Yksinäisyys ajaa vanhuksia jopa ryyppäämään

Anonyymi-ap

54

79

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      -Yksinäisyys ei yleensä ole ihmisen oma valinta.
      -Iso osa vanhuksista kokee yksinäisyyttä.
      -Yksinäisyys on yhteydessä heikkoon elämänlaatuun.

      Yksinäisyys ja elämän sisällön puute lisäävät ikäihmisten alkoholinkäyttöä, muistihäiriöitä ja heikentävät terveyttä monin eri tavoin.

      "Erityisen yksinäisiä ovat palvelutaloissa asuvat vanhukset." (Eikö ole
      erikoista ? Palvelutalossa voi olla yksinäisempi kuin yksin kotona)

      • Anonyymi

        Kun ihminen sijoitetaan palvelutaloon, omaiset ja tutut pääsevät vastuusta,
        ehkä he eivät käy enää niin usein vanhusta tervehtimässä ?
        Siksi ehkä yksinäisyys lisääntyy ?
        Palvelutaloihin pääsee yleensä vasta, kun kunto on paljon heikentynyt ja muistikin
        voi olla. Ei synny uusia tuttavuuksia.
        Henkilökunta ei ehdi seurustella asukkaitten kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ihminen sijoitetaan palvelutaloon, omaiset ja tutut pääsevät vastuusta,
        ehkä he eivät käy enää niin usein vanhusta tervehtimässä ?
        Siksi ehkä yksinäisyys lisääntyy ?
        Palvelutaloihin pääsee yleensä vasta, kun kunto on paljon heikentynyt ja muistikin
        voi olla. Ei synny uusia tuttavuuksia.
        Henkilökunta ei ehdi seurustella asukkaitten kanssa.

        Minusta on virheellinen hokema, että yksinäisyys on yhteydessä heikkoon elämänlaatuun.
        Viittaan aloitukseen: jos on lätrännyt aiemmin, meneekö korkki kiinni, jos jää leskeksi?
        Kun ihminen sijoitetaan palvelutaloon, hän menettää yksilöllisyytensä ja on laitoksessa hoidokkimassaa.
        On sirpaleisesti eläkeyhdistyksiä. Mitä jos heistä löytyisi henkilöitä vierailemaan vapaaehtoisina. Jokin vierailijarengas?
        En tunne ketään tissuttelevaa vanhusta. Itse en ole harrastanut enkä harrasta juopottelua.
        Beng
        Ihmiset ajattelevat, ettei meille kuulu.
        Mutta koskettaako sydämeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun ihminen sijoitetaan palvelutaloon, omaiset ja tutut pääsevät vastuusta,
        ehkä he eivät käy enää niin usein vanhusta tervehtimässä ?
        Siksi ehkä yksinäisyys lisääntyy ?
        Palvelutaloihin pääsee yleensä vasta, kun kunto on paljon heikentynyt ja muistikin
        voi olla. Ei synny uusia tuttavuuksia.
        Henkilökunta ei ehdi seurustella asukkaitten kanssa.

        Ja jonkin verran hoitokodit rajoittavat käymisiä.


    • Anonyymi

      Kun yksin ryyppää, on aina hyvässä seurassa.

      • Anonyymi

        Näin on eikä tule riitaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on eikä tule riitaa.

        näin se olisi mutta kun ei enää oikein anna pää periksi vai pitäisikö ottaa viimeinen kunnon känni jos oikein alkaa nyppimään, minusta ei siihen kyllä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näin se olisi mutta kun ei enää oikein anna pää periksi vai pitäisikö ottaa viimeinen kunnon känni jos oikein alkaa nyppimään, minusta ei siihen kyllä ole.

        Suomalaiset ovat useasti passiivisia ja umpipäisiä, eivät tartu mihinkään tilaisuuteen.

        Silloin alkoholi korvaa elämätöntä elämää ja antaa uuden tuttavuuden: Krapulan.


    • Anonyymi

      Voihan se yksinäisyys olla sekin miksi vanhemmat juovat, mutta minun kokemukseni on etten tunne ketään vanhusta jolla olisi alkoholiongelmaa yksinäisyytensä vuoksi , ja useinhan vanhempi ihminen alkaa vaan voimaan entistä huonommin jos ottaa alkoholia .
      Joten yksinäisyyskin on erinlaista joka ihmisellä ja heidän toiveillaan.

    • Anonyymi

      Mikä ikäisiä "vanhuksia" tarkoitetaan ? En tiedä yhtäkään ryyppäävää
      vanhusta, mutta se voi johtua siitä, että minulla on eri käsitys siitä
      kuka on vanhus. Ei voi olla mitään tiettyä samaa ikää kaikilla,
      milloin vanhuus alkaa.
      Jokainen on yksilö, jonka terveyden heikkeneminen ja ikääntyminen
      alkaa yksilöllisesti.

      • Anonyymi

        Vanhentuminen alkaa jo heti ihmisen syntymästä.


      • Anonyymi

        Eihän siihen vanhuuteen voi ikää laittaa, koska joku on hyväkuntoinen vielä 85 vuotiaanakin, ja toinen joka ei ole vielä 70 vuotta täyttänyt voi olla hyvin huonokuntoinen.
        Muuta näin kansan suussa on eläkeläinen vanhus , saadessaan tiettyjä alennuksia asioista juuri siksi että on eläkeläinen. Niin että vanhuus on todella ihan yksilöllinen juttu jossa ei ikä aina niinkuin ole se tärkein tekijä . Kukin vanhenee tyylillään ja millä geeneillä on maailmaan tullut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siihen vanhuuteen voi ikää laittaa, koska joku on hyväkuntoinen vielä 85 vuotiaanakin, ja toinen joka ei ole vielä 70 vuotta täyttänyt voi olla hyvin huonokuntoinen.
        Muuta näin kansan suussa on eläkeläinen vanhus , saadessaan tiettyjä alennuksia asioista juuri siksi että on eläkeläinen. Niin että vanhuus on todella ihan yksilöllinen juttu jossa ei ikä aina niinkuin ole se tärkein tekijä . Kukin vanhenee tyylillään ja millä geeneillä on maailmaan tullut

        Mitenkä se sanoikaan se nainen joka oli yli 100 v ja reippaasti, vaikka olen vanhan en ole idiootti, mielestäni aika moni huomattavasti nuorempi sen sijaan on, idiootti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitenkä se sanoikaan se nainen joka oli yli 100 v ja reippaasti, vaikka olen vanhan en ole idiootti, mielestäni aika moni huomattavasti nuorempi sen sijaan on, idiootti.

        Onko peräti 115 vuotias.
        Apua.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän siihen vanhuuteen voi ikää laittaa, koska joku on hyväkuntoinen vielä 85 vuotiaanakin, ja toinen joka ei ole vielä 70 vuotta täyttänyt voi olla hyvin huonokuntoinen.
        Muuta näin kansan suussa on eläkeläinen vanhus , saadessaan tiettyjä alennuksia asioista juuri siksi että on eläkeläinen. Niin että vanhuus on todella ihan yksilöllinen juttu jossa ei ikä aina niinkuin ole se tärkein tekijä . Kukin vanhenee tyylillään ja millä geeneillä on maailmaan tullut

        0-30, Nuoruus
        30-60 Keski ikä
        ,60-- Vanhuus

        Näin se menee ikävuosien mukaan, kunto ei välttämättä viittaa ikään


    • Anonyymi

      Niinpä, joidenkin mielestä seurassa ryyppääminen on kivampaa kuin yksin ollen ryyppääminen. Itse tissuttelen mieluummin toisinaan yksikseni, jos sen tulkitaan johtuvan yksinäisyydestä niin se on yksi tulkinta. Oma tulkintani kuitenkin on että pidän ihmisiä keskimäärin niin tylsinä ja itseäni erilaisenakin että otan mitä otan mieluummin yksikseni!

    • Anonyymi

      Nousuhumalassa velatkin tuntuvat saatavilta, Juokaa viina ja tulkaa viisaammiksi. Alkon monopoli pitää murtaa ja ruokaviinit kauppoihin.

    • Anonyymi

      Palstaa lukiessa tulee mieleen että täällä vähemmistö on selvinpäin:)))

      • Anonyymi

        Persut on maineeltaan kovia ryyppäämään. Seinäjoen puoluekokouksen jälkeen
        paikkakunnan putkat oli kuulemma täynnä. Monilla "neliveto" päällä jo ennen kokousta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut on maineeltaan kovia ryyppäämään. Seinäjoen puoluekokouksen jälkeen
        paikkakunnan putkat oli kuulemma täynnä. Monilla "neliveto" päällä jo ennen kokousta.

        ...kuulemma, kuulemma...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...kuulemma, kuulemma...

        Sellaisiin uutisiin joista sanotaan kuuulemma ei pitäisi luottaa niin sanoi entinen mieskin kun pieraisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persut on maineeltaan kovia ryyppäämään. Seinäjoen puoluekokouksen jälkeen
        paikkakunnan putkat oli kuulemma täynnä. Monilla "neliveto" päällä jo ennen kokousta.

        Persut ovat rohkeita, sossut pysyvät linjassa kun ovat massoina johdateltavissa


    • Anonyymi

      Kyllä vanhus voi olla hyväkuntoinen teräsmummo ja -vaari. Kovasti on monelle vaikeitä nuo ikäihminen ja vanhus nimitykset.
      Omasta mielestäni 85 + ikäisiä voi huoleta kutsua, vaikka erikuntoisia kyllä monet.

    • Anonyymi

      Yksin olen ja toisinaan myös yksinäinen, mutta alkoon en ole vielä mennyt. Kaupungissa on tietysti kulttuuri tapahtumia, mutta yksin on orpo-olo niissä. Kaikenlaista eläkeläiskerhoa löytyy, mutta ei yhtäkään ilman puolue- tai uskonkonto tatusta. Miksi näin, miksi täälläkin mielipitää teilata jollain persu jutulla, vaikka asiassa ei olisi mitään aihetta.
      Voitaisiko edes täällä olla vain ihmisiä ja keskustella ilman väittämiä. Jokaisessa puolueessa on moneen junaan ja osalle ei ole paikkaa löytynyt.
      Ikä +70 ei enää syytä ottaa yhtään alkoholia, pienikin määrä voi johtaa kaatumiseen ja siinä sitä sitten ollaan koipi tai käsi poikki ja avun tarpeessa. Pysykää terveenä ja sevinpäin!

    • Anonyymi

      Näin on. Kihahtaa lettiin kuin häkä, jolloin itsensä telomisvaara kasvaa enempi kuin nuorella.

      • Anonyymi

        76 vuotiaana ryyppään kuin ennenkin, en kaatuile ja elän aktiivisesti, ei pure neuvot eikä varottelut!


    • Anonyymi

      Yksinäisyys ei aina ole oma valinta ja oma syy. Itse menetin kuolemalle ihmisiä 2020-2021 yht,17 kpl. elämästäni. Joten on vaikeaa löytää saman kaltaisia ihmisiä elämän uusia. Olen aamun virkku illan torkku. Rakastan ulkoilua läpi vuoden aikojen enemmän kuin sisällä istumista kahvipöydän ääressä.Joten sääst ei minua estä ulkoiluun.Ei polvien nivelrikot,ei toisen polven kierukan repetymä.Joitain joihin tutustunut , en ystävystynyt syystä.Sanovat ulkoilevat.Kun vaihtaa puhelin numeroa. Soitto tulee sama viiko ilta ja 3h. Selitetäänkin paikat särkee, haukutaan napureita, tuntemattomia ihmisiä ja lopuksi voisin luoksesi tulla .Juotaisiin viiniä.Viinin ääressä kun kiva jutella.No en juo viiniä, en tupakoi. Kotini todella osaan yksin olla. Oneksi meillä ainakin itäHelsingin lähiöt on Asukastaloja, On Palvelukeskuksia. Jonne voi mennä ihan yksinkin aktiviteetin.Palvelukeskukset on ilmaista likuntaa eläkeläisille.Paljon mutakin. Olen huomanut ihmiset ne jotka tutuja katu valitatavat yksinaäisyys.Kerron alueni tapahtumista. Asukaskeskus, D-asem. Kirkon tapahtumat, asukastalo. Eläkeläiskerhot. Joihn voin vieä näytää paikan.Vastaus aina en voi sitä tätä.Huomannut ihiset haluu yksilölisen huomion.Ei jaettua.Siksi eivät lähde.Haluavat orkinoitua yhteen ihmiseen.Voin toki olla väärässä? Kitos luit. Hyvää alkavaa viikkoa. Itä-Helsinki vanha nainen 16.1.23.ps.tekstini virheet luki häiriö,en itse näe ne.anteeksi

    • Anonyymi

      Vaimoni ennuste hänen terveytensä ollessa kriittisessä vaiheessa yli 20 vuotta sitten.
      Arveli, että leskeytyessäni olisi kaksi vaihtoehtoa. Minä joko ryyppäisin itseni hengiltä tai päätyisin samaan lopputulokseen ylimitoitetulla kuntoilulla.
      Koska en ole leski niin ryyppääminen on jäänyt ajoittaiseksi harjoitteluksi ja kuntoilussa on tolkku melkein mukana.
      Vaimoni painostuksesta olin viimevuoden syyskuussa kaksi viikkoa Espanjassa huilaamassa. Ensimmäinen soololoma 52 aviovuoden aikana.
      Ensimmäinen viikko oli rentouttavaa mutta toisella viikolla yksinäisyys ajoi törpöttelemään.
      Halvin "ihmissuhde" olisi maksanut 40€ mutta moraalini ja alkoholin lamauttava yhteisvaikutus säästi minut tuoltakin menoerältä.

    • Anonyymi

      Joskus tekis muutenkin mieli vetää perseet olalle.

      • Anonyymi

        Kyllä tekis.
        Beng
        Mutta se on vain metafora.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Joo ihmiarvo mennyt niin täytyy ryypätä, että kestää tätä nykymaailman kouhotusta.

    • Anonyymi

      En ole jaksanut odottaa ihmisarvoni menettämistä voidakseni ryypätä.
      Tissuttelen ilokseni joskus.
      Maailmaasyleilevä nousuhumala on niin eufoorisen auvoinen.
      Se nollaa kivasti huolet pois ajatuksista. Aamulla on ihan "nyman".

      • Anonyymi

        Nousuhumalan tunne, mutta seuraavana aamuna , kohmeloon otettu huurteinen nelos-olut, maistui ihanalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousuhumalan tunne, mutta seuraavana aamuna , kohmeloon otettu huurteinen nelos-olut, maistui ihanalta.

        Nousuhumala on nykyään liian lyhyt, alkaa liian pian väsähtää, nukuttaa.
        Pää ei kestä paljon enää. En ole erikoisemmin yrittänytkään
        parantaa sen kestokykyä harjoittelulla, mutta kaipaa entisiä hilpeitä aikoja,
        koska ilo ilman viinaa on teeskentelyä. Elämä on kaikin puolin kuivempaa
        ja tylsempää.


    • Anonyymi

      Mutta toisaalta, miksi eivät myös yksinäiset saisi toisinaan ryypätä?

      • Anonyymi

        Kait saa tai voiko puhua oikeudesta.
        Tapaturmariski on suurempi kuin nuoremmilla. Jos kaatuu kotona ja taju melkein kankaalla, jaksatko huutaa apua.
        Hajuko tuo poiskärrääjät paikalle.
        Beng


      • Anonyymi

        Tämän palstan juttujen perusteella +70 vee porukka on aamusta iltaan pelti kiinni:))


    • Anonyymi

      Nuorempa ryyppäsin, niinsanottua tuuri sellaista sattui muutaman kerran vuodessa.
      Kun lopetin tupakan polton lähes 10 vuotta sitten olin jotain viisivuotta alkoholia, sen jälkeen maistellu joskus en humala hakuisesti.
      Yksin olo tulee hetkiä jolloin pännii todella yksinäisyys asunnossa, silloin saatan ottaa muutaman lasillisen, sikareita löytyy kotoa poltan sikarin wiskiä maistellen kyllä se vähän rentouttaa.

      Ei yksin olo mitenkää vierasta, kunnossa olessa satoin veneillä yksin viikon jopa kaksi ei luonnossa tule yksinäiseksi, talvella tähänkin aikaa vuodessa vietin viikon mökillä, siellä oli kaikenlaista puuhaa.

      Jälkeenpäin tuumatessa oli tyhmää viikonputket, aamulla krapula joka korjaantui viinalla ja seuraavana sitä seuraavana.

      • Anonyymi

        Nimmari jäi. Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimmari jäi. Pertikki

        Aikansa kutakin, niin kauan kuin terveys kestää.
        Ei tarvitse olla viinalla lotrannut, ettei pää enää kestä.
        Ikä tekee sen, ettei pää kestä.
        Viinalla vaan on niin mukava vaikutus, että kaipaa sitä joskus.
        Elämässä menee monesti ajoitus pieleen.
        Nyt kun olisi aikaa ei voi.
        Ystäväni runoilija Omar Khaijman sanoikin:
        "Milloin meiltä puuttuu lasi, milloin viini".


    • Anonyymi

      Onhan tuo aika jo venähtänyt. Katselin televisiota ja tallenteita aikani. Nyt täällä vielä istun.
      Syy näin myöhäiseen ajankohtaan on, että kävin lekurissa tänään. En ollut uskaltanut katsoa omakannnasta verinäytteiden tuloksia itse, vaan siellä kivan nuoren lääkärin vastaanotolla ne yhdessä katsottiin. Tulokset olivat hyvät ja katsoin, että voin muutaman oluen ottaa ja tässä nyt istun, enkä muuta voi . Ei tämä jatku hyvin pitkään enää, mutta tänään olin niin helpottunut ja siksi tämä tissuttelu.

    • Anonyymi

      Miksi ihminen ei sais olla yksin jos siitä itse ei kärsi?

      • Anonyymi

        Ne ovat kai kaksi vähän eri asiaa, ihminen voi olla yksin myös tuntematta yksinäisyyttä. Sivun aloitus tarttuu juuri yksinäisyydestä kärsivien tilanteeseen, huomasitko sitä ensinkään?
        Itse asun yksikseni ja varsinkin nyt virusaikana kun olen missään maalikylillä sun muuta hyvin vähän liikkunut, olen ollut entistäkin enemmän yksin mutta en minä mitään varsinaista yksinäisyyttä koe tuntevani.
        Kaikensortin pippaloita tms. laumatilaisuuksia olen aina lähes inhonnut, niissä se ihmisen tyhmyys oikein korostuu.
        Hieman saatan "tissutellakin" mutta aloitin senkin harrastuksen jotain viimeistään 17- vuotiaana syntymäkotinurkat jätettyäni.


    • Anonyymi

      pakkoseurustelu vasta onkin stressaavaa, me olemme erilaisia kaikki

    • Anonyymi

      Moni mies ei olisi uskaltanut naista lähestyä ja olisi jäänyt yksin ilman viinan rohkaisevaa vaikutusta.

      • Anonyymi

        kohtuullisessa määrin alkoholilla on kyllä suomalaiseen juroon kansaan myönteisiäkin vaikutuksia, viina vaan kuitenkin on niinkuin sanonta: "viina on viisasten juoma".


    • Olen yksin viihtyvä.
      Toivoin ruuhkavuosien aikaan että saisin huolehtia vain itsestäni. Aina oli joku ennen minua huolehdittavana ja työ lisäksi.
      Nyt nautin täysin siemauksin yksinäisyydestäni.
      Viikot menee kissa seurana, kaveri käy viikonloppuisin ja lomillaan. Voi olla, jos hän ei kävisi niin ryömisin kolostani ihmisten ilmoille.
      Koskaan ei käy aika pitkäksi, teen käsitöitä, kuuntelen äänikirjoja samalla. Kotityöitä on vähän ne teen silloin kun huomaan tarvetta, mitään siivouspäiviä en pidä.
      Ymmärrän että sosiaaliselle ihmiselle yksin olo voi olla ahdistavaa.
      Valkkaripullonkin avaan joskus. Harvemmin nykyisin, noin kerran kuussa. Eikä passaa juoda paljon, iän myötä ei ole terveellistä, eikä varmaan nuorempanakaan kannata ottaa liikaa kerralla.

      • Anonyymi

        "Istun ullakolla aivan yksinäin
        kaikki kauniit naiset istuu vierelläin".


    • Anonyymi

      Sitäkin olen miettinyt että kun asun yksikseni mutta en oikein osaa tuntea kunnon yksinäisyyttä, olen kai jollakin tavoin sairas?
      Pitänee varata aika ammattiauttajalle!

    • Anonyymi

      En minä ainakaan ryyppää yksinäisyyden vuoksi vaan sen vuoksi kun suomi on ihan takapuolesta. Mikään ei toimi. Mistään ei saa apua mihinkään.

      • Anonyymi

        Mutta onneksi viinaa saa ja netti toimii :D


      • Anonyymi

        Bussi kuljetti minut viimeksi eilen mukavasti kauppojen lähelle ja takaisin. Kirjastossa, apteekisssa ja Alkossakin poikkesin samalla siellä isolla kylällä, kaikki tarvittavat asiat ja toiminnot siellä(kin) toimivat oikein hyvin. Pankkiautomaatti toimi ja antoi rahaa vaikka pankkikorttikin toimi ja maksoin osan ostoksistani sillä.
        Kotona lämmitys toimi ja toimii, hella toimii ja voi laittaa ruokaa ja vaikka kahvi- ja teevettä. Vessa toimii, vedet tulevat ja menevät, kaikki tärkeät jutut toimivat hyvin, nettikin toimii...tuntuu ettei mikään ole takapuolesta.
        Ikävää jos sinulla mikään ei toimi!


    • Anonyymi

      Ensimmäisen kerran reisussa yksin. Siis loma- eikä työreisussa.
      Kahdessa viikossa painoni putosi 5 kiloa.
      San Miquel tölkki 0,45€, Veterano brandy 7€ / 0,7litraa. Steppivodka 5,85€/litra, ja tuota rataa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1347
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe