Linnan Sotaromaanin teksti kesältä 1944 on aika hyytävää niille jotka hurahtaneet höpöttelemään "torjuntavoitosta". Ehkä Linna muistaa niin hyvin kesän 1941 euforian Suur-Suomea ja sen miten tuota kesän henkistä ilmapiiriä on pyritty tietoisesti häivyttämään kansakunnan tietoisuudesta. Kukaan ei itsenäisyyspäivänä halua sitä muistella. Tätä taustaa vasten on helpompi ymmärtää miksi Linna kirjoitti v 1954 niin kuin kirjoitti. "Suomen armeija saa selkäänsä".
Oliko V. Linnan tulkinta oikea: "taistelu alkaa.. Suomen armeija saa selkäänsä"
20
1705
Vastaukset 20
- Anonyymi
Suomi voitti itsenäisyytensä vaikkakin vajaana. Pääkaupunkia ei miehitetty ja saatiin pitää oma yhteiskuntajärjestyksemme. Hallitsijat kuuntelivat herkällä korvalla Neuvostoliittoa, suomettumiseksi sitä kutsuttiin. Sen ajan reaalipolitiikkaa. Rautaesiripun maat Neuvostoliitto piti tankein ruodussa Unkarin 1956 ja Tsekkoslovakian 1968.
Meidän tie olisi voinut olla Baltian maiden tie muutoin.
Toki natsien aseveljinä hävisimme sodan. Kuitenkin tulimme hyväksi kakkoseksi. Suomelle paras vaihtoehto!
Kauheeta, jos meillä olis maata Uraliin asti! - Anonyymi
No, Linnahan olikin N-liiton puolella siinä sodassa ja toivoi puna-armeijan vapauttavan Suomen.
- Anonyymi
Tuskinpa nyt sentään!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuskinpa nyt sentään!
Kyllä näin oli. Lapsuudesta periytynyt katkeruus aatelistoa, papistoa, talonpoikia ja virkamiehiä kohtaan ja koville ottanut kapinan tappio.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä näin oli. Lapsuudesta periytynyt katkeruus aatelistoa, papistoa, talonpoikia ja virkamiehiä kohtaan ja koville ottanut kapinan tappio.
Sääli että Suomi tarvitsi siihen aikaan niin paljon tekijöitä, työläisiä ja maalaisia! Ja että niitäkin pidettiin ihmisinä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Väinö Linna syntyi 1920, joten hän tietänee itse sinua paremmin mitä silloin ajatteli!
Jos yksittäinen lause kuvaa muka koko sotaa/kirjaa niin on siellä tällainenkin lause: ”Taistelut U-asemasta alkoivat ja vihollinen havaitsi taas iskevänsä päätään seinään”!
- Anonyymi00014
Tri Pekka Visuri: "Kukaan Suomessa ei syksyllä 1944 edes vahingossa viisastellut että olisimme päässeet sodassa jotenkin voitolle".
- Anonyymi00015
"että olisimme päässeet sodassa jotenkin voitolle."
Ei tietenkään, koska Suomi ei voittanut sotaa mutta sodan voittaminen ja torjuntavoitto ovat aivan eri asiat.
Liittoutuneiden kesken oli sovittu, että Suomi jää itsenäiseksi mutta ei sitä millaisena alueena, siksi NL yritti edetä mahdollisimman pitkälle Suomeen mutta ei kyennyt siihen heidän käytettävissä olevilla resursseilla vaan hyökkäys pysäytettiin täydellisesti ennen vuonna 40 sovittua rajaa.
Tämä oli suomalaisten saavuttama torjuntavoitto. - Anonyymi00019
Anonyymi00015 kirjoitti:
"että olisimme päässeet sodassa jotenkin voitolle."
Ei tietenkään, koska Suomi ei voittanut sotaa mutta sodan voittaminen ja torjuntavoitto ovat aivan eri asiat.
Liittoutuneiden kesken oli sovittu, että Suomi jää itsenäiseksi mutta ei sitä millaisena alueena, siksi NL yritti edetä mahdollisimman pitkälle Suomeen mutta ei kyennyt siihen heidän käytettävissä olevilla resursseilla vaan hyökkäys pysäytettiin täydellisesti ennen vuonna 40 sovittua rajaa.
Tämä oli suomalaisten saavuttama torjuntavoitto.Teheranissa oli sovittu Suomen rajoiksi vuoden 1940 rajat ja Petsamon menetys.
- Anonyymi00025
Anonyymi00019 kirjoitti:
Teheranissa oli sovittu Suomen rajoiksi vuoden 1940 rajat ja Petsamon menetys.
Ei ollut sovittu rajoista mitään.
- Anonyymi00016
Kaikenlaista märisiöitä niitä onkin!
- Anonyymi00017
Pidät itseäsi märisijänä?
- Anonyymi00018
Anonyymi00017 kirjoitti:
Pidät itseäsi märisijänä?
Ja siinä on taas yksi!
- Anonyymi00020
Anonyymi00018 kirjoitti:
Ja siinä on taas yksi!
Neukku-Venäjä rikkoi mielellään lupauksia! Kun neukku kerran miehitti länsimaan niin se oli ja pysyi tiukassa liekanarussa 1945-1990!
Neukku itse romahti 1991! Arvaatko, mitä siiträ seurasi?
NEUVOSTOLIITTO—> VENÄJÄ
Sodan lopussa se orjuutti lukemattomia Itä-Euroopan maita ja niissä kymmeniä miljoonia ihmisiä orjuuteen ja toimimattomiin kansandemokratioihin aikajaksoksi 1945-1990. Tuona aikana se kitui itse, kukisti kansannousuja ja köyhtyi kunnes Euroopan ja koko maailman iloksi itse romahti 1991 ja kaikki nuo kansat karkasivat vapauteen! Myös Neuvostoliitto itse muutti nimensä, yhteiskuntajärjestelmänsä ja koki muutoinkin seuraavat muutokset:
Väkiluku: 293 miljoonaa —-> 145 miljoonaa
Pinta-ala: 22.402.000 —-> 17.075.000
Vapautuneet valtiot: Baltian maat, Ukraina, Valko-Venäjä, Uzbekistan, Kirgisia, Armenia, Tadzikistan, Azerbaizdan, Turkmenistan, Kazakstan, Moldova ja Georgia. - Anonyymi00021
Anonyymi00020 kirjoitti:
Neukku-Venäjä rikkoi mielellään lupauksia! Kun neukku kerran miehitti länsimaan niin se oli ja pysyi tiukassa liekanarussa 1945-1990!
Neukku itse romahti 1991! Arvaatko, mitä siiträ seurasi?
NEUVOSTOLIITTO—> VENÄJÄ
Sodan lopussa se orjuutti lukemattomia Itä-Euroopan maita ja niissä kymmeniä miljoonia ihmisiä orjuuteen ja toimimattomiin kansandemokratioihin aikajaksoksi 1945-1990. Tuona aikana se kitui itse, kukisti kansannousuja ja köyhtyi kunnes Euroopan ja koko maailman iloksi itse romahti 1991 ja kaikki nuo kansat karkasivat vapauteen! Myös Neuvostoliitto itse muutti nimensä, yhteiskuntajärjestelmänsä ja koki muutoinkin seuraavat muutokset:
Väkiluku: 293 miljoonaa —-> 145 miljoonaa
Pinta-ala: 22.402.000 —-> 17.075.000
Vapautuneet valtiot: Baltian maat, Ukraina, Valko-Venäjä, Uzbekistan, Kirgisia, Armenia, Tadzikistan, Azerbaizdan, Turkmenistan, Kazakstan, Moldova ja Georgia.Minkä länsimaan neukut valloittivat?
- Anonyymi00022
Anonyymi00021 kirjoitti:
Minkä länsimaan neukut valloittivat?
Se miehitti käytännössä ns Itä-blokin valtioita, jotka olivat sen valtapiirissä 1945-1990!
Et ole vain asiasta KUULLUT? Katsopa, mitkä kaikki länsi-maat kuuluivat Varsovan liittoon! - Anonyymi00024
Anonyymi00022 kirjoitti:
Se miehitti käytännössä ns Itä-blokin valtioita, jotka olivat sen valtapiirissä 1945-1990!
Et ole vain asiasta KUULLUT? Katsopa, mitkä kaikki länsi-maat kuuluivat Varsovan liittoon!Olet ymmärtänyt väärin. Länsimaat eivät kuuluneet Varsovan liittoon. Tuo oli sotilasliitto, joka sisälsi sopimuksen ystävyydestä, yhteistyöstä ja keskinäisestä avunannosta. Sopparin allekirjoittivat Albania, Bulgaria, Saksan demokraattinen tasavalta, Neuvostoliitto, Puola, Romania, Tšekkoslovakia ja Unkari.
- Anonyymi00023
"Kävelin kerran 800 kilometriä 30 kiloinen konekivääriä selässä - ja turhaan kuten näyttää."
-Väinö Linna- Anonyymi00026
Eikö Linna osannut irrottaa jalustaa varsinaisesta ja jakaa näiden kantamista vuoroihin?
- Anonyymi00027
Ja kaikesta huolimatta Neuvostoliiton kommunismidiktatuuri teki itsemurhan.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 751221
Viesti sinulle
Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️47930- 69802
- 82801
Mikä on totta mikä ei?
Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?14792- 149736
Mitä sinulle on tapahtunut lapsena
Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)80719- 64709
Miksi meille jäi
Niin huonot välit vaikka meistä kumpikaan ei ole tunteilleen mitään voinut. Ehkä se kohtalo on sitä mieltä ettei kuitenk38699Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.
Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k202596Haluan purkaa vielä tuntemuksia
Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei19595Rakas, rakkaampi, rakkain
Olen tullut siihen johtopäätökseen, ettei minun kannata rakastaa. Kaikki joita olen koskaan rakastanut vain kohtelevat m120593- 52549
Sara Sieppi ja hissi tänään
Voi helvetin helvetti. Nytkö tätä naikkosta täytyy palvoa ja antaa etuoikeus hissiin, kun hän on vääntänyt kakaran maail115535- 90518
Persujen Puhoksen retki
Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet170514Ketä ajattelen
kun mietin, mitä sinulle kuuluu? En tunne sinua oikeasti, ja se on ehkä hyvä, koska jos tietäisin enemmän, se varmaan v18500Työttömän miehen ihmisarvo
..parisuhdemarkkinoilla on olematon. Työtön mies on naisille ihmisjätettä, varsinkin jos sattuu olemaan vielä kunnolline116497YLINEN pilaa Ähtärin mahdollisuudet.
Vuodeosastopäätös jossa Nina Ylinen (sdp) äänesti niiden lopettamisen puolesta, hoitajille potkut ja silti arviointimene25456Pilkettä sunnuntain silmässä
😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto65451