Pelkään Jumalaa ja mietin joulua

Anonyymi-ap

Tarkkailen elämääni sitä vasten mitä Hänestä tiedän ja mitä Hän kertoo. Yritän olla Jeesuksen seurakuntaa. Olen lukenut Raamatun ja tutkin kaikkea siinä kerrottua. En kuulu kirkkoon koska kirkon johto on maallista. Erosin kirkosta muutama vuosi sitten. Se ei edusta mitä Raamatussa kerrotaan. Mietin silti, pitäisikö kuulua seurakuntan heikkouksineen.

Olen ehkä pelkuri, minkä Jumala tuomitsee. Olen sellainen normisuomalainen, normiperheestä mitä se nyt tarkoittaakaan. Synnyin isälle ja äidille jotka erosivat kun olin 6-vuotias. Nyt olen 40-vuotias. Lapsuus meni perheriitojen keskellä.

Uskon Jumalaan, mutta en uskalla kertoa Jeesuksesta osin jakautuneen perheeni kesken, vaikka sukuni on perusluterilaista "kristittyä" ilman poliittisia agendoja. Ne jouluperinteet, joita on melkein joka perheessä ja joihin meidät on kasvatettu. Kaupallinen joulu kinkkuineen, lahjoineen ja kenties kirkossa tai haudoilla käynteineen. Mutta Jeesuksesta ei puhuta. Kaikki on siis perinnettä. Rauhaa ja kivaa oloa perheen, suvun kesken. Pelkään, että jos otan Jeesuksen esille, minua pidetään hihhulina tai hörhönä. Voitteko kuvitella, länsimainen joulu joka on muka kristillinen. Ei se ole.

Onko muita, joiden on vaikea ottaa Jeesusta esille jouluna ja kertoa, että joulu on epäkristillistä hapatusta? En pystynyt tänäkään jouluna. Edes äidille, joka on uskova. Mutta meidän perheessä ei näistä puhuta. Ne ovat henkilökohtaisia asioita. Se on ikään kuin hävettävä asia. Kiroan itseäni, kun en voi ottaa asiaa esille kun kaikilla on niin kivaa piparkakkuineen, kinkkuineen, kuusineen ja lahjoineen.

Mitä siis tein jouluaattona? Kilisteltiin viinilaseja, syötiin kinkkua, lipeäkalaa, salaatteja sun muita herkkuja. Keskusteltiin. Fiilis oli hyvä suvun kesken, mutta sisimmässäni oli häpeä, jota en voinut vapauttaa kertomalla Kristuksesta. Asia kalvaa minua, kun Raamattu kertoo että lampun pitää loistaa eikä arvostelijoita pidä pelätä.

Raamatussahan ei kehoiteta sinänsä viettämään joulua. Nimellisesti se on juhla Kristuksen syntymän kunniaksi. Mutta se ei ole kovin Raamatullinen.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuvittele itsellesi sellainen jumala jota ei tarvitse pelätä. Ei unileluksikaan valita pelottavaa örkkiä.

    • Anonyymi

      Aurinko on hyvä jumala. Se on varmasti olemassa. Kristinuskon Jumala, äijänkäpoytä joka on muka aina ollut olemassa on mielikuvitusolento. Huuhaata.

    • Anonyymi

      Et ole ainoa, joka mietti samoja asioita. Joulu vietto ei ole enää kovinkaan kristillistä. Meidän tulisi viettää sitä juhliaksemme vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen syntymistä maailmaan, mutta kuka muistaa häntä? Katsoin TV:tä, kuuntelin radiota. Vain kristillisillä kanavilla hänestä puhuttiin.

      Tilanne jouluna on yhtä absurdi kuin jos jakaisimme lapsensa syntymäpäivänä lahjoja ja huomiota toinen toisillemme, kaikille muille paitsi lapselle itselleen ja iloitsisimme kaikesta muusta kuin lapsesta. Ikääkuin lapsi olisi tärkeä vain siksi, että voimme kokoontua yhteen pitämään hauskaa, kuitenkin häntä muistamatta.

      Sananlaskut 9: 10 "Herran pelko on viisauden alku, ja Pyhimmän tunteminen on ymmärrystä."

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7907
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      176
      1734
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      60
      1006
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      190
      928
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      910
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      876
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      803
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      704
    Aihe