Nukutko tarpeeksi ?

Anonyymi-ap

Vai liian vähän vai liikaa ? Onko unirytmin löytäminen vaikeaa ? Heräiletkö yöllä ? Mitä keinoja olet kokeilut tai löytänyt yöunen parantamiseen ?
https://www.etlehti.fi/artikkeli/terveys/nukuttaako-koko-ajan-syyna-voi-olla-alkava-sairaus

60

245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terveenä ollessa normaalisti 7 - 8 tuntia, paitsi ennen täysikuuta viikon ajan 2 - 5 tuntia ja silloinkin sängyssä se 8 tuntia vaikka en unta saakaan.
      Uni- tai nukahtamislääkkeitä en ole koskaan ottanut vaikka tuolle vähäuniselle viikolle niitä aikoinaan työterveys suositteli. Päiväunia en ole koskaan harrastanut muulloin kuin sairaana, kun petissä makaan niin väkisinkin välillä uni voittaa.
      Aamuisin herään aina viimeistään 7.30 olen sitten nukkunut 2 tai 8 tuntia.

      vn

    • Anonyymi

      Otan 2 imovanea, Ataraxin ja Novanight niin nukun hyvin. Paitsi täydenkuun aikana ei auta mikään. Se on hirveää. Ilman unta menee seuraava päiväkin pieleen.

      • Anonyymi

        Ihan totta näitä valvottuja täysikuun aikaisia öitä on, ja olo seuraavana päivänä kamala.
        Ja tutkijat muka sanovat ettei täyden kuun pitäisi mitenkään vaikuttaa uneen, mutta niitä on paljon ihmisiä jotka valvovat silloin, niin että kyllä kuu vaikuttaa, , joten ei se täydenkuun unettomuus ole tuulesta temmattua mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta näitä valvottuja täysikuun aikaisia öitä on, ja olo seuraavana päivänä kamala.
        Ja tutkijat muka sanovat ettei täyden kuun pitäisi mitenkään vaikuttaa uneen, mutta niitä on paljon ihmisiä jotka valvovat silloin, niin että kyllä kuu vaikuttaa, , joten ei se täydenkuun unettomuus ole tuulesta temmattua mitenkään.

        Minulla se on vaikuttanut niin kauan kuin muistan. Heti yhden huonounisen yön jälkeen ei vielä kovin huonosti ole mutta useampi jo vaikuttaa. Näin jälkeenpäin olen usein miettinyt miten töissä jaksoin ilman että mitään sattui, työ ei kuitenkaan ollut mikään kevyt konttorityö eikä ihme kyllä asiakkaatkaan tainneet mitään huomata.

        vn


      • Anonyymi

        Oletko tosissasi ?! Mistä olet löytänyt lääkärin, joka noin paljon kirjoittaa sinulle
        Imovanea ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla se on vaikuttanut niin kauan kuin muistan. Heti yhden huonounisen yön jälkeen ei vielä kovin huonosti ole mutta useampi jo vaikuttaa. Näin jälkeenpäin olen usein miettinyt miten töissä jaksoin ilman että mitään sattui, työ ei kuitenkaan ollut mikään kevyt konttorityö eikä ihme kyllä asiakkaatkaan tainneet mitään huomata.

        vn

        Sanovat, että huonosti nukuttu yö vastaa päivällä promillen humalaa.


      • Anonyymi

        Olen syönyt imovanea 7,5 mg yli 30 vuotta ja nyt lääkäri pelottelee vaaroista. Ei antanut kuin 30 tab. Tein valituksen, päättivät antaa minulle 3x 100 kpl vuosi.

        Otan imovanea vain puolikkaan, näen aina erittäin hyviä unia ja herään pirteänä. Ongelma vaan imovane ei nukuta, eli aloitus vaikeaa.
        Ostin hyvän olon nopeavaikutteinen melatoniini 1 9 mg 200 tabl. Otin ensimmäisen, se nukutti ihanasti ja nopeasti. Mutta vain muutaman päivän. Nyt vaikka otan 3-5 melatoniinia en huomaa nukuttamista. Imovanea otan aina.
        Imovane on hyvä, mutta minulla suurin vaikeus sammuttaa valot ja aloittaa nukkuminen. Vaimo kyllä aloittaa aina klo 21.00 ja herää 7.00.

        Xaronia olen saanut naapurilta, sillä näen aina pahoja unia. Se kyllä nukuttaa hieman pidempään, kuin imovane.

        Sain kerran MIRTAZAPIN ORION tabletti, kalvopäällysteinen 15mg. Luin netistä kuinka käyttävät unilääkkeinä ja tein murusia. Ensin puolikas, sitten tabletin halkaisijalla puolikas halki. Sitten kynsisaksilla poikki. Murut nukuttivat pitkään ja melko hyvin. Kun en jaksanut tehdä mutuja ja otin 1/2 kuten lääkäri määräsi noin painajaisunia ja kolmantena aamuna suunnittelin itsemurhaa. Kun otin vielä kerran, olin valmis itsemurhaan ja toteutustapa oli , menen polttamaan itseni terveyskeskuksen eteen.
        MIETIN, minulla on kaikki hyvin, päätin lopettaa ja vein heti pillerit terveyskeskukseen. Ei ole ollut ongelmia, mutta olipa minulle pahoja pillereitä.

        Novanight ja muilla melatoneilla olen nähnyt aina pahoja unia, en painajaisunia.  Tuolla "Hyvän Olon Nopeavaikutteinen Melatoniini 1,9 mg 200 tab"  ei vaikuta unen laatuun. Mutta tämä vaikuttaa minulla vain 1-3 tuntia. Mutta nykyään olen tottunut siihen ei vaikuta.

        Äitini söi imovanea yli 45 vuotta. Teki siitä pieniä muruja ja otti niitä monta kertaa yössä. Eli terveen elämän aivan loppuun saakka, 92v ikään.  Hänen vaikeus oli muuten nähdä pahoja unia sota-ajalta. Pommi putosi  naapuritalojen asuinrakennukseen ja 4 naapuria kuoli. Äiti sai maan roiskeita päälleen ja pelasti heitä aivan yksin koko päivän. (ei ollut kännyköitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko tosissasi ?! Mistä olet löytänyt lääkärin, joka noin paljon kirjoittaa sinulle
        Imovanea ?

        Fuengirolassa on apteekki, josta voi ostaa lääkkeitä ilman reseptiä. Hinnat paljon halvempia kuin Suomessa.


    • Anonyymi

      Tätä asiaa on käsitelty usein mutta ei se mitään, nytkin voi käsitellä.
      Nukun 7-8 tuntia vuorokaudessa kun huomioi päivikset ja muut torkut.
      Säännöllisyysvaatimuksesta tulee taakka ja rasite. En jaksa itseäni patistaa tekemään määrättyjä iltarutiineja että uni tulisi aina samaan aikaan. Töissä piti ihan riittävästi tehdä aikataulujen ja toisten antamien ohjeiden mukaan.
      Herään yöllä joinakin öinä, silloin kuuntelen radiota tai nousen syömään piene yöpalan, jopa keittämään kahvit.
      Unirytmi, onko se vähän kuin riippuvuus. Kun tottuu menemään nukkumaan klo 22.15 (en pysty kuin silloin tällöin), kun tottuu juomaan iltakaljan (en ota), kun tottuu juomaan aamukahvit (ehdottomasti joo), kun tottuu aamukaurapuuroon (voi olla mitä ruokaa vaan) jne. Puuttuu kaikki rutiinit paitsi kahvi.

    • Anonyymi

      Kyllä.

      Nukun, kun nukuttaa ja valvon, kun olen hereillä. Koko asia perustuu luontaiseen elinrytmiin, ei kellonaikaan. Jonkin verran vuorokauden valoisuuden vaihtelu vaikuttaa asiaan tietenkin, mutta verhot ja valotkin on keksitty.

      Puhutaan paljon biologisesta kellosta, on siinä perää, jokaisella omanlaisensa. Onhan selkeesti olemassa sekä aamuvirkkuja, että iltavirkkujakin. Jokatapauksessa taitaa aika harvalla olla 24 tunnin rytmi luonnostaan, toisekseen suomessa on nämät vuodenajat ja valoisuus vaihtelee jatkuvasti ja paljon.

      Kouluajat, armeija-ajat, opiskeluajat, työajat, kaikki oli aina yhtä murhaa. Aina väsyksissä ja rytmit ihan mitä sattui, koska oli pakkorytmi, mitä piti elää, luontainen tietenkin oli toimimaton. Nykyisin junaillut aikataulut omien rytmieni mukaan ja homma pelittää loistavasti.

      Unilääkkeitä on ole ikinä kokeillut, nykyisin en tarvitsisikaan. Sellanen juttu, ennen en syönyt ikinä aamiaista, ei ollut aikaa ja puolinukuksissa ei maistu, nykyisin useinkin.

      Niettä mun mielestä vois puhua ihmisen elinrytmien muuttamisesta luonnolliseksikin, eikä aina vaan kellonajoista jauhaminen.

      =DW=

      • Anonyymi

        Minulle jäi työelämästä "sisäinen kello" sekaisin. En ole luonnollista rytmiä löytänyt.
        Nukun huonosti ja vähän, nyt kun eläkkeellä saisi nukkua. Joskus nappaan puolikkaan unilääkettä. Niihin ei pitäisi alkaa ollenkaan.
        Ne vievät lopullisesti uni-valverytmin aivoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle jäi työelämästä "sisäinen kello" sekaisin. En ole luonnollista rytmiä löytänyt.
        Nukun huonosti ja vähän, nyt kun eläkkeellä saisi nukkua. Joskus nappaan puolikkaan unilääkettä. Niihin ei pitäisi alkaa ollenkaan.
        Ne vievät lopullisesti uni-valverytmin aivoista.

        Samoin oli minulla kun oli epäsäännölliset työajat pitkään. Viimein kun jäin pois työelämästä sain kutakuinkin yöunet kohdalleen ihan sillä että en aamuisin nuku pitempään kuin 7.30 vaikka mikä olisi. Jos nukun pitempään niin sitten venyy illalla unen saanti ja kohta on sitten koko rytmi sekaisin. Vaikka eläkkeellä olenkin niin mulla on päivisin parempaakin tekemistä kuin päiväunien nukkuminen.

        vn


    • Anonyymi

      Ei enää nukuta niin hyvin kuin töissä ollessa . . .
      Jos ei töissä pysty nukkumaan ei ole väsynyt.

    • Anonyymi

      Nukun yöni heräämättä kertaakaan yön aikana.Talvi kaudet 8h ja kesä kaudet 7h.Olen aamun virkku illan torkku. Minun syy yhteys ja unensaantiin on ulkoilu päivittäin paljon ja sali liikunta viikolla.En menen lähiostoskeskus kauppaan. Kävelen Itsi Kauppakeskus Prisma tai Citymarket.Usein mutkien kautta ja se tekee edestakaisin 12km.Syy lähteä yksin kävelee.Kesä kaudet teen päivässä 3 ulkoilu lenkkiä.Nyt talvikaudet ja säät on vain 2 kertaa päivä ulkoilua.Tulisin hulluksi yksin asuessa 4 seinän sisällä.Korona aika ystävät kuoli saman oloiset ulkoilijat,jotka eivät tupakoineet ,eivät juoneet. Joten vaikea on enää löytää eläkeläisenä töistä saman oloisia ulkona viihtyviä ihmisiä.Kuoleilla kuin minulla vaivoja.Mutta kipuun on lääke liiku.Unen santiin vaikuttaa myös oletko koko illan TV ääressä tai puhelimen kanssa? Hyvä kirja vie toisen maailmaan luettava ei äänikirja ja alkaa väsyttää.Kuin radio ,monta kanavaa kuunella.Ravinon ottokin illalla vaikutaa unen saantin.Niinmpä en enää syö mitään kello 19 jälkeen.

    • Anonyymi

      Ka. 8h/yö. Vaihtelualue 7,5h > 9h. Riippuu aamupäivän aktiviteeteistä.
      Rankempi aamupäivä salilla niin pitempi yöuni.
      Kokemukseni mukaan iltatreenit aiheuttavat levottomat unet.
      Suunnilleen kerran viikossa herään hiekkalaatikolle joskus 4:n / 5:n tienoissa. Jatkan unia lähemmäksi 8:aa.
      Olen tyytyväinen rytmiin.
      79v ukko.

    • Anonyymi

      Nukun aivan liian vähän. Annan kyllä 8 tunnin unelle mahdollisuuden, nutta uni ei vaan tule. Tai herään klo 3-4, enkä saa uudelleen unta. Kun pitäisi nousta ylös, saatankin viimein olla unessa.

      Tällaista huonointa aikaa kestää koko kaamosajan (olen Hämeessä!) eli marraskuusta helmikuuhun. Ja tietysti viikko ennen ja täysikuun aika on ihan toivotonta. Olen kokeillut kaikki temput ja melatoniinit, mutta vain puolikas Imovane katkaisee ajatukset ja tuo unen, ainakin kolmeksi tunniksi. Näin on ollut jo vuosikymmenet.

      Ärsyttää ihan kamalasti nuo ohjeet: pitää nukkua riittävästi. Niinpä!!

      • Anonyymi

        Imovanella nukun minäkin sen minkä nukun. En saa illasta unta, Imovane vaikuttaa vain
        pari tuntia. Sitten alkaa pyöriminen. Usein syön pikaisesti pari leipäpalaa yöllä ja sen jälkeen
        nukahdankin uudestaan. Aamuyöllä, kun nukkuisin parhaiten alkaa vessa (pissa) juoksuttaa,
        vaikka kuinka säätelisin, etten juo illalla mitään.


    • Anonyymi

      Unettomuus on vaikea kierre, jonka hoito jää unettoman vastuulle.
      Unitutkimuksiin ei kunnallisesti pääse ja yksityisesti se maksaa tuhansia
      euroja eikä ole mitään takuita, että apua saa.

    • Anonyymi

      Yksi vähistä lahjoistani on unenlahja. Nukun kuusta tms. riippumatta kymmenisen tuntia yössä. Työni aikoinaan oli sellaista että oli. ns tehtäväni nukkua, jotta virkistyn taas seuraavaan vuoroon. Ex eukkoni tosin häiritsi tuota rähjäämällä, mutta onneksi siitä akasta pääsin.

    • Anonyymi

      Tutkija Päivi Rantala huomasi, että unettomuuden kanssa voi oppia elämään.
      Hän on kirjoittanut kirjan unettomuudesta ja sen historiasta.
      Linkissä ei näy kuin alku. mutta mukana on linkki, josta voi kirjautua ilmaiseksi
      ja lukea jutun ja lehteä kaksi viikkoa.
      https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000009261176.html

      Itse en ole oppinut elämään unettomuuden kanssa.
      Olen aina väsynyt, unenpuutteesta on heikko olo ja joka ilta toivoo,
      että jospa ensi yönä nukkuisi vähän enemmän.
      Sitä yötä ei ole tullut.

      Tutkija Päivi Rantala on kokenut pitkän unettomuuden
      jonkun onnettomuuden jälkeen ja toteaa:
      "Voi olla, etten enää koskaan pysty nukkumaan hyvin".

      Hän sanoo: "Jotta valvomisen voisi unohtaa,
      se on hyväksyttävä osaksi elämää"

      • Anonyymi

        Äskettäin oli lehdessä juttu, jonka mukaan liian vähä nukkuminen vaikuttaa lyhentävästi elinikään. Poikkeuksena siinä mainittiin Arvo Ylppö, joka oli lyhyiden unien mies, mutta eli vanhaksi.
        Anoppinikin on poikkeus. Hän nukkuu vähän, joskus vain pari tuntia yössä. Silti hän on pirteä 85-vuotias. Asuu tosin palvelutalossa, mutta auttaa siellä nuorempiaankin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äskettäin oli lehdessä juttu, jonka mukaan liian vähä nukkuminen vaikuttaa lyhentävästi elinikään. Poikkeuksena siinä mainittiin Arvo Ylppö, joka oli lyhyiden unien mies, mutta eli vanhaksi.
        Anoppinikin on poikkeus. Hän nukkuu vähän, joskus vain pari tuntia yössä. Silti hän on pirteä 85-vuotias. Asuu tosin palvelutalossa, mutta auttaa siellä nuorempiaankin.

        Monet eläkeläiset, jotka sanovat nukkuvansa vähän yöllä eivät kerro tai huomioi,
        että he ottavat päivätorkut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet eläkeläiset, jotka sanovat nukkuvansa vähän yöllä eivät kerro tai huomioi,
        että he ottavat päivätorkut.

        Tuossa Hesarin jutussa tutkija sanoi että länsimainen yhteiskunta pyörii kahvin voimalla. Aiemmin varsinkin toinen tekijä oli tupakka. Katselin että väsynyt tupakkamies sai kummasti poweria parista tupakasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Hesarin jutussa tutkija sanoi että länsimainen yhteiskunta pyörii kahvin voimalla. Aiemmin varsinkin toinen tekijä oli tupakka. Katselin että väsynyt tupakkamies sai kummasti poweria parista tupakasta.

        Kahvin ja tupakan avulla "jaksaa".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet eläkeläiset, jotka sanovat nukkuvansa vähän yöllä eivät kerro tai huomioi,
        että he ottavat päivätorkut.

        Kunhan saisikin nukuttua päivällä niin olis hyvä, mutta kun ei saa vaikka miten yrittää, yleensä kahden yön valvomisen jälkeen saa kunnon yöunet.
        Kun muistaa työvuosia niin ei unettomuudesta kärsinyt koskaan , vaan sitä saattoi ottaa ruoka tunnillakin torkut töissä ! Kun laittoi puhelimen soimaan minuuttia vaille ruokatunnin loppumiseen


    • Anonyymi

      Unettomuudesta on kirjoitettu kilometrikaupalla kirjoja ja artikkeleita
      ja tehty tutkimuksia, mutta unetonta ei pystytä auttamaan kuin unipillereillä.
      Vaikeassa elämäntilanteessa tietämättömänä haitoista rupesin "nukhatamislääkkeitä" syömään enkä pääse varmaan koskaan irti.
      Ne sotkevat uni-valverytmin lopullisesti.

      Parempi olisi huonotkin yöunet kuin "kemiallinen nuijannukutus"
      365 kertaa vuodessa.
      Jos on nukahtamisongelma "nukahtamispillereihin" jää 99,9 prosenttisesti
      koukkuun.
      "Nukahtamispilleritkin" ovat unilääkkeitä.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa, että "uni-valverytmi sekoittuu lopullisesti"? Eikö rytmi ole ihan oikein lääkkeilläkin, jos nukkuu/pyrkii nukkumaan yöllä eikä päivällä? Itse nousen aamulla ylös, en ota päivätirsoja ja yritän taas unta nukkumaanmenoaikana. Ihan normaalilta uni-valverytmini kuulostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa, että "uni-valverytmi sekoittuu lopullisesti"? Eikö rytmi ole ihan oikein lääkkeilläkin, jos nukkuu/pyrkii nukkumaan yöllä eikä päivällä? Itse nousen aamulla ylös, en ota päivätirsoja ja yritän taas unta nukkumaanmenoaikana. Ihan normaalilta uni-valverytmini kuulostaa.

        Minäkin haluaisin vastauksen tähän uni-valverytmi -kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin haluaisin vastauksen tähän uni-valverytmi -kysymykseen.

        Unilääkkeet pitkäänkäytettyinä tuntuvat vievän uni- valverytmin.
        aivot ei tiedä milloin pitäisi nukkua ja milloin valvoa.
        Ainakin minulle on käynyt niin. Minua ei nukuta koskaan,
        mutta jos ei ihminen nuku kolmeen yöhön sen on lähdettävä
        lääkäriin tai poliklinikalle, voi mennä "unikoomaan", josta ei herää koskaan.
        Jos ei käytä unilääkkeitä ja pakottaa itsensä valvomaan on eri juttu.


    • Anonyymi

      Nukun n. 8 tunnin yöunet ja töiden jälkeen puolen tunnin tirsat. Riittää hyvin, enkä ole väsynyt. Viikonloppuisin hieman erilainen rytmitys.

      Jos joskus sattuu nukuttamaan enemmän, otan pidemmät tirsat tai loikoilen illan sohvalla.

    • Anonyymi

      Elämääni on aina varjostanut huoli ja pelkokin.
      Ajatukset alkavat pyöriä päässä, kun menee nukkumaan.
      Millään konstilla en ole päässyt eroon siitä.
      Se on eräänlainen ylivirittymistila, johon on vaikea vaikuttaa.
      Uni ei tule siinä tilassa.

      • Anonyymi

        Minulla ei ole elämässäni pelkoja tai isoja huolia, mutta silti päässäni pyörii kaikenlaisia vanhoja juttuja ja uusia tulossa olevia. Ei tarvitse olla kuin pieni meno tai vieraita tulossa, valvon yökausia kaikkea mitätöntä miettien. Tai mieleeni putkahtelee vanhoja mokia. Luen välillä kirjaa, mutta ajatukset palaavat. Melatoniinit tai kärsimyskukat yms. eivät toimi. Puulla vaan päähän tai Imovane poskeen, niin jo katkeaa aatokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole elämässäni pelkoja tai isoja huolia, mutta silti päässäni pyörii kaikenlaisia vanhoja juttuja ja uusia tulossa olevia. Ei tarvitse olla kuin pieni meno tai vieraita tulossa, valvon yökausia kaikkea mitätöntä miettien. Tai mieleeni putkahtelee vanhoja mokia. Luen välillä kirjaa, mutta ajatukset palaavat. Melatoniinit tai kärsimyskukat yms. eivät toimi. Puulla vaan päähän tai Imovane poskeen, niin jo katkeaa aatokset.

        Kunpa saisikin vanhat asiat mielestään. Jos niitä ei ole aikoinaan selvitetty
        ristiriidat jäävät häiritsemään alitajuntaan. Sieltä ne pomppaavat esiin,
        kun joku asia muistuttaa niistä. Se asia voi olla joku mitätön, joka ei liity
        menneisyyteen, mutta palauttaa sen mieleen.
        Vanhat omat typeryydet voivat myös vaivata aika ajoin. Mistä sekin johtuu ?
        Ei niitä kukaan muista enää, miksi itseäänkään kiduttaa ?
        Sama vika minulla, pähkäilen sekä menneitä että tulevia liikaa.
        Miksei opi olemaan armollinen itselleen ?


      • Anonyymi

        Ihan niin on, huolet ovat niin suuria silloin kun valvoo, usein päivänvalossa ihan tavallisia tapahtumia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan niin on, huolet ovat niin suuria silloin kun valvoo, usein päivänvalossa ihan tavallisia tapahtumia.

        Tuo on ihan totta. Yöllä murheet tuntuvat suuremmilta kuin aamulla kun herää
        tai päivällä.


    • Anonyymi

      Ajassa taaksepäin katsoen voin todeta myös unirytmini muuttuneen heti 60v täyttymisen jälkeen.
      Lopetin 3 vuotta kestäneen, melkein päivittäisen dokaamisen ja ryhdyin kuntoilemaan.
      5 lihaskunto harjoitetta viikoittain.
      Aikaisemmat nukahtamisvaikeudet ja levottomat unet jäivät taakse samaa tahtia terveyden kohenemisen kanssa.
      Nyt, pian 20 vuotta olen nukahtanut huomaamatta. Suljen kirjan, sammutan lukuvalon ja käännän kylkeä niin en edes huomaa nukahtamistani. Tapahtuu hieman ennen klo 23:a.
      Herään noin klo 7,30 paitsi silloin harvoin, nykyisin kerran, pari viikossa kun heraan hiekkalaatikolle 5:n tienoissa tai hieman sen jälkeen, niin juon puoli lasillista vettä ja menen jatkamaan unia lähemmäs 8:aa.
      Puhdas omatunto on paras pielunen. Ja vieressä tasaisesti tuhiseva vaimo.
      Outo ilmiö. Vaimoni ollessa satunnaisilla tyttöjen matkoilla niin nukuin hieman levottomasti. Ilmeisesti unenkin läpi aisti tuhinan puuttumisen ja varsinkin, ettei kukaan nykinyt tuplatäkin toista reunaa.

      • Anonyymi

        "Puhdas omatunto on paras pielunen" Minulla on ihan puhdas omatunto,
        mutta en nuku silti hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Puhdas omatunto on paras pielunen" Minulla on ihan puhdas omatunto,
        mutta en nuku silti hyvin.

        Ihan oikein , ei se omatunto ole mikään hyvä nukkumisen sääntö kaikille,
        vaikka olis miten hyvä omatunto niin meitä on monia joilla erinäiset huolet painaa , ja ne pitää valveilla vaikka miten yrittää unen päästä kiinni.
        Toisilla särkyjä joten syitä valvomiseen on moninaisia .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan oikein , ei se omatunto ole mikään hyvä nukkumisen sääntö kaikille,
        vaikka olis miten hyvä omatunto niin meitä on monia joilla erinäiset huolet painaa , ja ne pitää valveilla vaikka miten yrittää unen päästä kiinni.
        Toisilla särkyjä joten syitä valvomiseen on moninaisia .

        Todellakin, unettomuuden tai huonosti nukkumisen syitä on monia.
        Kivut ja säryt on yksi niistä, ihan kaikkia ei kipulääkkeetkään turruta
        pois tietoisuudesta.


    • Anonyymi

      Satunnaisesti näen unia, ne voi liittyä vanhoihin asioihin.
      Vähäunisuudesta kärsin myös, silloin valvoessa huolettaa tuoreet asiat, jotka saa ihan älyttömän mittasuhteen siihen mitä ne oikeasti on.

      • Anonyymi

        Ihmisen "unielämä" on kuulemma vielä kunnossa, jos unia näkee,
        mikä ei tarkoita, että jos ei näe unia, jotain olisi vialla.
        Ilmeisesti lähes kaikki näkevät unia, mutta eivät muista niitä herättyään
        - tai muistavat vain hetken.
        Unta näkee vain REM-uni-vaiheessa, mikä on syvempää, parempaa unta.

        Viime yönä tuli taas nukutuksi erikoisen huonosti.
        Illalla tuli ukrainan kauheuksia.
        Ne eivät kuitenkaan ole vaikuttaneet suuremmin uneeni,
        nukkuminen on aina ollut yhtä huonoa.
        Nukahdin noin vartin vaille 12 ja heräsin vartin yli 12
        ihmettelemään miten pääsen yön yli, kun ei nukuta yhtään.

        Tovi unta, sitten herääminen, koko yö samaa "rallia"
        Päivän on ihan pökkyrässä.
        Onneksi on eläkkeellä.
        Eläkkeellä piti nauttia mm. siitä, että saa nukkua tarpeekseen
        ja uskoi, että unirytmit palaavat.
        No, ei ainakaan vielä. Viisi vuotta eläkkeellä on mennyt jo.
        Missä unirytmit ?


    • Anonyymi

      Hyvä, että nämä unettomuusongelmat tupsahtavat esille aina välillä. Ongelma on niin suuri ja niin monelle, että tällainen vertaistuki on hyvin lohdullista, kun tietää olevan muitakin unettomuuden kanssa painivia. Ehkä täältä saa ohjeitakin, joita vielä kokeilla.

      Mutta uutta päätä ei valitettavasti saa! Niitä ja näitä pyöritellään unta odotellessa varmaan hautaan asti.

    • Anonyymi

      Yö on minulle ahdistuksen aikaa. Menneet asiat ja päivän asiat vaivaavat mieltä,
      ne eivät anna unta tai tulevat uniin. Yksinäisyys painaa joskus ja luo turvattomuuden tunnetta. Joskus yöllä olen kuulevinani pelästyttäviä ääniä, ihan kuin joku liikkuisi kämpässä. Ehkä se on unen pätkä. Tajuan tietysti, ettei ketään ole.
      Jatkuva stressi vaikuttaa henkisesti elämään, se sitoo ihmisen energian,
      elämä on koko ajan "varautunutta" ja se vaikuttaa uneenkin. Ei tästä millään
      pääse. Pitää vaan sietää.

      • Anonyymi

        Sehän on se stressi suuri ongelma kaikilla jotka ovat huolissaan asioista, kaikki ymmärtävät ettei se yöllä huolehtiminen auta ketään mutta kun ajatukset silti jauhaa omaa kulkuaan .toiset ihmiset ovat herkempiä kun toiset joten jokainen ehkä lopulta löytää sen oman tyylinsä saada unen päästä kiinni.
        Minä luin jostain että kun ottaa ennen nukkumaan menoa lämpöisen suihkun niin kyllä uni tulee, meni vaan niin että piristyi entistä enemmän siitä suihkusta. Niin että se joka sopii yhdelle ei sovi toiselle


    • Anonyymi

      Joku ei saa unenpäästä kiinni, joku herää "liian aikaisin",
      molemmissa tapauksissa unet jää lyhyeksi.
      Vaikka nukahtaisi vasta myöhään yöllä, ei kuitenkaan nuku aamulla pitempään.
      En ainakaan minä.

      Päässä kiertävät ajatukset taitavat olla yleisin este unen saamiseen ?

    • Anonyymi

      Unilääkkeet pitkäänkäytettyinä tuntuvat vievän uni- valverytmin.
      aivot ei tiedä milloin pitäisi nukkua ja milloin valvoa.
      Ainakin minulle on käynyt niin. Minua ei nukuta koskaan,
      mutta jos ei ihminen nuku kolmeen yöhön sen on lähdettävä
      lääkäriin tai poliklinikalle, voi mennä "unikoomaan", josta ei herää koskaan.
      Jos ei käytä unilääkkeitä ja pakottaa itsensä valvomaan se on eri juttu,
      oletan.
      En ole mikään expertti tässä asiassa, mutta unilääkkeitten suhteen olen lukenut
      uni-valve-rytmistä.

    • Anonyymi

      Saan unen huonosti illalla ja nukun vain 6-7 tuntia. Oikeasti olen iltauninen, mutta niin harvoin voisin mennä oikeaan nukkuma aikaani klo 19-20 nukkuman ja menen yli unieni. Nuorena yksin elellessä menin usein klo 19 ja nukuin aamulla klo 5.00.

      Mutta päivällä kun on tyhjää aikaa, menen nukkumaan 1-3 kertaa päivässä. Kun mietin mitä seuraavaksi teen, mihin menen, mitä puen päälleni, tai mitä ostan kaupasta, nukahdan 5 minuutissa.
      Sanotaan, hyvi suunniteltu on puoliksi tehty pitää todella paikkansa.

      • Anonyymi

        Ei ole ihme jos ei yöllä nukuta jos usean kerran päikkäreitä päivällä nukkuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole ihme jos ei yöllä nukuta jos usean kerran päikkäreitä päivällä nukkuu.

        Mutta nukkuu vielä yölläkin 6-7 tuntia! Aivan ruhtinaallisen paljon verrattuna omiin yöuniini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta nukkuu vielä yölläkin 6-7 tuntia! Aivan ruhtinaallisen paljon verrattuna omiin yöuniini.

        Lääkärien mukaan minun pitäisi olla kuollut niillä vähäisillä unimäärillä, joilla olen
        nukkunut viimeiset yli 10 vuotta.


    • Anonyymi

      Liian vähän. Väsyttää paljon mutta en voi alkaa vielä nukkumaan koska söin liian myöhään ja närästää jos nyt menen makuulle.

      -kolmekymppinen väärässä ketjussa

      • Anonyymi

        Ruokalusikallinen omenaviinietikkaa lasilliseen vettä ja mukaan voi sekoittaa hunajaa jos haluaa makeampaa, sen juot niin olosi ja närästyksesi helpottuu. Parhaiten tehoaa kun tuon sekoituksen juo ennen ruokailua niin auttaa myös painonhallinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokalusikallinen omenaviinietikkaa lasilliseen vettä ja mukaan voi sekoittaa hunajaa jos haluaa makeampaa, sen juot niin olosi ja närästyksesi helpottuu. Parhaiten tehoaa kun tuon sekoituksen juo ennen ruokailua niin auttaa myös painonhallinnassa.

        Kiitos vinkistä :)


    • Anonyymi

      Kun olet kuumeessa, hoidat itseäsi kuumalla juomalla. Kun kipeä tunne on sinussa niin voit samalla tavalla hoitaa itseäsi ja kohdella itseäsi hoivaa tarvitsevana. Jos egosi on suuri niin kompastut tähän kohtaan. Kuume laskee aikanaan, sitä ei voi nopeuttaa. Kipeä tunnekin tuntuu niin kauan kuin on tarkoitettu. Voit kieltäytyä ystävän kahvi kutsusta koska olet kipeänä. Jos saat haavan sormeesi niin saatat ajatella että ai että, kylläpä käy kipeästi sormeen, en voi tehdä mitään tuolla sormella ennen kuin se paranee. Sellainen on helppo hyväksyä koska näet sen etkä koe sitä häpeällisenä tai outona. Tiedät myös etukäteen paranemisajan.

    • Anonyymi

      Ennen oli vaikeaa unen kanssa. Sitten todettiin uniapnea ja sain siihen maskin. Nyt on hyvä uni. En herää väsyneenä

      • Anonyymi

        Sanonta, nukutaan yön yli. Asia, joka voi mieltä kalvaa, ei enää seuraavana päivänä tunnukkaan suurelta. Mutta uni, se on tosi tärkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sanonta, nukutaan yön yli. Asia, joka voi mieltä kalvaa, ei enää seuraavana päivänä tunnukkaan suurelta. Mutta uni, se on tosi tärkeä.

        pitänee paikkansa, tuo "nukutaan yön yli", jos jokin asia vaivaa, niin yön yli kun nukkuu, niin aamulla useimmiten , "kirkkaammat" > paremmat ajatukset mieltä askarruttaviin asioihin.


      • Anonyymi

        Eikö maskin ole hankala nukkua ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö maskin ole hankala nukkua ?

        Eikö maskin kans-sa ole hankala nukkua ? Hyvä asia se on ja pakkohan se on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö maskin kans-sa ole hankala nukkua ? Hyvä asia se on ja pakkohan se on.

        Maskehja on monenlaisia, kokeilemalla löytää juuuri itselle sopivan. Tuntuuhan sec ensin oudolta mutta kun huomaa mikä vaikutus sillä on unen laatuun ja päiväväsymykseen ei laitetta kohra antaisi pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe