Pyhä Henki/Isä?

Anonyymi-ap

Mikä ero näillä kahdella Jumalan persoonalla? Osaisiko joku selittää ymmärrettävästi? Kun monesti sanotaan että Pyhä Henki on Jeesuksen isä. Toisessa kohtaa kuitenkin Isä lähettää Pyhän Hengen Pojan päälle kyyhlysen muodossa.

99

882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tai mitä tarkoittaa että Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, jos on vain yksi Jumala?

      • Anonyymi

        Satua voi muunnella tilanteen mukaan, ei se sen kummempaa ole.😁


      • Jumala on kolimi yhteinen persoona, vaikka on vain yksi Jumala, kaikki toimivat yhdessä.


      • Anonyymi

        Jumala loi Aatamin omaksi kuvakseen. Me olemme Aatamin kuvia. Meissä on ruumis, sielu ja henki. Sinussa on sinun ulkoinen olemuksesi, ruumis. Sinussa on sinun persoonasi, sielu. Ja jos et ole uskossa, sinussa on henki, joka on Aatamin perintönä kuollut. Kun tulet uskoon, saat kuolleen henkesi tilalle elävän Jumalan Pyhän Hengen.

        Eläimillä on vain ruumis ja henki, ei sielua.

        Minä en ole minun ruumiini, mutta ruumiini on osa minua. En ole sieluni, mutta sieluni on osa minua. Jumalan hengen kautta olen nyt uskovana osa Jeesuksen ruumista, elävä Hänessä.

        Ei ihminen voi Jumalaa ymmärtää. Edellä oleva on minun haparoiva yritykseni selittää sitä, mitä ihmisaivoilla ei pysty selittämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala loi Aatamin omaksi kuvakseen. Me olemme Aatamin kuvia. Meissä on ruumis, sielu ja henki. Sinussa on sinun ulkoinen olemuksesi, ruumis. Sinussa on sinun persoonasi, sielu. Ja jos et ole uskossa, sinussa on henki, joka on Aatamin perintönä kuollut. Kun tulet uskoon, saat kuolleen henkesi tilalle elävän Jumalan Pyhän Hengen.

        Eläimillä on vain ruumis ja henki, ei sielua.

        Minä en ole minun ruumiini, mutta ruumiini on osa minua. En ole sieluni, mutta sieluni on osa minua. Jumalan hengen kautta olen nyt uskovana osa Jeesuksen ruumista, elävä Hänessä.

        Ei ihminen voi Jumalaa ymmärtää. Edellä oleva on minun haparoiva yritykseni selittää sitä, mitä ihmisaivoilla ei pysty selittämään.

        Ihminen on myös eläin, joten revi siitä.

        Heil Satan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jumala loi Aatamin omaksi kuvakseen. Me olemme Aatamin kuvia. Meissä on ruumis, sielu ja henki. Sinussa on sinun ulkoinen olemuksesi, ruumis. Sinussa on sinun persoonasi, sielu. Ja jos et ole uskossa, sinussa on henki, joka on Aatamin perintönä kuollut. Kun tulet uskoon, saat kuolleen henkesi tilalle elävän Jumalan Pyhän Hengen.

        Eläimillä on vain ruumis ja henki, ei sielua.

        Minä en ole minun ruumiini, mutta ruumiini on osa minua. En ole sieluni, mutta sieluni on osa minua. Jumalan hengen kautta olen nyt uskovana osa Jeesuksen ruumista, elävä Hänessä.

        Ei ihminen voi Jumalaa ymmärtää. Edellä oleva on minun haparoiva yritykseni selittää sitä, mitä ihmisaivoilla ei pysty selittämään.

        Ihminen on myös eläin, joten revi siitä.

        Heil Satan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala loi Aatamin omaksi kuvakseen. Me olemme Aatamin kuvia. Meissä on ruumis, sielu ja henki. Sinussa on sinun ulkoinen olemuksesi, ruumis. Sinussa on sinun persoonasi, sielu. Ja jos et ole uskossa, sinussa on henki, joka on Aatamin perintönä kuollut. Kun tulet uskoon, saat kuolleen henkesi tilalle elävän Jumalan Pyhän Hengen.

        Eläimillä on vain ruumis ja henki, ei sielua.

        Minä en ole minun ruumiini, mutta ruumiini on osa minua. En ole sieluni, mutta sieluni on osa minua. Jumalan hengen kautta olen nyt uskovana osa Jeesuksen ruumista, elävä Hänessä.

        Ei ihminen voi Jumalaa ymmärtää. Edellä oleva on minun haparoiva yritykseni selittää sitä, mitä ihmisaivoilla ei pysty selittämään.

        Kyllä eläimilläkin on sielu, niiden oma persoona. Muutenhan ne olisivat vain robotteja kaikki kissat ja koirat.


      • Anonyymi

        Oikeasti on Isä, Poika ja Äiti. Myöhemmin "Äiti" muutettiin "Pyhäksi Hengeksi".

        Äiti viittaa väliaikaisesti langenneeseen Sofiaan. Poika taas viittaa alempaan luojajumalaan, Jaldabaotiin,. Isä on Korkein Jumala. Korkeinta Jumalaa on ihmisen mahdoton tuntea mutta voit tuntea jonkin hänen emnaation tai ns. "pienen ilmentymän". Ihminen kuitenkin voi päästä lähemmäs Korkeinta Jumalaa Tiedolla. Rukoilkaa siis että saisitte parantavaa Tietoa.

        Voit lukea lisää aiheesta täältä: https://www.gnosis.fi/gnostilaisuus/universaali-tietoisuus/mika-on-luojajumala-eli-demiurgi/
        Toinen hyvä lähde on Nag Hammadin Kätketty Viisaus, jonka voi esim. lainata kirjastosta.
        Jos ei halua lähteä kirjastoon, voi lukea näitä tekstejä englanniksi tästä osoitteesta: http://www.gnosis.org/naghamm/nhlcodex.html


      • Anonyymi kirjoitti:

        Satua voi muunnella tilanteen mukaan, ei se sen kummempaa ole.😁

        Satu on tähän maaimaan kuukuva, ihmisen keksimä aihe voi muutta mielensä mukaa.
        Pyhän hengen toimintaa ei voi ihminen vaikutta millään tavoin, joka on oma persoona tekee niin kuin tahtoo joka kirkastaa Jeesusen ominaisuutta.


    • Anonyymi

      Onhan Saunatonttukin jumala.

    • Anonyymi

      Jotenkin arvasin että tähän ei löydy vastausta.

      • Anonyymi

        Valehtelijoitten on vaikea vaikea vastata kysymyksiin, joihin pyydetään rehellistä vastausta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Valehtelijoitten on vaikea vaikea vastata kysymyksiin, joihin pyydetään rehellistä vastausta.

        Joka on vähässä vää on paljossa kin väärä.


    • Anonyymi

      Joh.16:7 Biblia (1776) Kuitenkin sanon minä teille totuuden: se on teille tarpeellinen, että minä menen pois; sillä ellen minä mene pois, niin ei Lohduttaja tule teidän tykönne; nutta jos minä menen pois, niin minä hänet teille lähetän.

    • Anonyymi

      Joh.14:16-17 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti, totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. Joh.15:26-27 Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta. Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani.

    • Anonyymi

      Joh.20:21-23 Niin Jeesus sanoi heille jälleen: Rauha teille! Niinkuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minäkin teidät. Ja tämän sanottuaan hän puhalsi heidän päällensä ja sanoi heille: Ottakaa Pyhä Henki. Joiden synnit te anteeksi annatte, niille ne ovat anteeksi annetut; joiden synnit te pidätätte, niille ne ovat pidätetyt. Matt.16:19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet, ja minkä sinä sidot maan päällä, se on oleva sidottu taivaissa, ja minkä sinä päästät maan päällä, se on päästetty taivaissa. Matt.18:18 Totisesti minä sanon teille: kaikki, minkä te sidotte maan päällä, on oleva sidottu taivaassa, ja kaikki, minkä te päästätte maan päällä, on oleva päästetty taivaissa.

    • Anonyymi

      Mark.12:42 Biblia (1776) Niin tuli köyhä leski, ja pani kaksi ropoa, se on kuusinainen. Kuusinaisen eli abo on vanhin suomalainen rahayksikkö. Kuusinaisia lyötiin Turussa 1400-luvun alussa, todennäköisesti 1410. Kuusinaisen arvo vastasi kuutta penninkiä. Raha on hopeaa ja sen paino oli 0,7 grammaa.

    • Anonyymi

      Tarkoitin konkreettista eroa. Miten Isä eroaa Ph:sta? Tiedän että on kolme persoona ja tiedän nuo Raamatun kohdat, selittäkää mieluummin omin sanoin tämä koska sitä ei Raamatussa lue!

      • Anonyymi

        Ei lue raamatussa,koska se on keksitty vasta 200-400 luvulla. Ei ole kolmea jumalan persoonaa, on vain yksi Jumala ja se on Isä Jumala,jonka nimi on Jehova. Jeesus on Jumalan ainoa Poika ja Pyhä henki on vain henki,ei mikään persoona. Jos tämäkin olisi totta, niin miksi ph keksittiin lisätä kolminaisuuteen vasta 400 luvulla. ja miksi sen ajan kirkko vainosi ja karkoitti pois kaikki jotka eivät tunnustaneet kolminaisuusoppia. heidät pakotettiin siihen..! se oli kuin äänestys eduskunnassa, uskotko tähän oppiin vai et, jaa,ei,poissa ei voinut olla..! ei jos sanoit niin kuolema odottaa tai karkoitus. sellaista kristillisyyttä oli alkuvuosien kirkko.! jokainen voi lukea historiaa. ristiretket...mestaukset.. näinkö se Jeesus tosiaan opetti?


    • Anonyymi

      Hiljaista on ja on oleva tulevaisuudessakin. Karu totuus että monet kristityt ovat matkalla kadotukseen,kun eivät usko Jumalaan. Jeesus on vain Hänen poika, joten pelkkä Jeesus tai herra sanan hokeminen ei ketään pelasta.

    • Anonyymi

      Kysyt sellaisesta aiheesta, jonka vain Jumala voi ihmiselle opettaa niin, että hän sen käsittää. Mutta Jumala opettaa omiaan. Silloin nämä asiat alkavat selkenemään.

      Jumalan kolminaisuus on yksi erittäin vaikea selittää toiselle ihmiselle niin, että hän sen käsittää. "Ahaa elämyksen" voi vain Pyhä Henki antaa sinulle ja minulle.

      Mutta koska Jumala on ilmoittanut, ja ilmoittaa, itsensä Pojassaan, Jeesuksessa Kristuksessa, Hänessä ja Hänen kauttaan me opimme tuntemaan Jumalaa. Uskon, että itse olen uskova, Jumalan oma, jolle Jumala on selittänyt itseään kuka Hän on.

      Jos aihe todella kiinnostaa, voit tutkia Raamattu kädessäsi näitä asioita tästä linkistä.
      Mutta kuten sanoin, vain Jumala itse voi opettaa sinut tuntemaan Häntä. Siksi pelkän ihmisopetuksen kautta, omalla järjellä, sinä et voi tulla tuntemaan Häntä. Siksi pyydä Jumalaa ilmoittamaan itsensä sinulle. Lue myös tekstien yhteydessä olevat Raamatun jakeet. Kun sinä luet Raamattua, Jumala puhuu ja opettaa sinua Sanan kautta Sanassa.

      https://www.jumala-kanssamme.se/439641483/440034901
      https://www.jumala-kanssamme.se/448537510/

    • Anonyymi

      Pyhä henki keksittiin liberopelaajaksi kun Taivaan Isä & Poika Oy:n uskottavuus meni vahvasti huumorin puolelle.

      • Ei pyhää henkeä ole keksititty on aina.


    • Pyhä henki on joka jakaa armolahjoja opetus lapsille, niin kuin haluaa on terveeksi tekevä voima, kirkastaa vain ainoastaan Jeesusta kiristusta jota ovat ottaneet Jeesusen omakohtaiseksi vapahjakseen, tunnustaneet syntinsä saat anteeksi eli ovat pääseet Jumalan lapsiksi.
      Me olemme hengen johtossa ei omissa voimissamee se voima on ulkopuoleta tuleva, olemme elämän veden virta joka kautta virta kulkee myös toisiin ihmisiin jota haluavat pelastua.

    • Anonyymi

      Ymmärrettävästi ei kukaan osaa Jumalaa selittää. Voimme tietää hänestä vain sen, mitä Raamattu sanoo.

      Raamatun mukaan Jumala on yksi, mutta kuitenkin Isä, Poika ja Henki. Eli jollain atvalla, jota emme tajua, hän on "kolminainen".

      Raamattu sanoo Pyhän Hengen olevan Isän ja Kristuksen Henki.

      Jeesus kutsui Isä Jumalaa Isäkseen. Ei hän Pyhää Henkeä ole Isäksi kutsunut missään kohtaa. Jeesus kyllä sikisi Pyhästä Hengestä, mikä tarkoittaa sitä, että Henki tuli Marian päälle, jolloin hän Jumalan Hengen vaikutuksesta hedelmöittyi.

      • Anonyymi

        Isä ei ole siis mikään Jumalan rooli, vaan Jeesuksen Isä, Henki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isä ei ole siis mikään Jumalan rooli, vaan Jeesuksen Isä, Henki?

        Jumala on Isä, Poika ja Henki. Ei Jumalan olemusta kukaan osaa kunnolla hahmottaa. Ihmisessäkin on henki, sielu ja ruumis, vaikka ihminen on yksi hänkin. Ei sitäkään osaa kukaan kunnolla hahmottaa.

        Raamatun mukaan Isä on Jeesusta suurempi ja lopulta kaikki annetaan Isän haltuun, eli Poikakin alistetaan. Jonkinlainen "hierarkia"ja tehtäväjako siis on olemassa Jumalan persoonien välillä.

        Isä on Henki, jota kukaan ei ole koskaan nähnyt, paitsi profeetat näyssä. Raamatussa Isä esiintyy ainakin Danielin kirjassa. Hän on se Vanhaikäinen, joka istuu valtaistuimella, ja jonka luokse Poika saapuu.

        Ainut selitys Jumalasta löytyy Raamatusta, joten sieltä niitä kohtia sitten on vain luettava ja hahmotettava jonkinlainen kuva hänestä sen perusteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on Isä, Poika ja Henki. Ei Jumalan olemusta kukaan osaa kunnolla hahmottaa. Ihmisessäkin on henki, sielu ja ruumis, vaikka ihminen on yksi hänkin. Ei sitäkään osaa kukaan kunnolla hahmottaa.

        Raamatun mukaan Isä on Jeesusta suurempi ja lopulta kaikki annetaan Isän haltuun, eli Poikakin alistetaan. Jonkinlainen "hierarkia"ja tehtäväjako siis on olemassa Jumalan persoonien välillä.

        Isä on Henki, jota kukaan ei ole koskaan nähnyt, paitsi profeetat näyssä. Raamatussa Isä esiintyy ainakin Danielin kirjassa. Hän on se Vanhaikäinen, joka istuu valtaistuimella, ja jonka luokse Poika saapuu.

        Ainut selitys Jumalasta löytyy Raamatusta, joten sieltä niitä kohtia sitten on vain luettava ja hahmotettava jonkinlainen kuva hänestä sen perusteella.

        Miksi sitten tavataan rukoilla Jeesusta eli Poikaa, eikä koko kolminaisuutta? Miten Jeesus on Isää "parempi" persoona, kun Jeesus itsekin sanoo että Isä on Häntä suurempi ja opetti Isä meidän rukouksen. Monille tuntuu Jumala ja Jeesus olevan sama asia, vaikka kolminaisuusopin mukaan näin ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on Isä, Poika ja Henki. Ei Jumalan olemusta kukaan osaa kunnolla hahmottaa. Ihmisessäkin on henki, sielu ja ruumis, vaikka ihminen on yksi hänkin. Ei sitäkään osaa kukaan kunnolla hahmottaa.

        Raamatun mukaan Isä on Jeesusta suurempi ja lopulta kaikki annetaan Isän haltuun, eli Poikakin alistetaan. Jonkinlainen "hierarkia"ja tehtäväjako siis on olemassa Jumalan persoonien välillä.

        Isä on Henki, jota kukaan ei ole koskaan nähnyt, paitsi profeetat näyssä. Raamatussa Isä esiintyy ainakin Danielin kirjassa. Hän on se Vanhaikäinen, joka istuu valtaistuimella, ja jonka luokse Poika saapuu.

        Ainut selitys Jumalasta löytyy Raamatusta, joten sieltä niitä kohtia sitten on vain luettava ja hahmotettava jonkinlainen kuva hänestä sen perusteella.

        Onko tämä vanhaikäinen eri hahmo kuin Jeesus, vai miten ne olisivat sama hahmo?


      • Anonyymi

        Raamatun ainoan oikean englanninkielisen version ensimmäisen ja viimeisen jakeen yhteenlaskettu sanamäärä ja vokaalien ja konsonattien määrä on sama kuin 1 Joh 5:7 jakeessa, joka kertoo Jumalan olemuksen. Siksi Jeesus sanoi olevansa alku ja loppu. Miten kukaan Raamatun kymmenistä kirjoittajista olisi voinut suunnitella tämän, kun Vanha Testamentti kirjoitettiin hepreaksi useita vuosisatoja aikaisemmin ja Uusi Testamentti kreikaksi?

        Genesis 1 King James Bible (KJB)
        1 In the beginning God created the heaven and the earth. (Raamatun ensimmäinen jae.)
        (10 sanaa, 17 vokaalia, 27 konsonanttia) (y on englannissa konsonatti)

        Revelation 22 King James Bible (KJB)
        21 The grace of our Lord Jesus Christ be with you all. Amen. (Raamatun viimeinen jae.)
        (12 sanaa, 17 vokaalia, 27 konsonanttia)

        1 John 5 King James Bible (KJB)
        7 For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one.
        (22 sanaa, 34 vokaalia, 54 konsonattia)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on Isä, Poika ja Henki. Ei Jumalan olemusta kukaan osaa kunnolla hahmottaa. Ihmisessäkin on henki, sielu ja ruumis, vaikka ihminen on yksi hänkin. Ei sitäkään osaa kukaan kunnolla hahmottaa.

        Raamatun mukaan Isä on Jeesusta suurempi ja lopulta kaikki annetaan Isän haltuun, eli Poikakin alistetaan. Jonkinlainen "hierarkia"ja tehtäväjako siis on olemassa Jumalan persoonien välillä.

        Isä on Henki, jota kukaan ei ole koskaan nähnyt, paitsi profeetat näyssä. Raamatussa Isä esiintyy ainakin Danielin kirjassa. Hän on se Vanhaikäinen, joka istuu valtaistuimella, ja jonka luokse Poika saapuu.

        Ainut selitys Jumalasta löytyy Raamatusta, joten sieltä niitä kohtia sitten on vain luettava ja hahmotettava jonkinlainen kuva hänestä sen perusteella.

        Ihmistä ei voi verrata Jumalaan,joten miksi tehdään niin? Tuo henki,sielu,ruumis, ihmisen kuvaus. Toinen on avioliitto mies ja nainen. En ymmärrä mitä ihmeen tekemistä näillä on Jumalan olemuksen kanssa? Yritetäänkö niillä selittää että Isä ja Poika tulevat yhdeksi lihaksi?


    • Anonyymi

      Pyhiä henkiä tulee aina kun on ilmavaivoja.

      • Anonyymi

        Shakespeare kuvaili kyseistä ilmiötä, näin lausuen.

        "Sä miksi kautta peräaukon,
        suolikaasua noin estottomasti päästit,
        kuni rahvas markkinoilla."


    • Anonyymi

      Joh:14:21 no se kun toinen on yksistään kolmatta kirkkaampi.

    • Anonyymi

      Eräät käännökset erottavat Pyhän Hengen, Jumalan Hengen ja Herran Hengen ja muitakin vastaavia toisistaan.

      Mun mielestä esim. Matteuksen evankeliumi kertoo Jeesuksen saaneen Jumalan Hengen kyyhkysen näköisenä.

      Käytetään nimitystä Holy Ghost joka on hivenen eri asia joissakin yhteyksissä kuin Pyhä Henki.

      Vasta kun lukee englannin kielisiä käännöksiä selviää punainen lanka eri asioiden välillä.

      Esim. Kun Johannes sanoo Iankaikkinen elämä ei voi pysyä yhdessäkään murhaajassa tai jos vihaa veljeään niin myös Jeesus varoitti Pyhän Hengen pilkkaa olevan toisen henkilön elämän asettamista kyseenalaiseksi. Mutta tässä käytetään muistaakseni sanaa Holy Ghost.

      Englannissa eivät poliisit ennen kantaneet asetta edes ehkä juuri johtuen raamatun käännöksestä joka heillä oli.

      Joka tapauksessa tulee ottaa huomioon että Holy Ghost tarkoittaa kaikkia maailman asukkaita kun taas Totuuden Henkeä, Pyhää Henkeä ei maailma voi saada tai nähdä.

      Tämä on vähän sekavaa selitystä. Yritän innostaa lukemaan englannin kielisiä käännöksiä tai alkukielisiä sillä on todella eroa käännösten ymmärryksen ja jalouden suhteen paljon.

      • Anonyymi

        Ei käännökset erittele Henkeä moneksi eri Hengeksi, koska on olemassa vain yksi Jumalan Henki. Erilaiset kuvaukset ja nimet kertovat Hengen erilaisita ilmenemismuodoista.


      • Anonyymi

        Ei, älkää lukeko 'englanninkielisiä käännöksiä'. Lukekaa englanninkielistä käännöstä, sitä lopun ajan maailmalle Jumalan valmistamaa täydellistä Raamattua, King James Raamattua. Vilkaiskaa Brandon Petersonin kirjaa (ilmaiseksi tai vapaaehtoisella maksulla) 'Sealed by the King' samannimisiltä sivuilta. Hän listaa yli 500-sivuisessa teoksessaan valtavan määrän todisteita siitäö, että KJB on Jumalan innoittama. Todennäköisyyksiä ymmärtävä tajuaa, että kaikki tuo ei ole tapahtunut sattumalta. Asia selviää selaamalla ja taulukoita katsomalla. Jos ette viitsi etsiä hänen kirjaansa ja vilkaista sitä, en ala selittää teille. Hiukan pitää nähdä vaivaa totuuden eteen.


    • Anonyymi

      Navetassa haisee pyhä henki aika voimakkaasti.

      • Anonyymi

        Sikalassa pyhänhengen voi aistia vielä voimakkaampana.


    • Anonyymi

      Jumalan PH kyyhkysen muodossa. Enkeleistä on jotain samaa juttua.

    • Anonyymi

      Jeesus syntyi kun Pyhä Henki ja Sana tuli lihaksi Neitsyt Marian kautta. Hän on Pyhän Hengen materialisaatio.

      Mutta kasteessa Johannes Kastajalta JUMALAN HENKI laskeutui kuin kyyhkynen hänen ylleen.

      Jumalan Henki johon englannin kielessä viittaa Holy Ghost sana on eri kuin PYHÄ HENKI.

      Siis Jeesus syntyi Pyhästä Hengestä ja sai Jumalan Hengen ylleen myöhemmin.

      Pyhän Hengen väri on Punainen
      Jumalan Hengen Valkoinen
      Herran Hengen Sininen.

      Ymmärrystä puuttuu lukijalta raamatun jos ei ymmärrä näiden eroa.

      • Anonyymi

        Tämä onkin mielenkiintoista. Itse aina olen ajatellut että on vain yksi Henki,Pyhä Henki. Mutta nyt kun tarkemmin lukee Raamattua, niin esim.siinä Jeesuksen kasteessa sanotaan vain että Jumalan Henki laskeutui hänen päällensä, miksi siinä ei sanota että Pyhä Henki,jos se olisi niin tärkeä.
        "Kuin Jesus kastettu oli, astui hän kohta ylös vedestä: ja katso, taivaat aukenivat hänelle, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas, niinkuin kyyhkyisen, ja tulevan hänen päällensä,"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä onkin mielenkiintoista. Itse aina olen ajatellut että on vain yksi Henki,Pyhä Henki. Mutta nyt kun tarkemmin lukee Raamattua, niin esim.siinä Jeesuksen kasteessa sanotaan vain että Jumalan Henki laskeutui hänen päällensä, miksi siinä ei sanota että Pyhä Henki,jos se olisi niin tärkeä.
        "Kuin Jesus kastettu oli, astui hän kohta ylös vedestä: ja katso, taivaat aukenivat hänelle, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas, niinkuin kyyhkyisen, ja tulevan hänen päällensä,"

        Niin ja Jeesushan itse sanoi että Pyhä Henki ei voi tulla,ennen kuin hän menee pois. Joten kasteessa ei voinut mitenkään tulla Pyhä Henki Jeesuksen päälle.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hieno kysymys. Pyhä Henki on kyllä osa kolmiyhteistä Jumalaa, mutta ihan oma erillinen persoona. Isä ja Poika on ehkä helpompi ymmärtää. Pyhä Henki on Persoona, jonka kautta Isä ja Poika toimivat ja vaikuttavat kaikkialla yhtä aikaa.

      Hengellisessä maailmassa on paljon asioita, joita voi kuvailla ymmärrettävillä sanoilla, kuten persoona, mutta ihan täysin ei ihmismielellä kuitenkaan asiaa vielä täällä ymmärretä. Todellakin persoona, mutta sellaisessa muodossa, jossa mikään muu persoona ei voi olla.

      Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat keskenään vuorovaikutuksessa ja täydellisessä sopusoinnussa. Ilman Pyhää Henkeä mikään elämä ei olisi mahdollista. Tämä kuvataan Raamatussa kauniilla tavalla. Jumalan sanotaan puhaltavan kaikkeen elolliseen oman henkensä. Langenneessakin maailmassa Pyhällä Hengellä on elämää ylläpitävä vaikutus. Tosin Pyhä Henki kirkastaa Kristusta, jonka kautta ikuinen elämä taivaan valtakunnassa on mahdollista.

      Tsemppiä!

      • Anonyymi

        Mielestäni Pyhä Henki on helpompi ymmärtää, kuin Isän ja Pojan ero. "Persoona" on juuri se sana, minkä tajusin, että eri tavalla uskovat käsittävät erilaiseksi ja siksi keskustelu näistä on ollut vaikeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni Pyhä Henki on helpompi ymmärtää, kuin Isän ja Pojan ero. "Persoona" on juuri se sana, minkä tajusin, että eri tavalla uskovat käsittävät erilaiseksi ja siksi keskustelu näistä on ollut vaikeaa.

        Hienoa! Pojan sanotaan olevan peräisin Isästä eli samaa olemusta kuin Isänsä. On hyvä muistaa tässäkin yhteydessä tavanomaisen termin käyttö Jumalan yhteydessä. Isä ja Poika ovat yksinkertaisia termejä, mutta enempää kuin Raamatussa tästä kerrotaan, emme voi täysin vielä täällä käsittää. Jumala on kaikkivaltias ja Luoja. Ei siis inhimillisesti ajateltava persoona ollenkaan. Olemme tottuneet vain inhimillisiin asioihin. Tosin joku on saanut pieniä maistiaisia myös taivaallisista asioista ihan omakohtaisten kokemustensakin kautta.

        Ei ole sattumaa, että juuri Jeesus tuli maan päälle ja juuri Hänestä Uudessa Testamentissa kerrotaan. Jeesuksen tulo oli Isän tärkein pelastusteko lapsilleen eli ihmisille. Isä ei lähettänyt enkeliä tai kerubia, vaan oman Poikansa, jonka oli synnyttävä tavalliseksi ihmiseksi, että pystyi sovittamaan ihmisten synnit ja näin voittamaan pahuuden suunnitelmat.

        Jos on kaikkivaltias Jumala ja Häneen uskoo, myös Hänen Poikaansa on turvallista uskoa, kun kerran Jumala on Hänet ihmisille ilmoittanut ja osoittanut ainoaksi pelastuksen tieksi. Jos on olemassa täysin mittaamaton Jumala, Isä, ei ole ollenkaan tavatonta ajatella, että Isän rinnalla olisi myös Poika. Jos vielä kaiken lisäksi Isä on Pojalleen selvästikin antanut näin tärkeän ja ainutlaatuisen tehtävän, ja jonka Isä on sanassaan vieläpä ihmisille ilmoittanut eli kirkastanut.

        Voi hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa! Pojan sanotaan olevan peräisin Isästä eli samaa olemusta kuin Isänsä. On hyvä muistaa tässäkin yhteydessä tavanomaisen termin käyttö Jumalan yhteydessä. Isä ja Poika ovat yksinkertaisia termejä, mutta enempää kuin Raamatussa tästä kerrotaan, emme voi täysin vielä täällä käsittää. Jumala on kaikkivaltias ja Luoja. Ei siis inhimillisesti ajateltava persoona ollenkaan. Olemme tottuneet vain inhimillisiin asioihin. Tosin joku on saanut pieniä maistiaisia myös taivaallisista asioista ihan omakohtaisten kokemustensakin kautta.

        Ei ole sattumaa, että juuri Jeesus tuli maan päälle ja juuri Hänestä Uudessa Testamentissa kerrotaan. Jeesuksen tulo oli Isän tärkein pelastusteko lapsilleen eli ihmisille. Isä ei lähettänyt enkeliä tai kerubia, vaan oman Poikansa, jonka oli synnyttävä tavalliseksi ihmiseksi, että pystyi sovittamaan ihmisten synnit ja näin voittamaan pahuuden suunnitelmat.

        Jos on kaikkivaltias Jumala ja Häneen uskoo, myös Hänen Poikaansa on turvallista uskoa, kun kerran Jumala on Hänet ihmisille ilmoittanut ja osoittanut ainoaksi pelastuksen tieksi. Jos on olemassa täysin mittaamaton Jumala, Isä, ei ole ollenkaan tavatonta ajatella, että Isän rinnalla olisi myös Poika. Jos vielä kaiken lisäksi Isä on Pojalleen selvästikin antanut näin tärkeän ja ainutlaatuisen tehtävän, ja jonka Isä on sanassaan vieläpä ihmisille ilmoittanut eli kirkastanut.

        Voi hyvin!

        Jeesus toisaalta sanoo: Isä on minua suurempi. Onko Isä siis taivaassakin suurempi kuin Jeesus, vai ovatko ne yhtä kaikkivaltiaita? Ja miten Pyhä Henki voi olla heistä erillään täällä maan päällä uskovissa, kun Isä ja Poika ovat yhtä taivaassa. Silloinhan kolminaisuus hajoaa osiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus toisaalta sanoo: Isä on minua suurempi. Onko Isä siis taivaassakin suurempi kuin Jeesus, vai ovatko ne yhtä kaikkivaltiaita? Ja miten Pyhä Henki voi olla heistä erillään täällä maan päällä uskovissa, kun Isä ja Poika ovat yhtä taivaassa. Silloinhan kolminaisuus hajoaa osiin.

        Hieno kysymys. Kyllä Isä ja Poika sekä Pyhä Henki ovat erillisiä persoonia. Isä on Luoja, Poika on Lunastaja ja Pyhä Henki on ylläpitäjä ja Pojan kirkastaja. Isä ja Poika ovat yhtä eli Isällä ei tulisi mielenkään väheksyä Poikaa, eikä Pojalla tulisi mieleenkään kyseenalaistaa Isän asemaa. Pyhä Henki sanoo ja tekee vain sen, mitä Isä ja Poika tekisivät, ei mitään sooloilua siis tapahdu ollenkaan. Pyhä Henki hengittääkin samaan tahtiin Isän ja Pojan kanssa. Kolminaisuus tarkoittaa siis inhimillisesti täysin käsittämätöntä ja yliluonnollista sopusointua näiden kolmen persoonan kesken. Voi hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno kysymys. Kyllä Isä ja Poika sekä Pyhä Henki ovat erillisiä persoonia. Isä on Luoja, Poika on Lunastaja ja Pyhä Henki on ylläpitäjä ja Pojan kirkastaja. Isä ja Poika ovat yhtä eli Isällä ei tulisi mielenkään väheksyä Poikaa, eikä Pojalla tulisi mieleenkään kyseenalaistaa Isän asemaa. Pyhä Henki sanoo ja tekee vain sen, mitä Isä ja Poika tekisivät, ei mitään sooloilua siis tapahdu ollenkaan. Pyhä Henki hengittääkin samaan tahtiin Isän ja Pojan kanssa. Kolminaisuus tarkoittaa siis inhimillisesti täysin käsittämätöntä ja yliluonnollista sopusointua näiden kolmen persoonan kesken. Voi hyvin!

        Minkälainen hahmo se kolminaisuus sitten on, jos Isä on Henki ja Jeesus on ihmisen hahmossa, miten Jeesus voi olla Isän oikealla puolella taivaassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen hahmo se kolminaisuus sitten on, jos Isä on Henki ja Jeesus on ihmisen hahmossa, miten Jeesus voi olla Isän oikealla puolella taivaassa?

        Ei tainnutkaan enää olla hieno kysymys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieno kysymys. Kyllä Isä ja Poika sekä Pyhä Henki ovat erillisiä persoonia. Isä on Luoja, Poika on Lunastaja ja Pyhä Henki on ylläpitäjä ja Pojan kirkastaja. Isä ja Poika ovat yhtä eli Isällä ei tulisi mielenkään väheksyä Poikaa, eikä Pojalla tulisi mieleenkään kyseenalaistaa Isän asemaa. Pyhä Henki sanoo ja tekee vain sen, mitä Isä ja Poika tekisivät, ei mitään sooloilua siis tapahdu ollenkaan. Pyhä Henki hengittääkin samaan tahtiin Isän ja Pojan kanssa. Kolminaisuus tarkoittaa siis inhimillisesti täysin käsittämätöntä ja yliluonnollista sopusointua näiden kolmen persoonan kesken. Voi hyvin!

        Välillä sanot Isää,Poikaa ja Pyhää henkeä termeiksi,välillä persooniksi? Että kumpiako he nyt sitten ovat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä sanot Isää,Poikaa ja Pyhää henkeä termeiksi,välillä persooniksi? Että kumpiako he nyt sitten ovat?

        On vain omituista, ettet osaa vastata selvään kysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkälainen hahmo se kolminaisuus sitten on, jos Isä on Henki ja Jeesus on ihmisen hahmossa, miten Jeesus voi olla Isän oikealla puolella taivaassa?

        Kiitos kysymyksestä. Hieno huomio tuo, että tällä hetkellä taivaassa ollaan kahdessa eri olomuodossa. Jeesus todella on ylösnousemusruumissaan taivaassa Isän oikealla puolella. Isä ja Poika sekä enkelit ja pelastetut sielut ovat hengeliisessä olomuodossa eli tavallaan henkiä.

        Kun Jeesus saa Isältä luvan tulla toisen kerran maailmaan, saavat kaikki pelastetut sielut samanlaisen ylösnousemusruumiin kuin Jeesuksellakin oli heti haudasta noustuaan.

        Myös tuo hautajaisiin kuuluva liturginen lause tarkoittaa juuri ruumiin heräämistä eli sitä, että Jeesuksen tullessa maailmaan toisen kerran, kaikki pelastetut saavat ylösnousemusruumiin. "Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä."

        Kaikki pelastetut sielut pääsevät toki tietoisessa tilassa heti kuolemansa jälkeen Jumalan valtakuntaan hengellisessä olomuodossa odottamaan sitä päivää, kun Jeesus lähtee maailmaan noutamaan loput omansa taivaaseen.

        Tästä on paljon eri tulkintoja ja kaikki ovat totta kai vajavaisa. Pääasia on luottaa Jumalan kaikkivaltiuteen ja Hänen täydellisiin suunnitelmiinsa sekä uskoa Hänen Poikaansa. Silloin pelastus on mahdollinen.

        Kaikkea hyvää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä sanot Isää,Poikaa ja Pyhää henkeä termeiksi,välillä persooniksi? Että kumpiako he nyt sitten ovat?

        Persoonia ovat. Kiitos huomautuksesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä. Hieno huomio tuo, että tällä hetkellä taivaassa ollaan kahdessa eri olomuodossa. Jeesus todella on ylösnousemusruumissaan taivaassa Isän oikealla puolella. Isä ja Poika sekä enkelit ja pelastetut sielut ovat hengeliisessä olomuodossa eli tavallaan henkiä.

        Kun Jeesus saa Isältä luvan tulla toisen kerran maailmaan, saavat kaikki pelastetut sielut samanlaisen ylösnousemusruumiin kuin Jeesuksellakin oli heti haudasta noustuaan.

        Myös tuo hautajaisiin kuuluva liturginen lause tarkoittaa juuri ruumiin heräämistä eli sitä, että Jeesuksen tullessa maailmaan toisen kerran, kaikki pelastetut saavat ylösnousemusruumiin. "Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä."

        Kaikki pelastetut sielut pääsevät toki tietoisessa tilassa heti kuolemansa jälkeen Jumalan valtakuntaan hengellisessä olomuodossa odottamaan sitä päivää, kun Jeesus lähtee maailmaan noutamaan loput omansa taivaaseen.

        Tästä on paljon eri tulkintoja ja kaikki ovat totta kai vajavaisa. Pääasia on luottaa Jumalan kaikkivaltiuteen ja Hänen täydellisiin suunnitelmiinsa sekä uskoa Hänen Poikaansa. Silloin pelastus on mahdollinen.

        Kaikkea hyvää!

        Jeesus eli Poika on siis ylösnousemusruumiissa,mutta Isä ei. Miten nämä kaksi siis voivat olla sama hahmo? Ei mitenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Persoonia ovat. Kiitos huomautuksesta.

        Jos sinun pitäisi kuvailla Jumalan olemusta yhdellä lauseella,mikä se olisi? Tai mitä ajattelet näkeväsi kun pääset Taivasten valtakuntaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kysymyksestä. Hieno huomio tuo, että tällä hetkellä taivaassa ollaan kahdessa eri olomuodossa. Jeesus todella on ylösnousemusruumissaan taivaassa Isän oikealla puolella. Isä ja Poika sekä enkelit ja pelastetut sielut ovat hengeliisessä olomuodossa eli tavallaan henkiä.

        Kun Jeesus saa Isältä luvan tulla toisen kerran maailmaan, saavat kaikki pelastetut sielut samanlaisen ylösnousemusruumiin kuin Jeesuksellakin oli heti haudasta noustuaan.

        Myös tuo hautajaisiin kuuluva liturginen lause tarkoittaa juuri ruumiin heräämistä eli sitä, että Jeesuksen tullessa maailmaan toisen kerran, kaikki pelastetut saavat ylösnousemusruumiin. "Jeesus Kristus on sinut viimeisenä päivänä herättävä."

        Kaikki pelastetut sielut pääsevät toki tietoisessa tilassa heti kuolemansa jälkeen Jumalan valtakuntaan hengellisessä olomuodossa odottamaan sitä päivää, kun Jeesus lähtee maailmaan noutamaan loput omansa taivaaseen.

        Tästä on paljon eri tulkintoja ja kaikki ovat totta kai vajavaisa. Pääasia on luottaa Jumalan kaikkivaltiuteen ja Hänen täydellisiin suunnitelmiinsa sekä uskoa Hänen Poikaansa. Silloin pelastus on mahdollinen.

        Kaikkea hyvää!

        Tarkoitin siis, että Poika on ylösnousemusruumissaan taivaassa. Jumala ja Pyhä Henki ovat Henkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus eli Poika on siis ylösnousemusruumiissa,mutta Isä ei. Miten nämä kaksi siis voivat olla sama hahmo? Ei mitenkään.

        Kiitos kysymyksestä. Eivät olekaan sama persoona, vaan kaksi erillistä persoonaa, mutta heillä on sama jumalallinen olemus eli luonto. Joku erittäin oppinut ja vilpitön teologi sekä yliopisto-opettaja kuvasi kolminaisuutta niin, että Jumala esiintyy kolmessa eri hahmossa Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Hän kuvasi, että Jumala ei ole 1 +1 +1=3, vaan 1 x 1 x 1=1. Hyvä kuvaus, koska tällä periaatteella voisi ajatella, että niin selvää kuin Jumalan olemassa olokin on, on myös se, että Jumala esiintyy ja toimii kolmessa eri persoonassa. Eli Hänen olemukseensa on aina kuulunut 3 eri persoonaa yhdessä olemuksessa. Eli, jos on Jumala olemassa, on myös tämä Jumalan kolminaisuus olemassa, koska Jumala ilmoittaa itsensä kolmena eri persoonana.

        Itse korostaisin juuri tuota kolmea erillistä persoonaa, jotka ovat myös vuorovaikutuksessa keskenään, täydellisessä sopusoinnussa. Jeesushan puhuu Isästä ja Pyhästä Hengestä erillisinä persoonina. Hän kunnioitti Isää ja teki kaiken Isän tahdon mukaan. Lisäksi Hän sanoi, että Hän lähettää taivaasta Pyhän Hengen ohjaajaksi ja puolustajaksi seuraajilleen. Itse Hän oli Vapahtaja ja Pelastaja, Jumalan poika.

        Eräs hyvä ja vilpitön pappi ei saarnassaan ehkä ihan ollut ymmärtänyt tätä, kun hän heti alussa saarnassaan sanoi, että nämä kolme eivät ole erillisiä persoonia. Hän opetti, että kolminaisuuden eri muodot ovat saman Jumalan eri rooleja. Hän toi käytännöllisen esimerkin itsestään. Hän on lapsensa äiti, sitten hän pappi ja kolmanneksi hän voi olla jossakin muussa roolissa. Eri ihmiset tunnistavat hänet eri lailla näiden eri roolien mukaan, kun he hänet vaikka kauppakeskuksessa kohtaavat.

        Tuo oli ihan hyvä tulkinta, mutta itse en Jumalasta ihan noin ajattelisi, koska se voisi tarkoittaa sitäkin, että esim. Jeesuksen maan päällä ollessaan Isän paikka taivaassa oli tyhjä, kun Hän kerran oli maan päällä silloin. Näinhän ei tietenkään voinut olla ja Jeesus itsekin koko ajan puhuu Isästä omana persoonanaa, jonka tahdon Hän täyttää Poikana.

        Mielestäni voi rohkeasti tuoda Jumalasta ajatellessa ihan erilliset kolme persoonaa esille, jotka ovat samaa jumalallista olemusta eli luontoa, täydellisessä sopusoinnussa keskenään.

        Toivottavasti tämäkin hiukan selkeytti. Voi hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni Pyhä Henki on helpompi ymmärtää, kuin Isän ja Pojan ero. "Persoona" on juuri se sana, minkä tajusin, että eri tavalla uskovat käsittävät erilaiseksi ja siksi keskustelu näistä on ollut vaikeaa.

        Kaikki käyttävät sanoja Jumala, persoona,olemus, Isä,Poika,Henki...mutta tarkoittavat niillä aivan eri asioita! Läheltä liippaa mutta kuitenkin niin kaukaa.


    • Anonyymi

      Jeesuksen aikana sitä pyhää henkeä nostatettiin tunnetusti temppeleissä käyttämällä Kannabis Sativa kasvia suitsukkeena. Raamatun mukaan Jeesus viihtyi jo lapsena noissa piireissä.

      Kuten tiedetään, lapsena alkanut käyttö altistaa skitsofrenialle ja psykooseille joista raamattu sittemmin kertoo.

    • Anonyymi

      Ja oli pappien vuoteen lämmittäjänä.

    • Anonyymi

      Siis kenellä noista oli suurin?
      isällä, pojalla vai pyhällä hengellä
      Ympärileikkaus on tietty lyhentänyt noilla kaikilla.

    • Jumala on Henki ja Poika joka osa Jumalaa on myös Henki.
      Näkymätön meille.
      Jeesus on siis aivan samaa Henkeä kuin Isä Jumala.
      Tämän Isä Jumalan suunnitelma oli tehdä Poika joka sitten saapui maanpäälle ja syntyi ihmiseksi lihaan.
      Sisällä Hänessä oli Jumala.
      Näin tuli sovitus tehtyä Jumalan ja lihan osalta eli täydellisesti.
      Jos muuten ei osaa ajatella Isän ja Pojan täysin yhteyttä niin ostakaa markkinoilta iso hattara ja repäiskää siitä pieni osa irti.
      Sitten katsokaa kun kaksi osaa on erillään ja täysin samaa ainetta.
      Sen jälkeen laittakaa se osa takaisin siihen hattaraan ja taputelkaa ,että rajausta ei näy ja pyörittäkää hattaraa parikymmentä kierrosta.
      Kysykää sitten missä on se pieni osa kun se on samaa kuin se iso osa.?
      Samalla lailla Isä ja Poika on.
      Pyhyyden Henki on Voima .Se on Kristuksen Henki .
      Se on se sama mikä oli alussa kun Kristuksen kautta / lävitse koko maailmankaikkeus luotiin.
      Sen toimitti Isä Kristuksen kautta.
      Pyhyuden Henki on tänäkin päivänä maanpäällä voimana jossa kuuluu Isän ja Pojan ääni.

      • Anonyymi

        Hienosti kuvailit, Kiitos!


    • Pyhä henki on Jumalan kolmas persoo, joka opasta ohjaa, ja nutelee kirkastaa vain ja ainoastaa Jeesusta kristusta ei muuta jakaa armolahjoa seurankunna opetuskesksi.

      • Anonyymi

        Oletteko koskaan miettinyt syvällisesti mitä se Kristuksen kirkastaminen tarkoittaa ja miksi se on Pyhän Hengen tehtävä? Jeesus itse sanoi että Pyhä henki on totuuden Henki joka kirkastaa kaikkea sitä mitä Jeesus on opettanut opetuslapsille. Näin PH ei siis kirkasta Kristusta vaan Hänen opetuksiaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko koskaan miettinyt syvällisesti mitä se Kristuksen kirkastaminen tarkoittaa ja miksi se on Pyhän Hengen tehtävä? Jeesus itse sanoi että Pyhä henki on totuuden Henki joka kirkastaa kaikkea sitä mitä Jeesus on opettanut opetuslapsille. Näin PH ei siis kirkasta Kristusta vaan Hänen opetuksiaan.

        Henkijaa Kristuksen hyvyyttä hänen opetuslapsille, muistutta mitä hän on opettanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletteko koskaan miettinyt syvällisesti mitä se Kristuksen kirkastaminen tarkoittaa ja miksi se on Pyhän Hengen tehtävä? Jeesus itse sanoi että Pyhä henki on totuuden Henki joka kirkastaa kaikkea sitä mitä Jeesus on opettanut opetuslapsille. Näin PH ei siis kirkasta Kristusta vaan Hänen opetuksiaan.

        Kiitos kommentista. Kyllä Pyhän Hengen tärkein tehtävä Hänen itsensä mielestä on nimen omaan Kristuksen kirkastaminen, todistaminen, kunnioittaminen Messiaana, Vapahtajana, Kuninkaana, Jumalan ainoana Poikana.

        Voi hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos kommentista. Kyllä Pyhän Hengen tärkein tehtävä Hänen itsensä mielestä on nimen omaan Kristuksen kirkastaminen, todistaminen, kunnioittaminen Messiaana, Vapahtajana, Kuninkaana, Jumalan ainoana Poikana.

        Voi hyvin!

        Laitapa Raamatun paikka missä Pyhä Henki puhuu, kun noin varma olet mitä se on mieltä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa Raamatun paikka missä Pyhä Henki puhuu, kun noin varma olet mitä se on mieltä?

        Henki puhuu esim: Matt.10:12 Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki.
        Luuk 3:26. joitakin esim.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa Raamatun paikka missä Pyhä Henki puhuu, kun noin varma olet mitä se on mieltä?

        Henki puhuu esim: Matt.10:12 Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki.
        Luuk 3:26. joitakin esim.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitapa Raamatun paikka missä Pyhä Henki puhuu, kun noin varma olet mitä se on mieltä?

        Hieno haaste, kiitos! Pyhän Hengen puheen voi tunnistaa siitä, että siinä kirkastetaan ja kunnioitetaan Kiristusta. Voi hyvin!


      • Anonyymi
        kotipaju2 kirjoitti:

        Henki puhuu esim: Matt.10:12 Te ette puhu itse, teissä puhuu Isänne Henki.
        Luuk 3:26. joitakin esim.

        Kiitos, kun tuli avuksi. Nuo ovat tosiaan ihan hyviä kohtia.


    • Isä, Poika ja Pyhä Henki on yhtä kuin Jumala. Yksi Jumala. Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Perheessä on isä, lapset ja äiti. Kolminaisuus näkyy siinä. Perhe on kuitenkin yksi, vaikka siinä olisi kolme perheenjäsentä tai lapsia useampikin. Jumala on yksi, vaikka on kolme persoonaa.

      Pyhällä Hengellä on kaikki äidilliset tehtävät. Hän on synnyttäjä. Pyhä Henki uudestisynnyttää ihmisen uskoon. Hän imettää Sanan väärentämättömällä maidolla. Hän ruokkii vahvalla Sanan ravinnolla. Pyhä Henki myös vaatettaa armolahjoilla. Hän jopa murehtii puolestamme ollessamme tottelemattomia. Heprean kielessä Pyhä Henki on femiini. Hän on Jumalan äidillinen persoona.

      Erämaavaelluksen ja lain antamisen aikoina Jumala asetti itseään edustamaan Israelin kansalle sisarukset, Mooses, Aaron ja Miriam. Mooses kuvasti Taivaan Isää, Aaron ylipappina ja uhritoimitusten suorittajana Jeesusta Kristusta, Messiasta ja Miriam naisprofeettana Pyhää Henkeä. Kolminaisuuden kuva välittyi Jumalan omaisuuskansalle.

      • Anonyymi

        Kaikenlaisia tulkintoja te kyllä keksitte oppinne tueksi.


    • Anonyymi

      Hieno kysymys. Varmasti kukaan ei ihan tyhjentävästi osaa kuvata Pyhää Henkeä, koska se on mysteeri.

      Raamatussa selvästi kuitenkin ilmoitetaan, että Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta erillinen persoona eli kolminaisuuden kolmas persoona.

      Kolminaisuudessa on siis kolme erillistä persoonaa, joilla kaikilla on yksi ja sama jumalallinen luonto. Tämä tarkoittaa, että nämä kolme persoonaa ovat täydellisesti sopusoinnussa keskenään. Isä on Luoja, Jahve. Jeesus on Kristus, Jumalan Poika . Pyhä Henki on Isästä ja Pojasta lähtevä voima, mutta kuitenkin persoona, josta Jeesuskin puhuu persoonana. Hänen persoona on kuitenkin sellainen, ettei sitä inhimillisesti ihan voi käsittää. Pyhä Henki opettaa, puolustaa, antaa sanoja, mutta voi toimia yhtäaikaa monissa eri paikoissa ja tilanteissa. Se on kuitenkin enemmän kuin pelkkä voimavaikutus. Se ajattelee, tuntee, on vuorovaikutuksessa Isän sekä Pojan kanssa. Myös enkelien ja ihmisten kanssa Hän on vuorovaikutuksessa.

      Luojasta on lähtenyt aina suurta voimaa. Se on ilmeisesti ollut niin suurta ja Luojan tahtoa mielellään toteuttavaa, että Luoja ikään kuin alkoi vuorovaikutuksen Voimansa kanssa. Mitä Luoja ajatteli, sitä Voima jo oli innolla toteuttamassa. Se on vähän sama asia kuin jos ihminen ajattelisi jotain luovansa ja se olisi jo heti sekunnin murto-osassa toteutunut. Siinä välissä täytyisi olla jokin voima, joka on ihmisen ajatuksen kanssa täydellisessä sopusoinnussa. Tämä ihmiselle ei ole mahdollista, koska hänen täytyy itse nähdä vaivaa, jos hän jotakin haluaa tehdä.

      Luojaa sen sijaan ympäröi niin suuri voima, että Hänen ajatuksensa ja päätöksensä toteutui jo pelkällä ajattelulla. Siitä Luoja saikin ajatuksen, että Hän haluaa olla myös aidossa vuorovaikutuksessa tuon Voiman kanssa ja antoi Hänelle mahdollisuuden viestiä Luojan kanssa, jos Hän niin tahtoi tehdä. Harvoin Hän kuitenkin puhuu, toki antaa ihmisille puhuttavaa, mutta enimmäkseen vaikuttaa ja tekee, sitä mitä tulee Isän ja Pojan sydämeltä. Pojan kirkastaminen on Pyhän Hengen mielipuuhaa.

      Toivottavasti tämä hiukan selkeytti, vaikka onkin toki vajavaisen ihmisen tulkintaa. Voi hyvin!

    • Anonyymi

      Jeesus puhui lähettävänsä :

      Toinen PUOLUSTAJA, Totuuden Henki, Hän.

      Vielä puhutaan Seitsemästä Pyhästä Hengestä Ilmestyksessä ja profetioissa.

      Viisauden kirjassa puhutaan Viisaudesta Kaikkivoipana Henkenä.

      Mutta mikä tai kuka on se Pyhä Henki johon Pyhä Kolminaisuus viittaa? Siitä en paljoa tiedä mitään. Athanasioksen uskontunnustus kertoo hyvin Suuresta Hengestä, joka on kuin itse Isä.
      Hän on Jumaluuden yksi osa eikä maailmaan lähetetty PUOLUSTAJA?

      Emme voi sanoa että maailmassa, joku olisi saanut Pyhän Kolminaisuuden tai että sen vallassa joku tekisi ihmeitä.

      • Anonyymi

        Virsissä puhutaan Pyhän Kolminaisuuden yhteydessä laupiudesta.

        Saatetaan viitata ehkä Armon Henkeen josta on olemassa virsissä paljon asiaa.

        Samsonissa vaikutti Kaikkivaltiaan Henki joka antoi hyvin suuren voiman ehdollisen hänelle. Myös Daavidin sotureilla oli hyvin voimakas Henki.

        Kannattaa ostaa tai lukea Hengellistä laulukirjaa ja virsikirjaa. Niissä opetetaan paljon kirkon asioita ja tiedon aarteita.

        Tuo Kaikkivaltiaan Henki joka Samsonissa vaikutti on jo niin voimakas että mietin olisiko se ainakin lähtöisin Pyhästä Kolminaisuudesta jollain tavoin, mutta välttämättä niin ei ole. Turhaa spekulaatiota.

        Lukekaamme ennemmin virsiä. Joista voi oppia todellista tietoa paljon.

        Kuitenkin Kuninkaiksi ja Ylipapeiksi voidelluissa vaikuttava Henki saattaa olla voimaltaan suurempi kuin käsitämme. Voidaan spekuloida kun Luterilaisilla on vain kaksi sakramenttia eikä voitelun sakramenttia yms. Että miten tuo vaikuttaa Pyhään Henkeen ja sen ilmenemiseen.

        Mun mielestä Pyhä Kolminaisuus ei ole mahdollista vuodattaa maan päälle, vaan se on taivaassa tms. Oleva käsittämätön, mittaamaton mysteeri. Sen osoittama Pyhä Henki on Isän ja Pojan kanssa yhtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virsissä puhutaan Pyhän Kolminaisuuden yhteydessä laupiudesta.

        Saatetaan viitata ehkä Armon Henkeen josta on olemassa virsissä paljon asiaa.

        Samsonissa vaikutti Kaikkivaltiaan Henki joka antoi hyvin suuren voiman ehdollisen hänelle. Myös Daavidin sotureilla oli hyvin voimakas Henki.

        Kannattaa ostaa tai lukea Hengellistä laulukirjaa ja virsikirjaa. Niissä opetetaan paljon kirkon asioita ja tiedon aarteita.

        Tuo Kaikkivaltiaan Henki joka Samsonissa vaikutti on jo niin voimakas että mietin olisiko se ainakin lähtöisin Pyhästä Kolminaisuudesta jollain tavoin, mutta välttämättä niin ei ole. Turhaa spekulaatiota.

        Lukekaamme ennemmin virsiä. Joista voi oppia todellista tietoa paljon.

        Kuitenkin Kuninkaiksi ja Ylipapeiksi voidelluissa vaikuttava Henki saattaa olla voimaltaan suurempi kuin käsitämme. Voidaan spekuloida kun Luterilaisilla on vain kaksi sakramenttia eikä voitelun sakramenttia yms. Että miten tuo vaikuttaa Pyhään Henkeen ja sen ilmenemiseen.

        Mun mielestä Pyhä Kolminaisuus ei ole mahdollista vuodattaa maan päälle, vaan se on taivaassa tms. Oleva käsittämätön, mittaamaton mysteeri. Sen osoittama Pyhä Henki on Isän ja Pojan kanssa yhtä.

        Hienoa analyysi. Monissa kohdissa olet varmasti hyvin lähellä. Jumala Ja Kristus ovat koko ajan läsnä Pyhän Henkensä kautta myös täällä. Jahve, Isä toki voisi tulla itsekin koska vain maan päälle, mutta langennut maailma ja sen asukkaat eivät kestäisi sitä ja se tarkoittaisi myös pahuuden voimien loppua, koska ne vaikuttavat maan läheisyydessä. Jumalan viha tarkoittaa juuri sitä, että pahuus tai mikään saastainen ei kestä Jumalan läheisyydessä, vaan tuhoutuu saman tien. Vain Jeesuksen antama uhri voi muuttaa ihmissielun sellaiseksi, että hän puhdistuu ja pystyy olemaan Jumalan valtakunnassa. Eikö olekin loppujen lopuksi hyvin loogista ja yksinkertaista?

        Jeesus tulee maan päälle toisen kerran vain kerran ja vain silloin, kun Isä antaa siihen luvan. Voi hyvin!


    • Anonyymi

      Tässä tulee kaikkien noiden kolmen, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen osuus kaikkeen aikojen alussa.

      26-23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa ennen aineen luomisen alkua kokoontui, aineettoman maailmankaikkeuden yhdessä paikassa noin 31 (30-33) valovuoden päässä nykyisestä maasta, kahdeksan Jumalaa, jotka kaikki olivat miespuolisia ja jossa he pitivät neuvonpidon, mitä kukin tekisi myöhemmin. Nuo Jumalat kokoontuivat tuolloin eri puolilta universumia.

      Meidät luonut Jumala (Jahve eli Jehova eli Herra Sebaot), joka loi kaiken rakkaudesta ja joka oli ja on rakkauden Jumala, valitsi aineellisen maailmankaikkeuden ja sen persoonien luomisen.

      Meidän Jumalaltamme Jahvelta kesti noin 23 vuorokautta mittaista ajanjaksoa tulla lähelle paikkaa josta Hän aloitti aineen planeettojen ym. luomisen.

      6 2/3 vuorokautta mittaisen ajanjakson jälkeen materian luomisen alkamisesta sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassaoloon Sana. 4:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Sanan sikiämisestä sikisi (syntyi) Jumalan pyhästä hengestä (yleisnimi) olemassoloon Pyhä Henki (erisnimi).

      Pyhää Henkeä (erisnimi) ei luotu Sanan kautta vaan hän sai alkunsa pyhän hengen (yleisnimi) voimasta jolla Jumala hänet loi. Jumala Jehova siis antoi elämän kummallekin, sekä Sanalle että Pyhälle Hengelle (erisnimi). 6:n vuorokauden mittaisen ajanjakson jälkeen Pyhän Hengen (erisnimi) sikiämisestä Jumala loi maan (1 Moos.1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan) ja tuolloin alkoi ensimmäinen luomispäivä.

      Ensimmäinen luomispäivä oli pituudeltaan 270:n vuorokauden mittainen ajanjakso.
      Toinen luomispäivä oli pituudeltaan 272:n vuorokauden mittainen ajanjakso. Toisen ja kolmannen (272 vrk:tta) luomispäivän aikana Pyhä Henki (erisnimi) siirsi uutta mannerta noin 2000 kilometriä länteen vanhasta mantereesta Jumalan voimalla (pyhän hengen) joka oli hänessä, niin että uusi ja vanha manner erkanivat noin 2000 km kauemmas toisistaan. Hän ohjasi luomisvoimia 10-30 kilometrin korkeudesta (maanpiiri) tuolloin nykyisen Scandinavian yläpuolelta, lähinnä lounais-Suomen-kaakkois-Ruotsin yläpuolelta. Tuolloin hän sai toiseksi nimekseen Gabriel (Jumala on voimani tai Jumala on väkevyyteni). Pyhä Henki eli Gabriel syntyi jumalaksi (ei Jumalaksi) eikä enkeliksi kuten Raamattu virheellisesti ilmoittaa myöhemmin. Myös Sana luotiin jumalaksi (ei Jumalaksi).

      • Anonyymi

        Hupsista, olipa tarkkaa analyysiä. Hienoa! Kyllä Gabriel on myös Kolminaisuuden nöyrä palvelija niin kuin muutkin ylienkelit ja muut enkelit. He ovat niin nöyriä, etteivät suostu ihmisten kumarrettaviksi, vaan kehoittavat kumartumaan vain kolmiyhteisen Jumalan edessä. Voi hyvin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hupsista, olipa tarkkaa analyysiä. Hienoa! Kyllä Gabriel on myös Kolminaisuuden nöyrä palvelija niin kuin muutkin ylienkelit ja muut enkelit. He ovat niin nöyriä, etteivät suostu ihmisten kumarrettaviksi, vaan kehoittavat kumartumaan vain kolmiyhteisen Jumalan edessä. Voi hyvin!

        Laitappa paikka missä enkelit kumartaa Pyhää Henkeä?


    • Henki joka kirkastaa poikaa.

      • Anonyymi

        Mutta Poika kirkastaa Isää?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta Poika kirkastaa Isää?

        Poika on Isän sädekehä yhtä lailla kirkkaus.


      • Anonyymi
        kotipaju2 kirjoitti:

        Poika on Isän sädekehä yhtä lailla kirkkaus.

        Ovatko Isä ja Poika tasavertaisia, siis yhtä lailla kirkkaita? Vaikka Raamattu sanoo Isä on suurempi..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko Isä ja Poika tasavertaisia, siis yhtä lailla kirkkaita? Vaikka Raamattu sanoo Isä on suurempi..

        Siitä huolimatta ovat tasa vetaisia, vaikka Isä on hänta suurempi, hän sanoo minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.


      • Anonyymi
        kotipaju2 kirjoitti:

        Siitä huolimatta ovat tasa vetaisia, vaikka Isä on hänta suurempi, hän sanoo minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.

        Miten heidät sitten erottaa toisistaan jos molemmat ovat yhtä kirkkaita?


    • Anonyymi

      Paitsi mekon takaosa on ruskea.

    • Anonyymi

      Minulta pääsi pyhä henki.
      Vähän lemahtaa...

    • Jumala on oma persoona, Jeesus on Jumalan poika ,oma persoona, pyhä henki on vain ja ainoastaa kirkasta Jeesusta kristusta jakaa uskoville hänen armoaan , on oma persoona.
      Nämä kaikki ovat yhtä on yksi Jumala.

      • Anonyymi

        Kirjoitit tuolla aiemmin että "Pyhä Henki on terveeksi tekevä voima", Onko se siis henki vai voima? esim. Jehovan todistajat uskovat sen olevan Jumalan voima.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit tuolla aiemmin että "Pyhä Henki on terveeksi tekevä voima", Onko se siis henki vai voima? esim. Jehovan todistajat uskovat sen olevan Jumalan voima.

        Pyhä henki voi parantaa sairaan, ottaa jeesusen voimata ja parantaa koska kirkastaa Jeesusen rakkauta ihmiseen, Raamatussa on myös mainita kuluttavatuli joka poltaa.
        sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.Hepr. 12:29


      • Anonyymi
        kotipaju2 kirjoitti:

        Pyhä henki voi parantaa sairaan, ottaa jeesusen voimata ja parantaa koska kirkastaa Jeesusen rakkauta ihmiseen, Raamatussa on myös mainita kuluttavatuli joka poltaa.
        sillä meidän Jumalamme on tuhkaksi polttava tuli.Hepr. 12:29

        Pyhällä Hengellä siis itsellään ei ole voimaa, vaan hänen pitää ottaa se Jeesukselta? Silloinhan Pyhä henki ei ole samalla viivalla Isän ja Pojan kanssa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pyhällä Hengellä siis itsellään ei ole voimaa, vaan hänen pitää ottaa se Jeesukselta? Silloinhan Pyhä henki ei ole samalla viivalla Isän ja Pojan kanssa?

        Pyhällä on voima vaikka kirkastaakin Jeesuksen ominaisuutta, jakaa armolahjoa seurakunnalle. Kaiken tämän saa aikaan yksi ja sama Henki, joka jakaa kullekin omat lahjansa niin kuin tahtoo. 1.Kor 12:11

        Jeesus kutsui kaksitoista opetuslastaan luokseen ja antoi heille vallan karkottaa saastaisia henkiä ja parantaa kaikkia tauteja ja vaivoja. Matt. 10:1
        Mutta älkää siitä iloitko, että henget teitä tottelevat. Iloitkaa siitä, että teidän nimenne on merkitty taivaan kirjaan. Luuk. 10:20, niin hengetkin ovat alamaisia opetus lapsille, miksi kosa Jeesus sanoin hänen yllään kun oli pyhä hengen täyeys, ihmiset näkivät kyyhkysen muodossa kun johannes kastoi joradanissa Jeesusen.


    • Anonyymi

      Naurettavaa pähkäilyä olemattomista asioista.
      Voi teitä hihhulit kun olette primitiivisiä .

      • Anonyymi

        >>>Voi teitä hihhulit kun olette primitiivisiä .<<<

        Tai sitten asia on päinvastoin. Ihmiset olivat
        aika primitiivisiä ennen kristinuskon tuloa
        tänne Pohjolaan. Kristinuskon tultua alkoi
        kehitys ja hyvinvointi. Nykyyhteiskunnan
        sivistys on kristinuskon tulon seurausta.

        Nyt kun kristinuskosta ollaan luopumassa,
        ja jo luovuttu suuressa määrin, ihmisten
        primitiivisyys nostaa jälleen päätään ja
        ihmisten sivistystaso vähenee. Ja tästä
        seuraa monet vaikeudet yhteiskunnassa
        sekä yksilöihmisen elämässä.

        Mutta tähän on lääke: Jeesus Kristus on ratkaisu.
        Ihmisten tulee jälleen kääntyä Elävän Jumalan
        puoleen ja tulla takaisin Hänen luokseen.
        Siinä on kansan siunaus ja elämä.

        https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439627421
        https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/449453358
        https://www.jumala-kanssamme.se/439625207/439627357

        Mvh J - K


    • Anonyymi

      Onko pyhä henki mies vai nainen?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe