Minulla on Hyundai farmari i30 2018 jossa on 1.4ISG moottori. Kulutus 5.5l 95e /100km. A
Auto pitäisi kohta päivittää koska takuu alkaa loppumaan. Olen koeajanut useampaa tämän auton sisarmalli Kia Ceediä. Uusiin Hyundai i30 tai Kia Ceedeihin on tullut 1.4 ISG moottorin tilalle 1.0 T-GDI moottori. Koeajoissa tämä uusi moottori on tuntunut alaväännöltään todella nuhaiselta ja laiskalta, verrattuna 1.4ISG koneeseen. Lisäksi kulutus on ollut noin 6.5l 95e /100km.
Tämä on hämmentävää koska luulisi uuden olevan automaattisesti parempi ajokäytökseltään ja kulutukseltaan. Millaisia kokemuksia muilla on asiasta? Tekisi mieli ostaa uusi auto pitkällä takuulla mutta 1.0 T-GDI moottorilla auto on pilattu ajokäytökseltään ja kulutukseltaan.
Kia ceed T-GDI 1.0 vs. 1.4 ISG moottori
8
9966
Vastaukset
- Anonyymi
Tuollaisia ne pikkuturbot ovat. Ilmoitetuissa kulutuksissa pääsevät kyllä yleensä alle vanhojen vapaastihengittävien, mutta todellinen kulutus tuppaa olemaan reippaasti suurempaa kuin ilmoitettu kulutus.
Oikeastaan vähän ihmetyttää miten edes paperikulutuksia on saatu alas, ilmeisesti testissä tärytellään suurimmalla vaihteella nopeuksilla jotka saisivat takuun raukeamaan siinä vaiheessa kun ihmetellään mikä koneen hajotti. - Anonyymi
Hyundain MPI vaparikoneet ovat luotettavia ja hyviä koneita, minulla 1.25l MPI Kappa II 84hv kone ja on ollut luotettava ja ominaisuuksiltaan hyvä kone.
Näissä T-GDI koneissa yhdistyy kaksi riskitekijää luotettavuusen suhteen, GDI suorasuihkutuskoneiden karstoittuminen joka on hyvin tiedetty ongelma + mahdolliset Turboon liittyvät ongelmat. Itse koen edelleen että 120-130hv 1litraisesta koneesta ei ole pitkässä juoksussa hyvä asia, mutta jos vaihtaa autoa muutaman vuoden välein ja alle 100tkm. Niin ei pitäisi olla ongelma.
Itse koen että suomen olosuhteissa vapaastihengittävä pieni kone kuten nämä 1.2 ja 1.4 koneet ovat täysin riittävät, lisäksi niihin on onnistuttu saamaan mukavasti alavääntöä. Omalla i20 ei tarvitse kierrättää yli 2000rpm. Sujuvaan etenemiseen. Maantiellä tosin kaipaisin tuohon 1.2l moottoriin myös 6 vaihdetta,nyt kiertää yli 2500rpm 100km/h nopeuksissa. - Anonyymi
Kiitos kommenteista. Olen keskustelun aloittaja. Pidän KIAn ja Hyundain pitkästä takuusta. Yhteenväliin Hyundaikin antoi autoihinsa 7 vuoden takuun. Takuu on toiminut hyvin. Siksi ostaisin mielellään jatkossakin näitä autoja, mutta uudella moottorilla auto on pilattu.
Todella hämmentävää että näin on toimittu. Luulisi markkinataloudessa toimittavan niin että tuote paranee. Ei huonone.
Mielellään kuulisin lisää kommentteja onko 1.0 T-GDI moottori todella niin surkea- Anonyymi
" Luulisi markkinataloudessa toimittavan niin että tuote paranee. Ei huonone."
Tilanne on kiristynyt polttomoottorien kohdalla jatkuvasti ja vuonna 2009 otettu pakokaasunormisto aikaansai pienten turbollisten moottoreiden käyttöönoton, monella valmistajalla.
Nuo moottorit eivät enää edusta sitä "ajetaan 300tkm" huolettomasti vaan omaavat merkittävästi enemmän ongelmia ja lyhyemmän käyttöiän kuin mihin on aiemmin totuttu.
En osaa juuri tuosta kysymästäsi moottorista sanoa, onko se niin surkea kuin annetaan ymmärtää, mutta oletusarvo on yleisellä tasolla noilla pikkumoottoreilla, että niiden suunniteltu kestoikä on noin 200tkm.
- Anonyymi
I30 saa tietääkseni edelleen bensa vaparilla.
GDI ja T-GDI koneista ei kokemusta, en sekaannu pieniin turbokoneisiin,enkä myöskään suorasuihkutus (GDI) moottoreihin. Mitsu niitä aikoinaan kokeili ja totesi etteivät saa niitä ongelmattomiksi. - Anonyymi
Perheessä farkku ceed ahdetulla 1 litran koneella ja seurannut kulutusta melko tarkasti.
Maantiellä pääsee 4-alkaviin kulutuslukemiin jos nopeus on noin 80 km/h. Jos 120 km/h menee 5,5-6 litraa. Aiemmin itsellä ollut Arteon ja Octavia. VW isommat ahdetut bensakoneet eivät ole kulutuksen suhteen yhtä herkkiä nopeudelle. Puhtaassa kaupunkiajossa menee 6-7 litraa.
Autossa positiivista on kokoon nähden mielestäni hyvät tilat, etenkin kontti, sekä auto on ollut täysin viaton pari vuotta. Huonoa autossa on melko karu sisustus ja mielestäni maalipinta on hieman huonompi kuin vw autoissa.- Anonyymi
Vaan onko kyseessä tankkauksista laskettu vai ajotietokoneen valehtelema kulutus?
Yksi tuttu juuri hommasi ikiaikaisen Ceed 1,6 farkun tilalle uuden kevythybridin. XCeed vai mikä hitto se nyt olikaan.
Onhan se komeeta, kun ajotietokoneen kulutuslukemat pyörii 3 ja 6 l/100 välillä taajamapyörityksessäkin.
Vaan todellisuus on sitten ao autolla ollut, että todellinen kulutus on 1,5 l suurempi (+30..+50 %) verrattuna ajotietokoneen lupauksiin. Kulutus ihan sama ellei hitusen suurempikin kuin edellisellä autolla. Tosin otasapintaa = ilmanvastusta on enemmän, on automaatti, on ilmastointi (ex auton ilmastointi oli rikki).
Se on aina tiedetty, että hyvin pienikokoinen/tehoinen kone on kaupunkiajossa, missä tehoa ei tarvita, taloudellinen, mutta maantiellä ja erityisesti moottoritiellä kulutus voi pompata pahasti, jos koneesta pitääkin repiä kaikki irti (pakko olla lyhyet välitykset).
Erityisen surkeita ovat isot vaparikoneet. Paljon massaa -> menee mm. paljon energiaa koneen saamiseen käyntilämpöön talvella. Ahtaminen auttaa tässä, kun saadaan 1,4 l koneesta 2,0-2,5 l vaparin suorituskyky. Tämä tuli mainiosti esiim mm. taannoisessa TM talvitestissä, jossa oli sekä turbokoneita että 2 l vapareita.
- Anonyymi
Turbo ja GDI taitaa olla samaa tasoa kuin Klonkswagenin TSI ja DSG.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281488- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541149- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254954Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193934- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818