Voimassa myös sopimuksettomilla aloilla koko maassa.
20 §
Lisä- ja ylityöstä sekä sunnuntaityöstä maksettava korvaus
Sunnuntaityöstä on maksettava 100 prosentilla korotettu palkka. Jos tehty työ on samalla ylityötä, on siitä suoritettava myös 2 ja 3 momentin mukaan määräytyvä ylityökorvaus, joka lasketaan työntekijän korottamattomasta palkasta.
Vastuu Group edellyttää : Suomi, työaikalaki.
50
1203
Vastaukset
- Anonyymi
1 §
Yleinen soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan työsopimuslain (55/2001) 1 luvun 1 §:ssä tarkoitetun työsopimuksen sekä virkasuhteen perusteella tehtävään työhön, jollei muualla laissa toisin säädetä. Alle 18-vuotiaan tekemästä työstä säädetään lisäksi nuorista työntekijöistä annetussa laissa (998/1993). - Anonyymi
No mitä sitten? Oletko sinä tällä palstalla joku vanha kommari, joka jatkuvasti vääntää ja kääntää näitä palkka asioita? Ne i muuten täällä ratkea, vaikka kuinka asiasta jauhat!
- Anonyymi
Kirjoituksesi perusteella Suomessa on suurin osa ihmisistä kommunisteja.
Jos joku kirjoittaa itsestään selvän asian ei siitä suuttua kannata.
Palkka on kyselyiden perusteella tärkeimmäksi luokiteltu asia kun työpaikkoja vertaillaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi perusteella Suomessa on suurin osa ihmisistä kommunisteja.
Jos joku kirjoittaa itsestään selvän asian ei siitä suuttua kannata.
Palkka on kyselyiden perusteella tärkeimmäksi luokiteltu asia kun työpaikkoja vertaillaan.Ja sinäkö kuvittelet, etteivät ihmiset osaa tarkistaa palkanmaksun perusteita ilman ,että postailet itsestäänselvyyksiä tänne? Miten muuten on, saako kännissä ajaa autoa?
Voiko lainan jättää maksamatta jollei huvita maksaa?
Laitas noihin paragraafit kanssa niin saadaan nauraa. - Anonyymi
Ajovälityksien renkipoikien, jotka harhoissaan kutsuvat itseään isänniksi, ei kannattaisi leikkiä työnantajaa, koska ovat itse osaamattomia ja kouluttamattomia toiminimirenkejä. Taksiyrittäjät ovat samassa asemassa kuin Woltin ja Foodoran renkipojut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajovälityksien renkipoikien, jotka harhoissaan kutsuvat itseään isänniksi, ei kannattaisi leikkiä työnantajaa, koska ovat itse osaamattomia ja kouluttamattomia toiminimirenkejä. Taksiyrittäjät ovat samassa asemassa kuin Woltin ja Foodoran renkipojut.
Aivan! Minäkin yritin leikkiä taksi-isäntää ja työnantajaa mutta eihän siitä mitään tullut kun rahat alkoivat tulla pankkitilille eikä enään käteisellä. Tästä syystä kuljettajani ei pystynyt toimittamaan välitilityksiä minulle baariin, ja ajauduin velkakierteeseen. Vouti vei auton ja nyt istun kotisohvalla haukkumassa entisiä kolleegoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan! Minäkin yritin leikkiä taksi-isäntää ja työnantajaa mutta eihän siitä mitään tullut kun rahat alkoivat tulla pankkitilille eikä enään käteisellä. Tästä syystä kuljettajani ei pystynyt toimittamaan välitilityksiä minulle baariin, ja ajauduin velkakierteeseen. Vouti vei auton ja nyt istun kotisohvalla haukkumassa entisiä kolleegoja.
Ajoin kelaajoja viime vuonna ja nyt oli pakko lopettaa, kun pitäisi tehdä veroilmoitus. Ei niistä kilometripalkkioista ole varaa maksaa veroja eikä mitään muutakaan. Siksi taksifirma on vuoden välein laitettava konkkaan ja aloitettava uusi pulju, kunhan saa auton jostakin taas piikkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja sinäkö kuvittelet, etteivät ihmiset osaa tarkistaa palkanmaksun perusteita ilman ,että postailet itsestäänselvyyksiä tänne? Miten muuten on, saako kännissä ajaa autoa?
Voiko lainan jättää maksamatta jollei huvita maksaa?
Laitas noihin paragraafit kanssa niin saadaan nauraa.Tilaajavastuusopimusta rikotaan räikeästi palkan maksun sekä työaikalain puitteissa.
Tätä ei Vastuu Group valvo lainkaan, vaikka rahastaa taksiyrittäjiä ja lupaa valvoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tilaajavastuusopimusta rikotaan räikeästi palkan maksun sekä työaikalain puitteissa.
Tätä ei Vastuu Group valvo lainkaan, vaikka rahastaa taksiyrittäjiä ja lupaa valvoa.Vastuu Groupin toiminta on puhtaasti rahoitusta. He eivät oikeastaan valvo mitään, mitä he lupaavat, paitsi että maksat laskusi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajoin kelaajoja viime vuonna ja nyt oli pakko lopettaa, kun pitäisi tehdä veroilmoitus. Ei niistä kilometripalkkioista ole varaa maksaa veroja eikä mitään muutakaan. Siksi taksifirma on vuoden välein laitettava konkkaan ja aloitettava uusi pulju, kunhan saa auton jostakin taas piikkiin.
Sinähän umpityhmä olet. Ei taksialalla kukaan maksa veroja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoituksesi perusteella Suomessa on suurin osa ihmisistä kommunisteja.
Jos joku kirjoittaa itsestään selvän asian ei siitä suuttua kannata.
Palkka on kyselyiden perusteella tärkeimmäksi luokiteltu asia kun työpaikkoja vertaillaan.Ammattirikolliset suuttuvat, kun alkaa poliisi tulemaan ovelle.
- Anonyymi
Lopeta kirjoittelusi,tuoko se sinulle fiiliksiä?Et aja taksia,tuskin edes omistat autokorttia.
- Anonyymi
Mullakaan ei kyllä ole autokorttia. Mitä sellaisella tehdään? Taksia ajanut kohta 20 vuotta enkä ole ennen autokortista kuullut
- Anonyymi
Mikäli työnantaja on rikkonut työnantajavelvollisuuksiaan siten, ettei työntekijältä voida vaatia työn jatkamista, voi työsuhteen purkaa. Tällaisia ovat esimerkiksi palkan maksamatta jättäminen tai työturvallisuussäännöksien rikkominen.
Mikäli sinulle ei ole maksettu sunnuntailisiä, voit purkaa työsopimuksen ilman irtisanomisaikaa, koska kyseessä on palkan maksamatta jättäminen.
Voit myös purkaa työsopimuksen koeaikana mm. joistakin seuraavista syistä johtuen;
– Työtä on ollut 12 viikon aikana alle 18 tuntia viikossa.
– Työstä maksetaan alle Jos 1331 e/kk (vuonna 2023) euroa kuukaudessa ja työaika on yli 80 % alalla sovellettavasta kokoaikaisesta työstä tai 80 % työaikalain mukaisesta viikkotyöstä eli 80 % 40 tunnista eli 32 tuntia.
– Jos työmatka ylittää kokoaikatyössä 3h päivässä ja osa-aikatyössä 2h. - Anonyymi
Palkka asiat saatava läpinäkyviksi !
Miksi Suomen Taksiliitto ei jyrähdä? Vaikka käytännössä omistaa Suomen Lähilogistiikan, jonka ajoissa ei noudateta Vastuu Groupin valvomia sopimuksia.
Nostakaa provisiota ja laittakaa laskuja. Sen osaatte kyllä.- Anonyymi
Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvonta järjestö. Se ei omista Suomen Lähilogistiikkaa, eikä muitakaan Kela keskuksia tai harjoita välitystoimintaa. Se on taksiyrittäjien edunvalvonta järjestö.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen Taksiliitto on taksiyrittäjien edunvalvonta järjestö. Se ei omista Suomen Lähilogistiikkaa, eikä muitakaan Kela keskuksia tai harjoita välitystoimintaa. Se on taksiyrittäjien edunvalvonta järjestö.
Suomen Taksiliitto omistaa Taksikuution joka on maksuvälityspalvelu kelakyytien hoidossa ainakin Lähilogistiikan kyydeissä. Eli valtaosasta.
Ottaa noin 7% kaikista ajetuista kelakyydeistä. Myös omavastuista.
Hyvä Taksiliitto on.
"Ajakaa kuljettajat vaan pitkää päivää niin saamme hillot himaan" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen Taksiliitto omistaa Taksikuution joka on maksuvälityspalvelu kelakyytien hoidossa ainakin Lähilogistiikan kyydeissä. Eli valtaosasta.
Ottaa noin 7% kaikista ajetuista kelakyydeistä. Myös omavastuista.
Hyvä Taksiliitto on.
"Ajakaa kuljettajat vaan pitkää päivää niin saamme hillot himaan"Tulee mukavasti Taksikuutio Oy lle liikevaihtoa ja tulosta vuodesta 2022
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulee mukavasti Taksikuutio Oy lle liikevaihtoa ja tulosta vuodesta 2022
Taksikuutio myy taksikortteja pääasiassa julkiselle sektorille, kansanedustajia myöten. Korteilla ajellaan myös iltaisin ja sunnuntaisin taksiyrityksien autoissa, joissa rikotaan törkeästi ja jatkuvasti työaikalakeja, ei makseta sunnuntailisiä, ylityökorvauksia, eikä vuosilomapalkkoja. Kortteja käyttävät mm. eduskunnan henkilökunta.
Julkinen sektori taksikortteineen on suurimpia lainvastaisen toiminnan ylläpitäjiä, Kelan jälkeen. Kela ei maksa sunnuntaiajoista, eikä ilta, tai yöajoista senttiäkään enempää, vaikka laki edellyttää korkeamman palkan jokaiselle kuljettajalle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taksikuutio myy taksikortteja pääasiassa julkiselle sektorille, kansanedustajia myöten. Korteilla ajellaan myös iltaisin ja sunnuntaisin taksiyrityksien autoissa, joissa rikotaan törkeästi ja jatkuvasti työaikalakeja, ei makseta sunnuntailisiä, ylityökorvauksia, eikä vuosilomapalkkoja. Kortteja käyttävät mm. eduskunnan henkilökunta.
Julkinen sektori taksikortteineen on suurimpia lainvastaisen toiminnan ylläpitäjiä, Kelan jälkeen. Kela ei maksa sunnuntaiajoista, eikä ilta, tai yöajoista senttiäkään enempää, vaikka laki edellyttää korkeamman palkan jokaiselle kuljettajalle.Miksi tuota pelkkää provisiopalkkaa sovelleta muissakin julkisissa hankinnoissa?
Millä muilla aloilla jätetään palkat sopimuksien mukaisesti maksamatta?
Nuo pyhäkorvaukset ja ylityöt määrää laki, provisio voi toimia ainoastaan arkipäivän aikana sovittaessa. Silti palkka ja työehdot pitää olla paperilla sopimuksen muodossa.
Nämä sopimukset kuuluisi lähettää myös Vastuu Grouppiin ja niitä pitäisi valvoa.
Myös välitysyhtiön kuuluisi valvoa kuljettajien työaikalain noudattamista.
Nykyisin useat kuljettajat ajavat 7 päivää viikossa. Minne näistä voi ilmoittaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi tuota pelkkää provisiopalkkaa sovelleta muissakin julkisissa hankinnoissa?
Millä muilla aloilla jätetään palkat sopimuksien mukaisesti maksamatta?
Nuo pyhäkorvaukset ja ylityöt määrää laki, provisio voi toimia ainoastaan arkipäivän aikana sovittaessa. Silti palkka ja työehdot pitää olla paperilla sopimuksen muodossa.
Nämä sopimukset kuuluisi lähettää myös Vastuu Grouppiin ja niitä pitäisi valvoa.
Myös välitysyhtiön kuuluisi valvoa kuljettajien työaikalain noudattamista.
Nykyisin useat kuljettajat ajavat 7 päivää viikossa. Minne näistä voi ilmoittaa?"Myös välitysyhtiön kuuluisi valvoa kuljettajien työaikalain noudattamista." Varmasti valvoisi, jos niillä olisi yksikin kuljettaja työsuhteessa mutta, kun välitysyhtiöt eivät taida omistaa yhtään taksia tässä maassa, joten ne eivät maksa yhdellekään kuljettajalle palkkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen Taksiliitto omistaa Taksikuution joka on maksuvälityspalvelu kelakyytien hoidossa ainakin Lähilogistiikan kyydeissä. Eli valtaosasta.
Ottaa noin 7% kaikista ajetuista kelakyydeistä. Myös omavastuista.
Hyvä Taksiliitto on.
"Ajakaa kuljettajat vaan pitkää päivää niin saamme hillot himaan"Keskimäärin noin 1000e provisiota per taksiauto vuodessa! (Kelakyydit noin 20te vuosi)
Taksikuutio/Taksiliitto on uudistunut hyvin. Toki otamme jäsenmaksun vielä päälle.
Eipäs tuota yhteiskunnan kelakuljetusten maksuliikentennettä kilpailuteta. Missään muualla tuo ei menisi läpi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Myös välitysyhtiön kuuluisi valvoa kuljettajien työaikalain noudattamista." Varmasti valvoisi, jos niillä olisi yksikin kuljettaja työsuhteessa mutta, kun välitysyhtiöt eivät taida omistaa yhtään taksia tässä maassa, joten ne eivät maksa yhdellekään kuljettajalle palkkaa.
Mutta kilpailutuksessa lupaavat että kyytejä ajavat autot noudattavat tilaajavastuusopimusta.
Ja sitten niitä ei tarvitse noudattaa sun mielestä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kilpailutuksessa lupaavat että kyytejä ajavat autot noudattavat tilaajavastuusopimusta.
Ja sitten niitä ei tarvitse noudattaa sun mielestä.Toki kyydinvälitysmaksut/provisiot viedään lisäksi.
- Anonyymi
Meillä maksetaan joka päivä. 100% korotettu palkka.
Eli yhteensä 36% verottomasti kassasta.
Arkisin arkilisä ja pyhäisin pyhälisä. Perus prosentti on 18.- Anonyymi
Ei kukaan lähde noilla ehdoilla ajamaan!
- Anonyymi
Hienoa, että olet taas löytänyt liimaa haisteltavaksi.
- Anonyymi
Alipalkkaus pitää moniautoyrittäjien autot ajossa, kyllä kupla kohta puhkeaa..
- Anonyymi
Keikkaa pukkaa!!
- Anonyymi
Vastuu grouppi on pelkkä rahastusfirma.
Sapettaa tämmöset saatanan vedätykset.
Tarvittavat tiedot saa muualtakin ja ehkä ne on oikeinkin !- Anonyymi
Sama fiilis, pelkkää rahastusta koko firma. Ymmärtäisin jos saisin edes oikeaa palvelua ja tekisivät valvontaa, mutta valvonta on viranomaisten tehtävä. Vastuuttomuus ryhmä ottaa ensin firman tiedot ja haluaa kasan valtakirjoja "automatisointiin" sitten myyvät "samat" tiedot takaisin mutta väärällä tulkinnalla. Vastuutonta touhua ja saan samat tiedot muualta helpommin ja varmasti oikein.
- Anonyymi
Vastuu Group ei tarkasta yrityksiä kuin kerran. Firma voi olla heidän hyväksymä ka luotot ja maksut ovat kaikki pystyssä. Ne olivat silloin kunnossa, kun siihen liityttiin. Sama kuin Kelan sopimuksissa. Kukaan ei tarkasta mitään aloituksen jälkeen.
- Anonyymi
Joo vähän sama kun tämä kela koulutus ja sote nyt pitää käydä tarkoitettu kai alun perin kamelikuskeille, mutta eihän sitä pelkästään voi niihin soveltaa niin nyt pitää kaikkien käydä.
- Anonyymi
Jokainen yhteiskuntakyyti tekee vain enemmän tappiota autoilijoille. Välistävetäijien voittoprosentit 10-25%
- Anonyymi
Miten Suomen Taksiliitto suhtautuu suomen lakiin?
Ei tarvitse noudattaa ilmeisesti - Anonyymi
Vastuu group ei valvo mitään. Suomen Taksiliitto tietää sen.
- Anonyymi
Tämä on aivan älytöntä. Maksamme 200e vuodessa vastuu groupille siitä että kaikki näyttää hyvältä. Kuitenkin tämä on vain silmän lumetta.
Ei valvontaa ollenkaan ja kuskit pelkällä provikalla.
Tyhmää porukkaa taksiväki on näköjään. Mikäli näitä asioita valvottaisiin niin hinnat nousisivat oikealle tasolle ja kuljettajat saisivat oikean palkan työstä.
Kuinka monta taksia Suomen Taksiliiton puheenjohtajalla mahtaa olla renkeineen?
Joku voisi häntä haastatella ja kysyä kuinka palkat Suomessa taksinkuljettajalle kuuluu oikein maksaa. Siis nämä minimi vaatimukset eivät ole mikään liikesalaisuus.
Tämä koskee Suomessa kymmeniä tuhansia ihmisiä.- Anonyymi
Olen ymmärtänyt että tarjouskilpailutukseen osallistuessa palveluntuottaja (välitysyhtiöt) sitoutuvat noudattamaan näissä julkisissa kuljetuksissa esimerkiksi palkkalakia ja työaikalain noudattamista ja tämä asia on ratkaistu näin että kuljetuksia ajavat yritykset liittyy Vastuu Group Oy:n listoille ja maksavat joka vuosi maksun tästä.
Tavallaan on jännä monopoli tuo Vastuu Group Oy kun sillä ei ole kilpailijaa ja se on osakeyhtiö johon on pakko maksaa että voi toimia vaikka ei työntekijöitä yrityksessä olekaan. Näin ns Tilaajavastuusopimuksen noudattaminen täyttyy.
Nyt tulee se kohta mitä en ymmärrä. Miksi mitään ei valvota kuitenkaan? Liian pitkiä päiviä ajavia renkejä on paljon. Myöskään palkkalakia ei noudateta. Ei auta vaikka liittyy mihin ja maksaa jos sama laiton toiminta jatkuu vaan.
Tämä koskee näitä suuria kotimaisia välitysyhtiöitä jotka mm ajavat kela ja sote ajoja. Näitä tilaajavastuusopimus velvoittaa Suomessa.
Sen takia töitä ei riitä kaikille, alipalkatut rengit ajavat vasten sopimuksia ja kuljetusten hinnat ovat liian alhaiset.
Miksi taksiyhtiöt mahdollistavat alipalkkauksen ja liian suuret työtunnit ilman ylitöitä?
Kuka hyötyy?
-useiden taksiautojen omistajat jotka usein istuvat välitysyhtiön hallituksessa
-välitysyhtiöt koska saavat provisiot ajoista
-moniautoyritykset jotka pystyvät pitämään autot ajossa alipalkkauksen avulla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen ymmärtänyt että tarjouskilpailutukseen osallistuessa palveluntuottaja (välitysyhtiöt) sitoutuvat noudattamaan näissä julkisissa kuljetuksissa esimerkiksi palkkalakia ja työaikalain noudattamista ja tämä asia on ratkaistu näin että kuljetuksia ajavat yritykset liittyy Vastuu Group Oy:n listoille ja maksavat joka vuosi maksun tästä.
Tavallaan on jännä monopoli tuo Vastuu Group Oy kun sillä ei ole kilpailijaa ja se on osakeyhtiö johon on pakko maksaa että voi toimia vaikka ei työntekijöitä yrityksessä olekaan. Näin ns Tilaajavastuusopimuksen noudattaminen täyttyy.
Nyt tulee se kohta mitä en ymmärrä. Miksi mitään ei valvota kuitenkaan? Liian pitkiä päiviä ajavia renkejä on paljon. Myöskään palkkalakia ei noudateta. Ei auta vaikka liittyy mihin ja maksaa jos sama laiton toiminta jatkuu vaan.
Tämä koskee näitä suuria kotimaisia välitysyhtiöitä jotka mm ajavat kela ja sote ajoja. Näitä tilaajavastuusopimus velvoittaa Suomessa.
Sen takia töitä ei riitä kaikille, alipalkatut rengit ajavat vasten sopimuksia ja kuljetusten hinnat ovat liian alhaiset.
Miksi taksiyhtiöt mahdollistavat alipalkkauksen ja liian suuret työtunnit ilman ylitöitä?
Kuka hyötyy?
-useiden taksiautojen omistajat jotka usein istuvat välitysyhtiön hallituksessa
-välitysyhtiöt koska saavat provisiot ajoista
-moniautoyritykset jotka pystyvät pitämään autot ajossa alipalkkauksen avullaPalkkataulukot 1.2.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta lukien (e/h)
2- viikko
tunti
0 - 2 v.
1102,40
13,78
2 - 4 v.
1110,40
13,88
4 - 8 v.
1117,60
13,97
yli 8 v.
1152,00
14,40
10 % korotettu taulukko
0 - 2 v.
1212,80
15,16
2 - 4 v.
1221,60
15,27
4 - 8 v.
1229,60
15,37
yli 8 v.
1267,20
15,84
Palkkataulukot 1.10.2024 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta lukien (e/h)
2- viikko
tunti
0 - 2 v.
1119,20
13,99
2 - 4 v.
1127,20
14,09
4 - 8 v.
1134,40
14,18
yli 8 v.
1169,60
14,62
10 % korotettu taulukko
0 - 2 v.
1231,20
15,39
2 - 4 v.
1240,00
15,50
4 - 8 v.
1248,00
15,60
yli 8 v.
1286,40
16,08
5. Prosenttipalkka
Mikäli työ suoritetaan prosenttipalkalla maksetaan 0–4 vuotta työssä olleelle kuljettajalle palkkana 34 % ja yli 4 vuotta työssä olleelle
kuljettajalle 37 % auton arvonlisäverottomasta tuotosta.
Tehtäessä työtä prosenttipalkalla on aikapalkka aina taattu.
Sunnuntai- ja ylityökorvauksia ei voida sisällyttää prosenttipalkkaan.
6. Prosenttipalkkaisen päiväpalkka
Prosenttipalkkaisen päiväpalkkaa käytetään palkallisten poissaolojen maksuperusteena prosenttipalkalla työskenteleville lukuun
ottamatta 8 § 2 kohdan vuosityöajan lyhentämistä.
- Anonyymi
Sinä olet mitä ilmeisemmin tutustunut kaikkeen mahdolliseen aineistoon, jossa provokaatiosta ja disinformaatiosta kerrotaan? Dis informaation levittäjänä olet loistava, mutta epäilen, että olet enemmänkin mis informaation levittäjä, joka ei tiedä taksien asioista mitään.
- Anonyymi
20 vuotta henkilöliikennettä, myös lakia lukenut hieman.
-Syyttelyn ja arvailun jälkeen voit nyt kumota nuo palkka-, työaika ja muut tilaajavastuusopimusasiat.
Koska olet se jolla oikea tieto on. Väitteeni nojautuu myös oikeuden päätöksiin. - Anonyymi
Työntekijän ja yhtiön välisen työsopimuksen mukaan työntekijän palkasta oli todettu seuraavaa:
Palkka on 5,70 euroa tunnilta ja sen mukaisesti määräytyy myös ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavan palkan suuruus siten, kuin työaikalaissa on säädetty.
Työntekijällä on mahdollisuus suorituslisään, jonka perusteena on 35 % ko. palkanmaksukauden (2 viikkoa) ajotulojensa arvonlisäverottomasta yhteissummasta, siten kuin jäljempänä kohdassa 3 todetaan.
Suorituslisä on edellä 2. kohdan mukaan määräytyvä määrä vähennettynä 1. kohdassa mainitusta palkkasummasta, johon sisältyy peruspalkka, ylityökorvaukset ja sunnuntailisät. Mikäli erotus on negatiivinen, suorituslisää ei makseta.
Työsopimuksessa ei ollut tuntitakuuta eikä työnantaja ollut sitoutunut taksiliikenteen työehtosopimukseen.
Työntekijä työskenteli taksinkuljettajana yhtiössä ajalla 16.6.2006-14.12.2012. Työntekijä katsoi, että palkkausperuste oli alalla yleisesti käytössä oleva prosenttipalkka. Joka tapauksessa kantajan mukaan työso-pimuksen mukainen tuntipalkka on ollut kohtuuttoman alhainen. Kantaja vaati yhtiön velvoittamista suorittamaan maksamatta jääneitä ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, jotka työaikalain mukaan olisi tullut maksaa.
Yhtiön mukaan palkkausjärjestelmä perustui tuntipalkkaukseen. Hovioikeus kuitenkin katsoi, että palkkaus oli suoriteperusteinen, koska kantajalle oli maksettu palkkaa 35 % ajotuloista työtuntien määrästä riippumatta. Lisäksi hovioikeus tulkitsi, että työaikalain säännösten mukaan palkan laskentaperusteet on oltava samansuuruiset sekä peruspalkan että ylitöistä ja sunnuntaitöistä maksettavien lisien osalta. Kantajan peruspalkan perusteena oli ollut 5,70 euroa tunnilta ja korvausten laskentaperusteet olivat vaihdelleet 10,89 eurosta 18,64 euroon.
Hovioikeus katsoi, että taksiyhtiön käyttämä palkkausjärjestelmä oli ollut ylityö- ja sunnuntaityötuntien osalta suoriteperusteinen eikä perustuntipalkkaa ollut käytetty palkanmääräytymisperusteena. Ylityö- ja sunnuntaityökorvauksia ei ollut myöskään tosiasiassa maksettu, vaan ne oli ainoastaan huomioitu prosenttipalkkaa laskettaessa. Palkanmaksuperuste oli tosiasiassa prosenttipalkka. Edellä mainituista syistä johtuen hovioikeus katsoi, että yhtiön käyttämä palkanmaksujärjestelmä oli työaikalain vastainenYhtiö velvoitettiin suorittamaan työntekijälle käräjäoikeuden tuomitsemat korvaukset sekä työntekijän oikeudenkäyntikulut. Kantajalle tuomitut korvaukset koostuivat maksamatta jääneistä palkan korotusosista vuosilta 2011 ja 2012, korvaukset olivat yhteensä noin 28.800 euroa. Tuomio on lainvoimainen.
- Anonyymi
Epäilen että dismisinformaatiotakertuvainen kirjoittelija ajattaa renkiä pelkällä provikalla ja nyt on pieni hiki otsalla ettei vaan joutuis maksumieheksi tai naiseksi. Mut tsemppiä siihen ja jaxuhali!
- Anonyymi
Taksissa on kummaa sakkia kyllä. On aivan saatanan sama kuka ne kyydit välittää mikäli valvonta on kunnossa. Kun palkanmaksua ja kuljettajien työaikaa aletaan valvoa myös hintojen on noustava niin ylös että kuljetusten ajaminen on järkevää ja mahdollista tilaajavastuusopimusta noudattaen.
Myös itse ajavilla ns yhden auton yrittäjillä tulot nousee ja työnteko on kannattavaa. Nyt se ala itse näiden ahneiden hamsterien puolesta pilataan.- Anonyymi
Myöskään ilmaisentyön teettäjillä ei ole varaa roikottaa työntekijöitä tyhjänpanttina ja ajoja riittää enemmän kaikille velvollisuudet hoitaville.
Käytännössä mennään ns normaaliin suuntaan ja toimitaan aivan kuin muillakin julkisilla aloilla.
Eihän nyt kymmenen maalariakaan odottele ilman palkkaa pensselit kädessä jossain torin laidalla jonkun remppafirman vehkeissä että tulis jotain maalattavaa. Ja sit ku pääsee sutasee ni saa jonkun 3e provision työstä. Tätä samaa palkkamallia ei millekään muulle alalle voi soveltaa, koska millään muulla alalla ei olla näin pihalla omista eduista.
- Anonyymi
Olihan se jotain kun yhteiskunnan ajoissa noudatettaisiin palkkalakia ja voisi olla ylpeä kun pääsee ajamaan ns hyviä virallisia kuljetuksia joita kaikki toimijat mielisivät. Hyvine etuineen päivineen, joita myös muilla aloilla työntekijät nauttivat.
- Anonyymi
Vastuu group on pelkkä yrityksen tietojen kokooja. Tämän voisi tehdä kuka tahansa lähes ilmaiseksi. Kyllä on hölmöä maksaa muille pelkästä yritystietojen listaamisesta. Ei valvontaa kuitenkaan. Valvonta tapahtuu ainoastaan niin että jättää maksut pystyyn niin velkoja alkaa karhuamaan.
Eli Vastuu group Oy on aivan turha firma mielestäni ja rahastusta.
Joku MOT ohjelma voisi tehdä jutun kuinka Vastuu group Oy n miljoonat häviävät toisiin omistajien konsulttiyhtiöihin. Tulee mieleen se lastensairaalakeräys kusetus.- Anonyymi
Vastuu Groupin liiketoiminta edistää nimensä mukaisesti asiakkaittensa mahdollisuuksia toimia vastuullisesti, mikä on paitsi yhteiskunnallisesti hienoa, niin myöskin upea kasvumahdollisuus. On erittäin hienoa päästä mukaan edistämään Vastuu Groupin kasvumatkaa”, sanoo Jukka Ruuska.
“Vastuu Group on voimakkaassa kasvuvaiheessa ja asiakkaamme tarvitsevat tiedolla johtamisen työkaluja. Jukan osaaminen datatalouden saralla on erittäin arvokasta yrityksemme tulevaisuutta ajatellen”, Ruuskan valintaa hallituksen puheenjohtajaksi kommentoi Vastuu Groupin toimitusjohtaja Lars Albäck. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vastuu Groupin liiketoiminta edistää nimensä mukaisesti asiakkaittensa mahdollisuuksia toimia vastuullisesti, mikä on paitsi yhteiskunnallisesti hienoa, niin myöskin upea kasvumahdollisuus. On erittäin hienoa päästä mukaan edistämään Vastuu Groupin kasvumatkaa”, sanoo Jukka Ruuska.
“Vastuu Group on voimakkaassa kasvuvaiheessa ja asiakkaamme tarvitsevat tiedolla johtamisen työkaluja. Jukan osaaminen datatalouden saralla on erittäin arvokasta yrityksemme tulevaisuutta ajatellen”, Ruuskan valintaa hallituksen puheenjohtajaksi kommentoi Vastuu Groupin toimitusjohtaja Lars Albäck.Edistää.. Ei muuta kun rahastaa ja valvontaa ei ole ollenkaan. Kusetusta. Taksissa maksetaan siitä että näyttää siltä että kaikki on kunnossa ja Tilaajavastuusopimusta noudatetaan.
Suomen Taksiliiton puheenjohtaja voisi selventää mitä kaikkea tämä tilaajavastuusopimus yhteiskunnan ajoja ajavilta taksiyrityksiltä vaatii ja velvoittaa. Sunnuntaikorvaukset rengeille, ylityöt ja työaikalaki. Työehtosopimuksen työntekijöille, tai keskeiset työehdot paperille (palkka-ja työaikalakia noudattaen)
Miksi näitä sopimuksia tehdään? Mutta ei tarvitse taksialalla noudattaa. Ihan pelleilyä.
- Anonyymi
Näyttää hyvältä suuren yleisön edessä. Maksakaa mukisematta nyt vaan. Kun maksaa niin silloin kaikki on kunnossa. Onneksi on Suomalainen Taksi ja Suomen Taksiliitto!!!!!!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin262886Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee252058Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1121568- 761329
Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh71288Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi1381196- 641036
Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I10954Ollaan kuin yö ja päivä
Monessa asiassa… molemmat ollaan kuitenkin älykkäitä ja tiedämme, ettei kannata edetä tämän pidemmälle.70911- 102892