Onko muiden auto hajonut katsastuksessa?

Anonyymi-ap

Autoni hajoitettiin Nelipyörän katsastusessa diesel mittauksessa. Onko muille käynyt vastaavaa? Meinin toimivalla autolla sinne ja katsastuksen jälkeen moottori vain täryytti, oli kuulemma rikkokontunut ja kuulemma eivät saaneet päästöjä edes mitattua. Haukkuivat vielä autoni surkeaksi (citroen Xsara), vaikka kilometrejä vasta 240 000 km ja huollettu. Jakopää hihnakin vaihdettu vuosi sitten. Olivat sen muka tarkastaneetkin huoltokirjasta. Olisivat varmaan syyttäneet sitä, jos olisi ollut vanha.

43

1900

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ja huoltokirja oli vielä levitetty penkille, ja rikottu kun olivat katsoneet siitä jakopäähihnan vaihdon.

    • Anonyymi

      Mulkut pyöritellyt moottoria väärään suuntaan, pukilla?😂😭

    • Anonyymi

      Tämä Nelipyörä ei antanut edes ohjetta olla ajamatta autoa, vaikka nyt kuulin jälkeenpäin autoja paljon korjanneelta, että venttiiliväljyys on autossa oli pahin vika mikä moottorissa voi olla. . Olen nainen, en ymmärrä auton vikoja. Halusiko katsastusmies salata tekemänsä tuhon niin, että oli valmis uhraamaan minun henkeni? Ei paljon naurata.

    • Anonyymi

      Selvennöksenä, että auto siis oli käynnistyi ja sillä pystyi ajamaan, mutta se täryytti. Katsastusmies vähätteli vikaa, enkä tajunnut sen vakavuutta. Mies vasta kotona kertoi että moottori oli rikkoontunut eikä sillä ois saanut ajaa lainkaan.

    • Anonyymi

      Moottorissa oli siis vikaa, mutta en tajunnut vakavuutta. Ilmeiset olin itse syyllinen kun ajoin tätä autoa. Ei katsastusyritys.

      • Anonyymi

        Et kun katsastuskonttori.
        Älkää antako periksi.
        Tuliko sieltä hyväksytty leima?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et kun katsastuskonttori.
        Älkää antako periksi.
        Tuliko sieltä hyväksytty leima?

        Kunnossa oleva auto kestää katsastuksen leikiten. Jos moottori leviää pakokaasumittauksen aikana niin se oli enää vain ajan kysymys.


    • Anonyymi

      Ei se ainakaan katsastajan vika, eikä syy ole jos auto hajoaa katsastuksessa.
      Katsastuksessa autosta tarkastetaan selvästi määritetyt tarkastuskohteet tietyillä toimenpiteillä, jotka eivät varmasti kunnossa olevaa autoa millään tavalla rasita sen kummemmin kuin normaali liikenteessä ajaminenkaan. Jos auto ei tuota tarkastusta kestä, niin kyllä autossa on silloin varmasti ollut vikaa jo ennen katsastusta. Mutta joidenkin ihmisten jääräpäisyydellä ei ole mitään rajaa varsinkaan kun eivät tunnu autoista ymmärtävän mitään. Sitten on helppo alkaa syyttelemään ja epäilemään vaikka mitä.

    • Anonyymi

      Sisko toimii lääkärinä Espoossa. Työn puolesta joutuu sanomaan asiakkaille että, kuule teillä on syöpä. Asiakas suuttuu ja sanoo että kun tulin olin terve ja nyt olet tehnyt minulle syövän. Sama juttu kun moottori menee katsastuksessa. Miksi pitää ottaa se päästömittaus jos moottori ei ole kunnossa ? Sama se jos katsatusmies sen särkee tai korjaamo. Aina on syy jossain muussa. Te jotka asutte pääkaupunkiseudulla Lopettakaa valittelu.

      • Anonyymi

        Autoa kuulemma kidutetaan ja päästömittaus otetaan sellaisilla kierroksilla, että sitä ei koskaan sillä käytetä. Päästömittaus on suurta kusetusta, joka kuuluu tähän viherpipertäjien suunnitelmiin, jonka karvas totuus tulee vielä paljastumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoa kuulemma kidutetaan ja päästömittaus otetaan sellaisilla kierroksilla, että sitä ei koskaan sillä käytetä. Päästömittaus on suurta kusetusta, joka kuuluu tähän viherpipertäjien suunnitelmiin, jonka karvas totuus tulee vielä paljastumaan.

        "Autoa kuulemma kidutetaan ja päästömittaus otetaan sellaisilla kierroksilla, että sitä ei koskaan sillä käytetä."

        Kierrokset nostetaan rajoittajaan asti. Valmistaja on sen rajoittajan sinne määritellyt sellaiseksi, että moottorin pitäisi ne kierrokset kestää, kunnossa ollessaan.

        Vähän sama kuin perustelisit katsastuksessa vilkun toimimattomuuden sillä, ettet sitä koskaan käytä muutenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autoa kuulemma kidutetaan ja päästömittaus otetaan sellaisilla kierroksilla, että sitä ei koskaan sillä käytetä."

        Kierrokset nostetaan rajoittajaan asti. Valmistaja on sen rajoittajan sinne määritellyt sellaiseksi, että moottorin pitäisi ne kierrokset kestää, kunnossa ollessaan.

        Vähän sama kuin perustelisit katsastuksessa vilkun toimimattomuuden sillä, ettet sitä koskaan käytä muutenkaan.

        Dieselissä kierrokset nostetaan hetkellisesti rajoittimelle asti. Bensakoneessa kierrokset jäävät alle kolmen tonnin. Kannattaa ajaa auto/katalysaattori lämpimäksi ennen kuin katsastukseen menee sillä muuten katsastajat saattavat yrittää lämmittää "kattia" antamalla korkeitakin kierroksia. Se kuulostaa aina pahalta mutta ei missään tapauksessa hajota kunnossa olevaa moottoria.


    • Anonyymi

      Dieselmoottorilla varustetut ajoneuvot on EU-alueella pakokaasutestattu samalla menetelmällä jo 90-luvun alkupuolelta alkaen. Autot suunnitellaan ja rakennetaan se tiedostaen, että tälläinen mittaus niille aika ajoin suoritetaan. Kyseessä on siis normaali käyttö, jonka ehjä auto kestää.

      Valmiiksi viallinen ei välttämättä kestä, mutta ei se hajoaminen kovin yleistä kuitenkaan ole. Omalla kohdalla n. 1/1500, otanta yli 10 000 testiä.

      • Anonyymi

        Viimeisen vuoden aikana tosin kolme Passatia on kohdallani lauennut, joka on lähes puolet tapauksista...


      • Anonyymi

        "Dieselmoottorilla varustetut ajoneuvot on EU-alueella pakokaasutestattu samalla menetelmällä jo 90-luvun alkupuolelta alkaen. Autot suunnitellaan ja rakennetaan se tiedostaen, että tälläinen mittaus niille aika ajoin suoritetaan. Kyseessä on siis normaali käyttö, jonka ehjä auto kestää."

        Kyllä kyllä. Mutta sitä sopii myös kysyä että miksi näitä testataan vuonna 2023? Kun nuo testaukset aloitettiin vuonna 1993, dieselautoissa ei ollut hiukkassuodattimia ja pakoputkesta saattoi tulla oikeasti mustaa tavaraa.

        En muista vuosiin nähneeni henkilöauton pakoputkesta kunnolla mustaa tavaraa. Poikkeuksena teinien virittämät bemarit tai mersut, mutta eihän ne ole kunnossa kun niistä on nuo suodattimet poistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Dieselmoottorilla varustetut ajoneuvot on EU-alueella pakokaasutestattu samalla menetelmällä jo 90-luvun alkupuolelta alkaen. Autot suunnitellaan ja rakennetaan se tiedostaen, että tälläinen mittaus niille aika ajoin suoritetaan. Kyseessä on siis normaali käyttö, jonka ehjä auto kestää."

        Kyllä kyllä. Mutta sitä sopii myös kysyä että miksi näitä testataan vuonna 2023? Kun nuo testaukset aloitettiin vuonna 1993, dieselautoissa ei ollut hiukkassuodattimia ja pakoputkesta saattoi tulla oikeasti mustaa tavaraa.

        En muista vuosiin nähneeni henkilöauton pakoputkesta kunnolla mustaa tavaraa. Poikkeuksena teinien virittämät bemarit tai mersut, mutta eihän ne ole kunnossa kun niistä on nuo suodattimet poistettu.

        1.9.2016 jälkeen käyttöönotettuihin ei enää tehdä savutusmittausta, vaan luetaan vikokoodit OBD-järjestelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.9.2016 jälkeen käyttöönotettuihin ei enää tehdä savutusmittausta, vaan luetaan vikokoodit OBD-järjestelmästä.

        Tuota en tiennyt, kerrankin on tehty järkevä muutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1.9.2016 jälkeen käyttöönotettuihin ei enää tehdä savutusmittausta, vaan luetaan vikokoodit OBD-järjestelmästä.

        Kyllä jotkut katsastusasemat tekevät tuon savutusmittauksen. Oma autoni on rekisteröity 12 helmikuuta 2019. Täten on sellainen, joka tarvitsee adblue nestettä. Tuon ekan katsastuksen yhteydessä tehtiin suvutusmittaus ja vikakoodien luenta OBD- järjestelmästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä jotkut katsastusasemat tekevät tuon savutusmittauksen. Oma autoni on rekisteröity 12 helmikuuta 2019. Täten on sellainen, joka tarvitsee adblue nestettä. Tuon ekan katsastuksen yhteydessä tehtiin suvutusmittaus ja vikakoodien luenta OBD- järjestelmästä.

        Testi otetaan kuulemma sen vuoksi että sillä näkee jos kyseinen auto on sipsi viritetty. Koko idea tulee vakuutusyrityksiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testi otetaan kuulemma sen vuoksi että sillä näkee jos kyseinen auto on sipsi viritetty. Koko idea tulee vakuutusyrityksiltä.

        Vai sipsi viritetty. Taffelilla vai Pringlesillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Testi otetaan kuulemma sen vuoksi että sillä näkee jos kyseinen auto on sipsi viritetty. Koko idea tulee vakuutusyrityksiltä.

        Höpöttää nyt. Itselläni kaikki Passatit joilla olen ajellut sen , verran 300 tkm ja yli ja kaikissa joku viritys teho ohjelmointi yms eikä katsastuksessa mitään ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai sipsi viritetty. Taffelilla vai Pringlesillä.

        Lastu kuin lastu, paljastuu.


    • Anonyymi

      Onko katsastusasrmalla annettu suositus hajottaa dieselit? Hallitushan haluaa niistä eroon.

      • Anonyymi

        On.
        Liskoihmisiltä tuli Qanon kautta viesti Turtiaisen Anolle, joka välitti sen henkilökohtaisesti jokaiselle katsastusasemalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On.
        Liskoihmisiltä tuli Qanon kautta viesti Turtiaisen Anolle, joka välitti sen henkilökohtaisesti jokaiselle katsastusasemalle.

        Joo räjähtävät lepakot ovat syy kun diesel poksahtaa.


    • Anonyymi

      Syksyllä kun katsastin Opel Insigniani, niin kyllä katsastusmies repi kuljettajan turvavyötä ihan hirveesti. En tiedä rikkoontuko mutta oudoksi se muuttui. Se oli viimeinen kerta kun menen tuohon paikkaan. Turvavyön tehtävä tänäpäivänä ei ole niin suuri kuin reilu kolmekymmentä vuotta sitten. Turvatyyny tekee suurimman osan siitä kolarityötä mitä se ennen oli. On se kummaa kun alan miehet ei ymmärrä tekniikasta hölynpölyä. Näin Espoossa tehtiin.

      • Anonyymi

        Mitä helvettiä taas? Kyllä turvavyön pitää toimia yhtä hyvin kuin ennenkin tai muuten lentelet ympäri autoa kolarin sattuessa.


    • Anonyymi

      Olipa älytön väite turvavöistä. Kommentti:"Turvavyön tehtävä tänäpäivänä ei ole niin suuri kuin reilu kolmekymmentä vuotta sitten." Äly hoi, turvavyöt ovat autossa tärkeät sillä liikuttaessa ja lapsien turvaistuimet myös ikäsuositusten mukaan oltava liikenneturvallisuuden täyttävät. Ihmishenkiä ja loukaantumisia säästetään juuri näillä
      toimenpiteillä.

    • Anonyymi

      Katsastin autoni joulun välipäivinä eräällä asemalla kehäykkösen varrella. Kuusivuotias saksalainen auto. Kaikki meni hyvin ja oli ystävällinen katsastaja. Mittarissa 62000 kilsaa. Katsuri tutki valojensuuntausta, mikä mielestäni teki ihan turhaan. Autossani ksenon valot ja niissä kuulemma automaattinen korkeudensäätö. Eli ne ei missään vaiheessa ole uusittu tai irrotettu umpiosta. Vaikka olisi irrotettu ja asennettu väärin kiinni, niin auton automatiikka säätää sen oikeaan asentoon. Se siitä, mutta kun Katsuri oli todennut että valot ok, niin hän jätti valot päälle. Muutaman minuutin kuluttua printtasi uuden rekisterikirjan. Auto ei enää lähtenyt käyntiin. Akku sökö. Ei muuta kun lisävirtaa niin auto lähti käyntiin. Jouduin ostamaan uuden akun aivan turhan tarkastuksen vuoksi. Kaveri kertoi minulle että akun pitäisi kyllä kestää noin 130000 kilsaa ennen sen uusimista. Akun hinta oli 216 euroa koska se oli erittäin harvinainen amg akku. Vaihto ja jonkunlainen ohjelmointi siinä piti olla joka yhteensä maksoi 105 euroa. Mokoma Katsuri sai tuhottua ihan kelvollisen akun neljässä minuutissa. Vanhassa akussa olisi ollut 6-70000 kilometriä vielä jäljellä. Voin mennä samaan paikkaan seuraavankin kerralla, mutta tuo Katsuri ei katsasta autoani. Asemaa en tässä kerro, mutta jäi kyllä vähän paha maku asiasta.

      • Anonyymi

        Jaa että 6-vuotias saksalainen auto hajoaa jos valot jättää hetkeksi päälle? Voin kyllä uskoa tuohon.


      • Anonyymi

        Katsastaja ei akkuasi rikkonut, se oli huono jo valmiiksi jos ei pysty paria minuuttia pitämään valoja päällä.


      • Anonyymi

        Automatiikka ei säädä valoja oikeaan asentoon, jos perussuuntaus on virheellinen. Mikä vittu on rekisterikirja?? Taidat olla jo sen ikäinen, että parempi lopettaa autoilu kokonaan ja keskittyä muihin asioihin.


    • Anonyymi

      "Autossani ksenon valot ja niissä kuulemma automaattinen korkeudensäätö. Eli ne ei missään vaiheessa ole uusittu tai irrotettu umpiosta. Vaikka olisi irrotettu ja asennettu väärin kiinni, niin auton automatiikka säätää sen oikeaan asentoon. "

      Ei säädä, jos perussäätö on päin vittua ja usein on.

    • Anonyymi

      Amg akku. Justjoo.

    • Anonyymi

      Tästä muutama vuosi sitten kun katsastin autoni Töölössä. Katsastusinssi sanoi minulle että eturenkaan pyörimissuunta väärä. Totesin että totta on. Kehoitti muuttamaan tämän oikeaksi. Sanoin että se maksaa vähintään 70 Euroa vaihtaa kumet ja tasapainoittaa ja asennus. Lisäksi pitää tilata ajan kumiverstaalle ja olla muutama tunti pois töistä. Ei käy. Jos viet auton tällaiseen paikkaan ne vetää vanteet kiinni pulttipyssyllä 300-400 kilon monumenttiin. Et ikinä saa niitä auki käsin jos sattuu vahinko. Varsinkin vaimo ei saa. Ohjekirja sanoo että kevytmetallivanteet kiristetään 110 kilon monumenttiin. Pulttipyssyllä tämä menee reippaasti yli. En ole koskaan nähnyt että rengasliike käyttää monumenttiavainta. En vienyt autoa rengasliikkeeseen. olisi ollut turha toimenpide. Säästin rahat mutta sain merkinnän katsastustodistukseen.

    • Anonyymi

      Auton tulee kestää myös katsastus akti.

    • Anonyymi

      Kyllä te Töölöläiset ootte kummaa sakkia.

    • Anonyymi

      Jotkut hakkaa edelleen kovaa peltejä vaikka saisi vain kevyesti koputtaa. Viimeisessä paikassakin kuului sellainen mäiske etten taida toiste viedä, muut odottivat kalpeina kauhusta kun heidän autoaan hakattiin.

    • Anonyymi

      Itsellekin käy aina sama: vien ehjän auton katsastukseen, jossa katsastusmies hajottaa sen ja tuo listan hajottamistaan osista. Nivelet väännetään väljäksi, jarrupalat kulutetaan dymanometrillä rullaamalla loppuun ja polttimot hajotetaan syöttämällä ylijännitettä. Eikö mikään viranomainen valvo tätä toimintaa? Miten on mahdollista että saadaan hajottaa täysin ehjä auto ilman seuraamuksia ja siitä pitää vielä maksaa?

    • Anonyymi

      Mistä se ylijännite otetaan ?

      • Anonyymi

        Ylijänniteventtiilistä, tyhmä


    • Anonyymi

      Kerro ihmeessä missä tämmöinen paikka suomessa on. Täytyy olla Harrikkamies jos jaksaa vääntää niveliä väljääksi. Vaikka olis Kiinalaiset jarrupalat, niin ei niitä saisi kulutettua 5 minuutissa rauta rautaa vastaa. Autosta saadaan vajaa 15 volttia jännitettä kun se on käynnissä. Eli ei ole mikään varsinainen ylijännite. Hauskaahan tällaista lukea on, mutta ei ne autoista mitään tiedä. Kirjoittaja ilmeisesti autoista mitääntietämätön Helsingistä. Siellä niitä löytyy.

    • Anonyymi

      Hyvä, että hajosi siellä eikä vauhdissa tiellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5127
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3353
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3185
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2407
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      247
      1490
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1271
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      80
      1237
    8. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1188
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      131
      1097
    Aihe