...suistui ojaan liukkauden vuoksi...

Anonyymi-ap

Olenko minä nyt ymmärtänyt ihan väärin? Hesari kirjoittaa nykyisin että ajoneuvo suistui tieltä liukkauden vuoksi. Ikään kuin kuljettaja olisi mukana vain muodon vuoksi, eikä hänellä olisi mitään tekemistä auton liikkeiden kanssa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009315986.html

Muistaakseni autokoulussa opetettiin, että auton suistuessa tieltä kuljettaja on tehnyt virheen ajotavan valinnassa tai auton käsittelyssä. Tämän voi kokeilla käytännössä pysäköimällä liukkaalle tielle ja jäämällä odottamaan, milloin liukkaus suistaa sen siitä ojaan. Varaa riittävästi evästä...

55

322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyseinen uutinen perustui näköjään Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen tviittiin, joka meni näin: »Bussi oli kelistä johtuen liukastellut ojaan. 10 ihmistä altistui, joista viidellä eriasteisia vammoja. » https://twitter.com/lupelastus/status/1612456023243067393

      Eli sinun pitäisi opettaa Länsi-Uudenmaan pelastuslaitosta, ei Hesaria.

    • Anonyymi

      Kuljettajallahan ei nykymaIlmassa ole osaa eikä arpaa oikeastaan mihinkään onnettomuuksiin. Vika löytyy aina ulkopuolisista tekijöistä. Renkaat liukkaus, huono näkyväisyys, muiden tunarointi, jne... 😆

      • Anonyymi

        Jep. Auto meni ojaan, auto törmäsi puuhun, auto ajoi ihmisen yli. Auto tekee kaikkea hölmöä ilman, että kukaan vaikuttaa siihen mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Auto meni ojaan, auto törmäsi puuhun, auto ajoi ihmisen yli. Auto tekee kaikkea hölmöä ilman, että kukaan vaikuttaa siihen mitenkään.

        Se puu oli väärässä paikassa....


    • Anonyymi

      Jos ei olisi ollut liukasta, niin bussi ei olisi suistunut ojaan. Eli syy oli liukkaus ja tietenkin kuskin huono ennakoiminen ja ymmärrys tien liukkauden suhteen.

      • Anonyymi

        Olisihan se voinut suistua ojaan vaikka esim. renkaan puhjettua. Eli siinäkin tapauksessa syy olisi ollut renkaan, ei kuskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisihan se voinut suistua ojaan vaikka esim. renkaan puhjettua. Eli siinäkin tapauksessa syy olisi ollut renkaan, ei kuskin.

        Kuskin odotetaan ajavan kelin mukaan. Kuljettajilta ei edellytetä kävelynopeudella ajamista rengasrikkomahdollisuuden vuoksi, mutta liukkaalla kelillä pitää oma vauhti sovittaa niin, ettei auto suistu tieltä ulos.

        Auto suistui ojaan, koska kuljettaja oli tomppeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskin odotetaan ajavan kelin mukaan. Kuljettajilta ei edellytetä kävelynopeudella ajamista rengasrikkomahdollisuuden vuoksi, mutta liukkaalla kelillä pitää oma vauhti sovittaa niin, ettei auto suistu tieltä ulos.

        Auto suistui ojaan, koska kuljettaja oli tomppeli.

        Ei välttämättä jos keliä ja liukasta kohtaa voinut ennakoida sen vaatimalla tavalla.
        Kaikkiaan nyt on taas melkoinen älynjuhla ja viisasteluketju käynnissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä jos keliä ja liukasta kohtaa voinut ennakoida sen vaatimalla tavalla.
        Kaikkiaan nyt on taas melkoinen älynjuhla ja viisasteluketju käynnissä.

        Kuskin velvollisuus on ennakoida asioita liikenteessä. Keli on vain yksi asia. Pitää jopa ennakoida mitä muut siinä ympärillä tekevät ja miten he liikkuvat ja sovittaa oma tekeminen sen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuskin velvollisuus on ennakoida asioita liikenteessä. Keli on vain yksi asia. Pitää jopa ennakoida mitä muut siinä ympärillä tekevät ja miten he liikkuvat ja sovittaa oma tekeminen sen mukaan.

        Niinhän sen pitisi mennä, mutta joskus se on mahdotonta. Voi vaikka hirvi hypätä täydestä pimennosta eteen tai joku ei noudata ajojärjestystä tai muuten vaan sekoilee jne....
        Tiellä voi olla öljyä tai jokin reikä tiessä jne... kaikkeen ei voi vaan valmistua ja ennakoida.


      • Anonyymi

        Syy löytyy aina penkin ja ratin välistä, oli keli sitten minkälainen tahansa. Kuskin pitää ottaa keli huomioon omassa ajamisessaan. Jos ei osaa tai kykene, niin voi ainoastaan katsoa peiliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän sen pitisi mennä, mutta joskus se on mahdotonta. Voi vaikka hirvi hypätä täydestä pimennosta eteen tai joku ei noudata ajojärjestystä tai muuten vaan sekoilee jne....
        Tiellä voi olla öljyä tai jokin reikä tiessä jne... kaikkeen ei voi vaan valmistua ja ennakoida.

        Toki noin on. Ennakoimattomia tilanteita kun ei voi oikein ennakoida. Ennakoitavissa olevia tilanteita voi ja niitä pitääkin tieliikennelain mukaan ennakoida.


    • Anonyymi

      "Huono keli aiheutti kolareita" = huonot kuljettajat eivät osanneet ajaa kelin mukaisesti!

      • Anonyymi

        Joten huonot kelit oli kolareita aiheuttava ensisijainen syy.


      • Anonyymi

        Voi olla ihan hyväkin kuski jolle voi tulla odottamaton lipsahdus.
        Mutta eiköhän viisastella ja keksitä lisää aivopieruja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten huonot kelit oli kolareita aiheuttava ensisijainen syy.

        Kyllä se niin on, harvoin hyvillä keleillä sattuu paljon onnettomuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se niin on, harvoin hyvillä keleillä sattuu paljon onnettomuuksia.

        Paitsi minulle, kun olen hiton huono ihan kaikessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla ihan hyväkin kuski jolle voi tulla odottamaton lipsahdus.
        Mutta eiköhän viisastella ja keksitä lisää aivopieruja?

        Lipsahtaisi edes, mutta kun pieleen menee aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten huonot kelit oli kolareita aiheuttava ensisijainen syy.

        Kaikki kelit on huonoja jos ei vaan osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki kelit on huonoja jos ei vaan osaa.

        Osaamisella on varsin vähän tekemistä sen paremmin hyvän kuin huononkaan keliin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamisella on varsin vähän tekemistä sen paremmin hyvän kuin huononkaan keliin kanssa.

        Niin. Sinulla ei sitä ole, oli keli mikä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Sinulla ei sitä ole, oli keli mikä tahansa.

        Minun osaaminen tai osaamattomuus ei mitenkään vaikuta siihen ettei osaamisella ole mitään tekemistä sen paremmin hyvän kuin huonon kelin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun osaaminen tai osaamattomuus ei mitenkään vaikuta siihen ettei osaamisella ole mitään tekemistä sen paremmin hyvän kuin huonon kelin kanssa.

        Osaamattomuutesi aiheuttaa sen, että sinusta varmasti tuntuu tuolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osaamattomuutesi aiheuttaa sen, että sinusta varmasti tuntuu tuolta.

        Miten minun tuntemukset voisi mitenkään vaikuttaa siihen, ettei osaamisella ole mitään tekemistä sen paremmin hyvän kuin huonon kelin kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten minun tuntemukset voisi mitenkään vaikuttaa siihen, ettei osaamisella ole mitään tekemistä sen paremmin hyvän kuin huonon kelin kanssa?

        Olet niin osaamaton, että luulet muidenkin olevan. Eivät ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten huonot kelit oli kolareita aiheuttava ensisijainen syy.

        Miksi niitä kolareita sattuu hyvälläkin kelillä?


    • Anonyymi

      Tuttuni pysäköi kuorma-autonsa kerrostalon parkkipaikalle ja meni kotiinsa syömään.
      Siinä syödessään katseli keittiön ikkunasta, kuinka kuorma-auto lähti luisumaan ja rusikoi kaksi henkilöautoa.
      Mikä oli kuljettajan tekemä virhe?

      • Anonyymi

        Ei pannut sekä vaihdetta että käsijarrua päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pannut sekä vaihdetta että käsijarrua päälle.

        Kuorma-auto jätetään aina pysäköidessä vapaalle.
        Käsijarru oli tietenkin kytketty, jonka normaalijärkinen olisi ymmärränyt sanasta "luisumaan".


    • Anonyymi

      Tarpeen mukaan kuljettajan tulee varmistaa ajoneuvon paikallaanpysyvyys liukkaalla alustalla ja jyrkässä mäessä pysäköintijarrun lisäksi tarvittaessa riittävän vahvoilla ja pureutuvilla pyöräkiiloilla tai vastaavalla apuvälineellä. Raskaan ajoneuvokaluston kuljettajalla tämä on aivan perustietoa .
      Samoin muutkin ajoneuvot tulee pysäköinnin yhteydessä varmistaa ettei pysäköinnillä aiheuta vaaraa ulkopuolisille. Kuljettaja on vastuussa jos katsotaan toimineen huolimattomasti.

      • Anonyymi

        Kyllähän tuokin oli selvästi liukkaan kelin syytä. Jos liukasta ei olisi ollut, niin kuorma-auto olisi pysynyt paikoillaan.
        Kuski on syytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän tuokin oli selvästi liukkaan kelin syytä. Jos liukasta ei olisi ollut, niin kuorma-auto olisi pysynyt paikoillaan.
        Kuski on syytön.

        Juuri näin. Vastaavasti jos työnnän terävän veitsen kaverin vatsaan, niin tuo on veitsen terävyyden syytä. Jos se olisi ollut tylppä, niin se ei olisi mennyt läpi edes takista. Olen syytön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Vastaavasti jos työnnän terävän veitsen kaverin vatsaan, niin tuo on veitsen terävyyden syytä. Jos se olisi ollut tylppä, niin se ei olisi mennyt läpi edes takista. Olen syytön.

        Joo joo mutta ei kuulu liikenteeseen. Olet syytön ilmanmuuta.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tekniikan Maailmassa oli joskus viime vuosituhannnella artikkeli, jossa irvailtiin noille lehtien onnettomuusuutisten otsikoille. Artikkelin nimi oli "Sumu suisti auton ojaan" ja pääkuvassa toimittaja istui sumussa retkituolilla pysäköidyn auton vieressä odottamassa milloin se sumu suistaa sen ojaan...

      Saman testin voisi tehdä myös "huonolle kelille", "liukkaudelle", jne.

      • Anonyymi

        Ja noista testeistä huolimatta niitä onnettomuuksia ja tieltä suistumisia aina vaan sattuu enemmän huonoilla ja liukkailla keleillä kuin hyvien kelien vallitessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja noista testeistä huolimatta niitä onnettomuuksia ja tieltä suistumisia aina vaan sattuu enemmän huonoilla ja liukkailla keleillä kuin hyvien kelien vallitessa.

        Huonoilla keleillähän ne kuskin taidot vasta punnitaankin. Hyvillä keleillä huonommatkin pysyvät tiellä eivätkä törmäile.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huonoilla keleillähän ne kuskin taidot vasta punnitaankin. Hyvillä keleillä huonommatkin pysyvät tiellä eivätkä törmäile.

        Hyvä kuski ei edes koskaan joudu tilanteeseen, josta taitava kuski vielä selviää.


    • Anonyymi

      Aja liukkaalla kelillä hitaammin kuin normaalisti, pidä turvaväli ja vältä jarrutusta ja kääntymistä liian nopeasti. Huolehdi, että renkaasi ovat hyvässä kunnossa ja sopivat keliin. Huolehdi, että näet hyvin eteenpäin ja varmista, että valot ovat päällä.

      • Anonyymi

        Just näin aja vaikka 1km/h mutta aja. Varsinkin silloin jos perässäsi ajaa joku raskas ajoneuvo. Sillä jos pysähdyt ja se raskas ajoneuvo pyshtyy niin se menee samantien ojaan ja yleensä kaatuu ja just sen liukkauden vuoksi.


      • Anonyymi

        Kyllä se kuuluu tien pitäjälle, että tie on ajettavassa kunnossa. Ei autoilija ole syy pää tiessä oleviin epäkohtiin.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo on ihan totta. Miksi ajaa sellaiseen reikään joka rikkoo renkaan.. Matalat kitkarenkaat ei kestä minkäänlaista kolhua vaikka ovat niin hiljaiset, äänettömät ja kamalan mukavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ihan totta. Miksi ajaa sellaiseen reikään joka rikkoo renkaan.. Matalat kitkarenkaat ei kestä minkäänlaista kolhua vaikka ovat niin hiljaiset, äänettömät ja kamalan mukavat.

        Kestäisikö matalat kesärenkaat paremmin? 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kestäisikö matalat kesärenkaat paremmin? 😆

        Renkaat oli särjetty talvirengaspakonaikaan. Kokeile sinä kesällä niitä kesärenkaita samaan koloon. Tuskin sille kololle mitään tehdään kesään mennessä. Jaa mutta hei, eihän sulla mitään autoa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renkaat oli särjetty talvirengaspakonaikaan. Kokeile sinä kesällä niitä kesärenkaita samaan koloon. Tuskin sille kololle mitään tehdään kesään mennessä. Jaa mutta hei, eihän sulla mitään autoa ole.

        Tottahan tuollainen reikä paikataan ja pian paikataankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on ihan totta. Miksi ajaa sellaiseen reikään joka rikkoo renkaan.. Matalat kitkarenkaat ei kestä minkäänlaista kolhua vaikka ovat niin hiljaiset, äänettömät ja kamalan mukavat.

        Olikohan näin sateiden ja sulamisen aikaan jopa mahdollista, että kyseinen reikä ei ollut näkyvissä, oli vain lammikko?


      • Anonyymi

        Suurta älyä palstoilla, jihuu.


    • Anonyymi

      Noniin, tämän päivän otsikko Hesarin nettisivulla

      "Autoilija ajoi ulos tieltä ja törmäsi liikenteen­jakajaan Länsiväylällä"

      Alli Hallonblad, HS

      • Anonyymi

        Mikä sua ihmetyttää tuossa otsikossa ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sua ihmetyttää tuossa otsikossa ??

        Ehkä se, että tuosta saa kuvan että se autoilija itse törmäsi liikenteenjakajaan, kun varmaankin kuljettamansa auto oli se joka ajoi ulos ja törmäsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä sua ihmetyttää tuossa otsikossa ??

        Kyselijäpösilö taas kyselemässä typeriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyselijäpösilö taas kyselemässä typeriä.

        No mutta nuohan on nykyisin aivan tavallisia kirjoituksia nykylehdissä. Kaikkea sitä pitää ihmetellä ja tänne kirjoittaa. Niinkuin tuo sinunkin erittäin asiaa tuntematon vastaus. Ymmärrän kyllä kun pienessä vuokrayksiössä on vaan se puhelin jota työtön joutaa raapimaan 24/7. eikä ole harrastuksia ei rahaa ei autoa eikä ajokorttia.


    • Anonyymi

      Aloittajan kaltaisilla ihmisillä on varmaan vaikeaa arkielämässä.
      Joku kehottaa menemään ovesta ulos, niin nämä jäävät ihmettelemään, että eikö se ovi pitäisi ensin avata ja sitten mennä ulos siitä oviaukosta.
      Toinen samanlainen selittää vieressä, että ei sitä ovea tarvitse avata, riittää kun sitä liikuttaa saranoidensa varassa.

      Arkijärki on korvattu pilkunviilauksella, mutta kai se auttaa pätemään sitten omassa mielessään.

      • Anonyymi

        Just näin ja joka asiaan pitää löytää laki tai joku pykälä siitä onko se sallittua, kiellettyä vai pakollista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen keho ei ole miehen oikeus

      Miesten seksuaalisten tarpeiden täyttäminen ei ole naisten tai yhteiskunnan velvollisuus. Seksi ei ole kenenkään oikeus. https://www.hs.fi/mielipide/a
      Sinkut
      227
      1546
    2. Pelkäsin Sinua

      Nainen, siksi pakenin eikä meistä koskaan tullut mitään 😓. Pidin liikaa sinusta, niin siksi pelkäsin. Tiedän että meistä olisi tullut jotakin hyvää j
      Ikävä
      38
      759
    3. Naiset tulleet liiankin itsenäiseksi

      Naisten asema on Suomessa yliarvostettua ja tämän kyllä huomaa naisten käyttäytymisestä.
      Maailman menoa
      364
      655
    4. Hyvää iltaa

      Onko tullut edistymistä kaivattunsa kanssa? Tämä kysymys erityisesti yhdelle miehelle täällä. :)
      Ikävä
      88
      651
    5. Erdogan haluaisi Suomen nyt Natoon

      Tuokin ukkeli on melkoinen tuuliviiri. Vielä muutama päivä oli ihan eri mieltä kuin tänään. https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009358534.html "Turki
      Maailman menoa
      315
      618
    6. Jos nainen et olisi tuollainen mörökölli

      Meistä olisi tullut vähintäänkin hyvät ystävät. Taidat suhtautua kaikkeen liian vakavasti, mietit liikaa ja rakennat itsellesi henkisen umpikujan.
      Ikävä
      41
      607
    7. Ikuisuusaihe yön pimeiden tuntien mausteeksi

      Kuka nyt sitten on koijannut, ketä ja miten, se on aina hyvä debatin paikka. Ei ne miehetkään puhtaita pulmusia tuolla saralla ole, siksi kummeksuttaa
      Sinkut
      166
      604
    8. Nainen tuutko mun vaimoksi

      Ostin jo sormukset ja rakastan sinua ♥️♥️♥️♥️
      Ikävä
      40
      598
    Aihe