Mikael Agricolan käännöksessä leijona on käännetty suomeksi sanalla jalopeura.
Melko omituinen käännös. Olikohan Mikael idiootti?
Kiljuva jalopeura?
6
978
Vastaukset
- Anonyymi
No oli jos otti raamatun tosissaan.
Onhan siellä paljon muitakin satuhahmoja, jumala, kristus, pyhähenki jne.- Anonyymi
Mutta ei tuntenut biologiaa sen vertaa, että olisi osannut kääntää eri tavalla leijonaa tarkoittavan eläimen nimen?
Peurat eivät ole lihaa syöviä ja saalistavia petoeläimiä.
Käännös on tosi huono. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta ei tuntenut biologiaa sen vertaa, että olisi osannut kääntää eri tavalla leijonaa tarkoittavan eläimen nimen?
Peurat eivät ole lihaa syöviä ja saalistavia petoeläimiä.
Käännös on tosi huono.Eipä ole hurraamista alkuperäisessä tarinassakaan.
- Anonyymi
Eikö google toimi teillä? Se olisi kertonut paremmin kuin tuhat idioottia. Tämä pätkä on otettu sivulta www.kotus.fi Kysymys-sivulta.
Jalopeura ja leijona
Kysymys: Miksi ihmeessä leijonaa on sanottu jalopeuraksi?
Vastaus: Suomessa ei ole leijonia, ja ennen valokuvauksen keksimistä ja eläintarhoja, joissa on esillä kaukana Pohjolasta eläviä eläimiä, käsitykset muualla elävistä olivat matkakuvausten ja matkailijoiden kertomusten varassa. Raamattua kääntäessään Mikael Agricolan piti löytää sana leijonalle, ja vielä sellainen sana, joka herättää lukijakunnassa mielikuvan vaarallisesta villieläimestä. Tällaiseksi sanaksi valikoitui jalopeura, joka esiintyy kansanrunoudessa hirven toisintosanana. - Anonyymi
Leijonan oli tarkoitus olla suomeksi HIRVI ja hirven JALOPEURA.
Ladontavaiheessa sanat sattuivat vahingossa vaihtamaan paikkaa.
Virhe huomattiin vasta koko painoksen tultua valmiiksi.
Oli helpointa ja halvinta hyväksyä tapahtunut tosiasia ja antaa merkityksien jäädä silleen.
Muuten Suomessa mentäisiin syksyllä jalopeurametsälle (tutummin JALIS) ja hirven saattaisi tavata vain eläintarhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628