Petri Paavolan mukaan joulu on pakanallinen juhla, mitä hän vastustaa sen raamatunvastaisuuden takia

Anonyymi-ap

Petri Paavola kirjoittaa:

"Katolisen kirkon ensyklopedia sanoo, ettei joulu ollut mukana varhaisempien kirkon juhlien listalla. Katolisen kirkon ensyklopedian mukaan ensimmäinen maininta Jeesuksen syntymän ajankohdasta olisi ollut Kleemens Aleksandrian mainitsema toukokuun 2. päivä. 200-luvulta lähtien Jeesuksen syntymän ajankohdan on sanottu olleen huhtikuun 19. tai 20. päivä, maaliskuun 28. päivä, huhtikuun 2. päivä, marraskuun 18. päivä ja tammikuun 6. päivä jne.

Kristillisen kirkon historiassa Rooman kirkon piispan lausumana joulu joulukuun 25. päivänä mainitaan ensi kerran historiassa 336 jKr. - 25 Dec.: natus Christus in Betleem Judeae - Joulukuun 25 Kristus syntyi Betlehemissä Juudeassa. Kirkon sisällä oli monia erilaisia päivämääriä Jeesuksen syntymän ajankohdaksi ja vasta 354 jKr. Rooman kirkon piispa Liberius määräsi Jeesuksen viralliseksi syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Joulukuun 25. päivä valikoitui Rooman kirkon toimesta Jeesuksen syntymäpäiväksi tietyn syyn takia:

Otavan Suuri Ensyklopedia:
"Joulun pakanallinen tausta ja keskiajan perintö: Kristillinen joulu siirrettiin joulukuun 25. päivän kohdalle n. 350-luvulla. Vanhempi juhlapäivä oli tammikuussa, loppiaisena, "epifanian" kohdalla. Kristuksen syntymän ajankohdasta on ollut monia erilaisia tulkintoja ja laskelmia. Se on sijoitettu esim. kevääseen tai syksyyn. Sen sijaan mikään traditio ei sido sitä joulukuuhun. Syyt ovat toiset. Roomassa vietettiin keisari Aureliaanuksen toimesta joulukuun 25. päivää auringonjumalan syntymäpäivänä, "Dies natalis solis in victi". Tällä oli yhteyksiä itämaisiin uskontoihin, mm. Mitran kulttiin. Päivämäärä johtui siitä, että juliaanisen kalenterin käyttöönoton aikoihin talvipäivän seisaus sattui joulukuun 25. päivän kohdalle. Kristillinen kirkko menetteli juhlan suhteen samoin, kuin monesti muulloinkin. Se ei ryhtynyt taistelemaan sen suosiota vastaan, vaan omaksui sen, ja siirsi sille kristillisen sisällön. Joulun muodostamiseen vaikutti tämän lisäksi kaksi muuta Rooman valtakunnan alueella viettyä juhlaa; ensimmäinen saturnaalia ja toinen kalendai."

Rooman kirkko säilytti pakanalliset perinteet siirtäen näihin pakanallisiin perinteisiin kristillistä sisältöä, mutta samaan aikaan kirkon varhaisina aikoina kirkko salli jäsentensä viettävän esim. Saturnaalia juhlaa. Jeesuksen syntymäjuhla joulukuun 25. päivänä perustuu pakanalliseen perinteeseen, ei Raamatun opetukseen."

3

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jumalan sanassa on esikuvallinen taso, jossa asioilla on esikuvallinen merkitys, joka saa täyttymyksensä tiettyjen asioiden tapahduttua. Jumala määräsi Israelin kansalle kolme pääjuhlaa, jolloin koko Israelin kansan miesväen tuli kokoontua Herran kasvojen eteen juhlimaan Herran juhlia. Nämä juhlat olivat hapattamattoman leivän juhla, viikkojen juhla ja lehtimajanjuhla. Jokainen juhla saa täyttymyksen Herrassa Jeesuksessa. Happamattoman leivän juhlan, eli pääsiäisen täyttymys tapahtui kun Herra Jeesus kärsi, vuodatti verensä ja kuoli syntien tähden pääsiäisenä. Viikkojen juhla (shavuot - helluntai) oli sadonkorjuun ja lain antamisen juhla, joka sai täyttymyksensä kun Herra Jeesus lähetti helluntaipäivänä Pyhän Hengen ja sitä kautta Uuden Liiton järjestyksen mukaisen opetuksen alkuseurakunnan uskovaisten sydämiin. Lehtimajanjuhla sai täyttymyksen kun Jeesus, Pelastaja (Vapauttaja), Herra ja Messias syntyi maan päälle, jonka kunniaksi tuhatvuotisessa valtakunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa, koska tuhatvuotinen valtakunta on Pojan valtakunta, jossa Herra Jeesus hallitsee rauhanruhtinaana.

      Jumala antamat kolme pääjuhlaa todistavat myös Jeesuksen syntyneen lehtimajan aikana, sillä se täyttää Jumalan sanan esikuvallisen profetian, koska Sana (Jeesus, Pelastaja, Herra ja Messias) tuli lihaksi lehtimajanjuhlan aikana, sillä Jumala asettui asumaan Poikaansa, joka sai aikaan iankaikkisen pelastuksen, jonka kunniaksi Pojan valtakunnassa, eli tuhatvuotisessa rauhanvaltakunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa.

      Herra Jeesus ei voinut syntyä joulukuussa, koska joulukuussa paimenille oli liian kylmää olla yöllä kaitsemassa lammaslaumaa. Joulukuun aikana (juutalaisen kalenterin mukaan Kislev ja Tevet kuukaudet), eli talviaikana oli kylmiä sadekuukausia, jolloin saattoi öisin olla maassa sekä lunta että pakkasta. Verollepanoakaan ei olisi voitu suorittaa tai toimittaa talvikuukausina, koska tiet olivat liejuisia ja huonossa kunnossa talviaikaan. Joulukuu ei myöskään täytä Jumalan sanan esikuvallista profetiaa, koska silloin ei ollut yhtäkään Jumalaa määräämää kolmesta pääjuhlasta, joissa kaikissa piti olla sanoma Messiaasta. Joulukuussa on juutalaisten hanukka-juhla, mutta se ei kuulunut kolmeen pääjuhlaan, eikä siten voinut olla Jeesuksen syntymän ajankohta. Kaikki kolme pääjuhlaa liittyvät Jeesukseen ja Jumalan pelastussuunnitelmaan, sillä pääsiäisenä Herra Jeesus sovitti synnit, johon myös pakanat pääsevät osallisiksi uskon kautta. Helluntaijuhlaankin pakanoilla on pääsy uskon kautta Herraan Jeesukseen. Pojan valtakunnassa kaikki viettävät lehtimajanjuhlaa sen kunniaksi, koska Pelastaja, Herra ja Messias syntyi silloin ja vapautti kaikki ne perkeleen ja synnin vallasta, jotka uskovat Jeesukseen saaden näin iankaikkisen elämän. Lehtimajanjuhla tuhatvuotisessa Pojan valtakunnassa on ilon riemun ja pelastuksen juhla sekä Jeesuksen syntymäjuhla, jota vietetään kerran vuodessa eli jokavuotisena juhlana tuhatvuotisessa valtakunnassa.

    • Anonyymi

      Hanukka-juhlaa juutalaiset viettivät sen kunniaksi kun juutalaiset valtasivat 165 eKr. Jerusalemin temppelin takaisin itselleen kreikkalaisten hallusta. Voiton kunniaksi poltettiin alttarilla polttouhria kahdeksan päivän ajan. Talmudin mukaan öljyä riitti poltettavaksi temppelissä ainoastaan yhden päivän ajaksi, mutta ihmeen tapahduttua öljyä paloi kahdeksan päivän ajan kultaisessa lampunjalassa. Öljy ihmeen takia varmaankin hanukka-juhlan sanotaan olevan valon juhla. Hanukka valon juhla ei kuitenkaan ole Jeesuksen syntymän ajankohta.

      Rooman katolinen määräsi virallisesti Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän, joka oli pakanallisen auringonjumalan syntymäpäivä. Rooman katolinen kirkko omaksui pakanalliset tavat, perinteet ja opetukset, jonka tähden kirkko määräsi Jeesuksen syntymäpäiväksi pakanallisen auringonjumalan syntymäpäivän. Rooman valtakunnassa vaikutti auringonpalvonta kultit niin kuin muuallakin pakanamaailmassa. Rooman katolinen kirkkokin otti vaikutteita auringonpalvonnasta opetukseensa ja auringonpalvonta kulttien suosion tähden kirkko määräsi Jeesuksen syntymäpäiväksi joulukuun 25. päivän. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että nykyään joulua viettävät ihmiset olisivat auringonpalvojia, mutta sitä se tarkoittaa, että katolisen joulun juurien taustalla on vaikuttanut alunperin pakanallista auringonpalvontaa, jonka kunniaksi vietettiin auringonjumalan syntymäpäivää 25. päivä.

      Raamatun sanan totuuden valossa on selvää ettei Jeesus ole syntynyt joulukuun 25. päivä, vaan Tishri kuussa (seitsemäs kuukausi- syys-lokakuussa). On valheellista uskoa tai väittää Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä. Toki Jeesuksen syntymää uskovalla on oikeus muistella vaikka joka ikisenä päivänä myös joulukuun 25. päivä, mutta Jumalan sanan totuudessa eläen emme saisi osallistua valheeseen, joka väittää Jeesuksen syntyneen joulukuun 25. päivä. Älkäämme tuomitko ja kiivailko toinen toisiamme vastaan, vaan antakaamme toinen toisillemme aikaa kaikessa sävyisyydessä työstää totuutta sydämessä, joka johtaa valheen hylkäämiseen.

      Jeesus ei asettanut Hänen syntymäpäivänsä jokavuotista juhlaa, eikä Raamatussa ole määräystä tai opetusta, että Jeesuksen syntymäpäivää tulisi viettää. Sen sijaan Raamattu opettaa ja kehottaa muistelemaan sekä julistamaan Jeesuksen kuolemaa ristillä ja Hänen ylösnousemista kuolleista, koska se on tärkein asia, sillä sen kautta saadaan synnit anteeksi ja iankaikkinen elämä, jos uskoo Jeesukseen.

      Jeesuksen syntymän ajankohdasta on opetettu väärin monia vuosisatoja eikä sen oikea ajankohta avaudu heti kaikille, vaan sitä täytyy tutkia ja työstää sydämessä. Tämän tähden uskovien seurakunnassa ei tule tuomita ketään joulun viettämisestä tai viettämättömyydestä, vaan antaa aikaa totuudelle tehdä työtä uskovien sydämissä. Jumalan sanan totuutta rakastava uskova tulee ymmärtämään sen ettei joulukuun 25. päivä ole Jeesuksen syntymän oikea ajankohta, vaan tishri kuu, lehtimajanjuhlan aika syys-lokakuussa. Samoin aikanaan Jumalan sanan totuutta rakastava uskova hylkää sydämestään pakanalliset valheet ja valitsee sen sijaan rakkaudesta Jumalaan, Jumalan sanan totuuden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet toisen kanssa

      ...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      225
      1588
    2. Näytit taas lihoneen.

      Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      37
      1449
    3. Kuka teistä on paras nainen

      A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      62
      1288
    4. Immu otti pataan

      Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      73
      1280
    5. Onko jotain mistä

      Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

      Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      76
      1189
    7. Jos me joskus nähtäisiin

      niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1173
    8. Koska vietät

      Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      1008
    9. Lesken uusi

      Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      992
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

      Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      179
      883
    Aihe