Vatsa sekaisin metformiinista

Anonyymi-ap

Onko jotain korvaavaa lääkettä, kun vatsa menee sekaisin metformiinista? Muuten se olisi erinomainen. Mutta vatsa ei jostain syystä kestä sitä. Onko jotain näkemystä asiasta.

55

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuo on tunnettu metformiinin haittavaikutus, jota esiintyy muistaakseni joka kymmenennellä. Koska metformiini on diabeteshoidon peruslääkkeitä, lääkärit mielellään haluaisivat kokeilla useampaa eri metformiiniversiota, joilla on erilainen tabletin kuori ennen kuin vaihtavat johonkin toiseen. Metformiinille on saatavana kuitenkin useita todella erinomaisia vaihtoehtoja.

      Asiasta oli täällä vajaat kaksi kuukautta sitten ketju https://keskustelu.suomi24.fi/t/17651919/diabetes-hoidon-hyodyt-ja-haitat

      Tutustu myös: https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_2_diabetes/laakkeet_tyypin_2_diabeteksessa#Verensokeriinvaikuttavatlkkeetpaitsiinsuliini

      Muista ettei sinun kannata kärsiä vaikka lääkäri painostaisikin sinua jatkamaan metformiinin käyttöä. Vaihda vaikka lääkäriä, jos nykyinen ei suostu.

      • Anonyymi

        Ei tuoltakaan löydy lääkäriä. Ei diabetekseen eikä mihinkään muuhunkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuoltakaan löydy lääkäriä. Ei diabetekseen eikä mihinkään muuhunkaan.

        Tuon blogin pitäjähän on täysin pätevä diabetesasiantuntija. Kyllä hän vastaa ainakin paria diabeteslääkäriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon blogin pitäjähän on täysin pätevä diabetesasiantuntija. Kyllä hän vastaa ainakin paria diabeteslääkäriä.

        Tyypin 2 diabetesta hoidetaan pääasiallisesti laihduttamalla sekä muuttamalla ruokailu- ja liikuntatottumuksia. Tärkeitä ruokailumuutoksia ovat:

        - päivittäisen energiansaannin vähentäminen
        - kasvisten, hedelmien ja marjojen runsas syöminen
        - sokeripitoisten virvoitusjuomien, mehujen ja tuoremehujen käytön välttäminen
        - "höttöhiilareiden" eli vaalean puhdistetun viljan syömisen välttäminen
        - kuitupitoisten ruokien, kuten täysjyvätuotteiden, käytön lisääminen.

        Koska tyypin 2 diabetes lisää riskiä sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin, tulee potilaan huolehtia, ettei hän saa ravinnostaan liikaa suolaa ja kovaa eli tyydyttynyttä rasvaa.


    • Jollet ole käyttänyt sitä pitkään niin kannattaa yrittää kestää jonkun aikaa ja vaikka vaihdella lääkettä kun vatsa monesti tottuu siihen.

    • Anonyymi

      Kaverini kärsi monta vuotta vatsavaivoista eikä hän eikä lääkäri älynneet, että se johtuisi metformiinista. Kun sitten vihdoin lääke vaihdettiin Jardianceksi, vatsavaivat hävisivät kuin leikaten. Krooniset vatsavaivat ovat pitemmän päälle aika rasittavia, jos joutuu paikasta a paikkaan b -siirtymisetkin suunnittelemaan wc-tarjonnan mukaan.

      Sittemmin myös Jardiance osoittautui hänelle epäsopivaksi, se huononsi jotain veriarvoa liikaa ja päätettiin vaihtaa kokonaan toiseen ryhmään eli Januviaan.

      Itsellä metformiini ei aiheuta mitään sivuvaikutuksia.

      Sama pätee Ozempiciin, jota minun pitäisi saada ensi viikolla lisää kolmen viikon pakollisen tauon jälkeen (saatavuusongelma). Näyttää siltä, etä Ozempicin saatavuus on vieläkin huonompi kuin syksyllä.

      • Ozempicin saatavuushäiriö saattaa kestää kesälle.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ozempicin saatavuushäiriö saattaa kestää kesälle.

        Minulla on Ozempiciin Kelan erityiskorvattavuus. Saanko Kela-korvauksen, jos annokseni nostetaan 2 mg:aan, eli käyttäisin kaksi neulaa viikossa? Siis sitten kun saatavuus helpottuu?

        Nimim. "En uskalla kysyä itse apteekista"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on Ozempiciin Kelan erityiskorvattavuus. Saanko Kela-korvauksen, jos annokseni nostetaan 2 mg:aan, eli käyttäisin kaksi neulaa viikossa? Siis sitten kun saatavuus helpottuu?

        Nimim. "En uskalla kysyä itse apteekista"

        Kaippa. Ei noissa ole rajoja lääkkeen määrässä.


    • Anonyymi

      Minulla alkoi vatsavaivat, kun metformiini annosta nostettiin. Joten ajattelen , että jos se korvattasiin jollain muulla lääkkeellä. Niin pienen annoksen metformiinia kestän kyllä. Nyt vaan pitäisi löytää joku korvaava lääke. Ilmeisesti Januvia voisi olla yksi vaihtoehto.

      Olisiko muita? On parasta itse tietää mitä pyytää. En täysin usko lääkäreitäkään tässä asiassa.

      Miten Ozempic. En saisi kuitenkaan enää laihtua yhtään.

      • Anonyymi

        Gliflotsiinit on hyviä samoin kuin suolistohormonijohdokset.

        »Gliflotsiinit, SGLT2-estäjät eli sokerinpoistajat lisäävät sokerin erittymistä virtsaan munuaisista. Tällöin verensokeri alenee ja painokin saattaa laskea jonkin verran.

        Gliflotsiineja voidaan käyttää yhdessä muiden verensokeria alentavien lääkkeiden ja insuliinin kanssa. Lääke ei sovi, jos on munuaisten vajaatoiminta.

        Ylimääräinen sokeri virtsassa lisää hieman alttiutta virtsatie- ja hiivatulehduksille. Dapagliflotsiinia myydään kauppanimellä Forxiga, empagliflotsiinia nimellä Jardiance, ertugliflotsiinia nimellä Steglatro ja kanagliflotsiinia nimella Invokana.»

        Nämä vähentävät myös sydän- ja verisuonisairauksia.


      • Minulla on XigDuo, sitäkin kannattaa miettiä. Siinä on kyllä metformiinia mutta pienemmässä 850 mg. Lisäksi siinä on dapagliflotsiinia.

        Eri metformiinivalmisteitakin kannattaa harkita.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Minulla on XigDuo, sitäkin kannattaa miettiä. Siinä on kyllä metformiinia mutta pienemmässä 850 mg. Lisäksi siinä on dapagliflotsiinia.

        Eri metformiinivalmisteitakin kannattaa harkita.

        Miten koet lääkkeen toimivan? Paremmin kuin pelkän metformiinin? Koitan vertailla. Oletko tyytyväinen?


      • hvp27
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten koet lääkkeen toimivan? Paremmin kuin pelkän metformiinin? Koitan vertailla. Oletko tyytyväinen?

        On parempi kuin pelkkä metformiini. Laihduttajankin hiukan koska virtsan mukana lähtee sokeria.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        On parempi kuin pelkkä metformiini. Laihduttajankin hiukan koska virtsan mukana lähtee sokeria.

        Sehän on aivan sama kuin nauttisi metformiinia ja Forxigaa erikseen, XigDuo ei tuo mitään lisäarvoa näihin.


    • Anonyymi

      Olen välttynyt metformiinin vatsavaivoilta sillä että jaan pillerit päivän eri aterioiden yhteyteen ja otan pillerit ruuan perään.

      • Anonyymi

        Orion valmistaa metformiinia myös depottabletteina.

        Depottabletti = kokonaisena nieltävä pitkävaikutteinen ja hitaasti liukeneva tabletti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Orion valmistaa metformiinia myös depottabletteina.

        Depottabletti = kokonaisena nieltävä pitkävaikutteinen ja hitaasti liukeneva tabletti

        Juuri tuo (Metforem) on käytössäni ja todellakin, ei vatsaongelmia (kapselirunko löytyy sitten myöhemmin vessapytystä).


    • Anonyymi

      Miten glimepirid lääke se alentaa myös sokeria? Onko kokemusta?

    • Anonyymi

      Olisi hyvä kuulla mikä vaikuttava aine ei laita vatsaa sekaisin? Jos joku ajatellut asiaa siltä kannalta.
      On todella vaikea löytää sopivaa lääkettä.

      Mikä muuten pitäisi olla pitkänsokerin arvo. Kun olen aina ajatellut asiaa paastoarvon mukaan. Mutta joku sanoi, että pitkäsokeri on tärkeämpi ja asia tulee ennemmin katsoa sen mukaan.

      • Anonyymi

        Alle 47 tai alle yksilöllisesti asetetun tavoitteen.

        Kakkostyypin diabeteksen hoidon yleistavoitteet on esitetty Käyvän hoidon kakkostyypin hoitosuosituksen taulukossa 2 https://www.kaypahoito.fi/hoi50056#T2 .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 47 tai alle yksilöllisesti asetetun tavoitteen.

        Kakkostyypin diabeteksen hoidon yleistavoitteet on esitetty Käyvän hoidon kakkostyypin hoitosuosituksen taulukossa 2 https://www.kaypahoito.fi/hoi50056#T2 .

        Se olikin tuon suosituksen mukaan alle 53:n eikä alle 47:n. En lukenut itse linkkiäni tarpeeksi hyvin, vaan puhuin ulkomuistista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se olikin tuon suosituksen mukaan alle 53:n eikä alle 47:n. En lukenut itse linkkiäni tarpeeksi hyvin, vaan puhuin ulkomuistista.

        Kiitos tuosta käypähoito linkistä. Siinä onkin noita lääkeaineita kiitettävästi.

        Katsotaan jos omalla järjellä löytyisi jokin hyvä vaihtoehto.


      • Anonyymi

        Luuloja kirkonkylän kioskilta. Ei tietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuloja kirkonkylän kioskilta. Ei tietoa.

        Kolme neljästä kakkostyypin diabetesta sairastavasta kuolee sydän- ja verisuonitauteihin. Yleisimpiä diabetekseen liittyviä sydän- ja verisuonisairauksia ovat:

        sepelvaltimotauti
        sydämen vajaatoiminta
        alaraajojen valtimosairaus
        verenpainetauti
        eteisvärinä
        aivoverenkiertohäiriöt

        Diabeetikot sairastuvat 2–4 kertaa useammin johonkin sydän- ja verisuonisairauteen kuin ihmiset, joilla tautia ei ole.


    • Anonyymi

      Miten Forixa on toiminut teillä? Aiheuttaako vatsaongelmia?

      • Anonyymi

        Siis Forxiga tuli nimi äsken väärin


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla asiaa Forxigasta ym. SGLT2-estäjistä https://www.duodecimlehti.fi/duo16028

        Kiitos. Oma käsityskykyni on hieman rajallinen diabetes lääkkeiden viidakossa. Mutta kysymällä tässä oppii lisää.
        Vähän metformiinia ja siihen muutama muu troppi taittaa toimia parhaiten.
        Jos vain jollain on toimiva konsepti asiasta niin se olisi kiinnostava kuulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Oma käsityskykyni on hieman rajallinen diabetes lääkkeiden viidakossa. Mutta kysymällä tässä oppii lisää.
        Vähän metformiinia ja siihen muutama muu troppi taittaa toimia parhaiten.
        Jos vain jollain on toimiva konsepti asiasta niin se olisi kiinnostava kuulla.

        Oletko jo lukenut tämän https://www.diabetes.fi/diabetes/tyypin_2_diabetes/laakkeet_tyypin_2_diabeteksessa ?


    • Anonyymi

      Kumpi tärkeempi aamu-vai pitkäsokeri? Kumpaan tulee kiinnittää suurempaa huomiota. Jos aamusokeri on vähän korkea n 7-8 ja pitkäsokeri ok niin onko asiat kunnossa vai pitäskö aamusokeri edelleen olla alle 7? Pitääkö lisätä lääkitystä?

      Vaikea yhtälö tämä diabetes.

      • Anonyymi

        »Pitkäsokeri on mielestäni harhaanjohtava. »

        Millä rahkeilla sinä jaat neuvontaa? Et ole asiantuntija.


      • Pitkä sokeri eli sokerihemoglobiini kuvastaa sitä kuinka paljon liian korkea verensokeri tuhoaa elimistöä ja diabeetikoiden hoitotasapainoa mitataan vain sillä. Lisäksi kotimittareiden luotettavuus on heikko.

        Noiden syiden takia tablettihoitoiset diabeetikot eivät välttämättä edes saa kotimittareita.


    • Anonyymi

      Käytetäänkö glimepiridiä sisältävää lääkettä edelleen diabeteksen hoidossa? Tiedättekö?

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttö on joka tapauksessa vähentynyt https://tinyurl.com/47mdvckc

        Tästä kiitos. Miksi käyttöä ei enää suositella. Se taisi laskea sokeria tehokkaasti? Siis jos ja kun metformiini ei sovi!?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä kiitos. Miksi käyttöä ei enää suositella. Se taisi laskea sokeria tehokkaasti? Siis jos ja kun metformiini ei sovi!?

        En ole diabetesalan ammattilainen, mutta veikkaisin, että syynä on että uudemmat verensokerilääkkeet eivät laske vahingossa verensokeria liian alas ja ovat siksi turvallisempia tarjoten samanlaiset positiiviset vaikutukset.

        Suositeltavin lääke merformiinin jälkeen on sokerinpoistaja (esim. Jardiance) tai suolistohormonin kaltainen lääke (Ozempic) . Tosin se on minun mielipiteeni, joka perustuu yleistajuisen diabeteskirjallisuuden lukemiseen. Kaikki lääkärit eivät kuitenkaan aina ole ajan tasalla kehityksen kanssa.

        Kaverille ei sokerinpoistaja Jardiance sopinut, niin hänelle laitettiin sitten Januvia. Se ei kuulu kahteen em. ryhmään vaan gliptiineihin, joka on suolistohormonin vaikutusta voimistava lääke.Sokerinpoistajilla olisi myös sydäntauteja estävä ja munuaisia säästävä vaikutus


    • Anonyymi

      Nyt kun jätin osan metformiinista pois on vatsa ok mutta sokeri noussut. En ole vieläkään löytänyt oikein sopivaa lääkitystä. Forxigaa on se 10 mg mutta se ei riitä. Jotain pitäisi keksiä lisää. Jos vain on jotain neuvoa teillä täällä. Mikä voisi olla sopiva yhdistelmä.

    • Anonyymi

      Forxiga kuuluu gliflotsiineihin, joten toisen lääkkeen tulisi olla toisesta ryhmästä, eli joku muu kuin Jardiance, Steglatro, Invokana, Xigduo, Synjardy, Steglumet, Qtern, Clyxambi tai Steglujan.

      Suolistohotmonit ovat hyviä, mutta muistaakseni niillä on rajoitetumpi Kela-korvaus (Ozempic, Byetta, Victoza, Trulicity.

      Sitten voisi harkita gliptiinejä: Januvia (Xelevia), Galvus, Onglyza, Vipidia ja Trajenta.

    • Anonyymi

      Forxiga laihduttaa myös liikaa.

      Nyt on Metforem ja Forxiga mutta Forxigan tilalle pitäisi keksiä joku toinen lääke joka alentaa sokeria mutta jotta paino ei laskisi liikaa. Olisiko vielä jotain neuvoja.

      Mitä lääkeaineetta kannattaisi kokeilla? Ja kiitoksia avusta!

      • Anonyymi

        Eikö sitä kannattaisi kysyä omalta lääkäriltä eikä Suomi24:stä? Harmin paikka että reseptiin vaaditaan lääkärin allekirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sitä kannattaisi kysyä omalta lääkäriltä eikä Suomi24:stä? Harmin paikka että reseptiin vaaditaan lääkärin allekirjoitus.

        Aktiiviset potilaat haluavat suunnitella itse lääkityksensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktiiviset potilaat haluavat suunnitella itse lääkityksensä.

        Voiko noita reseptilomakkeita itse tulostaa? Jos laittaa siihen allekirjoitukseksi oman nimensä, niin kyse ei ole väärennöksestä eikä apteekki edes välttämättä huomaa koko asiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aktiiviset potilaat haluavat suunnitella itse lääkityksensä.

        Siinäkin tapauksessa olisi mielestäni viisainta toimia yhteistyössä lääkärin kanssa, sillä lääkäri viime kädessä sen lääkkeen päättää. Ja vastaa päätöksestään, potilaalla ei yleensä tähän ole riittävää pätevyyttä.

        Jos lääkäreihin ei luota, saa tietysti olla omillaan ja ilman lääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voiko noita reseptilomakkeita itse tulostaa? Jos laittaa siihen allekirjoitukseksi oman nimensä, niin kyse ei ole väärennöksestä eikä apteekki edes välttämättä huomaa koko asiaa.

        Reseptit toimitetaan sähköisesti apteekkiin ja mm OmaKantaan. Harhautusyritykset tuskin onnistuvat.


    • Anonyymi

      Yhessä vaiheessa määrättiin 2x 750 mg metformiinia vrk. Seurauksena sai istua puoli vuotta potalla. Tuli tutkittua lääkeaineita ja vertailtua niitä. Ei kaikki lääkärit ehdi seurata miten lääkkeet toimii. Paras tietää itse mahd paljon asiasta.
      Himokuntoilijana liikunta on se tärkein hoitomuoto. Niin hyvä lääke kuin mtfirmiini onkin niin osalle se aiheuttaa vatsaongelmia.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4955
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3134
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1625
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1243
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1217
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe