"Israelin... [tie] kulki autiomaan halki Egyptistä Luvattuun maahan. Tällä matkalla he saivat nauttia... sitä ruokaa, jota kutsutaan mannaksi (2. Moos. 16). Manna oli konkreettista leipää, tosin sikäli erikoista leipää, että se tuli taivaasta ja oli Jumalan antamaa (2. Moos. 16:4, 32; Ps. 105:40, Neh. 9:15). Jo juutalainen historioitsija Josefus oli selvillä siitä, että manna oli luonnossa esiintyvää syötävää ruoka-ainetta. Sen lähteenä on Siinain niemimaalla esiintyvä tamariskipuu (tamarix mannifera), joka erittää siirappimaista, makeaa mahlaa. Tamariskipuussa loisina elävät mannakirvat levittävät sitä maastoon, jossa se kovettuu vaaleankellertäviksi rakeiksi. Paikalliset beduiinit kutsuvat sitä arabiankielisellä nimellä mann(um) ja käyttävät sitä hunajan korvikkeena.
Taivaasta tulevana leipänä mannalla on ollut alusta alkaen pyrkimys hengellistyä. Jo vanhimmassa mannakertomuksessa (2. Moos. 16) sillä on itsensä yli viittaava tehtävä: Mannan avulla Jumala halusi koetella, noudattavatko israelilaiset hänen käskyjään )j. 4), tarkemmin sanottuna sapattikäskyä (j. 5, 22-30). Sama tehtävä mannalla on myös jakeissa 5. Moos. 8:2-3, joihin Paavali sananmukaisesti viittaa puhuessaan isien syömästä hengellisestä ruoasta (1. Kor. 10:3). Mooses kehottaa näissä jakeissa israelilaisia muistamaan, kuinka Herra neljänkymmenen vuoden aikana johdatti heitä heidän pitkällä matkallaan autiomaassa ja pani heidät koetukselle saadakseen tietää, aikovatko he todella noudattaa hänen käskyjään vai eivät (j. 2). Hän piti heitä ensin nälässä ja ruokki heitä sitten ennen tuntemattomalla ruoalla, mannalla, osoittaakseen heille, 'ettei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta mitä Herra sanoo' (j. 3).
Tähän sanaan Jeesus vetosi ollessaan... autiomaassa Paholaisen kiusattavana (Matt. 4:1-11). Paastottuaan neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä hänen tuli nälkä, jolloin kiusaaja houkutteli häntä muuttamaan kivet leiviksi. Jeesus torjui leipäkiusauksen sanomalla: 'On kirjoitettu: "Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta"' (j. 4). Virsirunoilijanakin tunnettu... Matthius Claudius (1740-1815) puolestaan jatkoi; 'Ei ihminen elä ainoastaan niistä leivänmurusista, joita oppineet jakelevat, vaan hän kaipaa jotakin muuta ja parempaa, sanaa, joka lähtee Jumalan suusta.'"
Timo Veijola artikkelissaan "Jumalan sana" teoksessa: Spiritualiteetin käsikirja (toim.). Kirjapaja 2003, s. 202-203.
Lainaus edesmenneeltä Vanhan testamentin tutkijalta, jossa hän pohtii mannaa ja Jumalan sanaa
14
217
Vastaukset
- Anonyymi
Manna kuvaa nimenomaan Jlan huolenpitoa.
Sen voin omasta kokemuksesta sanoa. Jlan antoi kaksi vuotta perheelleni mannaa, kun opiskelun takia rahaa ei ollut, eikä enää lisää opintolainaa haluttu ottaa.
Herra todellakin piti minusta, vaimostani ja lapsestani huolta mitä ihmeellisemmillä tavoilla.
Tätä samaa periaatetta Jeesus opetti vuorisaarnassaan Mt 6:31-34.
Etsikää ensin Jlan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin teille annetaan myös kaikki tarpeellinen.- Anonyymi
Eli vaimo kävi töissä söit lasten lapsilisät niiden rahoilla ja nostit toimeentulo tukea opintotukea ja sen päälle asumistukea mitä opiskelijat saa ja lisäksi opiskelija alennukset kuten ruoka bussi.ONNITTELUT OVELASTA HUIJAUKSESTA.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli vaimo kävi töissä söit lasten lapsilisät niiden rahoilla ja nostit toimeentulo tukea opintotukea ja sen päälle asumistukea mitä opiskelijat saa ja lisäksi opiskelija alennukset kuten ruoka bussi.ONNITTELUT OVELASTA HUIJAUKSESTA.
Vaimo ei käynyt töissä vaan opiskeli myös.
Toimeentulotukea ja asumistukea ei siihen aikaan tunnettu lainkaan.
Jla antoi mannaa ja sopivasti tarjosi lyhytaikaisia töitä minulle, jotta juuri ja juuri pärjäsimme.
En siis hakenut töitä, vaan minua pyydettiin töihin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jla antoi mannaa ja sopivasti tarjosi lyhytaikaisia töitä minulle, jotta juuri ja juuri pärjäsimme.
En siis hakenut töitä, vaan minua pyydettiin töihin.Kunnia Jumalalle!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En siis hakenut töitä, vaan minua pyydettiin töihin.Ei tuo liity mitenkään Israelin matkan mannaan.
- Anonyymi
Hyvä aloitus.
Esim. tämä jae sisältää suuren viisauden: 'On kirjoitettu: "Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta"'
Vaikka sama sana tulisi vihollisen suusta, niin sen vaikutus voi olla päinvastainen.
Saatana ja lahkolaiset lukee samoja jakeita, mutta ne sanat ei tule silloin Jumalan suusta. Eikä niitä pidä totella eikä niiden puheisiin pitää muuta kuin sanoa: väisty tieltäni Saatana.
Saatana siteerasi sanatarkasti Jumalan sanaa puhuessaan Jeesuksen kanssa: kirjoitettu on....- Anonyymi
Saatana sanoi Jeesukselle joka oli ihmiseksi syntynyt PSALMI 91 HYPPÄÄ ALAS HÄN ANTAA ENKELEILLEEN KÄSKYN.....Jeesus sanoi älä kiusaa herraa sinun Jumalaasi. ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatana sanoi Jeesukselle joka oli ihmiseksi syntynyt PSALMI 91 HYPPÄÄ ALAS HÄN ANTAA ENKELEILLEEN KÄSKYN.....Jeesus sanoi älä kiusaa herraa sinun Jumalaasi. ...
Saatana OLI YLISTYKSEN JOHTAJA SE VETÄÄ PSALMEILLA.
- Anonyymi
1. Kun. 18:29
Puolenpäivän jälkeen he tulivat hurmoksiin ja olivat siinä tilassa ruokauhrin aikaan saakka. Mutta ei kuulunut ääntä, ei tullut vastausta, mitään ei tapahtunut.
Hes. 13:17
Ja sinä, ihmislapsi, käännä kasvosi kansasi tyttäriä vastaan, jotka joutuvat hurmoksiin oman sydämensä voimasta, ja ennusta heitä vastaan. - Anonyymi
Asiat pitää jättää niiden alkuperäiseen kontekstiin eikä hengellistää joka paikkaan.
- Anonyymi
Hengelliset laulut helpottaa oloa, jos on saanut hurmoshengen sisälleen.
1. Sam. 18:10
Seuraavana päivänä Jumalan lähettämä paha henki valtasi Saulin, ja hän riehui hurmoksissa kotonaan. Daavid soitti tapansa mukaan harppua, mutta Saul puristeli keihästään.- Anonyymi
Paavalissa paha hurmoshenki Korintossa tarkoitti sekavaa puhetta, josta kukaan ei saanut selvää, mitä hän tahtoo.
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:9
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paavalissa paha hurmoshenki Korintossa tarkoitti sekavaa puhetta, josta kukaan ei saanut selvää, mitä hän tahtoo.
1. Kor. 14:19
Jotta voisin opettaa muitakin, haluan seurakunnassa silti puhua mieluummin viisi ymmärrettävää sanaa kuin tuhansia hurmoskielen sanoja.
1. Kor. 14:9
Samoin tekin: jos ette kielellänne saa esiin selvää puhetta, kuinka voidaan sellainen puhe ymmärtää? Tehän puhutte silloin tuuleen.Kaikkea mitä on nyt, on ollut ennenkin.
Jer. 29:26
'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikkea mitä on nyt, on ollut ennenkin.
Jer. 29:26
'Herra on pannut sinut, Sefanja, pappi Jojadan seuraajaksi valvomaan järjestystä Herran temppelissä ja toimittamaan jalkapuuhun ja kaularautaan kaikki hullut ja hurmahenget, jotka esiintyvät profeettoina.Ei uutta auringon alla.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445199Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243420Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2982802Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui552608- 1692294
- 242109
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1261871Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661835Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881761M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161381