Miksi tyhmät, mielisairaat ja päihteiden väärinkäyttäjät lankeavat kristinuskoon?

Törmäsin palstalla käsitteeseen viiden pisteen kalvinismi, joka ei oikeastaan ole mikään niche kristinuskossa vaan siinä tiivistyy koko kristinuskon keskeiset asiat. Näitä ovat:

1. Täydellinen turmelus, perisynti, jonka turmelema ihminen ei edes kykene parannukseen ja pelastavaan uskoon. Tämän turmeluksen vuoksi ihminen ei edes tunnista oikeaa uskoa.

2. Ehdoton armovalinta, jonka mukaan Jumala yksin valitsee pelastuvat ihmiset. Valintaa ei ole tehty ihmisen omien tekijöiden vuoksi, ei Jumalan ennalta näkemän uskon, parannuksen, hyvien tekojen, uskonratkaisun tai yhteistyöhalun vuoksi.

3. Rajoitetussa sovituksessa Jeesus kärsi synnin täyden rangaistuksen kaikkien Jumalan valittujen puolesta. Tämä sovitus ”rajoittuu” seurakuntaan: vain seurakunta (aidot uskovat) on sovitettu Jumalan kanssa.

4. Vastustamattomassa armossa evankeliumia julistettaessa valitut kääntyvät Pyhän Hengen vastustamattoman sisäisen kutsun ansiosta.

5. Ehdoton pelastusvarmuus on usko siihen, että siitä hetkestä lähtien, kun ihminen tulee kristityksi, hän pelastuu helvetistä eikä menetä pelastusta koskaan.

Nuo viisi kohtaa ovat jo keskenään ristiriitaisia mm. toisen ja kolmannen kohdan osalta. Jos armovalintaan ei vaikuta uskonratkaisu niin miksi ihmeessä vain seurakuntaan kuuluvat pelastuvat? Lisäksi tuo uskon doktriini on fatalistinen kun siinä ei näennäisesti ihmisen teoilla ole mitään merkitystä. Jumalan ehdottomalla armovalinnalla ihminen ei vaikuta pelastetuksi tulemiseensa ja ehdottomalla pelastusvarmuudella valittu ihminen pelastuu, vaikka tekisi mitä rikoksia. Tämä ehdoton pelastusvarmuus on yksi merkittävä syy siihen, että kristityt ovat yliedustettuina rikollisten joukossa.

Miksi tämä doktriini houkuttelee tyhmiä, mielisairaita ja päihteiden väärinkäyttäjiä? Siksi, ettei ensimmäisen ja toisen kohdan mukaan johdonmukaisuudella ole mitään tekemistä asian kanssa. Olemme mielivaltaisen Jumalan oikkujen varassa ilman omaa vaikuttamisen mahdollisuutta.

Neljäs kohta on kaikkein ratkaisevin. Ihminen on herkkä hallusinaatiolle ja tähän vaikuttavat tietysti henkinen kuormitus, väsymys, päihteet ja mielen sairaudet. Voisi sanoa, että kaikilla ihmisillä on jossain elämän vaiheessa eri asteisia hallusinaatioita. Niiden ymmärtäminen ja tulkinta on ihmisen elämän hallinnan taidoista ja itsensä ymmärtämisestä kiinni. Omaa elämäänsä ja henkistä tilaansa reflektoiva älykäs ja terve ihminen tulkitsee nämä hallusianaatioiksi, tunteiksi ja mielialoiksi.

Yksi esimerkki on voimakas ja pitkäaikainen päihteiden käyttö. Tyhmempi ihminen pitää päihteiden [ja niiden jälkitilojen] aiheuttamia hallusinaatioina omien aivojensa ulkopuolisina ilmiöinä, esimerkiksi Pyhän Hengen kutsuna tai shamaanien henkimaailman ilmiöinä, jotka saatiin esille käytännössä tajuntaa muuttavilla päihteillä. Monilla luonnonkansoilla myös krapulaa on pidetty pyhänä tilana, koska voimakkaassa krapulassakin trajunta voi muuttua valveunineen, ahdistuksineen ja harhoineen.

Kun nämä erialiset hallusinaatiot heitetään puutteellisesti elämää hallitsevalle, vähemmän älykkäälle päihteiden väärinkäyttäjälle tai mielisairaan harhoille niin ei ihme, että niitä pidetään Pyhän Hengen vastustamattomana kutsuna. Vähemmän älykkäät, puutteellisesti itseään tuntevat pitävät myös herätyskokousten voimakkaita joukkopsykooseja omien aivojensa ulkopuolisena Pyhän Hengen kutsuna.

Mitä mieltä asiasta? Nyt on osoitettu vähäisen älykkyyden, päihteidne käytön ja mielisairauden herkkyys kristinuskon Pyhän Hengen kutsulle. Keskustelua voisi jatkaa myös viidennestä kohdasta, miten ehdoton pelastusvarmuus vaikuttaa kristityn käytökseen. Tuleeko hänestä nöyrä vai ylentääkö hän itsensä? Noudattaako hän paremmin vai huonommin universaaleja moraalinormeja?

27

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Holy Moses,puhut paljon mutta asiaa.
      Uskontoloiset saavat asuinsijansa sekasorron ja ahdistuksen vaivaamissa mielissä.

      • Jep, tuli vähän turhan pitkä jaarittelu ja tekstissä sekoittui taas vähän turhaankin Raamatun kritiikki ja psykologinen lähestymistapa. Raamatun ristiriitaisuudet ovat ilmiselviä ja lukuisia, ettei niitä kannata yksityiskohdiltaa mälvätä. Lähinnä tässä tavoittelisin psykologista näkökulmaa ja koko uskon doktriinin tarkastelua. Psykologinen ja biologinen lähestymiskulma on myös ihan hyvä positiivisessa ateismissa. Jos on biologinen fakta, että ihminen on herkkä hallusinaatioille ja mieli (aivot) hallitsevat meitä monelta osin tiedostamattomasti niin tässä on todennäköisin selitys hengille, jumalille ja uskonnoille.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Jep, tuli vähän turhan pitkä jaarittelu ja tekstissä sekoittui taas vähän turhaankin Raamatun kritiikki ja psykologinen lähestymistapa. Raamatun ristiriitaisuudet ovat ilmiselviä ja lukuisia, ettei niitä kannata yksityiskohdiltaa mälvätä. Lähinnä tässä tavoittelisin psykologista näkökulmaa ja koko uskon doktriinin tarkastelua. Psykologinen ja biologinen lähestymiskulma on myös ihan hyvä positiivisessa ateismissa. Jos on biologinen fakta, että ihminen on herkkä hallusinaatioille ja mieli (aivot) hallitsevat meitä monelta osin tiedostamattomasti niin tässä on todennäköisin selitys hengille, jumalille ja uskonnoille.

        Mä sanoisen näin, että jotkut ihmiset ovat alttiimpia vaikutuksille kuin toiset, itsenäinen ajattelu puuttuu tai omaavat huonon itsetunnon, ja ovat muutenkin helpommin höynäytettäviä.


    • Anonyymi

      Kristinusko hyväksyy henkisesti köyhät siksi tyhmät heidän pariin hakeutuvat. Ei kuitenkaan kannattaisi esim. lestadiolaisuus pahentaa tai peräti aiheuttaa mielenvikaisuutta.

    • Anonyymi

      Voi olla, että ateistisia eheytymistarinoita on vielä niin vähän tarjolla?
      Oikeastaan kysymys asiassa kuuluu, pitäisi teismissä ollessa tehdyistä rikoksista saada armahdus, jos toteaa, että ateismin kautta sain kontaktit yhteiskuntaan taas toimiviksi ja laillisuutta noudattavaksi?

      Miten tämä vankien eheytyminen tai muutos tulkitaan niissä tapauksissa, jos eheytyminen tapahtuu hindulaisuuteen, budhismiin, islamiin tai ateismiin? Yleensähän vankien eheytymisen tapahtuvat jollain lailla kristinuskoon.

      Ehkä jokin ateistinen eheyttämisjärjestö voisi alkaa toimia vankeinhoidon rajapinnassa ja tarjota heille apua? Yleensä se kuitenkin menee niin, että ateistit eivät tee yhteiskunnallista työtä. Tai ainakin siitä tiedottaminen on niin heikkoa, että havainnot asiasta peittyvät.

      • >>Ehkä jokin ateistinen eheyttämisjärjestö voisi alkaa toimia vankeinhoidon rajapinnassa ja tarjota heille apua?

        Jos et ole huomannut niin koko Vankeinhoitolaitos, sosiaali- ja terveyspalvelut ja toimeentulotuki on jumalatonta. STM:n määräräha 2023 on 15,8 mrd € jumalatonta rahaa eli kyllä se kirkon puuhastelu tällä alalla on vain kosmeettista hömpötystä.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        >>Ehkä jokin ateistinen eheyttämisjärjestö voisi alkaa toimia vankeinhoidon rajapinnassa ja tarjota heille apua?

        Jos et ole huomannut niin koko Vankeinhoitolaitos, sosiaali- ja terveyspalvelut ja toimeentulotuki on jumalatonta. STM:n määräräha 2023 on 15,8 mrd € jumalatonta rahaa eli kyllä se kirkon puuhastelu tällä alalla on vain kosmeettista hömpötystä.

        "Jos et ole huomannut niin koko Vankeinhoitolaitos, sosiaali- ja terveyspalvelut ja toimeentulotuki on jumalatonta"

        Ei se ole. Noissa ihmiset sekä töissä, että asiakkaina saavat noudattaa vakaumuksena mukaista suhdetta jumalattomuuteen tai jumalisuuteen. Tosin työmenetelmät ovat niin kuin ne suurimmassa osassa töitä ovat ovat asian suhteen neutraaleja, ottamatta kantaa ihmisten henkilökohtaisiin tai järjestöllisiin vakaumuksiin. Tai näin ainakin pitäisi olla. Ellei vaikkapa asiakas tahdo tuoda niitä esille asiansa käsittelyn yhteydessä.

        Lisäksi vankiloissa on teististä työtä niin ns. hengellisenä kuin sitten teististen järjestöjen tasolla, joissa on vertaistukea tarjolla niissä seikoissa, joita vankeustilanteet voivat sen erivaiheissa aiheuttaa. On myös muunlaista teististestä eetoksesta peräisin olevaa avunantoa erilaisilla osa-alueilla.

        Mitkä ovat tärkeimmät ateistisen avustustyön muodot Suomessa ja kansainvälisesti?


      • Anonyymi

        Ei tarvita mitää uskontojen eheyttämiskeinoja. Riittää kun vangit keskittyy päivittäin omaan keskilijaansa, hiljentyen ja hengitellen, ikään kuin maapallon akseliin.

        On päästävä pois siitä huojunnasta, jota maapallokin tekee. Sieltä sitten alkaa pikkuhiljaa nousta kaikki moska tietoisuuteen. Se on tuskainen tie, mutta keino vapauteen ja vakauteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Jos et ole huomannut niin koko Vankeinhoitolaitos, sosiaali- ja terveyspalvelut ja toimeentulotuki on jumalatonta"

        Ei se ole. Noissa ihmiset sekä töissä, että asiakkaina saavat noudattaa vakaumuksena mukaista suhdetta jumalattomuuteen tai jumalisuuteen. Tosin työmenetelmät ovat niin kuin ne suurimmassa osassa töitä ovat ovat asian suhteen neutraaleja, ottamatta kantaa ihmisten henkilökohtaisiin tai järjestöllisiin vakaumuksiin. Tai näin ainakin pitäisi olla. Ellei vaikkapa asiakas tahdo tuoda niitä esille asiansa käsittelyn yhteydessä.

        Lisäksi vankiloissa on teististä työtä niin ns. hengellisenä kuin sitten teististen järjestöjen tasolla, joissa on vertaistukea tarjolla niissä seikoissa, joita vankeustilanteet voivat sen erivaiheissa aiheuttaa. On myös muunlaista teististestä eetoksesta peräisin olevaa avunantoa erilaisilla osa-alueilla.

        Mitkä ovat tärkeimmät ateistisen avustustyön muodot Suomessa ja kansainvälisesti?

        "Ei se ole"

        Kyllä se vaan on binäärisellä ateismi-teismi -mittarilla ateistinen, jos sen johdossa ei ole piispa ja sen toiminnan johtotähti ei ole Raamattu. Johtaako vankeinhoitolaitosta piista? Perustuuko se Raamattuun? No, sitähän minäkin eli Vankeinhoitolaitos on jumalaton.

        "Mitkä ovat tärkeimmät ateistisen avustustyön muodot Suomessa ja kansainvälisesti?"

        Kaikki julkisen hallinnon, yksityisen sektorin ja kolmannen sektorin avustustyön muodot, jotka eivät ole teistisiä. Eli suurin osa avustustyöstä on tosiaan jumalatonta eli ateistista.


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "Ei se ole"

        Kyllä se vaan on binäärisellä ateismi-teismi -mittarilla ateistinen, jos sen johdossa ei ole piispa ja sen toiminnan johtotähti ei ole Raamattu. Johtaako vankeinhoitolaitosta piista? Perustuuko se Raamattuun? No, sitähän minäkin eli Vankeinhoitolaitos on jumalaton.

        "Mitkä ovat tärkeimmät ateistisen avustustyön muodot Suomessa ja kansainvälisesti?"

        Kaikki julkisen hallinnon, yksityisen sektorin ja kolmannen sektorin avustustyön muodot, jotka eivät ole teistisiä. Eli suurin osa avustustyöstä on tosiaan jumalatonta eli ateistista.

        Jos ei ole tarjolla ateistista liikehdintää, niin voidaan langeta teistiseen tai ei langeta mihinkään, jos teististä liikehdintää on tarjolla. Ainakin seillä missä on ihmisiä.


    • Anonyymi

      Viiden pisteen kalvinistit elävät keskimäärin pyhempää elämää kuin muut kristityt.

      Samaa mieltä diagnoosistasi noin muutoin. Kristinusko vetoaa mielisairaisiin, päihdeongelmaisiin ja vähä-älyisiin ihmisiin.

      Ehkä suurin syy uskoa Jumalaan ja Jeesukseen on lahjavanhurskaus. Ihminen kuvittelee kelpaavansa Jumalalle olipa millainen tahansa, koska kelpaamisen perusteena on Jeesus Kristus ja tämän sovitustyö. Mitään omaa hyvyyttä tai ansioita ei tarvita.

      Pääsääntöisesti toki kaikki kristityt pyrkivät elämään hyvää ja pyhää elämää, mutta edellä mainituissa ihmisryhmissä lankeamiset syntiin ovat tavanomaista.

      • "Mitään omaa hyvyyttä tai ansioita ei tarvita."

        Näetkö ristiriitaa siinä, että pelastuminen on yksin Jumalan valinnasta kiinni, ei esimerkiksi uskonratkaisusta, mutta silti sovitus rajoittuu seurakuntaan? Voisiko esimerkiksi ateisti olla pelastettujen joukossa?


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "Mitään omaa hyvyyttä tai ansioita ei tarvita."

        Näetkö ristiriitaa siinä, että pelastuminen on yksin Jumalan valinnasta kiinni, ei esimerkiksi uskonratkaisusta, mutta silti sovitus rajoittuu seurakuntaan? Voisiko esimerkiksi ateisti olla pelastettujen joukossa?

        Tässä ero luterilaiseen ajatteluun, armo ei ole passiivista odottamista

        Katolilaiset ajattelevat, että Jumalan armo antaa voiman hyvän tekemiseen. Hyvän tekemisessä on siis kyse armosta ja uuden elämän lahjasta, jota ihmisen tulee käyttää ja jonka mukaan elää.

        Mitä katolinen kirkko siis opettaa ihmisen pelastumisesta? Sitä, että se on Jumalan armoa ja lahja, jonka edessä ihminen ei ole passiivinen.

        Ateisti ei pelastu koska ei tee mitään pelastumisensa eteen.

        Varma_Tieto


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "Mitään omaa hyvyyttä tai ansioita ei tarvita."

        Näetkö ristiriitaa siinä, että pelastuminen on yksin Jumalan valinnasta kiinni, ei esimerkiksi uskonratkaisusta, mutta silti sovitus rajoittuu seurakuntaan? Voisiko esimerkiksi ateisti olla pelastettujen joukossa?

        Tuo on siis vain yksi suuntaus, jonka mukaan pelastuminen on yksin Jumalan valinnasta kiinni, niin että ihminen ei voi millään tavalla vaikuttaa valituksi tulemiseen. Älä yleistä väärin.

        Raamatun mukaan ateisti tuskin on pelastettujen joukossa, jos on ehtinyt tehdä hyvää tai pahaa, ja on tullut siten tekojen tähden tuomittavaksi. Pienet lapset voivat periaatteessa pelastua, vaikka eivät usko, kunhan eivät ole synnin orjaksi ehtineet tulla.

        Näin siis rajoitetun tahdon ja ratkaisuvallan kannalla olevat kristityt ajattelevat, mutta koska Jumalaa ei ole olemassa, niin tietenkään ei ole olemassa mitään kuoleman jälkeistä elämääkään tai tuomiota tekojen mukaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ero luterilaiseen ajatteluun, armo ei ole passiivista odottamista

        Katolilaiset ajattelevat, että Jumalan armo antaa voiman hyvän tekemiseen. Hyvän tekemisessä on siis kyse armosta ja uuden elämän lahjasta, jota ihmisen tulee käyttää ja jonka mukaan elää.

        Mitä katolinen kirkko siis opettaa ihmisen pelastumisesta? Sitä, että se on Jumalan armoa ja lahja, jonka edessä ihminen ei ole passiivinen.

        Ateisti ei pelastu koska ei tee mitään pelastumisensa eteen.

        Varma_Tieto

        No mitä vittua sinä tulet siihen selittelemään? Toisen polven ateisti ja punikki. Ethän sinä tiedä kristinuskosta mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on siis vain yksi suuntaus, jonka mukaan pelastuminen on yksin Jumalan valinnasta kiinni, niin että ihminen ei voi millään tavalla vaikuttaa valituksi tulemiseen. Älä yleistä väärin.

        Raamatun mukaan ateisti tuskin on pelastettujen joukossa, jos on ehtinyt tehdä hyvää tai pahaa, ja on tullut siten tekojen tähden tuomittavaksi. Pienet lapset voivat periaatteessa pelastua, vaikka eivät usko, kunhan eivät ole synnin orjaksi ehtineet tulla.

        Näin siis rajoitetun tahdon ja ratkaisuvallan kannalla olevat kristityt ajattelevat, mutta koska Jumalaa ei ole olemassa, niin tietenkään ei ole olemassa mitään kuoleman jälkeistä elämääkään tai tuomiota tekojen mukaan.

        "Tuo on siis vain yksi suuntaus..."

        Äläpä höpötä. Tuo on koko kristinuskon doktriini, jonka Paavali lausui julki Roomalaiskirjeessä. Olet kyllä melko röyhkeä, jos selittelet Jumalan tahdon vastaisesti.

        15 Hän sanoo Moosekselle: »Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon.»

        16 Ratkaisevaa ei siis ole, mitä ihminen tahtoo tai ehtii, vaan se että Jumala armahtaa.

        "Raamatun mukaan ateisti tuskin on pelastettujen joukossa, jos on ehtinyt tehdä hyvää tai pahaa, ja on tullut siten tekojen tähden tuomittavaksi. "

        Mutta kun ne teot ei tuomitse. Jumala vihasi Eesauta jo äitinsä kohdussa ennen kuin hän oli ehtinyt tehdä mitään hyvää tai pahaa.

        11-12 Jo ennen kaksospoikien syntymää, ennen kuin he vielä olivat tehneet mitään hyvää tai pahaa, Jumala sanoi Rebekalle: »Vanhempi on palveleva nuorempaa.» Näin Jumala osoitti, että hänen suunnitelmansa perustui hänen omaan valintaansa, ei ihmisen tekoihin vaan kutsujan tahtoon.

        13 Onhan kirjoitettu: »Jaakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.»

        Ei saatana, näin helppo teitä kristittyjä on kyykyttää 😂😂😂


      • Anonyymi
        Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        No mitä vittua sinä tulet siihen selittelemään? Toisen polven ateisti ja punikki. Ethän sinä tiedä kristinuskosta mitään.

        Olen kristinuskon opiskelun alussa tietoni lisääntyvät, vuoden kuluttua voin pyrkiä katolisen kirkon jäseneksi jos niin haluan
        On vaikeampaa kuin luterilaisuus, ateistiksi pääsevät kaikki jopa mielenvikaiset.


        Varma Tieto


    • Anonyymi

      Aloittajan mainitsemat tyypit hakeutuvat lahkoihin, etupäässä helluntailaisiin.

    • Joku voi luulla, että helluntailaiset ja vapaan kristillisyyden uskovaiset tekevät muita enemmän rikoksia, koska heitä on paljon vankien joukossa.

      Tämä ei pidä paikkaansa.

      Väärä käsitys johtuu siitä, että vapaan kristillisyyden seurakunnat tekevät paljon vankilatyötä. Vangit hakevat apua juuri heiltä, mutta he eivät ole seurakuntien jäseniä, jos eivät ole hylänneet rikoksia ja päihteiden väärinkäyttöä, ja jos eivät noudata Uuden testamentin ohjeita pyhään elämään sen jälkeen, kun ovat kastetut vedessä.

      Vapaiden suuntien seurakunnat harjoittavat seurakuntakuria toisin kuin luterilainen kirkko. Jos seurakunnan jäsen tekee rikoksia ja käyttää jatkuvasti väärin päihteitä tai vaikkapa on uskoton puolisolleen, niin hänet erotetaan seurakunnasta. Vaikka tällainen henkilö pitäisi edelleen yhteyttä seurakuntaan ja osallistuisi vankilassa seurakunnan toimintaan, niin hän ei ole kuitenkaan seurakunnan jäsen. Niinpä häntä ei tule lukea sellaiseksi tilastoissa.

      Olin mukana tekemässä raporttia kristittyjen vankilapastorien, diakonien, evankelistojen, saarnaajien ja päihdetyötä tekevien kanssa koskien vankien uskovaisuutta ja hengellisyyttä. Mukana oli vanginvartijoita, yksi vankilan johtaja, kaksi lääkäriä ja yksi psykologi. Päätimme auttaa tälle palstalle kirjoittaneita henkilöitä heidän pyrkimyksessään tuoda julki totuus vankien ja päihdeongelmaisten uskovaisuudesta, koska siitä oli liikkeellä ateistien julkaisemia valheita, joissa vääristellään asioita, johdetaan harhaan, tulkitaan virheellisesti dataa ja valehdellaan röyhkeästi.

      Annoimme luvan julkaista raportti ilman tekijänoikeuksia ja nimiä sen takana, koska pidämme tärkeänä jakaa totuudellista tietoa aiheesta, ja arvostamme julkaisijan toivetta pysyä anonyymina. Itse asia on tärkeämpi kuin henkilöt raportin takana. Voit lukea raportin Jumalan valtakuntablogin sivuilta osoitteessa

      https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2021/01/16/ateismi-uskonnottomuus-ja-kristinusko-rikoksien-ja-mielisairauden-taustalla/

      otsikolla "Ateismi, uskonnottomuus ja kristinusko rikoksien ja mielisairauden taustalla"

      Olen koulutukseltani Yhteiskuntatieteiden maisten ja toimin koulutusta vastaavassa työssä. Olen ollut mukana vankien, päihderiippuvaisten ja mielenterveysongelmista kärsivien auttamisessa sekä työmenetelmien kehittämisessä ja uusien työmuotojen suunnittelussa jo pitkän aikaa. Tunnen ylilääkäri Hannu Lauerman hyvin työni puitteissa ja samoin monia muita alan ammattilaisia sekä kristittyjä vankila- ja päihdetyön tekijöitä.

      • >>Tämä ei pidä paikkaansa.

        Äläpä höpötä. Kirkon tutkimuksen mukaan vankien uskonnollisuudessa erottuu kolme keskeistä piirrettä: 1. Vankien uskonnollisuus on hyvin korkeaa, sitä on paljon ja se on vahvaa. 2. Vankien uskonnollisuudessa näkyvät vahvasti uskonnollisen perinteen merkitykset ja oma uskonnollisuus kytketään niihin. 3. Vankien uskonnollisuuden erityisin piirre on vankeusaikana koetun uskonnollisuuden muutoksen esiintyminen hyvin monilla vangeilla. (s. 28)

        https://www.kirkotvankiloissa.fi/wp-content/uploads/2019/11/Uskonnonharjoittaminen-vankiloissa.pdf

        Jos katsotaan vankien kriminologista taustaa niin rikoksen uusijat ovat uskonnollisimpia. Yli neljä kertaa vankilassa olevista miehistä 55% on hyvin tai jokseenkin uskonnollisia. Naisista yli neljä kertaa vankilassa olevista vastaava luku on 84%. (s. 139) Vankilassa olevat eivät todellakaan ole mitään ateisteja, jotka kääntyvät johonkin lahkoon vasta kiinni jäätyään. Heillä on vahva uskonnollinen tausta ja kun heidät repäistään tilapäisesti valvottuun päihteettömyyteen niin pää selviää sen verran, että lapsuuden muistikuvat Jeesuksesta palaavat mieleen ja usko vahvistuu.


      • Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        >>Tämä ei pidä paikkaansa.

        Äläpä höpötä. Kirkon tutkimuksen mukaan vankien uskonnollisuudessa erottuu kolme keskeistä piirrettä: 1. Vankien uskonnollisuus on hyvin korkeaa, sitä on paljon ja se on vahvaa. 2. Vankien uskonnollisuudessa näkyvät vahvasti uskonnollisen perinteen merkitykset ja oma uskonnollisuus kytketään niihin. 3. Vankien uskonnollisuuden erityisin piirre on vankeusaikana koetun uskonnollisuuden muutoksen esiintyminen hyvin monilla vangeilla. (s. 28)

        https://www.kirkotvankiloissa.fi/wp-content/uploads/2019/11/Uskonnonharjoittaminen-vankiloissa.pdf

        Jos katsotaan vankien kriminologista taustaa niin rikoksen uusijat ovat uskonnollisimpia. Yli neljä kertaa vankilassa olevista miehistä 55% on hyvin tai jokseenkin uskonnollisia. Naisista yli neljä kertaa vankilassa olevista vastaava luku on 84%. (s. 139) Vankilassa olevat eivät todellakaan ole mitään ateisteja, jotka kääntyvät johonkin lahkoon vasta kiinni jäätyään. Heillä on vahva uskonnollinen tausta ja kun heidät repäistään tilapäisesti valvottuun päihteettömyyteen niin pää selviää sen verran, että lapsuuden muistikuvat Jeesuksesta palaavat mieleen ja usko vahvistuu.

        On tunnettu fakta, että ihmisen uskonnollisuus lisääntyy hänen joutuessaan vankilaan. Kun rikollinen teki rikoksia, niin uskonnollisuudella ei ollut hänelle juurikaan merkitystä. Hän toimi ateistina ja jos vaikka olisi ollut uskonnollinen, niin toimi omaa uskontoaan ja sen moraalikäsityksiä vastaan sikäli kuin on kristillinen.

        Vankeinhoidossa on hyvä erottaa toisistaan uskonnollisuus ja usko Jeesukseen. Monet vangit lisäävät uskonnon harjoittamista tai yhteydenpitoa siihen kristillisyyden suuntaukseen, jonka kanssa ovat olleet aiemmin tekemisissä, tai joka on tullut heitä lähelle vankilassa. On kuitenkin eri asia "olla uskonnollinen" kuin "olla uskossa Jeesukseen". Vangit itse erottavat keskuudestaan ne, jotka ovat uskossa Jeesukseen, ja ketkä eivät ole, vaikka osallistuisivat hengellisiin tilaisuuksiin "ateistisina".

        Vangin kristillisen vakaumuksen syvyys on helppo testata kysymällä häneltä "Oletko uskossa Jeesukseen?" Vain ne vangit, jotka kokevat olevansa uskossa Jeesukseen, vastaavat kyllä, mutta muut vastaavat "Ei" siitä huolimatta, että heidän uskonnollinen kiinnostus olisi lisääntynyt vankilassa. Pelkkä uskonnon harjoittaminen tai kiinnostus hengellisiä asioita kohtaan ei tee ihmisestä "uskossa Jeesukseen olevaa Jumalan lasta", niin kuin "pyhät ja valitut" itse puhuvat erottaessaan "tosi uskovat" muista ihmisistä.

        Tässä ei niin sanottu "No True Scotsman" argumentti paina paljoakaan, jos ja kun vanki itse sanoo, että ei ole uskossa Jeesukseen. Kirkon työryhmä on tarkoitushakuisesti korostanut vankien lisääntyneen uskonnollisuuden merkitystä, vaikka työssä mukana olevat "tosi uskovaiset" itsekin tietävät sen, että suurin osa kirkkoon yhteydessä olevista ei ole "elävässä uskossa" vaan ovat ainoastaan etsikon ajassa tai muuten vain kiinnostuneita kristillisyydestä. Jotkut vangit osallistuvat toimintaan vain ajan kuluksi.


      • ego-eimi kirjoitti:

        On tunnettu fakta, että ihmisen uskonnollisuus lisääntyy hänen joutuessaan vankilaan. Kun rikollinen teki rikoksia, niin uskonnollisuudella ei ollut hänelle juurikaan merkitystä. Hän toimi ateistina ja jos vaikka olisi ollut uskonnollinen, niin toimi omaa uskontoaan ja sen moraalikäsityksiä vastaan sikäli kuin on kristillinen.

        Vankeinhoidossa on hyvä erottaa toisistaan uskonnollisuus ja usko Jeesukseen. Monet vangit lisäävät uskonnon harjoittamista tai yhteydenpitoa siihen kristillisyyden suuntaukseen, jonka kanssa ovat olleet aiemmin tekemisissä, tai joka on tullut heitä lähelle vankilassa. On kuitenkin eri asia "olla uskonnollinen" kuin "olla uskossa Jeesukseen". Vangit itse erottavat keskuudestaan ne, jotka ovat uskossa Jeesukseen, ja ketkä eivät ole, vaikka osallistuisivat hengellisiin tilaisuuksiin "ateistisina".

        Vangin kristillisen vakaumuksen syvyys on helppo testata kysymällä häneltä "Oletko uskossa Jeesukseen?" Vain ne vangit, jotka kokevat olevansa uskossa Jeesukseen, vastaavat kyllä, mutta muut vastaavat "Ei" siitä huolimatta, että heidän uskonnollinen kiinnostus olisi lisääntynyt vankilassa. Pelkkä uskonnon harjoittaminen tai kiinnostus hengellisiä asioita kohtaan ei tee ihmisestä "uskossa Jeesukseen olevaa Jumalan lasta", niin kuin "pyhät ja valitut" itse puhuvat erottaessaan "tosi uskovat" muista ihmisistä.

        Tässä ei niin sanottu "No True Scotsman" argumentti paina paljoakaan, jos ja kun vanki itse sanoo, että ei ole uskossa Jeesukseen. Kirkon työryhmä on tarkoitushakuisesti korostanut vankien lisääntyneen uskonnollisuuden merkitystä, vaikka työssä mukana olevat "tosi uskovaiset" itsekin tietävät sen, että suurin osa kirkkoon yhteydessä olevista ei ole "elävässä uskossa" vaan ovat ainoastaan etsikon ajassa tai muuten vain kiinnostuneita kristillisyydestä. Jotkut vangit osallistuvat toimintaan vain ajan kuluksi.

        "Hän toimi ateistina ja jos vaikka olisi ollut uskonnollinen, niin toimi omaa uskontoaan ja sen moraalikäsityksiä vastaan sikäli kuin on kristillinen."

        Höpsistä, hän toimii ehdottoman pelastusvarmuuden varassa.


      • Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "Hän toimi ateistina ja jos vaikka olisi ollut uskonnollinen, niin toimi omaa uskontoaan ja sen moraalikäsityksiä vastaan sikäli kuin on kristillinen."

        Höpsistä, hän toimii ehdottoman pelastusvarmuuden varassa.

        Tässä vielä se Raamatun kohta, johon hihhuleiden pelastusvarmuus perustuu. Tämän varjolla voi olla ylimielinen muita kohtaan ja tehdä jopa rikoksia, jos henkilön luontainen impulssikontrolli ja oman elämän hallinta on heikkoa. Tällaisia luonnostaan rikoksiin taipuvaisia ei pitäisi aivopestä kristinuskolla koska se edelleen madaltaa heidän kynnystään tehdä rikoksia.

        39 ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ehdoton_pelastusvarmuus

        Tässä esimerkki tieteellisestä tutkimuksesta, jonka mukaan kristittyjen anteeksiantava Jumala sai ihmiset varastamaan enemmän rahaa ja huijaamaan matematiikan kokeessa. Kristittyjen anteeksiantava Jumala lisää epäeettistä käytöstä kuten jo tutkimuksen otisikossa tulee ilmi.

        Forgive Us Our Trespasses: Priming a Forgiving (But Not a Punishing) God Increases Unethical Behavior

        In three experiments, Christians instructed to read and write about a forgiving God stole more money (Experiments 1 and 2) and cheated more on a math assignment (Experiment 3) than those who read and wrote about a punishing God, a forgiving human, a punishing human, or those in a control condition.

        https://www.researchgate.net/publication/305331041_Forgive_Us_Our_Trespasses_Priming_a_Forgiving_But_Not_a_Punishing_God_Increases_Unethical_Behavior


      • Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        "Hän toimi ateistina ja jos vaikka olisi ollut uskonnollinen, niin toimi omaa uskontoaan ja sen moraalikäsityksiä vastaan sikäli kuin on kristillinen."

        Höpsistä, hän toimii ehdottoman pelastusvarmuuden varassa.

        Ehdoton pelastusvarmuus kuuluu vain erityisbaptismiin ja kalvinismiin. Kristinuskon valtasuunnat eivät ole sitä mieltä. Heille kuuluu osana uskoa kilvoitus ja valvominen, niin että viime kädessä vastuu perille pääsystä on uskovan, ei Jumalan. Tämä siitä huolimatta, että kelpoisuuden ehto on Jeesuksen lahjavanhurskaus, ei ihminen itse ja hänen tahtonsa.


      • Moses_Zuckerkandl kirjoitti:

        Tässä vielä se Raamatun kohta, johon hihhuleiden pelastusvarmuus perustuu. Tämän varjolla voi olla ylimielinen muita kohtaan ja tehdä jopa rikoksia, jos henkilön luontainen impulssikontrolli ja oman elämän hallinta on heikkoa. Tällaisia luonnostaan rikoksiin taipuvaisia ei pitäisi aivopestä kristinuskolla koska se edelleen madaltaa heidän kynnystään tehdä rikoksia.

        39 ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ehdoton_pelastusvarmuus

        Tässä esimerkki tieteellisestä tutkimuksesta, jonka mukaan kristittyjen anteeksiantava Jumala sai ihmiset varastamaan enemmän rahaa ja huijaamaan matematiikan kokeessa. Kristittyjen anteeksiantava Jumala lisää epäeettistä käytöstä kuten jo tutkimuksen otisikossa tulee ilmi.

        Forgive Us Our Trespasses: Priming a Forgiving (But Not a Punishing) God Increases Unethical Behavior

        In three experiments, Christians instructed to read and write about a forgiving God stole more money (Experiments 1 and 2) and cheated more on a math assignment (Experiment 3) than those who read and wrote about a punishing God, a forgiving human, a punishing human, or those in a control condition.

        https://www.researchgate.net/publication/305331041_Forgive_Us_Our_Trespasses_Priming_a_Forgiving_But_Not_a_Punishing_God_Increases_Unethical_Behavior

        On varmasti ihmisiä, jotka käyttävät hyväksi ns. anteeksiantavaa Jumalaa, mutta tämä ei ole yleistä tosi kristittyjen parissa. Jopa viiden pisteen kalvinistit elävät hyvää ja pyhää elämää osoittaakseen siten olevansa Jumalan valittuja. Jos uskova alkaisi tehdä syntiä, niin se olisi todistus hänen valituksi tulemista vastaan.

        Valitun ja pyhän tulee elää niin kuin hänen Herransa Jeesus Kristus, eli syntiä ei ole lupa tehdä. Ja kristityn elämäntapa on raitis, siveellinen ja hurskas, niin kuin hyvin tiedät, itsekin lestadiolaisesta yhteisöstä lähtöisin olevana. Tämän tiedän ihan sitä kautta, että olen lukenut tätä palstaa.


    • Anonyymi

      Uskonto on vaihtoehto päihteille jos pälli ei kestä totuutta.

      • Päihteet ovat pakotie pois todellisuudesta. Siinä mielessä uskonto ajaa samaa asiaa. Toisaalta ikuiseen elämään uskovien motiivi uskoa on kuoleman pelko. He eivät kestä ajatusta siitä, että he lakkaavat olemasta kuoltuaan. Ateistit sen sijaan ovat hyvillä mielin, kun ei tarvitse loputtomiin kaiken maailman paskan jauhajia kuunnella. :)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3372
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1981
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1919
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      17
      1466
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1401
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1318
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1306
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      66
      1224
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1025
    Aihe