https://fi.wikipedia.org/wiki/Timo_Airaksinen?wprov=sfla1
Oli tänään telkkarissa
Ateisti jota kiinnostaa uskonto ja filosofia
Vaihtoehto pieru ateismille
45
199
Vastaukset
"...Ateisti jota kiinnostaa uskonto ja filosofia..."
Tämä on ilmiselvästi tuohtuneen teistin avaus, mutta samalla teistiltä pääsee freudilainen lipsahdus myöntäessään, ettei oikean ja väärän tutkimiseen tarvita Jumalaa.
Vikipedian mukaan Timo Airaksisen erityisaloja ovat etiikka ja yhteiskuntafilosofia. Etiikka on tutkimusala, joka tutkii moraalia ja siihen liittyviä kysymyksiä kuten eettisen toiminnan periaatteita, oikeaa ja väärää, hyvää elämää, sekä arvojen ja eettisten väittämien luonnetta.- Anonyymi
Osittain olet oikeassa Airaksinen on kuitenkin ateisti kuten minäkin
- Anonyymi
Voisit joskus syventyä asiaan mistä ripuloit nyt olet pelkkä pelle.
Anonyymi kirjoitti:
Osittain olet oikeassa Airaksinen on kuitenkin ateisti kuten minäkin
”Osittain olet oikeassa Airaksinen on kuitenkin ateisti kuten minäkin”
Ahaa, luulin sinua hihhuliksi. Kuka muu kuin hihhuli suuttuu ja tärisee raivosta kun jotkut lapselliset pellet vääntävät pieruhuumoria Jumalasta ja uskovaisista. En viitsi ateistina edes kommentoida asiaa, saati tehdä omaa aloitusta siitä.- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
”Osittain olet oikeassa Airaksinen on kuitenkin ateisti kuten minäkin”
Ahaa, luulin sinua hihhuliksi. Kuka muu kuin hihhuli suuttuu ja tärisee raivosta kun jotkut lapselliset pellet vääntävät pieruhuumoria Jumalasta ja uskovaisista. En viitsi ateistina edes kommentoida asiaa, saati tehdä omaa aloitusta siitä.Ateistina koen pierujutut ateisteja loukkaavina
Joku kuitenkin ottaa ne tosissaan
Ovathan ne pikkupoikien uhmaa.
Pieni psykologinen vihje. Aikuisen minätila vetää puoleensa.
Katso lisää transaktioanalyysi
Aikuinen ei ole kiinnostunut uskonnoista. Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
”Osittain olet oikeassa Airaksinen on kuitenkin ateisti kuten minäkin”
Ahaa, luulin sinua hihhuliksi. Kuka muu kuin hihhuli suuttuu ja tärisee raivosta kun jotkut lapselliset pellet vääntävät pieruhuumoria Jumalasta ja uskovaisista. En viitsi ateistina edes kommentoida asiaa, saati tehdä omaa aloitusta siitä.Oletko Varma_Tieto tämän ketjun aloittaja? Yleensä ateistit eivät tee noin pahoja yhdyssanavirheitä kuten otsikossa on…vai tarkoititko oikeasti, että pieru on vaihtoehto ateismille?
- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
Oletko Varma_Tieto tämän ketjun aloittaja? Yleensä ateistit eivät tee noin pahoja yhdyssanavirheitä kuten otsikossa on…vai tarkoititko oikeasti, että pieru on vaihtoehto ateismille?
Mietiskele sitä kun piereskelet.
- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
Oletko Varma_Tieto tämän ketjun aloittaja? Yleensä ateistit eivät tee noin pahoja yhdyssanavirheitä kuten otsikossa on…vai tarkoititko oikeasti, että pieru on vaihtoehto ateismille?
Kaikki viestit täällä ovat Varma Tiedon kirjoittamia ja kaikki ovat hihhuleita.
- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
”Osittain olet oikeassa Airaksinen on kuitenkin ateisti kuten minäkin”
Ahaa, luulin sinua hihhuliksi. Kuka muu kuin hihhuli suuttuu ja tärisee raivosta kun jotkut lapselliset pellet vääntävät pieruhuumoria Jumalasta ja uskovaisista. En viitsi ateistina edes kommentoida asiaa, saati tehdä omaa aloitusta siitä.Kaiken luuleminen hihhuleiksi viittaa vahvasti vainoharhaisuuteen, hihhulina olo on kuitenkin parasta mitä maailma tarjoaa. Aina löytyy hihhuli ystäviä, ateisti ressukka yksin kirjoittelee ateistismista internettiin kun hihhuli viettää laatuaikaa ystävien kanssa. Ateistia lohduttaa se että hän tietää kuinka universumi on syntynyt mutta se ei poista ystävien puutetta kun ketään ei kiinnosta universumien synty.
Anonyymi kirjoitti:
Kaiken luuleminen hihhuleiksi viittaa vahvasti vainoharhaisuuteen, hihhulina olo on kuitenkin parasta mitä maailma tarjoaa. Aina löytyy hihhuli ystäviä, ateisti ressukka yksin kirjoittelee ateistismista internettiin kun hihhuli viettää laatuaikaa ystävien kanssa. Ateistia lohduttaa se että hän tietää kuinka universumi on syntynyt mutta se ei poista ystävien puutetta kun ketään ei kiinnosta universumien synty.
”…ei poista ystävien puutetta kun ketään ei kiinnosta universumien synty.”
No kuitenkin sen verran kiinnostaa, että eräs hihhuli on ripuloinut palstaa jo puolenkymmentä vuotta universumin synnystä. Välillä olimme todella huolissaan kun hän oli 24/7 täällä ripuloimassa ja kotona kuitenkin odotti vaimo ja tytär (joilla oli syöpää, liikenneonnettomutta, tehohoitoa ja lopuksi taisivat kuollakin).- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
”…ei poista ystävien puutetta kun ketään ei kiinnosta universumien synty.”
No kuitenkin sen verran kiinnostaa, että eräs hihhuli on ripuloinut palstaa jo puolenkymmentä vuotta universumin synnystä. Välillä olimme todella huolissaan kun hän oli 24/7 täällä ripuloimassa ja kotona kuitenkin odotti vaimo ja tytär (joilla oli syöpää, liikenneonnettomutta, tehohoitoa ja lopuksi taisivat kuollakin).Tämä nimimerkillä Kampelatutkija kirjoittanut syntyperäinen juutalainen ja kuuden päivän sodan veteraani kuoli itsekin hiljattain haimasyöpään, oman ilmoituksensa mukaisesti.
Jatkoi sitten kirjoittelua kymmenillä eri nikeillä, joista viimeisin on tämä Moses_Zuckerkandl.
Kumma fiksaatio juutalaisuuteen, kun on kuitenkin lestadiolaisperheen lapsi ja vauvana kristinuskoon kastettu sen sijaan, että olisi juutalaisena ympärileikattu. Anonyymi kirjoitti:
Tämä nimimerkillä Kampelatutkija kirjoittanut syntyperäinen juutalainen ja kuuden päivän sodan veteraani kuoli itsekin hiljattain haimasyöpään, oman ilmoituksensa mukaisesti.
Jatkoi sitten kirjoittelua kymmenillä eri nikeillä, joista viimeisin on tämä Moses_Zuckerkandl.
Kumma fiksaatio juutalaisuuteen, kun on kuitenkin lestadiolaisperheen lapsi ja vauvana kristinuskoon kastettu sen sijaan, että olisi juutalaisena ympärileikattu.Oh hoh, kalikkahan kalahti ihan maaliin 😂😂😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mietiskele sitä kun piereskelet.
Nimenomaan juuri pieru syventää mietteitä.
- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
Oh hoh, kalikkahan kalahti ihan maaliin 😂😂😂
Peiliin katsominen riittää. :)
Anonyymi kirjoitti:
Peiliin katsominen riittää. :)
Varma_Tieto/Raivohessu on kuin Bruce Banner/Hulk. Varma_Tieto on kuin Bruce Banner, tylsäpäisesti jaarittelee kuinka hänet kastettiin lapsena, mutta oli toisen polven ateisti eikä tiennyt jumalista mitään ennen kouluun menoa. Kun Varma_Tietoa vähän puristaa venkoilusta niin jossain vaiheessa tylsämielinen pintasilaus lentää romukoppaan ja Raivohessu astuu esiin ja näkee kaikkialla pielaveteläisiä lestapiruja 😂😂😂
- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
Varma_Tieto/Raivohessu on kuin Bruce Banner/Hulk. Varma_Tieto on kuin Bruce Banner, tylsäpäisesti jaarittelee kuinka hänet kastettiin lapsena, mutta oli toisen polven ateisti eikä tiennyt jumalista mitään ennen kouluun menoa. Kun Varma_Tietoa vähän puristaa venkoilusta niin jossain vaiheessa tylsämielinen pintasilaus lentää romukoppaan ja Raivohessu astuu esiin ja näkee kaikkialla pielaveteläisiä lestapiruja 😂😂😂
Pidät siis mahdottomana sen, että Raivohessu ja Varma_Tieto ovat eri henkilöitä?
Miten voit olla tästä asiasta varma, ellet ole itse kyseinen henkilö ja nuo ovat vain sinun sivupersooniasi?
Tämä on osoitettu jo kymmeniä kertoja: nämä kaikki ovat sinun sivupersooniasi, joiden kanssa käyt synkkää yksinpuhelua.
Minäkin olen vain yksi sinun sivupersoonasi.
Yksi lukija ja yksi kirjoittaja. Minkäs teet?
Teetkö randomisti poistoja ja kaappailet nikkejä, Kampelatutkija? Anonyymi kirjoitti:
Pidät siis mahdottomana sen, että Raivohessu ja Varma_Tieto ovat eri henkilöitä?
Miten voit olla tästä asiasta varma, ellet ole itse kyseinen henkilö ja nuo ovat vain sinun sivupersooniasi?
Tämä on osoitettu jo kymmeniä kertoja: nämä kaikki ovat sinun sivupersooniasi, joiden kanssa käyt synkkää yksinpuhelua.
Minäkin olen vain yksi sinun sivupersoonasi.
Yksi lukija ja yksi kirjoittaja. Minkäs teet?
Teetkö randomisti poistoja ja kaappailet nikkejä, Kampelatutkija?"Pidät siis mahdottomana sen, että Raivohessu ja Varma_Tieto ovat eri henkilöitä?"
No, sinähän Hessu hyökkäsit heti kimppuun niin kuin kärpänen paskaläjään kun vähän puristin Varma_Tietoa. Sama henkilö kahden eri nikin takana.- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
"Pidät siis mahdottomana sen, että Raivohessu ja Varma_Tieto ovat eri henkilöitä?"
No, sinähän Hessu hyökkäsit heti kimppuun niin kuin kärpänen paskaläjään kun vähän puristin Varma_Tietoa. Sama henkilö kahden eri nikin takana.Oletko varma? :)
- Anonyymi
Kirjoitin tämän. Kertokaa kun tiedätte kuka olen, en ole Hessu enkä missään uskossa. Joudun tulemaan jumaluskoon jos haluan osallistua katolisen kirkon tutustumiskurssiin. Heti alussa kysytään uskotko Jumalaan ? Jos et usko voit lopettaa kurssin tähän.
Joudun nyt tekemään päätöksen ja onko uskoontulo tahdon asia?
Varma_Tieto - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä nimimerkillä Kampelatutkija kirjoittanut syntyperäinen juutalainen ja kuuden päivän sodan veteraani kuoli itsekin hiljattain haimasyöpään, oman ilmoituksensa mukaisesti.
Jatkoi sitten kirjoittelua kymmenillä eri nikeillä, joista viimeisin on tämä Moses_Zuckerkandl.
Kumma fiksaatio juutalaisuuteen, kun on kuitenkin lestadiolaisperheen lapsi ja vauvana kristinuskoon kastettu sen sijaan, että olisi juutalaisena ympärileikattu.Juutalaiset ovat selvästi lahjakkaampia. Katso heidän osuus Nobel palkintojen saajista. Taloudessa menestyvät tiukkojen uskonnollisten sääntöjen vuoksi.
Viha juutalaisia kohtaan johtui näistä kahdesta asiasta - Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
Varma_Tieto/Raivohessu on kuin Bruce Banner/Hulk. Varma_Tieto on kuin Bruce Banner, tylsäpäisesti jaarittelee kuinka hänet kastettiin lapsena, mutta oli toisen polven ateisti eikä tiennyt jumalista mitään ennen kouluun menoa. Kun Varma_Tietoa vähän puristaa venkoilusta niin jossain vaiheessa tylsämielinen pintasilaus lentää romukoppaan ja Raivohessu astuu esiin ja näkee kaikkialla pielaveteläisiä lestapiruja 😂😂😂
<<Varma_Tieto/Raivohessu on kuin Bruce Banner/Hulk. Varma_Tieto on kuin Bruce Banner, tylsäpäisesti jaarittelee kuinka hänet kastettiin lapsena, mutta oli toisen polven ateisti eikä tiennyt jumalista mitään ennen kouluun menoa. Kun Varma_Tietoa vähän puristaa venkoilusta niin jossain vaiheessa tylsämielinen pintasilaus lentää romukoppaan ja Raivohessu astuu esiin ja näkee kaikkialla pielaveteläisiä lestapiruja 😂😂😂>>
Varma_Tieto nyt tässä kommentoi
Synnyin v.1945 työläisperheeseen Tampereella. Siihen aikaan kaikki lapset täytyi kastaa ja ottaa kirkon jäseniksi. Vain punikkien pentuja ei kastettu jos punikkivanhemmat niin halusivat se vain tiesi köyhyyttä, ei saanut töitä, asunnon saantikin oli kiven takana siksi monet vanhemmat ajatellen lastensa parasta hyväksyivät lasten päiden kastelun ja kirkon jäsenyyden.
Lastenkasvatuksessa pidettiin huolta ettei uskonto siihen vaikuttanut. Monet vanhemmat olivat pelkän kiertokoulun käyneitä eivätkä edes tienneet mitä tarkoittaa ateismi tai teismi. Tärkeintä oli torjua mustapukuisten korppien opetus. Tällaista oli "ateismi" silloin. Anonyymi kirjoitti:
<<Varma_Tieto/Raivohessu on kuin Bruce Banner/Hulk. Varma_Tieto on kuin Bruce Banner, tylsäpäisesti jaarittelee kuinka hänet kastettiin lapsena, mutta oli toisen polven ateisti eikä tiennyt jumalista mitään ennen kouluun menoa. Kun Varma_Tietoa vähän puristaa venkoilusta niin jossain vaiheessa tylsämielinen pintasilaus lentää romukoppaan ja Raivohessu astuu esiin ja näkee kaikkialla pielaveteläisiä lestapiruja 😂😂😂>>
Varma_Tieto nyt tässä kommentoi
Synnyin v.1945 työläisperheeseen Tampereella. Siihen aikaan kaikki lapset täytyi kastaa ja ottaa kirkon jäseniksi. Vain punikkien pentuja ei kastettu jos punikkivanhemmat niin halusivat se vain tiesi köyhyyttä, ei saanut töitä, asunnon saantikin oli kiven takana siksi monet vanhemmat ajatellen lastensa parasta hyväksyivät lasten päiden kastelun ja kirkon jäsenyyden.
Lastenkasvatuksessa pidettiin huolta ettei uskonto siihen vaikuttanut. Monet vanhemmat olivat pelkän kiertokoulun käyneitä eivätkä edes tienneet mitä tarkoittaa ateismi tai teismi. Tärkeintä oli torjua mustapukuisten korppien opetus. Tällaista oli "ateismi" silloin.”Siihen aikaan kaikki lapset täytyi kastaa ja ottaa kirkon jäseniksi.”
Älä jauha paskaa. Uskonnonvapauslain säätämisen jälkeen 1923 Suomessa on saanut vapaasti perustaa uusia uskonnollisia yhdyskuntia, ja myös kaikkien uskontokuntien ulkopuolelle jääminen on sallittua. Vasta uskonnonvapauslaki antoi uskonnottomille täydet kansalaisoikeudet.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus_Suomessa- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
”Siihen aikaan kaikki lapset täytyi kastaa ja ottaa kirkon jäseniksi.”
Älä jauha paskaa. Uskonnonvapauslain säätämisen jälkeen 1923 Suomessa on saanut vapaasti perustaa uusia uskonnollisia yhdyskuntia, ja myös kaikkien uskontokuntien ulkopuolelle jääminen on sallittua. Vasta uskonnonvapauslaki antoi uskonnottomille täydet kansalaisoikeudet.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus_SuomessaTuossakin olet oikeassa mutta reaalielämä on erilaista kuin mitä laissa kerrotaan. Tosielämässä on lukuisia keinoja joilla saatiin kirkosta eronneen elämä hankalaksi, yleinen mielipide tuomitsi rikolliseksi, hylkiö haudattiinkin kirkkomaan ulkopuolelle. Apua diakonian kautta hakevalla ei mitään mahdollisuuksia eikä valtiolla ollut juuri mitään sosiaalihuoltoa. Parasta olla "uskovainen" vaikka ei niin kamalasti uskonutkaan.
- Anonyymi
Moses_Zuckerkandl kirjoitti:
”Siihen aikaan kaikki lapset täytyi kastaa ja ottaa kirkon jäseniksi.”
Älä jauha paskaa. Uskonnonvapauslain säätämisen jälkeen 1923 Suomessa on saanut vapaasti perustaa uusia uskonnollisia yhdyskuntia, ja myös kaikkien uskontokuntien ulkopuolelle jääminen on sallittua. Vasta uskonnonvapauslaki antoi uskonnottomille täydet kansalaisoikeudet.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Uskonnonvapaus_SuomessaKirkkoon kuuluminen oli käytännössä pakollista. Kuulin lapsena aikuisten puheita. Kuolemaa odottava toveri ohjeisti toveriaan : Pidä huoli että kun minut hautaan lasketaan etteivät mustapukuiset korpit tule nokkimaan haudalleni. Punaliput saavat kunnioittaa.
Anonyymi kirjoitti:
Tuossakin olet oikeassa mutta reaalielämä on erilaista kuin mitä laissa kerrotaan. Tosielämässä on lukuisia keinoja joilla saatiin kirkosta eronneen elämä hankalaksi, yleinen mielipide tuomitsi rikolliseksi, hylkiö haudattiinkin kirkkomaan ulkopuolelle. Apua diakonian kautta hakevalla ei mitään mahdollisuuksia eikä valtiolla ollut juuri mitään sosiaalihuoltoa. Parasta olla "uskovainen" vaikka ei niin kamalasti uskonutkaan.
”Tosielämässä on lukuisia keinoja joilla saatiin kirkosta eronneen elämä hankalaksi, yleinen mielipide tuomitsi rikolliseksi, hylkiö haudattiinkin kirkkomaan ulkopuolelle.”
Juuri näin ja sinä jatkat vielä 100 vuoden jälkeenkin edelleen tätä ateistien elämän hankaloittamista false-flagilla, jossa hihhulina tekeydyt ateistiksi ja mustamaalaat ateisteja.
- Anonyymi
Kun Timo hississä, Airaksinen kostuu. Voihan Timon hokkarit!
Kyl kelpaa pieraista humpalla kuten Pietari Suuri! - Anonyymi
näyttää pierusta syntyneeltä kaverilta , taitaa jututkin olla sen mukaiset ?
- Anonyymi
Nyt vasta katsoin ja olihan sillä oikeasti näkökantoja , mutta en pitänyt sen vasemmisto aatteesta .
Tuollaisia moninäkökantaisia pitäisi kaikkien ihmisten olla .
miksi muuten kehui äitiään🤣 IQ 200 ompelijalla 🤣🤣🤣, mutta hyvä otti perinnöllisyyden huomioon .
- Anonyymi
AIraksinen on todella älykäs ateisti, mutta näin älykkäillä suuntaus on hengelliseen maailmaan. Tämä on jo osittain tapahtunut, koska kirjoitti kirjan teemasta:
Uskonnot kylvävät riitaa, henkisyys rakentaa siltoja – viikon kirja tarjoaa filosofi Timo Airaksisen ajatuksia
Dalai laman tapaaminen teki suuren vaikutuksen ateisti-Airaksiseen.
Ihmisillä on yhä suurempi tarve henkisyydelle, sanoo ateistina tunnettu Timo Airaksinen – Filosofi vaikuttui siitä, mitä tapahtui, kun lounas dalai-laman kanssa oli nautittu
Kun länsimaat maallistuvat, ihmisillä on yhä suurempi tarve henkisyydelle, sanoo filosofian emeritusprofessori Timo Airaksinen. Tapaaminen dalai-laman kanssa innosti Airaksisen kirjoittamaan henkisyydestä kirjan.- Anonyymi
Veikko Pöyhönen: Moderni post-ateisti haastaa luterilaisen ”virastokirkon” itsetutkiskeluun
Helsingin yliopiston filosofian emeritusprofessori Timo Airaksinen jättää jäähyväisiä uskonnolle ja määrittää itsensä post-ateistiksi (HS 27.3.2020). Ilmeisesti Airaksinen väsyi perinteiseen ateismiin, jossa oli todisteltava, että Jumalaa ei ole olemassa. Uskontojen suuri lukumäärä ja jumaluustulkintojen erilaisuus yllätti Airaksisen. Vaikutelmaksi tuli mieletön sekavuus. Tiivistäen voinee todeta, että uskonnot itse ovat post-ateistille paras peruste olla uskomatta niiden edustamiin jumaluuksiin.
Post-ateistin odottaisi välttävän uskoon liittyviä käsitteitä. Uskon käsite saa eri merkityksen, kun puhutaan uskosta Jumalaan ja Airaksisen käyttämässä tarkoituksessa uskosta ihmiseen. Airaksinen ei voi kokonaan irtautua uskonnosta. Haastattelun perusteella hänen jäähyväisensä uskonnolle eivät ole oikeasti hyvästit vaan aidosti näkemiin. Hänen kiinnostuksensa luterilaista kirkkoa kohtaan antaa ymmärtää, että kirkko on merkitsevä, vaikka siihen ei kuulukaan. Syntyy vaikutelma, että intohimoinen ja avarakatseinen keskustelija kaikesta huolimatta toivoo kirkolle parasta.
Airaksisen mukaan ”luterilainen kirkko on kummallinen virastokirkko. Heille on pääasia, että on jäsen, uskoa ei tarvitse.” Hän suhtautuu tiukan kriittisesti tapajäsenyyteen. Se hänen mukaansa merkitsee, että kirkko ei odota jäseniltään uskoa Jumalaan. Ilmeisesti Airaksinen haluaisi, että virastokirkon sijaan luterilaisessa kirkossa olisi vilpitöntä uskon tunnustamista, vahvaa kokemuksellisuutta, jota usein nimitämme karismaattisuudeksi, sekä runsaasti rukousta niin läheisten kuin koko maailman puolesta. Airaksinen ihmetteleekin suomalaista kulttuuria, jossa uskonnosta ei puhuta. Luterilainen ei mielellään paljasta, uskooko hän Jumalaan. Airaksinen tulkitsee, että Jumalasta puhuminen koettaisiin hävettäväksi. Hän unohtaa, että nimenomaan luterilaisuudelle on ollut leimallista olla kerskumatta omalla jumalauskolla. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoittanut, etteikö itse kukin luterilainen saisi tunnustaa uskonsa milloin ja missä vain.
Luterilaiselle kristitylle Airaksinen on tervetullut vahtikoira. Hän haastaa niin yksityisen kirkon jäsenen kuin koko luterilaisen kirkon perusteelliseen itsetutkiskeluun. Miksi luterilainen kirkko antaa älykkäälle filosofille vaikutelman, että se olisi virastokirkko ilman hengellistä elämää? Myös jäsenyyttä koskeva kysymys – eikö kirkko odota jäseneltään uskoa Jumalaan – on todella kohtikäyvä. Kolmas havainto, että luterilainen pitää uskonsa salassa, on luterilaisen teologian mukaan perusteltua, mutta ei nykyisessä mediakulttuurissa paras valinta. Neljäntenä Airaksisen vakava huomautus, että kunnon uskonelämää olisi Suomessa vain lahkoissa, on terävä piikki Suomen luterilaisen kirkon lihaan. Karismaattisuuden torjuminen on pitkään ollut kirkon linja. Nyt karismaattisuus on saamassa tilaa, mutta ei läpikäyvästi. Airaksisen kritiikki osoittaa, että myös meillä Suomessa saattaa olla vahvaa odotusta terveelle karismaattisuudelle, monenlaisille armolahjoille ja rukoukselle esim. sairaiden puolesta.
Airaksinen liittyy mielenkiintoisella tavalla tämän päivän uskonnollisen etsinnän valtavirtaan - uushenkisyyteen. Mainitsematta tätä yhteyttä, hän korostaa omalla näkemyksellään henkisyyttä ja erottaa sen hengellisyydestä. Henkisyys on hänelle uskoa ihmiseen, kun taas hengellisyys on uskoa Jumalaan. Kristittynä ajattelen, että juuri tässä paljastuu Airaksisen ”salainen rakkaus” uskontoon ja jumalauskoa kohtaan. Airaksinen myöntää, että ”uskonto kiehtoo häntä, vimma uskoa johonkin muuhun – ei tyydytä siihen mitä on. Uskossa on kyllä myös kiinnostavia filosofisia ajatuksia.” On mahdollista, että Airaksisen ajattelussa usko Jumalaan on osa ihmisyyttä kuten uskossa ihmiseen sitä ovat korkeat arvot totuus, kauneus ja hyvyys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veikko Pöyhönen: Moderni post-ateisti haastaa luterilaisen ”virastokirkon” itsetutkiskeluun
Helsingin yliopiston filosofian emeritusprofessori Timo Airaksinen jättää jäähyväisiä uskonnolle ja määrittää itsensä post-ateistiksi (HS 27.3.2020). Ilmeisesti Airaksinen väsyi perinteiseen ateismiin, jossa oli todisteltava, että Jumalaa ei ole olemassa. Uskontojen suuri lukumäärä ja jumaluustulkintojen erilaisuus yllätti Airaksisen. Vaikutelmaksi tuli mieletön sekavuus. Tiivistäen voinee todeta, että uskonnot itse ovat post-ateistille paras peruste olla uskomatta niiden edustamiin jumaluuksiin.
Post-ateistin odottaisi välttävän uskoon liittyviä käsitteitä. Uskon käsite saa eri merkityksen, kun puhutaan uskosta Jumalaan ja Airaksisen käyttämässä tarkoituksessa uskosta ihmiseen. Airaksinen ei voi kokonaan irtautua uskonnosta. Haastattelun perusteella hänen jäähyväisensä uskonnolle eivät ole oikeasti hyvästit vaan aidosti näkemiin. Hänen kiinnostuksensa luterilaista kirkkoa kohtaan antaa ymmärtää, että kirkko on merkitsevä, vaikka siihen ei kuulukaan. Syntyy vaikutelma, että intohimoinen ja avarakatseinen keskustelija kaikesta huolimatta toivoo kirkolle parasta.
Airaksisen mukaan ”luterilainen kirkko on kummallinen virastokirkko. Heille on pääasia, että on jäsen, uskoa ei tarvitse.” Hän suhtautuu tiukan kriittisesti tapajäsenyyteen. Se hänen mukaansa merkitsee, että kirkko ei odota jäseniltään uskoa Jumalaan. Ilmeisesti Airaksinen haluaisi, että virastokirkon sijaan luterilaisessa kirkossa olisi vilpitöntä uskon tunnustamista, vahvaa kokemuksellisuutta, jota usein nimitämme karismaattisuudeksi, sekä runsaasti rukousta niin läheisten kuin koko maailman puolesta. Airaksinen ihmetteleekin suomalaista kulttuuria, jossa uskonnosta ei puhuta. Luterilainen ei mielellään paljasta, uskooko hän Jumalaan. Airaksinen tulkitsee, että Jumalasta puhuminen koettaisiin hävettäväksi. Hän unohtaa, että nimenomaan luterilaisuudelle on ollut leimallista olla kerskumatta omalla jumalauskolla. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoittanut, etteikö itse kukin luterilainen saisi tunnustaa uskonsa milloin ja missä vain.
Luterilaiselle kristitylle Airaksinen on tervetullut vahtikoira. Hän haastaa niin yksityisen kirkon jäsenen kuin koko luterilaisen kirkon perusteelliseen itsetutkiskeluun. Miksi luterilainen kirkko antaa älykkäälle filosofille vaikutelman, että se olisi virastokirkko ilman hengellistä elämää? Myös jäsenyyttä koskeva kysymys – eikö kirkko odota jäseneltään uskoa Jumalaan – on todella kohtikäyvä. Kolmas havainto, että luterilainen pitää uskonsa salassa, on luterilaisen teologian mukaan perusteltua, mutta ei nykyisessä mediakulttuurissa paras valinta. Neljäntenä Airaksisen vakava huomautus, että kunnon uskonelämää olisi Suomessa vain lahkoissa, on terävä piikki Suomen luterilaisen kirkon lihaan. Karismaattisuuden torjuminen on pitkään ollut kirkon linja. Nyt karismaattisuus on saamassa tilaa, mutta ei läpikäyvästi. Airaksisen kritiikki osoittaa, että myös meillä Suomessa saattaa olla vahvaa odotusta terveelle karismaattisuudelle, monenlaisille armolahjoille ja rukoukselle esim. sairaiden puolesta.
Airaksinen liittyy mielenkiintoisella tavalla tämän päivän uskonnollisen etsinnän valtavirtaan - uushenkisyyteen. Mainitsematta tätä yhteyttä, hän korostaa omalla näkemyksellään henkisyyttä ja erottaa sen hengellisyydestä. Henkisyys on hänelle uskoa ihmiseen, kun taas hengellisyys on uskoa Jumalaan. Kristittynä ajattelen, että juuri tässä paljastuu Airaksisen ”salainen rakkaus” uskontoon ja jumalauskoa kohtaan. Airaksinen myöntää, että ”uskonto kiehtoo häntä, vimma uskoa johonkin muuhun – ei tyydytä siihen mitä on. Uskossa on kyllä myös kiinnostavia filosofisia ajatuksia.” On mahdollista, että Airaksisen ajattelussa usko Jumalaan on osa ihmisyyttä kuten uskossa ihmiseen sitä ovat korkeat arvot totuus, kauneus ja hyvyys.Ihailen Airaksisen elämänmittaista väsymätöntä painia vastakkaisten katsomusten rajapinnoilla. Hän on kunnioitettava esimerkki uskovalle kristitylle totuuden etsijästä ja innostuksesta tutkia uskontoon liittyviä kysymyksiä siinä kuin filosofisia väittämiä. Toivon, että luterilaisen kirkon piispat tarkoin tutustuisivat Airaksisen uuteen kirjaan Jäähyväiset uskonnolle – henkisyyden puolustus (Bazar). Kirjaa suosittelen myös kaikille papeille ja niille kirkon työntekijöille, joita kiinnostaa katsomuksia koskeva pohdiskelu.
Blogisti: ”Airaksisen kritiikki osoittaa, että myös meillä Suomessa saattaa olla vahvaa odotusta terveelle karismaattisuudelle, monenlaisille armolahjoille ja rukoukselle esim. sairaiden puolesta.”
Ensin pitäisi määritellä, mikä on tervettä karismaattisuutta Raamatun mukaisesti. Siellä, missä karismaattisuutta on Suomessakin esiintynyt, on mopo karannut metsään ja lujaa vauhtia. Mikä on Yli-Vainion ja Nokia Mission saldo? Pirkko Jalovaaralle kirkkoherrat avasivat ovet selälleen, kun ”paransi” sairaita, mutta veikin sairaiden ja köyhien rahat amerikkalaisen karismaattisuuden mukaisesti.
Kun teologia on hukassa, niin karismaattiset puoskarit täyttävät tyhjän tilan. Kun se näyttää niin raamatulliselta, on puolustus jälkeen päin. Etunojassa pitäisi mennä, mutta kun kuljetaan takakenossa, niin selälleen kaatuu, kuten karismaattisuudessa tapahtuu. Oikeamielinenkin kaatuu, mutta etukenossa vatsalleen. Vain Jumalan viholliset kaatuvat selälleen, joten siinä on Raamatun todistus karismaattisesta kaatamisesta.
Nyt uuskarismaattiset kertovat ottavansa oppia kaatajien virheistä. Kuulostaa pahaenteiseltä, kun opillisesta parannuksesta ei puhuta mitään.
Virasto- eli kansankirkko on viisas ja turvallinen valinta, jos toisena vaihtoehtona on lähteä karismaattisuuden merelle ilman merikorttia. Epäilen, ettei merikorttia ole apostolien jälkeen annettu kenellekään. Joten pahinta on purjehtia sokeana ja ilman merikorttia. - Anonyymi
selittihän se hengellisyyden , mielikuvituskaverit komentelevat rajan takaa 🤣
- Anonyymi
Pieru on ateismille oiva vaihtoehto.
Enemmän pierua = vähemmän ateismia.- Anonyymi
Älkäämme hylätkö ateismia olemmehan kaikki syntyneet ateisteina, lihamme, luumme, sisäelimemme ovat ateistisia. Ajattelumme on aivoissa syntyvän sähköisen reaktion tulosta ehkä sekin on ateistista.
Maailma kuitenkin on sitä mitä se on. Jos menemme Pohjanmaalle niin vain vajakki väittää että maapallo on pyöreä sehän on selvästi litteä ja kuinka Australialaiset pysyisivät maassa eivätkä putoaisi avaruuteen. Minä sentään olen käynyt Australiassa ja normaalisti pää ylhäällä jalat maassa kävelivät siellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älkäämme hylätkö ateismia olemmehan kaikki syntyneet ateisteina, lihamme, luumme, sisäelimemme ovat ateistisia. Ajattelumme on aivoissa syntyvän sähköisen reaktion tulosta ehkä sekin on ateistista.
Maailma kuitenkin on sitä mitä se on. Jos menemme Pohjanmaalle niin vain vajakki väittää että maapallo on pyöreä sehän on selvästi litteä ja kuinka Australialaiset pysyisivät maassa eivätkä putoaisi avaruuteen. Minä sentään olen käynyt Australiassa ja normaalisti pää ylhäällä jalat maassa kävelivät siellä.Pohjanmaalla ei osata edes pieraista. Siellä päästetään koko torttu housuun varoittamatta. Se on Herran suurta suunnitelmaa.
- Anonyymi
Raamatussa esiintyviin ristiriitaisuuksiin löytyy aina selitys, koska omasta päästä rakennetaan uusia teorioita. Maapallon litteys on yksi huvittavista ajatuksista. Liuskasta eli lautaselta pudotaan ilman painovoimaa. Ateistinen yhteisö pyrkii
säätämään yhä merkillesempiä kuvia elämäsrä ja hyvin fysikaalisesta näkökulmasta katsottuna. Mutta elämä ei todellakaan ole pelkkää fyysistä olemista, vaan on oikeasti olemassa " tuonpuoleinen " siis maailma missä kehomme on jätetty ja siirrytään spituaaliseen todellisuuteen. Olen harrastuksena tutkija ja affeciliate marketing muille tutkijoille jotka tekevät työtä päätyönään. Itse ole ihan toisella alueella. Mutta hyvin hengellinen ja uskon Jeesuksen olevan todellinen kasvo, joka voidaan kohadata portinvartijana. - Anonyymi
Hyvä merikortti on kiva vertaus. Jos tietää mihin purhehtii, se on aina hyvää ja pyhää ja se myös auttaa elämässä kun säilytetään kunnon climate control. Eli olemme kaikkia kohtaan ystävällisiä. Se on myös bisneksen salaisuus. Verkostoituminen on kaiken aa ja oo. Kansainvälisesti, jos mahdollista ja eri kulttuurien kanssa. Ihmiset ovat ihan samanlaisia kaikkialla. Puhuvat vain eri kieltä.
- Anonyymi
päästä pienet kalat kasvamaan isoksi niin minä heitto kalastan ne 🤔
- Anonyymi
Pieru se miehen tiellä pitää. Paitsi Varma_Tieto lentää siitä ojaan, mutta hän ei olekaan mies eikä mikään.
- Anonyymi
Varma_Tieto ei vastusta pierua se on vastaus kaikkiin elämän kysymyksiin. Uskotko Jumalaan, ateismiin vai pieruun ?
Ateismin ja Jumalan pilkkaa ei saa anteeksi. Kuinka pierun pilkka saako sen anteeksi ?
- Anonyymi
Viesti käsittelee anaaliasioita. Modet huom!
- Anonyymi
Up.
- Anonyymi
Ateismiin saa jokainen uskoa omalla tavallaan. Toiset pitävät tärkeänä ihmisen eritteitä ja anaaliasioita omassa ateismissaan.
- Anonyymi
Lupa saatu, anaalisoimaan transaktisesti🛂
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894130
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t353211Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032323Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?312188Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell901983Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281857- 311830
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271577Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91537- 281511