


      • Anonyymi

        Meidän luokalla kiusaajat olivat varakkaista perheistä ja suosittuja. He olivat uhrejaan isokokoisempia ja sanavalmiimpia. Minusta he kiusasivat vain ajankulukseen, näyttääkseen valtaansa ja sukkeluuttaan. Eivät olleet reppanoita.

        Poikia kiusattiin fyysisesti, tyttöjä sanallisesti.

        Uhreiksi valikoituivat pojista pienikokoisimmat, paitsi yksi joka pisti hurjasti vastaan ja löi.
        Tytöistä valikoituivat ne joilla oli huonompi itsetunto ja sanavalmius.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ollut heikkolahjainen enkä reppana, kiusasin kyllä siinä missä muutama muukin. Selkäsaunat kotona olivat opettaneet käyttämään väkivaltaa eivätkä varmasti opettaneet muuta. Kesti kauan ennen kuin opin muita keinoja purkaa tuntojani. Häpeän edelleen käytöstäni, onneksi minusta ja eniten kiusaamastani pojasta tuli kuitenkin myöhemmin kavereita keskenämme.

        "Selkäsaunat kotona olivat opettaneet käyttämään väkivaltaa eivätkä varmasti opettaneet muuta."

        Just. Sinullako ei ollut omaa tahtoa lainkaan? Eikö ole kätevää kun voi piiloutua muiden taakse ja syyttää heitä?

        Kyllä se kiusaamisesi johtui aivan sinusta itsestäsi. Turha uhriutua. Olit vain kusipää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Selkäsaunat kotona olivat opettaneet käyttämään väkivaltaa eivätkä varmasti opettaneet muuta."

        Just. Sinullako ei ollut omaa tahtoa lainkaan? Eikö ole kätevää kun voi piiloutua muiden taakse ja syyttää heitä?

        Kyllä se kiusaamisesi johtui aivan sinusta itsestäsi. Turha uhriutua. Olit vain kusipää.

        ...ja jotkut eivät näytä iän karttuessakaan kasvavan muuta kuin pituutta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Selkäsaunat kotona olivat opettaneet käyttämään väkivaltaa eivätkä varmasti opettaneet muuta."

        Just. Sinullako ei ollut omaa tahtoa lainkaan? Eikö ole kätevää kun voi piiloutua muiden taakse ja syyttää heitä?

        Kyllä se kiusaamisesi johtui aivan sinusta itsestäsi. Turha uhriutua. Olit vain kusipää.

        Olin kusipää enkä uhriudu. mutta ei selkäsaunat mitään opettaneet, päinvastoin. Enkä missään tapauksessa väitä että syy olisi ollut vanhemmissani. Kuinka tietoinen sinä olit tekemisistäsi alle 13 vuotiaana?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatte ihan rauhassa veikkailla mutta kiusaajia ja tapoja kiusata on vaikka millaisia ja minkälaisin taustoin. Olen varakkaan perheen esikoinen ja kaverini tuli myös varakkaasta perheestä. Olimme ylimielisiä, inhottavia ja ilkeitä kaikille, jotka eivät sopineet muottiin. Hävettää vieläkin oma tyhmyys. Mutta meille ei selkäsauna olisi parantanut yhtää tilannetta vaan keskustelu , keskustelu ja keskustelu. Että olisimme ymmärtäneet erilaisuutta.

        Olin kansakoulun Läski-Mooses,mutta kovetin jo tulloin mieleni,kun ymmärsin että mielivaltaa- sekä valehtelijoiden perikuvia on maailmamme täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kansakoulun Läski-Mooses,mutta kovetin jo tulloin mieleni,kun ymmärsin että mielivaltaa- sekä valehtelijoiden perikuvia on maailmamme täynnä.

        Nurmijärven Vihreissä mainostava henkilö kertoo olevansa oikeudenmukainen.
        Oliko oikeudenmukainen kun kiusasi köyhempää ja hiljaisempaa. En unohda.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kusipää enkä uhriudu. mutta ei selkäsaunat mitään opettaneet, päinvastoin. Enkä missään tapauksessa väitä että syy olisi ollut vanhemmissani. Kuinka tietoinen sinä olit tekemisistäsi alle 13 vuotiaana?

        Olet kai Rau Lemp.... , tunnustat kerrankin pahuutesi. Tai Art Roi......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ollut heikkolahjainen enkä reppana, kiusasin kyllä siinä missä muutama muukin. Selkäsaunat kotona olivat opettaneet käyttämään väkivaltaa eivätkä varmasti opettaneet muuta. Kesti kauan ennen kuin opin muita keinoja purkaa tuntojani. Häpeän edelleen käytöstäni, onneksi minusta ja eniten kiusaamastani pojasta tuli kuitenkin myöhemmin kavereita keskenämme.

        Mutta suurin osa kiusaajista on reppanaperheestä. Tilastollisesta näkökulmasta näitä asioita kuuluu katsoa eikä mistä joku yksittäinen tapaus on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kusipää enkä uhriudu. mutta ei selkäsaunat mitään opettaneet, päinvastoin. Enkä missään tapauksessa väitä että syy olisi ollut vanhemmissani. Kuinka tietoinen sinä olit tekemisistäsi alle 13 vuotiaana?

        Olin kiusattu kouluaikana jonkin verran, opin hommasta sen että lyömällä kiusaaminen loppuu, tosin vanhemmat sitä kielsivät.

        Kyllä kipu on parempi konsulentti kuin Pyhäkoulu, vielä tänä päivänäkin.

        Kiusaajia aina riittää .


    • Anonyymi

      Jotkut ihmiset kiusaavat ihan huvin vuoksi. Ja saavat mieli hyvää siitä kun muut kärsivät.

    • Anonyymi

      En ole varsinaisesti itse ollut, mutta tyhmässä ryhmässä 3 kaverin kanssa, jossa yksi oli ilkeä eräälle neljännelle. Silloin en puuttunut siihen. Myöhemmin rohkenin moniinkin epäkohtiin. Tosin tuo eo. mainitsemani vieläkin painaa mieltä, miksi en rohjennut ja pyytäisinkin kaverin puolesta anteeksi ja omaa käytöstäni henkilöltä, jospa tietäisin nykyisen nimen.

      • Anonyymi

        "jospa tietäisin nykyisen nimen."

        Helppo juttu. Soitat vain väestörekisteriin. Kertomalla vanhan nimen ja silloisen paikkakunna ja syntymävuosi, saat nykyisen nimen. Osoitteenkin.

        Ok, nyt kun käytännössä jo tiedät nimen, minkä verukkeen keksit seuraavaksi.


    • Anonyymi

      Eivät kiusaajat, ainakaan sellaiset, jotka edelleen kiusaavat, kirjoittele tänne. Harva rikollinen ilmoittautuu itse.
      Kiusaamisen taustalla on aina jokin hyöty, minkä kiusaaja saavuttaa. Oman aseman parantaminen, kiusatun paikan saaminen jossain harrastuksessa tms.

      Käsitys, että koulukiusaajat ovat säälittäviä reppanoita, on pitkälti väärä.
      Monet tulevat varakkaasta ja vaikutusvaltaisesta perheestä, jossa kyynärpäätekniikka ja muiden alistaminen on opittu kodin asenteista. Älykkäitä ja lahjakkaita he harvoin ovat, mutta runnovat itsensä menestykseen toisia alistamalla. He saavat myötäilijöitä, jotka taas hyötyvät tästä myötäilystä.

      On kyllä myös huonoista oloista tulevia, ei-lahjakkaita, jotka parantavat asemaansa ryhmässä jehuilemalla.

      Kouluissa on sama tilanne kuin työpaikoilla. Jos johto tuomitsee kiusaamisen ja estää kiusaajaa hyötymästä kiusaamisesta, kiusaaminen loppuu itsestään.

      Rehtorit ja opettajat ovat avainasemassa. Valitettavasti osa heistä on itse kiusaajia ja he sallivat myös lasten keskinäisen kiusaamisen.
      He menevät kiusaajan puolelle, koska se on helpompaa. Kiusattu on jo valmiiksi maahan lyöty, hänet on helppo leimata itse syylliseksi.
      Hyväosaisten lasten tekemään kiusaamiseen ei puututa, koska pelätään vanhempien reaktiota tai ollaan näiden tuttuja.

      Kiusaamisen torjuntaohjelmat ovat yhtä tyhjän kanssa. Byrokratiaa, jotta näyttää siltä, että asia on hoidossa. Rehtoreita kiinnostaa vain oma asema ja koulun maine.

      Kiusaamisen selvittely tulisi tapahtua puolueettomasti. Koulun henkilökunta on siihen väärä taho. He ovat osallisia ja vaalivat koulun mainetta.

      Jos kiusaaminen oikeasti halutaan saada lopetettua, vanhat kaavat ja rakenteet täytyy purkaa ja uskaltaa kaivaa totuus esiin. Liikaa salailua ja valehtelua ja auktoriteettien pelkoa on jo nähty.

      Koululaisbarometri-uutinen kertoi lasten ilmoittaneen opettajien harjoittamasta kiusaamisesta. Pian uutinen pehmennettiin niin, että oppilaat ovat rehtorien mielestä ymmärtäneet normaalin järjestyksen pidon kiusaamiseksi ja että kyse oli koko koulun henkilökunnasta.
      Ala-arvoista vähättelyä alan ammattilaisilta.
      Kiusauksesta ilmoittaneet oppilaat leimattiin itse syyllisiksi ja opettajat valkopestiin. Selväähän se on, että ruokalan henkilökuntahan se siellä oppilaita kiusaa, viskoovat lihapullilla.

      Ehkä opettajat tarvisivat lisäkoulutusta. Koulumaailma on muuttunut ja opettajat uupuvat.

      Paras tapa selvitä kiusaamisesta on kiusata takaisin. Ongelmaksi tulee, että tällöin kyllä tätä itseään puolustaakseen takaisin kiusaavaa kyllä rangaistaan, todellinen tekijä pääsee pälkäästä.

      Jotenkin tuntuu, että kiusaamiseen ei oikeasti haluta muutosta. Ehkä oikeat henkilöt hyötyvät siitä nyt. Sama jatkuu työelämässä.

      • Anonyymi

        Näillä tavoillaan myös työpaikka kiusaaminen tehdään, siis omaa etua tavoitellaan , minulla epämukava muisto eräästä tapauksesta jossa kaikki tiesivät työmaalla että kiusaaja valehteli yhden tytön syyksi mitä tyttö oli muka tehnyt, siis asian jonka kiusaaja ihan itse oli tehnyt.
        Tyttö sai loparit, lähti itkien töistä , vieläkin muistan hänen kyyneleet.
        Kiusaaja pääsi pälkähästä ehjin nahoin vaikka hän oli se joka oli tehnyt virkavirheen . Meistä muista työntekijöistä ei yksikään uskaltanaut sanoa pomolle että, kiusaaja valehteli sillä pelkäsimme että mekin saataisiin lopputili myös.
        Syyllisyyden tunteet tulevat tästä tapauksesta aina vaan mieleen juuri siksi että me muut olimme heikkoja työkavereita koska emme yhteistoimin menneet sanomaan pomolle asian oikeaa laitaa.
        Kiusaaja ei ole enää elävien kirjoissa , mutta kiusattu sai uuden työn ja hänestä pidettiin siellä.


    • Anonyymi

      Entisessä kotikaupungissani oli kiusaustapaus, josta puhuttiin, vaikka se oli tapahtunut vuosia aiemmin.
      Varakkaan, kunnallispolitiikassa mukana olleen perheen poika kiusasi köyhän perheen lahjakasta poikaa. Tätä oli jatkunut pitkään, eikä koulussa tehty asialle mitään kuin muodon vuoksi.
      Poika kavereineen huuteli tälle pojalle kaupungillakin. Poika myös töni ja löi.
      Lopulta hän löi ja potki poikaa niin, että tämä kaatui ja satutti päänsä. Hän sai aivovaurion eikä kyennyt opiskelemaan tai työhön.

      Tekijälle ei seurannut mitään, koska paikalla olleista pojista kukaan ei todistanut häntä vastaan. Eivät uskaltaneet tai maksettiin hiljaisiksi.

      • Anonyymi

        Ihan hirveää kun raha saa suutkin aukkoon totuudelta


      • Anonyymi

        Juuri näin. Eli tekijöitä - syyllisiä ja kiusaajia - oli kokonainen lauma. Rangaistus olisi kuulunut kaikille.


    • Anonyymi

      Olin koulukiusaaja alakoulussa 1960-luvun loppupuolella. Kyseessä oli samassa koulussa oleva poika, joka oli jollain tavalla kehitysvammainen, mutta ei down-lapsi. Silloin ei opettajatkaan säälineet keskiverrosta poikkeavia, vaan huusivat hänelle, kun lukemaan ja laskemaan oppiminen ei onnistunut.
      Me muut ymmärtämättömät lapset naureskelimme ja pilkkasimme häntä. Lapset eivät ymmärrä mikä on oikein ja väärin muuten kuin oppimalla. Tuo asia painaa jatkuvasti mieltäni.
      Perheeni oli todella hyvä, vanhemmat lapsirakkaita ja varmasti opettivat meitä parhaansa mukaan elämään "ihmisiksi", mutta he eivät tienneet tuosta asiasta, koska ei siihen aikaan ollut mitään vanhempain iltoja kouluilla.
      Mennyttä ja tapahtunutta ei voi muuttaa, mutta voi muuttaa käyttäytymistään, jos ymmärtää sen tuhoisaksi ja pahaksi muille.

      • Anonyymi

        Minua kiusasivat koulussa paljon. Kerran yksi kiusaaja sanoi minulle kymmeniä vuosia myöhemmin juovuksissa, että olin paha silloin ja ei muuta. Olin vain hiljaa.


    • Anonyymi

      Hieno juttu, että tällainen hanke on. Lähtökohta vähän hämmästyttää.

      Koulukiusaaminen on rajattu suppeasti vain lasten keskinäisiin tekemisiin.

      Kiusaaminen kuitenkin liittyy koko yhteisöön ja yhteiskuntaan ja vallitseviin asenteisiin.
      Kyllä kiusaaja yleensä tietää kiusaavansa ja myös sen, että hän voi niin tehdä eikä siitä seuraa kuin tyhjänpäiväisiä keskusteluja, joissa sovitaan kauniisti asiat ja sitten kaikki jatkuu entiseen malliin.
      Myös opettajat voivat kiusata ja rehtori olla puuttumatta, ettei koulun maine kärsi.

      Eivät kiusaajat itse välttämättä ajattele, että toimivat väärin. He pitävät toimintatapojaan itsestään selvinä.
      He ovat omaksuneet asenteet kotoaan ja usein ovat hyvin toimeen tulevista ja pitkälle koulutetuista perheistä. Heidän vanhempansa toimivat itse samoin ja ovat menestyneet keinolla hyvin.
      Kyse on laajemmin vallalla olevista asenteista. Kilttiä ihmistä pidetään tyhmänä ja itsekeskeisyys ja empatian puute ovat päivän ongelmia.

      Koulukiusaamisen estämiseksi rakennetut ohjelmat ovat vain tyhjää sanahelinää. Vaikutusta niillä ei ole.

      Jos kiusaamista halutaan vähentää, on tarvittaessa uskallettava astua asiallisesti monille varpaille. Silloin myös työelämä muuttuisi ja koko yhteiskunta.

      Tällainen hanke toimii kyllä hyvänä keskustelun avaajana. Harmi vaan, että vanhemmat ja opettajat on rajattu siitä pois. Tosin, jos he olisivat mukana, voisi käydä, että aihe vaiettaisiin kuoliaaksi.

    • Anonyymi

      Siihen aikaan kun minä kävin koulua niin ei mielestäni koulukiusaa ollut edes , tai sitten en nähnyt sitä kun en itse ollut kohteena . Silloin leikittiin välitunneilla tytöt tyttöjen kanssa ja pojat poikien kanssa .
      Eka luokalla kyllä yksi poika sanoi minulle että” hahhaa sulla ei ole edes isää” yritin sanoa että on mutta hän asuu kaukana , (vanhempani olivat eronneet ) joten se oli ainut kerta kun pahoitin mieleni koulussa kun isää oli niin ikävä.

      • Anonyymi

        Vaikka kun ajattelin asiaa niin olen minäkin möläytellyt kerran yhdelle tytölle olisinko ollut 12 vuotias , ja halusin näyttää yhdelle pojalle josta tykkäsin että olen kova tyttö ja tiuskaisi tälle tytölle että Kyllä sulla on iso vatsa Tyttö tuli punaiseksi kasvoiltaan ja käveli pää painuksissa pois vähän kauemmaksi minusta ja siitä pojasta .
        Illalla sitten kun oli nukkumaan menon aika niin oli mulla paha olla kun ajattelin sen tytön punastumista ja sitä miten olin hänelle sanonut.
        Itkuhan siinä tuli ja vollotin oikeen olan takaa, äiti tuli häsyihin ja kerroin hänelle mitä oli tapahtunut .
        Äiti myönsi että olin ollut ilkeä ja epäoikeuden mukainen toista ihmistä kohtaan ja se ei ole koskaan oikein, niin ei saa käyttäytyä .äiti käski heti seuraavana päivänä mennä pyytämään anteeksi tältä tytöltä .

        Oli se kova paikka mutta tiesin että olin tehnyt väärin. Joten seuraavana aamuna koulussa menin tytön luo ja pyysin anteeksi häneltä , ja helpottihan se ja kun tyttö vielä sanoi että unohdetaan koko juttu.
        Nyt kun sitä on vanha niin ajattelen että minä en ole sitä unohtanut, mutta en tiedä onko hän unohtanut , joten se oli opetus minulle jonka ehkä tarvitsin, sen jälkeen en ole kenenkään mieltä,pahoittanut , joskin olen aika suora sanoessani , mutta oppinut että asiat voi riidellä mutta ei ihmiset . Ja yrittänyt sen pitää mielessäni.


    • Anonyymi

      Minua kiusasi miesopettaja 60 luvulla.Hän käytti ddr mallista eristämis,ja halveksintataktiikka.Eristämiseni oli mm,sitä,että hän kielsi muita lapsia leikkimästä kanssani,sekä yleinen julkisesti vähättely.,ja halveksinta,jopa viha.
      Tämä vaikutti koko loppuelämääni tuhoavasti,sekä erakoitti minut kaikista muista,opinhan jo lapsena olemaan yksin.
      Tämä tapaus oli Kouvolan tornionmäen koulussa 60 luvulla,ja opettaja oli Pertti Salonen.

      • Anonyymi

        Kouvolassa oli paljon raakaa koulukiusaamista 70-luvulla. Itsekin uhri, enkä ole koskaan toipunut.


    • Anonyymi

      Vedin kerran turpiin kun eräs tyyppi yritti kiusata. Sen jälkeen sai ollakin rauhassa.

    • Anonyymi

      En ole kiusannut, enkä kuulunut joukkoon? Minua kiusattiin, oikeastaan syystä, koska olin niin ruma., ystäviä oli kyllä, en jäänyt yksin.

    • Anonyymi

      Olen sanonut joskus ikäviä asioita, tein sen koska olin mielestäni sukkela. Niin olinkin, mutta nyt se kaduttaa että olin sukkela toisen kustannuksella.
      Olen myös levittänyt juoruja, joista osa ei edes pitänyt paikkaansa. Kaduttaa.

      • Anonyymi

        Perättömien asioitten levittely on erittäin pahaa sille henkilölle, joka on joutunut uhriksi. Minustakin silleen, että olen ollut hoidossa mielisairaalassa. Kerran eräs henkilö teki perättömän ilmoituksen, että olen kadonnut ja huolissaan. Poliisit oli käyneet osoitteessani ja soitelleet ovisummeria, jotta pääsisivät koputtelemaan ovelle. Kerrostalon asukas, joka oli avannut ulko-oven poliisille, niin häneltä olivat tiedustelleet, onko minua näkynyt ja milloin. Hän oli sanonut, että olin mennyt töihin iltavuoroon ja saavun asunnolle takaisin ~ klo. 23.50. Muutaman päivän kuluttua tuli postia terv.kesk. että minulle on varattu aika "ohuen ilman leirille." Soitin heti sinne ja kerrottiin, että henkilö oli ollut huolissaan minun liikkeistä. Kertonut vielä sen, että olin ollut hoidossa mielisairaalassa, joka ei pitänyt ollenkaan paikkaansa.
        Se henkilö, joka tämän perättömän asian levitteli, aiheutti sen, että minua ryhtyivät kiusaamaan kotona, kouluissa ja työelämässä. Työpaikassa sattui turma, että jouduin sairaalaan ja lääkärikierron aikana kerrottiin, että olisin ollut hoidossa mielisairaalassa ja se paljasti väärän tiedon, joka oli potilaskertomuksessa jo ylös laitettu aikaisemmin. Kerroin, että ei pidä paikkaansa, en ole ollut hoidoissa milloinkaan ja mistä tällainen ja kuka.
        Lupasivat oikaista tiedot, mutta se on hankala korjata. Kertoivat virheen aiheutuneen, että tilanne oli kuultu ja kirjoitettu virhellisenä potilas tietoihini. Tunnen henkilön, joka toimi, kuin lietso. Olisikohan hänellä syynä ollut kateus jostain.🤔


    • Anonyymi

      olin nuorena hyvä urheilussa ,,sain kiitosta,, koulussa kaikki kunnioitti minua ,
      en tietoisesti syrjinyt kiusannut muita

    • Anonyymi

      Puolustin koulussa poikaa jota toiset tytöt haukkuivat rumaksi. Poika oli lievästi vammainen. Jouduin monta kertaa puuttumaan asiaan, mutta lopulta häntä ei enää haukuttu kun minä olin läsnä.

      Kukaan muu ei tullut avuksi, mutta siis yksikin luokkatoveri voi lopettaa kiusaamisen. Jos muut olisivat tulleet avuksi, niin kiusaajat olisivat varmasti lopettaneet heti ja hävenneet.

      Yhtä toista poikaa toiset pojat retuuttivat, en pystynyt auttamaan. Poika itse yritti lyödä leikiksi. Itse en voinut mennä väliin, kun olin luokan pienikokoisimpia tyttöjä.

      Aikuisena olen yrittänyt auttaa heikkoja mm. työpaikan luottamusmiehenä. Taitavia työpaikkakiusaajia vastaan on vaikea toimia. Kiusata voi hyvinkin salakavalasti, niin ettei ole todistajia, vaan on vain sana sanaa vastaan. Pitkään kiusatut eivät enää osaa toimia järkevästi, vaan saattavat menettää hermonsa ja toimia tyhmästi, jolloin heitä on vaikea auttaa.

      • Anonyymi

        Samaa sanon minä, että kiusaajat on ovelia ja silleen romuttavat henkilön mielen, kun kiusaaminen jatkuu pidemmän aikaa ja jopa vuosia, vuosia, vuosien perään. Monesti menin töihin pelokkaana ja vapisevana, kun jännitys puhkesi. Itse sain kiusaamisestani niin tarpeeksi, että yritin riistää henkeni ~10-vuotta sitten. Olisin halunnut kuolla silloin, mutta en enää, sillä olen saanut ajanmyötä korjattua itseni ja olen päässyt ansaitulla eläkkeellä.


      • Anonyymi

        Toivottavasti kiusaajille tulee mieleen myöhemmin omantunnon kolkutuksina, että mitä pahaa on toiselle tehnyt ja puhunut, että kiusatulle ja parjatulle tullut paha mieli, joka pitkälle romuttanut elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti kiusaajille tulee mieleen myöhemmin omantunnon kolkutuksina, että mitä pahaa on toiselle tehnyt ja puhunut, että kiusatulle ja parjatulle tullut paha mieli, joka pitkälle romuttanut elämää.

        Kokemuksesta tiedän että kun ihminen vanhenee hän alkaa tehdä tilinpäätöstä itsensä kanssa, tehdyt virheet kuten kiusaaminen tulee mieleen. Tai vastaavasti kun ei ollut rohkeutta puuttua kiusaamiseen.
        Tämä siis ennen kuolemaa.
        Annetaanko meille vielä mahdollisuus korjata omaa karmaamme. Onko meillä uskallusta tässäkään vaiheessa pyytää anteeksi tai muulla tavoin korvaamaan aiheuttamaamme paha. Nyt joulun alla siihen voi olla viimeinen mahdollisuus.


    • Anonyymi

      Olen ollut kiusattu, mutta kovalla sisulla ja puolustahdollani annoin aina takaisin, että veri siinä vain roiskui kiusaajilla, mutta nynnerö ei pidä kenenkään olla eikä alistua kiusaajien edessä.

    • Anonyymi

      Turvallinen keskusteluympäristö olisi saatava kouluihin. Jos uskaltaa kauniisti kyseenalaistaa opettajien toimintaa, he kostavat.

    • Anonyymi

      Häpeä tunnustaa, nykymittapuulla olen ollut kiusattu , mutta myös kiusaaja.
      Ei se pieni kiusoittelu kivalta tuntunut, mutta valitettavasti harjoitimme itse samaa joitakin koulutovereitani kohtaan.
      Uskoakseni traumoja ei jäänyt kummallekaan puolella vaan se oli normaali aikuistumis rituaali. Tänä päivänä suurennellaan asioita ja muutamasta lumipesusta tulee elinikäiset traumat ja suoraan työkyvyttömyys eläkkeelle.

      • Anonyymi

        Kiusoittelu on eri asia kuin kiusaaminen. Pieni lumipesu voi olla ihan hauskaa telmimistä, kunhan se ei kohdistu aina samaan uhriin.

        Kiusaaminen sen sijaan on toisen jatkuvaa halventamista, nimittelyä, ulos kaveripiiristä sulkemista, tavaroiden viemistä ym. Tämmöinen voi muuttua fyysiseksi väkivallaksi, joskus hyvinkin raa'aksi.


    • Anonyymi

      Hienoja tarinoita. Uskon,että valtaosa ns kiusaajista eivät ole aikoinaan edes huomanneet/ ymmärtäneet tehneensä toisten elämästä ikävää ja nyt vanhemmiten hämmentyneinä harmittelevat tekojaan.

      • Anonyymi

        Jääköhän pelkäksi harmitteluksi. Jos on ollut rohkeus kiusata pitäisi olla rohkeus pyytää anteeksi omaa typeryyttään. Siten auttaisi itsekin itseään.


    • Anonyymi

      Turpaan sain ala-asteella. Yläasteella luokkakaveri oli tajunnut jotain väärin..... Perinteisesti vanhemmat "monnittavat", mikä on tietenkin veikeä perinne, mutta tämä Einstein keksi monnittaa samalta luokalta minua. Toinen valmis lataamolle, toinen luultavasti kuollut. Mieleen jäi myös välituntivalvoja joka käänsi selkänsä kun alkoi tulla lättyyn. Tämä toki kasvatti niin että näen vastuuta ns. kantavien ihmisten epäpätevyyden jo vaatetuksesta ja hiustyylistä. Lähtökohtaisesti ihmiset ovat urpoja tai luusereita, valitse vapaasti, kunnes toisin totean ja turpa kiinni. Lisäksi varmaan vituttaa että breikkasin elämässä.

    • Anonyymi

      Tämä kiusaamisen vastaisen työn messuaminen ja sille rahaa alkoi varmaan virrata kun vihdoin jotain rehtorin tai muun vastaavan turhan läskin pönön poikaa kiusattiin.

      • Anonyymi

        Ihmisiä ne ovat opettajien ja rehtoreidenkin lapset. Ystäväni oli rehtorin lapsi. Häntä kiusattiin sanallisesti koko peruskoulun ajan. Isä oli samassa koulussa rehtorina ja ei tohtinut kiusaamiseen puuttua. Isä jäi siis pahaan välikäteen ollessaan sekä yhtaikaa rehtori, että kiusatun isän. Oli vain sanonut, että korvasta ulos ja toisesta sisään. Yleensä kiusaaminen loppuu peruskoulun jälkeen ja ainakaan lukiossa ei jatku. Hänen kohdallaan se jatkui myös lukiossa. Hän vaihtoi pikkukunnasta Helsinkiin iltalukioon vaikka olisi helpompi ollut asua vanhemmilla. Tutustuin häneen iltalukiossa (olimme lukioikäisiä tuolloinkin). Mielestäni hänellä oli ihan hyvät sosiaaliset taidot, hän oli ystävällinen ja empaattinen ja pukeutui ihan hyvin, rujokaan ei ollut. Ehkä hän jossain määrin alussa ja luokassa oli jotenkin teennäinen ja pinnallinen, mutta sellaiseksi hän oli ehkä tullut koettuaan peruskoulussa, että on koko ajan tarkkailun alla ja vielä rehtorin tytärkin. Hän kertoi ettei voinut millään lailla puolustautua kiusaajiaan vastaan, koska aina piti ajatella, että on saman koulun rehtorin tytär. Aikuisena hän ei jotenkin oikein koskaan löytänyt itseään ja oli todella riippuvainen muiden mielipiteistä. Lopulta ajoi itsensä elämäntyyliin ja -tilanteeseen joka ei ollut hänelle ominainen ja lopulta tappoi itsensä 41-vuotiaana. Yritin kyllä jarrutella ja kehoittaa kuuntelemaan omaa intuitioonsa. Hän ei kuunnellut.


    • Anonyymi

      Aikamoinen sattuma!
      Kuuntelin juuri tämän vuoden vain elämää -biisejä Youtubesta ja selasin samalla Suomi24 -palstaa kun tämä aloitus tuli esiin.
      Ihan alkuun laitan tännetämän tämän hienon tulkinnan biisistä " syvälle sydämeen sattuu" Mikko Alatalon esittämänä, jota katsottaessa ja erityisesti sanomaa kuunnellessa silmät väkisinkin kostuvat. :

      https://youtu.be/efZjeQz2oY8

      Minä en ollut varsinainen koulukiusaaja, vaikka olin voimakas persoona ja alaluokilla henkilö, jota useat pitivät jonkinlaisena johtohahmona. Ennemminkin olin varsinkin yläasteikäisenä heikompien puolustaja. Muistan yläasteen uskonnon opettajan, joka luokan huonon käyttäytymisen vuoksi alkoi joskus itkemään. Koitin aina parhaani mukaan kannustaa oettajaa olemalla hänen tunneillaan aktiivinen ja erityisen kiinnostunut. Saatoin myös kommentoida muita heidän käytöksestään.
      En siis koe olleeni kiusaaja, vaikka ala-asteella minulla olikin aikamoinen maine joka ei johtunut varsinaisesta kiusaamisesta vaan jostain muusta, Olin saanut maineen kulun vahvimpana , enkä enää edes muista miksi kun en edes ollut mikään tappelija. :D Olisiko ollut vain enemmänkin sellaista henkistä vahvuutta. :)

      • Anonyymi

        Niin ja olen siis tyttö! Taisi sitten olla sellaista henkistä vahvuutta tämä koulun vahvimman maine. :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja olen siis tyttö! Taisi sitten olla sellaista henkistä vahvuutta tämä koulun vahvimman maine. :D

        Ok.


    • Anonyymi

      Omana aikanani -55 - -66 ei ollut vielä moisia murheita, mutta nyt.

      Yhden osan, yhden muodon kiusaamisesta haluaisin kriminalisoida täysin. Toiseen koskemisen. "koulukaveriin" ei saisi koskea missään, ei koulussa, ei koulun ulkopuolella.
      Koskeminen, tai pelottelu mielessä lähelle tuleminen olisi täysin yksiselitteisesti rangaistava.

      Lapsiani ei myöskään kiusattu, kun oli 4 isokokokoista tyyppiä ja myös aktiivista harrastavaa tyyppiä samassa koulussa. Mutta todella useat "oudot" tyypit kokivat -90 luvulla kohtalonsa.

      Jäljellejääneistä istuu parasta aikaakin ainakin yksi vankilassa ja parhaana aika on ollut kolme erillistä tapausta vankilassa, jokaisella syynä perheväkivalta. he ovat jatkaneet pientä viatonta kiusantekoa vaimolle ja lapsille.

      • Anonyymi

        Aivan varmasti oli.


    • Anonyymi

      Koulu teki muiden pahoinpitelijän, en käytä sanaa kiusaaja, koulussa tapahtuva väkivalta on väkivaltaa.
      Koulujärjestelmä oli 1970-luvulla niin niin vittumainen, kuin vankila, joka kaivaa ihmisen paskimmat puolet esiin. Tuskin muunlaisissa oloissa olisi lähes päivittäin tullut muita hakattua.
      Parasta mitä tein koulussa, menin muutaman kerran väliin, kun jotakin arkaa ja hiljaista oppilasta pahoinpideltiin ja solvattiin.

    • Anonyymi

      Äärimmäisen pahoillani toisinaan kun sen muistaa. Että harpilla pakaraan ja silleen. Anteeksi

      • Anonyymi

        Paripulpettien aikoihin vieressä istuva piti sormissaan kiinni mustekynän terää ja terä painui kiinni kannikkaluuhun, että jurskahti. En meinannut saada sitä irti, kun metallinen terälituska oli liukas. Sain irti lopulta ja sattui kamalasti, mutta ei päässyt itku. Illalla kotona nukkumaan mennessä katsoin alkkareiden jäljen. Muuta ei ollut, kuin hieman kuivunutta verta alkkarissa siinä kohtaa.


    • Anonyymi

      Asun koulun lähellä ja muutaman kerran olen nähnyt, että yksi ja sama koululainen on painanut maahan pienempi kokoisen koululaisen. Eikös kiinni tarttuminen toiseen kuulu jo väkivallan tekoon. Pitäisikö nähdystä tehdä ilmoitus jonnekin, esim. opettajille. Näytästää vähän siltä, että kiinni käyvä tyrannisoi muita ja kukaan ei pistä hanttiin hänelle.

      • Anonyymi

        Voisi olla hyvä ilmoittaa kouluun. Opettaja ei voi valvoa koulumatkoja, mutta voi ottaa yhteyttä kiusaajan vanhempiin jos kuulee tapahtuneesta.


    • Anonyymi

      Kiusattu on usein evolutiivisessa mielessä se heikoin lenkki, sosiaalisesti epävarma tai jotenkin muita vammaisempi tai heikompi eikä pysty puolustamaan itseään.

      Koulukiusaajat taas ovat usein suosittuja, ja pärjäävät sosiaalisesti. Kiusatun "friikin" nöyryyttäminen on kuin yhteisöllisyyttä lisäävä leikki sekä kiusaajan statusta korottava teko "katsokaa näin käy teillekkin jos ette ole tarpeeksi terveitä ja normaaleja"

      • Anonyymi

        Vammaisempi? Tuo kertoo sinusta paljon.


    • Anonyymi

      Kiusaaja en ole ollut ikinä. Kävin koulua 60 -luvun lopulla ja silloin oli vielä paljon tyttöjen ahdistelua poikien taholta, Heillä oli oikein suosikkeja joita lääppivät. Kun koskivat minuun niin pistin nyrkit heilumaan, kun veljet opettaneet nyrkkeilyä. Ainakin yksi lähti nokka veressä. Varoitin että tätä tulee lisää jos joku erehtyy koskemaan. Eipä tarvinnut enempää puolustautua. Tuskin voi sanoa että olisin koulukiusaukseen tuossa tapauksessa syyllistynyt. Pienikin olin, kai 45 kiloa.

    • Anonyymi

      Koulukiusaaminen oli kannustavaa ja kohteena paras kaverini. Kyllä muakin kiusattiin isompien poikien taholta ja se ei ollut yhtään kivaa. Mun kiusaaminen parhaimpia kavereitani kohtaan oli pelkkää kannustavaa naljailua.

      • Anonyymi

        En todellakaan ole koulukiusaaja, jos sitä epäilette. Kohteeni olivat parhaimpia ystäviäni. Vähän kuin potku peppuun että ryhdistäydy nyt hyvä mies!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En todellakaan ole koulukiusaaja, jos sitä epäilette. Kohteeni olivat parhaimpia ystäviäni. Vähän kuin potku peppuun että ryhdistäydy nyt hyvä mies!

        Suurin osa koulukiusaamisesta on tätä potku peppuun -tyyliä muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurin osa koulukiusaamisesta on tätä potku peppuun -tyyliä muutenkin.

        Kuvaamasi käytös ei ole siis kiusaamista, vaan kiusoittelua, mikä on ihan eri asia.

        Kannattaisi luopua sanasta koulukiusaaminen, ja käyttää sanaa kouluväkivalta. Siitähän siinä on kysymys. Henkisestä ja/tai fyysisestä väkivallasta.


    • Anonyymi

      Miksi vatvoa vanhoja juttuja, jolle ei enää voi mitään. Miksi ei puututa nyt, kun kiusaajat tiedetään? Miksi perheneuvolat, koulukuraattorit, terveydenhuollon ammattilaiset jne. puhuvat ja puhuttavat ja puhuvat ja puhuttavat ja tilanne ei miksikään muutu. Kiusaajat tulee laittaa ns. pakkohoitoon (terapiaan) eli eristää hoitolaitokseen kunnes ymmärtävät oman käytöksensä ja sen taustat. Nyt uhreille jaellaan eri numeroita mihin he voivat soittaa, mutta kiusaajat (narsistit) jatkavat vapaasti ylimielistä kiusaamistaan. Uhrit uuvutetaan ja ei ole ihme, että lapset voivat huonosti tässä muka onnellisessa maassa.

      • Anonyymi

        Kannattaa lukea koko ketju. Kiusaajat tulevat usein vaikutusvaltaisista kodeista. Vanhemmat voivat olla vaikka kunnallispoliitikkoja. Ei rehtori tai opettaja tällaisten varpaille astu. Kiusaaja voi olla myös opettaja . Rehtori ei puutu, ettei koulun maine mene Vika etsitään kiusatusta.
        Erilaiset keskustelut koulussa ovat vain nimellisiä, että voidaan näyttää, että asiaan on puututtu.
        Ei kiusaamista oikeasti haluta lopettaa. Jotkuthan hyötyvät siitä ja jatkavat samaa peliä työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lukea koko ketju. Kiusaajat tulevat usein vaikutusvaltaisista kodeista. Vanhemmat voivat olla vaikka kunnallispoliitikkoja. Ei rehtori tai opettaja tällaisten varpaille astu. Kiusaaja voi olla myös opettaja . Rehtori ei puutu, ettei koulun maine mene Vika etsitään kiusatusta.
        Erilaiset keskustelut koulussa ovat vain nimellisiä, että voidaan näyttää, että asiaan on puututtu.
        Ei kiusaamista oikeasti haluta lopettaa. Jotkuthan hyötyvät siitä ja jatkavat samaa peliä työelämässä.

        Suomeen pitäisikin palkata henkilöitä, jotka avustavat kiusattuja eri keskusteluissa ja tekevät heti rikosilmoituksen niistä viranomaisista ja muista henkilöistä, jotka mahdollistavat kiusaamisen puuttumatta siihen muuten kuin leukojaan heilutellen vaikka huomaavat, että keskustelu ei johda mihinkään. Tarvitaan konkreettisia tekoja ja nopeasti jotta kiusaaminen saadaan alkuunsa loppumaan. Hyvinvointialueet ottakaa koppi! Tässä olisi yksi suuri keino säästää yhteiskunnan varoja. Toinen keino on määrätä tarpeeksi suuret korvausvelvoitteet kiusaajalle ja kiusaamisen mahdollistaville.


    • Anonyymi

      En ollut kiusaaja vaan kiusattu.eivät ne kiusaajatkaan jotka samalta luokalta olivat olleet rikksaista perheistä mutta jo lapsuudesta se kaikki alkaa,Jo lapsuudessa alkaa kiusaaminen ja jyrsiminen jo päiväkodeissa siellä pitäisi saada katlaistua se kiusaamisen aalto,olin siis kiusattu se pilasi elämäni mutta en ole yksin kiusattuja on aina ollu ja tulee olemaan läpi maailman historian .Toisaalta säälin niitä kiusaajia voimia kaikille kiusatuille

    • Anonyymi

      Se on jännä kanssa kun omia kuoluaikoja muistelee miten se kiusaaminen kohdistuu aina siihen yhteen ja samaan henkilöön. Muut saa olla täysin rauhassa ei mitään, mutta sitten kun oli sellainen vähän hiljaisempi tyyppi niin aina vaan sitä kiustatiin ei juurikaan ketään muita.


      Työpaikollakin on vielä aikuisiällä jonkilaista kiusaamista, mutta lievempää sellaista.
      Yleisin on ns selän takana puhuminen jostakin henkilöstä. Tai oma virhe laitetaan jonkin muun syyksi.

      • Anonyymi

        Työpaikoilla on paikasta riippuen enemmän tai vähemmän kiusaamista. Mutta työsuojelulainsäädännön mukaan työnantajan pitää puuttua siihen.

        Eri asia on, miten työpaikkakiusaamisen voi todistaa. Moni kiusaa hyvin taitavasti, niin ettei ole todistajia.

        Omalla työpaikallani esimies kiusasi useitakin, myös minua. Yhden kohdalla todisteet olivat niin selvät, että hän joutui puhutteluun. Myöhemmin hän kiusasi varovaisemmin, niin ettei kertynyt todisteita. Tyyppi sai jatkaa esimiehenä vuosia. Nyt hän on kuollut. Vasta hänen kuolemansa jälkeen olen täysin vapautunut pelosta ja vihasta.


    • Anonyymi

      Taas yksi turhakehanke. Hienoa ja puheita, kenties PowerPoint-esitys, palavereita, hanke päällikkö, rahaa kokouksiin jne.

      Tulos: Sama jatkuu.

      Millä teemalla Niinistö pääsi presidentiksi? Syrjäytymisen ehkäiseminen. Perustettiin työryhmiä, käytettiin paljon rahaa jne. Tulos: Työryhmät totesivat itse, etteivät saaneet mitään aikaan. Sitten unohdettiin koko asia.

      En ymmärrä sitä, että rahaa syydetään hankkeisiin, työryhmiin tms. Mitä se auttaa muita kuin palaveeraajia ja PowerPointtien tekijöitä.

    • Anonyymi

      Tällainen on tämä eläinlaji joka itseään maailmanvaltiaana pitää... ja tässä lajissakin toiset ovat pahempia kuin toiset ....Näitä "hartikaisia" löytyy valitettavasti yhteiskunnan johtopaikoilta ja jopa koulumaailmastakin aikuistuttuaan , mikä todistaa ammatinvalinnan ohjauksen tarpeesta Yhtenä osatekijänä myös haittamaahanmuuton tarkastelu ja vähentäminen sekä jo maahantunkeutuneen rikollisen , työhaluttoman aineksen välitön palauttaminen lähtömaihinsa .Nämä toimenpiteet noin aluksi rauhoittaisivat elämää kaupunkiseuduilla , vähentäisivät vankeinhoidon ja sosiaalitoimen kuluja sekä parantaisivat yleistä yhteiskuntarauhaa. Poliisin työtehtävien hoitoon jäisi aikaa niin että kansalaisten omaisuus ja turvallisuus olisi sivistysvaltiona itseään pitävän valtion tasolla.Vielä jos yksi oma mielipide lisätään : tämä pussihousu - ja rahtihamekansa kun saataisiin yli kahdeksansadan vuoden yritysten jälkeen sopeutettua yhteiskuntaan ,voitaisiin ajatella jotain positiivistakin tästä menosta , siis näin tavallisen valkoihoisen ihmisen kannalta....

      • Anonyymi

        Olet itse kiusaaja, nimittäin maahanmuuttajia halventavilla yleistävillä väitteillä.

        Minulla on ollut useita hyviä ja ahkeria maahanmuuttajataustaisia työtovereita. Ilman ulkomaista, usein tummaihoista työvoimaa täällä Helsingissä kuljetusala, hoitoala ja rakennusala olisivat pulassa.

        Toki kaikissa kansanryhmissä on myös rikollisia. Nämä kyllä karkotetaan kotimaihinsa jos jäävät kiinni. Suomesta karkotetaan kymmenittäin ihmisiä vuodessa, etkö tiedä? Koska Suomi on oikeusvaltio, niin ketään ei karkoiteta ilman todisteita rikollisuudesta.


    • Anonyymi

      Tämä avaus sai taas kaikki muut paitsi kiusaajat avautumaan. Samoin kuin lähes kaikissa muissakin suomi24 avauksissa, tässäkään ei juuri kysyttyjä vastauksia tullut, Armotonta haukkumista ym. tilitystä vaan. Todennäköisesti samoilta henkilöiltä jotka paasaavat asiassa kuin asiassa, purkaessaan pahaa oloaan.

      • Anonyymi

        Onneksi sinä hienosti keskityit avauksen aiheisiin ja toit oman näkökantasi siihen.
        Ai mutta ethän sinä niin tehnyt. Keskityit mollaamaan toisia. Tyypillinen kiusaaja siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi sinä hienosti keskityit avauksen aiheisiin ja toit oman näkökantasi siihen.
        Ai mutta ethän sinä niin tehnyt. Keskityit mollaamaan toisia. Tyypillinen kiusaaja siis.

        Heh heh. Minä juuri kerroin kiusanneeni ja olleeni kiusattava. Että silleen :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh. Minä juuri kerroin kiusanneeni ja olleeni kiusattava. Että silleen :)

        "Tämä avaus sai taas kaikki muut paitsi kiusaajat avautumaan. Samoin kuin lähes kaikissa muissakin suomi24 avauksissa, tässäkään ei juuri kysyttyjä vastauksia tullut, Armotonta haukkumista ym. tilitystä vaan. Todennäköisesti samoilta henkilöiltä jotka paasaavat asiassa kuin asiassa, purkaessaan pahaa oloaan."

        No niinpä tuossa kerrotkin. Kas kun ei kukaan huomannut. Montako hymiöitä laitetaan?


    • Anonyymi

      Luettiin koulussa yhden tytön kirjeitä hänen pulpetista. Saatiin kotimuistutus, kotona sitten remmiä.

    • Anonyymi

      Jotenkin huvittavaa kun 60 v. iso äijä tippa silmässä kertoo miten koulussa kiusattiin.
      Miksi lapsuusajan asioihin pitää jäädä silleen rypemään että kymmeniä vuosia pitää asiaa märehtiä?
      Usein nämä kiusatut ovat vielä niitä jotka tuntevat tulevansa kiusatuksi ihan joka paikassa, tarhassa, koulussa, armeijassa, töissä, jopa vanhainkodissa.
      Miten se on mahdollista että joka paikassa on kiusaajia ja että aina kiusaavat juuri näitä samoja kiusaantuneita?
      Jospa kyse onkin kiusatuksi itsensä tuntevan omista sosiaalisista taidoista, jos muut eivät ole kuten hän haluaisi niin sehän on tietysti kiusaamista.
      Jonninjoutavaa hölinää koko kiusaaminen, oppikaa elämään ja pitäkää puolenne!

      • Anonyymi

        Tässä selvästi kiusaaja äänessä. Häpeä, jos osaat.


      • Anonyymi

        Sinusta siis on oikein kiusata ihmistä, jolla on huonot sosiaaliset taidot? Eikö juuri tällaisia ihmisiä pitäisi suojella, ja jos he ovat vasta lapsia, niin opettaa niitä puuttuvia taitoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä selvästi kiusaaja äänessä. Häpeä, jos osaat.

        Totta, ja luultavasti hyvin tunnevammainen ihminen ja luultavasti ajattelee, että jos joku lyöt toista, se on ihan oikein kun toinen ärsyttää toista - voi hyvä tavaton sentään! Nämä ovat niitä työpaikan syöpiä, joista ei pääse millään eroon!


      • Anonyymi

        Kannattaa ihan aluksi huomioida, että ihmiset ovat erilaisia. Se miksi voi olla, että samoja ihmisiä "kiusataan" voi jouhtua siitä, että he ovat jollakin tavoin poikkeavia, -ja nämä kiusaajat taas ovat poikkeavia sillä tavalla, että he ovat herkkiä huomaamaan poikkeavuudet ja saavan jonkinlaista mielihyvää toteuttaessaan itseään.
        Minä itse olen koulukiusattu ja nään usein siihen liittyviä unia, se syö ihmistä. Demonit.
        Kuka maksaa isien synnit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä selvästi kiusaaja äänessä. Häpeä, jos osaat.

        Sinähän taidat olla kiusaaja kun alat heti haukkua jos joku esittää erilaisen näkemyksen asiasta.
        Vai oletko tuossa mainittu "kiusaantuja" joka pitää asioista eri mieltä olevia kiusaajina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta siis on oikein kiusata ihmistä, jolla on huonot sosiaaliset taidot? Eikö juuri tällaisia ihmisiä pitäisi suojella, ja jos he ovat vasta lapsia, niin opettaa niitä puuttuvia taitoja?

        Luitko tekstin ennenkuin kommentoit sitä?
        Tuossahan esitettiin sellainen vaihtoehto että aina ei välttämättä kyse ole kiusaamisesta, vaan joku saattaa olla niin alemmuudentuntoinen että kokee kiusaamisena kaiken mikä ei mene oman mielen mukaan.
        Kyllä tässä kiusaamisasiassakin on monia sävyjä ja eri puolia, turha näin laaja-alaista asiaa on yrittää ajaa yhteen ahtaaseen muottiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, ja luultavasti hyvin tunnevammainen ihminen ja luultavasti ajattelee, että jos joku lyöt toista, se on ihan oikein kun toinen ärsyttää toista - voi hyvä tavaton sentään! Nämä ovat niitä työpaikan syöpiä, joista ei pääse millään eroon!

        No nythän täällä pääsi oikein kiusaajat vauhtiin...
        oma ahdas näkökulma on ainoa mitä ymmärretään, kaikki muut näkökulmat ja mahdollisuudet ovat vääriä ja pitää vaientaa kuorossa haukkumalla.
        Juuri niin toimii kiusaajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa ihan aluksi huomioida, että ihmiset ovat erilaisia. Se miksi voi olla, että samoja ihmisiä "kiusataan" voi jouhtua siitä, että he ovat jollakin tavoin poikkeavia, -ja nämä kiusaajat taas ovat poikkeavia sillä tavalla, että he ovat herkkiä huomaamaan poikkeavuudet ja saavan jonkinlaista mielihyvää toteuttaessaan itseään.
        Minä itse olen koulukiusattu ja nään usein siihen liittyviä unia, se syö ihmistä. Demonit.
        Kuka maksaa isien synnit?

        Eli vika ei siis milloinkaan voi olla siinä joka tuntee itsensä kiusatuksi?
        Eikö vaikka hän tuntee olevansa kiusattu joka paikassa?
        Minusta on mahdottomuus että joka paikassa olisi pahoja ihmisiä jotka haluaisivat kiusata juuri häntä.
        Kyllä asiassa pitäisi enemmän tutkia myös ns. kiusatun omaa suhdetta ympäristöönsä ja siinä oleviin ihmisiin.
        Turha omista ongelmista on muita syyllistää ja jäädä itsesäälissä rypemään.
        Tosin se ei tapahtune useinkaan tietoisesti, mutta näiltä sosiaalisesti rajoittuneilta puuttuu se tarvittava kyky analysoida itseään ja omaa ajatteluaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta siis on oikein kiusata ihmistä, jolla on huonot sosiaaliset taidot? Eikö juuri tällaisia ihmisiä pitäisi suojella, ja jos he ovat vasta lapsia, niin opettaa niitä puuttuvia taitoja?

        Jos kyse on lapsista niin ne taidot pitää oppia kotoa, sieltä tulee eväät maailmassa pärjäämiseen.
        Lapsia kiusaa yleensä toiset lapset joiden ymmärrys ei ole vielä kehittynyt ja olen huomannut että lapsuuden kiusaaja voi aikuisena olla erittäin fiksu ja empaattinen ihminen.
        Ihminen on kehittyvä olento ja osaa ottaa opiksi virheistään, jos ei ole täysi psykopaatti.


      • Anonyymi

        Tuo on kyllä eräs ajattelumalli. On mahdollista että kiusaamissyytöstä käytetään myös aseena kun selvitellään välejä yhteisössä. Sehan on kuin raiskaamissyyte, vaikea todistaa ettei niin ole tapahtunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kyse on lapsista niin ne taidot pitää oppia kotoa, sieltä tulee eväät maailmassa pärjäämiseen.
        Lapsia kiusaa yleensä toiset lapset joiden ymmärrys ei ole vielä kehittynyt ja olen huomannut että lapsuuden kiusaaja voi aikuisena olla erittäin fiksu ja empaattinen ihminen.
        Ihminen on kehittyvä olento ja osaa ottaa opiksi virheistään, jos ei ole täysi psykopaatti.

        Kotoahan ne kiusaamistaidot juuri onkin opittu. Ei kaikki vanhemmat ajattele kuten sinä.
        Osa on itse kiusannut ja jatkaa kiusaamista työpaikalla. Menestyy hyvin tällä reseptillä ja neuvoo sen lapsilleenkin.
        Kiusaaja hyötyy aina kiusaamisesta.
        Kun hyöty estetään, kiusaaminen loppuu.


      • Anonyymi

        No joo, sun näkökulma lasten/nuorten kiusaamiskokemuksista on tuo yksi ulottuvuus siitä, miellät kiusaajat aina sellaisiksi reteiksi, rääväsuiksi, piikittelyiksi jotka joko olisivat tai eivät olisi sarkasmia. Mikä tapahtuisi naamakkain kuin kaveriporukassa, mittelöiden hyvätahtoisen ja pahatahtoisen rajamaastossa, kun aidompaan keskusteluun ja sosiaalisuuteen ei ole kykyjä.

        Nälvimistä millä pyritään tekemään "vierasoliosta" eli vieraspelon kautta itsensä peilauksen paikka, joko pistäen matalaksi tai toivomuksella älä ole tuollainen koska heidän maailmankuvaansa ei mahdu kuin yhdensuuntaisia ja yksinkertaisia ulottuvuuksia.

        Kun puhutaan kiusaamisesta, pitäisi mainita mihin ikäluokkaan asia kulloinkin sijoitetaan, sillä eihän lapset (alle 13v) ole kukaan sosiaalisesti sanavalmis sarkasmin kautta piikittelevä. Jolloin kiusaaminen on eristämistä, myöhemmin kuvaan tulee diivailua, tietoista mustamaalaamista, fyysinen väkivalta nöyryyttämisineen, mihin erityisesti pojat keskenään pyrkivät.

        Mitään tekemistä noilla ole sanavalmiuden sosiaalisuuden kautta, vasta lukio, armeija ikäiset, seuratoverit harjoittavat piikittelevää sarkasmia kasvokkain, kuin todistellen omaa kovuuttaan, jos kohdistuu ulkopuolisiin, on mukana usein fyysisen väkivallan käytön ulottuvuus.

        Reteys, rääväsuisuus, kärkkäys ei ole sosiaalisen sanavalmiuden merkki (ei toki myöskään suoranaisesti kiusaamista) pyrkimyksenä kasvokkain ojentaa, mitellä, halventaa, missä kaipaavat lopulta vain turpiinsa. Luotu yhtäläisyydet kun samanmieliset yhden ulottuvuuden ihmiset saavat toisensa eli seuransa, jolloin pohjana kaikelle on se saako lopulta suhteen, sopeutuuko tasoiseensa seuraan , minkälaiseen ei niin väliä.

        Nykyään nuorten ns kiusaamismuodot ovat enempi menneet niiden rikosten puolelle, mistä poliisit ovatkin heitä puhutelleet, fyysisten nöyryyttämisten kuvausten levittäminen netissä jne. Mikä ei tietenkään perinteiseen kiusaamis kategoriaan liity (eristäminen, kasvokkain nälviminen, "sosiaalisuuden" korostaminen), vaan väkivaltaan, tarkoituksellisiin loukkaamisiin, näytöksiin vallasta, mikä saisi muut hännystelemään heitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotoahan ne kiusaamistaidot juuri onkin opittu. Ei kaikki vanhemmat ajattele kuten sinä.
        Osa on itse kiusannut ja jatkaa kiusaamista työpaikalla. Menestyy hyvin tällä reseptillä ja neuvoo sen lapsilleenkin.
        Kiusaaja hyötyy aina kiusaamisesta.
        Kun hyöty estetään, kiusaaminen loppuu.

        No tuskinpa nyt kukaan opettaa lapsiaan kiusaamaan, pientä rajaa noihin marttyyritarinoihin, kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, ja luultavasti hyvin tunnevammainen ihminen ja luultavasti ajattelee, että jos joku lyöt toista, se on ihan oikein kun toinen ärsyttää toista - voi hyvä tavaton sentään! Nämä ovat niitä työpaikan syöpiä, joista ei pääse millään eroon!

        Eihän elämässä pärjää, jos ei opettele kiusaamaan ja vittuileen.

        Politiikassa esim zyzkowitch, Marin, Gustafsson, Anderson, saarikko,sale,v. Niinistö,ohisalo,niikko kovia vittuileen ja myös kiusaan!


    • Anonyymi

      En tunne ketään, joka ei olisi koulukiusaaja noilla kriteereillä.

      • Anonyymi

        Eiköhän ne lapset kukin vuorollaan toisiaan härki, toisille se lasten hevosenleikki vaan menee ja jää ihon alle, toiset eivät välitä pätkääkään.
        Kyllähän kiusaamisessa on paljon kysymys myös uhriutuvan henkilökohtaisesta resilienssistä ja kyvyttömyydestä käsitellä asioita mielessään.
        Voisi jopa sanoa että kiusatuksi itsensä tuntevat ovat usein kovin yksiviivaista porukkaa, joiden pärjääminen elämässä ja yhteiskunnassa on muutenkin muiden avun varassa.


    • Anonyymi

      Mua kiusattiin koska tein ite ensin typeryyksiä. En tiiä miten saatoin. Mulla oli olo että en tiiä miten olla sellaisten kovisten joukossa ja kun he joi ja poltti niin mun oli keksittävä kanssa jokin keino olla kova koska en itse uskaltanut juoda tai polttaa. Niinpä päätin alkaa puhumaan muista seläntakana pahaa ja olin muutenkin epäluotettava ystävä, ajattelin että juoruilemalla viihdytän ihmisiä. Sitten kommentoin parhaanystävän poikaystävänsä niin että "olisin tuolle pojalle paljon parempi tyttöystävä!" Tämän sanoin yhteiselle ystävälle joka ei osannut pitää salaisuutta ja siitä mun kiusaamishelvetti alkoi vaikka mitään vakavaa ei sen pojan kanssa tapahtunut, ei suudeltu tai harrastettu seksiä mutta olihan se silti väärin ja kadun! Ja en kadu pelkästään sen takia että jäin kiinni vaan oikeasti jälkeenpäin on tullut mietittyä että miten oon saattanut olla niin urpo, hyvin pienistä asioista ois ollut kiinni että mun elämä ei ois mennyt pilalle ja ei se tunnu jälkeenpäin millään tavalla hyvältä että oon aiheuttanut niin suurta mielipahaa, toisille. Surulliseksi vetää. Sain sitten huoran maineen ja ylä-asteen ajan mua haukuttiin joka päivä huoraksi, rumaksi, noloksi ja ties mikskä ja uhattiin tunkea päätä vessanpönttöön ja uhkailtiin muutenkin väkivallalla ja kerran lyötiin niin että muut nauroi ja taputti ympärillä ja kun menin portaiden alle itkemään niin silloinkin kuljettiin ohi vielä ilkkumassa ja nauramassa... Mielestäni kiusaamisen olisi pitänyt jäädä tähän, oppi oli mennyt perille ja olin tuolloin 13v tyttö ja jatkuvaa huoraksi haukkumista ja naureskelua ja mulkoilua oli jatkunut jo useamman viikon ajan. Siinä oli tarpeeksi rangaistusta pienelle tytölle ja pääasiahan on se että oppi meni viimein perille ja en oo toistanut enää virheitäni, kasvanut paremmaksi ihmiseksi... Jos he olisivat vaan tienneet miten paljon mua hävetti ja miten paljon sisälläni kärsin niin ehkä olisivat tajunneet että nyt oli rangaistusta tarpeeksi, mutta en usko että kyse oli enää edes rankaiseminen halusta, vaan nämä ihmiset olisivat onnellisempia jos olisin kuollut.

      Olen ollut vuosia jo monisairas, eristäytynyt ja erittäin pahasti ovat käyneet psyykeeseen nämä jutut. Kiitos kiusaamisen.

      • Anonyymi

        Hyvä kuvaus siitä, miten lapsen tekemä pieni virhe, tässä tapauksessa siis varsin mitätön huomautus, voi saada joukon kääntymään häntä vastaan.

        Nykyään kouluissa on sovittelutoimintaa, missä tämmöiset pikku tokaisut ja niistä johtuvat väärinkäsitykset voidaan käydä läpi, ja selvittää. Ikävä kyllä sovittelua ei taida olla kaikissa kouluissa.

        Kenenkään lapsen ei enää pitäisi joutua kokemaan vastaavaa helvettiä kuin sinun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kuvaus siitä, miten lapsen tekemä pieni virhe, tässä tapauksessa siis varsin mitätön huomautus, voi saada joukon kääntymään häntä vastaan.

        Nykyään kouluissa on sovittelutoimintaa, missä tämmöiset pikku tokaisut ja niistä johtuvat väärinkäsitykset voidaan käydä läpi, ja selvittää. Ikävä kyllä sovittelua ei taida olla kaikissa kouluissa.

        Kenenkään lapsen ei enää pitäisi joutua kokemaan vastaavaa helvettiä kuin sinun!

        Jokainen luo itse oman helvettinsä, mutta haluaa muiden apua päästäkseen sieltä pois.


      • Anonyymi

        Siinäpä mehevä marttyyrilegenda...


    • Anonyymi

      Hyvä aloitus. Silti, voisiko olla niin, että jotkut koulukiusaajat ovat vain yksinkertaisesti niin vinoon kasvaneita, että jatkavat "menestyksekästä" toimintaansa myös työelämässä?

      • Anonyymi

        Ongelma on juuri tuossa; he ovat todellakin menestyneet kiusaamalla ja opettavat saman taidon lapsilleen. Yhteiskunta suosii tällaisia tyyppejä.
        Kerran urheilukentän laidalla kuuntelin äidin neuvoja pojalleen: Kiusatkaa ne ja ne pois joukkueesta, niin pääsette itse niiden paikalle.
        Jos kiusaaminen olisi vain lasten keskinäistä hölmöilyä, se olisi saatu lopetettua ajat sitten.


    • Anonyymi

      Itse olen kyllä huomannut, että ne kiusaajat usein EIVÄT ole sosiaalisesti lahjakkaita hyvistä perheistä tulevia. Usein ne hyvien perheiden lapset eivät kiusaa, mutta eivät myöskään mene avuksi jos jotakuta kiusataan, vaan ovat kuin eivät huomaisikaan. Pyörivät muiden hyvien perheiden lasten kanssa ja ajattelevat vain itseään ja ovat aika lailla sokeita ympäristölleen. En myöskään usko monienkaan ongelmaperheiden lasten kiusaaavan. Hehän ovat jo itse nähneet riittävästi kärsimystä, joten miksi aiheuttaa sitä muille. Esim. meidän koulussa tarkkislaiset eivät kiusanneet, vaan kyllä ne kiusaajat yleensä olivat ihan tuikitavallisten perheiden lapsia. Yleensä vielä sellaisista perheistä, joissa kaikkea vähänkin erilaista ja poikkeavaa pidettiin halveksuttavana. Sillä lailla se "kasvatus" näköjään siirtyi. Vieläkin kuvottaa moinen pikkusieluisuus.

    • Anonyymi

      Jos muka jokapaikaassa kiusitaan samaa tyyppiä, niin takuulla vika on silloin omassa päässä.

    • Anonyymi

      Kiusaisin Li Anderssonin lasta koulussa, jos olisin samalla luokalla. Neitokaisella kalanaamahevosnaamalla tuntuu olevan paljon ymmärtämys geneettistä paskaa kohtaa.

    • Anonyymi

      Minä kiusaisin teitä kaikkia jos vaan vapautuisin täältä hullujen huoneesta. Voi että, minä niiiiin kiduttaisin teitä että katuisitte että mammanne ja pappanne koskaan tapasivat toisensa. Olette niin heikkoja että olette ansainneet sen.

      • Anonyymi

        Voi sinua poika parkaa säälin sinua ei sinua ihan syyttä ole sinne parantolaan varmasti laitettu,sinulla on paha asennevamma toivon todellakin että sinun päänähkaan annetaan voltteja jotta paranet tuosta kauheasta sinua piinaavasta taudista toisaalta ymmärän sinua olet surkea trolli jolle annan säälipisteitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua poika parkaa säälin sinua ei sinua ihan syyttä ole sinne parantolaan varmasti laitettu,sinulla on paha asennevamma toivon todellakin että sinun päänähkaan annetaan voltteja jotta paranet tuosta kauheasta sinua piinaavasta taudista toisaalta ymmärän sinua olet surkea trolli jolle annan säälipisteitä

        Älähän kiusaa! Jokainen saa olla niinkuin on, ei siitä tartte lällättämään ja haukkumaan ruveta. Kiusaaja!


    • Anonyymi

      Sehän on tasan siinä mitä kukin kiusaamiseksi laskee. Voisko se kiusaaminen kuitenkin olla vaikka hurttia huumoria tai pentujen keskinäistä varsanpeliä ilman sen kummempaa kiusaamistarkoitusta? Joillain ei vaan huumorintaju riitä käsittelemään asioita. Paras ase kiusaamista vastaan onkin taito nauraa itselleen, se vie kiusaamista yrittäviltä terän pois. Mitä iloa on nauraa ihmiselle joka nauraa mukana?

      • Anonyymi

        Laissa määritellään kuitenkin esim. lievä pahoinpitely, törkeä pahoinpitely, erittäin törkeä pahoinpitely, kunnianloukkaus, jne. Niissä ei varmaan ole paljon tulkinnanvaraa. Ja kouluissa niitä tapahtuu.


      • Anonyymi

        Joku ottaa saman läpän huumorilla ja unohtaa sen heti, kun toinen taas pitää sitä kiusaamisena ja märehtii sitä vuosikausia. Eikös vika silloin olekin kuulijassa eikä sanojassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku ottaa saman läpän huumorilla ja unohtaa sen heti, kun toinen taas pitää sitä kiusaamisena ja märehtii sitä vuosikausia. Eikös vika silloin olekin kuulijassa eikä sanojassa?

        En usko, että kyse olisi tuolloin siitä että joku heittäisi juttuja tyyliin, "mutsis oli kun sinua teki" "kaveripiirin" nälväilyä. Yleensä kertomusten perusteella kyseessä on joku epäoikeudenmukaiseksi koettu asia (syrjitty maineen viemisen takia tms tai fyysinen nöyryyttäminen).

        Kuten joku mainitsi, pitäisi olla ymmärrystä mikä on oma käytöstapa minkä oma sisäpiiri jengi on hyväksynyt mittelöiden ja nälvimisten suhteen ja miten sitä tasapainottaa muiden kanssa, sillä enää aikuisten maailmassa ei voi olettaa että kaikki haluaisi olla tuollaisten "sisäpiirissä" minkä vain laitosmaiset yhteisöt mahdollistavat.

        Turhan monesti olettavat voivansa laajentaa tapojansa muiden kannettavaksi.

        Harva oikeasti on kovaa poikaa, mittelöt kertoo tarpeesta vaikuttaa sellaiselta, harvalla, todella harvalla on sitä oikeaa rentoa kovuutta kuten esim jollain räppäri Mikael Gabriella. Muu on uhoa ja reteää rääväsuisuutta, tietynlaista sikamaisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joku ottaa saman läpän huumorilla ja unohtaa sen heti, kun toinen taas pitää sitä kiusaamisena ja märehtii sitä vuosikausia. Eikös vika silloin olekin kuulijassa eikä sanojassa?

        Ehkä sä haluat samaistua sellaiseen kuvitelmaan, että kiusaajat ovat aina sellaisia (tietyssä ikäluokassa 16 ) meneviä, reteitä, tilaavieviä kärkkäitä nälvimään fyysisen ylivoimansa tai sen mahdollisen käytön turvin?

        Joille jää tuo imago päälle vielä 30v asti, harvemmin sen jälkeen ellei sikamaisuus ole päälle liimattu luonne piirre.

        Jolloin samaistuminen saa aikaan saman tarpeen puolustella, että heitetään juttuja tutuille ja puolitutuille, että sopisi kestää. Että mitä siitä, perehtymättä edes aste eroihin,mitä konkreettisesti on tehty ja missä "sisäpiirissä".

        Tuntuu että olet tuollainen samaistuja joka menee sikamaisten taakse jottei he ikinä joutuisi muuten tekemisiin kuin sisäpiiri heittojen suhteen ei koskaan sellaiseen tilanteeseen missä joku toinen oikeasti vihaa tuhotakseen, örisee, halveksii, lyö nöyryyttääkseen jne koska samaistujat ja myötäilijät katsovat sivusta pitäen kiinni mielikuvasta että reteillään ja sopisi kestää (vaikkei olisi one on one tilanne).

        Koska välttelevät olemasta itse sellaisia joilla olisi rohkeutta olla itse jotakin, vaan ajautuvat samaistumaan, myötäilemään. Lopulta noita tissipoikia, joita myöntävätkin olevansa toimintatavoillaan, kunhan aikansa myötäilemällä piilottelevat yhteenottoja, mitä pelkäävät.


    • Anonyymi

      Ala-asteella luokalla ollut tyttö ajatui niin hylkiöksi että kiusaaminen muuttui niin normaaliksi luokassamme että en edes mieltänyt sitä kiusaamiseksi silloin. Vasta aikuisiällä olen tajunnut että olin myös kiusaaja ja hänen kiusaamisensa, syrjiminen, selän takana haukkuminen, jne tuntui normaalilta koska hän oli sellainen hylkiö vuosia

    • Anonyymi

      Oletko koskaan saanut syyttä turpaasi? Ehkä?
      On se kummallista juu u.

      • Anonyymi

        Mitä on saada syyttä turpaan? Turpaansaanti on aina rikosasia. Jos olet saanut turpaasi niin miksi et tehnyt rikosilmoitusta, vaatinut rangaistusta ja korvauksia ja selvittänyt asiaa?
        Mieluummin märehdit asiaa ikäsi, uhriudut ja haet sääliä.
        Nousehan nyt seisomaan ja ala mieheksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä on saada syyttä turpaan? Turpaansaanti on aina rikosasia. Jos olet saanut turpaasi niin miksi et tehnyt rikosilmoitusta, vaatinut rangaistusta ja korvauksia ja selvittänyt asiaa?
        Mieluummin märehdit asiaa ikäsi, uhriudut ja haet sääliä.
        Nousehan nyt seisomaan ja ala mieheksi!

        Olen saanut turpaan 33 kertaa ja antanut turpaan 27 kertaa, vähintään 5 kertaa on vielä annettava turpaan.
        Sitten olen tasoissa.
        Ei yhtäkään syytettä, kunhan ei ala potkiin maassa makaavaa.


    • Anonyymi

      Olen näin aikuisena miettinyt toimiani kouluaikoina, että vissiin välillä taisin olla "kiusaaja" .
      Syynähän siinä yleensä on se, että kotona asiat "poskellaan" lapsen itsetunto huono.

      Koittaa sitä muka nostaa sillä ,että purkaa huonoa oloaan toisiin lapsiin ;(

      Näin iän myötä onneksi alkanut vähän ymmärtämään ja koittamaan ehkäistä sitä myös tuolla kouluissa.

    • Anonyymi

      Ihmisten suurin vika on se että monet ottaa itsensä liian vakavasti.
      Elämässä pärjää kun osaa nauraa itselleen, eikä ota kaikkea sanottua ja nähtyä heti itseensä.

      • Anonyymi

        Väkivalta on taas sitten eri juttu ja sitä voi olla myös henkisellä puolella. Myöskin näkee jos uhri ei ole siinä vitsailussa mukana sitä ei kannata jatkaa se kuuluu ihan normaalin ihmisen tunneälykkyyteen huomata sellainen asia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väkivalta on taas sitten eri juttu ja sitä voi olla myös henkisellä puolella. Myöskin näkee jos uhri ei ole siinä vitsailussa mukana sitä ei kannata jatkaa se kuuluu ihan normaalin ihmisen tunneälykkyyteen huomata sellainen asia.

        "jos uhri ei ole siinä vitsailussa mukana"

        Nimenomaan! Asian ydin.

        Ole mukana ja naura itseesi kohdistuvalle pilalle ja jopa höystä sitä lisää, niin kiusaamisesta menee terä hyvin nopeasti.

        Missä ihmisten pelisilmä?


    • Anonyymi

      Olen ollut sekä että. Yhdeltä kiusatulta pyysin anteeksi aikuisena. Aivotoiminta ei sen ikäisenä ollut vielä mitään korkealentoista jos nytkään. Minua kiusattiin myös itseä ja se johtui kahden isomman pojan jotka kasvoivat nopeammin kuin muut dominoinnista. He kiusasivat myös erittäin julmasti tyttöjä ja sitten oli niinkuin aina hiljainen hyväksyjäjoukko jotka nauroi heidän mukanaan. Surkeita vässyköitä ja tissiposkia.

      • Anonyymi

        Se on kumma silti että nämä kiusaajat aina menestyy jollain tavalla. Kukaan ei puutu siihen heidän toimintaansa ja se kantaa hedelmää. Heistä tulee suhteilla pelaajia jossain saunaillassa otetaan suihin pomolta niin saa paremman paikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on kumma silti että nämä kiusaajat aina menestyy jollain tavalla. Kukaan ei puutu siihen heidän toimintaansa ja se kantaa hedelmää. Heistä tulee suhteilla pelaajia jossain saunaillassa otetaan suihin pomolta niin saa paremman paikan.

        No niin... Etkös tunne itseäsi yhtään kiusaajaksi?
        Kyllähän se on niin että se menestyy joka pystyy, mutta aika harvoin menestyjät kyllä ovat hiljaisia hissukoita ja surkeuttaan itkeviä vinkujia.


    • Anonyymi

      Ihmiset ovat ihan liikaa filosofeja ja hymistelijöitä. Ei elämä ole mikään prinsessasatu, vaan jokaisen on otettava oma paikkansa. Jos se ei onnistu niin sitten pitää vain koko ikänsä sääliä itseään.

      • Anonyymi

        Toisaalta olet oikeassa mutta kuitenkin toisen ihmisen kiusaaminen syyttä ja hänen elämänsä tekeminen vaikeaksi ellei mahdotomaksi koko hänen loppu iäkseen on kiusamista ja tuomittavaa,Sillä että hymistelee ja filosofoi ei ole mitään tekemistä kiusamisen elinikäisen piinaamisen kanssa pahimmat kiusatut näkevät painaisia ja kärsivät pelkotiloista joihin he itse ovat täysin syyttömiä,tuskin sinäkään haluaisit että sinua tultaiisiin kiusaamaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta olet oikeassa mutta kuitenkin toisen ihmisen kiusaaminen syyttä ja hänen elämänsä tekeminen vaikeaksi ellei mahdotomaksi koko hänen loppu iäkseen on kiusamista ja tuomittavaa,Sillä että hymistelee ja filosofoi ei ole mitään tekemistä kiusamisen elinikäisen piinaamisen kanssa pahimmat kiusatut näkevät painaisia ja kärsivät pelkotiloista joihin he itse ovat täysin syyttömiä,tuskin sinäkään haluaisit että sinua tultaiisiin kiusaamaan?

        Kiusaaminen on absurdi käsite ja täysin kokijan itsensä määrittämä.
        Toiset ei noteeraa ollenkaan kiusaamista joka pilaa jonkun muun elämän.
        Eikö kiusaamisen kokeminen negatiivisena silloin ole yksilön heikkoutta, jos kaikki eivät samanlaista kiusaamista koe samalla tavalla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaaminen on absurdi käsite ja täysin kokijan itsensä määrittämä.
        Toiset ei noteeraa ollenkaan kiusaamista joka pilaa jonkun muun elämän.
        Eikö kiusaamisen kokeminen negatiivisena silloin ole yksilön heikkoutta, jos kaikki eivät samanlaista kiusaamista koe samalla tavalla?

        Kirjoitin tähän äsken miten aina on aste eroja ja eri tarkoitusperiä (esimerkistä ei ilmeisesti pidetty). Kaksi tilannetta voi näyttää ulospäin samanlaiselta mutta taustalla eri asteiset motiivit, toinen on kavereiden kesken "sovituissa" rajoissa nälvintää, toinen on vähemmän tuttuun kohdistettua julmempaa pilaa, mustamaalamista vaikka samoilla sanoilla, mutta taustalla tehdään lisäksi muuta (mikä ei näy).


    • Anonyymi

      Ai se on uutta että kiusataan? Minun mielestä se on ihan tavallista kaikkialla ihmissuhteissa. Kiusotellaan. Testataan hermoja. Onko sinulla huumorintajua? Vai oletko tiukkapipo. Toki kun juttu menee liian pitkälle, mennään helposti henkilökohtaisuuksiin. Kun tulee mitta täyteen. Silloin tasataan tilit.
      Tai jos ei tasata, niin asialla ei liene paljoakaan väliä.
      Tälläset kiusaamiset, kuuluvat elämään. Ellet kestä elää sellaista peliä, niin älä pelaa.
      Aina voi kehottaa ihmisiä käyttäytymään.
      Mutta hei, riitoihin tarvitaan kaksi. Ja kenties vielä yleisöä. Tuomareiksi?
      Riitele rakentavasti. Ugh.

      • Anonyymi

        Inkkarit eivät aikoinaan vittuilleet toisilleen vaan tappoivat.

        Selkeä kulttuuri.


    • Anonyymi

      Luin kaikki kirjoitukset, Nyt ymmärrän miksi on niin paljon ennenaikaisia sairaseläkkeitä. Miettikää ihmiset miten kalliiksi yhteiskunnalle tulee ihmisten kiusaaminen. Onneksi suuri osa nykyihmisistä ymmärtää asioita, mutta on vielä paljon elossa vanhoillisia, jotka ei ymmärrä höykäsen pöläystä psykologiasta. Niillä on vielä paljon jalansijaa maailmassa. Tarkotan ettei nuoria voi syyttää, koska ne saa mallinsa käytökseensä jostain. Se on mun mielipiteeni, että paljon on muutosta parempaan suuntaan, mutta aikaa se vielä vie.

    • Anonyymi

      Minuakin on hieman koulukiusattu. Uhkailtiin mutta ei oikeastaan koskaan koskettu.
      Mutta sama jatkoi myös rakkaimpansa kohdalla, kaksi eroa ennen 30 vuotispäivää.

      Kun oltiin jotain eläkeiässä, hänellä oli lapsi 4 eri naisen kanssa. Viisikymppisenä oli kuin eläkeläinen ja kuoli enenen kusikymmenjuhliaan.
      Ainakaan 2, ehkä kolmekin lasta oli hänet hylännyt eikä pitänyt mitään yhteyttä.

      Hänellä oli niin harvinainen nimi että oli helppo seurata, hän oli myös aktiivinen politiikassa ja liike-elämässä, rahaa tuli 5-8 eri toiminnasta, mutta vain vähäisen jokaisesta.
      Kuolemasta on 19 vuotta.

    • Anonyymi

      Koulu kiusaaminen on heikon itsetunnon tausta voima halu olla kova kingi.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe