Näin toimivat Juha Sipilän kuuluisat vakuutuskuoret – Miljoonat piiloon verottajalta
Seuran arkistosta: Sijoitusvakuutuksissa on yli 25 miljardia euroa suomalaisten yksityishenkilöiden varallisuutta.
Yksityishenkilöiden säästösummat suomalaisten vakuutusyhtiöiden sijoitusvakuutuksissa ylittivät tänä keväänä 25 miljardin euron rajan, kertoo Finanssialan keskusliiton tilasto.
Niiden suosiota vauhdittaa merkittävä veroetu. Lisäksi ne salaavat sijoitusten todelliset omistajat julkisuudelta.
Sijoitusvakuutuksia ovat esimerkiksi säästöhenkivakuutukset, yksilölliset eläkevakuutukset sekä kapitalisaatiosopimukset. Vakuutuksia tarjoavat henkivakuutusyhtiöt puhuvat “vakuutuskuorista”.
Oma arvo-osuustili
Monet suomalaiset pankit tarjoavat vakuutusyhtiöidensä kautta mahdollisuutta sijoittaa vakuutuskuorien sisällä esimerkiksi pankin omiin tai yhteistyökumppaneiden sijoitusrahastoihin.
Ainakin varakkaimmille asiakkailleen esimerkiksi FIM ja Nordea ovat tarjonneet myös mahdollisuutta omaan arvo-osuustiliin eli osakesalkkuun, jolla sijoittaja voi käydä pörssikauppaa kuin omallaan.
Lain näkökulmasta vakuutuskuoren sisällä olevat osakkeet tai muun omaisuuden omistaa kuitenkin henkivakuutusyhtiö. Tällainen bulvaanijärjestely mahdollistaa sen, että esimerkiksi sijoittajan pörssiomistukset eivät näy julkisissa osakasluetteloissa tai automaattisesti muodostetuissa sisäpiirirekistereissä.
Pääministeri Juha Sipilä hyödyntää eduskunnalle antamansa ilmoituksen mukaan kaikkia suosituimpia “vakuutuskuoria”. Hän kertoo kiinteistöomaisuuden lisäksi omistavansa merkittävän rahoitusomaisuuden, joka on sijoitettuna Nordean eläkevakuutukseen, kahteen henkivakuutukseen sekä kapitalisaatiosopimukseen.
Miksi tilasto lakkautettiin?
Verotusneuvos Markku Hirvonen on eduskunnan tarkastusvaliokunnalle tekemässään raportissa kiinnittänyt huomiota vakuutuskuorien käyttöön harmaan talouden mahdollistajana. Hänen arvonsa mukaan ulkomaisiin sijoitusvakuutuksiin sijoitettiin vuosina 1997–2008 noin puolitoista miljardia euroa.
KESKUSTAPUOLUEEN TUHO SIPILÄ SAARIKKO ASIALLA
8
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kohutut vakuutuskuoret verottajan tulilinjalle: Sijoittajilla kiire, koska veroetu hiipuu 70 %vuoden loppuun mennessä Maastapoistumisverot päälle 70%
- Anonyymi
Suhmurit tuomittava vankilaan lopuksi ikäänsä!
- Anonyymi
Maan viljelijät äänestää Keskustan tuhoon KEMIRA APULANTA NORJA EI HYVÄ
- Anonyymi
Kemiran myynnissä oli kokoomuksen Häkämies keskeisessä roolissa.
Huono kauppa, tosi huono.
- Anonyymi
Veneen pohjatappi tulee viemään Sipilän aloittaman työn loppuun.
- Anonyymi
Ihme insinööri vei varat sadat miljoonat turha talvivaara vie veronmaksajat allikkoon.
- Anonyymi
Sähkö SIPILÄ N Tesla hajos tielle voi perkelee
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj232326- 881276
- 541144
- 1151076
Nainen sä olet
arvokas muista se. Yritän pitää pienen kontaktin yllä vaikka turhaahan tämä on. Toivottavasti joulu meni hyvin ja otat r721039KRP alkaa tutkia Ulvilan murhaa
Jokohan nyt löydetään riittävä näyttö Annelin tuomitsemiseen miehensä murhasta tai taposta.211004Jos olisin
Ollut ns. pelimies olisin myös käyttänyt tilaisuutta hyväksi. Välillä vain tuntuu että olisit itse nimenomaan halunnut p57987Luotathan?
Muistan kun olit vihainen minulle. Niin järkyttävän söpönä ja silti niin vastustamattoman ihanana en ole ikinä ketään na31940Voi kun pian voisi varmuudella sanoa
mitä tämä on. Suuri, suuri rakkaustarina vai pelkästään pitkä ja kipeä oppitunti. :(53926Minun on niin vaikeaa uskoa, että
todella kaipaisit minua. Pelkään vieläkin, että minua kusetetaan.55918