Miten on nykyaikaisten linja-autojen suorituskyky verrattuna vanhaan kalustoon esim 80-luvun yleisiin pikavuoroautoihin esim Kutter 9 tai Deca Scanian 112 tai Volvon B10M alustoilla? Huippunopeudet vanhoissa tietenkin isommat koska ei ollut rajoittimia mutta miten noin muuten kiihtyvyys ja ajettavuus?
Bussien suorituskyky uudet ja vanhat
16
328
Vastaukset
- Anonyymi
Scanian K112 ei koskaan ollut ajettavuudeltaan erinomainen, mutta muuten suorituskyvyltään pärjäisi tänäkin päivänä. 5-vaihteisella laatikolla ja vaikkapa Delta Starin korilla oikein hyvä työkalu ja nykyisiin tietokonerihveleihin verrattuna toimintavarma ja lämmin bussi.
B10M 80-luvun lopulta EGS-vaihteistolla ja Delta 501-korilla olisi loistopeli vielä tänäkin päivänä pikavuorolle ja tilausajoon. Eikä kulutuskaan ollut paha.
Toki nykyrihvelitkin ovat toimiessaan oikein hyviä, mutta niitä toimimattomuuksia on vähän liikaa.
Toimintavarmuutta jos haetaan, niin sitten pitäisi olla B10M/B58 keppivaihteella tai K112 Scania. Näillä voi ajaa pitkänkin matkan päästä korjaamolle jos vaikka esim. laturi hajoaa . - Anonyymi
Isäni ajoi pitkänmatkan linjaa 80-luvulla ja sanoi että kerran kun oli myöhässä, yritti ottaa menetettyä aikaa kiinni, joku volvo alustainen "tuplaperä" bussi pyöräytti 160 mittariin.
Miten paljon on liiottelua ja miten paljon mittarivirhettä, vaikea sanoa. - Anonyymi
Vaikkapa Turku - Helsinki tai Tampere - Helsinki väleillä vanha kalusto on ainakin teoriassa nopeampaa moottoritiellä koska kulkevat kovempaa kuin rajoittimella varustetut autot. Jos siis tarvetta ajaa kiinni aikataulua tai raskas kaasujalka. Tuskin mikään auto kulkenut 160 kmh, veikkaan että max 120-130 kmh. Linja-autoissa iso ilmanvastus eikä vanhemmissa autoissa tehoa ylenpalttisesti ollut.
- Anonyymi
Liekö enää linjaliikenteessä yli 21-vuotiaita autoja? Kaikissa nuoremmissa linja-autoissa on nopeudenrajoitin.
Lähes koko vuoden 1981 kuljin perjantaisn Helsingistä Poriin Satakunnan liikenteen 17.30 lähteneellä EP-vuorolla, ja varasin aina maanantaisin paikan numero kolme, jotta pääsin Kyläpelimanniin kahvijonoon alkupäässä. Alun moottoritieosuudella nopeusmittari näytti yleensä 125-130 km/h, siitä kolmospaikalta sen hyvin näki. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liekö enää linjaliikenteessä yli 21-vuotiaita autoja? Kaikissa nuoremmissa linja-autoissa on nopeudenrajoitin.
Lähes koko vuoden 1981 kuljin perjantaisn Helsingistä Poriin Satakunnan liikenteen 17.30 lähteneellä EP-vuorolla, ja varasin aina maanantaisin paikan numero kolme, jotta pääsin Kyläpelimanniin kahvijonoon alkupäässä. Alun moottoritieosuudella nopeusmittari näytti yleensä 125-130 km/h, siitä kolmospaikalta sen hyvin näki.Onnibussilla on kasapäin yli 21 vuotiaita busseja ajossa yhä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liekö enää linjaliikenteessä yli 21-vuotiaita autoja? Kaikissa nuoremmissa linja-autoissa on nopeudenrajoitin.
Lähes koko vuoden 1981 kuljin perjantaisn Helsingistä Poriin Satakunnan liikenteen 17.30 lähteneellä EP-vuorolla, ja varasin aina maanantaisin paikan numero kolme, jotta pääsin Kyläpelimanniin kahvijonoon alkupäässä. Alun moottoritieosuudella nopeusmittari näytti yleensä 125-130 km/h, siitä kolmospaikalta sen hyvin näki.Olihan se miesten touhua siihen aikaan ennen rajoittimia.
Ajoin kerran 140 km/h Scanialla ja poliisiauto tuli vastaan, heristivät vain sormea kohdattaessa. Reilua meininkiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnibussilla on kasapäin yli 21 vuotiaita busseja ajossa yhä
"Onnibussilla on kasapäin yli 21 vuotiaita busseja ajossa yhä"
Kaikkea oppii, kun vanhaksi elää. Minä aina olen luullut, että Astromegat olivat melko tuoreita Suomeen tullessaan, Souterin mukaan tullessa jopa uusia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Onnibussilla on kasapäin yli 21 vuotiaita busseja ajossa yhä"
Kaikkea oppii, kun vanhaksi elää. Minä aina olen luullut, että Astromegat olivat melko tuoreita Suomeen tullessaan, Souterin mukaan tullessa jopa uusia."Onnibus aloitti liikennöinnin tammikuussa 2012 Tampereen ja Porin välillä."
Jos tuosta on 11 vuotta ja "melko tuore" on vaikka viiden vuoden ikäinen niin tuleehan siitä jo 16 vuotta. Edellyttäen että sama kalusto olisi vielä käytössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Onnibus aloitti liikennöinnin tammikuussa 2012 Tampereen ja Porin välillä."
Jos tuosta on 11 vuotta ja "melko tuore" on vaikka viiden vuoden ikäinen niin tuleehan siitä jo 16 vuotta. Edellyttäen että sama kalusto olisi vielä käytössä.Onnibussilla on jopa 1998 mallinen Volvo B10M Lahti 560 Eagle päivittäisessä ajossaan. Myös aivan alkupään Volvo 9700 ja Delta Star 503 autot esiintyvät joka päivä onnibus vuoroilla. Ikää näillä kaikilla yli 20 vuotta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnibussilla on jopa 1998 mallinen Volvo B10M Lahti 560 Eagle päivittäisessä ajossaan. Myös aivan alkupään Volvo 9700 ja Delta Star 503 autot esiintyvät joka päivä onnibus vuoroilla. Ikää näillä kaikilla yli 20 vuotta
Kerrohan nyt, millä reitillä tuollaisilla ajellaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrohan nyt, millä reitillä tuollaisilla ajellaan.
F43
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
F43
Tuohan ei ole Onnibus.comin reitti, vaan sitä ajaa Koskilinjat omilla autoillaan, OBFlex-väreissä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuohan ei ole Onnibus.comin reitti, vaan sitä ajaa Koskilinjat omilla autoillaan, OBFlex-väreissä
Onnibus siinä auton kyljessä lukee. Samaa paskaa eri paketissa siis
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onnibus siinä auton kyljessä lukee. Samaa paskaa eri paketissa siis
Miten tuo niin koville otti? Kun ei Onnibus.comilta löytynytkään kasapäin yli 20-vuotiaita busseja liikenteestä. Ei totuus kiukuttelusta muutu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo niin koville otti? Kun ei Onnibus.comilta löytynytkään kasapäin yli 20-vuotiaita busseja liikenteestä. Ei totuus kiukuttelusta muutu.
Kiistätkö että autossa lukee Onnibus? Jos siinä lukee Onnibus, niin kyllä se silloin on onnibussi. Eikö? Vai oletko tyhmä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiistätkö että autossa lukee Onnibus? Jos siinä lukee Onnibus, niin kyllä se silloin on onnibussi. Eikö? Vai oletko tyhmä
Jos korvien väliin tulee jumi, on turha jatkaa kirjoittelua, koska tiedetään, ettei se jumi sieltä pois lähde. joten case closed!
Koskilinjat hoitaa Oulun seudun paikallis- ja lähiliikennettä viranomaisen määrittelemien reittien ja aikataulujen mukaan [www.oulunjoukkoliikenne.fi]. OnniBus FLEX ja Gold Line –nimien alla liikennöimme Pohjois-Suomen alueella aina Ivaloon ja Kilpisjärvelle asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1801965
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1591686Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461656- 1231443
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1491208Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia501072Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen58990- 15879
- 69862
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P26856