Lähetyssaarnaajat

Anonyymi-ap

5.1.23 esitettiin ykkösellä dokkari mormonien lähetyssaarnaajista Suomessa.

Myötätuntoisena seurasin sitä turhaa vaeltamista, johon he joka aamu uskollisesti lähtivät. Olivat vaikeasti oppineet suomen kieltä, yrittivät kommunikoida, ja suomalainen ohitti heidät yrmeästi, kuten meidän tapamme on. Olin iloinen, että edes jossakin heidät kutsuttiin sisään keskustelemaan. Pari otti kasteenkin.

Sitä ihmettelin, eikö täällä vakituiset mormonit heitä tukeneet, vai oliko jätetty pois lähetyssaarnaajien käynnit temppelissä tai mormonien kirkoissa, joissa on jumalanpalvelukset joka sunnuntai. Olen aina luullut, että seurakuntalaiset huolehtivat hyvin toisistaan ja kokoontuvat seurakunnassa eri ryhmissä.
Mormoneja on täällä niin vähän, että varmasti kaikki tuntevat toisensa ja myöskin lähetyssaarnaajat. Ilmeisesti heitä yhä on useampia Suomessakin.

Olen vuosikymmenet sitten kerran saanut yhdeltä Mormonien Kirjan, ja olen siihen kyllä tutustunutkin, ja Haagan kirkolla joskus kävin lukemassa kirkonkirjojen filmejä, siihen aikaan, kun ne eivät vielä olleet netissä.

Dokkari antoi hyvän kuvauksen työhönsä paneutuvilta lähettiläiltä, joista yksi menetti mielensä hallinnan tässä stressissä, kärsi paniikkikohtauksista ja masennuksesta. Ymmärrän hyvin, sillä työn tuloksilla ei varmasti juuri voi Suomessa kehua. Jääräpäistä kansaa.
Terveisiä tälle urhealle. Toivottavasti hän on saanut onnistumisen kokemuksia myöhemmässä elämässään.

21

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vähän vaisuhan tuo oli todellisuuteen verrattuna.

    • Anonyymi

      Olihan loppiais iltana toinenkin totuus kun akka tapatti pentunsa kun niistä oli tullut tsompeja joten siilä tiellä ollaan

    • Anonyymi

      Ikävää, että mormonit eivät kerro elämästään ja mormonismista. Se ei tiedä hyvää lähetyssaarnaajillekaan, koska suomalainen yhteiskunta ei tunnu kiinnostuvan tästä uskonsuunnasta, kun siitä ei muuta tietoa koskaan kerrota, kuin se moniavioisuus, joka kuitenkaan ei ole päälimmäinen asia mormonismissa, vaan kuuluu jollekin fundamentalistiselle suuntaukselle.
      Kiinnostaisi esimerkiksi kuulla, miksi sukututkimus on niin tärkeä osa mormonismia.

      • Anonyymi

        Sukututkimus on tärkeää, koska mormonit haluavat suorittaa kuolleille ihmisille taikakasteita.


      • Anonyymi

        Sukututkimus perustuu käsitykselle, että ihminen on iankaikkinen olento. Se on yksi mormonismin perusoppeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukututkimus perustuu käsitykselle, että ihminen on iankaikkinen olento. Se on yksi mormonismin perusoppeja.

        Perusoppeja on myöskin se, että Jumala ei osaa pelastaa ihmistä ilman mormonien tekemiä taikapuljauskasteita, myös vainajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perusoppeja on myöskin se, että Jumala ei osaa pelastaa ihmistä ilman mormonien tekemiä taikapuljauskasteita, myös vainajille.

        Ks. Mark. 16:16.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ks. Mark. 16:16.

        Tuossa ei ole mormonien taikapuljauksista yhtään mitään.


    • Anonyymi

      Tallinnassa 90-luvulla oli satoja jenkeistä tulleita mormoneja ja he pysäyttelivät ihmisiä kadulla ja jostain syystä heillä oli rinnassa kaikilla tekaistu juutalaistyyppinen(wich- witz-loppuinen) nimi. Kantavirolaiset ovat kuitenkin ei-uskonnollista kansaa ja vähitellen he häipyivät maasta.

    • Anonyymi

      Tuli kyllä itsellenikin vähän paha mieli lähetyssaarnaajien puolesta, vaikka ihan täyttä hölynpölyähän tuo mormonismi on.

      • Anonyymi

        Toisaalta kyllä myös oletan, että mormonit saavat samanlaista kohtelua lähes kaikkialla. Ei eurooppalaisia oikein kiinnosta tällainen.


    • Anonyymi

      Tälläinen ei-kiinnostus on joka puolella Eurooppaa ainakin. Jopa Yhdysvalloissakin mutta vähän viiveellä (uskonnot kuolee vähän Eurooppaa hitaammin). Tosin Yhdysvalloissa on vielä isoja megakirkkoja ja kaikenlaisia saarnaajia, mutta se on osittain siksi että ihmisillä on pinnallista kiinnostusta uskontoon.

      Amerikkalainen kristillisyys on nykyään kuitenkin sellaista "church in the morning, twerk in the evening" mentaliteettia.

      ("twerking" on sitä pyllyn heiluttamista)

    • Anonyymi

      Mormonit ovat hyljänneet Isän, Pojan ja Pyhän Hengen johdatuksen ja laittavat toivonsa lihan (Joseph Smith ym.) käsivarteen.

    • Mitä mormonit opettavat, ijankaikkisesta elämästä?

      • Anonyymi

        Parhaat pääsevät korkeimpaan paikkaan, missä miehillä on haaremit. Siellä tehtaillaan "henkilapsia". Kahdessa tätä alemmassa paikassa ihmisillä ei ole edes sukupuolielimiä. Näiden kolmen lisäksi on vielä alin paikka eli helvetti, jonne joutuvat kaikki, jotka ovat joskus sanoneet mormonismista pahan sanan eivätkä ole sitä katuneet.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat pääsevät korkeimpaan paikkaan, missä miehillä on haaremit. Siellä tehtaillaan "henkilapsia". Kahdessa tätä alemmassa paikassa ihmisillä ei ole edes sukupuolielimiä. Näiden kolmen lisäksi on vielä alin paikka eli helvetti, jonne joutuvat kaikki, jotka ovat joskus sanoneet mormonismista pahan sanan eivätkä ole sitä katuneet.

        Ne ovat kaikki pimeysden valtakunnan edustajia, jota hukkuva viimeisella tuomiolla.


      • Anonyymi
        kotipaju2 kirjoitti:

        Ne ovat kaikki pimeysden valtakunnan edustajia, jota hukkuva viimeisella tuomiolla.

        Eli niitä, jotka kyseenalaistavat Smithin opit.


    • Anonyymi

      Kovin tylysti suhtaudutte nuoriin ihmisiin, jotka muuttavat vieraaseen maahan, opettelevat maan kielen, ja yrittävät jakaa uskoaan vieraassa maassa ihmisille, joita uskonto melko vähän muutenkaan kiinnostaa.

      Periaatteen ihmisiä pitää kunnioittaa ja antaa arvo heidän työlleen.
      Olisi mielenkiintoista kuulla, miten näitten nuorten ihmisten elämä jatkui kotona.
      Heidän puheistaan ymmärsin, että seuraavaksi heillä oli edessään avioliitto, jonka ilmeisesti kirkko ja seurakunta järjestäisivät.

      Onkohan suomalaisten nuorten velvollisuus lähteä ulkomaille lähetyssaarnaajiksi, ja millaisia kokemuksia heille on kertynyt.
      Olli S. varmaan tietää.

      • Anonyymi

        En ole Olli S., mutta jotakin tiedän minäkin.
        Monet haaveilevat avioliitosta lähetystyön jälkeen, mutta eivät tietenkään kaikki. Kirkko tai seurakunta ei järjestä avioliittoja, vaan jos kumppanin haluaa, se on etsittävä itse. Tunnen useitakin naimattomia henkilöitä, joiden lähetystyöstä on vierähtänyt jo vuosikymmeniä.
        Aika moni suomalainenkin mormoninuori on ollut lähetystyössä viimeksi kuluneiden 75 vuoden aikana, osa Suomessa, osa ulkomailla. Joissakin suomalaisissa perheissä on oltu lähetystyössä jo kolmannessa ja neljännessä polvessa. Kokemuksia on kertynyt laidasta laitaan. Karttuneesta kielitaidosta ja esiintymiskokemuksista on ollut monille myöhemmin hyötyä opinnoissa ja työelämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole Olli S., mutta jotakin tiedän minäkin.
        Monet haaveilevat avioliitosta lähetystyön jälkeen, mutta eivät tietenkään kaikki. Kirkko tai seurakunta ei järjestä avioliittoja, vaan jos kumppanin haluaa, se on etsittävä itse. Tunnen useitakin naimattomia henkilöitä, joiden lähetystyöstä on vierähtänyt jo vuosikymmeniä.
        Aika moni suomalainenkin mormoninuori on ollut lähetystyössä viimeksi kuluneiden 75 vuoden aikana, osa Suomessa, osa ulkomailla. Joissakin suomalaisissa perheissä on oltu lähetystyössä jo kolmannessa ja neljännessä polvessa. Kokemuksia on kertynyt laidasta laitaan. Karttuneesta kielitaidosta ja esiintymiskokemuksista on ollut monille myöhemmin hyötyä opinnoissa ja työelämässä.

        Lähetystyö ulkomailla on varmasti koko elämään vaikuttava kokemus mormoninuorella.
        Kustantaako perhe lapsensa oleskelun lähetystyössä?
        Katsomani dokumentti oli miellyttävä, ja kuten sanoin, myötätuntoni heräsi. Pelkään, että Suomessa ei lähetystyö juuri tuo tulosta. Nuorille läheteille se tuo varmasti paineita.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1072
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      973
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe