Lada oli p*ska auto

Anonyymi-ap

Suomalaiset neukkufanit ovat ainoa Ladaa palvonut porukka maailmassa. Yleensä joku Lada Riva eli 2105-sarja on mainittu, jos on listattu maailman 10 huonointa automallia ikinä.

Suomalaiset neukkufanit huutavat aina ladan nimen kuullessaan, että "se käynnistyi talvella". No härreguud käynnistyi se vanha dieselmersukin, jos vaan akussa oli virtaa.

Mitään muuta hyvää autossa ei ollutkaan. Tekniikka oli aikalaiseksikin vanhaa, perustui aina 20 v länsimaista vanhempiin ratkaisuihin.

54

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lada täytti mainiosti perustarpeen,eli kuljetti luotettavasti pisteestä A pisteeseen B,oli kesä tai talvi!Tarvittaessa jopa 120 km:n tuntivauhtia!
      Niille,joille autoilu oli fiilistelyä ja komeilua,se ei tietenkään kelvannut!
      Sellaiset surkimukset otti velkaa vähän enemmänkin kuin persus kesti ja huristelivat sitten länsi-kiesillä!

    • Anonyymi

      Ziguli rallatti usein.

    • Anonyymi

      Hengenvaarallinen, meluisa, karmea ajoasento.

      • Anonyymi

        Kommarille kelpasi mainiosti.

        Siinä sitä neukkumyönteisyyttä riitti alan kömyreille.

        Ei muille.

        Ei koskaan eikä mistään hinnasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommarille kelpasi mainiosti.

        Siinä sitä neukkumyönteisyyttä riitti alan kömyreille.

        Ei muille.

        Ei koskaan eikä mistään hinnasta.

        Kyllä on taas tyhmää trollausta. Muistan tuon ajan oikein hyvin ja aika moni ei niin varakas kokoomuksen äänestäjä ajeli Ladalla tuohon aikaan. Auto ei ollut mikään poliittinen kysymys. Lada oli halpa ja siten monen ensimmäinen auto. Seuraava oli sitten yleensä japsi. Japsien riisikupit olivat seuraavaksi halvimpia, mutta paljon mukavampia jaa kuin Ladat.

        En oikein ymmärrä, miksi juuri tämä historia-palsta on typerimpien trollien suosiossa. Mitä joku saa elämäänsä valehtelusta ja ilkeilystä? Luulisi jopa perus-petrien löytävän parempaa sisältöä ankeaan elämäänsä.


    • Anonyymi

      Ladan tekniikka yksinkertaista ja pystyy korjailemaan paljon itse vaikkei olisikaan rasvanäppi. Varaosat halpoja kun virosta tai venäjältä tilaa.

    • Anonyymi

      Kaikki kiteytyy yhteen asiaan:
      Lada oli halpa.
      Se oli yleinen täällä kehitysmaassa ja suoraviivainen tekniikka oli vahvuus, kun romuja tekohengitettiin meidän äärioloissa.

      • Anonyymi

        Suomi ei ollut mikään kehitysmaa, vaan yksi maailman johtavista teollisuusvaltioista, mikä saa Suomen ja suomalaisten vihaajan vieläkin katkeran raivon valtaan, mikä on pelkästään hyvä asia 😃


      • Anonyymi

        Olisiko se sitten ollut juuri Ladojen ansiota, että niinkin pian kuin jo 1980-luvulla olimme maailman 8. rikkain kansakunta? Taloudelliset suomalaiset säästivät ostamalla halvan Ladan ja vaurastuivat siinä missä aiemmat talouden jättiläiset kuten Britannia ja Ranska tippuivat sijoituksissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko se sitten ollut juuri Ladojen ansiota, että niinkin pian kuin jo 1980-luvulla olimme maailman 8. rikkain kansakunta? Taloudelliset suomalaiset säästivät ostamalla halvan Ladan ja vaurastuivat siinä missä aiemmat talouden jättiläiset kuten Britannia ja Ranska tippuivat sijoituksissaan.

        ” Olisiko se sitten ollut juuri Ladojen ansiota, että niinkin pian kuin jo 1980-luvulla olimme maailman 8. rikkain kansakunta?”

        Ja nyt tuo ”suomalaisen vauraudea ainoa lähde ja syy” on kadonnut Suomen markkinoilta? Olisipa kestänyt markkinoilla vielä jokusen vuoden niin olisimme elintasossa ohittaneet USA:n!

        Voi mikä menetys!


      • Anonyymi

        Nimenomaan. Autovero oli silloin aivan älytön, yli tuplaten auton veroton hinta. 1980-luvun lopussa Ladan kanssa hinnalla kilpaili lähinnä Suzuki Alto joka oli sellainen moottoroitu roskalaatikko että tuskin kelpaisi enää edes mopoautoa etsivälle teinille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ” Olisiko se sitten ollut juuri Ladojen ansiota, että niinkin pian kuin jo 1980-luvulla olimme maailman 8. rikkain kansakunta?”

        Ja nyt tuo ”suomalaisen vauraudea ainoa lähde ja syy” on kadonnut Suomen markkinoilta? Olisipa kestänyt markkinoilla vielä jokusen vuoden niin olisimme elintasossa ohittaneet USA:n!

        Voi mikä menetys!

        Näin voi sanoa. Ladat katosivat 1980.luvun lopulla. Silloin Gorban aloitettua uudistuksensa ja vapautettua rajoituksia jobbarit ostivat ensin ladoja ja niiden jälkeen ikäloppuja mersuja ja veivät niitä itärajan taakse. Eipä mennyt monta vuotta, kun Suomi oli monella luvulla mitattuna historian syvimmässä lamassaan.

        Ladojen katoamisen myötä katosi myös perinteinen suomalainen säästäväisyys ja tilalle tuli 1980-luvun hullujen vuosien ahneus ja öyhötys, joka lopulta romahdutti taloutemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Autovero oli silloin aivan älytön, yli tuplaten auton veroton hinta. 1980-luvun lopussa Ladan kanssa hinnalla kilpaili lähinnä Suzuki Alto joka oli sellainen moottoroitu roskalaatikko että tuskin kelpaisi enää edes mopoautoa etsivälle teinille.

        Autovero oli tosiaan aivan älytön ja sitä ajoi voimakkaasti silloinen vasemmisto, johon moni vihreä kuului, ennen kuin perustivat oman puolueen. Nykyinen Vasemmistoliitto on autoilun suhteen paljon järkevämpi puolue kuin niin monin tavoin änkyrät SKDL tai SKP olivat.

        Korkeahan autoveron on Suomessa edelleen.

        Autovero, autoilun kaikenlainen vaikeuttaminen, parkkipaikkojen puute... eivät ne ole estäneet autoistumista, tuskin edes hidastaneet, mutta aiheuttaneet suunnattomasti harmia ihmisille ja ehkä sitä kautta kansanterveydellisiä ongelmia.

        Se politiikka oli täysin typerää ja se, että sitä on saatu muutettua edes hieman (vaikka ei kyllä kovin paljon), on niitä harvoja asioita, joista voin kiittää 1990-luvun oikealle siirtymistä ja josta syystä silloin kymmenlukujen vaihteessa myös kannatin oikeistoa.

        Muuten oikeiston saldo Suomessa on kyllä negatiivinen ja hullumaksi vain menevät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko se sitten ollut juuri Ladojen ansiota, että niinkin pian kuin jo 1980-luvulla olimme maailman 8. rikkain kansakunta? Taloudelliset suomalaiset säästivät ostamalla halvan Ladan ja vaurastuivat siinä missä aiemmat talouden jättiläiset kuten Britannia ja Ranska tippuivat sijoituksissaan.

        Suomi oli laskennallisesti rikas, kun markka pidettiin jonkin aikaa väkisin yli sen normaalin arvon. Kun oli sitten devalvoitava ja lopuksi päästettävä kellumaan, niin arvosta meni kai 30%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi oli laskennallisesti rikas, kun markka pidettiin jonkin aikaa väkisin yli sen normaalin arvon. Kun oli sitten devalvoitava ja lopuksi päästettävä kellumaan, niin arvosta meni kai 30%.

        No ei aivan noin. Markka delvavoitiin, jolloin arvo romahti. Kun pääoma pakeni edelleen, päästettiin kellumaan, jolloin vienti alkoi vetää hyvin pian ja markan arvo alkoi nousta.

        Ruotsin valuutta kelluu koko ajan.Se on markkinataloudessa normaalitilanne, jostain syystä Suomessa sitä on pelätty aina. Suomalaiset haluavat aina ylikorkeaa valuutan arvoa, että olisi millä mällätä kun käydään Thaimaassa tai muissa kehitysmaissa. Hinta siitä maksetaan velkaantumisena ja työttömyytenä.

        Kiina, Japani, Ruotsi, jopa Norja... niiden valuutat kelluvat ja nimenomaan siksi, että ne ovat joustanee hiljallee alaspäin, noiden maiden elintaso on erittäin korkea ja vakaalla pohjalla.

        Jos valuutan arvo ei jousta, on edessä AINA romahdus. Ennen romahdti valuutta, jonka jälkeen talous alkoi elpyä, nykyään romahtaa talous eikä elvy vuosikymmeniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei ollut mikään kehitysmaa, vaan yksi maailman johtavista teollisuusvaltioista, mikä saa Suomen ja suomalaisten vihaajan vieläkin katkeran raivon valtaan, mikä on pelkästään hyvä asia 😃

        Suomella on ja on ollut vahvuutensa, mutta autoilun kehitysmaa...
        Meidän jälkeen kalusto kelpaa lähinnä afrikkaan.

        Kuubassa on myös meitä alkeellisempaa, mutta niillä on toisaalta helpompi ilmasto.

        Tämä on sellainen ideologisen verotuksen tie, jossa kansantalous rämpii, päästellään enemmän ja ihmishenkiä on menetetty paljon, kun vero-ohjaus kurittaa jopa turvalaitteita.


    • Anonyymi

      Historiaa;
      Silloin 1970 L alussa oli elintaso melko matala.
      Vielä 1960 L ajeltiin mopolla ja mp. ja polkupyörällä. Siis duunarit ajoi ja maalaiset.
      Ei ollut varaa autoon.
      Sitte elintaso hieman koheni, ja oli "täystyöllisyys" jopa.
      NL valmisteinen lada oli se halpa auto, ja oli muitakin itä-blokin edullisempia, kuten warre, polski fiat, skoda, jne. Lada nosti suomen kansan pyörilleen.
      Myös halvat länsi autot, kuten renault, fiat, opel, ford, simca, hilman, sunbeam, mini, jne jne. olivat melko kehnoa laatua silloin. Eivät kestäneet kilometrejä, korjaus ja huoltotarve oli suuri, ja ruostuivat !!
      Niinpä se halpa lada olikin "hyvää laatua" hintaansa nähden.
      Itselläkin on ladasta paljon paremmat käyttö kokemukset, kuin esim ranskan ja englannin tuotteista.
      Ja ei se lada mikään huippu ollut., mutta siihen aikaan se oli hyvää vastinetta rahalle.
      Itse ajelin yli 10v. ladalla huoletta työmatkaa ja melko vähäisellä korjaustarpeilla. Korjaukset , huollot oli helppo itse tehdä.

      Nykyisissä autoissa on mielestäni liikaa särkyvää tekniikkaa, elektroniikkaa, joka kai ei toimi pitkään ilmastossamme. Olen huomannut.
      Lienee se korjailu ja huoltotarve osa markkinaa, jonkinlaista pakko-myyntiä.
      Koska haluttaessa nykyään osattaisiin tehdä toimiviakin autoja.

      • Anonyymi

        Japsit ensimmäisinä maailmanhistoriassa onnistuivat tuottamaan kohtuuhinnalla melko hyvää laatua. He kävivät usalaisissa autotehtaissa vakoilemassa ja alkoivat sitten tehdä omia laskelmiaan. He käyttivät omalla tavallaan todennäköisyyslaskelmia ja kehittivät tuotantomenetelmät, joissa edullisilla valmistusmenetelmillä saatiin aikaan hyvät laatutoleranssit ja niinpä sitten 1980-luvulla Reagan joutui neuvottelemaan japsien kanssa jopa autotuonnin rajoittamisesta. Kas kun japanilaisten autojen hinta/laatu-suhde oli aivan ylivoimainen kaikkiin muihin verrattuna ja se oli ratkaisevin auton valintaperuste kun suuret, ei niin suurituloiset, massat autoistuivat. Japanilaiset autot olivat myös edullisia käyttää, sillä myös polttoaineenkulutus oli pieni. Silläkin oli suuri merkitys vielä 1980-luvun alussakin, kun toisen öljykriisin aikaan ja muutama vuosi sen jälkeenkin polttoaine ei ollut mitenkään halpaa. Saattaa jopa olla polttoaineenkulutus oli 1970-luvun öljykriisin aikaan se tärkeämpi tekijä japanilaisten autojen läpimurrossa kuin edullinen hankintahinta.

        1980-luvulla japanilaiset valtasivat samalla strategialla myös viihde-elektroniikan markkinat. Blaupunktit ja Philipsit muuttuivat papparoisten karvalakkimalleiksi, kun markkinoille tulvivat huippuominaisuuksin huippulaatua olleet Akait, Alpinet, Sonyt, Hitachit ja mitä niitä kaikkia olikaan. Japsit kävivät kovaa kilpailua keskenään ja kehitys eteni huimaa vauhtia eteenpäin, milloin minkäkin tehtaan tuotteen ollessa testien huippua.

        Olivat ne upeita aikoja. Aivan toista kuin nykyajan masennusnuorison elämä.


    • Anonyymi

      Lada oli varmempi kuin joku Mirafiori.

      • Anonyymi

        Lada oli fiat! Jos tekniikaltaan 25 v uudempaa suunnittelua edustaneet mirafiorin tai unon omistajat olisivat olleet yhtä fanaattisia autonsa roplaajia kuin lada-miehet, niin ne olisivat vieläkin liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada oli fiat! Jos tekniikaltaan 25 v uudempaa suunnittelua edustaneet mirafiorin tai unon omistajat olisivat olleet yhtä fanaattisia autonsa roplaajia kuin lada-miehet, niin ne olisivat vieläkin liikenteessä.

        lada oli fiat 124. mutta se ladan moottori oli modernimpi.
        Fiat Mirafiori oli vanhanaikaisempi kuin lada. Itsellä oli pari mirafioria, niin tiedän.
        Vain kuoret oli muuttuneet mirafiorissa modernimmaksi..

        Silloin ennen lada oli siinä ajassa 1970 L, aivan hyvä halpa auto. Siis halpa auto, joka sarjassaan oli toimiva. ( moni muu halpa auto oli jopa huonompi).
        Mutta kun ladaa valmistettiin , oliko 2015 asti ? niin alkoi jo vähitellen vanheta se konstruktio.
        Kävi kuin us. autoteollisuuden tuotteille, jotka polki paikoillaan n. 50v. ja japsit ajoi ohi...

        Mutta muistaakseni lada tehtailla on tehty modernimpia halpa-autoja. Niitä ei kai ole tuotu suomeen. ( renault-dacia- lada, jne.. yhteistyö..)... Nyt kai kiina yhteistyö?


    • Anonyymi

      Hengenvaarallista ja sysirumaa ladaa tuotiin Suomeen vain säälistä. Kun Kremlin kanssa täytyi käydä suoraa oravannahkakauppaa, niin piti laskennallisesti tuoda meille saman verran mitä vietiin. Kunnon tuotavaa ei öljyn lisäksi ollut ja kun öljyä ei voinut käyttää määräänsä enempää, niin tuotiin myös ladanruppanoita.

    • Anonyymi

      Aikoinaan vertailtiin itä- ja länsi-autoja ja kun MERSU oli toiseksi HUONOIN niin LADA oli toiseksi PARHAIN.

      • Anonyymi

        Miksi asia on enää tärkeä? Ladaa ei ole tuotu maahan pariinkymmeneen vuoteen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi asia on enää tärkeä? Ladaa ei ole tuotu maahan pariinkymmeneen vuoteen!

        Se on vieläkin tärkeää NAURAA, parinkymmenen vuodenkin jälkeen!
        TOSIKKOna et ymmärrä tuossa vitsiä!


      • Anonyymi

        No nyt. Skp:n politrukki kommentoi. Mahtaa harmittaa ajaa vieläkin slarvalla.


    • Anonyymi

      Ladan loppumattomat ja jokaisessa autoyksilössä persoonalliset sähköviat kertoivat sen italialaisesta taustasta. Kytkin oli kulutustavaraa. Jarrut legendaarisen huonot. Vaikka moottori toimi pakkasella, iskunvaimentimet eivät.

    • Anonyymi

      Lada oli kuin Neuvostoliitto. Kaikki tiesi että molemmissa oli jotain pahasti pielessä. Neuvostoliitossa ihminen oli valtion palvelija, ei toisin päin. Ladan omistaja odotti, maksoi, palveli, korjasi ja huolsi autoaan. Auto taas väjyi, yllätti, kiusasi, lypsi ja petti omistajaansa.

    • Anonyymi

      Nykyäänkin, 2023, tarvittaisiin joku halpa yksinkertainen ajoneuvo Suomen köyhän kansan kulkuneuvoksi. ( halpa hankkia ja käyttää).
      Kun esim. maaseudulla ei enää julkista liikennettä ole. Ja massa-työttömyys, inflaatio, energia pula, eu ja sota maksut köyhdyttää ja runtelee suomalaisia.
      Vie kansan elinvoimaa.
      Köyhien massojen ja työvoiman liikkumista ja autoilua pitäisi helpottaa, eikä estää kuten nykyään tehdään, esim. törkeillä trafi maksuilla, siis köyhiä sortavilla tasa-veroilla, ja polttoaineen hinnoilla.

      Nykyisinä poliittisen super naivismin aikoina, eu sopuleina toimimisen aikoina, Suomen kehittäminen turvattomaksi kehitysmaaksi etenee. Visiona on pohjolan kongo, jossa lapsetkin pyhästi silvotaan, raiskataan ja ulkomaiset kaivosyhtiöt raiskaa maaperänkin ilman kunnon korvausta. ,
      Siksi, vastapainoksi, tarvitaan myös rakentavia ja kansakuntaa kehittäviäkin toimia nopeasti. siis tämän kehitysmaaksi muuttuvan Suomen köyhien tulisi taas päästä pyörilleen, kuten tapahtui 1970L lada auton ansiosta. uuteen taloudelliseen kasvuun.
      Aiemmin, NL nosti Suomen köyhien sosiaalista asemaa. Ja Turpeeseen sidottu köyhä kansa pääsi pyörilleen.
      Suomen oma teollisuus ei koskaan ole saanut aikaan köyhälle kansalle soveltuvaa ajoneuvoa. eikä muutakaan hyvin tuottavaa myytävää tuotetta alalle , huom!
      Suomen teollistuminen on ollut vaatimatonta, ja teollisuus työpaikatkin on viety ymmärtämättä ulkomaille. Siitä johtuu massa-työttömyys ongelmamme.
      Onko syynä matala koulutustaso, osaamispula teollisuudessa ja poliittisessa hallinnossa ? Vai mikä on syynä kansakunnan matalaan kehitystasoon ja oman kansan etujen huonoon kehitykseen ?

      • Anonyymi

        Suomen talous ja suomalaiset olisivat pärjänneet paljon paremmin, jos itänaapurina olisi umpiköyhän neukkulan sijasta ollut maa, jonka asukit olisivat kyenneet ostamaan muutakin kuin leipää. Tai saaneet ostaa. Kun idän ihmemaa ei elänyt markkinataloudessa, ei sinne voinut viedä tavaraa normaalia kautta vaan oravannahkakaupalla. Kulutustavaroita ei siis voitu viedä sinne normaalisti vientiyritysten ja tukkukaupan kautta ja kysynnän mukaisesti. Keskusjohto suunnitteli hankinnat 5 v etukäteen ja sitten joku virasto hankki luvat pienen määrän ostamiseen. Ihmiset eivät voineet ostaa normaaleja elämiseen tarvittavia asioita kuten kenkiä, sukkia tai hammasharjoja noin vaan. Niitä tuli kauppaan jos joku oli tehnyt tilauksen 5 v aikaisemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen talous ja suomalaiset olisivat pärjänneet paljon paremmin, jos itänaapurina olisi umpiköyhän neukkulan sijasta ollut maa, jonka asukit olisivat kyenneet ostamaan muutakin kuin leipää. Tai saaneet ostaa. Kun idän ihmemaa ei elänyt markkinataloudessa, ei sinne voinut viedä tavaraa normaalia kautta vaan oravannahkakaupalla. Kulutustavaroita ei siis voitu viedä sinne normaalisti vientiyritysten ja tukkukaupan kautta ja kysynnän mukaisesti. Keskusjohto suunnitteli hankinnat 5 v etukäteen ja sitten joku virasto hankki luvat pienen määrän ostamiseen. Ihmiset eivät voineet ostaa normaaleja elämiseen tarvittavia asioita kuten kenkiä, sukkia tai hammasharjoja noin vaan. Niitä tuli kauppaan jos joku oli tehnyt tilauksen 5 v aikaisemmin.

        Suomen kehitykselle oli erittäin hyvää aikaa kauppa NL kanssa. Myöhemmin Venäjän kauppa.
        Yli Velkaantumista ja talous-ongelmia alkoi ilmetä, kun eu kautta osallistuttiin eu pakotteisiin, ja nyt nato juoksutyttöinä isojen sotiin.
        Elintaso se vaan laskee näin toimien. Suomi velkaantuu.


      • Anonyymi

        Mites Kia?


    • Anonyymi

      Oliko lada edes halpa? Ovatko nykyautot kalliita? Eikö nykyisin ole halpaa autoa tarjolla? V. 2023 alussa halvin uusi mikä tahansa nettiautossa on 13.880 €. Ehkä suoralla kaupalla saa tuosta muutaman satkun pois.

      Lada 1200 maksoi v. 1975 pienen nettihaun jälkeen 15.000 mk. Kun katsoo rahan arvon muutoksen, niin tuo tekee... yllätys yllätys ... täsmälleen 13.880 euroa nykyrahassa! Lisäksi tuohon uuteen 2023 malliseen autoon saa pitkän takuun, mitä ladaan ei. Turvavarustelu on ihan toista luokkaa. Sisämitat ovat luultavasti aika lailla samat, 1975 oli autot pieniä nykyisiin verrattuna.

      Eli väite, ettei pienituloiselle ole tarjolla ladan veroista halpaa autoa ei pidä paikkansa.

      • Anonyymi

        Suomessa on kansaa kyykytetty mm. autoilulla. Lada aikoinaan oli halvimpia autoja. Ei ollut mistä valita.... Lada oli mopon jälkeen se kulkuväline.
        Nykyään saa jotain vaatimattomia pikku-autoja halvimpaan hintaan. Ja ne on nykyään niitä halpiksia.
        Uutisissa oli että auton keski-ikä Suomessa noin 12-13v.
        Nykyään yhä madaltuva elintaso vie ostovoimaa ( sota, inflaatio, energiakriisi..),
        niin kulutuskyky pieni palkkaisilla on edelleen onneton!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on kansaa kyykytetty mm. autoilulla. Lada aikoinaan oli halvimpia autoja. Ei ollut mistä valita.... Lada oli mopon jälkeen se kulkuväline.
        Nykyään saa jotain vaatimattomia pikku-autoja halvimpaan hintaan. Ja ne on nykyään niitä halpiksia.
        Uutisissa oli että auton keski-ikä Suomessa noin 12-13v.
        Nykyään yhä madaltuva elintaso vie ostovoimaa ( sota, inflaatio, energiakriisi..),
        niin kulutuskyky pieni palkkaisilla on edelleen onneton!

        Rehti ja reipas suomalainen äärikommunisti ei ladastaan luovu, useimmat jopa haudataan ladansa kanssa. Tosin Volga-hautajaiset ovat nykyään harvinaisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rehti ja reipas suomalainen äärikommunisti ei ladastaan luovu, useimmat jopa haudataan ladansa kanssa. Tosin Volga-hautajaiset ovat nykyään harvinaisuuksia.

        ei taida kuin se ylimielinen markkinatalous-uskovainen rakastua tavaraan ja mammonaan....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa on kansaa kyykytetty mm. autoilulla. Lada aikoinaan oli halvimpia autoja. Ei ollut mistä valita.... Lada oli mopon jälkeen se kulkuväline.
        Nykyään saa jotain vaatimattomia pikku-autoja halvimpaan hintaan. Ja ne on nykyään niitä halpiksia.
        Uutisissa oli että auton keski-ikä Suomessa noin 12-13v.
        Nykyään yhä madaltuva elintaso vie ostovoimaa ( sota, inflaatio, energiakriisi..),
        niin kulutuskyky pieni palkkaisilla on edelleen onneton!

        Nykyään köyhien autoilua on Suomessa estetty tasa-veroin, maksuin.
        Monen köyhän auto on halvempi jo, kuin vuoden trafi maksut!!
        Mieletön tilanne, ja tasa verot suosii varakkaita.

        Esim. Itsellä vanha mersu, jonka myynti hinta on muutamia satasia... On siis kulunut vanha auto. Niin trafi maksut vuodessa on suuremmat kuin auton arvo !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyään köyhien autoilua on Suomessa estetty tasa-veroin, maksuin.
        Monen köyhän auto on halvempi jo, kuin vuoden trafi maksut!!
        Mieletön tilanne, ja tasa verot suosii varakkaita.

        Esim. Itsellä vanha mersu, jonka myynti hinta on muutamia satasia... On siis kulunut vanha auto. Niin trafi maksut vuodessa on suuremmat kuin auton arvo !!

        Autoilua halutaan jostain syystä vähentää ainoastaan rajoittamalla kansan liikkumista nimenomaan pienituloisuutta painottaen.
        Vasen laita erityisesti.
        Aika tekopyhää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilua halutaan jostain syystä vähentää ainoastaan rajoittamalla kansan liikkumista nimenomaan pienituloisuutta painottaen.
        Vasen laita erityisesti.
        Aika tekopyhää...

        tasa verot on varakkaiden etu !!


    • Anonyymi

      Venäläisistä tuli juoppoja, koska NL:n aikaan viina oli ainoa jonottamatta saatavilla ollut "elintarvike". Tai tarvike yleensä. Talous oli mitoitettu niin, että ihmisten palkka riittää juuri ja juuri normaaliin ruokavalioon ja vaatteisiin, ehkä johonkin propagandaelokuvien lippuihin. Mutta kun kaupasta ei saanut mitään, jäi rahaa yli. Sillä ostettiin sitten viinaa ja säästettiin sitä ladaa varten 10 vuotta.

    • Anonyymi

      Aloitus ei siis pidä paikkaansa,l koska siinä on virheellistä tietoa. Lapsikin ymmärtää, ettei markkinoiden halvinta voi rinnastaa mersuun.

      • Anonyymi

        Niin mutta se halvin ei ollut kovin halpa ja kaupan päälle surkea, vetoinen, meluisa, ruma ja vaati jatkuvaa korjaamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta se halvin ei ollut kovin halpa ja kaupan päälle surkea, vetoinen, meluisa, ruma ja vaati jatkuvaa korjaamista.

        siinä tilanteessa ja ajassa oli se halvin ja kohtuudella toimiva.
        Valinnanvaraa ei juuri ollut.
        Itse siirryin mopon satulasta ladaan. Lämmin oli ajella töihin ja takaisin,
        jopa kauppaostokset kulki siinä. Kesälomallakin käytiin lapissa. Lada toimi 12v. työmatka-autona. Perushuolloilla. Sitten sen joku vielä osti ja ajoi kuulemma monia vuosia.
        Itse ostin volvon, ja siinä oli yhtä paljon huoltotarvetta kuin oli ladassa. Lisäksi volvo vei enemmän bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        siinä tilanteessa ja ajassa oli se halvin ja kohtuudella toimiva.
        Valinnanvaraa ei juuri ollut.
        Itse siirryin mopon satulasta ladaan. Lämmin oli ajella töihin ja takaisin,
        jopa kauppaostokset kulki siinä. Kesälomallakin käytiin lapissa. Lada toimi 12v. työmatka-autona. Perushuolloilla. Sitten sen joku vielä osti ja ajoi kuulemma monia vuosia.
        Itse ostin volvon, ja siinä oli yhtä paljon huoltotarvetta kuin oli ladassa. Lisäksi volvo vei enemmän bensaa.

        Piikkinokka Moskovanpoika oli myös erityisen hyvä ja oivallinen kulkupeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piikkinokka Moskovanpoika oli myös erityisen hyvä ja oivallinen kulkupeli.

        sodan jälkeen oli sen aikaista 1930 L opel tekniikkaa ! -aikanaan hyvä.


    • Anonyymi

      Lada 1200 ei kiinnosta, mutta 1500-1600 on soiva jokkispeli Fiatin TC:lla.

      • Anonyymi

        Näiden moottorit ovat jo yhtähyviä kuin Mirafiorissa vakiona.


    • Anonyymi

      Miksi Suomi ei ole koskaan saanut itse tehtyä ajoneuvoa joka olisi helpottanut Suomen köyhän kansan liikkumista?
      Oikeastaan tunturi mopo lienee ollut ainoa yritys 1960 L....

      Muuten Suomessa autoteollisuus on ollut vain muiden suunnitelmien ja mallien toteutusta. Siirtomaa tyylistä teollisuutta ja suhdanteiden mukaan nykyäänkin.
      Kokonpano työtä halvalla ostavat ulkomaalaiset yhtiöt.

      • Anonyymi

        Aidot suomalaiset automerkit: Sisu, Vanaja, Finlandia, Kabus, Teijo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aidot suomalaiset automerkit: Sisu, Vanaja, Finlandia, Kabus, Teijo

        Vähissä on kuluttaja tuotteet ollu Suomessa . Henkilö autot ulkomaisia malleja joita koottiin Suomessa.
        kuorma ja linja autoja on koritettu.... valmis osista on koottu hyviäkin ajoneuvoja.
        Ehkä kotimaisin oli hetken aikaa sisu, sisu d. moottorilla.
        Valmet traktori oli yritys tehdä kotimaista. Mutta sekin jotenkin onnettomasti valtrana myytiin ja sisu diesel moottorit amerikkalaiselle yritykselle. halvalla, siinä meni myös kasvuyhtiö valmet do brasil tosi halvalla...
        Että valtion omaisuutta on osattu kokoomus sdp kepu johdolla aina hävitetty ja halvalla !!
        Eräs Huippu on tämä sipilän toimi, kun laittoi taseen töihin ja seuraava hallitus luovutti uniperin sitten halavalla.....kehitysapuna Saksaan, ja kukaan ei ota vastuuta...

        Meillä on ollut vallassa sellainen toivottomuus, ettei täällä kannata kuluttaja tuotteita tehdä, jne. Massa-työttömyys päällä, ja samaan aikaan työn hinta liian korkea sivukuluineen.. - huono yhtälö.
        Nokia oli nopea pyrähdys, joka sekin hiipui pois kuluttaja tuotteista...


      • Anonyymi

        Vielä 80-luvulla suomalaisten keskimääräinen työmatkan pituus oli luokkaa 7 km (tosi on, käykää vaikka itse stat.fi sivuilla). Hyvinhän tuommoisen ajeli pappa-tunturilla varsinkin tuulisuojan kanssa. Itsekin ajelin sellaisella aikanaan myös talvikelillä. Saattoi laittaa ketjut tai nastarenkaat tuohon. Hyvät rukkaset piti olla käsissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vielä 80-luvulla suomalaisten keskimääräinen työmatkan pituus oli luokkaa 7 km (tosi on, käykää vaikka itse stat.fi sivuilla). Hyvinhän tuommoisen ajeli pappa-tunturilla varsinkin tuulisuojan kanssa. Itsekin ajelin sellaisella aikanaan myös talvikelillä. Saattoi laittaa ketjut tai nastarenkaat tuohon. Hyvät rukkaset piti olla käsissä.

        Liikkuminen oli muutenkin vähäisempää kun ei ollut varaa kulkuneuvoihin, tiet oli vaatimattomia, jne. Mopo hieman helpotti, sitä enne oli vain polkupyörä ja joillain hevonen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe