Armon ja tekojen välinen dilemma?

Anonyymi-ap

Pelastushan ei tule teoista. Me olimme syntisiä jo silloin kun Jeesus kuoli syntiemme puolesta. Se, että sorrumme syntiin, ei vie pois lahjaksi annettua pelastustamme. Eikä se, että toistuvasti lankeamme samoihin asioihin vie pois pelastustamme. Uskova ei voi saavuttaa pelastusta omilla teoillaan. Me emme voi tulla Jumalan silmissä yhtään sen rakastetuimmiksi tai pelastetuimmiksi vaikka kuinka yrittäisimme, sillä Jumala ei katso meihin ja meidän synteihimme vaan Kristukseen ja hänen ristin sovitustyöhönsä.

Koska pelastus ei tule tekojen kautta, se, mitä et voi saavuttaa moraalisella täydellisyydellä, sitä et voi myöskään kadottaa moraalisella epätäydellisyydellä. Toisin sanoen, koska omat teot ja täydellisyyden tavoittelu Jumalan silmissä eivät tuo pelastusta, niin täydellisyyden tavoittelusta lipsuminenkaan ei vie sinulta pois pelastusta.

Jumala näkee uskovasta päällepäin, onko tämä hänen seuraajansa vai onko tämä hylännyt Jumalan. Usko tulee esille kauniina puheina lähimmäisestä puhuttaessa. Rakastavana puheena kaikista ihmisistä. Uskon kautta koettu rakkaus heijastuu uskovasta rakkauden tekoina eteenpäin. Jumalan rakkaus vaikuttaa ajatusmailmaamme ja tekoihimme, siihen kuka me olemme.

Jumala tuntee jokaisen uskovan mielen. Hän tunnistaa uskovan tekojen perusteella. Nämä teot ovat seurausta uskosta mutta niitä tekoja ei tehdä pelastumisen saavuttamiseksi. Koska omat teot ja täydellisyyden tavoittelu Jumalan silmissä eivät tuo pelastusta, niin täydellisyyden tavoittelusta lipsuminenkaan ei vie sinulta pois pelastusta. Hyvienkään tekojen tekeminen ei tuo kenellekään pelastusta. Kyse on mielenlaadusta. Jumalaa rakastavan mielen.

Ihmisten luonteenpiirteet vaihtelevat. Kaikki eivät ole innokkaita ulospäin suuntautuneita ihmisiä, jotka mielellään kävisivät ovelta ovelle kertomassa Jeesuksesta. Kaikki eivät kykene edes liikkumaan kotinsa ulkopuolelle. Jos meidät tuomittaisiin pelkästään hyvien tekojemme perusteella, harva meistä pelastuisi.

Tätä on armo!

55

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juon viiniä enkä teeskentele hurskasta.
      😄😄😄😄😄

      • Anonyymi

        Hyvä, kun myönsit, ettet edes koita teeskennellä hurskasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä, kun myönsit, ettet edes koita teeskennellä hurskasta.

        Mutta eihän viinin juonnilla ole mitään tekemistä hurskauden kanssa! Yhtä vähän kuin viinillä olisi tekemistä synnin kanssa.


      • Anonyymi

        Minä en juo viiniä uskonnollisista syistä. Juon sitä muista syistä.


    • Anonyymi

      armoton armo jos ei tule esille tekoina.

    • Anonyymi

      Poikkeuksellisen hyvä avaus tällä S24 kinastelu- ja sekoilupalstalla. Sovitus, pyhitys, usko, armo, kaste, uudestisyntyminen ja muut vastaavat käsitteet kuvaavat pelastusta, jonka Jumala on valmistanut meille ihmisille Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalaa ja Hänen valmistamaa pelastusta emme tämänpuoleisessa voi täysin ymmärtää. Dilemmat, paradoksaalisuus ja mysteeriys liittyvät aina syvälliseen kristillisyyteen.

      Raamatussa ja Jeesuksen vertauksissa kristityn (Jeesuksen oman, opetuslapsen, ...) osaa kuvataan toisaalta työntekijän/palvelijan ’roolissa’ ja toisaalta lapsen/perheenjäsenen ’roolissa’. Työntekijä/palvelija on Jumalaan ’työsuhteessa’; työntekijän suhde työnantajaan riippuu oleellisesti siitä onko työnantaja tyytyväinen palvelijaansa. Mutta perheenjäsen on isänsä lapsi eikä lapsen suhde vanhempiinsa muutu miksikään, vaikkei isä ole tyytyväinen lapseensa. Lapseus on varmaa, mutta lapsen ja isän suhde on onnellisempi, kun lapsi on sisäistänyt perheen arvot ja toimii (enemmän tai vähemmän hyvin onnistuen) niiden mukaisesti. Tehtävät ja odotukset luonnollisesti vaihtelevat eri lapsien välillä suuressa perheessä. Näinkin armo ja teot ovat puutteellisesti ymmärrettävissä.

      t. ano_4

      • Anonyymi

        "Näinkin armo ja teot ovat puutteellisesti ymmärrettävissä."

        Eikä niiden ymmärtämistä yhtään auta eri seurakuntien erilaiset opetukset armosta, puhumattakaan yksittäisten uskovien joskus käsittämättömistäkin tulkinnoista armosta ja teoista.


    • Anonyymi

      Ja sitten on tuo ikuinen riidanaihe siitä, että pitääkö olla jotakin tekoja , jotta pelastuu sekä se, vieläkö laki on voimassa.

      Entä mitä ovat lain teot, jotka eivät pelasta? Paavali kun ei määrittele, mitä lain teot ovat. Mutta asia tiedetään muista juutalaisten kirjoituksista suurin piirtein Uuden testamentin ajoilta.

      Qumran dokumentti 4QMMT, teksti on ajalta n.150eKr., josta löytynyt kopio on ajalta 75eKr.-50jKr., kertoo siitä, mitä ovat lain teot. (Lähde: tri John Bergsma: https://youtu.be/r66eijf_3-M, https://en.m.wikipedia.org/wiki/4QMMT ) Tämä dokumentti on kirja, jossa essealaiset opastavat fariseuksia siitä, mitä lain teot ovat. Mikään muu aikakauden kirjallisuus ei kirjoita lain teoista paitsi Paavalin kirjeet ja 4QMMT mutta edes Paavali ei määrittele, mitä lain teot tuohon aikaan tarkoittivat. Ensin essealaiset kirjoittavat, että seuraamalla lain tekoja tullaan vanhurskaaksi. Sitten essealaiset luettelevat lain tekoja: - puhtaan maidon kaataminen epäpuhtaaseen astiaan saastuttaa sekä epäpuhtaassa astiassa olevan maidon että sen astian, josta maito kaadetaan - kuolleitten eläinten pesiin ja luihin koskeminen saastuttaa - koirat eiväät saa olla Jerusalemissa - ihotauteihin sairastuneiden koskettaminen saastuttaa - pakanat ovat saastuneita ja eikä heidän vehnäänsä saa tuoda Jumalan temppeliin - sokeat ja kuurot eivät saa mennä temppeliin Jos ei näitä noudata, osallistuu essealaisten mielestä Belealin tekoihin eli tekee Saatanan töitä.

      On helppoa huomata, että listasta puuttuvat VT:n moraaliset lait, kuten dekalogi ja hyvän tekeminen eli hyvät lain teot. Kun essealaiset opettavat, että lain teot tekevät vanhurskaaksi, Paavali opettaa, että lain teot eivät tee vanhurskaaksi.

      Jälleen yksi esimerkki siitä, että juutalaiset kirjoitusten tulkinnat vaihtelivat aikakauden mukaan ja sen mukaan, missä päin juutalaiset asuivat.

    • Anonyymi

      Ei ole mitään dilemmaa. Asia on selvä kuin pläkki.

      • Anonyymi

        Niinpä on. Aloitus on oikeassa. Nimittäin siinä, että koska pelastus ei tule tekojen kautta, se, mitä et voi saavuttaa moraalisella täydellisyydellä, sitä et voi myöskään kadottaa moraalisella epätäydellisyydellä.


    • Anonyymi

      Hurmahengethän ne pelastaa. Jolla ei ole Kristuksen Henkeä ei ole Hänen omansa. Ilman sitä saa tosiaan käänellä ja väänellä Raamatun sanomaa miettien että miten päin oikein pelastuisi.

      Raamattu tarjoaa pelastuksen siinä että kun Pyhä henki on ihmisellä, niin hän on syntynyt silloin Jumalasta ja ei kai Jumala itseään tuomitse.

      • Anonyymi

        Raamatusta ei löydy sanaa hurmahenki. Pysytään nyt vain Raamatun sanassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatusta ei löydy sanaa hurmahenki. Pysytään nyt vain Raamatun sanassa.

        Voi Pyhä jysäys. Ja niin paljon kun meitä on hurmahengistä tuomittu ja parjattu. Lyöty Raamatulla päähän että otsa aivan kuhmuilla ja sitten koko asiaa ei ole edes olemassa. On niin petetty olo. Turhaan ovat parjanneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi Pyhä jysäys. Ja niin paljon kun meitä on hurmahengistä tuomittu ja parjattu. Lyöty Raamatulla päähän että otsa aivan kuhmuilla ja sitten koko asiaa ei ole edes olemassa. On niin petetty olo. Turhaan ovat parjanneet.

        Liekö sitä helluntailaisuutta?


    • Anonyymi

      Jos tajuaa armon oikein, ei voi muuta kuin sanoa tuohon, että aamen!

      • Anonyymi

        Ei helluntailaisia kiinnosta.


      • Anonyymi

        Aammen!


    • Anonyymi

      Ajatella ensin joku vatipää esittää että Raamattu ei juuri mistään muusta varoita kuin hurmahengistä ja sitten huomaamme ettei kirja kerrokaan asiasta yhtään mitään. Siinä tulee vähän jokaiselle hengellinen selkkaus. Käsittämätön moka.

      • Anonyymi

        Eihän tuo ole ainoa ihmisten itse keksimä sana, jota ei Raamatusta löydy. Mm linja-autoa et Raamatusta löydä! Etkä löydä helvetti-nimistä paikkaa Vanhasta testamentista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän tuo ole ainoa ihmisten itse keksimä sana, jota ei Raamatusta löydy. Mm linja-autoa et Raamatusta löydä! Etkä löydä helvetti-nimistä paikkaa Vanhasta testamentista.

        Mutta eihän kellään ole sellaista oppia että linja-auto on pahin mahdollinen eksytys maan päällä ja jos sen kyytiin nousee niin paluuta ei ole. Siksi ei ole niin suurta vaaraa vaikkei sitä sanaa sieltä löydy.

        VT:n aikana ei ollut mitään tuomiota eikä taivasta koska välimiestä ei ollut vielä tullut. Jeesus vasta puhui helvetistä sekä opetuksia Tuonelasta.

        Sinänsä on vaikea kysymys mitä tapahtui ihmisille, jotka kuolivat ennen Jeesusta sekä kaikille niille, jotka eivät olleet hänestä kuulleet tai olleet juutalaisuuden vaikutuksen piirissä.

        Mutta asia ei ole meidän ratkaistavissa eikä kannata tuhlata elämäänsä siitä riitelemiseen mistä selvyyden tietää vain Jumala.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän kellään ole sellaista oppia että linja-auto on pahin mahdollinen eksytys maan päällä ja jos sen kyytiin nousee niin paluuta ei ole. Siksi ei ole niin suurta vaaraa vaikkei sitä sanaa sieltä löydy.

        VT:n aikana ei ollut mitään tuomiota eikä taivasta koska välimiestä ei ollut vielä tullut. Jeesus vasta puhui helvetistä sekä opetuksia Tuonelasta.

        Sinänsä on vaikea kysymys mitä tapahtui ihmisille, jotka kuolivat ennen Jeesusta sekä kaikille niille, jotka eivät olleet hänestä kuulleet tai olleet juutalaisuuden vaikutuksen piirissä.

        Mutta asia ei ole meidän ratkaistavissa eikä kannata tuhlata elämäänsä siitä riitelemiseen mistä selvyyden tietää vain Jumala.

        Luetko tämän ajatuksella:

        Jesaja 66
        18 Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.
        19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
        20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
        21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
        22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

        24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Vertailukohtana:

        Markus 9
        43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.
        45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.
        47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
        48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

        Biblia 1776


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetko tämän ajatuksella:

        Jesaja 66
        18 Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.
        19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
        20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
        21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
        22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

        24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Vertailukohtana:

        Markus 9
        43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.
        45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.
        47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
        48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

        Biblia 1776

        Tämä jäi pois:

        Biblia 1776

        43 Jos kätes on sinulle pahennukseksi, niin hakkaa se pois: parempi on sinun käsipuolena elämään mennä, kuin jos sinulla olis kaksi kättä ja menisit helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        44 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.
        45 Ja jos jalkas on sinulle pahennukseksi, hakkaa se pois: parempi on sinulle, että ontuvana elämään menet, kuin jos sinulla olis kaksi jalkaa ja heitettäisiin helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        46 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.
        47 Ja jos silmäs on sinulle pahennukseksi, niin heitä se pois: parempi on sinun silmäpuolena Jumalan valtakuntaan sisälle mennä, kuin jos sinulla olis kaksi silmää ja heitettäisiin helvetin tuleen,
        48 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän kellään ole sellaista oppia että linja-auto on pahin mahdollinen eksytys maan päällä ja jos sen kyytiin nousee niin paluuta ei ole. Siksi ei ole niin suurta vaaraa vaikkei sitä sanaa sieltä löydy.

        VT:n aikana ei ollut mitään tuomiota eikä taivasta koska välimiestä ei ollut vielä tullut. Jeesus vasta puhui helvetistä sekä opetuksia Tuonelasta.

        Sinänsä on vaikea kysymys mitä tapahtui ihmisille, jotka kuolivat ennen Jeesusta sekä kaikille niille, jotka eivät olleet hänestä kuulleet tai olleet juutalaisuuden vaikutuksen piirissä.

        Mutta asia ei ole meidän ratkaistavissa eikä kannata tuhlata elämäänsä siitä riitelemiseen mistä selvyyden tietää vain Jumala.

        "Jeesus vasta puhui helvetistä sekä opetuksia Tuonelasta."

        Jeesus ei puhunut siitä helvetistä, mitä nykyään opetetaan. Hän tunsi Sheolin VT kirjoituksista. Kadotuksesta puhuu kylläkin jo Danielinkirja, joten uskonto rupesi muuttumaan jo parisensataa vuotta ennen Kristusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetko tämän ajatuksella:

        Jesaja 66
        18 Minä tunnen heidän tekonsa ja ajatuksensa. Aika tulee, että minä kokoan kaikki kansat ja kielet, ja he tulevat ja näkevät minun kunniani.
        19 Ja minä teen tunnusteon heidän keskellänsä ja lähetän pakoonpäässeitä heidän joukostansa pakanain tykö Tarsiiseen, Puuliin ja Luudiin, jousenjännittäjäin tykö, Tuubaliin ja Jaavaniin, kaukaisiin merensaariin, jotka eivät ole kuulleet minusta kerrottavan eivätkä nähneet minun kunniaani, ja he ilmoittavat minun kunniani pakanain keskuudessa.
        20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
        21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
        22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
        23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.

        24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.

        Vertailukohtana:

        Markus 9
        43 Ja jos sinun kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että käsipuolena menet elämään sisälle, kuin että, molemmat kädet tallella, joudut helvettiin, sammumattomaan tuleen.
        45 Ja jos sinun jalkasi viettelee sinua, hakkaa se poikki. Parempi on sinulle, että jalkapuolena menet elämään sisälle, kuin että sinut, molemmat jalat tallella, heitetään helvettiin.
        47 Ja jos sinun silmäsi viettelee sinua, heitä se pois. Parempi on sinulle, että silmäpuolena menet sisälle Jumalan valtakuntaan, kuin että sinut, molemmat silmät tallella, heitetään helvettiin,
        48 jossa heidän matonsa ei kuole eikä tuli sammu.

        Biblia 1776

        Jae 24 ei puhu vielä helvetistä. Se puhuu tuon ajan ruumiiden polttopaikasta, jossa uhrattiin ihmisiä, jopa lapsia. Näin kertoo Raamattu muualla. Siellä oli niin paljon uhraamista, että aina siellä paloi tai kyti jokin ruumis. Siellä heidän tulessa ei sammu.

        Kun suurin osa ruumiista oli palanut, palamattomat osat vietiin tuon kaatopaikan reunamille, missä madot ja hyönteiset söivät loput osat ruumiista. Lihaa oli jatkuvasti tarjolla niin paljon, että madot jatkoivat syömistään vuosikymmeniä, ellei satoja. Siellä heidän matonsa ei kuole, vaan jatkavat eloaan sukupolvi toisensa jälkeen.

        Markus viittaa tuohon samaan paikkaan kun hän nerokkaasti lainaa Vanhan testamentin tekstiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jae 24 ei puhu vielä helvetistä. Se puhuu tuon ajan ruumiiden polttopaikasta, jossa uhrattiin ihmisiä, jopa lapsia. Näin kertoo Raamattu muualla. Siellä oli niin paljon uhraamista, että aina siellä paloi tai kyti jokin ruumis. Siellä heidän tulessa ei sammu.

        Kun suurin osa ruumiista oli palanut, palamattomat osat vietiin tuon kaatopaikan reunamille, missä madot ja hyönteiset söivät loput osat ruumiista. Lihaa oli jatkuvasti tarjolla niin paljon, että madot jatkoivat syömistään vuosikymmeniä, ellei satoja. Siellä heidän matonsa ei kuole, vaan jatkavat eloaan sukupolvi toisensa jälkeen.

        Markus viittaa tuohon samaan paikkaan kun hän nerokkaasti lainaa Vanhan testamentin tekstiä.

        Höpö höpö !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö !

        Kommenttisi osoittaa vain sen, ettet tunne Vanhaa testamenttia. Kirjoitat adventismi-palstalle, jonka jokainen adventisti tietää nämä asiat. Vain sinä osoitat tyhmyytesi kommenteillasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö !

        Katsotaan vähän laajemmin. Ehkä se Raamattu sinullekin vielä aukeaa.

        Se, että Gehennassa olisi palanut jatkuvasti tuli on väärää "tietoa". Sitä toistellaan niin paljon, että vilpittömätkin uskovaiset luulevat sitä valhetta sen tähden todeksi. Näin ei kuitenkaan ollut. Gehenna kyllä sijaitsi Jerusalemin ulkopuolella mutta se ei ollut mikään kaatopaikka, jossa olisi poltettu roskia. Tämä legenda löytyy kirjallisista lähteistä ensimmäistä kertaa 1300-luvulla kun juutalainen rabbi keksi asian. Ilmeisesti hän keksi sen Jesajan kirjan tekstistä, jossa mainitaan, ettei kadotuksen tuli sammu eikä madot kuole. Kuulostaa ihan kaatopaikalta, vai mitä:

        "Ja he lähtevät ulos katselemaan minusta luopuneiden ruumiita. Niiden mato ei kuole eikä niiden tuli sammu, ne ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle." (Jes 66:24, FinRK)

        Mutta sen sijaan historiankirjat kertovat, että joitakin israelilaisia syytettiin lasten uhraamisesta Molok-jumalalle Gennan laaksossa. Moloch oli kanaanilaisten epäjumala. Nämä huhut saivat aikaan sen, että kyseistä laaksoa alettiin pitämään surullisen kuuluisana kaikkein pahimpana Jumalan hylkäämänä paikkana koko maapallolla, jossa vain hirveimmät Jumalan seuraajat kävisivät tekemässä kauheuksiaan.

        Asiaan liittyy yksi raamatunpaikkakin: "Joosia hävitti ja häpäisi myös Tofetin, joka oli Ben-Hinnomin [Gehenna] laaksossa, ettei kukaan enää voisi siellä panna poikaansa tai tytärtään kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi." (2Kun 23:10, FinRK)

        Kun Jeesus käytti sanaa Gehenna, hän tarkoitti sitä, että jos teet syntiä kuolet, ja sinun kuollut ruumiisi heitetään Gehennan laaksoa vastaavaan Jumalan hylkäämään paikkaan, jossa se poltetaan, kunnes sitä ei enää ole.

        Sheol oli heprealaisessa Raamatussa kuoppa/paikka maan alla, asiayhteydestä riippuen joskus jopa vain yksinkertaisesti "hauta". Siellä ei ollut kidutusta eikä liekkejä. Sen perään ei helvetti odottanut ketään. Paikasta käytettiin usein nimenä sanaa syvyys. Sinne joutuivat niin uskovat kuin pakanatkin. Se oli paikka, jossa ei pystynyt edes palvelemaan Jumalaa.

        Tuonela taas oli suomalaisten kansantarujen paikka: vainajala. Joitakin yhtäläisyyksiä Sheolin ja tuonelan välillä löytyy mutta ne ovat satunnaisia eivätkä kuvaa samaa paikkaa. Kannattaa myös huomioida, ettei vainajala liity kristinuskoon mitenkään.

        Paavali mainitsee Raamatussa helvetin 20 kertaa mutta Jeesus ei kertaakaan? Miksi? Eikö Jeesus uskonut helvettiin? Lyhyesti vastaus kuuluu: ei uskonut. Mutta Sheolin hän kyllä tiesi, koska oli lukenut heprealaista Raamattua eli Vanhaa testamenttia. Uutta testamenttia kun ei ollut siihen aikaan edes olemassa. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista.

        Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

        Tässä vielä jokunen viite tuosta syvyydestä: 2. Pietarin kirje 2:4 "Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarōsas, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin Sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."

        Tästä kertoo myös: Juudaksen kirjeen 6 jae: "Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen (ζόφον eli zophon eli darkness) ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten...” (Juudaksen kirje 6, FinRK)

        “30. ”Mikä on sinun nimesi?” Jeesus kysyi. ”Legioona”, mies vastasi, sillä häneen oli mennyt monta riivaajaa. 31. Ne pyysivät Jeesukselta, ettei hän käskisi niitä menemään syvyyteen (ἄβυσσον eli abysson, engl. Abyss) .” (Luukas 8:30-31, FinRK)

        Vielä pari Jeesuksen ajan uskomusta, joista Sokrates kertoi. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.

        Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan vähän laajemmin. Ehkä se Raamattu sinullekin vielä aukeaa.

        Se, että Gehennassa olisi palanut jatkuvasti tuli on väärää "tietoa". Sitä toistellaan niin paljon, että vilpittömätkin uskovaiset luulevat sitä valhetta sen tähden todeksi. Näin ei kuitenkaan ollut. Gehenna kyllä sijaitsi Jerusalemin ulkopuolella mutta se ei ollut mikään kaatopaikka, jossa olisi poltettu roskia. Tämä legenda löytyy kirjallisista lähteistä ensimmäistä kertaa 1300-luvulla kun juutalainen rabbi keksi asian. Ilmeisesti hän keksi sen Jesajan kirjan tekstistä, jossa mainitaan, ettei kadotuksen tuli sammu eikä madot kuole. Kuulostaa ihan kaatopaikalta, vai mitä:

        "Ja he lähtevät ulos katselemaan minusta luopuneiden ruumiita. Niiden mato ei kuole eikä niiden tuli sammu, ne ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle." (Jes 66:24, FinRK)

        Mutta sen sijaan historiankirjat kertovat, että joitakin israelilaisia syytettiin lasten uhraamisesta Molok-jumalalle Gennan laaksossa. Moloch oli kanaanilaisten epäjumala. Nämä huhut saivat aikaan sen, että kyseistä laaksoa alettiin pitämään surullisen kuuluisana kaikkein pahimpana Jumalan hylkäämänä paikkana koko maapallolla, jossa vain hirveimmät Jumalan seuraajat kävisivät tekemässä kauheuksiaan.

        Asiaan liittyy yksi raamatunpaikkakin: "Joosia hävitti ja häpäisi myös Tofetin, joka oli Ben-Hinnomin [Gehenna] laaksossa, ettei kukaan enää voisi siellä panna poikaansa tai tytärtään kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi." (2Kun 23:10, FinRK)

        Kun Jeesus käytti sanaa Gehenna, hän tarkoitti sitä, että jos teet syntiä kuolet, ja sinun kuollut ruumiisi heitetään Gehennan laaksoa vastaavaan Jumalan hylkäämään paikkaan, jossa se poltetaan, kunnes sitä ei enää ole.

        Sheol oli heprealaisessa Raamatussa kuoppa/paikka maan alla, asiayhteydestä riippuen joskus jopa vain yksinkertaisesti "hauta". Siellä ei ollut kidutusta eikä liekkejä. Sen perään ei helvetti odottanut ketään. Paikasta käytettiin usein nimenä sanaa syvyys. Sinne joutuivat niin uskovat kuin pakanatkin. Se oli paikka, jossa ei pystynyt edes palvelemaan Jumalaa.

        Tuonela taas oli suomalaisten kansantarujen paikka: vainajala. Joitakin yhtäläisyyksiä Sheolin ja tuonelan välillä löytyy mutta ne ovat satunnaisia eivätkä kuvaa samaa paikkaa. Kannattaa myös huomioida, ettei vainajala liity kristinuskoon mitenkään.

        Paavali mainitsee Raamatussa helvetin 20 kertaa mutta Jeesus ei kertaakaan? Miksi? Eikö Jeesus uskonut helvettiin? Lyhyesti vastaus kuuluu: ei uskonut. Mutta Sheolin hän kyllä tiesi, koska oli lukenut heprealaista Raamattua eli Vanhaa testamenttia. Uutta testamenttia kun ei ollut siihen aikaan edes olemassa. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista.

        Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

        Tässä vielä jokunen viite tuosta syvyydestä: 2. Pietarin kirje 2:4 "Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarōsas, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin Sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."

        Tästä kertoo myös: Juudaksen kirjeen 6 jae: "Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen (ζόφον eli zophon eli darkness) ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten...” (Juudaksen kirje 6, FinRK)

        “30. ”Mikä on sinun nimesi?” Jeesus kysyi. ”Legioona”, mies vastasi, sillä häneen oli mennyt monta riivaajaa. 31. Ne pyysivät Jeesukselta, ettei hän käskisi niitä menemään syvyyteen (ἄβυσσον eli abysson, engl. Abyss) .” (Luukas 8:30-31, FinRK)

        Vielä pari Jeesuksen ajan uskomusta, joista Sokrates kertoi. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.

        Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa.

        Voi voi sentään tuota "kirjanoppineisuutta" !

        Oletko sinä niin ymmärtämätön, ettet käsitä sen vertaa, että kyllä Jumala on aina tiennyt tämän asian:

        43 Jos kätes on sinulle pahennukseksi, niin hakkaa se pois: parempi on sinun käsipuolena elämään mennä, kuin jos sinulla olis kaksi kättä ja menisit helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        44 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.
        45 Ja jos jalkas on sinulle pahennukseksi, hakkaa se pois: parempi on sinulle, että ontuvana elämään menet, kuin jos sinulla olis kaksi jalkaa ja heitettäisiin helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        46 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.
        47 Ja jos silmäs on sinulle pahennukseksi, niin heitä se pois: parempi on sinun silmäpuolena Jumalan valtakuntaan sisälle mennä, kuin jos sinulla olis kaksi silmää ja heitettäisiin helvetin tuleen,
        48 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.

        Nämä ovat Jeesuksen, eli Jumalan sanoja !

        Eivät siis Markuksen omia sanoja !

        Etkö sinä raukka tämän vertaa käsitä Raamatun asioista ?

        Raamattu ON Jumalan sanaa !

        Sitten kun sinä edes tämän perusasian käsität, niin voimme keskustella näistä Raamatun asioista !

        Mutta sitä ennen se on kanssasi täysin turhaa ja hyödytöntä !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsotaan vähän laajemmin. Ehkä se Raamattu sinullekin vielä aukeaa.

        Se, että Gehennassa olisi palanut jatkuvasti tuli on väärää "tietoa". Sitä toistellaan niin paljon, että vilpittömätkin uskovaiset luulevat sitä valhetta sen tähden todeksi. Näin ei kuitenkaan ollut. Gehenna kyllä sijaitsi Jerusalemin ulkopuolella mutta se ei ollut mikään kaatopaikka, jossa olisi poltettu roskia. Tämä legenda löytyy kirjallisista lähteistä ensimmäistä kertaa 1300-luvulla kun juutalainen rabbi keksi asian. Ilmeisesti hän keksi sen Jesajan kirjan tekstistä, jossa mainitaan, ettei kadotuksen tuli sammu eikä madot kuole. Kuulostaa ihan kaatopaikalta, vai mitä:

        "Ja he lähtevät ulos katselemaan minusta luopuneiden ruumiita. Niiden mato ei kuole eikä niiden tuli sammu, ne ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle." (Jes 66:24, FinRK)

        Mutta sen sijaan historiankirjat kertovat, että joitakin israelilaisia syytettiin lasten uhraamisesta Molok-jumalalle Gennan laaksossa. Moloch oli kanaanilaisten epäjumala. Nämä huhut saivat aikaan sen, että kyseistä laaksoa alettiin pitämään surullisen kuuluisana kaikkein pahimpana Jumalan hylkäämänä paikkana koko maapallolla, jossa vain hirveimmät Jumalan seuraajat kävisivät tekemässä kauheuksiaan.

        Asiaan liittyy yksi raamatunpaikkakin: "Joosia hävitti ja häpäisi myös Tofetin, joka oli Ben-Hinnomin [Gehenna] laaksossa, ettei kukaan enää voisi siellä panna poikaansa tai tytärtään kulkemaan tulen läpi Molokin kunniaksi." (2Kun 23:10, FinRK)

        Kun Jeesus käytti sanaa Gehenna, hän tarkoitti sitä, että jos teet syntiä kuolet, ja sinun kuollut ruumiisi heitetään Gehennan laaksoa vastaavaan Jumalan hylkäämään paikkaan, jossa se poltetaan, kunnes sitä ei enää ole.

        Sheol oli heprealaisessa Raamatussa kuoppa/paikka maan alla, asiayhteydestä riippuen joskus jopa vain yksinkertaisesti "hauta". Siellä ei ollut kidutusta eikä liekkejä. Sen perään ei helvetti odottanut ketään. Paikasta käytettiin usein nimenä sanaa syvyys. Sinne joutuivat niin uskovat kuin pakanatkin. Se oli paikka, jossa ei pystynyt edes palvelemaan Jumalaa.

        Tuonela taas oli suomalaisten kansantarujen paikka: vainajala. Joitakin yhtäläisyyksiä Sheolin ja tuonelan välillä löytyy mutta ne ovat satunnaisia eivätkä kuvaa samaa paikkaa. Kannattaa myös huomioida, ettei vainajala liity kristinuskoon mitenkään.

        Paavali mainitsee Raamatussa helvetin 20 kertaa mutta Jeesus ei kertaakaan? Miksi? Eikö Jeesus uskonut helvettiin? Lyhyesti vastaus kuuluu: ei uskonut. Mutta Sheolin hän kyllä tiesi, koska oli lukenut heprealaista Raamattua eli Vanhaa testamenttia. Uutta testamenttia kun ei ollut siihen aikaan edes olemassa. Uskomus helvettiin ja taivaaseen eivät ole juutalaista eikä kristillistä alkuperää vaan ne tulevat kreikkalaisesta filosofiasta. Varhaisin viittaus taivaan ja helvetin filosofiasta löytyy Platonin kirjoituksista.

        Kyseessä ei siis ole edes uskonto vaan filosofinen ajattelumalli. Sielun kuoleman jälkeinen ihmisestä poistuminen kuuluu myös tähän kreikkalaiseen filosofiaan, ja siitä löytyy selkeitä mainintoja aikalaisten kirjoituksista, mm Platonin kirjoituksista.

        Tässä vielä jokunen viite tuosta syvyydestä: 2. Pietarin kirje 2:4 "Sillä Jumala ei säästänyt enkeleitä, jotka olivat tehneet syntiä, vaan syöksi heidät pimeyden kahleissa helvettiin (kreikaksi ταρταρώσας eli tartarōsas, joka ei ole meidän uskontomme helvetti vaan vastaa Vanhan testamentin Sheolia, hautaa tai syvyyttä. Oikea käännös olisi syvyyteen) ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi."

        Tästä kertoo myös: Juudaksen kirjeen 6 jae: "Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen (ζόφον eli zophon eli darkness) ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten...” (Juudaksen kirje 6, FinRK)

        “30. ”Mikä on sinun nimesi?” Jeesus kysyi. ”Legioona”, mies vastasi, sillä häneen oli mennyt monta riivaajaa. 31. Ne pyysivät Jeesukselta, ettei hän käskisi niitä menemään syvyyteen (ἄβυσσον eli abysson, engl. Abyss) .” (Luukas 8:30-31, FinRK)

        Vielä pari Jeesuksen ajan uskomusta, joista Sokrates kertoi. Sokrates uskoi, että on kaksi vaihtoehtoa, miten ihmiselle käy kuoleman yhteydessä. Ihminen joko päätyy kuoltuaan syvään uneen, jossa ei nähdä unia TAI hän pääsee tietoiseen kuoleman jälkeiseen elämään, jossa hän voi parantaa maailmaa ja keskustella syvällisistä, mielenkiintoisista asioista muiden hyvien ihmisten kanssa, vaikkapa edesmenneitten sukulaistensa kanssa.

        Jeesus taas uskoi, että ihminen joko lakkaa olemasta kuoltuaan tai jatkaa kuolemansa jälkeen elämäänsä Jumalan hyvässä valtakunnassa, joka on maanpäällä. Nämä ovat hyvin lohdullisia asioita lopun kannalta. Kuoleman jälkeen on vain nopea loppu tai hyvä elämä, ei ikuista kidutusta kadotuksessa.

        Jeesus puhui helvetistä enemmän kuin kukaan. Älä lue väärennettyjä käännöksiä. Opettele lukemaan King James Raamattua. Suomenkielisistä vanha Biblia (1776) on parempi kuin uudemmat. Sekään ei ole täydellinen. KJB on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi voi sentään tuota "kirjanoppineisuutta" !

        Oletko sinä niin ymmärtämätön, ettet käsitä sen vertaa, että kyllä Jumala on aina tiennyt tämän asian:

        43 Jos kätes on sinulle pahennukseksi, niin hakkaa se pois: parempi on sinun käsipuolena elämään mennä, kuin jos sinulla olis kaksi kättä ja menisit helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        44 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.
        45 Ja jos jalkas on sinulle pahennukseksi, hakkaa se pois: parempi on sinulle, että ontuvana elämään menet, kuin jos sinulla olis kaksi jalkaa ja heitettäisiin helvettiin, sammumattomaan tuleen,
        46 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.
        47 Ja jos silmäs on sinulle pahennukseksi, niin heitä se pois: parempi on sinun silmäpuolena Jumalan valtakuntaan sisälle mennä, kuin jos sinulla olis kaksi silmää ja heitettäisiin helvetin tuleen,
        48 Kussa ei heidän matonsa kuole, eikä tuli sammuteta.

        Nämä ovat Jeesuksen, eli Jumalan sanoja !

        Eivät siis Markuksen omia sanoja !

        Etkö sinä raukka tämän vertaa käsitä Raamatun asioista ?

        Raamattu ON Jumalan sanaa !

        Sitten kun sinä edes tämän perusasian käsität, niin voimme keskustella näistä Raamatun asioista !

        Mutta sitä ennen se on kanssasi täysin turhaa ja hyödytöntä !

        Jeesus saarnasi kuningaskunnan evankeliumia juutalaisille, ei kristinuskoa pakanoille. Jos juutalaiset olisivat ottaneet hänet vastaan kuninkaanaan jo silloin, kirkon aikaa ei kai koskaan olisi tullut, vaan tuhatvuotinen valtakunta olisi alkanut heti.

        Nyt elämme armon aikaa. Pelastumme yksin armosta, emme tekojemme kautta, ettei kukaan kerskaisi. Heti uudestisyntyneiden uskovien ylöstempauksen jälkeen (ehkä jo hyvin pian) siirrytään taas kuningaskunnan evankeliumiin. Silloin pyhän hengen voi menettää omilla teoillaan. Jos ottaa pedon merkin, on peruuttamattomasti tuomittu. Jos ei kohtele juutalaisia hyvin ja jos ei anna kunniaa Jumalalle, ei pelastu. Nyt on vielä niin helppo pelastua, yksin armosta yksin uskon kautta Jeesuksen veren sovitukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus puhui helvetistä enemmän kuin kukaan. Älä lue väärennettyjä käännöksiä. Opettele lukemaan King James Raamattua. Suomenkielisistä vanha Biblia (1776) on parempi kuin uudemmat. Sekään ei ole täydellinen. KJB on.

        KJB ei todellakaan ole täydellinen. Se perustuu Leningradin käännökseen, jonka hepreankielinen osuus on nykytietämyksen mukaan täynnä käännösvirheitä ja kreikankielen osalta osin latinankieliseen takaisin kääntämiseen, joka latinankielinen osuus väärinkäännettiin monin paikoin kun kääntäjät eivät osanneet kunnolla latinaa. Lisäksi takaisinkäännöksessäkin on virheitä, erityisesti Ilmestyskirjassa. Unohda jo nyt se KJB. Maailmalla on paljon uudempia ja parempia käännöksiä.


    • Anonyymi

      Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät
      jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?
      Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

    • Anonyymi

      Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.

      • Anonyymi

        Armon ajan kristitty pelastuu uskomalla Jeesukseen:

        1 Kor 15: 1-4 (King James Bible)
        Moreover, brethren, I declare unto you the gospel which I preached unto you, which also ye have received, and wherein ye stand;

        2 By which also ye are saved, if ye keep in memory what I preached unto you, unless ye have believed in vain.

        3 For I delivered unto you first of all that which I also received, how that Christ died for our sins according to the scriptures;

        4 And that he was buried, and that he rose again the third day according to the scriptures:

        Ja Joh 3:16
        “For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life.”


    • Anonyymi

      Aloittajalta puuttuu ikävä kyllä kokonaan tämän Raamatunkohdan sanoma, joka on hyvä ja tarpeellinen tässä yhteydessä tuoda julki:

      Jaakobin kirje 2
      14 Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa?
      15 Jos veli tai sisar on alaston ja jokapäiväistä ravintoa vailla
      16 ja joku teistä sanoo heille: "Menkää rauhassa, lämmitelkää ja ravitkaa itsenne", mutta ette anna heille ruumiin tarpeita, niin mitä hyötyä siitä on?
      17 Samoin uskokin, jos sillä ei ole tekoja, on itsessään kuollut.
      18 Joku ehkä sanoo: "Sinulla on usko, ja minulla on teot"; näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä teoistani näytän sinulle uskon.
      19 Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat.
      20 Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?
      21 Eikö Aabraham, meidän isämme, tullut vanhurskaaksi teoista, kun vei poikansa Iisakin uhrialttarille?
      22 Sinä näet, että usko vaikutti hänen tekojensa mukana, ja teoista usko tuli täydelliseksi;
      23 ja niin toteutui Raamatun sana: "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi", ja häntä sanottiin Jumalan ystäväksi.
      24 Te näette, että ihminen tulee vanhurskaaksi teoista eikä ainoastaan uskosta.
      25 Eikö samoin myös portto Raahab tullut vanhurskaaksi teoista, kun hän otti lähettiläät luokseen ja päästi heidät toista tietä pois?
      26 Sillä niinkuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin myös usko ilman tekoja on kuollut.

      Tämän sanoma siis on se, että vaikka ihminen olisikin uskossa, niin mitä hyötyä siitä olisi, jos se usko ei ole Elävää Uskoa, joka saa aikaan tekoja !

      Sellainen usko on yhtä kuin kuollut, eli kuten ihminen ei olisikaan uskova ollenkaan.

      Eli uskon tulee siis saada aikaan tekoja, eli Jumalan tulee pystyä vaikuttamaa uskovassa hyviä tekoja, mutta jos se ei toteudu, usko siis on kuin kuollut ja siten täysin hyödytön.

      Tärkeää kuitenkin on se, että mitä ja kenen tekoja ne oikeasti ovat ?

      Siis on kaksi eri tapausta ja kahden eri henkilön teot:

      1) Ihmisen omat "hyvät" teot, joita ihminen tekee omasta päästään, ja usein siis kelvatakseen ihmisille ja Jumalalle ja ansaitakseen niillä omilla teoillaan itse itselleen moninaisia asioita / etuisuuksia.

      2) Sitten on Jumalan Teot, joita Jumala pääsee vaikuttamaan ihmisessä, eli kun Jumala vaikuttaa uskovassa tahtomista ja tekemistä, jotta Hänen hyvä tahtonsa toteutuisi.

      Fil. 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

      Ef. 2:10 Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa hyviä töitä varten, jotka Jumala on edeltäpäin valmistanut, että me niissä vaeltaisimme.

      Moni uskovakaan ei ymmärrä näiden kahden eri tekojen / tekijöien eroa, ikävä kyllä.

      Ydin on mielestäni siinä, että kenestä se teko lähtee siis.

      Eli pääseekö Jumala synnyttämään lapsensa mielessä ensin;

      1) Sen mielen ajatuksen.

      2 ) Sen kautta sen tahtomisen.

      3) Sitten Jumala antaa sen tilanteen / tapauksen, jossa voi se tahtominen toteutua.
      Tällöin on kyse Jumalan teosta, jonka Jumala siis on vaikuttanut lapsessaan.

      Mutta jos se ajatus ja tahtominen lähtee ihmisestä itsestään, niin se on sitten ihmisen oma teko.

      Tämä eron erottaminen toki on vaikeaa, ainakin sille, joka ei ole itse kokenut käytännön tasolla, tuota Jumalan vaikuttamaa tekoa.

      Minulle Herra kerran näytti sen esimerkin kautta.

      Eli ensin tuli selvästi Herralta mielihalu ja sydämen halu auttaa jotakuta,

      Sitten Herra osiotti minulle kohteen ja tavan, jolla kykenin auttamaan.

      Eli se sydämen halu oli jo ennen kohdetta ja tapaa, jolla auttaa jotain vähävaraista, sillä rahallisesti en voinyt auttaa, mutta työlläni/ kyvyilläni kyllä.

      Kun tuollainen toteutuu, niin silloin tapahtuu tähän tyyliin:

      2. Kor. 1:11 kun tekin autatte meitä rukouksillanne, että monesta suusta meidän tähtemme kohoaisi runsas kiitos siitä armosta, joka on osaksemme tullut.

      Siis minä sain itse iloita Herran avusta veljelleni.
      Veli perheineen sai iloita ja kiittää Herraa avusta.
      Lisäksi kun vei kuitenkin kertoi muille uskoville, niin monien suista nousi kiitos ja ylistys Herralle.

      Siis monesta suusta nousi runsas kiitos ja ylistys Herralle.

      Tälläistä saa aikaan vain Jumalan teko, jonka Hän pääsee vaikuttamaan rakkaassa lapsessaan, tämä on sitä Elävää Uskoa.

      Näitä tekoja tulee siis meillä uskovina olla, eli Jumalan tekoja, jotka Jumala vaikuttaa, mutta jos niitä ei Jumala pääse meissä vaikuttamaan, niin uskomme on kuollut ja hyödytön, silä sen tarkoitus ja päämäärä on juuri noiden Jumalan tekojen toteutuminen.

      Liian moni uskova tässä nykyisessä pahassa maailmanajassa rämpii vain läpi elämänsä, eivätkä nuo Jumalan teot toteudu.

      Jatkuu...

      • Anonyymi

        ...jatkoa.

        Siksi tämäkin sana kuuluu tähän yhteyteen kiinteästi:

        7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
        8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
        9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
        10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
        11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
        12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
        13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
        14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
        15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
        16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
        17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
        18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
        19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...jatkoa.

        Siksi tämäkin sana kuuluu tähän yhteyteen kiinteästi:

        7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
        8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
        9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
        10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
        11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."
        12 Katsokaa, veljet, ettei vain kenelläkään teistä ole paha, epäuskoinen sydän, niin että hän luopuu elävästä Jumalasta,
        13 vaan kehoittakaa toisianne joka päivä, niin kauan kuin sanotaan: "tänä päivänä", ettei teistä kukaan synnin pettämänä paatuisi;
        14 sillä me olemme tulleet osallisiksi Kristuksesta, kunhan vain pysymme luottamuksessa, joka meillä alussa oli, vahvoina loppuun asti.
        15 Kun sanotaan: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa",
        16 ketkä sitten, vaikka kuulivat, katkeroittivat hänet? Eivätkö kaikki, jotka olivat Mooseksen johdolla lähteneet Egyptistä?
        17 Mutta keihin hän oli vihastunut neljäkymmentä vuotta? Eikö niihin, jotka olivat syntiä tehneet, joiden ruumiit kaatuivat erämaahan?
        18 Ja keille hän vannoi, etteivät he pääse hänen lepoonsa? Eikö tottelemattomille?
        19 Ja niin me näemme, että he epäuskon tähden eivät voineet siihen päästä.

        Asia kävi kyllä esille aloituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia kävi kyllä esille aloituksessa.

        Eipä tule !

        Näytä se, missä noin lukee !

        Siinä puhutaan vain siitä, että miten Jumala näkee meidät !

        Ei siitä, miten me ihmiset toisemme näemme, eikä siten sitä, että ne "hyvät teot" voivat olla ihan vääriäkin ja vääristä motiiveista lähteneitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asia kävi kyllä esille aloituksessa.

        Esimerkkinä Jeesuksen ajan fariseukset, jotka ulkoapäin olivat siloisia, mutta sisin oli täynnä saastaa.


        Matt. 23:28 Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tule !

        Näytä se, missä noin lukee !

        Siinä puhutaan vain siitä, että miten Jumala näkee meidät !

        Ei siitä, miten me ihmiset toisemme näemme, eikä siten sitä, että ne "hyvät teot" voivat olla ihan vääriäkin ja vääristä motiiveista lähteneitä.

        "Jumala tuntee jokaisen uskovan mielen. Hän tunnistaa uskovan tekojen perusteella. Nämä teot ovat seurausta uskosta mutta niitä tekoja ei tehdä pelastumisen saavuttamiseksi. Koska omat teot ja täydellisyyden tavoittelu Jumalan silmissä eivät tuo pelastusta, niin täydellisyyden tavoittelusta lipsuminenkaan ei vie sinulta pois pelastusta. Hyvienkään tekojen tekeminen ei tuo kenellekään pelastusta. KYSE ON MIELENLAADUSTA. Jumalaa rakastavan mielen."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkkinä Jeesuksen ajan fariseukset, jotka ulkoapäin olivat siloisia, mutta sisin oli täynnä saastaa.


        Matt. 23:28 Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.

        Sanoin, että:

        "Jumala tuntee jokaisen uskovan mielen. Hän tunnistaa uskovan tekojen perusteella. Nämä teot ovat seurausta uskosta mutta niitä tekoja ei tehdä pelastumisen saavuttamiseksi. Koska omat teot ja täydellisyyden tavoittelu Jumalan silmissä eivät tuo pelastusta, niin täydellisyyden tavoittelusta lipsuminenkaan ei vie sinulta pois pelastusta. Hyvienkään tekojen tekeminen ei tuo kenellekään pelastusta. KYSE ON MIELENLAADUSTA. Jumalaa rakastavan mielen."

        Se kattaa kyllä AIVAN kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanoin, että:

        "Jumala tuntee jokaisen uskovan mielen. Hän tunnistaa uskovan tekojen perusteella. Nämä teot ovat seurausta uskosta mutta niitä tekoja ei tehdä pelastumisen saavuttamiseksi. Koska omat teot ja täydellisyyden tavoittelu Jumalan silmissä eivät tuo pelastusta, niin täydellisyyden tavoittelusta lipsuminenkaan ei vie sinulta pois pelastusta. Hyvienkään tekojen tekeminen ei tuo kenellekään pelastusta. KYSE ON MIELENLAADUSTA. Jumalaa rakastavan mielen."

        Se kattaa kyllä AIVAN kaiken.

        Höpö höpö !

        Sinä kirjoitit vain ja ainoastaan Jumalan näkökulmasta !

        Et ihmisen !

        Eli kyse oli siitä, että miten IHMINEN asioita näkee ja mikä on oikeasti totuus ?

        Eli ulkoisesti katsoen ne fariseukset olivat puhtoisia, mutta oikeasti siis sisin olikin täynnä saastaa !

        Tästä tärkeästä asiasta sinä et kirjoittanut sanaakaan !

        Pitääkö kaikki näin rautalangasta vääntää ?

        Eli nyt on pakko kysyä, että heittäännytkö sinä vain tahallasi tyhmäksi, vai oletko oikeasti noin tyhmä ja ymmärtämätön ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö !

        Sinä kirjoitit vain ja ainoastaan Jumalan näkökulmasta !

        Et ihmisen !

        Eli kyse oli siitä, että miten IHMINEN asioita näkee ja mikä on oikeasti totuus ?

        Eli ulkoisesti katsoen ne fariseukset olivat puhtoisia, mutta oikeasti siis sisin olikin täynnä saastaa !

        Tästä tärkeästä asiasta sinä et kirjoittanut sanaakaan !

        Pitääkö kaikki näin rautalangasta vääntää ?

        Eli nyt on pakko kysyä, että heittäännytkö sinä vain tahallasi tyhmäksi, vai oletko oikeasti noin tyhmä ja ymmärtämätön ?

        "Sinä kirjoitit vain ja ainoastaan Jumalan näkökulmasta !"

        Niin. Ei jokaisessa kirjoituksessa tarvitse kirjoittaa koko Raamattua puhtaaksi. Meille riittää, kun ymmärrämme Jumalan näkökulmaa. Ihmisten yritykset on muutenkin aivan toisarvoisia. Ymmärrät, jos luit ajatuksella aloitukseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sinä kirjoitit vain ja ainoastaan Jumalan näkökulmasta !"

        Niin. Ei jokaisessa kirjoituksessa tarvitse kirjoittaa koko Raamattua puhtaaksi. Meille riittää, kun ymmärrämme Jumalan näkökulmaa. Ihmisten yritykset on muutenkin aivan toisarvoisia. Ymmärrät, jos luit ajatuksella aloitukseni.

        Pelkkä Jumalan näkökulma ei vain riitä, vaikka niin yrität väittää ja jankata !

        Meidän pitää elää ihmisten keskellä ja kyetä arvioimaan heitä.

        Se on Raamatussa selvästi sanottu ja se kuuluu olennaisena osana aloitukseesi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä Jumalan näkökulma ei vain riitä, vaikka niin yrität väittää ja jankata !

        Meidän pitää elää ihmisten keskellä ja kyetä arvioimaan heitä.

        Se on Raamatussa selvästi sanottu ja se kuuluu olennaisena osana aloitukseesi !

        Sinulla on pakkomielle. Ei jokaisessa kirjoituksessa tarvitse kirjoittaa koko Raamattua puhtaaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on pakkomielle. Ei jokaisessa kirjoituksessa tarvitse kirjoittaa koko Raamattua puhtaaksi.

        Ei toki !

        Mutta kustakin aiheesta tulisi kirjoittaa tarpeeksi, jotta asiat tulevat selviksi.

        Sinun toimintasi oli nyt samankaltaista, jos selittäisi kolikko rahan ja sen mitä se on.

        Sinä selittäisit siis vaikka vain klaava osan ja jättäisit kruuna osan selittämättä, jolloin kokonaisuus jäisi vajaaksi ja kuulija luulisi kolikon molempien puolien olevan aivan samanlaisia, eli klaavoja !

        Miksi muuten yhä kiukuttelet ?

        Ottiko noin koville, kun joku lisäsi vajaaseen selitykseesi jotain tärkeää ja olennaista ?

        Miksi se sinua noin ahdistaa ja kiusaa ?

        Eikö olekkaan hyvä se, että Totuus kerrotaan ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei toki !

        Mutta kustakin aiheesta tulisi kirjoittaa tarpeeksi, jotta asiat tulevat selviksi.

        Sinun toimintasi oli nyt samankaltaista, jos selittäisi kolikko rahan ja sen mitä se on.

        Sinä selittäisit siis vaikka vain klaava osan ja jättäisit kruuna osan selittämättä, jolloin kokonaisuus jäisi vajaaksi ja kuulija luulisi kolikon molempien puolien olevan aivan samanlaisia, eli klaavoja !

        Miksi muuten yhä kiukuttelet ?

        Ottiko noin koville, kun joku lisäsi vajaaseen selitykseesi jotain tärkeää ja olennaista ?

        Miksi se sinua noin ahdistaa ja kiusaa ?

        Eikö olekkaan hyvä se, että Totuus kerrotaan ?

        "Ottiko noin koville, kun joku lisäsi vajaaseen selitykseesi jotain tärkeää ja olennaista ?"

        Olet ainoa koko palstalla, joka vääntelee toisten aloituksia kieroon ja laittaa sanoja toisten suuhun. Tuollainen pakkomielteinen pikkutarkkuus ei voi olla pidemmän päälle hyväksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ottiko noin koville, kun joku lisäsi vajaaseen selitykseesi jotain tärkeää ja olennaista ?"

        Olet ainoa koko palstalla, joka vääntelee toisten aloituksia kieroon ja laittaa sanoja toisten suuhun. Tuollainen pakkomielteinen pikkutarkkuus ei voi olla pidemmän päälle hyväksi.

        En väännä kieroon

        Enkä vääntänyt nytkään !

        Minä LISÄSIN vain puuttuvan, jotta asiat ymmärrettäisiin oikein, eikä väärin, kuten tuossa kolikko kuvassa kerroin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö !

        Sinä kirjoitit vain ja ainoastaan Jumalan näkökulmasta !

        Et ihmisen !

        Eli kyse oli siitä, että miten IHMINEN asioita näkee ja mikä on oikeasti totuus ?

        Eli ulkoisesti katsoen ne fariseukset olivat puhtoisia, mutta oikeasti siis sisin olikin täynnä saastaa !

        Tästä tärkeästä asiasta sinä et kirjoittanut sanaakaan !

        Pitääkö kaikki näin rautalangasta vääntää ?

        Eli nyt on pakko kysyä, että heittäännytkö sinä vain tahallasi tyhmäksi, vai oletko oikeasti noin tyhmä ja ymmärtämätön ?

        "Tästä tärkeästä asiasta sinä et kirjoittanut sanaakaan !"

        Kirjoita sinä vain oma aloituksesi ja laita sinä sinne, mitä lystät. Minulle tuo mainitsemasi asia ei ole tärkeä tässä asiayhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tästä tärkeästä asiasta sinä et kirjoittanut sanaakaan !"

        Kirjoita sinä vain oma aloituksesi ja laita sinä sinne, mitä lystät. Minulle tuo mainitsemasi asia ei ole tärkeä tässä asiayhteydessä.

        Niin sinulla onkin "hälläväliä" tyyli !

        Eli sinulle on aivan se ja sama, jos joku eksyy vajavaisen opetuksesi vuoksi / kautta !

        Se on nyt tullut jo aivan selväksi !

        Sinulle on tärkeää vain oma "oikeassa olemisesi" ja "opettajana" esiintymisesi !

        Eli ylpistely on se tärkein asia ja kunnianhimo !

        Siitä Sana taas sanoo näin:

        Joh. 7:18 Joka omiaan puhuu, se pyytää omaa kunniaansa, mutta joka pyytää lähettäjänsä kunniaa, se on totinen, eikä hänessä ole vääryyttä.

        Tuosta opettajuudesta Raamattu varoittaa:

        Jaak. 3:1 Veljeni, älkööt aivan monet teistä pyrkikö opettajiksi, sillä te tiedätte, että me saamme sitä kovemman tuomion.

        Eli jos opettaa muita, on vastuu suurempi, mutta sinä siis vähät välität siitä vastuusta, jonka opettajuus tuo mukanaan, siis Jumalan sanan mukaan !


    • Anonyymi

      Kaikkiin ongelmiin ratkaisu on se parjattu Pyhä Henki.

      Kun Jumala ottaa ihmisen lapsekseen Pyhä Hengen kautta, niin hän on otollinen Jumalalle eikä tarvitse vääntää kättä opista ja tulkinnoista. Siellä eihän Jumala voi Henkeään harhaan johtaa.

      Sanasta kannatta tutkia miten tämä on mahdollinen.

    • Anonyymi

      Koko uskon ja tekojen suhteen pohtiminen ja vatkaaminen osoittaa, ettei pohtija ole vielä sisäistänyt evankeliumia, joka kuuluu:

      "Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan."

      Btw, Jeesus ei kuollut "meidän syntiemme puolesta".

      Jeesus kuoli vetäen meidät kaikki tykönsä, ja koska yksi on kuollut, ovat myös kaikki kuolleet. Jeesus ts. vei mukanaan koko aadamillisen sukukunnan mukanaan hautaan ja heräsihenkiin uuden ihmiskunnan Päänä, ja nyt me muodostamme tuon uuden ihmisen/ihmiskunnan. Tätä tarkoittaa sovitus ja lunastus.

      • Anonyymi

        Taasko kaikki pelastuvat ?

        Sitäkö taas karran yrität syöttää vaivihkaa ?

        Kaikki eivät pelastu, sen Raamattu selvästi kertoo, joten usko se jo viimein.


    • Anonyymi

      Pelastuvat vain ne joilla on ainut oikea lapsikaste ja jotka eivät sekaannu hurmahenkiin.

      Nämä ovat välttämättömät asiat pelastukselle mitkä kirkkolliskokous on päättänyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      100
      1929
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1450
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      92
      1333
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1134
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      474
      1046
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      928
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      913
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      862
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      836
    Aihe