Kristittyjen moraali

Mephisto

Luettelo Suomen alioikeuksissa noituuden ja taikuuden vuoksi annetuista kuolemantuomioista.

1526 Porvoon lääni, Olavintytär Anna, lievennetty sakoksi
1554 Loimaa, Sipinpoika Rasmus, mestattu
1564 Ii, Ruikka Olli, mestattu
1564 Ii, Ruikka Ollin vmo, mestattu
1566 Pietarsaari, Antinpoika Lauri
1569 Raisio, Karviainen Marjatta, mestattu
1570 Kemi, Tapia Olli, mestattu
1577 Kokkola, Kälviä Riippi Pietari, mestattu
1577 Lohtaja, Kotilainen Paavo, mestattu
1584 Kokkola, leskinainen "Enkia" Kaarina, mestattu
1585 Lohtaja, Lappalainen Heikki, mestattu lapinnoita
1586 Kemi Jauhopää Heikki, mestattu
1595 Pernaja Skinnarby, sukunimeltään tuntematon Valpuri
1605 Viipuri, "nimeltään tuntematon I" mestattu
1605 Viipuri, "nimeltään tuntematon II" mestattu
1626 Pyhäjoki, Martinpoika Lauri, ei mestattu
1628 Turku, Markunpoika Tapani
1632 Pietarsaari, Pekantytär Anna
1633 Kokemäki, Hälli Pertti Simonpoika
1635 Huittinen, Kyni Valpuri
1641 Eura, Joosepinpoika Klemetti
1641 Eura, Martinpoika Tuomas
1641 Vehmaa, sukunimeltään tuntematon Elina
1643 Hämeenkyrö, Lieroinen Antti
1643 Vesilahti, Eskonpoika Matti
1647 Marttila, Knuutintytär Kaisa
1649 Huittinen, Kyni Valpuri
1650 Vesilahti, Luikko Olavi, mestattu
1652 Savoi Knuut
1653 Kokemäki, Joppi Jaakko Jaakonpoika
1654 Asikkala, Juhanpoika Tuomas
1654 Kokemäki, Kokki Sipi Erkinpoika
1656 Huittinen, Sinkka Pekka Heikinpoika
1657 Vaasa Punasuomalainen Marketta
1658 Huittinen, Kouvo Markku Matinpoika
1661 Hausjärvi, Matinpoika Simo
1661 Turku konsist, Eolenius Henricus Thomae
1662 Tuulos Lammi, Antinpoika Simo
1663 Jääski Äyrävä, Philpus Eeva
1664 Eurajoki, Niilonpoika Antti
1664 Vaasa ,Niilontytär Kerttu
1665 Hollola, Niilonpoika Esko
1665 Hollola ,Niilonpoika Urbanus
1665 Huittinen (LK), Liuha Simo Heikinpoika
1665 Huittinen (LK) ,Sipinpoika Mikko
1666 Ahvenanmaa, Bengtsdotter Anna
1666 Ahvenanmaa, Hansdotter Kirstin
1666 Ahvenanmaa ,Henriksdotter Gertrud
1666 Ahvenanmaa, Matsenkia Ebba
1666 Ahvenanmaa, Nilsdotter Maria
1666 Ahvenanmaa, Persdotter Karin
1666 Ahvenanmaa, Skarp Lisbeta
1666 Kajaani, Simontytär Anna, tuomio muutettu ruoskimiseksi
1666 Paimio, Erkinpoika Niilo
1666 Paimio, Erkintytär Kerttu
1667 Närpiö, Lång Riitta Mikontytär
1667 Puumala, Ahtiainen Juntti
1667 Rantasalmi, Venäläinen Yrjö
1668 Ahvenanmaa, Olofsdotter Ingeborg
1668 Lappfjärd ,Lubb Aune Mikontytär
1668 Vöyri, Heikintytär Kaarina
1669 Ahvenanmaa, Martinsdotter Marketta
1669 Huittinen, Laurinpoika Matti
1669 Kristiina, sukunimeltään tuntematon Loppan
1669 Lappfjärd, nimeltään tuntematon, poltettu
1669 Puumala, Huttuinen Lauri Juhanpoika
1669 Vöyri, nimeltään tuntematon syntinen
1670 Janakkala, Matinpoika Juho
1670 Kerimäki, Rinkinen Juho
1670 Turku, Winter Niilo, ammuttu
1670 Viipuri, Auvinen Antti Juhanpoika
1671 Kemi, Aikionpoika Aikio, kuollut vankeudessa
1675 Kruunupyy, Ollintytär Anna
1675 Mustasaari, Ristontytär Aune
1675 Pietarsaari ,Matintytär Lussi
1675 Pietarsaari, Matintytär Marina
1675 Vöyri ,Sipintytär Marketta
1676 Kristiina, Simontytär Valpuri
1677 Kristiina, Salfvo Kaisa
1677 Uusikaarlepyy, Juhantytär Liisa
1677 Uusikaarlepyy, Paavontytär Anna
1678 Kokkola, Pröttö (2) Nilla Margareta
1678 Liminka, Pupka (Puuska) Tuomas Jaakonpoik
1678 Oulu, Juhantytär Klaara
1678 Raahe (kaup), Langila Sipi
1678 Ruokolahti, Wieder-Kouko Heikki Olavinpoika
1678 Saloinen, Pullo Elias Simonpoika, mestattu
1678 Uusikaarlepyy, Juhantytär Beata
1678 Uusikaarlepyy, Ståhl Riitta
1679 Huittinen ,Heikinpoika Simo
1679 Laitila, Tuomaantytär Maisa
1680 Lohtaja, Tokoi Antti Antinpoika
1683 Sääminki, Luukatar Kirsti Erkintytär
1683 Sääminki, Sipari Kaisa
1683 Tenala (Hanko), Matintytär Kaisa
1685 Eura, Martinpoika Juha
1685 Eura, Yrjöntytär Valpuri
1686 Tervo (nyk), Tolonen Olli Laurinpoika
1687 Raja-Karjala, Rantanen Söyrinki Lillinpoika
1688 Vähäkyrö, Mikkula Marina Martintytär
1689 Kuopio, Utriatar Riitta
1689 Pietarsaari, Pietarintytär Beata
1689 Tenala, Antinpoika Erkki

--------------------------------------------------

Kaikkia alioikeuksissa kuolemaantuomittuja ei suinkaan mestattu. Hovioikeus muutti suurimman osan tuomioista lievemmiksi. Toisaalta kaikki annetut kuolemantuomiot eivät esiinny listassa. Listan ovat koonneet Timo Kervinen ja Marko Nenonen. Lähde: Tiedot perustuvat kokoamaamme oikeustapausaineistoon. Aineistossa on kaikkiaan 1 200 syytettyä vuosilta 1520-1750. Aineiston perustyöt ovat tutkimuksessa Kervinen, Timo, Noituus - aikansa rikos. Oikeuden yleistieteiden laitos: Helsingin yliopisto 1984 ja osa täydennyksistä on teoksessa Nenonen 1992.

37

1836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilgrim_2005

Mephisto,

Kiitos. Tämä laittaa ajattelemaan. Hiljentää.

• Kommunismin luominen, tuottanut yli 80 miljoonaa kuolonuhria.

Osallisuus natsien hirmutekoihin, monet natsit jotka toisen maailmansodan aikana tekivat joukkomurhia olivat Kristinusko-kielteisia.

Sudanin ja Darfurin kansanmurha, tekijat ovat Kristinusko/vihamielisia muslimeja.

Lisaksi osa Kristinuskoon kielteisesti suhtautuvista henkiloista on saatananpalvojia.
      Jotka mm.uhraavat elaimia ja ihmisia ja ovat muutenkin rikollista porukkaa.

Toiseksi mikali yrittaisin luetella kaikki muutkin anti-Kristittyjen rikokset missaisin illan jalkapallopelin. Niitten aikaansaannokset kun ovat semmoisia ettei heilla luulisi olevan varaa puhua moraalista.

Kirjoitusvirheet tassa johtuvat siita etta nappaimisto on paskana.

• Nasse

nepä olivatkin rauhallista porukkaa.

Eipä TuplaveePuskakaan vetoa kristittyjen jumalaan tapattaessaan "vääräuskoisia", eihän. God bless You

• kerro
        Nasse kirjoitti:

nepä olivatkin rauhallista porukkaa.

Eipä TuplaveePuskakaan vetoa kristittyjen jumalaan tapattaessaan "vääräuskoisia", eihän. God bless You

enempi ihmisistä yleensä. eiks paha oo ihmisessä itessään, eikä jossain 'ismissä'?

• Nasse
        kerro kirjoitti:

enempi ihmisistä yleensä. eiks paha oo ihmisessä itessään, eikä jossain 'ismissä'?

ja siten myös kristittyjen "Jumalasta"

• Pilgrim_2005
        Nasse kirjoitti:

Bush haluaa vaan öljyä. Se selittää kaiken.

• christian de gothia
        Nasse kirjoitti:

Onko se niin vaikea ymmärtää, että me kristityt emme aina toimi Jumalan tahdon mukaan, niin kuin ei kukaan muukaan. Jos joku Push tai vaikka joku inkvisitiohemmo höpöttää jotain Jumalan sanasta, ei sitä ole aina pakko uskoa.

Tai sanotaan näin, että he uskovat erilaiseen jumalaan kuin muut. Minun Jumalani ei todellakaan hyväksy tappamisia. Ei edes pahoja ajatuksia. Enkä varmaan ole ainoa kristityksi tunnustautuva, joka ajattelee näin.

Sinä et usko koko Jumalaan, mutta luulisi sinunkin nyt jo tajuavan, etteivät kaikki kristityt tue noita juttuja.

Anteeksi että ärsyynnyin, mutta tuostakin asiasta on täällä jankutettu jo vaikka kuinka kauan.

• Nasse
        christian de gothia kirjoitti:

Onko se niin vaikea ymmärtää, että me kristityt emme aina toimi Jumalan tahdon mukaan, niin kuin ei kukaan muukaan. Jos joku Push tai vaikka joku inkvisitiohemmo höpöttää jotain Jumalan sanasta, ei sitä ole aina pakko uskoa.

Tai sanotaan näin, että he uskovat erilaiseen jumalaan kuin muut. Minun Jumalani ei todellakaan hyväksy tappamisia. Ei edes pahoja ajatuksia. Enkä varmaan ole ainoa kristityksi tunnustautuva, joka ajattelee näin.

Sinä et usko koko Jumalaan, mutta luulisi sinunkin nyt jo tajuavan, etteivät kaikki kristityt tue noita juttuja.

Anteeksi että ärsyynnyin, mutta tuostakin asiasta on täällä jankutettu jo vaikka kuinka kauan.

Ymmärtääkseni valtaosa kristityistä ajattelee juuri noin. He ovat muokanneet Jumalastaan omaan arvomaailmaansa sopivan, riippumatta siitä mitä raamattu tai heidän lahkonsa papit opettavat.

"Jumalan tahdon" vastainen toiminta, sekin on kristityille normaalia.

Tiedän myös että moni toteaa inkvisiittoreista, busheista tms. jotka toimivat uskovaisen kannalta "väärällä" tavalla että he eivät ole oikeasti uskossa tai että he käyttävät uskontoa omien tarkoitusperiensä ajamiseen (mikä onkin yksi uskonnon tehtävistä)

• christian...
        Nasse kirjoitti:

Ymmärtääkseni valtaosa kristityistä ajattelee juuri noin. He ovat muokanneet Jumalastaan omaan arvomaailmaansa sopivan, riippumatta siitä mitä raamattu tai heidän lahkonsa papit opettavat.

"Jumalan tahdon" vastainen toiminta, sekin on kristityille normaalia.

Tiedän myös että moni toteaa inkvisiittoreista, busheista tms. jotka toimivat uskovaisen kannalta "väärällä" tavalla että he eivät ole oikeasti uskossa tai että he käyttävät uskontoa omien tarkoitusperiensä ajamiseen (mikä onkin yksi uskonnon tehtävistä)

Minä kuitenkin sanoisin taas, että suurin osa kristityistä, ainakin jotka minä henkilökohtaisesti tunnen, on sellaista ajattelutapaa vastaan.

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siinä asiassa, että nyky-yhteiskunnan arvot ovat kääntyneet itsekeskeisemmiksi. Mutta siinä on mukana niin ateistit kuin kristitytkin. Minusta kristillisyydellä ei ole muuta osaa asiaan, kuin että siitä on vääristetty oikeutus joillekin asiolle. Kyllä luulen että on ateisteillakin omat keinonsa.

Jumalan tahtoa vastaan toimiminen on jokikiselle ihmiselle äärimmäisen tyypillistä. Niin kristityille kuin ei-kristityillekin.

En tiedä oletko tutkinut Raamattua, mutta siinä Jeesus aika selväsanaisesti ilmaisee, että kristillisen etiikan perusajatus on rakkauden kaksoiskäskyssä: Rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi (eli jokaista ihmistä, jonka kanssa olet tekemisissä) kuin itseäsi. Mikään eettinen väitös ei saa olla ristiriidassa sen kanssa. (Tämä näkemys muuten ei ole muokattu minun arvomaailmani mukaiseksi. Tiedostan arvojeni vääristyneisyyden ja rukoilen Jumalalta muutostan niihin)

Mielestäni voisit hyökätä mieluummin kristinuskon vääristymistä vastaan, kuin itse kristinuskoa. Minulle tulee ainakin tuollaisista väitteistä sellainen olo, että minun Jumalaani haukutaan. Että oma uskoni olisi moraaliton (onko se tarkoituskin?).

Jos olisin ateisti, ei minusta olisi oikein mukavaa kuunnella, kun kristityt puhuvat keskenään, että on ne ateistit aika moraalittomia, kun ne kommunistit teki sitä ja tätä.

Voi olla, että odotit kristittyjen suunnalta myöntäviä vastauksia väitteeseesi, kuten "Tämä on nyt Jumalan tahto, eikä siitä mihinkään pääse" ja niin edelleen. Epäilen kuitenkin, että heitit pienen provon ja odotit enemmänkin tämän tyyppistä vastausta. Vai kuinka?

• Nasse
        christian... kirjoitti:

Minä kuitenkin sanoisin taas, että suurin osa kristityistä, ainakin jotka minä henkilökohtaisesti tunnen, on sellaista ajattelutapaa vastaan.

Olen kyllä samaa mieltä kanssasi siinä asiassa, että nyky-yhteiskunnan arvot ovat kääntyneet itsekeskeisemmiksi. Mutta siinä on mukana niin ateistit kuin kristitytkin. Minusta kristillisyydellä ei ole muuta osaa asiaan, kuin että siitä on vääristetty oikeutus joillekin asiolle. Kyllä luulen että on ateisteillakin omat keinonsa.

Jumalan tahtoa vastaan toimiminen on jokikiselle ihmiselle äärimmäisen tyypillistä. Niin kristityille kuin ei-kristityillekin.

En tiedä oletko tutkinut Raamattua, mutta siinä Jeesus aika selväsanaisesti ilmaisee, että kristillisen etiikan perusajatus on rakkauden kaksoiskäskyssä: Rakasta Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi (eli jokaista ihmistä, jonka kanssa olet tekemisissä) kuin itseäsi. Mikään eettinen väitös ei saa olla ristiriidassa sen kanssa. (Tämä näkemys muuten ei ole muokattu minun arvomaailmani mukaiseksi. Tiedostan arvojeni vääristyneisyyden ja rukoilen Jumalalta muutostan niihin)

Mielestäni voisit hyökätä mieluummin kristinuskon vääristymistä vastaan, kuin itse kristinuskoa. Minulle tulee ainakin tuollaisista väitteistä sellainen olo, että minun Jumalaani haukutaan. Että oma uskoni olisi moraaliton (onko se tarkoituskin?).

Jos olisin ateisti, ei minusta olisi oikein mukavaa kuunnella, kun kristityt puhuvat keskenään, että on ne ateistit aika moraalittomia, kun ne kommunistit teki sitä ja tätä.

Voi olla, että odotit kristittyjen suunnalta myöntäviä vastauksia väitteeseesi, kuten "Tämä on nyt Jumalan tahto, eikä siitä mihinkään pääse" ja niin edelleen. Epäilen kuitenkin, että heitit pienen provon ja odotit enemmänkin tämän tyyppistä vastausta. Vai kuinka?

Mulle kristinusko on samanarvoinen kuin mikä tahansa muukin usko.

Jos puhutaan moraalista ja arvoista niin ehkä budhalaisuuden arvostan korkeammalle.

Kristinusko on valitettavasti yhteiskunnan syöpä, onneksi sen asema on heikentynyt sitten keskiajan.

• Nasse kirjoitti:

Jos puhutaan moraalista ja arvoista niin ehkä budhalaisuuden arvostan korkeammalle.

Kristinusko on valitettavasti yhteiskunnan syöpä, onneksi sen asema on heikentynyt sitten keskiajan.

on ihmiset jotka näkevät mustan valkeana ja päinvastoin.Sullaisten todellisuudesta vieraantuneiden älyvapaa-ajattelijoiden on turha tulla puhumaan moraalista kun saavutukset yhteiskunnan parantamiseksi ovat paskanjauhanta internet-palstalla tasoa. Mitä tulee G.Bushiin niin se esiintyy tosikristittynä saadakseen uskovaisten kannatuksen ei se tosiasiassa mikään harras kristitty ole.

• Christian de Gothia
        Nasse kirjoitti:

"Mulle kristinusko on samanarvoinen kuin mikä tahansa muukin usko.

Jos puhutaan moraalista ja arvoista niin ehkä budhalaisuuden arvostan korkeammalle."

Siis.. kristinusko on sittenkin alempiarvoinen kuin buddhalaisuus.

Ymmärrän kyllä tuon, sillä buddhalaisen ja ateistien maailmankatsomuksissa molemmissa kaikki voima (rakkauteen ja hyviin tekoihin siis) tulee ihmiseen ihmisestä itsestään (vai menikö metsään?). Toisin kuin vaikka minun maailmankatsomusessa. Siksi varmaan buddhalainen etiikka on näennäisesti paremmin perusteltavissa ateistin näkökulmasta.

"Kristinusko on valitettavasti yhteiskunnan syöpä, onneksi sen asema on heikentynyt sitten keskiajan".

Aloitetaanko sama keskustelu alusta?
        No, joka tapauksessa se ihmiskunnan ja -mielen syöpä on Jumalan tahdon vastustamisessa ja vääristelemisessä. Jumalan kuunteleminen on tie parannukseen ja pelastukseen.

• Nasse
        Christian de Gothia kirjoitti:

"Mulle kristinusko on samanarvoinen kuin mikä tahansa muukin usko.

Jos puhutaan moraalista ja arvoista niin ehkä budhalaisuuden arvostan korkeammalle."

Siis.. kristinusko on sittenkin alempiarvoinen kuin buddhalaisuus.

Ymmärrän kyllä tuon, sillä buddhalaisen ja ateistien maailmankatsomuksissa molemmissa kaikki voima (rakkauteen ja hyviin tekoihin siis) tulee ihmiseen ihmisestä itsestään (vai menikö metsään?). Toisin kuin vaikka minun maailmankatsomusessa. Siksi varmaan buddhalainen etiikka on näennäisesti paremmin perusteltavissa ateistin näkökulmasta.

"Kristinusko on valitettavasti yhteiskunnan syöpä, onneksi sen asema on heikentynyt sitten keskiajan".

Aloitetaanko sama keskustelu alusta?
        No, joka tapauksessa se ihmiskunnan ja -mielen syöpä on Jumalan tahdon vastustamisessa ja vääristelemisessä. Jumalan kuunteleminen on tie parannukseen ja pelastukseen.

"No, joka tapauksessa se ihmiskunnan ja -mielen syöpä on Jumalan tahdon vastustamisessa ja vääristelemisessä"

Kun sitä Jumalaa ei ole olemassa niin end of the story

• Nasse
        L.J.H kirjoitti:

on ihmiset jotka näkevät mustan valkeana ja päinvastoin.Sullaisten todellisuudesta vieraantuneiden älyvapaa-ajattelijoiden on turha tulla puhumaan moraalista kun saavutukset yhteiskunnan parantamiseksi ovat paskanjauhanta internet-palstalla tasoa. Mitä tulee G.Bushiin niin se esiintyy tosikristittynä saadakseen uskovaisten kannatuksen ei se tosiasiassa mikään harras kristitty ole.

Lue joskus vaikka raamattua ja totea minkälainen se raamatun "jumala" on.

Lue historiaa ja opi minkälaisia ovat kristityt ja miten he ovat aiheuttaneet kärsimystä.

Tutustu tämän päivän kristittyjen toimintaan ja huomaat miten he aiheuttavat kärsimystä perustellen sen "jumalallaan". Aloita vaikka katolisen kirkon toimenpiteistä nykyajan pahimman taudin hiv:n torjumiseksi.

Mitä tulee väittämääsi:
        "turha tulla puhumaan moraalista kun saavutukset yhteiskunnan parantamiseksi ovat paskanjauhanta internet-palstalla tasoa. "

Niin totean että mistäs tiedät kuka olen ja mitä teen tai ole tehnyt yhteiskunnan eteen :D

• Christian
        Nasse kirjoitti:

Lue historiaa ja opi minkälaisia ovat kristityt ja miten he ovat aiheuttaneet kärsimystä.

Tutustu tämän päivän kristittyjen toimintaan ja huomaat miten he aiheuttavat kärsimystä perustellen sen "jumalallaan". Aloita vaikka katolisen kirkon toimenpiteistä nykyajan pahimman taudin hiv:n torjumiseksi.

Mitä tulee väittämääsi:
        "turha tulla puhumaan moraalista kun saavutukset yhteiskunnan parantamiseksi ovat paskanjauhanta internet-palstalla tasoa. "

Niin totean että mistäs tiedät kuka olen ja mitä teen tai ole tehnyt yhteiskunnan eteen :D

Minä kerron sinulle, millainen on Raamatun Jumala:

Jumala ei hyväksy kristittyjen tekemää pahuutta vaikka se Jumalalla perusteltaisiinkin.

Jumala ei hyväksy kristittyjen tekemää pahuutta vaikka se Jumalalla perusteltaisiinkin.

Ymmärsitkö? Jumala ei hyväksy kristittyjen tekemää pahuutta vaikka se Jumalalla perusteltaisiinkin.

Jumala ei myöskään hyväksy hänen sanansa vääristelyä.

Jos sinäkin lukisit historiaa, niin huomaisit, ettei pahaa ole tehneet ainoastaan kristityt. Sitä on tehneet niin kristityt kuin ei-kristitytkin.

• Christian....
        Nasse kirjoitti:

"No, joka tapauksessa se ihmiskunnan ja -mielen syöpä on Jumalan tahdon vastustamisessa ja vääristelemisessä"

Kun sitä Jumalaa ei ole olemassa niin end of the story

Ja kuinkahan saisit minut vakuuttuneeksi tuon väittämän suhteen?

Sitäpaitsi, jos mitään jumalaa ei ole, niin mitä väliä kristittyjen teoilla on? Eivät he tee väärin, koska ei ole oikeaa ja väärää.

• Nasse
        Christian kirjoitti:

Minä kerron sinulle, millainen on Raamatun Jumala:

Ymmärsitkö? Jumala ei hyväksy kristittyjen tekemää pahuutta vaikka se Jumalalla perusteltaisiinkin.

Jumala ei myöskään hyväksy hänen sanansa vääristelyä.

Jos sinäkin lukisit historiaa, niin huomaisit, ettei pahaa ole tehneet ainoastaan kristityt. Sitä on tehneet niin kristityt kuin ei-kristitytkin.

huomaisit että jumalasi on tappanut ja murhannut kokonaisia kansakuntia.

• Nasse
        Christian.... kirjoitti:

Ja kuinkahan saisit minut vakuuttuneeksi tuon väittämän suhteen?

Sitäpaitsi, jos mitään jumalaa ei ole, niin mitä väliä kristittyjen teoilla on? Eivät he tee väärin, koska ei ole oikeaa ja väärää.

Mistä näitä sikiää?

"Sitäpaitsi, jos mitään jumalaa ei ole, niin mitä väliä kristittyjen teoilla on? Eivät he tee väärin, koska ei ole oikeaa ja väärää."

• Christian de Gothia
        Nasse kirjoitti:

huomaisit että jumalasi on tappanut ja murhannut kokonaisia kansakuntia.

Jeesuksen myötä uuden liiton tehtyään, ei Jumala ole käskenyt tappaa ainuttakaan ihmistä. Saati sitten kansakuntia.

Minusta näyttää siltä, ettet edes yritä perustella väitteitäsi tai ymmärtää minun perusteluitani. Jos tämä menee pelkäksi inttämiseksi, en aio tätä keskustelua jatkaakaan.

• Nassen
        Christian de Gothia kirjoitti:

Jeesuksen myötä uuden liiton tehtyään, ei Jumala ole käskenyt tappaa ainuttakaan ihmistä. Saati sitten kansakuntia.

Minusta näyttää siltä, ettet edes yritä perustella väitteitäsi tai ymmärtää minun perusteluitani. Jos tämä menee pelkäksi inttämiseksi, en aio tätä keskustelua jatkaakaan.

"Jeesuksen myötä uuden liiton tehtyään, ei Jumala ole käskenyt tappaa ainuttakaan ihmistä. Saati sitten kansakuntia. "

• Hikka
        Nassen kirjoitti:

"Jeesuksen myötä uuden liiton tehtyään, ei Jumala ole käskenyt tappaa ainuttakaan ihmistä. Saati sitten kansakuntia. "

..ateistien kysymykseen nro 31.

• Nasse kirjoitti:

Mitä tulee väittämääsi:

Minä olen sen verran tekemisissä uskovaisten kristittyjen kanssa ettei käsityksiä tarvi muodostaa iltapäivälööppien perusteella.

Mitä tulee hiviin.Niin Ugandassa kun käynnistettiin moraalikampanja joka keskittyi ehkäisemään irtosuhteita ja tuki avioliittoon perustuvia suhteita aids-tartuntojen määrä väheni.

Olen myös lukenut minkälaisia anti-kristityt ovat
        esim.kommunismin musta kirja.Lukenut myös s-palvojista,muslimeista yms.
        Ettei ateistien saavutukset historiassa ole sitä luokkaa että niillä kannattaisi kehuskella.

• Nasse
        L.J.H kirjoitti:

Minä olen sen verran tekemisissä uskovaisten kristittyjen kanssa ettei käsityksiä tarvi muodostaa iltapäivälööppien perusteella.

Mitä tulee hiviin.Niin Ugandassa kun käynnistettiin moraalikampanja joka keskittyi ehkäisemään irtosuhteita ja tuki avioliittoon perustuvia suhteita aids-tartuntojen määrä väheni.

Olen myös lukenut minkälaisia anti-kristityt ovat
        esim.kommunismin musta kirja.Lukenut myös s-palvojista,muslimeista yms.
        Ettei ateistien saavutukset historiassa ole sitä luokkaa että niillä kannattaisi kehuskella.

Ateistien saavutusten ansioista sinäkin voit kirjoitella tänne netin keskustelupalstoille mielipiteitäsi.

• Nasse kirjoitti:

Ateistien saavutusten ansioista sinäkin voit kirjoitella tänne netin keskustelupalstoille mielipiteitäsi.

Sitä en tiennytkään.No kiitos siitä.Taikka no netti kaatuu jossain vaiheessa ja minua vähän arveluttaa se mitä mahdollisesti tulee tilalle.
        Se voi kyllä osoittautui enemmän haitalliseksi kuin hyödylliseksi.
        Tekniikan kehityksessä on nykypäivänä arveluttavia piirteitä kuten tehokkaitten orjuutus ja tuhoamistapojen kehittäminen.

Ja onhan se niin että ellei ateismia olisi maailmassa olisi enemmän porukkaa vauhdittamassa netin romahtamista.

• Nassen
        Nasse kirjoitti:

teknisiin tai tieteen saavutuksiin vaan myös siihen seikkaan että ilman ateisteja sinulla ei olisi sanan- tai uskonnonvapautta vaan olisit jonkin kaltaisesi hihhulin orjana tai sitten hengiltä.

• Nassen kirjoitti:

teknisiin tai tieteen saavutuksiin vaan myös siihen seikkaan että ilman ateisteja sinulla ei olisi sanan- tai uskonnonvapautta vaan olisit jonkin kaltaisesi hihhulin orjana tai sitten hengiltä.

ei olisi ellei sitä olisi annettu ylhäältä.

Voi nyt olin heikko tuli kiusaus sanoa tuo ihan vain sinun kiusaksi ja hävisin.

Ajatellaanpa nyt että aktiiviset ateistit olisivat saaneet päähäänsä ajaa sanan-ja uskonnonvapautta yms.Ja ihmisarvon käsitettä.

Huomioitavaa asiassa on myöskin se että asiaan vaikuttivat keskiajan kristityt toisinajattelijat
        Luther,Zwingli,Hus,Calvin.Maintittakoon rehellisyyden vuoksi että kieltämättä katolinen kirkko keskiajalla teki yhtä ja toista ikävää.

Toisekseen mistä länsimaihin alunperin tuli käsitteet ihmisarvosta-ja oikeuksista.
        Kristinuskosta.Ennen sen tuloa nuo olivat tuntemattomia käsitteitä.
        Niiden merkitys on nykyaikana koko ajan laskemassa
        sitä mukaa mitä enemmän Kristinuskon arvostus on laskemassa.

Ellei Kristinuskoa olisi ollut euroopassa ne valistuneet,intellektuelliateistit eivät olisi edes ymmärtäneet että mikä on vialla,jotain mutta mitä?

• Nassen
        L.J.H kirjoitti:

ei olisi ellei sitä olisi annettu ylhäältä.

Voi nyt olin heikko tuli kiusaus sanoa tuo ihan vain sinun kiusaksi ja hävisin.

Ajatellaanpa nyt että aktiiviset ateistit olisivat saaneet päähäänsä ajaa sanan-ja uskonnonvapautta yms.Ja ihmisarvon käsitettä.

Huomioitavaa asiassa on myöskin se että asiaan vaikuttivat keskiajan kristityt toisinajattelijat
        Luther,Zwingli,Hus,Calvin.Maintittakoon rehellisyyden vuoksi että kieltämättä katolinen kirkko keskiajalla teki yhtä ja toista ikävää.

Toisekseen mistä länsimaihin alunperin tuli käsitteet ihmisarvosta-ja oikeuksista.
        Kristinuskosta.Ennen sen tuloa nuo olivat tuntemattomia käsitteitä.
        Niiden merkitys on nykyaikana koko ajan laskemassa
        sitä mukaa mitä enemmän Kristinuskon arvostus on laskemassa.

Ellei Kristinuskoa olisi ollut euroopassa ne valistuneet,intellektuelliateistit eivät olisi edes ymmärtäneet että mikä on vialla,jotain mutta mitä?

kyllä se ihmisarvo ja vaikkapa demokratia on keksitty ennen kristinuskoa.

Pitää myös muistaa että käytännössä kaikki kristinuskossa olevat positiiviset asiat on sinne kopioitu vanhemmista uskonnoista.

Mitä Lutherin toimintaan tulee, niin hänpä vasta joustava olikin, toisinajattelijoita kohtaan :D

L.J.H vanhana homovihaajanatsina voisi luulemisen sijasta hankkia tietoa.

• Nassen kirjoitti:

kyllä se ihmisarvo ja vaikkapa demokratia on keksitty ennen kristinuskoa.

Pitää myös muistaa että käytännössä kaikki kristinuskossa olevat positiiviset asiat on sinne kopioitu vanhemmista uskonnoista.

Mitä Lutherin toimintaan tulee, niin hänpä vasta joustava olikin, toisinajattelijoita kohtaan :D

L.J.H vanhana homovihaajanatsina voisi luulemisen sijasta hankkia tietoa.

vai kopioitu kyllähän Kristinuskoon on juutalaisuudesta otettu se mitä pitää.
        Mutta mitään ei ole kopioitu muualta.

Vai olen minä homovihaajanatsi.

Oletko itse homonatsi.Siis sellainen homo joka käyttää natsipukuja.
        Siihen viittaa se että nasse on nimitys jota käytetään natseista ja homous selittää sinun tavan lukea melkein kuin piru raamattua tekstejäni.
        Vaikka et olisikaan niin ethän loukkaantunut sillä eihän mielestäsi homoudessa ole mitään vikaa.

• Nassen
        L.J.H kirjoitti:

vai kopioitu kyllähän Kristinuskoon on juutalaisuudesta otettu se mitä pitää.
        Mutta mitään ei ole kopioitu muualta.

Vai olen minä homovihaajanatsi.

Oletko itse homonatsi.Siis sellainen homo joka käyttää natsipukuja.
        Siihen viittaa se että nasse on nimitys jota käytetään natseista ja homous selittää sinun tavan lukea melkein kuin piru raamattua tekstejäni.
        Vaikka et olisikaan niin ethän loukkaantunut sillä eihän mielestäsi homoudessa ole mitään vikaa.

"vai kopioitu kyllähän Kristinuskoon on juutalaisuudesta otettu se mitä pitää.
        Mutta mitään ei ole kopioitu muualta. "

vaikkapa Sokraten opetuksista ja Mithralaisuudesta, josta kristinusko on läsen kokonaan kopioitu.

"ethän loukkaantunut sillä eihän mielestäsi homoudessa ole mitään vikaa."

En. Homot on ok.

• Minä Olen

"1689 Tenala, Antinpoika Erkki". Eli hän oli viimeisin mestattu Suomessa. Onko sinulla listaa ketkä on murhattu huumejengien ja humalaisten taholta nykypäivinä?

Jos kaikki noudattaisivat vain 10 käskyä, niin murhia ei olisi. "Älä tapa" on Jumalan ja Suomen lain "käskyjä" tai oikeammin "kieltoja".

• Nassen

on kyllä pitänyt kiitettävästi huolen tappamisesta....

• darkwolf

juuri sen takia toi lista on noin pitkä, koska kristittyt noin on tuolloin tehnyt. Samanlailla koko maailmassa.

• The_Ace
        Nassen kirjoitti:

.. on vain ymmärtämätön, eikä osaa Raamattua tulkita. ... nähtävästi... Kuukautiset taitavat painaa..

• Miki
        Nassen kirjoitti:

Anna nyt sitten raamatusta lainaten esimerkkejä, missä Jumala pitää huolen tappamisesta.

Niin, ja mikä sä oikein oot? Meinaan, kun nouset niin hanakasti kristittyjä vastaan...

• meidän kaikkien

tänne kirjoittavien esi-isien moraalista, sillä kaikki kuuluivat tuona aikana kirkkoon. Vasta 1920-luvulta ( muistaakseni vuodesta 1926 lähtien ) alettiin erota kirkosta. Niin että pidä hyvänäsi vain, tuollaisia esi-isämme olivat.

• ennen

ymmärtämättömiä ja tottelemattomia, olimme eksyksissä ja mominaisten himojen ja nautintojen orjia, elimme pahuudessa ja kateuden vallassa, vihattuina ja toisia vihaten.Mutta kun Jumalan meidän pelastajamme, hyvyys ja rakkaus ihmisiä kohtaan tuli näkyviin, hän pelasti meidät, ei meidän hurskaiden tekojen tähden, vaan pelkästä armosta.Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaaksi, niin synnyimme uudesti ja PyhäHenki uudisti meidät. Raamattu, uusitestamentti Kirje Titukselle.
      KANNATTAA lukea myös KIrje Roomalaisille 1 luku jakeet 18--32.

• Nasse

onneksi aikanaan suomeenkin tultiin aseiden kanssa kertomaan tuosta jumalan pelastuksesta.

Vaihtoehtoina oli pitää henkiriepu tai uskoa.

Rationaalinen ihminen toki uskoi, ymmärrettävistä syistä. Mikä on sinun, homovihaajan natsin, syy uskoa?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      105
      4899
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      49
      3262
    3. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      85
      2999
    4. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      81
      1747
    5. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      41
      1510
    6. 450 000 ulosotossa

Suomessa on tällä hetkellä ennätysmäärä ihmisiä ulosotossa. Viime vuonna heitä oli yli puoli miljoonaa. Kuluvan vuoden
      Perussuomalaiset
      111
      1368
    7. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      9
      1237
    8. Onko esitutkinta jo saatu päätökseen?

Ketkä saa syytteet? Voi olla iso määrä ihmisiä?
      Ähtäri
      16
      1059
    9. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      114
      1059
    10. Miehen taloudellinen tilanne ja

halu tarjota suojaa kaikin tavoin on usein perheen selkäranka. Siksi naisen ei ikinä pitäisi jättää huomiotta miehen rah
      Ikävä
      43
      1027
    Aihe