Hei
Blogi miten täytät arrayn random luvuilla kaikki eriä.
Tällainen aivonystyröita rassaava ohjelmointi ongelma,
https://praybook2.blogspot.com/2023/01/problem-fill-array-by-dice-numbers-all.html
Siis numeroa saa käyttää vain kerran, ja looppeja pitää olla mahdollisimman vähän. Ei koodia. Vain ongelman ratkaisu.
Blogi miten täytät arrayn random luvuilla kaikki eriä
14
113
Vastaukset
- Anonyymi
Poistin windowsin ennen sen asentamista!
- Anonyymi
Windowsissa ei mikään toimi
Kuka idiootti on keksinyt windowsin jossa mikään ei toimi ja äänissä järkyttävä latessi ja pelatessa kuva sumentuu - Anonyymi
? Minkä asensit
- Anonyymi
Duunaa taulukko missä on eri lukuja. Sitten teet sopivan kokoisen satunnaisen settilistan osoittamaan taulukon lukuihin. Vähän kuten se ikivanha lottoarvontatehtävä.
- Anonyymi
hmm.. sanoisin et saisi noin toimimaan oikein, vaan voisi tulla samoja numeroita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
hmm.. sanoisin et saisi noin toimimaan oikein, vaan voisi tulla samoja numeroita
Ei tule tietenkään samoja numeroita, koska taulukossa on vain eri lukuja.
Funtsi tehtävää lottokoneen kautta. Siellä on vain palloja, joissa eri lukuja, joista otetaan osa pihalle satunnaisessa järjestyksessä.
Käytännössähän tuon voi tehdä setin kauttakin, jos lukualue on pieni. Jos settiin ei jää riittävästi lukuja, niin sitten arvotaan muutama lisää.
Siis: täytä taulukko/lista/whatever randomeilla ja tee siitä setti. Jos ei pituus riitä, niin arvo vajauksen verran lisää randomeita. Tee setti taas. Jos ei riitä, niin jatka arpomista.
Lopputulos on kuitenkin se, että siinä joukossa ei ole kahta samaa lukua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tule tietenkään samoja numeroita, koska taulukossa on vain eri lukuja.
Funtsi tehtävää lottokoneen kautta. Siellä on vain palloja, joissa eri lukuja, joista otetaan osa pihalle satunnaisessa järjestyksessä.
Käytännössähän tuon voi tehdä setin kauttakin, jos lukualue on pieni. Jos settiin ei jää riittävästi lukuja, niin sitten arvotaan muutama lisää.
Siis: täytä taulukko/lista/whatever randomeilla ja tee siitä setti. Jos ei pituus riitä, niin arvo vajauksen verran lisää randomeita. Tee setti taas. Jos ei riitä, niin jatka arpomista.
Lopputulos on kuitenkin se, että siinä joukossa ei ole kahta samaa lukua."Ei tule tietenkään samoja numeroita, koska taulukossa on vain eri lukuja."
-Taulukko ei tule täyteen jos siinä enemmän kohtia kuin numeroita, tulee eroria
-Jos numerot on yli kuuden niin tulee vääriä numeroita
"Siis: täytä taulukko/lista/whatever randomeilla ja tee siitä setti. Jos ei pituus riitä, niin arvo vajauksen verran lisää randomeita. Tee setti taas. Jos ei riitä, niin jatka arpomista."
-Jos jatkaa arpomista luuppeja tullee lisää mikä ei ollut tavoite - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei tule tietenkään samoja numeroita, koska taulukossa on vain eri lukuja."
-Taulukko ei tule täyteen jos siinä enemmän kohtia kuin numeroita, tulee eroria
-Jos numerot on yli kuuden niin tulee vääriä numeroita
"Siis: täytä taulukko/lista/whatever randomeilla ja tee siitä setti. Jos ei pituus riitä, niin arvo vajauksen verran lisää randomeita. Tee setti taas. Jos ei riitä, niin jatka arpomista."
-Jos jatkaa arpomista luuppeja tullee lisää mikä ei ollut tavoiteEi ole pakko luupata, jos haluat käyttää enemmän muistia ja tehdä taulukon kaikista luvuista joita käytetään. Mutta tässä ei kerrottu kuinka isosta lukualueesta on kyse, niin on edettävä vähiten resursseja käyttävällä tavalla.
Lotto-harjoitus on siksi helppo, kun lukuja on vähän. Tehdään vaikka 39-alkioinen taulukko, joka täytetään luvuilla 1...39. Ensin arvotaan indeksi väliltä 0...sizeof(taulukko). Popataan ko. indeksin arvo pois taulukosta ja pushataan se tulostaulukkoon. Sitten arvotaan taas indeksi väliltä 0...sizeof(taulukko). Huomio taulukon koon tässä pienentyneen jo yhdellä (pop). Ja taas tulos pushataan tulostauluun arvo. Jatketaan tätä sitten tarpeeksi kauan.
Joissakin kielissä on myös shuffle-funktio, joka sekoittaa alkuperäisen taulukon alkiot. Silloin riittää, että nappaa jostain kohtaa taulukkoa halutun määrän peräkkäisiä alkioita.
Mutta tosiaan jos lukualue on vaikka 1.... 1000 triljoonaa, niin taulukon käyttö on poissuljettu. Silloin pitää alkaa luuppailemaan. Anonyymi kirjoitti:
Ei ole pakko luupata, jos haluat käyttää enemmän muistia ja tehdä taulukon kaikista luvuista joita käytetään. Mutta tässä ei kerrottu kuinka isosta lukualueesta on kyse, niin on edettävä vähiten resursseja käyttävällä tavalla.
Lotto-harjoitus on siksi helppo, kun lukuja on vähän. Tehdään vaikka 39-alkioinen taulukko, joka täytetään luvuilla 1...39. Ensin arvotaan indeksi väliltä 0...sizeof(taulukko). Popataan ko. indeksin arvo pois taulukosta ja pushataan se tulostaulukkoon. Sitten arvotaan taas indeksi väliltä 0...sizeof(taulukko). Huomio taulukon koon tässä pienentyneen jo yhdellä (pop). Ja taas tulos pushataan tulostauluun arvo. Jatketaan tätä sitten tarpeeksi kauan.
Joissakin kielissä on myös shuffle-funktio, joka sekoittaa alkuperäisen taulukon alkiot. Silloin riittää, että nappaa jostain kohtaa taulukkoa halutun määrän peräkkäisiä alkioita.
Mutta tosiaan jos lukualue on vaikka 1.... 1000 triljoonaa, niin taulukon käyttö on poissuljettu. Silloin pitää alkaa luuppailemaan.Luuppaamatta tästä harjoituksesta ei selviä. Idea lieneekin, että luuppaaminen minimoidaan ja että luuppien pituus on määrämittainen, siis ennustettava.
Aputaulukon käyttö edellä kuvatulla tavalla toimii, kun lukualue on pieni. Kaksi ei-sisäkkäistä luuppia sisältyy tähänkin ratkaisuun. Huomaa, että mm. shuffle-funktio sisältää luupin.
Jos lukualue on liian suuri taulukoitavaksi, tulee nopeasti mieleen seuraava ratkaisu.
Luvut tulostaulukossa pidetään suuruusjärjestyksessä esimerkiksi puurakennetta käyttäen. Luupataan: Arvotaan luku lukualueelta. Käydään tulostaulukko läpi pienimmästä luvusta alkaen ja milloin luku tulostaulukossa on pienempi tai yhtäsuuri kuin arvottu luku, arvottua lukua kasvatetaan yhdellä. Tulostaulukon läpikäynti päättyy viimeistään kun luku tulostaulukossa on suurempi kuin arvottu luku. Arvottu luku sijoitetaan tulostaulukkoon. Lukualuetta pienennetään yhdellä ja luuppaaminen jatkuu.
Ratkaisussa on kaksi sisäkkäistä luuppia. Lisäksi puurakenteen käsittely tarkoittaa eräänlaista luuppaamista. Jos arvottavia lukuja on vain vähän, tulostaulukon pitäminen järjestyksessä onnistuu yksinkertaisesti sisentämällä (joka vaatii oman luuppinsa).- Anonyymi
y2017 kirjoitti:
Luuppaamatta tästä harjoituksesta ei selviä. Idea lieneekin, että luuppaaminen minimoidaan ja että luuppien pituus on määrämittainen, siis ennustettava.
Aputaulukon käyttö edellä kuvatulla tavalla toimii, kun lukualue on pieni. Kaksi ei-sisäkkäistä luuppia sisältyy tähänkin ratkaisuun. Huomaa, että mm. shuffle-funktio sisältää luupin.
Jos lukualue on liian suuri taulukoitavaksi, tulee nopeasti mieleen seuraava ratkaisu.
Luvut tulostaulukossa pidetään suuruusjärjestyksessä esimerkiksi puurakennetta käyttäen. Luupataan: Arvotaan luku lukualueelta. Käydään tulostaulukko läpi pienimmästä luvusta alkaen ja milloin luku tulostaulukossa on pienempi tai yhtäsuuri kuin arvottu luku, arvottua lukua kasvatetaan yhdellä. Tulostaulukon läpikäynti päättyy viimeistään kun luku tulostaulukossa on suurempi kuin arvottu luku. Arvottu luku sijoitetaan tulostaulukkoon. Lukualuetta pienennetään yhdellä ja luuppaaminen jatkuu.
Ratkaisussa on kaksi sisäkkäistä luuppia. Lisäksi puurakenteen käsittely tarkoittaa eräänlaista luuppaamista. Jos arvottavia lukuja on vain vähän, tulostaulukon pitäminen järjestyksessä onnistuu yksinkertaisesti sisentämällä (joka vaatii oman luuppinsa).Puurakenne on tarpeeton, yksinkertainen sisentäminen onnistuu ilman erillistä luuppia siten, että tulostaulukon täyttäminen aloitetaan taulukon viimeisestä elementistä. Näin ollen sisentämisen edellyttämä lukujen siirto voidaan tehdä samalla kun arvottua lukua vertaillaan tulostaulukon lukuihin pienimmästä alkaen.
Toiminnan voi kääntää myös päinvastaiseksi eli tulostaulukon täyttäminen aloitetaan taulukon ensimmäisestä elementistä ja vertailu viimeisestä eli suurimmasta luvusta. Lukualuetta pienennetään alkupäästä eikä loppupäästä. Toiminnan tehokkuudessa ei ole eroa, mutta ensimmäisestä elementistä aloittaminen voi olla luontevampaa esimerkiksi jos arvottavien lukuen määrä ei ole ennalta tiedossa.
- Anonyymi
Typerys ei osaa edes avausta tänne tehdä ja menee Blogi kirjoittelemaan.
- Anonyymi
"all less that 6 more than one. We talk about 1,2,3,4,5,6." No, you talk about 2,3,4,5.
- Anonyymi
Just like this.
- Anonyymi
quicksort metodilla vaihdat numeroiden paikat, yksi c/c++ ohjelmointirivi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.
Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.37316085- 2646231
Tänään olisn uskaltanut
Ainakin luulen, kun tänään oli jotenkin varma olo. Olisin vähintään sanonut moi ja jos olisit ollut yksin olisin pyytäny113678- 1972767
Tiedäthän että
Pohdin paljon siirtymistä. Tulen surulliseksi tietyistä tai monistakin asioista. Siksi parempi kun saat elää vapaasti il142322- 1372229
Tiistaina nähdään.
Pitkästä aikaa. Minua on alkanut jännittää kovasti se näkeminen ja miten taas osaan olla. En tiedä yhtään oletko kiinnos1101660Sinusta jäi lopulta kuitenkin hyvä kuva
Vaikka voit ajatella itsestäsi kaikkea, mitä siinä mylläkässä saattoi tapahtua, mutta näin se on. Seurasin kyllä, ja mon481459Rattoisaa lauantai iltaa
Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa2411216- 891210