Jeesus - ihmisarvon airut! - OSA 3

Anonyymi-ap

(Suomi24 kristinusko: evlut., hell., advent., lest. jne)


Tämä on OSA 3 sarjassa: Jeesus ja ihmiset.
OSA 1 - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17616615/jeesus-ja-ihmiset-yleista-miehet-naiset------osa-1
OSA 2 - https://keskustelu.suomi24.fi/t/17617637/jeesus-ihmiset-ilosanoma-naiset----(-osa-2)


HUOMAUTUKSIA:
1) Asioiden tarkastelua ei (aloituksissa ja /tai Aloittajan taholta) tehdä minkään "suunnan" kirkkokunnan, lahkon taikka eriseuran tai ihmisen näkemyksiin perustuen.

2) Aloittajana totean, että aloituksiini ja teksteihin on perättömästi koetettu liittää nimeä "Irmeli". Sen on keksinyt ja sepittänyt nimimerkki HENKI. Minulla ei ole mitään tekemistä eikä yhteyttä tuota nimeä käyttäviin henkilöihin.
Nimimerkki HENKI on menetellyt täysin luvattomasti ja laittomasti. Jos joku tahtoo esimerkiksi rekisteröidä jonkun nimimerkin, nimen, tai käyttää sellaista, sellaiseen valintaan on lainmuksinen oikeus VAIN henkilöllä itsellään. Kukaan sivullinen ei voi asettaa kenenkään toisen IHMISEN nimeä, kenellekään. Jopa rikoslaki tuntee termin "erehdyttäminen".
KIELLÄN julkisesti yhdistämästä ko. nimitystä "irmeli" kirjoituksiini taikka henkilökuvaan. Jokainen joka siihen syyllistyy,


Tämä on OSA 2 aiheessa,
- jossa ihmisiä ja asioita tarkastellaan Jeesuksen toiminnan viitekehyksissä. Näin siksi, että Herramme Jeesus Kristus on sekä laumansa (srk) ehdoton Pää, Päällikkö, sekä myös kaikessa Ylin auktoriteetti. • "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä." ( Matteus 28:18)


1) Jeesuksen toimintamalleista, yleisesti?
----------------------------------------------

Jokainen, joka on huolellisesti syventynyt UT:n evankeliumien sisältöön on voinut todeta, että Jeesuksen puheissa, asenteissa, toimintamalleissa näkyy varsin erilaisia "vivahteita"? Hän puhui eri ihmisille eri tavalla? Hän kohteli ihmisiä varsin erilaisilla tavoilla? Miten hän suhtautui? Oliko niissä virheitä?
• miehet
• naiset
• lapset
• uskonnon edustajat
• pakanat (mm. roomalaiset miehittäjät vallan kahvassa)
• syntiset ja pahuuden sitomat
• sairaat, kärsivät ja vähäosaiset
• tekopyhät ja ulkokultaiset
• ylpeät ja nöyrät
• köyhät ja rikkaat
• pomottajat, käskyttäjät, alistajat
• alistetut ja sorretut
• vallankäyttäjät ja vallanhimoiset
• jne, etc

Aloitus jatkuu

2

53

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jatkoa aloitukseen: Jeesus - Ihmisarvon airut! - OSA 3


      2) Jeesus osoitti yhdenvertaista ihmisarvon asiaa!
      ------------------------------------------------------------
      Kun tutkii huolella Jeesuksen toimintaa, siinä on kaikille parasta ja syvällistä opetusta, miten kohdata erilaisia ihmisiä. Erityisesti voi sanoa, että Herramme Jeesus näytti mallia yhdenvertaisen ihmisarvon asiassa.
      • Hän kohtasi syrjittyjä, köyhiä ja kärsiviä
      • yhteiskunnan laidalle joutuneita, sairaita
      • arvosti lapsia
      • antoi tunnustusta köyhän lesken rovosta
      • kuunteli ihmisten hätähuutoja; ei torjunut.

      Tässä (Jumalan edessä) olevassa ihmisten samanarvoisuuden teemassa, Hän palautti maan kamaralle itsensä jalustalle nostaneet, ylpeät, ahnehtijat, päällepäsmärit, vallanhimoiset ja uskonnolliset sortajatkin. (Jotka sitten tahoivat murhata Jeesuksen, joka oli astunut heidän vallan-varpailleen)

      Otan tähän muutaman esimerkin, joissa Jeesuksen rakkaus näkyy. Se, että Hän toimitti apua ihmisille, nosti heidän ihmisarvonsa, kun se oli hapertunut syystä taikka toisesta.
      • Kanaanilainen äiti
      • Sokea Bartimeus
      • Riivattu sekoilija


      Kanaanilainen äiti ja sairas tytär! ( Matteus 15:21-28)
      -----------------------------------------

      Tämä kertomus osoittaa, että Jeesus ei ollut rasistinen! Hän paransi pakanaäidin tyttären.
      Äidin usko oli niin luja ja vahva, että Jeesus saattoi jopa koetella sitä! Tässä ihana kertomus:

      • "Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni." Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme".
      • Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö". Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua". Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat".
      • Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve."

      Sokea Bartimeus ja onnellinen päivä! ( Luukas 18:35-43)
      --------------------------------------------

      • Sokean hädänalaisen tilan voi ymmärtää, sen ajan olosuhteissa. Vaikka Rooman valtakunta oli kuuluisa insinööritaidoistaan: päällystetyt tiet, akveduktit, sekä valtava armeija koneistoineen. Ei ihmisten sosiaaliturva kuulunut imperiumin intresseihin. Sokeat kerjäläiset elivä almuilla... He olivat kuin pohjasakkaa.

      • "Ja hänen lähestyessään Jerikoa eräs sokea istui tien vieressä kerjäten. Ja kuullessaan, että siitä kulki kansaa ohi, hän kyseli, mitä se oli. He ilmoittivat hänelle Jeesuksen, Nasaretilaisen, menevän ohitse. Niin hän huusi sanoen: "Jeesus, Daavidin poika, armahda minua!"

      • Ja edelläkulkijat nuhtelivat häntä saadakseen hänet vaikenemaan; mutta hän huusi vielä enemmän: "Daavidin poika, armahda minua!" Silloin Jeesus seisahtui ja käski taluttaa hänet tykönsä. Ja hänen tultuaan lähelle Jeesus kysyi häneltä:"Mitä tahdot, että minä sinulle tekisin?" Hän sanoi: "Herra, että saisin näköni jälleen".

      Niin Jeesus sanoi hänelle: "Saa näkösi; sinun uskosi on sinut pelastanut". Ja heti hän sai näkönsä ja seurasi häntä ylistäen Jumalaa. Ja sen nähdessään kaikki kansa kiitti Jumalaa."


      aloitus jatkuu

    • Anonyymi

      Jatkoa aloitukseen: Jeesus - Ihmisarvon airut! - OSA 3

      Riivattu mies ja vapaus normaaliin elämään ( Markus 5: 1-13)
      -------------------------------------------------------------------------------

      Tämän miehen tilanne oli aivan järkyttävä. Hän oli ihmisten mielestä "hullu", ihan täyshullu?
      Näinä aikoina vastaavat tapaukset olisivat suljetuilla osastoilla, kemoterapialla taltutettuja.
      Silti, samalla tavalla silloin ja nytkin tuollaiset ihmiskohtalot ovat kuin periferiaa, paarialuokkaa. Ihmisen mielen ongelmat pudottavat hänet ihan pohjalle!

      • "Ja kohta kun hän lähti venheestä, tuli häntä vastaan haudoista mies, joka oli saastaisen hengen vallassa. Hän asusti haudoissa, eikä kukaan enää voinut häntä kahleillakaan sitoa; sillä hän oli monta kertaa ollut sidottuna jalkanuoriin ja kahleisiin, mutta oli särkenyt kahleet ja katkonut jalkanuorat, eikä kukaan kyennyt häntä hillitsemään.

      • Ja hän oleskeli aina, yötä ja päivää, haudoissa ja vuorilla, huutaen ja runnellen itseään kivillä. Kun hän kaukaa näki Jeesuksen, juoksi hän ja kumartui maahan hänen eteensä ja huutaen suurella äänellä sanoi: "Mitä sinulla on minun kanssani tekemistä, Jeesus, Jumalan, Korkeimman, Poika? Minä vannotan sinua Jumalan kautta, älä vaivaa minua." Sillä hän oli sanomaisillaan sille: "Lähde ulos miehestä, sinä saastainen henki".

      • Ja Jeesus kysyi siltä: "Mikä on nimesi?" Niin se sanoi hänelle: "Legio on minun nimeni, sillä meitä on monta". Ja se pyysi pyytämällä häntä, ettei hän lähettäisi niitä pois siitä seudusta. Niin siellä oli lähellä vuorta suuri sikalauma laitumella. Ja ne pyysivät häntä sanoen: "Lähetä meidät sikoihin, että menisimme niihin". Ja hän antoi niille luvan. Niin saastaiset henget lähtivät miehestä ja menivät sikoihin. Silloin lauma, noin kaksituhatta sikaa, syöksyi jyrkännettä alas järveen; ja ne hukkuivat."

      Lopuksi
      ----------

      Jeesus palautti monien syrjäytyneiden ja syrjäytettyjen, syrjittyjen ja alaspainettujen ihmisarvon.
      Edellä vain siis muutama esimerkki.

      Ylistetty olkoon Jumala ja Herramme Jeesus - joka edelleen on maailman Valo ja Valkeus!
      Hän antaa toivoa toivottomille, rohkeutta pelkääville, iloa murheellisille!

      Ja me kaikki jotka olemme Hänen rakkauttaan saaneet kokea, Hänen rakkautensa synnyttää vastarakkautta, ja saamme palvella Hän ja HÄnen luomiaan ja lunastamiaan ihmisiä!

      Raamattu sanoo:
      "Sillä Kristuksen rakkaus vaatii meitä." ( 2 Kor 5:14)

      Nytkin alkavana vuonna 2023, jolloin sota riehuu lähellämme, kärsimyksen kyyneleet vuotavat - Hän voi antaa voimia ja jaksamista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1253
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      919
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      899
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      884
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      790
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      781
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      769
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      768
    Aihe