1 tyypin diabeetikot mitä masennuslääkkeitä otatte

Anonyymi-ap

Harkitsen niiden aloittamista, sillä mulla on pitkään jatkunut ahdistus ja sitä myötä kehittynyt lievä masennus. Pystyn siis syömään säännöllisesti, hoitamaan perusasioita, nousemaan ylös sängystä, mutta työttömänä työnhaku on kärsinyt ajoittain, sillä on kausia, jolloin en hae töitä tai edes yritä, sillä jokin estää mua. Liikunta on jäänyt ennen jaksoi käydä edes lenkillä. Pakottaminen siihen ei kiinnosta ja siksi yleensä liikun vain, jos kävelen kotoa paikkakuntani keskustaan tai muualle virastoon. Nykyisin kävelen jopa kerran viikossa 40 Min suunta harrastukseen, jotta en tarvitse maksaa ylihintaista bussilippua. Teen sen itseasiassa mielelläni, mutta muuten liikunta ei nappaa, vaikka tiedän, että rakastaisin sitä ja se kiinnostaisi.

Hoitotasapaino on paska, koska insuliini lihottaa. Olen muutenkin ylipainoinen, sillä aikoinaan uusi pitkävaikutteinen lisäsi painoa. Lääkärit eivät suostu ykköstyyppini vuoksi kirjoittamaan laihdutuslääkettä insuliinihoidon tueksi. Olen vegaani ja makeanhimon plus suolanhimo olen saanut kuriin, mutta ylipainoa silti liki 10 kiloa.

Masennuslääkkeet mietityttävät, mutta haluan saada elinvoiman, energiani ja motivaationi takaisin. Eniten mua mietityttää mahdollinen painonnousu. Miten teillä diabeetikkona, jotka olette joutuneet turvautumaan masennuslääkkeisiin on paino noussut? Onko ykköstyypin diabeetikolla mahdollisuus saada masennuslääkkeitä, kuten Voxra ja Wellbutrin? Kyseiset lääkkeet on masennuslääkkeitä ja pitävät painon joko tasaisena tai laskevat sitä. Onko kellään teistä kokemusta jommasta kummasta lääkkeestä tai lääkkeestä yleensäkin, joka ei nosta painoa lainkaan?

58

928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onko muuta pointtia kuin palstan aktivointi kysellä muilta kokemuksia asiasta kuin asiasta ?

      • Anonyymi

        Eikös palstan tarkoitus ole jakaa kokemuksia ja vertaistukea asiasta kuin asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös palstan tarkoitus ole jakaa kokemuksia ja vertaistukea asiasta kuin asiasta?

        Se on huomattu tehokkaasti, ettei tältä palstalta vertaistukea saa. Suosittelen Facebookin "1-tyypin aikuiset" -ryhmää mieluummin.

        Tältä palstalta saa pahan olon purkauksia ja kuten jo huomasitkin, jotkut ovat ottaneet elämäntehtäväkseen oksentaa nuo "aktivointi"-valitukset kun vähemmän käytetylle alueelle tulee uusi viesti. Heistä ei kannata välittää, heillä on syynsä toimia niin ja sinä olet heidän yläpuolellaan.

        Mikä pitkävaikutteinen sulla on? Joudutko syömään paljon turhaa evästä? Jos näin, joku luokkaa 16 h pätkäpaasto kannattaisi pitää siksi, että näet paljonko sinä aikana saat keskimääräiseksi vs-arvoksi. Tiukalla tasapainolla joku 4,5 - 6 pitäisi pysyä suunnilleen koko paaston ajan, jos noin tiukka tavoite pelottaa, joku 5,5 - 8 mmol/l.

        Sellaista masennuslääkettä, joka turvottaa ja hyöty on pieni, ei kannata käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on huomattu tehokkaasti, ettei tältä palstalta vertaistukea saa. Suosittelen Facebookin "1-tyypin aikuiset" -ryhmää mieluummin.

        Tältä palstalta saa pahan olon purkauksia ja kuten jo huomasitkin, jotkut ovat ottaneet elämäntehtäväkseen oksentaa nuo "aktivointi"-valitukset kun vähemmän käytetylle alueelle tulee uusi viesti. Heistä ei kannata välittää, heillä on syynsä toimia niin ja sinä olet heidän yläpuolellaan.

        Mikä pitkävaikutteinen sulla on? Joudutko syömään paljon turhaa evästä? Jos näin, joku luokkaa 16 h pätkäpaasto kannattaisi pitää siksi, että näet paljonko sinä aikana saat keskimääräiseksi vs-arvoksi. Tiukalla tasapainolla joku 4,5 - 6 pitäisi pysyä suunnilleen koko paaston ajan, jos noin tiukka tavoite pelottaa, joku 5,5 - 8 mmol/l.

        Sellaista masennuslääkettä, joka turvottaa ja hyöty on pieni, ei kannata käyttää.

        Kiitos näkemyksestäsi ja vinkistä! Joo tämän sivuston tuki on mikä on. Se on huomattu liian useaan kertaan. Tulin tänne siksi koska vanha diabetesliiton keskustelupalsta suljettiin pysyvästi jonkin aikaa sitten.

        Mulla on nykyisin Levemir. Toiminut hyvin luojan kiitos. Ennen oli yli 20 vuotta Lantus. Tresiban takia nousi paino, kun vaihdoin sen Lantuksesta. Pätkäpaastoa olen tehnyt itseasiassa yli 3 vuotta. Levemir sen onneksi sallii. Mun ongelma on se, että multa puuttuu henkistä voimaa ja motivaatiota alkaa edes joogaamaan tai mennä lenkille. Ennen sitä oli. Nykyisin pienikin vastoinkäyminen saa aikaan viikkoja kestävän ahdistuksen ja lievän masennuksen. Sitä ei ollut ennen 2019.


      • Anonyymi

        Minun mielestäni kysymys on ihan asiallinen ja varmaan moni fundeerata samoja asioita, niin että eikös palstan tarkoitus ole että kaikista asioista voi keskustella asia kannalla


    • Anonyymi

      Lääkäri määrää masennuslääkkeen, jos katsoo sinun siitä hyötyvän. Täältä on turha kysellä mitään, ei meistä kukaan lääkettään itse ole valinnut.

      • Anonyymi

        Kysyin asiaa siksi, että osaisin lääkärin kirjoittaessa varautua tulevaan. Moni lääkäri on tuputtanut mulle aiemmin nukahtamista tai rauhoittumista varten psykoosilääkkeitä. Miksi psykoosilääkkeitä, kun en näe harhoja. Käsittääkseni SSRI-lääkkeet on ne, jotka on tarkoitettu masennukseen.
        Minua kiinnostaa vain tietää, että miten kyseiset lääkkeet on vaikuttaneet erityisesti diabeetikoilla.

        Onko se jotenkin väärin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyin asiaa siksi, että osaisin lääkärin kirjoittaessa varautua tulevaan. Moni lääkäri on tuputtanut mulle aiemmin nukahtamista tai rauhoittumista varten psykoosilääkkeitä. Miksi psykoosilääkkeitä, kun en näe harhoja. Käsittääkseni SSRI-lääkkeet on ne, jotka on tarkoitettu masennukseen.
        Minua kiinnostaa vain tietää, että miten kyseiset lääkkeet on vaikuttaneet erityisesti diabeetikoilla.

        Onko se jotenkin väärin?

        Ei kannata syödä ssri-lääkkeitä. Ne eivät poista masennusta. Lievittävät hetkeksi vointia. Ne lisäävät kauan käytettyinä ahdistusta ja masennusta. Eivät paranna mitään. Jokin muu valmiste olisi parempi. Vielä parempi on liikunta. Liikunta itsessään poistaa jo ahdistusta ja masennusta. Voisit testata. Ylös ulos ja lenkille. Se auttaa monella tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata syödä ssri-lääkkeitä. Ne eivät poista masennusta. Lievittävät hetkeksi vointia. Ne lisäävät kauan käytettyinä ahdistusta ja masennusta. Eivät paranna mitään. Jokin muu valmiste olisi parempi. Vielä parempi on liikunta. Liikunta itsessään poistaa jo ahdistusta ja masennusta. Voisit testata. Ylös ulos ja lenkille. Se auttaa monella tavalla.

        Taidat olla itse ahdasmielinen. Kuten sanoin jo tekstissäni, niin mun on hankalaa lähteä ulos liikkumaan tai edes tehdä mitään kotona treeniin liityvää, kun jokin mua estää. Miettinyt usein mutta jäänyt loppujen lopuksi. Mielenkiintoa löytyisi, mutta jokin psyykkeestä estää. Pakottaminen on sama kuin vetäisi ranteet auki.

        Lue ensi kerralla teksti uudelleen tai ole hiljaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla itse ahdasmielinen. Kuten sanoin jo tekstissäni, niin mun on hankalaa lähteä ulos liikkumaan tai edes tehdä mitään kotona treeniin liityvää, kun jokin mua estää. Miettinyt usein mutta jäänyt loppujen lopuksi. Mielenkiintoa löytyisi, mutta jokin psyykkeestä estää. Pakottaminen on sama kuin vetäisi ranteet auki.

        Lue ensi kerralla teksti uudelleen tai ole hiljaa.

        En ole ahdasmielinen, koitan auttaa. Mielummin jokin muu kuin ssri-lääke. Vaikka loratsepaami tai kokeilemalla jokin muu. Koska ssri-lääke aiheuttaa samoja oireita mihin sitä otetaan, kun siihen syntyy riippuvuus. Riippuvuusoireet ovat ahdistus, hermoilu ja masennus, kun lääkettä ei ole verenkierrossa. Joten lääkkeestä (kuten kaikista masennuslääkkeistä) on vaikea päästä sitten myöhemmin eroon. Siksi vaikka kävely siinä pihapiirissä olisi pitkällä tähtäimellä parempi vaihtoehto. Vaikka vain puoli tuntia päivässä. Ja juttelu ihmisten kanssa. Kaikenlainen toiminta joka rikkoo vähän vanhoja rutiineja, askel askeleelta. Koira olisi hyvä juttu, olisi pakko ulkoilla.


      • Anonyymi

        Mitä väärää siinä on jos hän kysyy jos joillakin muillakin oma ajatukset näissä asioissa. Kyllä hän tietää että lääkäri EHDOTTAA jotain lääkettä, siis määrää yhteistoiminnassa potilaan kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla itse ahdasmielinen. Kuten sanoin jo tekstissäni, niin mun on hankalaa lähteä ulos liikkumaan tai edes tehdä mitään kotona treeniin liityvää, kun jokin mua estää. Miettinyt usein mutta jäänyt loppujen lopuksi. Mielenkiintoa löytyisi, mutta jokin psyykkeestä estää. Pakottaminen on sama kuin vetäisi ranteet auki.

        Lue ensi kerralla teksti uudelleen tai ole hiljaa.

        Ahdistuksessakin on eri vaiheita, silloin kun tuntuu ettei voi lähteä ulkoilemaan niin ei kannata itseään pakottaa , se lisää ahdistusta.
        Mene ihan pieniä lenkkejä silloin kun huomaan että voit, kyllä se siitä ajan kanssa paranee ja jos saa lääkettä , niin huomaa pienen ajan päästä että ahdistus ei ole niin kovaa ja voi vaikka pienen lenkin tehdä, sitäkin voi kerta kerralla pidentää ihan vaan pienillä metreillä, lopulta sujuu ihan luonnollisesti. Joten tsemppiä sinulle, kyllä se paremmaksi muuttuu ajan kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole ahdasmielinen, koitan auttaa. Mielummin jokin muu kuin ssri-lääke. Vaikka loratsepaami tai kokeilemalla jokin muu. Koska ssri-lääke aiheuttaa samoja oireita mihin sitä otetaan, kun siihen syntyy riippuvuus. Riippuvuusoireet ovat ahdistus, hermoilu ja masennus, kun lääkettä ei ole verenkierrossa. Joten lääkkeestä (kuten kaikista masennuslääkkeistä) on vaikea päästä sitten myöhemmin eroon. Siksi vaikka kävely siinä pihapiirissä olisi pitkällä tähtäimellä parempi vaihtoehto. Vaikka vain puoli tuntia päivässä. Ja juttelu ihmisten kanssa. Kaikenlainen toiminta joka rikkoo vähän vanhoja rutiineja, askel askeleelta. Koira olisi hyvä juttu, olisi pakko ulkoilla.

        Näissä lääkkeissä on niinkin että lääkityksen alussa tunteen usein olonsa huonommaksi mutta kun jaksaa sen alun niin jatkossa helpottaa .
        Sitten me ihmiset ei olla samasta muotista valettuja mitenkään se mikä sopii yhdelle ei välttämättä sovi toiselle
        Nämä sairaudet on niin että,paraneminen etenee hitaasti kaksi askelta eteen päin yksi taakse päin ennekö olo tasaantuu.
        Juuri sekin että tapaa muita ihmisiä katkaisee yksinäisyyden spiraalin, ja olo on heti parempi, vaikka vaan naapurin kanssa muutama sana vaihdettaisiin


    • Cipralex ja Efector ovat yleisiä.

      • Anonyymi

        En löytänyt tuolla Efector nimellä mitään valitettavasti. Kiitos kuitenkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En löytänyt tuolla Efector nimellä mitään valitettavasti. Kiitos kuitenkin.

        Katso venlafaksiinia, venlafaxin taitaa ollalla tuotenimi.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Katso venlafaksiinia, venlafaxin taitaa ollalla tuotenimi.

        Venlafaksiinia myydään näköjään nimillä Efexor Depot ja Venlafaxin KRKA, Venlafaxin Orion ja Venlafaxin Ratiopharm. Vaikuttava aine on siis venlafaksiini, englanniksi venlafaxine.

        https://asiointi.kela.fi/laakekys_app/LaakekysApplication?kieli=fi

        Lääkäri ilahtuu, kun potilas tulee vastaanotolle ja kertoo suoraan mitä lääkettä hänelle on määrättävä. Onhan potilas perehtynyt asiaan huolellisesti etukäteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Venlafaksiinia myydään näköjään nimillä Efexor Depot ja Venlafaxin KRKA, Venlafaxin Orion ja Venlafaxin Ratiopharm. Vaikuttava aine on siis venlafaksiini, englanniksi venlafaxine.

        https://asiointi.kela.fi/laakekys_app/LaakekysApplication?kieli=fi

        Lääkäri ilahtuu, kun potilas tulee vastaanotolle ja kertoo suoraan mitä lääkettä hänelle on määrättävä. Onhan potilas perehtynyt asiaan huolellisesti etukäteen.

        Ihan noin se ei mene. Mahdollisten lääkkeiden haittavaikutuksista on sen sijaan hyvä olla selvillä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Katso venlafaksiinia, venlafaxin taitaa ollalla tuotenimi.

        Kiitos, nyt löytyi hyvin


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ihan noin se ei mene. Mahdollisten lääkkeiden haittavaikutuksista on sen sijaan hyvä olla selvillä.

        Psykologisesti ajateltuna on niin että usein ihminen joka lukee haittavaikutukset ennen kun aloittaa lääkityksen saa myös näitä haittavaikutuksia vetäjänä on pelko. Moni ihminen ei edes lue haittavaikutuksia ja jos jotain epätavallista on voinnissa niin sitten vasta katsoo että olisiko se lääkkeistä riippuvainen ilmiö.
        Moni ei tiedä edes miksi näitä moninaisia ns haittavaikutuksia mainitaan lääkkeen mukana olevassa selostuksessa . Joten paras kun ei niitä lue edes kun aloittaa lääkityksen.


    • Anonyymi

      Olen kärsinyt nuorempana yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä ja masennuksesta, ykkönen myös. Tuolloin sain lääkäriltä fluoksetiinireseptin, määräsi hoidoksi myös yhden kävelylenkin päivittäin. Molemmat auttoivat, myös terveellinen ja säännöllinen ravinto. Oletko saanut terapiaa?

      • Anonyymi

        Aloitin viime vuonna terapian, mutta vaihdoin kuin alussa, kun edellinen teki jatkuvasti ohareita. On auttanut hieman, mutta edessä on pitkä matka parantumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin viime vuonna terapian, mutta vaihdoin kuin alussa, kun edellinen teki jatkuvasti ohareita. On auttanut hieman, mutta edessä on pitkä matka parantumiseen.

        Jatkoa vielä edelliseen. Sulla taisi mun tutkimusten perusteella olla lihottava lääke. Tuota haluan juuri välttää. Mun tavoitteena on saada itselleni Bupropion, cipralex tyyppisen lääkkeen. Tosin en ole varma, että miten innokkaasti lääkärit Suomessa myöntää reseptejä ykköstyypeille, jotka eivät nosta painoa ja saattavat vaatia insuliini annoksen muutoksia.


    • Anonyymi

      Ssri-lääkkeet vie sitten kaikki seksihalut pois. Masennuslääkkeiden haittapuolet kannattaa ymmärtää ajoissa. Vaikka ne lievittävät ahdistusta hetkeksi niin niillä on myös huonoja vaikutuksia.
      Jos alkaisit liikkua vaikka ensin 10 min päivässä ja lisäisit joka päivä lenkin pituutta. Tottuisit ulkoiluun pikku hiljaa.
      Mutta tietysti jos ahdistus on hankalaa ja estää normaalin elämämisen niin sitten lääkettä, ulkoilua ja kaikkea sellaista mistä saa energiaa ja intoa elämään.
      Avantouintia suosittelisin talvella tai kylmiä suhkuja ja saunaa.

      • Anonyymi

        Mun on ollut viime aikoina psyykkeen takia haasteita mennä liikkumaan muuten vaan. Kyttään tässä kerran päivässä lääkäriaikoja netistä josko saan varattua ennen helmikuuta ajan. Viimeksi katsottuna varta 28.2., kun mulla diabetes lääkäri ensi kuun alussa. Kiitos tuesta kuitenkin.


      • Anonyymi

        SSRI-lääkkeitähän mainostettiin turvallisena vaihtoehtona, kun ne tulivat 90-luvun alussa.
        Ja kuinka ollakaan, laulaja Del Shannon ampui aivonsa pellolle 1991 (hän oli aloittanut Prozacin niihin aikoihin)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SSRI-lääkkeitähän mainostettiin turvallisena vaihtoehtona, kun ne tulivat 90-luvun alussa.
        Ja kuinka ollakaan, laulaja Del Shannon ampui aivonsa pellolle 1991 (hän oli aloittanut Prozacin niihin aikoihin)

        Lääkkeet vaikuttavat eri tavoin jokaiseen ihmiseen. Mulle on aiemmin tuputettu jopa psykoosilääkkeitä ilman kunnon diagnoosia. Jo pelkästään ärtymyksen ja ahdistukseen. Kaiken lisäksi psykoosilääkettä jo pelkästään nukkumiseen. Voit arvata, että kieltäydyin.

        Siksi olen tutkinut omaehtoisesti eri masennuslääkkeen taustoja ja kokemuksia. Tämä on myös syy siihen miksi loin tämän ketjun. Toivon mukaan joku diabeetikko löytää tulevaisuudessa tämän itse.


      • Anonyymi

        Siis se että masennuslääke vie pois seksihalut ei koske kaikkia ihmisiä, monesti kyllä näin on. Mutta ei saa yleistää , moni ihminen syö näitä lääkkeitä kauankin eivätkä ole kärsineet mitenkään, siis seksihalut tallessa kuten aina.
        Se ei ole koskaan okay että yleistetään joku asia sanomalla että se ja se lääke vaikuttaa jokållain pahalla tavalla ihmiseen, koska yhteen saattaa vaikuttaa , toiseen ei.
        Niin että kun ei viljele toisten sanomia ennakkoluuloja niin paraneminenkin tapahtuu jokaiselle omalla vauhdillaan lääkkeiden kanssa tai ilman niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lääkkeet vaikuttavat eri tavoin jokaiseen ihmiseen. Mulle on aiemmin tuputettu jopa psykoosilääkkeitä ilman kunnon diagnoosia. Jo pelkästään ärtymyksen ja ahdistukseen. Kaiken lisäksi psykoosilääkettä jo pelkästään nukkumiseen. Voit arvata, että kieltäydyin.

        Siksi olen tutkinut omaehtoisesti eri masennuslääkkeen taustoja ja kokemuksia. Tämä on myös syy siihen miksi loin tämän ketjun. Toivon mukaan joku diabeetikko löytää tulevaisuudessa tämän itse.

        Mikä sitten mielestäsi on kunnon diagnoosi. Sillä,esim ahdistusta ei diagnostiseerata millään kokeilla siis verikokeessa ei näy ei liioin röngtenissä . Lääkäri kirjoittaa lääkkeet miten näkee potilaan tilan ja kuuntelee miten potilas itse kokee sairautensa.
        Joten diagnoosi perustuu siitä miten keskusteluissa käy ilmi potilaan sairaus.
        Ja sitten on niinkin että lääkäri näkee potilaan tila ihan eri näkökulmasta kun potilas sen itse näkee, ja kirjoittaa lääkkeet , silloin ihminen ilman lääketieteellistä koulutusta ei voi arvioida omaa tilaansa koska hänellä ei ole siihen alustavaa koulutusta .
        Moni joka kieltäytyy lääkkeistä tulee tarvitsemaan myöhemmin apua aika paljon.
        Joten ollaanhan me ihmiset erilaisia , kullakin omat vaivat ja tuntemukset omasta itsestään


    • Anonyymi

      Sanosin, että muutama hyvä kaveri korvaa huonon masennuslääkkeen. Ja jos niitä on mahollista saada vähän enemmän niin vielä parempi. Sellaseen panostasin.
      Panostasin lääkkeettömiin keinoihin, kun se kantaa pitemmälle ajan kanssa.
      Itsekin potenu masennusta ja ahistusta aikoinaan.

      • Anonyymi

        Sosiopaatti ei ihmisiä ympärilleen kaipaa. En ainakaan minä itse. Olen sitä paitsi introvertti, joten kaikki ihmissuhteet rajallisia. Huomannut, että mieli lepää kun ei ole koko ajan ihmisiä puhumassa tai ympärillä. Puhutaan kyllä mun elämässä olevien ihmisten kanssa viikottain, muttei päivittäin.

        Mene muualle itkemään, jos olet mieleltäsi rajoittunut. Kaikki eivät pääse eroon ahdistuksesta tai masennuksesta ilman lääkkeitä. Hyvällä tuurilla syön vain parin vuoden ajan ja jatkan sen jälkeen ilman.


      • Masennuksessa on ongelmana se, että mikään ei kiinnosta eikä kykene mihinkään. Ei pysty eikä halua mennä ulos eikä hankkia uusia ystäviä.

        En tiedä onko olemassa jotain vertaistukea tarjoavia yhdistyksiä tms..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sosiopaatti ei ihmisiä ympärilleen kaipaa. En ainakaan minä itse. Olen sitä paitsi introvertti, joten kaikki ihmissuhteet rajallisia. Huomannut, että mieli lepää kun ei ole koko ajan ihmisiä puhumassa tai ympärillä. Puhutaan kyllä mun elämässä olevien ihmisten kanssa viikottain, muttei päivittäin.

        Mene muualle itkemään, jos olet mieleltäsi rajoittunut. Kaikki eivät pääse eroon ahdistuksesta tai masennuksesta ilman lääkkeitä. Hyvällä tuurilla syön vain parin vuoden ajan ja jatkan sen jälkeen ilman.

        Epäsosiaalinen ei ole sosiopaatti.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Epäsosiaalinen ei ole sosiopaatti.

        Mutta mä olenkin diagnosoitu sosiopaatti, joka on osittain epäsosiaalinen. Jokainen sosiopaatti tai narsisti ei ole samanlainen. Yksilöitä mekin ollaan.
        En vain tarvitse ihmisiä niin paljon ympärilleni ja nautin minimaalisesta kanssa käymisestä.

        Taitaa olla herkkä aihe sulle tuo ihmisistä etäällä eläminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sosiopaatti ei ihmisiä ympärilleen kaipaa. En ainakaan minä itse. Olen sitä paitsi introvertti, joten kaikki ihmissuhteet rajallisia. Huomannut, että mieli lepää kun ei ole koko ajan ihmisiä puhumassa tai ympärillä. Puhutaan kyllä mun elämässä olevien ihmisten kanssa viikottain, muttei päivittäin.

        Mene muualle itkemään, jos olet mieleltäsi rajoittunut. Kaikki eivät pääse eroon ahdistuksesta tai masennuksesta ilman lääkkeitä. Hyvällä tuurilla syön vain parin vuoden ajan ja jatkan sen jälkeen ilman.

        Kenenä nyt yrität esiintyä mies trolli? Mene kysyy lääkäriltä! Levität väärää tietoa joistain ykköstyypin diabeetikoista!


    • Anonyymi

      » Olen vegaani ja makeanhimon plus suolanhimo olen saanut kuriin, mutta ylipainoa silti liki 10 kiloa. »

      Kiinnostaisi itseä veganismi, mutta lankesin välillä taas syöpöttelemään sekaruokaa. Kiva kuulla että joku on päässyt ruoanhimosta pois.

      • Anonyymi

        Se kaikki vei vuosia. Voin sanoa, että siirryin 2020 alussa kasvispohjaiseen ruokavalioon. Lihan syönti loppui, mutta meren elävät pysyivät. Palattuani Suomeen koronan aikoina aloin lipsua, joten söin sekaruokaa. Viime vuonna päätin jättää lihan kokonaan pois, sillä kesän aikana ärsytti ummehtunut hien haju. Kasvissyöjillä kun harvoin haisee hiki miltään.

        Jouduin muutenkin muuttamaan ruokavaliota jo kevään aikana, kun diabeteshoitaja ilmoitti, että paha kolesteroli oli koholla ja uusien suositusten mukaan pitäisi olla 1,8 kohdalla. Se oli silloin 3,7. 4-5 kuukauden jälkeen edellisistä verikokeista se oli laskenut 2,9. Olin ja edelleen olen joutunut jättämään tuotteet, jotka sisältävät palmu- ja rapsiöljyä sekä kookosrasvaa. En esim. syö monia vegaani tuotteita, sillä ne sisältää rapsiöljyä. Sama sipsien ja suolattujen pähkinöiden kanssa. 98% kaupan sipsipusseista ja suolatuista pähkinäpusseista on mennyt boikottiin. Sama pakaste pizzat, suklaat, karkit, patukat ja muut einekset, jotka sisältää vähänkin edellä mainittuja kasvisöljyjä. Paino ei ole mennyt alas, mutta arvot parantuneet toki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se kaikki vei vuosia. Voin sanoa, että siirryin 2020 alussa kasvispohjaiseen ruokavalioon. Lihan syönti loppui, mutta meren elävät pysyivät. Palattuani Suomeen koronan aikoina aloin lipsua, joten söin sekaruokaa. Viime vuonna päätin jättää lihan kokonaan pois, sillä kesän aikana ärsytti ummehtunut hien haju. Kasvissyöjillä kun harvoin haisee hiki miltään.

        Jouduin muutenkin muuttamaan ruokavaliota jo kevään aikana, kun diabeteshoitaja ilmoitti, että paha kolesteroli oli koholla ja uusien suositusten mukaan pitäisi olla 1,8 kohdalla. Se oli silloin 3,7. 4-5 kuukauden jälkeen edellisistä verikokeista se oli laskenut 2,9. Olin ja edelleen olen joutunut jättämään tuotteet, jotka sisältävät palmu- ja rapsiöljyä sekä kookosrasvaa. En esim. syö monia vegaani tuotteita, sillä ne sisältää rapsiöljyä. Sama sipsien ja suolattujen pähkinöiden kanssa. 98% kaupan sipsipusseista ja suolatuista pähkinäpusseista on mennyt boikottiin. Sama pakaste pizzat, suklaat, karkit, patukat ja muut einekset, jotka sisältää vähänkin edellä mainittuja kasvisöljyjä. Paino ei ole mennyt alas, mutta arvot parantuneet toki.

        Pehmeä rasva kylläkin parantaa kolesteroliarvoja. Kova rasva ja huonot hiilihydraatit huonontavat niitä.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Pehmeä rasva kylläkin parantaa kolesteroliarvoja. Kova rasva ja huonot hiilihydraatit huonontavat niitä.

        Näin on. Onneksi näiden radikaali eliminointi auttoi paljon. Ollaan menty parempaan suuntaan. Hitaasti, mutta varmasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on. Onneksi näiden radikaali eliminointi auttoi paljon. Ollaan menty parempaan suuntaan. Hitaasti, mutta varmasti.

        Miksi välttelet rapsiöljyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi välttelet rapsiöljyä?

        Se on haitallista sydämelle ja verelle.
        Rapsiöljy sisältää runsaasti erukahappoa, jolla nähdään yhteys sydänsairauksiin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on haitallista sydämelle ja verelle.
        Rapsiöljy sisältää runsaasti erukahappoa, jolla nähdään yhteys sydänsairauksiin

        Rypsiöljystä on jalostettu erukkahappo pois aikoja sitten ja esimerkiksi Lyonin sydäntautitutkimuksessa rypsiöljyryhmällä oli huomattavasti pienempi sydäntautikuolleisuus kuin voiryhmällä. Sitä myös suositellaan ravitsemussuosituksissa.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Rypsiöljystä on jalostettu erukkahappo pois aikoja sitten ja esimerkiksi Lyonin sydäntautitutkimuksessa rypsiöljyryhmällä oli huomattavasti pienempi sydäntautikuolleisuus kuin voiryhmällä. Sitä myös suositellaan ravitsemussuosituksissa.

        Hintatasolla samalla tasolla kuin rypsiöljy, mutta hieman haitallisempi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hintatasolla samalla tasolla kuin rypsiöljy, mutta hieman haitallisempi.

        Rypsi- ja rapsiöljyn rasvahappokoostumus ovat samat.


    • Anonyymi

      Ihan vaan kysyn onko tarkistettu HB ferritiini , B12, folaatti, D kilpirauhaskokeet. Kilpirauhasestahan ei lääkärit ymmärrä yhtään mitään. Menisin labraan ottaa Synlab, Louna toimii kaikkialla eikä tartte lääkärin lähetettä, halpoja paketteja jossa on nämä kaikki. Kyllähän lääkärit mielellään masennusdaig. antaa ja lääkityksiä listään kun ei vastetta. Jos haluatte elää ja olla kunnossa niin ottakaa ohjat omiin käsiin.

      • Anonyymi

        Suosittelen myös lämpimästi ferritiinin testausta, B12 ja folaatti varsinkin jos on kasvissyöjä.
        Lääkärit ovat kovia dumaamaan matalan ferritiinin "naistenlehtien hömpäksi", mutta mainitsemiesi lisäksi myös Puhdissa voit mittauttaa nuo ilman lähetettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suosittelen myös lämpimästi ferritiinin testausta, B12 ja folaatti varsinkin jos on kasvissyöjä.
        Lääkärit ovat kovia dumaamaan matalan ferritiinin "naistenlehtien hömpäksi", mutta mainitsemiesi lisäksi myös Puhdissa voit mittauttaa nuo ilman lähetettä.

        Ja jos on mies niin testosteronit.


      • Anonyymi

        Mulla on kaikki verikokeet ok, paitsi pitkäaikaissokeri lievästi koholla. Kilpirauhasen kanssa oli teininä lyhyen ajan haasteita, mutta se saatiin pysyvästi korjattua. Muuten jopa tunto kehossa hyvä.


    • Anonyymi

      Eiköhän masenus katoa,kun otat haltuun elämäsi. Liikunnan mukaan arkeen ja ulkoilun. Sihen et mukaan tarvitse ketään.Ulkoilla voi yksinkin ja liikuntaan voi mennä yksinkin. On paljon eri liikunta mutoja ojattuna ja mutkin sinne mene yksin. Suuri syy masenukseen naisilla on hoitavat sitä alkoholilla ja savukeilla. Valvovat yöt ja ajallan eivät nouse ylös. Syttävät hirveä lapsuus tai EX mies. Kun eivät ota reali ajassa vastuuta omasta elämästä.

      • Anonyymi

        Menetkö muualle kitisemään, kun et tajua masennuksesta tai masennuksen tunteesta mitään?! Sun sanomiset ei pahemmin auta mun mielialaan tai oloon yhtään, joten painu helvettiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menetkö muualle kitisemään, kun et tajua masennuksesta tai masennuksen tunteesta mitään?! Sun sanomiset ei pahemmin auta mun mielialaan tai oloon yhtään, joten painu helvettiin.

        Valitettavasti ihmiset eivät ymmärrä mitä masennus on. Ulkoilu ei auta, ei piristä eikä masentunut ehkä saa aikaiseksi mennä ulos. Tätä kirjaa voi suositella masentuneille: https://rantakokko.wordpress.com/2018/10/16/kirja-arvio-zen-tie-depression-lapi-1999/


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Sitä kysyisin vielä, että voiko potilas itse vaikuttaa siihen, että määrääkö lääkäri psykoosilääkkeitä vai masennuslääkkeitä?
      Mulle on aiemmin yritetty tuputtaa psykoosilääkkeitä, mutta luonnollisesti kieltäydyin, koska mitään diagnoosia ei vielä ollut. Se kirjoitettiin vasta B-lausuntoon viime vuonna ja sekin oli epäselvä sellainen.

      En koe olevani psykoottinen tai muutenkaan harhainen. Lisäksi riskinä olisi aloituksen jälkeen kolesteroliarvojen nousu. Sitä taas en halua. Pienen tutkimukseni jälkeen olen esim. Facebook tukiryhmässä nähnyt monen masentuneen käyttävän antipsykoottisia lääkkeitä masennukseen tai vähintään nukahtamiseen.

      • Anonyymi

        Voi vaikuttaa, mutta eri lääkärit sietävät potilaalta eri tavalla neuvoja, opastusta ja toiveita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vaikuttaa, mutta eri lääkärit sietävät potilaalta eri tavalla neuvoja, opastusta ja toiveita.

        Ai niitä on oikein itsepäisiä nilkkejäkin.


    • Anonyymi

      En mitään.

    • Anonyymi

      Tänään olisi lääkäriaika. Aiemmin olin vilkaissut vain ohimennen B-lausuntoa terapiaa varten. Siinä ilmeni jo aiemmin yhden virheen lisäksi kaksi muuta virhettä, joista yksi tänään on täysin valetta ja liioiteltua.
      Lausunnon olen ajatellut ottaa mukaani, vaikka suttasin ne kaksi kohtaa ja aion hakea lähiaikoina oikaisua.

    • Anonyymi

      Tärkeä jutun alotus. Harmi et se meni näin, niin kun se usein menee. Olisitpa oikea niin juttelisin mielellään. Samat haasteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4634
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      248
      2314
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1730
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1467
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      318
      1435
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1141
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1110
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      995
    Aihe