Aine, ruumis ja transsukupuolisuuden metafysiikka

Olen ymmärtänyt, että Suomessa astuu piakkoin voimaan jokin uusi laki, joka mahdollistaa sen, että kuka tahansa voi vaihtaa juridista sukupuolta pelkällä ilmoituksella. Tämä kuulostaa minusta erittäin erikoiselta, joten en ole varma, olenko ymmärtänyt lain sisällön oikein. En kuitenkaan jaksa ottaa asiasta selvää, koska lait ja lainsäädäntö eivät kiinnosta minua.

Sen sijaan transsukupuolisuus ilmiönä kiinnostaa minua.

Toinen asia, joka minua kiinnostaa, on aine eli materia.

Kolmas asia, joka minua kiinnostaa, on ruumis, ennen kaikkea ihmisen ruumis.

Perinteisen ja yleisesti hyväksytyn näkemyksen mukaan ruumis on ainetta. Aineen olemuksesta ei kylläkään vallinne yksimielisyyttä, mutta minun tarpeisiini riittää, että aine määritellään negatiivisesti: aine on ei-henkeä. En tiedä, onko kaikki ei-henki ainetta, mutta kaikki aine on ei-henkeä. Henkeä ei tarvitse määritellä, sillä jokainen tietoinen olento tietää välittömästä kokemuksesta, mitä on henki.

Onko sukupuoli henkeä vai ainetta? Jos sukupuoli riippuu ruumiista (kromosomeista, kiveksistä, munasarjoista, aivoista jne.), se on ainetta.

Nykyisen jumalattoman ajan henki on tässä hieman ristiriitainen. Kaiken eli siis myös sukupuolen pitäisi olla ainetta, mutta sukupuolta pitäisi silti pystyä vaihtamaan henkisen kokemuksen perusteella. Mutta jos ihmisellä olisi ruumiista riippumaton sielu ja sielulla sukupuoli, tällöin ruumiin sukupuoli ja sielun sukupuoli voisivat olla aidosti ristiriidassa keskenään. Kysymys olisi sitten siitä, kumpi on tärkeämpi, henki vai ruumis.

Toinen esimerkki on abortti. Abortin puolesta olisi ehkä mahdollista esittää älyllisesti kestävä argumentti, jos sielu on olemassa.

Kristinuskon näkökulmasta tilanne on toinen. Pidän itsestään selvänä, että kristitty uskoo henkeen, sillä Jumala on henki. Mutta täytyykö kristityn uskoa aineeseen?

Edellyttääkö usko ruumiin ylösnousemukseen uskoa aineeseen? Mitä on inkarnaatio, ellei ainetta ole olemassa? Idealismin isä George Berkeley oli piispa. Siispä hänen täytyi olla sitä mieltä, että kristinusko sopii yhteen aineen kieltämisen kanssa. En tiedä, kirjoittiko hän ylösnousemuksesta tai inkarnaatiosta ja mitä hän näistä asioista ajatteli oman filosofiansa valossa.

Kristinuskossa on painotetaan, että aineellinen maailma on hyvä, koska se on Jumalan luoma. Aineellista hyvää arvostetaan. Mutta mahdollisesti tämä painotus ja aineen arvostus ovat reaktioita gnostilaisuuteen.

Eivät gnostilaisetkaan kieltäneet aineen olemassaoloa, he vain pitivät ainetta pahana.

Jos maailma on mielle eikä mitään muuta sen lisäksi, siis myös esimerkiksi ruumis on mielle, jonka objektiivisuus perustuu Jumalan mieleen (ruumis on olemassa, koska Jumala ajattelee sitä, ruumis ja koko luomakunta ovat Jumalan ajatuksia), niin miten kristillisen teologian perusasiat (kuten juuri ruumiin ylösnousemus ja inkarnaatio) pitäisi ajatella? Tätä asiaa voisi miettiä, jos jaksaisi.

10

163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olet tyypilliseen tapaan kuten epäilitkin ymmärtänyt väärin. Ei voi vaihtaa kuka tahansa pelkällä ilmoituksella vaan laki myös määrittää ehdot/edellytykset milloin tämä on mahdollista.

      • Sen verran uutisten perusteella tiedän, että täysi-ikäinen on oltava ja on tehtävä kirjallinen hakemus sukupuolen vaihtamiseksi. Vastauksesi tulkitsen niin, että tämä hakemus voidaan hylätä, ellei hakija täytä laissa määriteltyjä ehtoja, joita en tunne.

        Toisin sanoen pelkkä oma usko ei vielä riitä. Siispä tämä Lichtenbergin aforismi ei ole vielä totta:

        "Uskon, että ihminen on lopulta niin vapaa olento, että häneltä ei voida kiistää oikeutta olla se, mikä hän uskoo olevansa."

        Vielä siis mieheltä, joka uskoo olevansa nainen, voidaan kiistää oikeus olla nainen, ja naiselta, joka uskoo olevansa mies, voidaan kiistää oikeus olla mies.


      • Anonyymi

        Kuka tahansa täysi-ikäinen saa vaihtaa juridisen sukupuolensa kunhan vain itse esittää selvityksen, että kokee pysyvästi kuuluvansa toiseen sukupuoleen ja vaikka pysyvyyttä edellytetään, voi vaihtaa halutessaan taas uudelleen ja rajattomia kertoja kunhan vaihtojen välillä on vähintään vuosi. Näillä edellytyksillä ei niitä hakemuksia hylätä, eli kyse on vain omasta ilmoituksesta. Lakiin ei kirjattu poikkeustapauksia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuka tahansa täysi-ikäinen saa vaihtaa juridisen sukupuolensa kunhan vain itse esittää selvityksen, että kokee pysyvästi kuuluvansa toiseen sukupuoleen ja vaikka pysyvyyttä edellytetään, voi vaihtaa halutessaan taas uudelleen ja rajattomia kertoja kunhan vaihtojen välillä on vähintään vuosi. Näillä edellytyksillä ei niitä hakemuksia hylätä, eli kyse on vain omasta ilmoituksesta. Lakiin ei kirjattu poikkeustapauksia.

        Siinä tapauksessa Lichtenbergin aforismi on kuin onkin totta.


    • Anonyymi

      jos olisit tällaista väittänyt 20v sitten sinut oltaisiin naurettu pihalle 🤣

    • Arvelen piispa Berkeleyn tarkoittaneen sitä, että punainen omena on olemassa vaikka kukaan (ihminen) ei sitä katso. Jos punaisuus on mielle, niin tässä tapauksessa olisi luonnollista ajatella punaisuuden mielteen sijaitsevan Jumalan mielessä. Ilmeisesti sieltä kaikki ihmisenkin kokemat mielteet ovat lähtöisin. Ilmeisesti maailma koostuu muodoista ja Jeesus otti itselleen orjan muodon. Vaikka ainetta olisikin olemassa, esiintyy se aina jossain muodossa. Muoto saattaa olla perustavanlaatuisempaa kuin siihen sisältyvä aine. Muodot ja mielteet liittyvät toisiinsa. Muotoja mekin havaitsemme, emme atomeja.

      • Juuri jotenkin noin Berkeley ymmärtääkseni ajatteli. Esse est percipi. Oleminen on havaituksi tulemista. Havainnon tuolla puolen ei ole mitään. Jumalahan voidaan helposti ymmärtää jonkinlaiseksi ikuiseksi alkutietoisuudeksi. Kaikki eksistoi tässä tietoisuudessa.


      • herrens_tiggare kirjoitti:

        Juuri jotenkin noin Berkeley ymmärtääkseni ajatteli. Esse est percipi. Oleminen on havaituksi tulemista. Havainnon tuolla puolen ei ole mitään. Jumalahan voidaan helposti ymmärtää jonkinlaiseksi ikuiseksi alkutietoisuudeksi. Kaikki eksistoi tässä tietoisuudessa.

        Teologisesti ottaen aineen olemassaolo on kuitenkin loogista. Hyvät ideat toteutuvat aineessa epätäydellisesti. Näin selittyy kärsimyksen ongelma. Hyvän ja pahan suhteen aine lienee neutraalia. Se ei vain taivu kaikkeen.


    • "Onko sukupuoli henkeä vai ainetta? "

      Tässä pitää tehdä ero sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen välillä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt tajusin mitä haet takaa

      En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      43
      3443
    2. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

      Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      36
      2064
    3. Naiselle mieheltä

      Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      30
      1779
    4. Kaipaan niin....

      Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      16
      1547
    5. Eiii...

      Etkä! 😘
      Ikävä
      23
      1518
    6. Jalkapalloa

      Ura ja Kokkola Cup?
      Kannus
      10
      1420
    7. Mikset vain

      Unohtaisi?
      Ikävä
      24
      1397
    8. En ymmärrä miksi minä

      Maailma on täynnä sinulle muita
      Ikävä
      14
      1247
    9. Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?

      Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai
      Ikävä
      78
      1175
    10. Jo Alkanutta Viikkoa Ja Maanantai Päivää

      Hyvää huomenta naiselle ❤🤗😘 Toivoo mies
      Ikävä
      22
      1122
    Aihe