Parantaako monikulttuurisuus myös suomalaisten oppimistuloksia?

Anonyymi-ap

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/deb0dd2c-3205-44f9-a230-00ef76a8d9b6

Uutisessa kerrotaan maahanmuuttajataustaisten oppilaiden vaikutuksesta koulun oppimistulokseen. Karkeasti sanottuna kaksi maahanmuuttajataustaista oppilasta luokassa alkaa näkymään, mutta jos heitä on vain yksi luokkaa kohti, niin sitten ei näy.
Miten tuloksia tulisi tulkita? Parantaako monikulttuurisuus myös suomalaisten oppimistuloksia?

25

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onhan provosoitu tutkimus, maahanmuutto on kokonaan jätetty sivuun...

    • Anonyymi

      Eipä taida kaksi eikä yksikään toteutua maassa, jossa on tarkoitus vaihtaa kansa kokokonaan:

      Vain yksi oppilas puhuu suomea äidinkielenään koululuokalla Helsingissä
      Helsingissä on useita kouluja, joissa yli puolet oppilaista puhuu muuta kieltä äidinkielenään kuin suomea.
      https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009330824.html

      • Anonyymi

        Hesassa 0-6 -vuotista, eli alle kouluikäisistä, jo 4,8% on somaleja. Ts. sanoen n. joka kahdeskymmenes alle kouluikäinen hesalainen on somali. Eli 7 vuoden kuluttua tasaisesti levitettynä hesassa jokaiselle ala-asteen luokalle riittäisi somali.


    • Anonyymi

      IL otsikoi pääkirjoituksensaa "Oppimisen taso romahti ja se johtuu myös maahanmuutosta"

      Vai että myös? Asian olisi voinut ilmaita toisin vaihtamalla sanan myös tilalle sanat vain ja ainoastaan. On luonnollista että alkuasukkaat eivät opi kieltä eivätkä tavoille ja nämä alkuasukkaat haittavat häiritsemällä myös muiden oppimista oppitunneilla. Opettajat kertoivat jo yli 20 vuotta takaperin perustaneensa erääseen peuskouluun suomi-luokkia, joihin koottiin paremmin menestyviä pois maahanmuuttaja-häiriköiden vaivaamilta luokilta. Maahanmuuton väitetään parantavan sitä sun tätä, mutta toistaiseksi näyttöjä löytyy vain kaiken paskomisesta.

      • Anonyymi

        Näille muslimeille ainakin pitäisi olla omat koulut, joissa on muslimimaikat, naisopettajiahan nämä eivät arvosta laisinkaan.


    • Anonyymi

      Ruotsi jätti pois mamu lähiöiden tulokset koulujen Pisa tutkimuksessa

      • Anonyymi

        Eihän noista koskaan RUTTALAISIA tulekkaan, jotta sivuun vain kaikki jotka ruotsi aikanaan putsaa pois maasta.


    • Anonyymi

      jäävät jälkeen muista 🤔 eli ovat jälkeenjääneitä 🤣

    • Anonyymi

      Somaliasta tulevista 80 % on luku ja kirjoitus taidottomis

    • Anonyymi

      Mistä tämä johtuu? Teenpä sitten miten myönteisen aloituksen tahansa, niin aina se juttu kääntyy siihen päin, että maahanmuutto on ongelma.

      • Anonyymi

        "Karvin pitkittäisarvionnin tulosten perusteella on syytä olla erityisen huolissaan suomea tai ruotsia toisena kielenään opiskelevista lapsista. Joissakin kouluissa S2-oppilaat eivät kolmannen luokan alussa yltäneet edes sille tasolle, jolla heidän luokkatoverinsa aloittivat koulunkäynnin.

        Oppiaineissa kehittyminen oli myös selvästi muita oppilasryhmiä heikompaa. Varsinkin kirjoitustaidon kehittymisessä havaittiin merkittäviä eroja. Kaikkein heikointa kehitys oli S2-oppimäärän pojilla.

        Suomessa onkin suurin maahanmuuttajien ja muun väestön oppimistulosten ero koko länsimaissa. Tyhjentävää syytä tälle on Kirstin mukaan vaikea löytää.

        – En ole lainkaan yllättynyt tuloksista. Olen myös itse opettanut maahanmuuttajalapsia ja -nuoria ihan käytännössä ja resurssipula tulee ensiksi mieleen. Toinen syy siihen voi olla se, miten vaikeaa suomen kieli on.

        Hänen mukaansa olisi tärkeää, että esimerkiksi maahanmuuttajataustaisia henkilöitä osallistuisi opetuksen kehittämiseen"
        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009336191.html


    • Anonyymi

      Luepa ihan ite!
      <<Kyllä kaupunki on nykyään arvaamattomampi turvallisuuden kannalta. Katujengeistähän on kirjoitettu. Olen ollut itse sattumalta myös opettamassa siellä päin, missä katujengejä on pääasiassa kerrottu olevan. Ihmettelinkin, että miten järkyttävää meininki nimenomaan monikulttuurisissa luokissa siellä oli. En maalita koulua ja sano sen nimeä.

      Afrikasta ja etenkin Lähi-idästä tulleet huusivat päälle, kun yritin opettaa. Niin pahaa menoa ei monikulttuurisilla luokilla yleensä ole ollut. Tarkistan yleensä luokan tsemppaavilta tytöiltä, että onko meno omankin opettajan kanssa samanlaista vai ovatko vaan villiintyneet sijaisesta. Vastaus oli, että aina oli samanlaista mesoamista.

      Välillä on näkynyt Tapiolassakin uhkaavasti jopa autoon, sitä ajaessani, tuijottavia tummapintaisia jengejä. Saattavat olla metron tuomia, sillä tänne Helsingistä rakennetun länsi-metron myötä paska valuu helposti ja nopeasti meidän lintukotoihin. Kaikenlaista on sattunut ja jopa keskellä kirkasta päivää on lapsilta varastettu ja heitä lyöty täällä Tapiolan keskustassakin.

      Varsinaisesti, jatkuvasti haittamaahanmuuttajia näkyy toistaiseksi Tapiolassa onneksi vain Woltin ja Foodooran kuriireina. Näissä näkyy paljon mustimmasta Afrikastakin tulleita, joten ehkä afrikkalaisväestö moninaistuu näiden kuriiripalveluiden seurauksena. Woltin ja Foodooran toiminta tulee varmasti kalliiksi Suomelle. En voisi kuvitellakaan käyttäväni tällaisia ruokalähettipalveluita.

      Kieliongelmat näkyvät vahvasti myös kaupungissa. Nykyään jos joltain kysyy vaikka kelloa tai reittiä, on suuri todennäköisyys, ettei vastaantulija ymmärrä, mitä kysyy. Junissa Afrikasta tulleet molottavat usein kovaan ääneen puhelimeen, kun ajattelevat voivansa näin tehdä, kun muut eivät ymmärrä näiden kieltä. Nämä ovat kuitenkin pieniä ongelmia siihen nähden, jos saa monilapsisen perheen Somaliasta yläpuolelleen asumaan. Mekastusta kuulemma riittää öisinkin ja jos sattuu huonoihin väleihin näiden kanssa, saa myös helposti tahallista häirintää osakseen.

      Nykyään on pelkona yksityisomisteisissa taloyhtiöissäkin, että osakas vuokraa asuntonsa haittamaahanmuuttajille. Siinä voi ajatella, että saa vuokran aina varmasti tililleen, kun sossu maksaa. Täytyy sanoa, että kyllä se aina mieltä lämmittää, jos kuulee, että vuokranantaja on saanut sitten muita ongelmia tämäntyyppisistä vuokralaisistaan.

      Monikielisyys on lisännyt varmaan monien espoolaisten ulkopuolisuuden tunnetta, kun ei enää ymmärrä, mitä ympäristössä puhutaan. Eräs Espoon Suvelassa asuva rakennusmies kertoi minulle, että arvostaa asuinalueensa luonnonläheisyyttä, mutta monikulttuurisuus harmittaa. Hän joutuu työpaikallaan kuulemaan vieraita kieliä, joista ei ymmärrä mitään ja kun hän tulee kotiin, bussissakin kuulee vain kieliä, joista hän ei ymmärrä mitään.

      Espoon keskuksessa huomaa, kuinka monista vanhoista kerrostaloista ovat hävinneet suomalaiset sukunimet miltei kokonaan. Vaalimainoksia ei kannata jakaa kerrostaloon, jossa on enää esimerkiksi kolme suomalaista sukunimeä koko talon porrastauluissa yhteensä. Espoon Suurpellossa olen löytänyt myös kerrostaloja, joista ei löydy enää yhtä ainutta suomalaista sukunimeä.

      Kouluissa monikulttuurisuus näkyy tietenkin monin tavoin, mutta se on niin laaja aihe, että vaatisi oman haastattelunsa. Eräänä merkittävänä ongelmana luokkien rauhattomuuden kasvun lisäksi voisi kouluista mainita muslimityttöjen hunnuttautumisen, joka haittaa liikunnassa ja passiivisuus liikunnassa leviää helposti koko liikuntaryhmään, jos ryhmässä on useampia hunnuttautuneita tyttöjä, jotka kokevat liikunnan vieraaksi. Tähän liittyen voisi mainita myös islamilaisen häveliäisyyden ongelmat uimahalleissa, kun suihkussa ei käydä ilman uimapukua, kuten säännöt edellyttävät ja epähygieenisyys lisääntyy. Tästä oli juuri yleisönosaston kirjoitus paikallislehdessämme.<<

    • Anonyymi

      Peruskoulussa alikehittyneiden maiden väestön kustannukset nousevat vuositasolla varovaisestikin arvioituna yli 400 miljoonaan euroon.

      Pitämällä peruskoulun määrärahat ennalla mutta ilman alikehittyneiden maiden mamuja
      - ei olisi tarvinnut lakkauttaa kyläkouluja
      - ei olisi tarvittu ylisuuria luokkakokoja
      vaan suomalaiset lapset pääsisivät käymään koulua
      - lähempänä kotoa
      - pienemmissä oppilasryhmissä ja siis rauhallisemmassa oppimisympäristössä

      Opettajapulaa ei luultavasti olisi, koska pienemmät oppilasryhmät tekisi opettajan työstä mielekkäämpää ja houkuttelevampaa.

      Pisa-tuloksissa Suomi olisi luultavasti edelleen maailman terävimmässä kärjessä.

      Suomessa koulusta valmistuisi keskimäärin enemmän korkean tuottavuuden töihin pystyviä kuin nykyisin, eli Suomen taloudellinen tuottavuus olisi parempi.

    • Anonyymi

      tanska ja norja ovat julistaneet somalian turvalliseksi ja toissa vuonna Tanska palautti 2000 somalia

    • Anonyymi

      mikähän on suomen mustalaisten oppimistulokset 400 v kotoutuksen jälkeen

    • Anonyymi

      suomalainen opettaja

      Valitettavasti en voi opettajana monistaa itseäni
      Tilanteen korjaamiseen ei ole muuta keinoa kuin aikuisten lisääminen kouluihin.


      Opetus- ja kulttuuriministeriön sivistyskatsauksessa todetaan, että oppimistulokset ovat Suomessa heikentyneet nopeasti.
      Opetus- ja kulttuuriministeriön sivistyskatsauksessa todetaan, että oppimistulokset ovat Suomessa heikentyneet nopeasti. KUVA: OUTI NEUVONEN / HS

      16.1. 13:30
      HELSINGIN SANOMAT kertoi (12.1.) opetus- ja kulttuuriministeriön sivistyskatsauksesta, jonka mukaan oppimistulokset suomalaiskouluissa huononevat. Niin otsikossa kuin selvityksessäkin ihmetellään, mistä tämä johtuu. Jutussa toki kysyttiin näkemystä asiantuntijoilta, mutta uskon opettajienkin tietävän asiasta jotain.

      Moni ei tunnu ymmärtävän, millaista opettajan työ ja arki kouluissa nykyisin on. Omassa ryhmässäni eli tavallisessa helsinkiläisessä koululuokassa on karkeasti kolmenlaista porukkaa. Suurin osa menestyy hienosti. He lukevat kirjoja, tietävät maailmasta yhtä sun toista ja heidän kodeissaan tuetaan koulunkäyntiä.

      Sitten on joukko lapsia, jotka tarvitsevat enemmän tai vähemmän tukea. Heistä monella on erityisen tai tehostetun tuen päätös, mutta he opiskelevat niin sanotulla tavallisella luokalla. Osa heistä tarvitsee runsaasti apua lukemisessa, kirjoittamisessa tai matematiikassa. Joillekin ei voi kääntää selkäänsä hetkeksikään, koska lopputuloksena voi olla saksien heittäminen päin luokkakaveria tai pulpetin kaataminen raivareiden seurauksena.

      Sitten on vielä kolmas joukko eli oppilaat, jotka eivät puhu suomea, osa ei sanaakaan. He eivät luonnollisestikaan osaa myöskään kirjoittaa tai lukea suomea, joten koulunkäynti on lievästi sanottuna hankalaa.

      • Anonyymi

        Tilanteen voi korjata vain korjaamalla Suomen väestön.


    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä, että takavuosina kehuttu vieraiden kulttuurien rikastuttava vaikutus ei käytännössä toimi ainakaan hyvässä tarkoituksessa.

    • Anonyymi

      Monikulttuurisuus on rikkaus.
      Maahanmuutto on rikkaus.
      Tulijat ovat korkeasti koulutettuja syyrialaisia perheitä, tulevia AKAVA:laisia.
      Ihania, mukavia ruuanlaitto- ja pelihetkijä.
      Tulija perustavat uusia nokioita ja fazereita.
      Maahanmuuttajaan laitettu euro tuo kaksi takaisin.

      • Anonyymi

        Punavihreää höttöunelmaa se sittenkin oli eikä faktaa.


    • Anonyymi

      5,3% niin koulun tulokset putoavat , rikkaus ja voimavara 🤣

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe