Esim tammikuun futuurihinta laski 20% ja on nyt 37,29 c/KWh. Myös kevään ja alkukesän hinnat tulivat alas. Kesäkuun futuurihinta 18,10 c/KWh. Taisi sähköyhtiöiden verenimijät säikähtää?
Sähkön futuurihinnat putosivat heti kun puheet hintakatosta alkoivat
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Yhtiöiden kusetusta koko riistohinnat.
- Anonyymi
Huimia hintoja ovat yhä. Ei talous eikä ihmisten budjetti tuollaisia hintoja pitkää kestäisi. Syvä lama tulossa. Talouden kytky energiaan on hyvin vahva. Kallis energia syöksee taloudet jyrkkään alamäkeen kuten kävi mm 1974-80.
- Anonyymi
Miten saadaan MTK ryöstöhinnat alas , samalla tavallako?
- Anonyymi
Futuuri on julkisesti noteerattu johdannaissopimus, jolla sitoudutaan ostamaan ja myymään tiettynä aikana tulevaisuudessa kohde-etuutta (esimerkiksi arvopaperi, valuutta, joukkovelkakirja tai raaka-aine) hintaan, joka on sovittu sopimushetkellä. Kurssivaihteluista johtuen futuurilla on taloudellista merkitystä. Futuuri voi olla noteerattu arvopaperipörssissä; niitä voidaan myös ostaa ja myydä siellä.
Futuureilla kauppaa käyvät tahot voidaan pääsääntöisesti jakaa kahteen ryhmään:
-niihin, jotka haluavat suojautua kohde-etuuden hinnanmuutoksilta (esimerkiksi kyseisen hyödykkeen tuottaja tai kuluttaja)
-niihin, jotka pyrkivät tekemään taloudellista voittoa ennustamalla markkinahintojen muutosta.
Jälkimmäisen ryhmän arvioidaan parantavan markkinoiden likviditeettiä ja lisäävän hintojen ennustustarkkuutta, mutta jälkimmäiseen hyötyyn on myös esitetty vastaväitteitä (ks. spekulaatio).- Anonyymi
Futuurikaupan luonne paljastaa heti että suhteessa toteutuneeseen markkinahintaan futuurikaupassa AINA toinen osapuoli häviää ja toinen voittaa. Molemmat eivät voi voittaa. Jos esim tammikuun todellinen sen hetken markkinahinta olisikin vaikka 30 c/KWh olisi nyt tämän viikon päivänä 16.12.2022 futuureita ostanut tehnyt huonot kaupat kun taas sähköä myynyt olisi netonnut hyvin. Olisi kiinnostavaa tietää miten tuulivoimaan satsanneet pinesmiehet nettoavat kun tuulivoiman tuotantokustannus on vain 2 c/KWh. Tuulisähköä vaatimattomalla tuotannolla saatiin kuitenkin myytyä yli 40 c/KWh hintaan.
Tuo tuulisähkön 2 c/KWh on keskituottoa eli noin 32% tehokapasiteetista. Siis kun Suomen tuulivoimalat tuottavat sähköä n. 1550 MWh tunnissa on kustannus vain hieman noin 31 000 € tunnissa mutta tuotot huikeat yli miljoona euroa.
Vihreät ovat luoneet riistoporvareiden ihannerahasammon. Sinä, minä ja pienyrittäjät maksamme tämän Suuren Puhalluksen.
- Anonyymi
Kiskurihintoja. Pakko on katkaista sähköt.
- Anonyymi
Tiedän että kysyntä määrää hintaa, mutta ihmettelen vaan että miten on mahdollista nostaa sähkön hinta kymmen- tai satakertaiseksi, vaikka tuotantokustannukset ovat nousseet tuskin nimeksikään?
Näin ollen kiitän hyviä päättäjiä ja heidän bisneskumppaneitaan laman valmistelusta ja kansalaisten kurittamisesta. Kiva kun ajattelette meitä... - Anonyymi
Koko sähköpörssi on kusetusta, mikään yritys ei pyri ostamaan mitään, tässä tapauksessa sähköä, mahdollisimman kalliilla. Sähköä on riittävästi ainakin vielä ja sähköyhtiöt kilpailevat kuka maksaa eniten. Uskokoon joka haluaa, koko pörssi on olemassa vain ja ainoastaan kuluttajahintojen vedätystä varten.
Mikään ei käytännössä alenna hintoja, jos ei tuule hinta nousee, jos valmiiksi pysähdyksissä olevat tuulimyllyt jäätyvät, hinta nousee. 20 Vuotta rakenteilla ollut OL3 ei valmistu, hinta nousee, ei valmistu vieläkään, hinta nousee. Ranskassa korjataan voimalaa, hinta nousee. Kaasun hinta nousee, sähkön hinta nousee, kaasun hinta laskee, sähkön hinta nousee.
Markkinat ovat muka yhteiseurooppalaiset, Suomessa ja Baltian maissa on sähkö silti aina monta kertaa kalliimpaa kuin muualla. - Anonyymi
Halpaa on tuo sähkönhinta, jos nuo pitävät sitten paikkaansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1416688
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495749- 1234901
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434500Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533905- 623081
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522976Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242452- 422280
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152207