Suomessa on pieni joukko putinisteja, jotka tuovat avoimesti esiin Venäjä-myönteistä propagandaansa. Se ei ole kuitenkaan erityisen tehokas tapa edistää putlerin tavoitteita, vaan toimii itse asiassa enemmän tavoitteen vastaan, koska suomlaisten ylivertainen enemmistö ei kannata Venäjän hyökkäystä Ukrainaan eikä putleria.
Paras tapa kannattaa putleria Suomessa on äänestää persuja ja muualla Euroopassa kansallismielisiä populistipuolueita. Näiden yhteinen poliittinen tavoite on vastustaa taloudellista globalisaatiota, siis vapaakauppaa ja elintason laajentumista sekä EU:ta. Osa näistä populisteista haluaa erottaa maansa EUsta, osa haluaa heikentää muulla tavoin.
Kansallismielisten tavoitteena ovat mahdollisimmat erilliset kansallisvaltiot ja protektionistinen talouspolitiikka kuten noin sata vuotta sitten. Vähintään sen seurauksena on myös moninapainen maailmanjärjestys, jota putler ajaa. putler haluaa edistää EUn hajoamista, hän vastustaa demokratiaa ja siksikin kannattaa oikeistolaisia populistipuolueita, joiden toivoo johdattavan Eurooppaa sadan vuoden takaiseen fasismiin. putler vastustaa globalisaatiota ja ilmastonmuutoksen vastaisia toimia sekä suvaitsevaisuutta. Kuulostavatko tutuilta jonkun suomalaisen puolueen politiikasta?
Hankalinta asiassa on se, että persuja äänestävät eivät käsitä sitä, että he tällä tavalla tukevat parhaimmalla mahdollisella tavalla putinia. On selvää, etteivät he halua antaa tukeansa putinille. Se ei ole heidän suora tavoitteensa, mutta tukemalla kansallismielisiä tavoitteitaan he samalla tulevat tukeneeksi putinin samansuuntaisia tavoitteita. Unkari on päässyt pisimmälle tässä politiikassa. Sillä on jo suuria vaikeuksia tuomita Venäjän hyökkäyssotaa. Samantapaisia merkkejä löytyy esim. Italiasta kansallismielisten populistien joukosta. Suomi ei ole yksin vaarallinen persujen vuoksi, mutta yhdessä kansallismielisen suuntauksen kanssa koko Euroopassa pelaa koko ajan putlerin laariin.
Mikä on paras tapa kannattaa Suomessa putinia?
0
118
Luetuimmat keskustelut
- 100822
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361790- 73600
- 49600
Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38589- 65575
- 30566
En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27522