Ostin käytetyn Mazda 626, 2.0. 2001. Ohjekirjassa suositellaan öljyksi API SG 5W-30. Saako öljyksi laittaa esim Mobil 1 5W-50,joka on API SL. Hatara tietoni on, että SL olisi parempi kuin SG ja siten ei haittaisi. Mutta kun tuo viimeinen lukema on 50 ja suositus 30. Tuleeko siitä ongelmia ja jos tulee niin miksi? Ja voisko siihen laittaa vaikka 0W-40 Mobilia? Kertokaapa öljyviisaat!
öljysuositus vai parempi
26
15407
Vastaukset
- parempaa öljyä
http://www.rantatienoljykeskus.fi/sivu5.html
Omassa autossa on tullu käytettyä vuosia pelkästään 5-50W. Se on riittävän hyvää öljyä.
Toki merkkiliikkeestä voi kysästä asiasta.
Jos moottoriin suositellaan synteettistä, niin tuo 5w-50 ei ole kovin paljon jäykempää viskositeetiltaan kuin 30, ei ainakaan haitaksi koneelle. Hinnassa voi olla pientä eroa.- fireblade
Moi
Niin, otan viilan esiin ja työstän pilkkua...
5W-50 öljy on viskositeettiluokaltaan yhtä juoksevaa kuin joku 5W-30 öljy kylmänä pakkasilla, mutta kuumana taas toi 5W-50 öljy on kylläkin oleellisesti paksumpaa.
...laitan viilan kalupakkiin.
- fireblade
Moi
Jep jep, kaikki nykyiset puolisynteettiset ja täyssynteettiset on parempia kuin toi SG, yleensä SJ tai SL. Jopa laatumineraalitkin on vähintään SG, siis vähintään.
5W-30 öljy on kuumana vaan "lirumpaa" eli ohuempaa kuin joku 5W-40 tai 5W-50 öljy. Voit huoletta laittaa joko 5W-50 tai 0W-40 Mobilia. Toi 0W-40 on erinomainen "arctic"-öljy, kesäkäytössä jopa "ylihyvä"
No Problemo.- loordi
Ainakin merkkiliike kieltää 0W-40 käytön, syytä en tiedä. Suosittelevat käyttämään 5W-40 öljyjä. Tämä siis 1.8l koneelle mutta luulempa että samat säännöt toimii 2.0l koneellekin.
- fireblade
loordi kirjoitti:
Ainakin merkkiliike kieltää 0W-40 käytön, syytä en tiedä. Suosittelevat käyttämään 5W-40 öljyjä. Tämä siis 1.8l koneelle mutta luulempa että samat säännöt toimii 2.0l koneellekin.
Moi
Siis ei 0W-40 öljyä "vanhaan" Mazdaan, vai puhutkos nyt uudesta?
No, olispa mukava kuulla tekniset perusteet.
Joo, onpa mullekin "kielletty" 0W öljyjen käyttö...myös 0W-40, vaikka maahantuoja oli kylläkin tarkoittanut 0W-30 öljyjä. Syynä oli, että kesäkuumalla vanhoilla öljyillä ajettaessa tollanen 0W-30 öljy kuulemma saattais "leikata"....eli öljykalvo ei kestäis.
Tiedä sitten onko jossain näin käynyt.
Jos suositus on 5W-40 niin 0W-40 öljyn käytölle ei pitäis olla mitään teknistä estettä, siis teknistä. Se mitä merkkiliike sanoo onkin sitten eri juttu.
Omana nyrkkisääntönä ole kylläkin pitänyt seuraavaa:
Kesäkäytössä yläviskositeetti vähintään 40.
Niin, eipä tässä tapauksessa pitäis olla mitään teknistä estettä käyttää tota 5W-50 öljyä. Se nyt on kuumanana vähän paksumpaa kuin joku 40 öljy, jolloin polttoainetta saattaa kulua marginaalisesti enemmän.
No, nää nyt on näitä juupas-eipäs vääntöjä. Nykyisillä pitkillä öljynvaihtoväleillä ja pitkillä takuuilla maahantuojat pelaavat tietysti varman päälle, tottakai, eihän ne nyt ihan hölmöjä ole.... - Tigre
fireblade kirjoitti:
Moi
Siis ei 0W-40 öljyä "vanhaan" Mazdaan, vai puhutkos nyt uudesta?
No, olispa mukava kuulla tekniset perusteet.
Joo, onpa mullekin "kielletty" 0W öljyjen käyttö...myös 0W-40, vaikka maahantuoja oli kylläkin tarkoittanut 0W-30 öljyjä. Syynä oli, että kesäkuumalla vanhoilla öljyillä ajettaessa tollanen 0W-30 öljy kuulemma saattais "leikata"....eli öljykalvo ei kestäis.
Tiedä sitten onko jossain näin käynyt.
Jos suositus on 5W-40 niin 0W-40 öljyn käytölle ei pitäis olla mitään teknistä estettä, siis teknistä. Se mitä merkkiliike sanoo onkin sitten eri juttu.
Omana nyrkkisääntönä ole kylläkin pitänyt seuraavaa:
Kesäkäytössä yläviskositeetti vähintään 40.
Niin, eipä tässä tapauksessa pitäis olla mitään teknistä estettä käyttää tota 5W-50 öljyä. Se nyt on kuumanana vähän paksumpaa kuin joku 40 öljy, jolloin polttoainetta saattaa kulua marginaalisesti enemmän.
No, nää nyt on näitä juupas-eipäs vääntöjä. Nykyisillä pitkillä öljynvaihtoväleillä ja pitkillä takuuilla maahantuojat pelaavat tietysti varman päälle, tottakai, eihän ne nyt ihan hölmöjä ole....Hei !
0W-40 öljyt eivät aiheuta moottorille tuhoja, mutta lompakkoon ne iskevät pahasti. Käyttökiellot perustuvat ennemminkin urbaaneihin legentoihin ja ennakkoluuloihin kuin tietoon.
Ostin elämäni ensimmäisen 0W-40 öljyn paikallisesta marketetista, joka myi loput öljyt remontin takia puoleen hintaan. Säilytän nyt aarrettani talveen asti kassakaapissa, sillä 0W-öljyt ovat parhaimmillaa yli 20 asteen pakkasilla.
Kyllä ne on hyviä kesälläkin, mutta niin on myös monet halvemmat öljytkin. - Kake
Ihan totta puhelet. Yksi hyvä ja edullinen öljy tuohon olisi Teboil Gold 5W-40. 5W-50 alkaa olla liian paksua kuumana. Mobil 1 0W-40 on huippua, mutta myös hinnaltaan.
- loordi
fireblade kirjoitti:
Moi
Siis ei 0W-40 öljyä "vanhaan" Mazdaan, vai puhutkos nyt uudesta?
No, olispa mukava kuulla tekniset perusteet.
Joo, onpa mullekin "kielletty" 0W öljyjen käyttö...myös 0W-40, vaikka maahantuoja oli kylläkin tarkoittanut 0W-30 öljyjä. Syynä oli, että kesäkuumalla vanhoilla öljyillä ajettaessa tollanen 0W-30 öljy kuulemma saattais "leikata"....eli öljykalvo ei kestäis.
Tiedä sitten onko jossain näin käynyt.
Jos suositus on 5W-40 niin 0W-40 öljyn käytölle ei pitäis olla mitään teknistä estettä, siis teknistä. Se mitä merkkiliike sanoo onkin sitten eri juttu.
Omana nyrkkisääntönä ole kylläkin pitänyt seuraavaa:
Kesäkäytössä yläviskositeetti vähintään 40.
Niin, eipä tässä tapauksessa pitäis olla mitään teknistä estettä käyttää tota 5W-50 öljyä. Se nyt on kuumanana vähän paksumpaa kuin joku 40 öljy, jolloin polttoainetta saattaa kulua marginaalisesti enemmän.
No, nää nyt on näitä juupas-eipäs vääntöjä. Nykyisillä pitkillä öljynvaihtoväleillä ja pitkillä takuuilla maahantuojat pelaavat tietysti varman päälle, tottakai, eihän ne nyt ihan hölmöjä ole....Vanhasta mazdasta puhuin, -98. Tietääkseni kone on sama -01 mallissa, puristettu vain muutama heppa enemmän ulos.
Kysyin tuota öljyasiaa Kaivokselan mazdan huollosta pari päivää sitten ja siellä sanoivat että 0W-40 ei saa käyttää. En kylläkään kysellyt syytä sen tarkemmin. Ainakin joissakin VW-mootoreissa 0W-40 käyttö saa venttilin nostimet naputtamaan, oisko samaa syytä mazdankin koneessa, tiedä sitten.
Mutta kuten joku jo sanoikin, Teboilin 5W-40 on edullinen vaihtoehto. Olen käyttänyt Diamond versiota jo n. 500 tkm kahdessa 626 mazdassa ja todennut sen riittävän hyväksi öljyksi myös talvikäytössa. - Jamppa1
Tigre kirjoitti:
Hei !
0W-40 öljyt eivät aiheuta moottorille tuhoja, mutta lompakkoon ne iskevät pahasti. Käyttökiellot perustuvat ennemminkin urbaaneihin legentoihin ja ennakkoluuloihin kuin tietoon.
Ostin elämäni ensimmäisen 0W-40 öljyn paikallisesta marketetista, joka myi loput öljyt remontin takia puoleen hintaan. Säilytän nyt aarrettani talveen asti kassakaapissa, sillä 0W-öljyt ovat parhaimmillaa yli 20 asteen pakkasilla.
Kyllä ne on hyviä kesälläkin, mutta niin on myös monet halvemmat öljytkin.suoltaa taas asiaa. Urbaanilegendaa on tällä alalla enemmän kuin laki sallii. Yleisimpiä on juuri että 0w-öljyjä ei voi kayttää vanhoissa kun tulee heti jostain ulos, sama koskee toisinaan yleensäkin synteettisiä. Tämähän on täyttä bs:ää. 0w-40 on erinomainen vanhassa autossa kun toimii säällä kuin säällä mutta kuluu vähemmän kuin 30-sarjalaista.
Fordit on tavallaan tarkkoja että 5w-30 mutta eräät merkkihuollotkin laittaa 0w-40. Mazda ei taida ollakaan ihan samalla tekniikalla tässä mielessä? Eli kärsii ilmeisesti myös paksumpaa laittaa. Edelleen painotan sitä että ellei ole 100% varma niin kannattaa totella kirjaa tai maahantuojaa. - Sepeteus
fireblade kirjoitti:
Moi
Siis ei 0W-40 öljyä "vanhaan" Mazdaan, vai puhutkos nyt uudesta?
No, olispa mukava kuulla tekniset perusteet.
Joo, onpa mullekin "kielletty" 0W öljyjen käyttö...myös 0W-40, vaikka maahantuoja oli kylläkin tarkoittanut 0W-30 öljyjä. Syynä oli, että kesäkuumalla vanhoilla öljyillä ajettaessa tollanen 0W-30 öljy kuulemma saattais "leikata"....eli öljykalvo ei kestäis.
Tiedä sitten onko jossain näin käynyt.
Jos suositus on 5W-40 niin 0W-40 öljyn käytölle ei pitäis olla mitään teknistä estettä, siis teknistä. Se mitä merkkiliike sanoo onkin sitten eri juttu.
Omana nyrkkisääntönä ole kylläkin pitänyt seuraavaa:
Kesäkäytössä yläviskositeetti vähintään 40.
Niin, eipä tässä tapauksessa pitäis olla mitään teknistä estettä käyttää tota 5W-50 öljyä. Se nyt on kuumanana vähän paksumpaa kuin joku 40 öljy, jolloin polttoainetta saattaa kulua marginaalisesti enemmän.
No, nää nyt on näitä juupas-eipäs vääntöjä. Nykyisillä pitkillä öljynvaihtoväleillä ja pitkillä takuuilla maahantuojat pelaavat tietysti varman päälle, tottakai, eihän ne nyt ihan hölmöjä ole...."Joo, onpa mullekin "kielletty" 0W öljyjen käyttö...myös 0W-40, vaikka maahantuoja oli kylläkin tarkoittanut 0W-30 öljyjä. Syynä oli, että kesäkuumalla vanhoilla öljyillä ajettaessa tollanen 0W-30 öljy kuulemma saattais "leikata"....eli öljykalvo ei kestäis. "
=> Nykyaikainen, 0W-30 öljy kestää kuumanakin leikkautumatta pitkiä ajokilometrejä ilman mitään ongelmia. Esim Castrolin 0W-30 -öljyä on käytetty vuosia ralliautoilussa, ja käsittääkseni Ferrarin F1 käyttää Shell Helix 5W-20 -öljyä! Ja Ferrarin kone jos mikä käynee varsin kuumana...
Se on sitten eri asia, miten hyvin tuollainen öljy soveltuu vanhaan moottoriin, jossa välykset ovat väljempiä, tuolloinkin ongelmana on lähinnä öljyn kuluminen, ei leikkautuminen.
Mielestäni yläviskositeetiksi uusille autoille ei enää kannata laittaa 40 -öljyjä, 30 takaa vähäkitkaisemman voitelun polttoainetaloudellisemmin. Niinpä useiden uusien autojen suositus onkin yhä useammin juuri 30 (Ford, VAG, Renault ym). - fireblade
Sepeteus kirjoitti:
"Joo, onpa mullekin "kielletty" 0W öljyjen käyttö...myös 0W-40, vaikka maahantuoja oli kylläkin tarkoittanut 0W-30 öljyjä. Syynä oli, että kesäkuumalla vanhoilla öljyillä ajettaessa tollanen 0W-30 öljy kuulemma saattais "leikata"....eli öljykalvo ei kestäis. "
=> Nykyaikainen, 0W-30 öljy kestää kuumanakin leikkautumatta pitkiä ajokilometrejä ilman mitään ongelmia. Esim Castrolin 0W-30 -öljyä on käytetty vuosia ralliautoilussa, ja käsittääkseni Ferrarin F1 käyttää Shell Helix 5W-20 -öljyä! Ja Ferrarin kone jos mikä käynee varsin kuumana...
Se on sitten eri asia, miten hyvin tuollainen öljy soveltuu vanhaan moottoriin, jossa välykset ovat väljempiä, tuolloinkin ongelmana on lähinnä öljyn kuluminen, ei leikkautuminen.
Mielestäni yläviskositeetiksi uusille autoille ei enää kannata laittaa 40 -öljyjä, 30 takaa vähäkitkaisemman voitelun polttoainetaloudellisemmin. Niinpä useiden uusien autojen suositus onkin yhä useammin juuri 30 (Ford, VAG, Renault ym).Moi
Jep jep, näin ne väitti silmät kirkkaina huollossa 0W-öljyjen petollisuudesta....
No, eiköhän sitä öljyä nyt kuitenkin vaan rupea kulumaan ja "taikalamppu" vilkkumaan kuumana tyhjäkäynnillä, jos öljy on liian ohutta. Yleensä sitä vaan kuluu enemmän, siis ohutta.
Kisavehkeissähän kannattaa käyttää niin ohutta öljyä kuin mahdollista, jotta tehohäviö olis mahdollisimman pieni, siis äärimmilleen viedyissä vehkeissä, joissa kestävyys saa loppua maaliviivan jälkeen...harvassapa noi lajit on.
Vähänkään enemmän harrastuspohjalla tapahtuvassa kilpailussa käytetään kyllä yleensä hiukkasen paksumpia öljyjä.
Arki- ja työkulkineet on sitten jo ihan eri asia ja öljyissäkin vaaditaan pitkää kestävyyttä, jopa se 30-40 tkm.
Niin, kojahtihan se ykskin firman Fiat Ducato 2.0 JTD takuuaikana kun asentaja veivas vanhoilla öljyillä 15 tkm ajetuilla, lätty tiskissä noin 500 kilsaa yöaikaan....ja jossain kehä I:n rampissa kurvissa oli sitten vilauttanut "taikalamppua" oikeen kunnolla...
...juu, ei sitä öljyä ollut kauheesti koneessa ollut ja pumppu hölmönä laitteena oli imassu vähän ilmaa...
Jollain konstilla se takuuseen meni...ja taas syytettiin 0W-öljyjä jotka oli ohentuneet....kuluneet ja siksipä paineet hävis....
BashaBuhettahan tuo oli, piti vaan saada se syy jonnekin. Asentajahan väitti kiven kovaan tarkastaneensa öljyt lähtiessään reissuun (noin 1200 km sitten). Tiedä sitten oliko. Enpä ruvennut inttämään, helkutin hyvä työmies ja sitäpaitsi paljon mua vahvempi... - Jamppa1
fireblade kirjoitti:
Moi
Jep jep, näin ne väitti silmät kirkkaina huollossa 0W-öljyjen petollisuudesta....
No, eiköhän sitä öljyä nyt kuitenkin vaan rupea kulumaan ja "taikalamppu" vilkkumaan kuumana tyhjäkäynnillä, jos öljy on liian ohutta. Yleensä sitä vaan kuluu enemmän, siis ohutta.
Kisavehkeissähän kannattaa käyttää niin ohutta öljyä kuin mahdollista, jotta tehohäviö olis mahdollisimman pieni, siis äärimmilleen viedyissä vehkeissä, joissa kestävyys saa loppua maaliviivan jälkeen...harvassapa noi lajit on.
Vähänkään enemmän harrastuspohjalla tapahtuvassa kilpailussa käytetään kyllä yleensä hiukkasen paksumpia öljyjä.
Arki- ja työkulkineet on sitten jo ihan eri asia ja öljyissäkin vaaditaan pitkää kestävyyttä, jopa se 30-40 tkm.
Niin, kojahtihan se ykskin firman Fiat Ducato 2.0 JTD takuuaikana kun asentaja veivas vanhoilla öljyillä 15 tkm ajetuilla, lätty tiskissä noin 500 kilsaa yöaikaan....ja jossain kehä I:n rampissa kurvissa oli sitten vilauttanut "taikalamppua" oikeen kunnolla...
...juu, ei sitä öljyä ollut kauheesti koneessa ollut ja pumppu hölmönä laitteena oli imassu vähän ilmaa...
Jollain konstilla se takuuseen meni...ja taas syytettiin 0W-öljyjä jotka oli ohentuneet....kuluneet ja siksipä paineet hävis....
BashaBuhettahan tuo oli, piti vaan saada se syy jonnekin. Asentajahan väitti kiven kovaan tarkastaneensa öljyt lähtiessään reissuun (noin 1200 km sitten). Tiedä sitten oliko. Enpä ruvennut inttämään, helkutin hyvä työmies ja sitäpaitsi paljon mua vahvempi..."Kisavehkeissähän kannattaa käyttää niin ohutta öljyä kuin mahdollista, jotta tehohäviö olis mahdollisimman pieni, siis äärimmilleen viedyissä vehkeissä, joissa kestävyys saa loppua maaliviivan jälkeen...harvassapa noi lajit on."
Aika hyvä linkki asiaan jos lontoo taittuu:
http://www.motul.com/uk/produits/index.html
Sieltä klikkaa racing, sitten car ja vielä 300V. Rullaa alaspäin niin paljastuu taulukko jossa suositellaan eri viskositeettejä samasta öljystä erilaisiin kisakoneisiin ja tarkoituksiin. Esim. kiihdytysajoon 0w-20, pidempään kepitykseen jopa 20w-60.
"Vähänkään enemmän harrastuspohjalla tapahtuvassa kilpailussa käytetään kyllä yleensä hiukkasen paksumpia öljyjä."
-Jep, ohuemmat öljyt, isompi teho ja riski. - Sepeteus
Jamppa1 kirjoitti:
"Kisavehkeissähän kannattaa käyttää niin ohutta öljyä kuin mahdollista, jotta tehohäviö olis mahdollisimman pieni, siis äärimmilleen viedyissä vehkeissä, joissa kestävyys saa loppua maaliviivan jälkeen...harvassapa noi lajit on."
Aika hyvä linkki asiaan jos lontoo taittuu:
http://www.motul.com/uk/produits/index.html
Sieltä klikkaa racing, sitten car ja vielä 300V. Rullaa alaspäin niin paljastuu taulukko jossa suositellaan eri viskositeettejä samasta öljystä erilaisiin kisakoneisiin ja tarkoituksiin. Esim. kiihdytysajoon 0w-20, pidempään kepitykseen jopa 20w-60.
"Vähänkään enemmän harrastuspohjalla tapahtuvassa kilpailussa käytetään kyllä yleensä hiukkasen paksumpia öljyjä."
-Jep, ohuemmat öljyt, isompi teho ja riski.Mitään yleispätevää ei voida sanoa tuosta, että lyhyeen kilpaurheiluun ohutta ja pitempikestoiseen paksumpaa. Tuo asia riippuu niin paljon auton moottorin rakenteesta, eli millaiset välykset ovat ym.
Yleisesti on kuitenkin niin, että uudemmissa autoissa öljyvaatimukset ovat menneet ohuempaan suuntaan, ja siihen suuntaan painottuu myös uusien huippuöljyjen kehitys. Ajelin itse vm 2001 Nissan Primeralla Teboil Gold ACEA A1- 5W-30 öljyillä kolme ja puoli vuotta, vaihtoväli 15.000 km. Ja tippaakaan ei syönyt öljyä! ACEA A1-öljyillä on tiukat polttoaineensäästövaatimukset, ja käytännössä tuon luokan öljyt ovat hyvin ohuita ja matalakitkaisia. Ne soveltuvat vain niihin moottoreihin, jotka on suunniteltu matalaviskositeettisille, pienikitkaisille öljyille. Ja tuollaisia koneita tulee aina vain lisää.
Siksi joku 5W-50 -öljy uudehkojen autojen moottoreissa kuulostaa kyllä mahdottomalta yhtälöltä. - fireblade
Jamppa1 kirjoitti:
"Kisavehkeissähän kannattaa käyttää niin ohutta öljyä kuin mahdollista, jotta tehohäviö olis mahdollisimman pieni, siis äärimmilleen viedyissä vehkeissä, joissa kestävyys saa loppua maaliviivan jälkeen...harvassapa noi lajit on."
Aika hyvä linkki asiaan jos lontoo taittuu:
http://www.motul.com/uk/produits/index.html
Sieltä klikkaa racing, sitten car ja vielä 300V. Rullaa alaspäin niin paljastuu taulukko jossa suositellaan eri viskositeettejä samasta öljystä erilaisiin kisakoneisiin ja tarkoituksiin. Esim. kiihdytysajoon 0w-20, pidempään kepitykseen jopa 20w-60.
"Vähänkään enemmän harrastuspohjalla tapahtuvassa kilpailussa käytetään kyllä yleensä hiukkasen paksumpia öljyjä."
-Jep, ohuemmat öljyt, isompi teho ja riski.Moi
Jep, harvassa vaan on ne "rahamiehet", joilla on varaa edes ajella noilla öljyillä. Erikoisöljyjä, ihan niinkuin "racingvehkeissä" onkin.
Joskus tyrkättiin Wanhaan Ovlov 164E -73 resiinaan
jotain Esso 20W-50 Racing öljyä, olihan siinä 3.0 kutvoskone ja ruisku....3 tuuman putkella piti ihan miehekästä murinaa. No tosiassa saatiin noi öljyt poistohintaan paikalliselta kauppiaalta, olivat niin kalliita, etteivät käyneet kaupaksi. Ostettiin heti kaikki 12 kannua, mitä sillä oli jäljellä ja myytiin kylän kisamiehille omakustannushintaan: Ite maksettu hinta tupakkiaski.... - fireblade
Sepeteus kirjoitti:
Mitään yleispätevää ei voida sanoa tuosta, että lyhyeen kilpaurheiluun ohutta ja pitempikestoiseen paksumpaa. Tuo asia riippuu niin paljon auton moottorin rakenteesta, eli millaiset välykset ovat ym.
Yleisesti on kuitenkin niin, että uudemmissa autoissa öljyvaatimukset ovat menneet ohuempaan suuntaan, ja siihen suuntaan painottuu myös uusien huippuöljyjen kehitys. Ajelin itse vm 2001 Nissan Primeralla Teboil Gold ACEA A1- 5W-30 öljyillä kolme ja puoli vuotta, vaihtoväli 15.000 km. Ja tippaakaan ei syönyt öljyä! ACEA A1-öljyillä on tiukat polttoaineensäästövaatimukset, ja käytännössä tuon luokan öljyt ovat hyvin ohuita ja matalakitkaisia. Ne soveltuvat vain niihin moottoreihin, jotka on suunniteltu matalaviskositeettisille, pienikitkaisille öljyille. Ja tuollaisia koneita tulee aina vain lisää.
Siksi joku 5W-50 -öljy uudehkojen autojen moottoreissa kuulostaa kyllä mahdottomalta yhtälöltä.Moi
Jep jep, mitään Ex-Actia on joskus vaikeaa antaa. Käyttöpeleissä suuntaus on tosiaan ohuempiin viskositeetteihin, siis suuntaus.
No, käytiin tossa poikain kanssa Saksanmaalla keväällä ja olihan siellä luppoaikaakin, joten käytiin katsomassa ja koeajamassa yx Alfa-Romu 156 3.2 GTA. Rahaa sillä hetkellä oli ehkä johonkin siellä liikkeessä majailleeseen Alfa 75 3.0 V6 America -88 (tai jotain) kulkineeseen.
No huoltokirja siitä muutaman vuoden vanhassa ja 50 tkm ajetusta Alfasta tietty löytyi ja kappas vain, öljyinä käytetty Mobil 5W-50 talvella ja Castrol 10W-60 kesällä. Ihan ohjekirjan mukaisia kuulemma, vaikka sitä en kyllä itse ohjekirjasta tarkastanut. Öljyt siinä oli vaihdettu 10 tkm välein, omistajana pedantti baijerilainen herrasmies. No, kuten sanoin, rahaa ei ollut, mutta välitimme "viidakkorumpujen avulla" vehkeen uudelle omistajalle. Ruotsalaiselle, pakko myöntää. Niin vaan Sveamamman poika sai hienon pelin kohtuu hintaan ja maksoi veroja....mitä helvetin veroja, siitähän on verot EU:ssa maksettu... - Tigre
loordi kirjoitti:
Vanhasta mazdasta puhuin, -98. Tietääkseni kone on sama -01 mallissa, puristettu vain muutama heppa enemmän ulos.
Kysyin tuota öljyasiaa Kaivokselan mazdan huollosta pari päivää sitten ja siellä sanoivat että 0W-40 ei saa käyttää. En kylläkään kysellyt syytä sen tarkemmin. Ainakin joissakin VW-mootoreissa 0W-40 käyttö saa venttilin nostimet naputtamaan, oisko samaa syytä mazdankin koneessa, tiedä sitten.
Mutta kuten joku jo sanoikin, Teboilin 5W-40 on edullinen vaihtoehto. Olen käyttänyt Diamond versiota jo n. 500 tkm kahdessa 626 mazdassa ja todennut sen riittävän hyväksi öljyksi myös talvikäytössa.Hei !
Ventiilien napustus on tosiasia ja siihen vaikuttaa myös moottoriöljy, mutta miten moottoriöljyn viskositeetti siihen vaikuttaa ?
Vertailin yhden valmistajan 40-luokan öljyjen kylmä- ja kuumaviskositeetteja.
0W-40, 5W-40 ja 10W-40 öljyjen kinemaattiset viskositeetit 100 asteessa olivat: 13, 13,8 ja 14,4 cSt eli näiden öljyjen viskositeetit poikkeavat keskimääräisesti -5 %, joka on minusta aika vähän. Muistaakseni joku sanoi tällä pastalla aikoinaan vaihtaneensa autoon uudet 10W-30 öljyt ja venttiilien nakutus oli lakannut. 10W-30 öljyn viskositeetttti 100 asteessa on 11,5 cSt, joka on 16 prosettia pienempi kuin edellä mainittujen 40-luokan öljyjen keskimääräinen viskositeetti. Tulkitsisin tämän niin, että kaikkien näiden moottoriöljyjen viskositeetti kuumana on niin lähellä toisiaan, ettei se voi aiheuttaa venttiilien nakutusta.
Miten on asia kun moottori on kylmä ? Kaikkien moottoriöljyjen viskositeetti on suurempi kylmänä kuin kuumana. 0W-40 öljyn kinemaattinen viskositeetti 40 asteessa on 70 cSt, joka 400 % (neljä kertaa) suurempi kuin minkään 40-luokan öljyn viskositeetti 100 asteen lämpötilassa. Vastaavasti 5W-40 öljyn ja 10W-40 öljyn viskositeetit ovat 470 % ja 580 % suurempia kuin minkään 40-luokan öljyn viskositeetti 100 asteen lämpötilassa. Tulkitsisin tämän niin, ettei öljyn viskositeetti vaikuta tässä tapauksessa (uudet moottoriöljyt) venttiilien naputukseen.
Jos venttiilit naputtavat vain kuumana, niin tätä voisi selittää sillä, että vanhan moottoriöljyn joukkoon liuennut palamaton polttoaine ohentaa moottoriöljyä. - khyllll
Tigre kirjoitti:
Hei !
Ventiilien napustus on tosiasia ja siihen vaikuttaa myös moottoriöljy, mutta miten moottoriöljyn viskositeetti siihen vaikuttaa ?
Vertailin yhden valmistajan 40-luokan öljyjen kylmä- ja kuumaviskositeetteja.
0W-40, 5W-40 ja 10W-40 öljyjen kinemaattiset viskositeetit 100 asteessa olivat: 13, 13,8 ja 14,4 cSt eli näiden öljyjen viskositeetit poikkeavat keskimääräisesti -5 %, joka on minusta aika vähän. Muistaakseni joku sanoi tällä pastalla aikoinaan vaihtaneensa autoon uudet 10W-30 öljyt ja venttiilien nakutus oli lakannut. 10W-30 öljyn viskositeetttti 100 asteessa on 11,5 cSt, joka on 16 prosettia pienempi kuin edellä mainittujen 40-luokan öljyjen keskimääräinen viskositeetti. Tulkitsisin tämän niin, että kaikkien näiden moottoriöljyjen viskositeetti kuumana on niin lähellä toisiaan, ettei se voi aiheuttaa venttiilien nakutusta.
Miten on asia kun moottori on kylmä ? Kaikkien moottoriöljyjen viskositeetti on suurempi kylmänä kuin kuumana. 0W-40 öljyn kinemaattinen viskositeetti 40 asteessa on 70 cSt, joka 400 % (neljä kertaa) suurempi kuin minkään 40-luokan öljyn viskositeetti 100 asteen lämpötilassa. Vastaavasti 5W-40 öljyn ja 10W-40 öljyn viskositeetit ovat 470 % ja 580 % suurempia kuin minkään 40-luokan öljyn viskositeetti 100 asteen lämpötilassa. Tulkitsisin tämän niin, ettei öljyn viskositeetti vaikuta tässä tapauksessa (uudet moottoriöljyt) venttiilien naputukseen.
Jos venttiilit naputtavat vain kuumana, niin tätä voisi selittää sillä, että vanhan moottoriöljyn joukkoon liuennut palamaton polttoaine ohentaa moottoriöljyä.just.. tuoki venttiilien naputus tulee vaan sillon jos on hytraalinen säätö!
- Jamppa1
vähän eri mieltä tästä viskositeetti-asiasta. Jos suositellaan 30 sarjaa niin miksi käyttää muuta? Fordit esim. on pienillä toleransseilla ja suositeltu toimimaan 30 -sarjalla. Myös polttoaineen säästö on ideana.
50- sarja on turhan paksua tavalliseen autoon tavallisessa käytössä, ainoa hyöty on että kuluu noin puolta vähemmän kuin 30 sarjaa, mutten usko sen olevan Mazdan kohdalla edes etäisesti oleellista.
40- sarja toimii fordissakin ja lähes kaikissa pannuissa mutten uskalla nyt sitäkään sulle suositella jos kirja sanoo toisin.
Api-luokitukset on juuri kuten totesit.- Antti
Jamppa1 kirjoittaa asiaa. En kyllä laittaisi 5W-50:stä noin uuteen autoon. Laita vaan suositeltua 5W-30:stä. Säästät rahaa polttoaineen kulutuksessakin.
- libo...
Antti kirjoitti:
Jamppa1 kirjoittaa asiaa. En kyllä laittaisi 5W-50:stä noin uuteen autoon. Laita vaan suositeltua 5W-30:stä. Säästät rahaa polttoaineen kulutuksessakin.
Näin maallikon ohje , en ole tod. specialisti !
esim VAG:n nakuissa öljynä on kultaakin kalliimpi 0w-30 öljy !
Öljymerkinnän ensimmäinen luku tarkoittaa miten vahvaa/juoksevaa öljy on kylmänä , mitä pienempi luku sen juoksevampaa se on !
Öljymerkinän toinen luku tarkoittaa miten vahvaa/juoksevaa se on kuumana , mitä suurempi luku sen vahvempaa ja vähemmän notkeata/voitelevampaa se on kuumana !
Kysymys kuuluukin mitä pannaan mihinkin koneeseen , siihen minä en rupea vastaileen , menis kummiskin mehtään ! Väljiin ja vanhoihin koneisiin vois olettaa pantavan jotain 10w-40 tai 5w-50 öljyjä ! Uusiin ja timmissä oleviin 0w-30 tai 0w-40 öljyjä !
Mutta amiskielellä jos ruvetaan vertaamaan ... niin "pualjon paremppaa öljyy hei o toi 0w-30 ku 5w-50 hei" !
- Tigre
Hei !
Saksassa Madza pitää seuraavista öljyistä:
Sehr Gut, Helix Ultra 5W-30
Gut, Helix Plus 5W-40
Sen lisäksi mainitaan aina hyvä ja halpa viskositeetti luokka 10W-40.
Löytyy myös mainintoja eksoottisemmista viskositeetiluokista kuten:
10W-50, 20W-40 ja 20W-50, eli Mazda ei kavahda 50-sarjalaisia.- fireblade
Moi
Jep jep, eri maissa vehkeet syö jopa eri bensaa...
Kauan aikaa sitten Galaxissa, kun lyijytön bensa tuli markkinoille oli mielenkiintoisia suosituksia bensoista...
Niin, sitten Galaxissa oli kohta tarjolla Teppo-Oilin Terra-bensaa....ja jotkut Adam Opelin kulkineet yksipisteruikuilla eivät osanneet lukea....ja siitähän tuli "Tarra-bensaa" ja hölmöt lukutaidottomat moottorit jumittivat venttiilinvartensa.....
- audiMies.
Vesivaseliinia hepin nokkaan ja eiku kairaamaan poikakaveria kuraluolaan.
- Katso ohjekirjasta!
Eiköhän se öljy asia ole valmiiksi mietitty autotehtaalla, tai siis moottori tehtaalla. Se mikä on valmistajan suositus, niin tarvitseeko sitä nyt sitten sen kummemmin tällä palstalla ihmetellä. Vaikka ainahan niitä löytyy jotka luulevat tietävänsä kaiken paremmin.
- xbum
Kultaa kalliimpi castrol 0w-30 maksoi 4.5 litraa merkkihuollossa 65e.Hakemal jostain halvemmal??niin ja 15tkm välil ei katoa mihinkään,joten ei edes lisätä matkal sitä 0.5 litraa jos itse hakenu ölbät
- ....
Eix tuo Catrol ole Longlife öljyä, eli vaihtoväli melkein tuplasti tuon normaalin 15 tkm?
Tässä esimerkkejä VAG konsernin autoihin sopivista: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottoriöljy
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713