Pc-tietokoneen nousu ja tuho (1983-2023)

Anonyymi-ap

Eteenkin nuoriso on hylännyt melko totaalisesti Pc-tietokoneen. Eli vain 40 v oli tämän keksinnön elinkaari.

153

754

1Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljon pahaa ehti siinä ajassa saada aikaan.

      • Anonyymi

        Aloittaja, missä todisteet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja, missä todisteet?

        Ei niitä ole. Pelkkää mutua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja, missä todisteet?

        En ole aloittaja mutta tässähän näitä, vaikka hieman vaikea löytää, koska aika äkkiä näyttävät tämäntyyliset uutiset katovan verkoista nykyään:

        Microsoft vähentää Suomesta jopa 2 300 työntekijää - Yle.fi
        https://yle.fi › Yle Uutiset › Kotimaa
        8.7.2015 — Microsoft irtisanoo Suomen toimipisteistä satoja työntekijöitä. Yhteensä Suomesta vähenee jopa 2 300 työpaikkaa.

        TUOHAN on vanha juttu, sanot mutta mikrosoft on juuri ilmoittanut mittavista vähennyksistä, joista kuulin selvästi poppikoneesta. Samoin suuri tietonevalmistaja HP tehnyt jo aiemmin, ehkä tuon ms-uutisen aikoihin.
        Kyllä, PC kulkee alamäkeään, vaikka suomen porrvarikoneisto yrittää pakottaa koululaisia väkisin näiden käyttöön.

        T: haans.sea

        PS, kyllä kapineella on vielä vähän käyttöä myös itsellä vaikken tässä nyt läppäriä käytä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aloittaja mutta tässähän näitä, vaikka hieman vaikea löytää, koska aika äkkiä näyttävät tämäntyyliset uutiset katovan verkoista nykyään:

        Microsoft vähentää Suomesta jopa 2 300 työntekijää - Yle.fi
        https://yle.fi › Yle Uutiset › Kotimaa
        8.7.2015 — Microsoft irtisanoo Suomen toimipisteistä satoja työntekijöitä. Yhteensä Suomesta vähenee jopa 2 300 työpaikkaa.

        TUOHAN on vanha juttu, sanot mutta mikrosoft on juuri ilmoittanut mittavista vähennyksistä, joista kuulin selvästi poppikoneesta. Samoin suuri tietonevalmistaja HP tehnyt jo aiemmin, ehkä tuon ms-uutisen aikoihin.
        Kyllä, PC kulkee alamäkeään, vaikka suomen porrvarikoneisto yrittää pakottaa koululaisia väkisin näiden käyttöön.

        T: haans.sea

        PS, kyllä kapineella on vielä vähän käyttöä myös itsellä vaikken tässä nyt läppäriä käytä.

        Tuossa oli kyse Nokian työntekijöiden potkuista ja kysessä tietysti matkapuhelimet jotka floppasivat kun ne myytiin windowsilla asennettuna ja ihmiset inhosivat tahmilevaa puhelinta.


    • Anonyymi

      Mikä homma? Kyllä mä käytän pc konetta päivittäin.

      • Anonyymi

        Aika lailla olet pudonnut kehityksen kelkasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lailla olet pudonnut kehityksen kelkasta.

        Tarkennatko?


      • Anonyymi

        Sama täällä, ilman PC:tä ei tule toimeen kaikki asiat hoituu paremmin virastojen kanssa.
        Ja jos se mene rikki niin yläkerrassa on Linux käyttiksellä oleva varakone valmiudessa.
        Jos asioita pitäisi hoitaa pelkästään kännykällä niin hermot menisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lailla olet pudonnut kehityksen kelkasta.

        Voi olla ikänäköäkin ja kännykän näytöltä ei yksinkertaisesti jaksa tihrustaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lailla olet pudonnut kehityksen kelkasta.

        No totta kai kerrot tarkemmin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lailla olet pudonnut kehityksen kelkasta.

        Juu klaanimatsit kännykällä voi olla aika haasteellisia vaikka täällä snobbailetkin.


    • Anonyymi

      Etenkin nuoriso, hylätköön ihan rauhassa. Ei se kännykän näytön tuijottaminen ja sen orjana oleminen mitään tervettä ole
      Pc on edelleen parempi kuin yksikään kännykkä koskaan.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo lasin naputtamisellamenee hermot meitsiltä. Kunnon näyttö, näppis ja rotta oltava.

        Myös WhatsAppia on mukava käyttää Windowsin kautta.

        https://faq.whatsapp.com/1513589699119080/?locale=fi_FI&cms_platform=web

        Katselin juuri Hei kuka puhuu-elokuvat älykännykällä- ihmiset oli alle postimerkin kokoisia ja tekstit täytyi lukea suurennuslasilla- kokemus oli valtava kulttuurillinen elämys.

        ps.

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/17713956/miksi-toimiva-ja-hyva--nestekidenaytto-lopetettiin-ja-tilalle-nykyinen-arsyttava-led-valo-naytto


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Nuoriso ei ole hylännyt PC:n käyttöä. Jokaisella koululaisella nelosluokasta eteenpäin on läppäri repussaan.

        Samoin varttuneemmilla opiskelijoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierosilmäset lisääntyy

        Myöskin kiilusilmäiset lisääntyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoriso ei ole hylännyt PC:n käyttöä. Jokaisella koululaisella nelosluokasta eteenpäin on läppäri repussaan.

        Samoin varttuneemmilla opiskelijoilla.

        Kunnon pelikoneet on windows pöytäkoneita. Pelkkä näytönohjain maksaa keskivertoläppärin hinnan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoriso ei ole hylännyt PC:n käyttöä. Jokaisella koululaisella nelosluokasta eteenpäin on läppäri repussaan.

        Samoin varttuneemmilla opiskelijoilla.

        "Jokaisella koululaisella nelosluokasta eteenpäin on läppäri repussaan."

        Ehkä teillä siellä Takahikiperälässä, jossa nelosluokalla 2 oppilasta.


    • Anonyymi

      Lähinnä juntithan ne pc-konetta nykyisin käyttävätkin.

      • Anonyymi

        Miten meinasit käyttää editointi/kuvankäsittely ohjelmaa älypuhelimen näytöltä tai pelata pelejä, juntti sinä se olet.


      • Anonyymi

        Kateushan se siellä napisee, kun itsellä ei ole rahaa kunnon vehkeisiin.


    • Jaa, miten perustelet tuon?

      Tietääkseni PC:t ovat yhä juttu mutta ne rakennetaan tai kustomoidaan itse osista etenkin pelaamistarkoitukseen, joka tehokkaammiksi kuin PlayStationit. Se lisäksi sen pystyy korjaamaan itse suhteellisen nopeasti jos tarvitsee, läppärien ja Mac koneiden se voi olla monimutkaisempaa.

      Sen lisäksi yksityskohtainen sisällöntuottaminen voi olla hieman hankalaa ilman PC:tä. Läppärissä tai kännykässä ei ole välttämättä yhtä paljon tehoa tai tarkkoja työkaluja.

      • Anonyymi

        Itsellä on täysin ite kasattu pc, juuri tästä syystä. Ikinä ei tulisi mieleenkään ostaa valmista konetta, koska niissä on hinnassa paljon ilmaa. Pc koneeseen saa helposti itse vaihdettua osat tarpeen mukaa. Mulla on kotona ollessa puhelin linkitetty koneeseen ja ohjaan sitä hiirellä, koska en jaksa niitä pikkuruisia näyttöjä. Ainut miinus näissä teho koneissa on että sähkönkulutus aika kova, mutta kyllä näistä selvitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on täysin ite kasattu pc, juuri tästä syystä. Ikinä ei tulisi mieleenkään ostaa valmista konetta, koska niissä on hinnassa paljon ilmaa. Pc koneeseen saa helposti itse vaihdettua osat tarpeen mukaa. Mulla on kotona ollessa puhelin linkitetty koneeseen ja ohjaan sitä hiirellä, koska en jaksa niitä pikkuruisia näyttöjä. Ainut miinus näissä teho koneissa on että sähkönkulutus aika kova, mutta kyllä näistä selvitty.

        Jep, ei pikkuruisilla näytöillä sormella sohimalla pitkälle mennä, siinäkään mitä minä PC:llä teen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on täysin ite kasattu pc, juuri tästä syystä. Ikinä ei tulisi mieleenkään ostaa valmista konetta, koska niissä on hinnassa paljon ilmaa. Pc koneeseen saa helposti itse vaihdettua osat tarpeen mukaa. Mulla on kotona ollessa puhelin linkitetty koneeseen ja ohjaan sitä hiirellä, koska en jaksa niitä pikkuruisia näyttöjä. Ainut miinus näissä teho koneissa on että sähkönkulutus aika kova, mutta kyllä näistä selvitty.

        Aivan ja Huuto.netistä saa hyvää kamaa pienellä hinnalla, kun selaa huolellisesti.

        Läppärit: https://www.huuto.net/osasto/tietotekniikka/tietokoneet/kannettavat-tietokoneet/84?page=null


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on täysin ite kasattu pc, juuri tästä syystä. Ikinä ei tulisi mieleenkään ostaa valmista konetta, koska niissä on hinnassa paljon ilmaa. Pc koneeseen saa helposti itse vaihdettua osat tarpeen mukaa. Mulla on kotona ollessa puhelin linkitetty koneeseen ja ohjaan sitä hiirellä, koska en jaksa niitä pikkuruisia näyttöjä. Ainut miinus näissä teho koneissa on että sähkönkulutus aika kova, mutta kyllä näistä selvitty.

        Oletteko kilttejä ja selitätte vanhalle mummolle, mikä on Pc?
        Ensimmäinen kone, minkä ostin oli HP-läppäri 10".
        Sitten suuri Windows 10 15".
        Sedan surfplatta 10".
        Sedan halpoja mobileja maitokaupasta 2kpl.
        Sedan 2kpl chromebookia.
        Googlasin kyllä Pc ja se vaikutti laatikolta modeemin kanssa.
        Kykenen vain yksinkertaiseen toimintaan, mitä vaaditaan yhteiskunnassa. Tekniikka menee eteenpäin enkä ehdi perässä.
        Olen unohtanut Windovs 10 käytön. Onko se PC?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko kilttejä ja selitätte vanhalle mummolle, mikä on Pc?
        Ensimmäinen kone, minkä ostin oli HP-läppäri 10".
        Sitten suuri Windows 10 15".
        Sedan surfplatta 10".
        Sedan halpoja mobileja maitokaupasta 2kpl.
        Sedan 2kpl chromebookia.
        Googlasin kyllä Pc ja se vaikutti laatikolta modeemin kanssa.
        Kykenen vain yksinkertaiseen toimintaan, mitä vaaditaan yhteiskunnassa. Tekniikka menee eteenpäin enkä ehdi perässä.
        Olen unohtanut Windovs 10 käytön. Onko se PC?

        Pc on se pöytäkone. Siinä on keskusyksikkö, johon lisätään tarvittavat osat kuten näyttö, näppäimistö, hiiri yms. Yleensä pc on sellaisille jotka vaativat enemmän tehoa koneelta, koska siihen voi osia vaihdella niin helposti toisin kuin läppäriin/tablettiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pc on se pöytäkone. Siinä on keskusyksikkö, johon lisätään tarvittavat osat kuten näyttö, näppäimistö, hiiri yms. Yleensä pc on sellaisille jotka vaativat enemmän tehoa koneelta, koska siihen voi osia vaihdella niin helposti toisin kuin läppäriin/tablettiin.

        Minunkin oli helppo päivittää koneeseen tehokkaampi näytönohjain kun alkuperäinen sanoi työsopimuksen irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä on täysin ite kasattu pc, juuri tästä syystä. Ikinä ei tulisi mieleenkään ostaa valmista konetta, koska niissä on hinnassa paljon ilmaa. Pc koneeseen saa helposti itse vaihdettua osat tarpeen mukaa. Mulla on kotona ollessa puhelin linkitetty koneeseen ja ohjaan sitä hiirellä, koska en jaksa niitä pikkuruisia näyttöjä. Ainut miinus näissä teho koneissa on että sähkönkulutus aika kova, mutta kyllä näistä selvitty.

        Virtalähteistä alkaen valmiit koneet on alimitoitettuja paskoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko kilttejä ja selitätte vanhalle mummolle, mikä on Pc?
        Ensimmäinen kone, minkä ostin oli HP-läppäri 10".
        Sitten suuri Windows 10 15".
        Sedan surfplatta 10".
        Sedan halpoja mobileja maitokaupasta 2kpl.
        Sedan 2kpl chromebookia.
        Googlasin kyllä Pc ja se vaikutti laatikolta modeemin kanssa.
        Kykenen vain yksinkertaiseen toimintaan, mitä vaaditaan yhteiskunnassa. Tekniikka menee eteenpäin enkä ehdi perässä.
        Olen unohtanut Windovs 10 käytön. Onko se PC?

        Tämä ei ole ruotsinkielisten palsta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pc on se pöytäkone. Siinä on keskusyksikkö, johon lisätään tarvittavat osat kuten näyttö, näppäimistö, hiiri yms. Yleensä pc on sellaisille jotka vaativat enemmän tehoa koneelta, koska siihen voi osia vaihdella niin helposti toisin kuin läppäriin/tablettiin.

        Kiitos paljon vastauksesta Pc:en!
        Olen vasta eläkeiässä saanut mahdollisuuden hankkia välttämättömiä IT-tietoja. Surfaamista, You Tube, Faebook jne.
        Sitä opittavaa on niin paljon ja uudistukset tekevät entisen opitun hyödyttömäksi. Koskaan ei ole rahaa ostaa kunnon tavaraa, vaan sitä halvinta tarjouksista, mikä on koottu toisten hylätyistä koneista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole ruotsinkielisten palsta.

        Sorry, että sekoilen kielissä, kun yritän opetella hiukan enkkuakin, kun Suomessa on kohta suomalaiset haettava kuin neula heinäsuovasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, että sekoilen kielissä, kun yritän opetella hiukan enkkuakin, kun Suomessa on kohta suomalaiset haettava kuin neula heinäsuovasta.

        Tietokoneiden kanssa on usein paljon nopeampaa saada apua ensin englanniksi, siksi minulla on käyttiskin englanniksi, ettei tarvitse alkaa kääntelemään kun pitää etsiä ja kysellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ei ole ruotsinkielisten palsta.

        Tilasin 1990-luvulla lehteä nimeltään "Datormagazin". Se oli ruotsinkielinen.


      • Anonyymi
        Elionrie kirjoitti:

        Tietokoneiden kanssa on usein paljon nopeampaa saada apua ensin englanniksi, siksi minulla on käyttiskin englanniksi, ettei tarvitse alkaa kääntelemään kun pitää etsiä ja kysellä.

        Minun eka PC:ni, W95, oli englanninkielinen, 98 tuntui suomenkielisenä hetken ihan tyhmältä.


    • Anonyymi

      Ainoa oikea internetväline on PC, samoin ainoa oikea maksuväline on käteinen raha.

      • Anonyymi

        Tabletilla ja älypuhelimella on parempi näyttö ja niitä on helpompi käsitellä. Lisäksi sivellusvalikoima laaja. Itse en käytä pc-konetta nykyisin kuin aniharvoin. Käytännön elämä syrjäytti pc-koneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tabletilla ja älypuhelimella on parempi näyttö ja niitä on helpompi käsitellä. Lisäksi sivellusvalikoima laaja. Itse en käytä pc-konetta nykyisin kuin aniharvoin. Käytännön elämä syrjäytti pc-koneen.

        "Älypuhelinta helpompi käsitellä.." - johan oli aivopieraus kertakaikkiaan. Sen puhelimen hankaluuden takia minä en juurikin sitä paljoa käytä..hermot menee.

        Siinä pikkuruisella näytöllä ei edes ole selkeästi kaikki ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tabletilla ja älypuhelimella on parempi näyttö ja niitä on helpompi käsitellä. Lisäksi sivellusvalikoima laaja. Itse en käytä pc-konetta nykyisin kuin aniharvoin. Käytännön elämä syrjäytti pc-koneen.

        Puhelimen sovelluksista on tarpeen ehkä navigaattori ...suurin osa lapsellisia pelejä tai muuta hömppää.
        Ja kamerapuoli. :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tabletilla ja älypuhelimella on parempi näyttö ja niitä on helpompi käsitellä. Lisäksi sivellusvalikoima laaja. Itse en käytä pc-konetta nykyisin kuin aniharvoin. Käytännön elämä syrjäytti pc-koneen.

        Parempi näyttö? Millä ihmeen tavalla muutaman tuuman pikkunäyttö on muka parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhelimen sovelluksista on tarpeen ehkä navigaattori ...suurin osa lapsellisia pelejä tai muuta hömppää.
        Ja kamerapuoli. :)

        Puhelin on hyvä pitää taskussa luonnossa kävellessä ja napsia kivoja kuvia! :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älypuhelinta helpompi käsitellä.." - johan oli aivopieraus kertakaikkiaan. Sen puhelimen hankaluuden takia minä en juurikin sitä paljoa käytä..hermot menee.

        Siinä pikkuruisella näytöllä ei edes ole selkeästi kaikki ..

        Ja sormet väsyy sitä pidellessä ja näppäily vasta onkin hienosäätöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhelin on hyvä pitää taskussa luonnossa kävellessä ja napsia kivoja kuvia! :-)

        Ja on aina vaarana, että joku haluaa sinun upouuden hienon laitteesi,,, Turvallisuussyistä pidän puhelimena karvalakkimallia. a´ 20 euroa. Mulla kun ei ole pelkoa, että eksyn kaupan ja kotioven välillä. Mökillä kiinalainen on tarpeen. Ei tarvi läppäriä kuljetella. Etunsa silläkin.


    • Anonyymi

      Jos kirjoittaa muutamaa sanaa enemmän, on vaikkapa kirjailija tai toimittelija, en voi kuvitella, että työn saisi tehokkaasti tehtyä jollain läpsykällä. Vaaleanäppäimisiä näppäimistöjä vaan harvoin löytää. Niissä kirjaimet erottaa huomattavasti helpommin kuin mustista.

      En kyllä muista, että 890-luvulla vielä olisi juuri käytetty mikrotietokoneita. Opistossa oli 1987 uusi asia, että toimistossa käytettiin sähköpostia. Kuulin siitä silloin, mutta en tiennyt, mitä se tarkoitti. Itse ostin ensimmäisen 386 PC:n 1994. Niihin aikoihin alettiin käyttää internetiä. Tämä Australiassa. Mahtoiko Suomi siihen aikaan olla edistyneempi? Sen muistan, että ensimmäisiä sivuja, jota netistä luin, oli eräs suomalainen sanomalehti.

      Tällä viikolla ostin ensimmäisen älykännykän. En kuitenkaan käytä sitä nettiin tai puheluihin, vaan pelkästään kamerana.

      • Anonyymi

        Ei 890, vaan 80-luvulla. Liian pienet näppäimet tässäkin.


      • Anonyymi

        Vuonna 1994 olin 68040-prossulla varustetulla tietokoneella 10 Mbit/s ethernetillä interwebissä. Silloin kaikki toimi nopeasti. Nettisivutkaan ei tarvinnut kuin yhden requestin latautuakseen.

        Tarvittaisiin internet 2.0.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuonna 1994 olin 68040-prossulla varustetulla tietokoneella 10 Mbit/s ethernetillä interwebissä. Silloin kaikki toimi nopeasti. Nettisivutkaan ei tarvinnut kuin yhden requestin latautuakseen.

        Tarvittaisiin internet 2.0.

        ÖÖöööömmm MacIntosh LC 630??????


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ÖÖöööömmm MacIntosh LC 630??????

        Ei ihan. AMosaic oli weppiselin ja AmiTCP:n kautta oli kone verkkokortin kautta netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 890, vaan 80-luvulla. Liian pienet näppäimet tässäkin.

        Mistä se katsotaan lähteneen lasketaanko esim. vic-20 ja commodore64 mikrotietokoneiksi, kyllä kai ja niitä oli kotona ja yrityksissä jostain 80-81 lähtien


      • Anonyymi

        Oot meikäläisiä!


    • Anonyymi

      Ei pc.t mihinkään katoa. Ei ole korvaajaa. Kännykkä yms. toimii siinä rinnalla.

    • Anonyymi

      Jatkuvasti PC käytössä kuten nytkin.

      On hyvä näyttö ja näppäimet

    • Anonyymi

      Monella tutulla on läppäri, aina samassa paikassa kuin huonekalu. Pc llä olisivat pärjänneet.

      Moni näistä on ostanut läppärin läppärin perään kun mää olen vaihdellut halpoja vuoden kaksi vanhoja palikoita koneeseen ja aina olen keulinut tehoilla läppäreihin verrattuna.
      Rahaa ei ole mennyt läppärin hintaa koko 10 vuoden aikana, alkuperäinen pc parilla sataa yrityskäytöstä.

      • Anonyymi

        Monelle riittää perusläppäri. Juuri ostin emännälle HP 350€. Helppo käyttöönotto, win11 ja muut uudemmat kilkkeet. Pärjää sillä loistavasti seuraavat 5 v. Se joka tykkää harrastella varmaan mielellään kasailee itse ja sitä sitten fiilailee. Itsekin pari ekaa konetta kasailin itse mutta nyt muut kiinnostukset. Valmiita paketteja olen ostellut ja täyttää tarpeet.


    • Anonyymi

      Se on niin suhteellista, joillekin riittää mopo ja toiset tarvii tykimmän vehkeen.
      Älykännykän laskentateho riittää jo nykyisin monelle ja liitettävyys telvisioon, moni asia on helpmpi tehdä isommalla näytöllä ja näppäimistöllä.
      Varmasti Pc-tietokoneet tulevat vähentymään mutta eivät kuole, laite valitaan käyttötarkoituksen mukaan ja onko laskentateho pilvessä vaiko omalla koneella!
      Lisäksi Pc-tietokone on modulaarinen, osia voi päivittää toisin kuin kännyköissä tai tableteissa.

    • Anonyymi

      Ja minä vasta kaksi viikkoa ostin i7-pc:n ja 4k-näytön. Tyhmä minä jälkeenjäämyt.

    • Anonyymi

      No tuota... Et taida olla työelämässä? Yritäpä löytää esim. teollisuudesta, PK- tai raskaasta, firma ilman PC-koneita.

    • Anonyymi

      Pelikoneiden (siis ei konsoleiden, vaaan PC-laitteiden) myynti ei kyllä ole pudonnut viime vuosina nimeksikään.

      Mutuilet ihan joutavia.

    • Mietin tätä vielä hieman lisää ja sanoisin vielä lopuksi että vaikka kännykkä olisikin yleisin tietokonemuoto niin ammattilaiset niin peli- grafiikka- kuin musiikin alalta luottavat yhä PC:hen.

      Voisin sanoa jopa tietäväni varmasti että jos kännykkäpelissä on vähänkään hienommat grafiikat niin ne ollaan alun pelin luotu PC:llä.

    • Anonyymi

      Et ilmeisesti käy töissä? Kuvitteletko, että 100 sivuisia raportteja kirjoitetaan puhelimella?

      • Anonyymi

        joo ei puhelimella pyöritellä laajoja excel-taulukoita :)


    • Anonyymi

      Kiitos tästäkin tiedosta.

    • Anonyymi

      PC pöytäkonetta ja läppäriä käytän mieluummin kuin kännykkää.
      Paljon nopeampi kirjoittaa oikealla näppäimistöllä, lisäksi näkö rajoittaa pieninäyttöisen puhelimen pois.
      4k pelaamisessa kännyllä ei ole järkeä :D

    • Anonyymi

      PC:llä voi tehdä töitä, joten mihin nuori peeceetä tarvii. Pleikkari riittää, nuuska cokis, pitsa,...

      • Anonyymi

        Meillä nuori pelaa sillä ja viimesen päälle on laitteet. Jotkut 10 vanhat pc:t on museo esineitä näihin nykyisiin verrattuna.

        Nuorempana pelasin itsekin pc vehkeillä mutta kyllästyin päivitys rumbaan ja rahanmenoon. Siirryin pleikkariin.


    • Anonyymi

      Läppäri on PC mutta kätevämmässä ja kompaktimmassa muodossa!

      Läppäri pysyy täysimittaisen näppäimistönsä ansiosta aina kuvioissa, koska sillä on paljon kätevämpi kirjoittaa kuin näyttöruutunäppäimillä esim. töissä ja opiskellessa.

      Kännykätkin olivat alkuun isoja kömpelöitä halkoja, pienenivät sitten ja ovat taas vähän kasvattaneet kokoaan isompien näyttöjen takia.

      • Anonyymi

        Heikkouksia on. Vaikee avata ja suorittaa "Hot installiiii" Jota nyt vaatis lähes kaikki nykyiset täbit ja puhelimet. Niissä kun "rooti" istuu koneen ulkopuolella....


      • Anonyymi

        Ainakin minä pelaan läppärillä PC-pelejä netissä (PC-pelin symbolina on erillinen näyttölaitteen kuvake, toisena kuvakkeena on kännykän kuvake pelin kännykkäsovellusta varten)

        Samat ohjelmat toimivat PC:llä ja läppärissä, joten minulle läppäri on PC.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minä pelaan läppärillä PC-pelejä netissä (PC-pelin symbolina on erillinen näyttölaitteen kuvake, toisena kuvakkeena on kännykän kuvake pelin kännykkäsovellusta varten)

        Samat ohjelmat toimivat PC:llä ja läppärissä, joten minulle läppäri on PC.

        Mutta kun läppärissä ei ole edes romppuasemaa, joutuu ostamaan vanhat pelit uudelleen Steamista!


    • Anonyymi

      PC tarkoittaa Intel/AMD pohjaisia tietokoneita. Vaihtoehdoiksi on tulossa ARM ja RiSC-V. Ehkä tulevaisuuden pöytäkoneet eivät ole Intel tai AMD vaan toivon RisC-V voittoa. Se on siis täysin avoin ja maksuton arkkitehtuuri. Kun vielä GPU puolelle saadaan RisC-V niin olemme sitten ei nähdä tälläistä sekoilua kun NVIDIA on pitänyt RTX-näyttökorttiensa kanssa.

      • Anonyymi

        Eli suurin osa läppäreistä on PC-koneita :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli suurin osa läppäreistä on PC-koneita :)

        Hankalat "kuoret" ei noissa muuta eroa läppäreissä ole pöytäkoneisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hankalat "kuoret" ei noissa muuta eroa läppäreissä ole pöytäkoneisiin.

        Läppärit vie noin puolta vähemmän sähköä kuin pc:t :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Läppärit vie noin puolta vähemmän sähköä kuin pc:t :)

        Tässä viimeisimmässä desktop-koneessa on prossun (12 ydintä) TDP 65 wattia. Mikä on vastaavassa läppärissä?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Linkittämäsi juttu ei kerro mitään PC-koneiden suosiosta, vaan yhden toimisto-ohjelman sivunumeroinnin yms ominaisuuksista.


      • Anonyymi

        Perusasioita kun ei osata niin joku saatanan ohjelma saattaa idiooteille tuottaa ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linkittämäsi juttu ei kerro mitään PC-koneiden suosiosta, vaan yhden toimisto-ohjelman sivunumeroinnin yms ominaisuuksista.

        Ei, viestini koski veden lämmittämistä pöytäkoneellani. Alkaa lämmetä ja savuttaa heitän vettä päälle. Joskus se käynnisttyy ja joskus menee sähköt koko taloyhtiöstä.

        Tietokoneeseen voi myös virtsata kuten kattilaan teen ^ÅKIJ`TW-sukupolveksit tiedoks iettä potta kuin potta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, viestini koski veden lämmittämistä pöytäkoneellani. Alkaa lämmetä ja savuttaa heitän vettä päälle. Joskus se käynnisttyy ja joskus menee sähköt koko taloyhtiöstä.

        Tietokoneeseen voi myös virtsata kuten kattilaan teen ^ÅKIJ`TW-sukupolveksit tiedoks iettä potta kuin potta.

        Ei taida onnistua koneen käyttö;)


    • Anonyymi

      Minä en maksa laskuja muulla laitteella kuin pöytäkoneella. Joskus kun siinä on joku ongelma, maksan läppärillä laskut. Koskaan en tabletilla enkä kännykällä.

      • Anonyymi

        Tietysti laskut voi maksaa täpeillä ja puhelimilla. Eipä niillä juuri muuta "järkevää" kykene tekemäänkään (vakiona).
        Eli ei noista silla haittaa ole. Jos jotkut idiootit niitä uutena ostaa ja vanhempina (vuosi-2) ne euron - kahden arvoisia.


      • Anonyymi

        Joskus kätesellä pankkikuoressa ja joskus ilman säästöpossua kun olen juonut kossua
        Lisään a vauksenei Minä en maksa laskuja koskaan selvinpäin.

        Se on kuin auton asennus: parhamihimant kälykset
        parhaimma tulokset saan kännissä kuin kansanedustaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus kätesellä pankkikuoressa ja joskus ilman säästöpossua kun olen juonut kossua
        Lisään a vauksenei Minä en maksa laskuja koskaan selvinpäin.

        Se on kuin auton asennus: parhamihimant kälykset
        parhaimma tulokset saan kännissä kuin kansanedustaja

        Kohta varmaan päästään miethaan ruskeisiin kirjekuoriin :)


    • Anonyymi

      Avaaja lisää: Mikromikko Indianallani on vaikeaa päästä nettiin

      Pankissa sähisevät kun NetScapea käytän selaimena. Yleensä pieraisen vastineeksi

      MikroMikko Indianassa on suomenkieliset ohjelmistot tekstinkäsittelyyn, taulukko- laskentaan, kuvitukseen, piirtämiseen, kaa- vioihin, tietokantoihin ja ...

      • Anonyymi

        Toimiiks MikroMikko Indianassa Wörksi?


    • Anonyymi

      Is a laptop a personal computer?

      A laptop computer, sometimes called a notebook computer by manufacturers, is a battery- or AC-powered personal computer generally smaller than a briefcase that can easily be transported and conveniently used in temporary spaces such as on airplanes, in libraries, temporary offices, and at meetings.

      • Anonyymi

        "Kannettava tietokone, jota valmistajat joskus kutsuvat kannettavaksi tietokoneeksi, on akku- tai vaihtovirtakäyttöinen henkilökohtainen tietokone, joka on yleensä pienempi kuin salkku, jota voidaan helposti kuljettaa ja käyttää tilapäisissä tiloissa, kuten lentokoneissa, kirjastoissa, väliaikaisissa toimistoissa ja kokouksissa."

        Somaliksi

        "Kumbiyuutarka Laptop-ka, oo mararka qaar loogu yeero kombuyuutar buug-yaraha oo ay sameeyaan shirkaduhu, waa kumbiyuutar shakhsi ah oo ku shaqeeya baytari ama AC-guud ahaan ka yar shandad si fudud loo qaadi karo oo si habboon loogu isticmaali karo meelaha ku-meel-gaarka ah sida diyaaradaha, maktabadaha, xafiisyada ku-meel-gaarka ah, iyo shirarka."


    • Anonyymi

      Saako nykyisiin kännyköihin telakoita kuten Lumia 950:een, jonka avulla sai kytkettyä kännykän telkkariin ja näppäimistöön ja käytellä sillä vaikka Officea?

    • Anonyymi

      PC = henkilökohtainen tietokone.

      Lähes kaikki tietokoneeksi luokiteltavat laitteet jotka kuuluvat ko. kategoriaan ovat pc:itä.

      Älypuhelin ei ole PC.

      Läppärit on varmaan ajaneet pöytäkoneiden ohi mutta ei PC mihinkään ole häviämässä.

      • Anonyymi

        Entä jos älypuhelinkin olisi henkilökohtainen? Siinähän on mukana C, eli computer, laskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos älypuhelinkin olisi henkilökohtainen? Siinähän on mukana C, eli computer, laskin.

        Ehkä se kuitenkin luokitellaan ensisijaisesti puhelimeksi. Näinhän se on myös hahmottunut käyttäjien keskuudessa.


    • Anonyymi

      Minullakin PC on käytössä päivittäin ja ajattelin jatkossakin ostaa sen tilalle nimenomaan PC:n. Aloitus on kyllä vähän hassu sillä läppärikin on itseasiassa juuri PC. PC:n ei tarvitse olla pöytämallinen "pönttö" se voi olla myös kannettava ja siten on myös hyvinkin pienikokoisia pöytämallisia koneita. Itse en oikein ole sinut näiden kosketusnäyttöjuttujen kanssa, minusta ne ovat epäkäytännöllisiä varsikin jos vähäänkään joutuu kirjoittamaan enemmän. Ne sopii kyllä twiittailuun ja tekstiviestittelyyn mutta ei monia sivuja käsittävien tekstien kirjoittamiseen.

      • Anonyymi

        Viimeisimmän tietokoneeni kotelo on tilavuudeltaan 8 litraa, eli suunnilleen ämpäri. Ei tosin ollut ilmainen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Aloitus on kyllä vähän hassu sillä läppärikin

        Avaaja viittasi pc-tekniikan alamäkeen vähän laajemmasta vinkkelista katsottuna ja oli oikeassa juuri nuorison kohdalla. Älykännykkä (vaikka onkin tietokone ja vakoilulaite), on se mikä korvasi mikrot lasten leikeissä ja tämä näkyy tietysti jenkeissä (kuten edellä kerroin):

        https://www.businessinsider.com/read-email-microsoft-ceo-sent-employees-announcing-10000-job-cuts-2023-1?r=US&IR=T

        t. haans

        Olisi se huvittavaa, jos jotkut tekisivät 8-tuntisen toimistotyöpäivänsä nakkisorimilla kännykän pienen näyttönäppäimistön kanssa pipertäen.

        Joko kännykät kasvavat epäkäytännöllisin suuriksi tai PC säilyy järkevänä työvälineenä. Sehän säilyy ja on säilynyt tännekin asti vähimmillään läppärin muodossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi se huvittavaa, jos jotkut tekisivät 8-tuntisen toimistotyöpäivänsä nakkisorimilla kännykän pienen näyttönäppäimistön kanssa pipertäen.

        Joko kännykät kasvavat epäkäytännöllisin suuriksi tai PC säilyy järkevänä työvälineenä. Sehän säilyy ja on säilynyt tännekin asti vähimmillään läppärin muodossa.

        LOL, oli hauska ilmaus :"nakkisormilla ...pipertäen".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi se huvittavaa, jos jotkut tekisivät 8-tuntisen toimistotyöpäivänsä nakkisorimilla kännykän pienen näyttönäppäimistön kanssa pipertäen.

        Joko kännykät kasvavat epäkäytännöllisin suuriksi tai PC säilyy järkevänä työvälineenä. Sehän säilyy ja on säilynyt tännekin asti vähimmillään läppärin muodossa.

        Nuoriso on masentunutta, kun ne tihrustavat maailmaa oksanreiän läpi.


    • Anonyymi

      Muistaako kukaan enää 80-luvun IBM tietokoneita, joissa oli kovalla äänellä naksuva näppäimistö?

      • Anonyymi

        Muistan ainakin sen ensimmäisen IBM PC:n jossa oli korviahuumaava virtalähteen jäähdytys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistan ainakin sen ensimmäisen IBM PC:n jossa oli korviahuumaava virtalähteen jäähdytys

        Niistä naksunäppäimistä päästiin eroon 80-luvun kuluessa ja ne siirtyi latvialaisiin neuvostoliittotietokoneisiin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niistä naksunäppäimistä päästiin eroon 80-luvun kuluessa ja ne siirtyi latvialaisiin neuvostoliittotietokoneisiin :)

        Loppui naksuttelu, kun hommasin Keytronic KT2000:n.

        Teknologiasta tietämättömille tiedoksi, että PS2:n näppäimet oli toteutettu mikrokytkimillä ja naksuivat sen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Loppui naksuttelu, kun hommasin Keytronic KT2000:n.

        Teknologiasta tietämättömille tiedoksi, että PS2:n näppäimet oli toteutettu mikrokytkimillä ja naksuivat sen takia.

        Ne oli 10-sormi kirjoittamiseen parhaita näppäimiä. Uudemmat on tunnottomia ja vaikee saada rytmiä päälle. Itse jemmasin työpaikalta kiertoon meneviä näppäimistöjä ison nipun. Tänä päivänä laadukas vs. Näppis maksaa 200 e.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne oli 10-sormi kirjoittamiseen parhaita näppäimiä. Uudemmat on tunnottomia ja vaikee saada rytmiä päälle. Itse jemmasin työpaikalta kiertoon meneviä näppäimistöjä ison nipun. Tänä päivänä laadukas vs. Näppis maksaa 200 e.

        Itsekin piti erikseen tilata, että vielä sain valkean vanhan näppiksen jostain poistoerästä.


    • Anonyymi

      Mahtaa olla nautinto pelata räiskintäpelejä kännykällä? Kysyy yksi pelailija.

      • Anonyymi

        Pacman on riittävän räiskyvä peli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pacman on riittävän räiskyvä peli.

        Pongissa on riittävästi ytyä ja grafiikkaa


    • Anonyymi

      Tietokoneella tehdään töitä, älypuhelimella ei tehdä muuta kuin huvitellaan somessa. Se on vain ajan tappamista.

      • Anonyymi

        Tietokoneilla surffaillaan työajalla netissä.

        Älypuhelinta käyttävillä se on taskussa ja tekevät töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietokoneilla surffaillaan työajalla netissä.

        Älypuhelinta käyttävillä se on taskussa ja tekevät töitä.

        Kyllä se älypuhelin näyttää töissäkin olevan koko ajan käytössä, vaikka siellä on PC. Kuinkahan tulee työnteosta mitään?


    • Anonyymi

      Myös nuoret tekevät töitään paremmissa töissä läppärillään, teho pc:ään jne.

      Puhelin sopii Marinia fanittaville pissiksille tietokoneeksi.

    • Anonyymi

      Aluksi oli huoneen kokoisia tietokoneita. Ne eivät olleet personaaleja kompuuttereita.

      Myöhemmin tietokoneet kehittyivät ja pienenivät ja tuli koteihin ostettavat tietokoneet. Ne olivat pöydälle tai pöydän alle tai viereen sijoitettavia laatikoita. Ne olivat ja ovat personaaleja kompuuttereita.

      Tietokoneiden kehitys jatkui edelleen. Ne pienenivät, kevenivät ja ohenivat niin, että niistä tuli fyysisesti kannettavia ja mukana kuljetettavia. Ne ovat personaaleja kompuuttereita.

      • Anonyymi

        Ensimmäisessä varsinaisessa Altair-pc:ssä ei ollut näyttöä eikä edes näppäimistöä vain merkkivaloja ja kytkimiä :)


      • Anonyymi

        Pankin pääkonttorissa oli -66 kokonainen huone yhtä tietokonetta, eikä sinne saanut mennä pölisemään kuin käyttäjät. Itse käytin pankissa Kienzle -nauhapainokonetta.


    • Anonyymi

      Internet-yhteys otetaan nykyisin etupäässä mobiileilla. PC-koneiden markkinaosuus on ollut laskussa jo yli 10 vuotta. Perheessäni on 3 mobiilia ja 1 pc. Lapsillani yhteensä 8 mobiilia ja vain 2 pc:tä omissa talouksissa. Tablettia käyttävät jo enemmän tuntimäärissä kuin pc:tä.

      Kyllähän pc-koneet alkavat kallistua kohti auringonlaskua. Eivät toki katoa vielä mihinkään mutta ovat muuttumassa vähemmän keskeisiksi.

      • Anonyymi

        Toki ja saahan tablettehin ne bluetooth näppikset ja hiiret


      • Anonyymi

        Miten ne lapsukaiset sitten pärjäävät töissä, kun eivät opi pöytäkonetta käyttämään ja siihen kuuluvia ohjelmia? Osaako ne tehdä taulukoita ja makroja ja tietokantoja? Ja PC:hen on helppo vaihtaa vanhentuneita osia, kuten virtalähde ja tuuletin. Ja päivittää uusimpaan Windowsiin, niin kauan kun tehot riittävät. Elleivät riitä, voi lisätä muistia, uuden näytönohjaimen jne. Siihen on helppo asentaa tulostimet, kaiuttimet, kamerat jne. Vanhan saa riittämään pitkälle.

        Siirryin vasta syksyllä W10:iin seiskasta ja samalla koneella toimii vielä XP:kin, kunhan ei mene nettiin sen kanssa. No, enhän minä itse sitä ole päivitellyt, vaan sukulaismies, jolle koneet ovat ammatti. Minun piti suorittaa tietokoneen ajokorttikin. Itse olen ollut jo kauan onnellisesti eläkkeellä. Töissä päivitin mm. työpaikan nettisivuja. Ja sote-viraston laskutustietoja. Ja vanhusten turvapuhelimia. Ensimmäisiä tietokoneita töissä olivat Mikro-Mikko ja IBM. Korput ja lerput. Kotona ensimmäinen koneeni oli Basic2000. Siihen piti ohjelmat kopsata vihkosta, jossa oli kirjoitusvirheitä, jotka löysin. VIC:iäkin lainasin.

        Windows-PC on turvallinen karvalakkimalli koneeksi. Ja helppo oppia. Känny on lelu, jolla hätätapauksessa voi hoitaa asioita, jos kärsivällisyys riittää. Applesta ei ole kokemusta, mutta eikö se ole vaikea korjata tai osia vaihtaa? Ammattilaiselle se on hyvä työkalu. Muut koneet siltä väliltä ovat lähinnä nettailuun ja valokuvien lähettelyyn. ?


    • Anonyymi

      Käytä pöytäkonetta isolla näytöllä, enkä varmasti tule luopumaan siitä. Somettaminen on vähän eri asia, kuin tietokoneen käyttö työssä.

      • Anonyymi

        Mitä töitä teet tietokoneella?


    • Anonyymi

      Komponentit kallistuneet

    • Anonyymi

      älypuhelimille on jo nyt telakoita jolla saa helposti yhdistettyä näppiksen ja ison näytön. Kehittyessään se jo vois syrjäyttää pc:n .

      • Anonyymi

        Mahtuuko sinne sitten satoja gigoja ohjelmia, vai onko pakko mennä johonkin pilveen, joka voi haihtua?


    • Anonyymi

      Hölynpölyä. Mikään tabletti tai älypuhelin ei korvaa kunnollista tietokonetta. Kunnollisella läppärillä pystyy tekemään niin paljon enemmän kuin millään tabletilla, että läppärit eivät tule mihinkään katoamaan. Se voi hyvin olla, että irrotettavalla näytöllä varustetut läppärit vähitellen yleistyy. eli läppärit, joista näytön voi irrottaa tabletiksi. Mutta se on ihan varmaa, että nykymuotoset tabletit jne eivät tule kunnollistatietokonetta mihinkään syrjäyttämään.

      Hyvä esimerkki on siskoni pojatkin, joista toinen on nyt yläasteella ja toinen vielä ala-asteella. Molemmat ovat jopa kasanneet omat pöytäkoneensa ja suunnittelevat jo tehokkaampien koneiden kasaamista. eli edes pöytäkoneet eivätole mihinkään kadonneet, eivät pelikoneina eivätkä muutenkaan.

      Ja mitä tulee laitteella työskentelyyn niin kyllähän läppäri on aivan ylivoimainen verrattuna mihin tahansa tabletiin. EKaikki vähänkin vaativampi on aivan epätoivoista tabletilla kun taas hyvällä läppärillä se sujuu hienosti. Yritäpä oikeasti tehdä vaikka ohjelmointia harrastuksen tai työn takia tabletilla niin huomaat, että se on lähinnä huono vitsi ja aivan toivotonta hommaa. Kyllä siihen tarvitaan kunnollinen tietokone eli joko pöytäkone tai hyvä läppäri yleensä.

    • Anonyymi

      Usein sekotetaan verkon käyttömäärä ja tuotteiden markkinaosuudet. Kännykkään on nimenomaan verkon käyttöön tehty värkki joka kulkee aina mukana. PC:llä tehdään suhteessa paljon enemmän muut kuin surffailua ja somea. Käytännössä kyse on pääosin eri tarkoitukseen käytettävistä laitteista joten ei hätää.

    • Anonyymi

      >>Pc-tietokoneen nousu ja tuho (1983-2023)

      Epätoivoinen Linux-väki on väittänyt viimeiset 25 vuotta, että teknologialtaan ylivoimaiset Linux/Unix-pohjaiset pöytätietokoneet pyyhkäisevät parissa vuodessa Windowsit roskakoppaan. Näin ei vain ole kuitenkaan vieläkään käynyt.

      Windowsin asema työpöydillä on edelleen murskaavan yivoimainen.

      "– Uusimmat Linux-tilastot osoittavat, että 2,68 % pöytätietokoneista ja
      kannettavista toimii tällä Linux-alustalla. Linux-käyttäjien määrä
      maailmassa on yli 32,8 miljoonaa.
      – Windows pöytätietokoneita ja kannettavia käyttää maailmalla 1.4 miljardia
      käyttäjää.
      – Ammattimaisista sovelluskehittäjistä 61% käyttää Windowsia, 47%
      käyttää Unix/Linuxia.
      https://truelist.co/blog/linux-statistics/

      Edes ammattimainen sovelluskehityskään ei ole edelleenkään siirtynyt Linux-koneille. Tämän asian myöntfää maailman Linux-väki itsekin.

      Tähän soppaan ei nyt kannata sekoittaa älypuhelimia ja Androidia. Ketjun aloittajan väite koski nimenomaan pöytätietokoneita.

      • Anonyymi

        Sinäkin käytät linuxia kun kirjoitat suomi24:lle. Koko internet lepää käytännössä Linuxin varassa.


      • Anonyymi

        >> Koko internet lepää käytännössä Linuxin varassa.

        Ei taida kuitenkaan pyöriä niiden linux-pöytäkoneiden varassa internetti.

        Tämä keskusteluketju koskee nimenomaan 1983 alkanutta PC-koneiden ja sitä kautta MS-DOS ja Windows käyttisten dominanssia. Se ei ole Linux-koneiden voimin murtunut viälä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >> Koko internet lepää käytännössä Linuxin varassa.

        Ei taida kuitenkaan pyöriä niiden linux-pöytäkoneiden varassa internetti.

        Tämä keskusteluketju koskee nimenomaan 1983 alkanutta PC-koneiden ja sitä kautta MS-DOS ja Windows käyttisten dominanssia. Se ei ole Linux-koneiden voimin murtunut viälä ollenkaan.

        Linux nyt tosiaan skaalautuu monellekin alustalle eikä ole sidoksissa pelkästään PC-alustalla.


    • Anonyymi

      "Linux nyt tosiaan skaalautuu monellekin alustalle eikä
      ole sidoksissa pelkästään PC-alustalla."

      Varmaan skaalautuukin. Mutta kun tämä ketju nyt kuitenkin koskee vain pöytäkoneita, ja Linuxin ja Windowsin asemaa siellä. Onko nimenomaan tähän asiaan jotakin uutta kerrottavaa?

      • Anonyymi

        No sitä juuri että windowshan on jumissa PC-alustalla jos päytäPC tulee päätökseensä niin windowsin tulevaisuus voi siten tahmailla. Windows ei onnistunut murtautumaan mobiilialustalle ja puhelimissakin floppasi.
        PöytäPC:N tullessa päätepisteeseen se ei vaikuta joustavasti skaalautuvan Linuxin valta-asemaan internet-palvelimissa, supertietokoneissa tai Android-puhelimissa piiruakaan.
        Windows on ollut valta-asemassa kuluttaja-PC:ssä jotka nyt epäkäytännöllisinä, ei-mobiileina ja vanhentuneena pömpelinä on jäämässä kehityksen jalkoihin.


    • Anonyymi

      >>Windows on ollut valta-asemassa kuluttaja-PC:ssä jotka nyt epäkäytännöllisinä, ei-mobiileina ja vanhentuneena pömpelinä on jäämässä kehityksen jalkoihin.>>

      Tämä on tätä Linux-väen ikiaikaista, höttöistä unelmointia, että nyt se Windows tosiaan korvautuu parissa vuodessa Linux-purkeilla. PC-raudan myyntikäyrät näyttävät aivan toista. Vuosittain myydään 340 miljoonaa uutta PC-konetta.
      https://www.cnbc.com/2022/01/12/chart-pc-market-has-recovered-to-2012-levels-from-low-point-in-2017.html

      Vertailun vuoksi, koko maailmassa on vain 32 miljoonaa Linux-käyttäjää. PC-koneiden vuosimyynti on yli 10-kertainen Linux-käyttäjien maailmanlaajuiseen määrään verrattuna. Uusista desktop-PC:istä vain 2,8% on varustettu Linuxlilla, loput 97,2% tulevat Windowsilla.

      Kyllä firmojen, työpaikkojen, pankkien, sairaaloiden, tehtaiden hallinnolliset IT-järjestelmät edelleen ovat vaan Windows-pohjaisia. Sovelluspohjan vanhalla Windows-historialla on niin suuri merkitys ja painoarvo asiassa edelleen.

      Toisaalta ammattimaisista softankehittäjistä 61% käyttää edelleen Windowsia kehitysalustanaan. Siksi sen PC-hardwaren ja sitä kautta Windowsin katoaminen ole ihan 10...20 seuraavan vuodenkaan asia kuitenkaan.

    • Anonyymi

      Asia on nyt niin että suurin osa internet-yhteyksistä otetaan jo joko kännykällä tai tabletilla. Pc-koneiden osuus putoaa koko ajan. Kyllä varsinkin nuoriso on hylkäämässä pc-koneet. Vanhat pierut eivät vain asiaa tajua paitsi ne joilla on omia lapsia iältään yli 15 v.

      • Anonyymi

        Pelikäytössä puhelimet ovat pitkälle korvanneetkin PC-koneita. Mutta pelikone-PC:itä myydään pelkästään Suomessa useita kymmeniä tuhansia vuosittain.

        Kun ipanat menevät työelämään, ei siellä puhelimilla hommia hoideta. Hallinnolliset hommat tehdään pöytäkooneilla edelleenkin, ja 95%:ssa tapauksia operating systeminä on tuttu Winkku.


    • Anonyymi

      Olen eläkkeellä ja itselläni pc-koneen käyttö on suorastaan romahtanut kun pari vuotta sitten aloin käyttämään Samsungin tablettia. Käytännössä 98% nettiyhteyksistä tapahtuu nykyisin joko älypuhelinta tai tablettia käyttäen. Esim pankkilaskut hoitelen mobiililla käyttäen tunnistautumissovellusta.

    • Anonyymi

      Valokuvaajana PC on välttämätön. Kännykällä on vähän vaikea käyttää Lightroomia tai Photoshoppia. Vanha kunnon tietsikka rulaa. Nuoriso saa puolestani sen hylätä ja kulkea nenä kiinni puhelimessa.

    • Anonyymi

      Mobiililaitteet ovat paljon vaivattomampia käyttää kuin pc:t. Itse tympäännyin eteenkin Windowsin jatkuvaan tahmomiseen 1990- ja 2000-luvulla. Vuodesta 2007 lähtien aloin käyttämään Linuxia joka oli paljon vakaampi. Viimeisen pc-koneen ostin 2015 ilman käyttöjärjestelmää ja asensi siihen sitten Linux-järjestelmän. Kone toiminut vakaasti jo lähes 8 vuotta. Mutta nykyisin se on vain kaiken varalla. Suurin osa nettiyhteyksistä mobiileilla. Melko todennäköisesti en osta enää pc-konetta. Ei ole mitään erityistä tarvetta.

    • Anonyymi

      Tämä muutos näkyy jo myynnissä. Kasvava osa väestöstä näkee etteivät he välttämättä enää tarvitse pc-konetta.

      • Anonyymi

        Ai niinkö?;D


    • Anonyymi

      Me kovatuloiset teemme työmme läppärillä tai PC:llä

      • Anonyymi

        Kone SER-kontista, palkka fattasta 500 eyroa/kk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kone SER-kontista, palkka fattasta 500 eyroa/kk.

        Kehitätkö uusien pelien grafiikkoja kännykällä? Niitä mitä pelaat aamusta iltaan luuseri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehitätkö uusien pelien grafiikkoja kännykällä? Niitä mitä pelaat aamusta iltaan luuseri

        En koskaan. Orkesteroin.


    • Anonyymi

      Oh juu ei, se että tyhmemmät penskat eivät osaa käyttää tietokonetta ei hävitä koneita ja niiden tarvetta mihinkään. Koneet kuuluvat aikuisille, luurin hiplaaminen teineille.

    • Anonyymi

      Wc-tietokone on kätevä, koska sitä voi käyttää paskallla istuessa. Ennen joutui tyytymään bilteman luetteloon.

    • Anonyymi

      joo kylmää käytän gameboyta ennempi ku peecee, otanpa energiajuoman suora lippa lippalakissa ja läski

    • Anonyymi

      fresh

    • Anonyymi

      tässä gameboussa on nii hyvät krafiikatkin
      *suoralippispäässä*

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Niin se katosi suomen itsenäisyyskin. Jotkut vielä sitä juhlii :)

    • Anonyymi

      Muuten, jos sulla on kuivat silmät, niin roiski vettä silmiin, tai jos kärsit kuivasta ihosta, mee suihkuun.

    • Anonyymi

      Oletteko koskaan nähneet miten tyhmiä kännykkäpelimainokset ovat?

      Ne joko käyttävät valmiiksi renderoitua materiaalia joka jäljittelee PC-peligrafiikkaa ja -pelaamista tai sitten tiettyä kaavaa jossa on jotakin pinnallista saippuaoopperaa. Sitten kun pelin lataa niin peli itse on jotakin aivan muuta ja grafiikat huomattavasti yksinkertaisemmat.

      Näin ehkä siksi että kännykkäpelien tekijät ja mainostoimistot tietävät kyllä itsekin etteivät kännykkäpelit pysty vielä kilpailemaan PC-pelien kanssa rehellisin keinoin.

      Sen lisäksi PC-pelejä pystyy modaamaan eli muokkaamaan mieleisekseen huomattavasti helpommin kuin kännykkä- tai konsolipelejä.

    • Anonyymi

      ONhan vindowiin saatu aikaan sentään 40 vuoden kehityksellä muistio tekstin kirjoittamseen, paint kuvan käsittelyyn ja kaiken kruunaa internet-selain jos sellainen nyt edes on.

      Ehkä hiukan atkstä vieroittavaa on kun 40 vuoden ajan on syydetty päivitutus joka kuukausi koneelle joka vie yhden työpäivän ja kika-tavun muistia. Parissa vuodessa kova levy on syöty loppuun kumulatiivista päivitystä, samat asiat on 50 x kikatavu. Ei täydy olla käyttöjärjestemän keksijä tajutakseen että tässä käyttöjärjestelmä-laitevalmistaja kartelli haluaa koneiden käyttöiän laskua. Eikä ole tällä kaavalla ihme että ennen vakio 2 teratavun pyörivä kova levy korvattiin 128 kikatavun kiinteällä kovalevyllä.

      Jos sulla on atk-kaveri niin pyydä sitä tekemään käyttöjärrjestemän uudelleen asennus kerran vuodessa niin saat koneelle käyttöikää., ja tallenna kaikki kahteen kertaan koneen ulkopuolelle, niin voit asentaa käyttiksen uudelleen surutta.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe